Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:54

DianneM schreef:
Ik voel me keigoed, ik voel me keigoed!

Vandaag mijn magische doel bereikt, ik ben 30 kilo kwijt!! *\o/* *\o/* *\o/*

Als je er wat aan kàn doen, doe dat dan ook, voor je paard en voor jezelf ook vooral! Ik heb zoveel meer energie!

Het afvallen gaat nu in combinatie met hardlopen mij zo voor de wind, dat ik er probeer nog 10 kilo kwijt te raken. Ik had mezelf voorgenomen om 30 kilo in 2 jaar tijd kwijt te raken, maar het is me gelukt in iets meer dan een jaar! En ik dacht heel eerlijk van mezelf dat ik het niet zou kunnen.. :o

Goed gedaan daar mag je zeker trots op zijn

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:36

hyppolyte schreef:
Citaat:
nou is het net alsof wanneer je als niet te zwaar bent, niet in de spiegel kijkt en niet goed voor je paard zorgt.... Ik en vele met mij denk ik, let op mijn gewicht voor mijn paard, maar dat betekent niet dat ik daarmee al het andere wat goed voor zijn welzijn is, overboord gooi. Ook mijn paard staat gewoon op de wei, heeft een goed passend zadel, krijgt regelmatig de fysio op bezoek etc etc.

Citaat:
Dat is inderdaad wat er steeds als tegen argument wordt geroepen....En het slaat kant nog wal, want we hebben het niet over slecht passend harnachement of over te weinig weidegang (wil niet beweren dat deze dingen allemaal net zo belangrijk zijn) maar, we hebben het hier over bewust je paard belasten met jouw eigen overgewicht

Helemaal niet als tegenargument, het gaat er gewoon om dat dat soort dingen ook nog angstwekkend veel voorkomen. En ik zeg ook niet dat slanke ruiters nooit in de spiegel kijken, of dat ze de rest dan overboord gooien. Maar iedereen doet hier zo verschrikkelijk heilig, terwijl ieder van ons vast wel iets doet wat ook niet ideaal of goed voor zijn/haar paard is, omdat zij denken dat het prima kan. Een slecht passend zadel vind ik vele malen erger dan een te zware ruiter, net als het niet knap ontspannen kunnen rijden van een paard. En het is allemaal niet goed, maar iedereen vindt van zichzelf dat ze goed rijden, dat ze een paard fijn ontspannen hebben lopen terwijl het plaatje een zeer gespannen paard weergeeft, maar dat is toch ook nooit zo? Het is nu een beetje een geval van de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet... Zoals ik al eerder zei, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen....

*zucht*
Dit topic gaat specifiek over mensen met overgewicht die op een paard gaan zitten en of daar een grens aan getrokken mag worden, niet over al die andere manieren om je paard te verklooien die mensen er steeds bij blijven slepen als 'tegen'-argument.. (de vraag is namelijk niet: Wat vind jij een ergere manier om je paard te verklooien?)
Wat vind jij ervan dat mensen die veel te zwaar zijn op een paard gaan zitten. Hebben ze daar recht op of is dat niet eerlijk tegenover het paard?
En nu niet beginnen over sporen, in de krul, slechte zadels en wat dan ook, maar puur reageren op de vraag of jij vindt dat mensen dat mogen doen en of jij denkt dat dat schade oplevert voor het paard..

@DianneM: Wauw, echt heel knap gedaan!! Respect! _/-\o_

Snoevie

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:56

Als je bewust iets doet wat eigenlijk niet goed voor je paard is(sporen,in de krul,te lang,te zwaar,slecht passend zadel)dan ben je niet goed bezig. Het heeft niks te maken met er wel of geen recht op hebben.

DianneM,super knap van je! ik ben zelf nu 14 kg kwijt en pas nu in mijn nieuwe rijbroek maat 42! is wel geen 30 kg maar ben toch wel een beetje trots :P

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:18

Ook trots op jezelf wezen hoor Snoevie! Het is ook knap van jou!

Ik pas nu na 6 jaar ook weer in 42 :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:37

*\o/* *\o/* *\o/* voor de afvallers!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:29

Citaat:
Wat vind jij ervan dat mensen die veel te zwaar zijn op een paard gaan zitten. Hebben ze daar recht op of is dat niet eerlijk tegenover het paard?

