[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:00

Fijn dat iedereen het met elkaar eens is wat betreft halsstrekken.

@turbotinker het is de basis, maar ik denk dat jouw bijrijdster er nog niet aan toe is. Je geeft het zelf ook aan in je post, voorlopig de focus op haar. Zij moet leren ontspannen te zitten en zijn bewegingen te volgen, pas als zij hem niet meer in de weg zit kan ze op je paard gaan letten. Ik denk dat als zij een volgende hand weet te ontwikkelen je paard vanzelf al meer haar hand durft op te zoeken. Nu is het los-vast en ook nog doorvragen en de 'beloning' zou zijn toestaan, maar bij haar krijgt je paard juist een extra ruk in zn mond... Juist als je paard probeert te ontspannen en er is geen fijne verbinding dan werkt de hand nog harder in. Ik vind het dus eigenlijk heel knap van jouw paard dat hij toch elke keer het weer probeert.

Dus: ontspannen, klein lichtrijden, zijn beweging volgen (en dan bedoel ik van zijn hoofd/mond). Eerst de focus op de ruiter en dan op het paard.

Dit is voor jou als eigenaar denk ik moeilijk, want je wilt eigenlijk dat je paard ook met zn hoofd laag bij haar loopt (tenminste dat idee krijg ik). Dit is echt nog een stap te ver voor haar en daar doet ze eerder jouw 'werk' mee te niet, dan dat het helpt. Als ze niks vraagt van je paard kan ze ook niks verkeerd doen ;-)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:25

Klopt, ben ik het mee eens, daarom rijdt ze meestal met een slofje( op de elastiek manier) zo is hij toch laag. Kan ik focussen op haar, en loopt hij niet met een onderhals.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:42

Het is een uitstekende oefening voor iedere ruiter op ieder niveau eens een tijdje met uitsluitend een contactteugel te rijden.
De ruiter neemt een permanent, gelijkmatig, zacht, vriendelijk, gevend contact.
Het paard houdt zijn hoofd en hals waar het wil.
De ruiter volgt waar het maar gaat.

Het duurt een paar maanden voordat zoiets bevestigd is.
Het resultaat is een onafhankelijke hand die ten alle tijde rustig de mond volgt om hiermee te comminiceren.

Vanuit zo een hand kun je heel subtiele hulpen geven.
Alleen subtiele hulpen kunnen goed door de mond verwerkt worden.
Stugge worden door het paard geblokkeerd, het zet zich vast.

Maak je over het niet "rond" lopen niet teveel zorgen dat overleeft hij wel...

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:46

Zo, tijd om onder mijn steen uit te kruipen :D

Wat vind ik het heerlijk om hier mee te lezen, alle discussies, inzichten en theorieën; het beïnvloedt mijn rijden enorm, ook al draag ik (nog) niet actief bij aan de discussie.

Dus een berichtje om te bedanken (ook namens mijn samenwerkingspartner - paard) *\o/*

*en weer terug onder de steen*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:10

Lon83 schreef:
Zo, tijd om onder mijn steen uit te kruipen :D

Wat vind ik het heerlijk om hier mee te lezen, alle discussies, inzichten en theorieën; het beïnvloedt mijn rijden enorm, ook al draag ik (nog) niet actief bij aan de discussie.

Dus een berichtje om te bedanken (ook namens mijn samenwerkingspartner - paard) *\o/*

*en weer terug onder de steen*

In positieve zin toch hoop ik :+
Leuk om te horen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:12

Ik ga daar helemaal in mee! Ik heb het afgelopen jaar eigenlijk vrij weinig met contact gereden, ik liet de teugels vaak te lang en zocht zelf ook geen contact, ik dacht 'dat komt vanzelf wel'. Na een wat langere periode van stilstand (opstapproblemen, bak bevroren, bak verzopen etc) heb ik eergisteren weer gereden en heb enkel en alleen contact met de mond gezocht. Mijn paard vond het echt een verademing en zocht vanzelf een wat lager punt op. Dank Simpelman voor je goede bijdrage, ik ga vandaag weer lekker zo verder :).

