DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:50

horseyfries schreef:
Het is niet star, benadert niet elk paard op dezelfde manier maar de houding moet wel precies hetzelfde blijven, namelijk nek hoogste punt, neus voor de loodlijn....
De variatie is dus slechts in een gedeelte van het paard te vinden, er is ook een gedeelte wat altijd hetzelfde moet blijven. Denk jij dat dat altijd voor elk paard het beste is?
Wat lees jij weer slecht...
Enige "starre" is neus voor de loodlijn, bij vwnw is nek niet hoogste punt. Nut hiervan is een ontspannen hoofd-hals verbinding, die voor de enige eerlijke aanleuning zorgt - en een goede check voor de gewenste ontspannen status van de psyche van het paard.
Dit is niet star, want volledig "los".
De oefeningen binnen de klassieke rijkunst maken het oefenen, trainen en stretchen van alle benodigde spieren en lichaamsdelen mogelijk. De (on)kunde van de ruiter is voornamelijk bepalend voor in hoe verre deze hiermee uit de voeten kan.

Ook "even" achter de loodlijn is geen doodszonde, zolang het geen gewoonte wordt en/of je er afhankelijk van wordt.

Als jij graag zoveel mogelijk variatie wilt, waarom train je dan niet ook 10-15min in standje sterrekijker? Star hoor.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:52

Waarom zien we bij de LDR getrainde paarden altijd deze belabberde uitvoeringen? Bovendien worden deze slechte presentaties ook nog eens hoog beloond door het FEI jurygilde. Gelukkig was er in Aken 1 Amerikaans jurylid die dit soort truukenwerk niet langer accepteerde en dienovereenkomstig beoordeelde. Tot schrik van 's wereld beste rukkers, plukkers, trekkers en prikkers en het onwetende hippische journaille.
En zeg niet dat het een momentopname is. Ik daag iedereen uit die dat durft te beweren om 1 foto (slechts 1) van een LDR geforceerd paard te tonen die de natuurlijke balans en schoonheid (the happy athlete) kan laten zien van het dressuurpaard op de 2e foto.
Afbeelding

Zo hoort de dressuur volgens de FEI voorschriften te worden uitgevoerd.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:08

Zweepje mag niet meer op dat niveau volgens mij Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:10

Ach een weggedrukte rug en het achterbeen achter de massa zijn volgens mij ook nog steeds geen FEI-eisen Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:13

Yvonnelind schreef:
Zweepje mag niet meer op dat niveau volgens mij Haha!

Stangteugel die strakker is dan de trensteugel ook niet, en een achtereen dat ondanks zweep zo ver weg is ook niet, alsmede zo'n weggedrukte rug ook niet.

Maar ja, Arie kennen we al even Lachen als het aan hem ligt rijden we morgen allemaal strak bovenin met een kruising groninger-shagya-arabier hahahahahaha... tja, leeftijdskloof denk ik.

Oh en Arie een foto van een GEFORCEERD LDR paard??????????????????????? *zucht* je voegt echt iets toe.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:13

Hahahahahahahaha Karl we reageerden precies tegelijk Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:15

Twee zielen, één gedachte Haha!

Die foto is dan ook wel een heel slecht voorbeeld

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:18

Deze discussie blijft ziekelijk jammer. Er wordt alleen maar grappig een lelijk fotootje geplaatst en geroepen dat er niets geloofd wordt tot de praktijk het tegendeel bewijst, maar dan is en foto niet eerlijk of de praktijk niet te beoordelen op internet. En je moet ervaring hebben maar dan telt ervaring weer niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:19

Karl66 schreef:
Twee zielen, één gedachte Haha!

