Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:43

Ik lees nu al eventjes mee en merk dat wanneer iets niet suikerzoet is het wordt afgedaan met slecht of diermishandeling.
Kom op mensen, open de ogen eens. Met lieve woordjes en suikerklontjes help je je paard niet verder en jezelf al helemaal niet.
Wees duidelijk naar je paard, het zijn geen hamsters. Paarden zijn naar elkaar toe ook duidelijk.
Jullie zijn toch ook groot geworden door de afspraken die je ouders met jullie maakte? En jullie hebben vast ook wel eens een tik op de vingers gehad. Paarden willen ook duidelijkheid i.p.v. tuttig geneuzel.
Ik heb het hier over dressuur en rijkunst en niet over bospadhobbelen of je paard aan de hand uitlaten.
Ik had de hoop dat hier serieuze ruiters zaten maar die kan ik voorlopig nog maar op 1 hand tellen.
Het overgrote deel kopieert volgens jij teksten uit boeken en van het internet.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:54

Gast5428, je vertelt ons steeds wat jij niet goed vindt.
Wat vind jij goed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:55

Biscaya, gelukkig is het een discussie forum :)

Misschien kun jij mij vertellen wat jou juist positief opviel?

Laat ik het zo zeggen. Als het filmpje bedoeld was als 'koop bij ons' promotiemateriaal dan is het voor mij niet gelukt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:05

Bedankt voor het compliment Gast5428.
Voorlopig zie ik dat mijn paard met sprongen vooruit gaat, er zal dan toch wel iets goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:09

Simpelman schreef:
Wat vind jij goed?

Tja, ik vind meer niet goed dan wel goed. :P
Ik houd van dressuur of eigenlijk meer nog van een goed gereden paard. Maar ik houdt niet van het geitenwollensokkendressuur en het softe gedoe wat ik hier toch wel vaak tegenkom.

Natuurlijk houd ik niet van groffe ruiters en natuurlijk moet een paard in zijn waarde worden gelaten en ik ben tegen elke vorm van geweld. Maar zoals eerder gezegd kom je niet veel verder in je rijerij door lieve woordjes te praten en je paard te paaien met suikerklontjes.
Hier in dit topic zitten mij te veel moraalridders. Goed paardrijden is goed paardrijden. En goed paardrijden leer je niet op de geitenwollensokkenclub of op het naaikransje. Er wordt hier veel gezevert en getut. Velen weten een ander precies te vertellen hoe het allemaal moet maar als het op de praktijk aankomt trek ik dat zogenaamde theoretische geleuter in twijfel.
Hoeveel van deze internetruiters hebben nu eigenlijk wel voldoende praktijkervaring?
Een enkele maar gok ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:11

Starbreeze schreef:
Voorlopig zie ik dat mijn paard met sprongen vooruit gaat, er zal dan toch wel iets goed gaan.

ik kan jouw post even niet plaatsen Starbreeze. :?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:18

@Gast5428,
Zullen we voor jou dan de geitenwollensokkenruiters, zefers en tutters dan verder op dit topic verbieden?

Wat mij betreft is de functie van dit topic mensen zich er bewust van te laten worden dat er andere mogelijkheden zijn dan LDR, het uitoefenen van druk, eer en ambitie boven alles.
Dat zijn zaken die zich langzaam aan ontwikkelen, een ieder doet dat op zijn manier.
Met opbouwende onderbouwde ideeën kunnen mensen hun rijkunst verbeteren.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:19

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:
Wat vind jij goed?

Ik houd van dressuur of eigenlijk meer nog van een goed gereden paard. Maar ik houdt niet van het geitenwollensokkendressuur en het softe gedoe wat ik hier toch wel vaak tegenkom.

Natuurlijk houd ik niet van groffe ruiters en natuurlijk moet een paard in zijn waarde worden gelaten en ik ben tegen elke vorm van geweld. Maar zoals eerder gezegd kom je niet veel verder in je rijerij door lieve woordjes te praten en je paard te paaien met suikerklontjes.
Hier in dit topic zitten mij te veel moraalridders. Goed paardrijden is goed paardrijden. En goed paardrijden leer je niet op de geitenwollensokkenclub of op het naaikransje. Er wordt hier veel gezevert en getut. Velen weten een ander precies te vertellen hoe het allemaal moet maar als het op de praktijk aankomt trek ik dat zogenaamde theoretische geleuter in twijfel.
Hoeveel van deze internetruiters hebben nu eigenlijk wel voldoende praktijkervaring?

