Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Buitenzinnig schreef:Die 20% werd als maximum aangegeven - voor rankere en vooral grote en langgerekte paarden is 12% een beter advies. Uiteraard zijn het richtlijnen en zal het van geval tot geval verschillen. In dit topic gaat het echter om te zwaar/dik en niet om perfecte amazone/ruiter.
Wanneer we echt om onze paarden denken gaan we er niet meer op zitten, zetten ze niet meer in een stal, timmeren we er geen ijzers meer onder, gebruiken we geen bit en laten krachtvoer achterwege.

vroli1 schreef:ik ken een meisje die is om en nabij de 60 kilo en die rijd haar paard de afgrond in en zet het paard op slot tenminste weet niet of ze dat nog doet.. dus hoe benadeel je je paard? met overgewicht en je rijd je paard ontspannen of gewoon gewicht en je rijd je paard gespannen..
Ik loop nu ook naast mijn paard, moet opbouwen na een blessure en ze is nog niet voldoende doorgereden om er op te gaan zitten en naar buiten te gaan.. longe is ook geen optie want ze moet rechtuit, aan de fiets ook niet, dus dan maar samen draven 
Citaat:nou is het net alsof wanneer je als niet te zwaar bent, niet in de spiegel kijkt en niet goed voor je paard zorgt.... Ik en vele met mij denk ik, let op mijn gewicht voor mijn paard, maar dat betekent niet dat ik daarmee al het andere wat goed voor zijn welzijn is, overboord gooi. Ook mijn paard staat gewoon op de wei, heeft een goed passend zadel, krijgt regelmatig de fysio op bezoek etc etc.
Citaat:Dat is inderdaad wat er steeds als tegen argument wordt geroepen....En het slaat kant nog wal, want we hebben het niet over slecht passend harnachement of over te weinig weidegang (wil niet beweren dat deze dingen allemaal net zo belangrijk zijn) maar, we hebben het hier over bewust je paard belasten met jouw eigen overgewicht