Zal het voor de 100ste keer nog even neerzetten:
Ik vind het niet goed dat iemand die veel te zwaar is op een paard gaat zitten en paardrijden is in zekere zin wel een recht, namelijk een voorrecht.
De grens van wat wel en niet goed is ligt bij mij alleen een stuk genuanceerder dan wat de meesten hier stellen. Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen om met een 70-80+ kilo en een lengte van 1.70+ op een ijslander te gaan zitten. Iemand van 100-110 kilo met een lengte van 1.80+ kan prima op een paard zitten wat daarvoor qua bouw en formaat geschikt is. Dus dat strookt niet met de opvattingen van de tegenstanders, want stel je voor dat je nadenkt over een grijs gebied ipv een zwart-wit situatie :=....

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:55

Nee, daarin ben ik het ook wel met je eens, als je een ruiter van 1.60 neemt en een ruiter van 1.80 met hetzelfde gewicht dan zal het bij die van 1.60 vaak toch meer losse massa zijn dan bij die van 1.80.. (Bij 1.80 is het over een wat 'groter stuk' te verdelen en heb je bovendien nog een extra stuk botten wat ook wat weegt).

Eigenlijk gaat het er (voor mij tenminste) ook al niet eens om dat er een harde grens moet zijn, wel dat mensen moeten blijven nadenken over wat ze doen :)

Dus eigenlijk ben ik het gewoon met je eens :D (Al denk ik wel dat er ook een grote groep mensen is die goed in staat zijn te blijven denken 'eigenlijk zou ik van mezelf bij dit gewicht niet meer mogen paardrijden en dat had ik me voorgenomen, maar 5 kilo extra is toch niet zo erg?' )

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:36

Dat vind ik dus inderdaad nogal een verschil, gewicht is niet gewoon gewicht, 25 kilo dood gewicht is zwaarder dan 50 kilo 'levend' gewicht. Dat je moet blijven nadenken over wat je doet ben ik het mee eens en dat niet iedereen dat doet is ook jammer, maar uiteindelijk is en blijft het de eigen keuze. Erop wijzen en bewust maken mag best en heeft ook heus wel effect, maar iemand erom affikken en veroordelen niet :n.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 06:54

jeetje, willen ze tot de 200 pagina's gaan of zo? De laatste pagina's bieden imo geen meerwaarde meer..

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:41

De laatste pagina's bieden dan misschien geen meer waarde meer, maar er kan niet genoeg gezegd worden dat je met te veel kilo's niet op een paarden rug mag gaan zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:29

Volgens mij "stappen" er steeds andere mensen in die van de discussie horen en het gaan volgen....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:30

En da is toch met iedere langlopende discussie zo? Er stappen nieuwe mensen in, er worden weer dingen neergelegd (die misschien al tig keer zijn neergelegd en soms wel nieuwe punten) daar wordt weer op gereageerd etc.

Waarom zou dit topic dan op slot kunnen en tig andere discussietopics niet?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:17

Kan iemand verklaren hoe het komt dat er in dit topic vele mensen reageren die overgewicht hebben en om die reden NIET op het paard stappen, terwijl anderen met datzelfde gewicht boos worden dat dit topic uberhaupt bestaat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:44

Ik denk dat die laatste categorie lange tenen en oogkleppen hebben bij hun (over)gewicht :P

Maar zonder dollen - niet iedereen kan een fotomodellen figuur hebben en sommigen hebben wat meer aanleg om dik te worden. Maar TE dik is niet nodig. Misschien beseffen ze dat wel degelijk en balen ze dat ze niet net zo kunnen leven als ze willen en toch mooi slank blijven en paard rijden? De menselijke geest zit wonderlijk in elkaar....
En bovendien zijn er ook veel mensen die geloven dat ze verheven zijn boven dieren...en daardoor dùs het recht hebben om die dieren naar eigen goeddunken te ge(mis)bruiken

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:11

Ik vind het gewoon opvallend dat sommigen menen dat dit topic beledigend, discriminerend en van de zotten is, terwijl de doelgroep zich niet als geheel beledigd voelt. Dat moet mensen dan toch te denken zetten? Dan moet je je toch gaan afvragen: "hoe komt het dat ik dit als discriminatie ervaar, terwijl anderen gewoon zonder wrok durven aan te geven dat ze met hun gewicht niet op het paard stappen...."

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:16

Ik behoor tot een "etnische" minderheid (slechts 2% van de wereldbevolking heeft wat ik heb) en vroeger vond ik dat ik werd uitgescholden - tegenwoordig heb ik dat gevoel niet meer.