Wat ik voor mezelf merk is dat ik het hele gevoel van "ruzie" kwijt ben. Gaat het niet goed? Dat is niet erg, dan is het blijkbaar lastig, en proberen we het nog een keer, of doen we een stapje terug. Is het paard vandaag opgefokt en kijkerig, terug naar de basis en eerst lekker ontspannen. Natuurlijk is er een bepaalde basis waarin ik zeer duidelijk ben (been = been, ho = ho). Maar het hele gevecht om dat hoofd maar in de krul te krijgen is weg. Als jij dat geitenwollensokkennaaikransjes wil noemen, dan vind ik het prima.

Goed paardrijden is voor mij goed samenwerken met je paard, en dat gaat beter door te focussen op wat wel goed gaat, dan door te focussen op wat er allemaal wel niet fout gaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:27

Tja.. dit topic wordt zo niet echt constructief... zou het prettiger vinden als we en echte discussie hadden over dressuur ipv zo'n metadiscussie...

ínvullen hoeveel praktijkervaring iemand zou hebben.... terwijl je eigen profiel leeg is en je ook hier niks van jezelf laat zien of horen... waarom dan kritiek op mensen die hier wel eerlijk hun eigen ervaring delen en laten zien... ik vind dat eigenlijk beetje laag en erg makkelijk.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:31

Ik zal eerlijk zeggen dat ik weinig praktijk ervaring heb. Ik heb mijn eerste eigen paard nu een aantal jaren en heb nooit een noemenswaardig niveau bereikt. Ik geef ook niet heel erg veel tips op filmpjes omdat ik zelf ook nog veel moet leren. Maar er zitten hier volgens mij wel een aantal ruiters die wel veel ervaring hebben.

Dat het hier alleen tuttig geneuzel is vind ik niet. Er wordt vaak zat gezegd dat een paard niet voorwaarts genoeg is en dat hij actiever moet, of dat er meer contact Genomen moet worden. Het enige Wat veel mensen in dit topic niet goed vinden is een paard met druk naar beneden/ achter de loodlijn dwingen. En Daarom wordt hier meteen alleen maar truttig geneuzel uitgekraamd?
Misschien moet je het zelf is op deze manier proberen voordat je kan oordelen dat het getrut is ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:33

Gast5428, het is duidelijk dat je er van overtuigd bent dat je alle wijsheid bezit en jezelf als serieuze ruiter ziet. Prima, maar op het moment dat je dan met een voorbeeld komt met een paard die niet correct wordt gereden en niet goed door het lijf loopt maar het wel bestempeld alszijnde goed, dan val je toch wel door de mand. Daarnaast vind je niet alleen dat je zelf alle kennis bezit, je vindt het ook nog nodig om daarbij anderen minderwaardig te behandelen en dat vind ik erg laag bij de grond. Het zijn juist mensen hier die het welzijn van hun paard serieus nemen!

En ik geloof dat jij een van de weinige hier bent die de ogen moet openen, je komt binnenvallen in een topic waar mensen juist vandaan komen waar jij naartoe wil. Heb het idee dat je hier alleen komt om te zeuren zonder ook maar iets van het topic te hebben gelezen. En als je het wel hebt gelezen snap ik al helemaal niet wat je hier doet en wat je wil bereiken met je posts.

Oja, en je vond mijn posts naar jou onaardig, raar op het moment dat je tegen tuttig geneuzel bent :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:35

Tomaatje schreef:
Anoniem schreef:

Wat ik voor mezelf merk is dat ik het hele gevoel van "ruzie" kwijt ben. Gaat het niet goed? Dat is niet erg, dan is het blijkbaar lastig, en proberen we het nog een keer, of doen we een stapje terug. Is het paard vandaag opgefokt en kijkerig, terug naar de basis en eerst lekker ontspannen. Natuurlijk is er een bepaalde basis waarin ik zeer duidelijk ben (been = been, ho = ho). Maar het hele gevecht om dat hoofd maar in de krul te krijgen is weg. Als jij dat geitenwollensokkennaaikransjes wil noemen, dan vind ik het prima.

