[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:57

Ik denk dat onze ideeën niet veel uit elkaar liggen :) . Ik denk dat de meeste mensen heel erg gebaat zijn bij hals strekken aan leren. Ik heb alleen heel veel klanten in de NH/academisch richting en daar zie ik vaak het tegenovergestelde: te veel richten op dat lage en niet genoeg voorwaarts. Ik ben eigenlijk vooral van de gulden middenweg. Een paard dat veel met de neus omhoog loopt (spanning), moet meer met de neus naar beneden leren lopen. Een paard dat graag als een struisvogel loopt, mag meer met de neus omhoog lopen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:02

ik vind het ontzettend leerzaam om hier zo mee te lezen.

Gisteren heeft mijn bijrijdertje gereden. En voor het eerst zonder begrenzend slofje. Die net als elastiek werkt. Hij kan omlaag. Maar niet sterren kijken. Als we dat niet doen, kan ze hem niet over een volte linksom sturen. Omdat meneer dan de benen durft te nemen rechtsom :')

Uit een filmpje heb ik even gauw 3 screentjes getrokken. Ik zou die wel weer eens willen analyseren zoals we dat een jaar geleden deden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn natuurlijk niet rijtechnisch de beste plaatjes. Maar ik ben wel benieuwd of jullie hieraan bepaalde dingen kunnen aflezen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:13

sanne83 schreef:
Een paard dat graag als een struisvogel loopt, mag meer met de neus omhoog lopen.

Even voor mijn begrip, maar een paard dat als een struisvogel loopt, zo'n beetje zandschuiverend met z'n neus, strekt toch niet correct de hals? Dat is toch geen strekken naar de hand toe, maar eerder onder de hand uit?

TT, er is iets vreemd aan de hand, gewoon in het topic zie ik maar 1 plaatje (alleen de bovenste), maar in de antwoord-voorbeeld-modus zie ik er 3. Waarbij het onderste plaatje zo'n beetje het plaatje is dat ik bedoelde met mijn eerdere vraag (paard is braaf, maar houdt het hoofd hoog). Dat plaatje geeft mij dan weer niet de indruk dat het paard pijn heeft, terwijl ik dat bij het bovenste plaatje wel heb, veel spanning in het dier.

Als ik het goed zie, zou dit paard gebaat zijn bij Simpelman's 6 weken longeren programma, waarbij het dan zelf leert dat het oké is om de hals te strekken.

Edit: nu zie ik er in het topic ook 3

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:17

Pijn is uitgesloten, hij is meermaals nagekeken. hij is een tinker met sportpaarden bespiering.

Hij kan uitstekend hals strekken en netjes lopen. Echter niet bij de bijrijder. Dat ben ik haar nu aan het leren namelijk. Dit was de eerste keer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:27

maura schreef:
sanne83 schreef:
Een paard dat graag als een struisvogel loopt, mag meer met de neus omhoog lopen.

Even voor mijn begrip, maar een paard dat als een struisvogel loopt, zo'n beetje zandschuiverend met z'n neus, strekt toch niet correct de hals? Dat is toch geen strekken naar de hand toe, maar eerder onder de hand uit?

TT, er is iets vreemd aan de hand, gewoon in het topic zie ik maar 1 plaatje (alleen de bovenste), maar in de antwoord-voorbeeld-modus zie ik er 3. Waarbij het onderste plaatje zo'n beetje het plaatje is dat ik bedoelde met mijn eerdere vraag (paard is braaf, maar houdt het hoofd hoog).

Dat klopt naar mijn idee, maar daar hoef je dus het halsstrekken niet aan te leren of verder te bevestigen, ze willen het juist veel te graag. Daar focus ik dus op voorwaarts en hals ook naar boven kunnen brengen. Ik leer ze eigenlijk het tegenovergestelde van wat ze zelf graag willen, zodat je uiteindelijk op die fijne middenweg kan uitkomen.

Het derde plaatje had ik helemaal niet in mijn hoofd bij jouw vraag :D (zo zie je maar weer). Dit vind ik gewoon een "neutrale" hoofdhalshouding. Niet nageeflijk, niet laag, niet hoog.