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:38

Belmera schreef:
Mijn merrie had ook als favoriete houding, achter de teugel. Ook geprobeerd om haar mijn hand op te laten zoeken. Dat deed ze dan soms, maar zodra ik haar beloonde, rustig met mn stem of n zacht kriebeltje, gooide ze haar hoofd omhoog.
Ze liep uiteindelijk wel ontspannen met het hoofd laag en rug los, maar alleen zonder contact. Zodra ik contact zocht vanuit die ontspannen houding, ging ze achter de teugel, of gooide ze met dr hoofd.
Ik ben bij CR terecht gekomen en heel erg met mn eigen lichaam aan de gang gegaan. Daarna pas weer met het lichaam van mn merrie. De oplossing blijkt nu te zijn dat ik van begin af aan het contact op zoek. Dat ze daarbij met het hoofd hoog loopt, maakt niet uit. Ik volg elke beweging met (zoveel als dat lukt) het zelfde lichte contact. Dus ook als ze erachter probeert te kruipen, gewoon contact houden. Zodra ze naar voren en naar beneden wil, geef ik haar die ruimte en dan zoekt ze ineens wel het contact! Het leuke is dat ze dan vaak n briesje geeft :)
Ik weet dat dit niet de standaard weg is, maar voor mij en mijn merrie werkt het. Dat t werkte, merkte ik vrij snel. Hadden daarvoor al andere dingen geprobeerd, maar daar bleef ze erachter kruipen en gooien. En op deze manier viel blijkbaar het kwartje dat ik helemaal niets raars van haar wilde.

Wat fijn dat Simpelman het een keer met me eens is. (Bovenstaande quote is uit dit topic, pagina 191).

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:28

Simpelman schreef:
Het is een uitstekende oefening voor iedere ruiter op ieder niveau eens een tijdje met uitsluitend een contactteugel te rijden.

Het resultaat is een onafhankelijke hand die ten alle tijde rustig de mond volgt om hiermee te comminiceren.

:j hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ook iets voor de bijrijder van TT denk ik (wat anderen ook al hadden gezegd). Contactteugel, letten op haar eigen houding en bewegingen.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:28

juliedo24 schreef:
Simpelman schreef:

:j hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ook iets voor de bijrijder van TT denk ik (wat anderen ook al hadden gezegd). Contactteugel, letten op haar eigen houding en bewegingen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:44

Niet helemaal ontopic, maar hebben jullie goede oefeningen om spieren op te rekken bij het paard? Mijn paard heeft links veel kortere spieren dan rechts, en dat merk je ook onwijs. Nu zit ik er 4 maanden weer op en kan ik in stap weer wat gaan doen. Nu wil ik dus in stap beginnen met de spieren lekker los maken en oprekken.
Ik laat d'r nu al stukken buigen (beide kanten op), maar ik kom niet veel verder dan dat hahah.
We stappen alleen op het harde, op het erf. In de bak mogen we nog niet. Ik laat d'r aan een lange contact teugel stappen, ik wil niet teveel aan de mond zitten nu, als ik contact teugel neem duikt ze er gelijk achter namelijk.
We zijn ook bezig met stukjes wijken voor druk. Jullie nog andere ideeën om haar lekker los te krijgen? :D Het mag zowel aan de hand, erop als met lange lijnen (al ben ik daar nog niet heel handig mee). Longeren mogen we niet en alles op het zachte is 'uit den boze'.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 04:00

Stukje wortel/plukje hooi nemen en naast je paard gaan staan. Als jij het voer steeds iets verder richting de flanken doet moet jou paard ook steeds verder buigen. Als je dit een tijd lang consequent hebt gedaan ga je echt merken dat ze steeds verder komt!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:21

Diertjec:

Heb net op pag. 191 een hele lading oefeningen geparkeerd ;)
Daar kun je wel mee vooruit komen.