Goed paardrijden is voor mij goed samenwerken met je paard, en dat gaat beter door te focussen op wat wel goed gaat, dan door te focussen op wat er allemaal wel niet fout gaat.

Helemaal mee eens!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:39

Evelijn schreef:
Tja.. dit topic wordt zo niet echt constructief... zou het prettiger vinden als we en echte discussie hadden over dressuur ipv zo'n metadiscussie...

ínvullen hoeveel praktijkervaring iemand zou hebben.... terwijl je eigen profiel leeg is en je ook hier niks van jezelf laat zien of horen... waarom dan kritiek op mensen die hier wel eerlijk hun eigen ervaring delen en laten zien... ik vind dat eigenlijk beetje laag en erg makkelijk.

Mee eens. Iedereen heeft zo zijn eigen opvattingen en hier in dit topic zit een bepaald groep mensen die denken of ervaren dat dit VOOR HUN de juiste manier is. En als je het daar niet mee eens bent, helemaal prima, maar ga ons dan niet geitenwollensokkenweetikveelwatruiters noemen. Dat slaat gewoon nergens op & niemand wordt er beter van.
Wel mooi aansluitend; mijn staleigenaresse rijdt anders dan ik. Ik rij anders. Een pensionklant rijdt weer anders. Gaan we het op elkaars manier doen? Nee. Zijn we geïnteresseerd? Ja. :)

Back to the dressage :D Gister gereden, ging niet zo heel erg fijn als het longeren van maandag. Maar ik was s avonds erachter gekomen waarom, ik hield mijn ademhaling hoog. Stom van mezelf, maar op dat moment waaide het hard en waren ze aan het rondrijden op de heftruck & let ik niet meer op mn ademhaling. Zonde, maar maakt niet uit. Vandaag heeft ze lekker vrij, morgen weer. Kijken of ik de camera weer eens neer kan zetten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:45

Gast5428, men moet altijd zelf blijven nadenken over wat men wel wilof niet wil en vooral 1 onderdeel van goed paardrijden niet tot leer verheffen of als enige middel/doel zien om het walhalla te bereiken. Daarom heb ik ook wel wat kritiek op bijvoorbeeld de WFers van deze wereld. Maar tot nu toe vind ik het een prima onderdeel van goed paardrijden. Maar bij lange na niet het enige onderdeel. Verre van dat. Misschien dat je van mij wat meer weet om mij op "waarde" te kunnen schatten. Nu ik het nog doelbewuster toe pas dan voorheen, voel ik al mijn paarden nog fijner bewegen en vooral meer loslaten in de hele rug. Met nadruk op de hele. Als je dat zou kunnen voelen, dan heb ik geen woorden meer nodig om je uit te leggen wat het voor je paard kan betekenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:03

Er bestaat sowieso niemand die alles perfect doet.
En ik zal de laatste zijn die ontkent dat ik mijn paarden ook wel eens wat steviger in de krul vasthou aan de voorkant als ze vinden dat de veulens op de wei meer aandacht verdienen dan ik. Net als dat ik mijn kind gewoon heftig protesterend onder de arm meesleep als ze niet van plan is om uit vrije wil mee te komen.
Ik ga niet urenlang staan asjeblieften.
Echter streef ik niet naar die geforceerde druk, dus grijp ik alles aan dat mij kan helpen snel weer in de normale werkhouding (of medewerking) terug te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:07

Sizzle schreef:
Er bestaat sowieso niemand die alles perfect doet.
En ik zal de laatste zijn die ontkent dat ik mijn paarden ook wel eens wat steviger in de krul vasthou aan de voorkant als ze vinden dat de veulens op de wei meer aandacht verdienen dan ik. Net als dat ik mijn kind gewoon heftig protesterend onder de arm meesleep als ze niet van plan is om uit vrije wil mee te komen.
Ik ga niet urenlang staan asjeblieften.
Echter streef ik niet naar die geforceerde druk, dus grijp ik alles aan dat mij kan helpen snel weer in de normale werkhouding (of medewerking) terug te komen.