De eerste foto: ik denk niet dat een paard zo loopt zonder reden. T' is alleen maar een foto, dus we zien helemaal niet wat er gebeurt. Het zou pijn kunnen zijn, maar het lijkt erop dat het paard in protest gaat omdat hij linksom moet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:56

Duidelijk. Mijn idee was ook meer voorwaarts rijden, maar ik was erg benieuwd naar jouw oplossing dus dat had ik er expres niet meteen bij gezet.

Het derde plaatje is ook niet helemaal mijn voorbeeld, maar het geeft mij wel de indruk dat het paard niet al te veel interesse heeft in de ruiter en in het eerste plaatje zit teveel 'verzet'. Ik denk ook dat er een reden is waarom het paard dat doet, maar omdat het eerste plaatje wel ontspannen oogt denk ik eerder aan miscommunicatie dan aan pijn. TT geeft aan dat het paard bij een andere ruiter weel heel prima kan lopen. Dat in combinatie met jouw opmerking over niet naar links willen (dat had ik zelf niet gezien) denk ik dan aan een verkeerde timing van de vraag om naar links te gaan. Op het moment van de foto zou het paard volgens mij om het rechterbeen van de amazone heen kunnen buigen, maar niet om links, z'n eigen linkervoorbeen zit daar in de weg. Dus een fractie eerder of later de buiging inzetten. Dat moment is dan weer lastig te voelen als het paard z'n rug zo vasthoudt als op het eerste plaatje, dus direct vergeten dat je naar links wilde en eerst weer de ontspanning terugkrijgen (hoofd lager, onderhals los) en dan pas opnieuw gaan sturen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:30

Dat van rechts af willen wanneer hij linksaf moet zit hem idd in de stuurkunsten hoor, ze is nog niet slim Of snel genoeg daarvoor.
Ikzelf heb die problemen nooit omdat Ik hem omstuur met mn benen en begrens met buiten.

Als jullie willen kan ik best het filmpje erbij plaatsen waar ik ze uitgeknipt heb?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:16

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

Leuk en leerzaam. Ik roep maar wat, hoor graag wat anderen zien.

Ik heb het idee dat de amazone niet helemaal lekker in het ritme van het paard lichtrijdt, misschien is dat de oorzaak dat het dier soms wat geïrriteerd raakt? Hij gooit niet heel hoog op in deze draf, volgens mij zou haar balans beter worden als ze iets minder hoog uit het zadel zou komen.
Verder lijkt de oefening die Simpelman eerder postte van die Italiaan (buitenteugel opzij en wat omhoog om het paard uit te nodigen de hals te strekken) een goeie voor deze combinatie. Als het paard gaat strekken wordt de draf ook wat royaler en daarmee wordt het ritme wellicht makkelijker te volgen voor de amazone.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:58

Klopt, ze is een beginnende ruiter. Je kunt van haar hier nog niet verwachten dat alles tegelijk goed gaat. Heel moeilijk. Al vond ik dat ze het aardig deed hoor.

Wat ik zelf zou zeggen, en wat we de volgende ronde wss doen. Lang maken. Concentreren op zit. Onstpannen mee gaan ipv voor hem uit. Ze komt idd ver uit het zadel en daar heb ik haar ook op attent gemaakt. Weet gg niet of t in dit filmpje is, of in een andere. Jaron loopt t liefste gewoon in zn eigen houding. Vraag je het niet op de goede manier, dan zal hij ook zeker niet zakken.

De manier van fransesco kunnen we gaan proberen, maar niet nu, omdat ze met dit al teveel moeite heeft. Het doel van deze rit was. Probeer maar eens of je hem omlaag kunt krijgen zonder te rukken en plukken.
Ik denk als we die methode er bij pakken dat we op trede 50 beginnen ipv 1 stapje tegelijk. Ikzelf pak hem wel uiteraard op de buitenkant., maar vraag met binnenkant waar hij lopen moet met zijn hoofd. Maar ik rij al een stuk langer. En deze jonge dame van 13 komt net kijken. Voorheen was het alleen ruk en pluk op de manege

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:15

Leuk filmpje hoor TT!
Is het een idee om te beginnen met longe werk en dan zitoefeningen? Even die teugels en hoofd laten voor wat het is en eerst die zit wat onafhankelijker (of mee in de beweging) krijgen?
Daarnaast vroeg ik me af, weet ze wel wat al die begrippen betekenen? Weet ze wat JIJ met toestaan ed bedoelt en heb je haar dat ook laten voelen en zien?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:51

Wat een mooi filmpje! Goed uitgelegd.