(ik ben een echte roodharige en ik ben wat gepest vroeger, nu zitten alle dames bij de kapper en willen de zelfde haarkleur als ik) :+

Waarmee ik wil zeggen dat veel mensen zich aangevallen voelen (onderdrukte schuldgevoelens? Of slechte acceptatie van hun "ik") en een deel van die groep meer realiteitszin heeft en er wat aan/mee doet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:19

Dus als mensen zichzelf aanleren om een topic als deze rationeel te benaderen, ipv emotioneel, zou het probleem opgelost zijn :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:22

Dan zouden de emoties niet meer zo hoog oplopen, maar het gewicht wordt daar niet minder van :o

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:24

Maar dan zouden mensen wel de moeite nemen naar alle argumenten te luisteren, zonder bij voorbaat alles te willen afschieten :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

Allemaal naar Equicoaching?? 8-) :o

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:09

Tja te zwaar op een paard en daar oordeel over hebben is tot daar aan toe maar als je dan bij die persoon op het profiel gaat kijken zie je daar veel te dikke paarden lopen en dan word daar maar bij gezet tja hij is zo gek op eten.
Vinden jullie dat niet zielig die mooie slanke mensen die op hun te dikke paarden stappen?
Het paard heeft al genoeg aan zich zelf en moet dan ook nog het gewicht van de ruiter/amazone mee slepen ook al is het dan niet zo veel zoals jullie zeggen!!!
Ik vind dit net zo zielig!!!!
De mensen denken goed te zijn voor hun paard kijk hij ziet er mooi rond en gezond uit dus hij krijgt goed te eten nou onzin dit paard heeft er net zo veel last van als een mens die te dik is!!!!!
Maar bij die dikke ziet het er niet uit en die leuke paardjes en pony,s ach dat is toch schattig!!!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:23

Uhhhhh :+ deze hadden we nog niet gehad inderdaad, en het slaat kant nog wal wat mij betreft. Het gaat niet over dikke paarden (wat uiteraard niet goed is) maar over dikke ruiters

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:27

Is dit een argument in de discussie? Dat het ook zielig is dat mooie slanke mensen op dikke paarden stappen?

Want ja: als het paard te dik is, is dat OOK niet goed. En dan heb je het alleen over slanke mensen die op dikke paarden stappen, ik weet niet welke richting je daarmee op wilt, maar het een maakt het ander niet minder slecht. Er zijn helaas een hoop dikke paarden, beetje een modeverschijnsel! Is ook wel eens een artikel over geschreven, over hoe mensen hun paarden graag zien terwijl dit gezondheidstechnisch niet okee is...

Maar als we het er dan toch over hebben: dikke mensen op dikke paarden zou dan theoretisch gezien het allerslechtste scenario zijn...

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:33

gummie schreef:
Is dit een argument in de discussie? Dat het ook zielig is dat mooie slanke mensen op dikke paarden stappen?

Want ja: als het paard te dik is, is dat OOK niet goed. En dan heb je het alleen over slanke mensen die op dikke paarden stappen, ik weet niet welke richting je daarmee op wilt, maar het een maakt het ander niet minder slecht. Er zijn helaas een hoop dikke paarden, beetje een modeverschijnsel! Is ook wel eens een artikel over geschreven, over hoe mensen hun paarden graag zien terwijl dit gezondheidstechnisch niet okee is...

Maar als we het er dan toch over hebben: dikke mensen op dikke paarden zou dan theoretisch gezien het allerslechtste scenario zijn...

Dat klopt helemaal maar de mensen die dikke mensen aanvallen omdat het om de gezondheid van het paard zou gaan en zelf wel schijnheilig op hun eigen te dikke paard stappen zijn net zo dom bezig als die veel te dikke mensen te paard vind ik.
Ik weet dat dit topic daar niet over gaat maar als je iemand anders aanspreekt op zijn in jouw ogen slechte gedrag kijk dan eerst is wat je zelf fout doet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:15

Ik vind dat iedereen naar zijn eigen gedrag zou moeten kijken, dat wil echter niet zeggen dat je geen kritiek op een ander mag hebben.... Ik begrijp je opmerking, maar zo kun je altijd een argument bedenken. Nu gaat het over dikke mensen, waar je niks van mag zeggen als je dikke paarden hebt, straks mag je ineens niks meer zeggen van iemands rijstijl als je zelf je kind niet netjes opvoedt, geen werk hebt, een te grote auto rijdt, etc.
Er is altijd wel wat te verzinnen wat degene die kritiek levert zelf niet goed doet. Dat maakt echter niet dat de kritiek van die persoon niet terecht is.