Mooi gezegd sizzle!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:07

Anoniem schreef:
Starbreeze schreef:

ik kan jouw post even niet plaatsen Starbreeze. :?

Jij zegt dat er hier een handjevol serieuze ruiters zijn, de rest quote stukken van internet. Aangezien ik net een link van internet gepost heb om antwoord te geven op jouw vraag waarom ik achter de ll niet oké vind, voel ik me best wel aangesproken. Maar niet op een leuke manier.

Ik heb het beste voor met iedereen en mijn eigen paard, probeer anderen te helpen en mezelf en mijn paard zonder dwang te verbeteren en deel mijn ervaringen. Als je mijn posts in dit topic gelezen zou hebben, had je kunnen weten dat ik wel degelijk serieus bezig ben, een plan heb en een methode volg en niet zomaar wat aan het 'tutten' ben. En wat dan nog trouwens... Erg jammer, in dit topic stellen veel mensen zich open en kwetsbaar op door foto's en filmpjes te posten. Ik vind het dan nogal ongepast om deze mensen zo af te fakkelen als tutters of what so ever.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:11

Air schreef:
Gast5428, het is duidelijk dat je er van overtuigd bent dat je alle wijsheid bezit en jezelf als serieuze ruiter ziet. Prima, maar op het moment dat je dan met een voorbeeld komt met een paard die niet correct wordt gereden en niet goed door het lijf loopt maar het wel bestempeld alszijnde goed, dan val je toch wel door de mand. Daarnaast vind je niet alleen dat je zelf alle kennis bezit, je vindt het ook nog nodig om daarbij anderen minderwaardig te behandelen en dat vind ik erg laag bij de grond. Het zijn juist mensen hier die het welzijn van hun paard serieus nemen!

En ik geloof dat jij een van de weinige hier bent die de ogen moet openen, je komt binnenvallen in een topic waar mensen juist vandaan komen waar jij naartoe wil. Heb het idee dat je hier alleen komt om te zeuren zonder ook maar iets van het topic te hebben gelezen. En als je het wel hebt gelezen snap ik al helemaal niet wat je hier doet en wat je wil bereiken met je posts.

Oja, en je vond mijn posts naar jou onaardig, raar op het moment dat je tegen tuttig geneuzel bent :)

Inderdaad Air, ik snap niet hoe je dat kunt missen als je dit topic serieus volgt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:14

Starbreeze schreef:

Die van mij ook. Ik kreeg vandaag weer complimenten van mijn dierenarts. Ondanks dat ik veel stapwerk doe en maar 10 minuten draaf blijft hij zich goed ontwikkelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
I'll rest my case.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:24

Leest doorgaans mee (maar niet alles ullie gaan te hard), maar heb meer met mensen die serieus via geitewollen sokken pogingen proberen (wat de ene keer beter lukt dan de andere) hun paard netjes te rijden dan die die ik ook ken en hun paard in de weg zitten er een tiedeman aan hangen en zijn kin op de borst vast hebben zitten en alleen kunnen blijven zitten als ze vooral zich aan de teugels vasthouden. Dat is natuurlijk gechargeerd, maar jullie snappen hem wel.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als de gulden middenweg en het gebruiken van handvaten van diverse oorsprong en die te combineren tot een passend geheel voor die betreffende ruiter met dat paard.

@Sb, idee van tijdslijn van deze verandering?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:25

xyzutu2 schreef:
Jubileum of zo!

Wow, bizar! Normaalgesproken kom ik in dit topic door gewoon op de link in de meeste recente berichten te klikken, maar nu kwam ik voor de verandering eens via de Kantineforums naar binnen en wat zien ik: dit topic is meer dan 50.000x bekeken! :wow: :))
Nu komt de helft van die views natuurlijk voor mijn eigen rekening, :') maar dit had ik nooit verwacht toen ik dit topic opende. Hulde aan iedereen die al zolang meeleest! _/-\o_

En aangezien ik steeds pb'tjes krijg over mijn boek Vrijheidsdressuur, leek het me wel leuk om ook iets terug te doen voor alle Rio-volgers. Dus verloot ik bij dezen een exemplaar van Vrijheidsdressuur, inclusief clicker. Zaterdag gaat hij op de post, dus vrijdagavond verloot ik hem onder iedereen in dit topic laat weten dat ze kans willen maken op het boek. Go your gang!