De vetgedrukte gebruik ikzelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:12

Diertjec schreef:
Niet helemaal ontopic, maar hebben jullie goede oefeningen om spieren op te rekken bij het paard? Mijn paard heeft links veel kortere spieren dan rechts, en dat merk je ook onwijs. Nu zit ik er 4 maanden weer op en kan ik in stap weer wat gaan doen. Nu wil ik dus in stap beginnen met de spieren lekker los maken en oprekken.
Ik laat d'r nu al stukken buigen (beide kanten op), maar ik kom niet veel verder dan dat hahah.
We stappen alleen op het harde, op het erf. In de bak mogen we nog niet. Ik laat d'r aan een lange contact teugel stappen, ik wil niet teveel aan de mond zitten nu, als ik contact teugel neem duikt ze er gelijk achter namelijk.
We zijn ook bezig met stukjes wijken voor druk. Jullie nog andere ideeën om haar lekker los te krijgen? :D Het mag zowel aan de hand, erop als met lange lijnen (al ben ik daar nog niet heel handig mee). Longeren mogen we niet en alles op het zachte is 'uit den boze'.

Waarom mag je je paard niet longeren en op het zachte? Zonder die achtergrondinformatie is het moeilijk om goede oefeningen aan te raden :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:45

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:52

Diertjec, van mij ook dezelfde vraag. Wat mankeertje je paard? Ieder paard is in meer of mindere mate scheef en heeft een bolle en holle kant. Daar zijn wel oefeningen voor, maar ik weet niet of je paard die mag doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:20

Ik heb 2 foto's voor jullie.
het losrijden voor de wedstrijd gister.
nu reed ik 174 en 177.(l1) Zeer streng gejureerd en weinig winst uitgedeeld.

Afbeelding
Dit is een draf foto, ik denk dat hij veel actiever mag in het achterbeen. Neus er nog wat meer uit. Maar ben allang blij dat hij niet met de kin op de borst loopt.
handen dragen, dus iets hoger en meer op mn krent zitten.

Wat vinden jullie?

En foto 2 vond ik zeer intressant.
want zelfs als je hem recht trekt( naar de lantaarn kijkende) vind ik toch dat hij best wel van de vloer komt, ipv vlak. Maar wat vinden we van de activiteit? Ik weet dat hij wat tam was. Wat zien jullie aan de foto?

Het handje opzij is natuurlijk zeer fout. Ben ik me bewust van. Ik denk dat het een " ik trek je uit de hoek: moment was, omdat die hoek daar ontzettend zwaar was.
Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:29

Ik vind dat je heel duidelijk op de goede weg bent! De eerste foto mis ik wat activiteit (voor een ruimere pas dan achter), maar zijn hoofd/hals houding is een stuk fijner. De activiteit geef je zelf al aan, dit kun je verbeteren door veel overgangen te rijden.
Tweede foto vind ik al helemaal fijn, hij maakt duidelijk sprong van achter en loopt weer netjes met zn neusje niet te diep.
Goed bezig :-) als tip (vooral) bij de galop, zelf goed rechtop blijven zitten, wees trots op je paard en op jezelf.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:50

Wat een fijn compliment. Dankjewel!

Die halshouding vind ik zelf het fijnste. En eigenlijk mag hij hem Nog iets meer laten vallen van mij. vanwege het gevoel op zijn rug, maar ook voor het plaatje. Ik vind het er relaxed uit zien. En ik ben ook best trots op deze 2 fotos.En dat terwijl ik voor mijn gevoel sommige momenten best aan het forceren was. vooral met wijken.

