@turbotinker het is de basis, maar ik denk dat jouw bijrijdster er nog niet aan toe is. Je geeft het zelf ook aan in je post, voorlopig de focus op haar. Zij moet leren ontspannen te zitten en zijn bewegingen te volgen, pas als zij hem niet meer in de weg zit kan ze op je paard gaan letten. Ik denk dat als zij een volgende hand weet te ontwikkelen je paard vanzelf al meer haar hand durft op te zoeken. Nu is het los-vast en ook nog doorvragen en de 'beloning' zou zijn toestaan, maar bij haar krijgt je paard juist een extra ruk in zn mond... Juist als je paard probeert te ontspannen en er is geen fijne verbinding dan werkt de hand nog harder in. Ik vind het dus eigenlijk heel knap van jouw paard dat hij toch elke keer het weer probeert.
Dus: ontspannen, klein lichtrijden, zijn beweging volgen (en dan bedoel ik van zijn hoofd/mond). Eerst de focus op de ruiter en dan op het paard.
Dit is voor jou als eigenaar denk ik moeilijk, want je wilt eigenlijk dat je paard ook met zn hoofd laag bij haar loopt (tenminste dat idee krijg ik). Dit is echt nog een stap te ver voor haar en daar doet ze eerder jouw 'werk' mee te niet, dan dat het helpt. Als ze niks vraagt van je paard kan ze ook niks verkeerd doen