[ Afbeelding ]

En dan nu terug naar het beest waar alles om draait: Rio.
Vandaag kwam de bekapper en Rio was errug vierjarig vandaag. Liever geen voetjes geven, voetjes neerzetten, weghinken, you name it. De bekapper heeft net iets meer hoefwand laten staan (niet hoger maar breder, dus minder rondom weggevijld), heeft de zool de zool gelaten en zodra hij een hoef klaar had hebben we Huffestiger op de zool gesmeerd, dus nu open dat hij morgen voor de verandering eens niet kreupel en op eieren loopt na een bekapbeurt. Dat zou dan de eerste keer zijn, dus fingers crossed.... >;)

Daarna heel even geclickerd en ik heb zijn zure hoofd vandaag maar gewoon genegeerd en in plaats van de clickeren voor oortjes naar voren besloot ik een nieuwe oefening te introduceren: de ramener.Je zou het kunnen vertalen als aan de teugel staan zonder teugel, dus je leert een paard zelf die halshouding aan te nemen op commando (in feite hetzelfde wat je doet als je teugels gebruikt, want je houdt niet zelf het hoofd in dus positie (dat zou tientallen kilo's wegen), maar geeft met de teugels steeds het commando 'neem deze houding aan/ blijf in deze houding', net zolang tot je meer teugelruimte geeft (en het paard het commando geeft om die ruimte op een specifieke manier op te vullen, dus voorwaarts neerwaarts gestrekt ipv lekker slentervarken met het hoofd in elke richting).
Het is trouwens ook heel grappig om als clickertrainer te zien hoe dressuurruiters over teugelhulpen denken, vooral als het gaat om paarden die op de hand hangen. Veel ruiters hebben namelijk het idee dat ze met hun teugels het paard aan de voorkant oprichten/begrenzen (of zij nou degenen waren die het paard handmatig oprichtten of dat het paard het zelf deed waarna de ruiter de teugels evenredig verkortte). Het paard moet contact blijven houden met de teugels maar mag er niet in gaan hangen, dus moet het paard in de ogen van veel ruiter leren om voor een subtiel contact zoveel mogelijk van het bit en de teugels af te blijven. Je leert een paard als het ware om te wijken voor het bit.

Als je daar als clickertrainer naar kijkt en stomweg kijkt naar wat er gebeurt, dan zie je dat het paard iets heel anders doet; hij wijkt niet voor het bit, hij target het bit. 8-)
Als mens denk je 'ik leer mijn paard dat hij niet op het bit mag leunen', maar je kunt een dier niet een niet-boodschap leren. 'Niet' geeft namelijk alleen maar aan wat niet mag, maar wat dan wel mag... Sterrenkijken? Kin op de borst? Hertenhals?
Wat je dus in werkelijk aan het paard vraagt als je hem vraagt om te stoppen met hangen, is... om heel licht tegen het bit in te duwen - te targetten!
Net zoals je een paard leert om bij het targetten van een pion om niet te hard te duwen (dan valt hij om) en niet te zacht (dan raakt hij hem niet aan), leer je je paard in de dressuur om altijd met een heel lichte druk het bit te targetten - in welke teugellengte dan ook. Dat heeft ook helemaal niets te maken met hoe hard of hoe uitgestrekt het paard verder loopt, het is puur een afspraak met het brein van het paard over wat hij met het bit/de teugels moet doen; er heel licht tegenaan duwen - en ook echt duwen, want alleen zo opent het paard zijn nek en komt dat neusje voor de loodlijn! :)*