Als hij niet genoeg opzij gaat, ga ik hem omstellen met mijn binnenhand. Waardoor hij dus verkanteld. Iemand tips om het scharen makkelijker te maken? Want de bak is altijd te kort bij ons hihi.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:52

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:54

damian23 schreef:
ik vond een filmpje en ik moest direct aan alle boodschappen van Simpelman denken.
https://www.youtube.com/watch?v=ozKSp547sBk

Filmpje had ik ook gedeeld ergens twee pagina's geleden. Mooi uitgelegd! Zij heeft een video classroom, echt heel erg de moeite waard trouwens!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:23

sanne83 schreef:
Had ik deze serie al hier geplaatst? https://www.youtube.com/watch?v=MStxk_rYT34

Uta graf, begeleid door Christoph Hess. Dat is echt mijn droomteam :D :D

Prachtig Sanne!
Alle filmpjes in deze serie zijn erg interessant en duidelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:00

TurboTinker schreef:
Wat een fijn compliment. Dankjewel!

Die halshouding vind ik zelf het fijnste. En eigenlijk mag hij hem Nog iets meer laten vallen van mij. vanwege het gevoel op zijn rug, maar ook voor het plaatje. Ik vind het er relaxed uit zien. En ik ben ook best trots op deze 2 fotos.En dat terwijl ik voor mijn gevoel sommige momenten best aan het forceren was. vooral met wijken.

Als hij niet genoeg opzij gaat, ga ik hem omstellen met mijn binnenhand. Waardoor hij dus verkanteld. Iemand tips om het scharen makkelijker te maken? Want de bak is altijd te kort bij ons hihi.

Je kunt (en vooral in de training) wat meer stelling vragen naar de andere kant dan dat je op wijkt. dus wijk je naar rechts, dan stelling naar links. Geef met je buitenhand de richting aan waar je heen gaat en geef wat meer druk op de beugel (zithulp) naar rechts.

Voor wat betreft de positie van je handen op foto 1. Als je je handen zo laag hebt en je armen recht zet je je handen vast. Maak je teugels wat korter en buig in je ellebogen. Denk eraan dat je armen een verlengstuk van je teugels zijn en je daar dus ook in kunt "bewegen".

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:14

sanne83 schreef:
Had ik deze serie al hier geplaatst? https://www.youtube.com/watch?v=MStxk_rYT34

Uta graf, begeleid door Christoph Hess. Dat is echt mijn droomteam :D :D

Volgens mij niet. Maar dank je!! Leuke en leerzame filmpjes. Gelukkig spreekt de Duitse meneer niet zo snel en kan ik het goed volgen (heb totaal geen talenknobbel)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:08

Ingrid rijdt haar paard naar oprichting.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:10

Peetstap schreef:
Diertjec:

Heb net op pag. 191 een hele lading oefeningen geparkeerd ;)
Daar kun je wel mee vooruit komen.

De vetgedrukte gebruik ikzelf.

Oeps, ik ga ze even terug zoeken hahah.

sanne83 schreef:
Diertjec schreef:

Waarom mag je je paard niet longeren en op het zachte? Zonder die achtergrondinformatie is het moeilijk om goede oefeningen aan te raden :D

Het hele verhaal staat in het topic in m'n onderschrift, en ergens tussen mijn berichten hier. Maar kort samengevat; ze is geopereerd aan d'r linker check ligament. Na 6 weken totale boxrust en 2 weken 15 minuten stappen, 2 weken halfuur stappen en 2 weken verder opbouwen, zijn we nu alweer 2 weken bezig met verder opbouwen en stukjes draf op het harde. Van de DA mag ik dit alleen op het harde doen om de pees zo sterk mogelijk te maken. Plus dat zachte ondergrond toch vaak wat ongelijk is.

TT, ik vind de foto's er al een stuk beter uitzien, beide fijne plaatjes en ik had hetzelfde bedacht als Flavlip :)
damian23 schreef:
Diertjec, van mij ook dezelfde vraag. Wat mankeertje je paard? Ieder paard is in meer of mindere mate scheef en heeft een bolle en holle kant. Daar zijn wel oefeningen voor, maar ik weet niet of je paard die mag doen.