Die foto is dan ook wel een heel slecht voorbeeld

Nou inderdaad. Van beiden is vast wel iets beters te melden. Maar ja we kennen Arie, valt me nog mee dat de foto's niet vol streepjes staan Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:20

Het heeft ook weinig zin om te discussieëren als de tegenstanders al bij voorbaat een standpunt in hebben genomen en daar niet vanaf willen wijken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:22

Karl66 schreef:
Ach een weggedrukte rug en het achterbeen achter de massa zijn volgens mij ook nog steeds geen FEI-eisen Bloos

Waar staat deze vermeende onzin die jij meent te zien in de FEI regelementen. Karl66 heeft dus geen flauw besef van het natuurlijke bewegingsmechanisme van een paard. De romp gaat op een neer bij paard beste Karl. Met een plakrug kan een paard niet eens behoorlijk ademhalen. Bovendien staat het achter-en het voorbeen recht en niet scheef onder paard en wordt het gewicht exact gelijk verdeeld over de beide dragende benen. Dat is de natuurlijke die de FEI wel weer verlangd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:23

Kan iemand mij vertellen waarom de ene foto wel geopend kan worden en de andere niet terwijl er geen melding bij staat?????? Bloos
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 23-10-06 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:24

arie53 schreef:
Karl66 schreef:

Waar staat deze vermeende onzin die jij meent te zien in de FEI regelementen. Karl66 heeft dus geen flauw besef van het natuurlijke bewegingsmechanisme van een paard. De romp gaat op een neer bij paard beste Karl. Met een plakrug kan een paard niet eens behoorlijk ademhalen. Bovendien staat het achter-en het voorbeen recht en niet scheef onder paard en wordt het gewicht exact gelijk verdeeld over de beide dragende benen. Dat is de natuurlijke die de FEI wel weer verlangd.

HAHAHAHAhAhA ok oke dus deze foto is op het laagste weggedrukte moment genomen en op het moment dat de hals net werd gedrukt in een onderhals moment, en dat het achterbeen recht onder het paard blijft in het meest ronde moment dat het voorbeen wil de FEI ook.

Oke, nu snap ik jouw reactie ...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:27

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Het is niet star, benadert niet elk paard op dezelfde manier maar de houding moet wel precies hetzelfde blijven, namelijk nek hoogste punt, neus voor de loodlijn....
De variatie is dus slechts in een gedeelte van het paard te vinden, er is ook een gedeelte wat altijd hetzelfde moet blijven. Denk jij dat dat altijd voor elk paard het beste is?
Enige "starre" is neus voor de loodlijn, bij vwnw is nek niet hoogste punt. Nut hiervan is een ontspannen hoofd-hals verbinding, die voor de enige eerlijke aanleuning zorgt - en een goede check voor de gewenste ontspannen status van de psyche van het paard.
De oefeningen binnen de klassieke rijkunst maken het oefenen, trainen en stretchen van alle benodigde spieren en lichaamsdelen mogelijk. De (on)kunde van de ruiter is voornamelijk bepalend voor in hoe verre deze hiermee uit de voeten kan.

Ook "even" achter de loodlijn is geen doodszonde, zolang het geen gewoonte wordt en/of je er afhankelijk van wordt.

Als jij graag zoveel mogelijk variatie wilt, waarom train je dan niet ook 10-15min in standje sterrekijker? Star hoor.

Ik zet er geen tijd op, maar kijk soms inderdaad wel eens of ik een paard ook over de teugel kan rijden als ik dat wil.... niet star dus.... Haha!
Het leuke is dat ik dat dan nog kan ook....
Je spreekt jezelf alweer tegen... eerst moet ten allen tijde de neus voor de loodlijn, vervolgens zeg je "even achter de loodlijn is geen doodzonde"...
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat de klassieken stiekem toch door beginnen te krijgen dat achter de loodlijn soms een meerwaarde kan hebben en alleen te koppig zijn om toe te geven dat ze dat gemerkt hebben omdat ze eerst iets te hard geroepen hebben dat het niet mocht....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:29

arie53 schreef:
Waarom zien we bij de LDR getrainde paarden altijd deze belabberde uitvoeringen? Bovendien worden deze slechte presentaties ook nog eens hoog beloond door het FEI jurygilde. Gelukkig was er in Aken 1 Amerikaans jurylid die dit soort truukenwerk niet langer accepteerde en dienovereenkomstig beoordeelde. Tot schrik van 's wereld beste rukkers, plukkers, trekkers en prikkers en het onwetende hippische journaille.
En zeg niet dat het een momentopname is. Ik daag iedereen uit die dat durft te beweren om 1 foto (slechts 1) van een LDR geforceerd paard te tonen die de natuurlijke balans en schoonheid (the happy athlete) kan laten zien van het dressuurpaard op de 2e foto.