Het probleem van het denken in het begrenzen van het paardenhoofd in plaats van het laten targetten van het bit, zie je vaak bij paarden die in een proefje ineens de hals moeten strekken. Als je namelijk denkt in termen als het begrenzen van de halslengte, dan krijg je een probleem als je ineens de teugels verlengt. Want waarom zou het paard niet gewoon in die kortere halspositie blijven lopen? Als je je paard leert dat hij van het bit af moet blijven en dat het bit hem begrenst, dan krijg je paarden die in de ring bij het hals strekken met een verkorte hals en losse teugels lopen, of paarden die als ze doorhebben dat de begrenzing weg is zich voorover laten vallen en pas blijven hangen op de plek waar ze de teugels terugvinden (de nieuwe begrenzing). Want als je als paard/ruiter denkt in 'niet aan het bit komen', wat doe je dan als het bit ineens verdwijnt? Een groot mysterie dat paard en ruiter vaak op creatieve wijze oplossen, bijvoorbeeld door de teugels wel te verlengen, maar dan de handen verder naar achteren en omlaag houden (waardoor de teugel effectief net zo lang blijven :)* ) en in die positie het paard met langzame zaagbewegingen omlaag halen.

Terwijl als je de teugels/het bit ziet als target, dan wordt het ineens heel duidelijk wat er bij verschillende teugellengtes moet gebeuren: altijd hetzelfde. Het enige wat het paard hoeft te leren is dat hij de teugels altijd met de zelfde druk aan moet raken, dus targetten. Worden de teugels langer, dan moet hij verder naar voren/omlaag reiken om erbij te kunnen. En als je dat als trainer weet, dan weet je ook precies hoe je dit kunt trainen; namelijk door stomweg te belonen als het paard uit zichzelf contact zoekt met het bit/de teugels.
In plaats van negatief te denken (ik leer mijn paard dat hij niet op het bit mag leunen), wordt de boodschap ineens postief: ik leer mijn paard om heel zacht het bit te targetten. Door het positief te formuleren wordt niet alleen duidelijker wat je nou eigenlijk aan het doen bent, maar wordt het ook makkelijker om voor het juiste gedrag te belonen, want je hebt nu precies voor jezelf geformuleerd wat dat gedrag eigenlijk is. :)

Lang verhaal kort: Rio moet het dus zonder hulp van teugels doen. }:) De ramener kun je op verschillende manieren aanleren; bijvoorbeeld door te clicken als hij uit zichzelf zijn hals opricht en neus verticaal houdt, of door dit uit te lokken met een kriebeltje onderaan de hals, of door het paard te leren om met zijn kin een target aan te raken en die target uiteindelijk zo te houden dat de neus verticaal gehouden wordt. Dan bouw je de target langzaam af tot het bijvoorbeeld helemaal op een visuele hulp (bv wijzen) of een stemhulp staat.
Dit heeft trouwens ook nog niets te maken met verzameling of echt 'aan de teugel bewegen. Ik gebruik het eerder als hersenprikkel om Rio te stimuleren om eens wat meer over zijn houding na te denken in plaats van met een horizontaal halsje de bak door te slenteren. Volgens de osteo moet hij ook leren om in beweging de hals meer op te tillen om hem minder op de voorhand te laten lopen, en voor mij is het een handige oefening omdat het hem helpt te beseffen dat targets/bewegingen rond zijn voorkant niet per se meteen allemaal in een naar voren geschopt voorbeen (jambette) hoeven te eindigen.... >;) 8-)

We hebben het vandaag maar een paar minuutjes geprobeerd en meneer was rijkelijk verward met de jambette, maar op het laatst leek er toch heel even het besef in te zitten dat ik echt alleen maar clickte als hij met zijn kin mijn hand aanraakte. Wordt vervolgd.....

Niet alles past hier natuurlijk, maar vond dit wel interessant. Niet dat ik het zou toepassen, maar het is leuk om eens een andere benadering te lezen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:29

Starbreeze: ik blijf het geweldig vinden om naar die "voor en na foto's" van jouw paard te kijken. WAT een verschil zeg!