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:08

Ik lees even mee, wil binnenkort ook wat foto's plaatsen maar zal op de laptop eerst even reageren!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:29

Saintelette schreef:
Leuk filmpje hoor TT!
Is het een idee om te beginnen met longe werk en dan zitoefeningen? Even die teugels en hoofd laten voor wat het is en eerst die zit wat onafhankelijker (of mee in de beweging) krijgen?
Daarnaast vroeg ik me af, weet ze wel wat al die begrippen betekenen? Weet ze wat JIJ met toestaan ed bedoelt en heb je haar dat ook laten voelen en zien?

Goeie vraag. Ja en Nee. Ik leg het haar uit met rijden. We lopen ergens tegenaan. We gaan even stil staan. Merk je wat er gebeurd? Wat deed hij? Wat deed jij? Hoe zullen we het oplossen? Ik leg het haar constant uit. En probeer haar dat te laten voelen en het ook een beetje zelf laten opzoeken.

Aan de longe zitoefeningen doen we regelmatig.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:46

Ik lees ook al heel lang mee, mag ik binnenkort ook wat foto's plaatsen ? :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:06

Leuk! Wat een knappe sproet heb je!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:58

Ik vind het een prima filmpje hoor TT. Je paard loopt kalm, ritmisch en is aan het zoeken in de balans. Je ziet dat als de balans even fijn is, dat ze dan graag haar hals wil laten zakken. Ik zou dat in deze fase altijd toestaan. Nu komt ze tegen de teugel aan en wordt ze eigenlijk ontmoedigd in het zakken, terwijl (doordat het contact van dit meisje nog niet stabiel is), de teugels los komen als hij z'n hoofd omhoog doet, waardoor dat gedrag juist meer beloond wordt.

Mag ik vragen wat je precies van haar wil als je zegt: vraag nog maar even door? Ik kan heel moeilijk (door het donkere) de bewegingen van haar handen en armen zien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:08

Daarmee mocht ze hem nog lager vragen. Daarin toestaan en richting halsstrekken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:41

Simpelman schreef:
Het grote merendeel van de paarden loopt minder of meer achter de loodlijn en dat is precies het symptoom dat bewijst dat men te snel wilde gaan en er geen aanleuning is.
Zou er aanleuning zijn dan was die er ook voor de loodlijn.
Kijk naar oude filmbeelden 1850>1940 en je ziet alle paarden ruim voor de loodlijn gaan.
In deze periode was de africhting nog Klassiek.

Inderdaad, ruim voor de loodlijn. En dan vraag ik me toch af, wat is er de laatste jaren toch gebeurd?
Wat een verschil met vroeger.

https://www.youtube.com/v/4-FJRyei400
https://www.youtube.com/watch?v=4-FJRyei400#t=83

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:47

0000 schreef:
Ja dat is dus precies het punt...hij blijft gewoon opgekruld. Maakt echt niet uit of ik een beetje ruimte geef of mijn teugels op het uiteinde vastneem, hij kruipt er nog steeds achter. Als de teugel zo lang is dat hij gaat klapperen gaat hij zelfs nog dieper lopen. Pas als hij wat naar het bit toe durft te komen, volgt hij ook de hand een stukje. Overigens loopt dit paard als hij echt opspant of schrikt zich helemaal omhoog duwt en letterlijk de kin bijna tegen de onderhals aangedrukt, zit misschien nog 10/15 cm tussen dan...óók aan die lange teugel, want het is echt geen paard dat onder je vandaan gaat rennen dus tegenhouden hoef ik hem ook op die momenten niet.

Ik ben sinds april vorig jaar begonnen met mijn paard klassiek te gaan rijden. Die van mij kroop ook vaak achter de loodijn en krulde op. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is om hem dan wat voorwaards te rijden en contact te houden met de teugels. Gewoon blijven volgen waar zijn hoofd gaat. Ze moeten het stretchen gewoon leren. Heeft bij mij een maand of twee geduurd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:28

damian23 schreef:
Inderdaad, ruim voor de loodlijn. En dan vraag ik me toch af, wat is er de laatste jaren toch gebeurd?
Wat een verschil met vroeger.