Afbeelding

Arie, in Aken waren er net zoveel klassieke ruiters die (dik) achter de loodlijn kwamen.

Overigens, op de 2e foto vind ik de rug enigzins weggedrukt, wat ten koste gaat van de buiging (en ondertreden) in het achterbeen. En de halshouding ziet er ook erg gespannen uit (onderhals, eng in de nek).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:33

Tyrza schreef:
arie53 schreef:

Afbeelding

Arie, in Aken waren er net zoveel klassieke ruiters die (dik) achter de loodlijn kwamen.

Overigens, op de 2e foto vind ik de rug enigzins weggedrukt, wat ten koste gaat van de buiging (en ondertreden) in het achterbeen. En de halshouding ziet er ook erg gespannen uit (onderhals, eng in de nek).

*Zucht* weer iemand die het niet snapt........................ Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:33

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:

Voorwaarts neerwaarts wordt alleen tussen de oefeningen door gereden, tijdens de hogere oefeningen wordt er wel degelijk constant in dezelfde volgens klassiekers enige juiste houding getraind dus een paard wordt tijdens een oefening in een starre houding gereden en niet verder doorgegymnasticeerd. De meerwaarde van LDR hiertegenover is duidelijk geworden voor de gebruikers en ook zichtbaar door de resultaten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:35

Oh zeg nou niet "resultaten" dan krijgen we Greenpeace weer op ons nek Lachen omdat we durven te sporten met onze arme dieren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:36

Kom op nou, wat is nou de reden dat sommigen niet kunnen begrijpen dat het anders kan zijn dan ze denken?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:38

arie53 schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, als je de FEI reglementen nog eens wilt toepassen??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:39

Mireille1970 schreef:
Kom op nou, wat is nou de reden dat sommigen niet kunnen begrijpen dat het anders kan zijn dan ze denken?

Omdat dan de peilers van hun geloof wegvallen?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:42

Citaat:
Maar ja, Arie kennen we al even als het aan hem ligt rijden we morgen allemaal strak bovenin met een kruising groninger-shagya-arabier hahahahahaha... tja, leeftijdskloof denk ik.

Oh en Arie een foto van een GEFORCEERD LDR paard??????????????????????? *zucht* je voegt echt iets toe.

Kun je nu werkelijk niets anders bedenken dat deze eindeloos herhaalde onnozele teut. Je bent zelf nog niet staat om te zien of een paard tactmatig en daardoor in balans kan bewegen. Je meent bovendien dat van je van uitgesproken racepaarden rijpaarden kunt maken. Als dit soort onharmonische paarden vervolgens volkomen ongebalanceerd een voorbeen uitsteekt, kraai je victorie en sta je te roepen dat een dergelijke vertoning het summum van de dressuur moet voorstellen.
En van de FEI reglementen heb je al helemaal geen kaas gegeten. Probeer eerst eens de tact en de balans bij een paard te herkennen en als je die kloof hebt overbrugd, gaan we eens kijken hoe oud je bent geworden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:44

Ik vind het serieus kwalijk dat Arie een dergelijke foto als voorbeeld ziet... Elk persoon die enigzins kijk heeft op de uitvoering van een dergelijk onderdeel kan dat soort dingen toch zien??

Kennelijk wordt er ECHT ALLEEN naar het "neusje" gekeken... Gelukkig kijken de FEI juryleden verder dan dat...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:49

Weet je wat nu zo frappant is? Tijdens het Youth Dressage Festival in de Wouwse Plantage afgelopen zomer mocht ik schrijven bij een bekend Duits jurylid. Aangezien dat artikel in de St Georg erg hot was, viste ik naar de mening van deze man. Deze persoon was niet te spreken over de "rollkur". Maar wat schetst mijn verbazing?? Hij zet de bekendste LDR rijdende YR op de 1e en 2e plaats, alle 3 de dagen..... De 8-en en 9-s vlogen om je oren (met name in de kur).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:52

Afbeelding

1. De nek is niet het hoogste punt.
2. De neus is achter de loodlijn.
3. Het paard is niet balans. De dragende benen staan ongelijk en het gewicht is ongelijk (voorwaarde van balans) over de dragende benen verdeeld.

Karl66 voor alle duidelijkheid nog even hier staat het achterbeen achter de massa.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 23-10-06 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt