Citaat:begrenzende hulp kan je net zo goed met je lichaam/been aangeven.
daar heb je niet de mond voor nodig.
Weer een lege bemerking, hebben de paarden geen voorhand?????
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:nombrado schreef:ik trek niet zo hard
Is dit een farce of onbekwaamheid??? Het heeft nl niets met trekken of een terugwerkende hand te doen, dan bent u abuis.
Citaat:Nageeflijkheid komt altijd vanachteruit
dus heeft niets met de hand te maken.
het kauwen, is onderwerpen......
als er al spanning is, in de kaak, is er ergens al wat mis gegaan en dat is altijd te wijten aan de ruiterhand of onbewuste zit, niet aan het paard.
nombrado schreef:hoe kan het dan dat het paard de mond opent?
dat is iets wat U nl schrijft
wat mij ernstig verbaasd.....helemaal in de klassieke stroming.
Professor schreef:In de Klassieke Dressuur bestuurt men de voorhand met de teugelhulpen.
Hoe wilt u dan werken aan de lange teugel, met de dubbele en enkele longe???
Dan gaat dus de logika door met onder de man het zelfde te doen, en geen andere hulpen daarvoor toe te passen. Dat zou zeer onlogisch worden voor het paard.
Een aangespannen paard stuurt men ook met de leidsels, zie hier niet dat dit vreemd is, alleen bij bv een schip en een vliegtuig is het roer achter.
En het is juist fout wanneer een paard als een schip door de wending gaat.
Professor schreef:nombrado schreef:U beweert hiermee, dat het stuur van het paard in de voorhand zit????
Dat beweer ik niet alleen, dat doen alle oude Meesters de nieuwe en in Wenen in Jerez en noemt u maar op, alle andere rijstijlen zoals western, IJslanders en nog vele meer.
nombrado schreef:met welk voorbeen, stuurt het paard dan een wending in?
Professor schreef:Vraagjes voor Nombrado:
Wanneer het hoofd en de hals iets in de richting van waar wij heen willen gaan word gebracht en het gewicht van de ruiter ook naar die richting gebracht word wat gebeurd er dan?
Rijden is in wezen het spelen met de zwaartekracht, en het evenwicht van het paard.
Om dat te vermijden is het binnenbeen op of bij de singel, en het buitenbeen achter de singel een handbreedte, waarom wel?
Waarom rijden wij altijd de voorhand voor de achterhand bij de zijgangen???
Waarom hebben wij een begrenzende teugelhulp en een begrenzende beenhulp???
Waarom noemt men het diogonale hulpen???
Waarom leert men het paard eerst sturen dus richting veranderingen????
Wanneer u deze vragen kunt begrijpen Nombrado dan begrijpt u ook wat rijden is, en waarom het niet zo kan als u steeds doet vermoeden.
nombrado schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Canna ... l_1773.PNG
op dit schilderij zie je zelfs dat er van het hoofd afgebleven werd.
Citaat:Professor, wat bedoelt u nu precies met deze zin? Zoals ik het lees: een gummibandartige verbinding krijg je door een onbeweeglijke hand die werkt als een bijzetteugel en dan ontspant als het paard de nek ontspant. Klopt dat?