83
beelden zijn 60 jaar oud, is effe meer als "laatste jaren" ;)

Tendens: men wil te snel, veel te snel... Tijd is immers geld...., de maatschappij veranderd het wezen paard echter niet.

In mijn bescheiden visie:
Begint al bij het onvolgroeid volop gaan beleren.
Het paard snel willen laten lopen in een afgedwongen frame, het volop bezig zijn met hoofdhouding, het mooie plaatje en het kunstje van het in elkaar rijden.
Zo worden paardjes beleerd en afgeleverd in aantal weekjes.
Paard heeft vrees voor bit en handen, kruipt erachter, gebruikt lijf verkeerd en loopt bij elkaar onder dwang.
Zo huppel je door naar ergens in de L, en geen jury die je eruit zal zetten want men vindt het allemaal prachtig.

Hebben actueel fiks doorzettings vermogen nodig om een zo beleerde friesje weer terug te krijgen naar de basis van samenwerking , ontspanning en vertrouwen.

Kijken we zijdelings naar de draverij... dan liggen de kaarten nog negatiever op tafel voor het paard.
"Geld is macht"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:31

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
Het grote merendeel van de paarden loopt minder of meer achter de loodlijn en dat is precies het symptoom dat bewijst dat men te snel wilde gaan en er geen aanleuning is.
Zou er aanleuning zijn dan was die er ook voor de loodlijn.
Kijk naar oude filmbeelden 1850>1940 en je ziet alle paarden ruim voor de loodlijn gaan.
In deze periode was de africhting nog Klassiek.

Dat is een interessant onderwerp.
Wanneer je de omschrijving van de correcte uitvoering van een oefening in het FEI reglement bekijkt dan zie je een opsomming van details hoe het er precies uit zou moeten zien.
Alle omschreven details zijn symptomen van het "gereden zijn" van de oefening.
Wanneer je de oefening perfect gereden wordt dan krijg je perfecte symptomen en dan kun je daar dus de hoogste puntenscore aan toekennen.

Dit is een simpele logika, maar wat is er gebeurd, handige professionele GP ruiters zijn ergens in de jaren 80 gaan ontdekken dat je de benadering van de perfecte details ook op een andere manier dan met het perfect Klassiek gereden worden kunt opwekken.
Denk aan wanneer iemand in een rustige evenwichtige gemoedstoestand is en iets aardigs meemaakt dan zal hij glimlachen, het glimlachen is een uiting van iets, zoals de details van een dressuuroefening, de uiting zijn van iets onderliggends.
Iedereen weet dat men ook een valse glimlach kan tonen, wie goed voelen kan weet dat hij vals is.

Dit is wat er in de professionele dressuur gebeurd is.
Men heeft een paket van verschillende trucs ontwikkeld die in iedere verschillende oefening maken dat de "FEI details" zo dicht mogelijk benaderd worden, maar zonder zich verder nog met het perfect gereden zijn bezig te houden. Je hebt er ook paarden voor nodig die zich dit laten welgevallen, de uitval is uitzonderlijk hoog.
Een jury kan nu niets anders doen dan een hoge score geven.
In de loop van de tijd zijn de juryleden die de trucs doorzagen afgevoerd, ze worden simpelweg niet meer uitgenodigd of zijn uit zichzelf opgestapt.
Zo is deze vorm van dressuur een eigen leven gaan leiden men noemt het Moderne Dressuur.

Verwarrend is dat er ook nog veel ruiters deelnemen die (naief genoeg zijn?) op basis van correct Klassiek gereden techniek aan de GP deelnemen.
Het is er een zootje geworden en het stormt op het moment bij het FEI.

Aangezien er in deze wereld goud verdient wordt is de techniek van de Moderne Dressuur ook uitgestraald naar de lagere regionen, de basis.
We zien nu overal een soort van onbewuste poging om met behulp van Moderne rijkunst gemengd met Klassieke rijkunst een paard af te richten.
Dat gaat niet werken, beide technieken zijn niet met elkaar verenigbaar.
Het maakt mensen en paarden ongelukkig.

Het meest kenmerkende symtoom van deze mix is het achter de loodlijn gaan van de paarden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:50

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:52

Leuk artikel, fijn geschreven!

Bedankt voor het delen.