Damian: goed nieuws! *\o/*

SarahIlse: als je zelf kan analyseren waarom het minder goed ging ben je op de goede weg, want alleen dan kan je verbeteren :j

Verder kan het mij echt 0,0 interesseren wat Gast5428 vindt van onze/mijn manier van rijden :Y)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:36

Sjolvir schreef:
Leest doorgaans mee (maar niet alles ullie gaan te hard), maar heb meer met mensen die serieus via geitewollen sokken pogingen proberen (wat de ene keer beter lukt dan de andere) hun paard netjes te rijden dan die die ik ook ken en hun paard in de weg zitten er een tiedeman aan hangen en zijn kin op de borst vast hebben zitten en alleen kunnen blijven zitten als ze vooral zich aan de teugels vasthouden. Dat is natuurlijk gechargeerd, maar jullie snappen hem wel.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als de gulden middenweg en het gebruiken van handvaten van diverse oorsprong en die te combineren tot een passend geheel voor die betreffende ruiter met dat paard.

@Sb, idee van tijdslijn van deze verandering?

Zo zie ik het ook, en ik voel het meest voor methodes gebaseerd op de klassieke dressuur. Het moderne dressuur gebaseerd op LDR staat daar lijnrecht tegenover, ik kan me daar niet in vinden.

De eerste foto is van augustus 2013, toen ik hem net had (niet gevallen op zijn looks, maar hij draafde zo lekker). De 2e is van ik dacht juni dit jaar, hij was beter maar door een verkeerd zadel was zijn bespiering nogal terug gelopen. Nieuw zadel aan laten meten en direct na deze foto opnieuw begonnen volgens de WF methode (en ik doe VD voor de fun). De laatste foto is van ca 2,5 week terug.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:37

Anoniem schreef:
Ik lees nu al eventjes mee en merk dat wanneer iets niet suikerzoet is het wordt afgedaan met slecht of diermishandeling.
Kom op mensen, open de ogen eens. Met lieve woordjes en suikerklontjes help je je paard niet verder en jezelf al helemaal niet.
Wees duidelijk naar je paard, het zijn geen hamsters. Paarden zijn naar elkaar toe ook duidelijk.
Jullie zijn toch ook groot geworden door de afspraken die je ouders met jullie maakte? En jullie hebben vast ook wel eens een tik op de vingers gehad. Paarden willen ook duidelijkheid i.p.v. tuttig geneuzel.
Ik heb het hier over dressuur en rijkunst en niet over bospadhobbelen of je paard aan de hand uitlaten.
Ik had de hoop dat hier serieuze ruiters zaten maar die kan ik voorlopig nog maar op 1 hand tellen.
Het overgrote deel kopieert volgens jij teksten uit boeken en van het internet.

Wauw thanks, bospadhobbelen heet hier trainen voor endurance. En daar heb ik dressuur voor nodig. Maakt jouw discipline niet beter hoor.

Aan de ene kant kom je met vragen of we onze theorieën kunnen onderbouwen/bewijzen. Aan de andere kant geef je aan dat we onze theorieën halen uit boeken en van internet. Waar haal jij doorgaans je bewijs vandaan? Want als ik aangeef dat ik het bewijs kan zien aan mijn paard, is het niet voldoende bewijs. You're making it hard here.

Ik lees onder andere: zweven, geleuter, getut, geitenwollensokken, softe gedoe.
Mag ik vragen, heb jij wel eens gesprekstechnieken geoefend? Want een beetje charme zou je niet misstaan.
In dit discussietopic wordt er normaal omgegaan met een andere mening. Daar heb je bovenstaande woordvoering naar mijn idee niet voor nodig. Als je het normaal uit legt snappen we het ook.

Er wordt nu herhaaldelijk aan je gevraagd om met bewijs / ideeën te komen van wat jij goed vindt. Plaats anders een foto/filmpje van je eigen rijkunst. Leg ons uit wat er zo goed aan is. Laat ons zien wat je bedoeld. In plaats van roeptoeteren van wat wij allemaal fout doen. Als je dit bewijs niet kunt leveren, voeg je dan wel iets toe aan het topic? Ik wil graag een serieuze discussie, anders hoeft het voor mij niet. Kom met inhoudelijk bewijs.
"Ik vind meer slecht dan goed" Is een mening waar wij hier niets mee kunnen.