Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:20

de 20% regeling is ook zeker iets wat een wankele richtlijn is, ben het absoluut met je eens. deze is nooit volledig toepasbaar op elk paard of mens. En zoals ik ook al schreef is het bij ieder paard en ieder mens verschillend. Maar wel is bij een sport of hobby als paardrijden belangrijk dat er in belastbare krachten gedacht gaat worden en niet in kilo's.

Er zijn zoveel belangrijke dingen die meewegen in de paardensport, maar nogmaals met het blote oog kan iemand niet altijd zien of de belastbaarheid te groot is voor een paard, dit geld absoluut voor gewicht, maar helaas ook voor lengte, houding, goed passend zadel, manier van training, conditie van paard, bespiering van het paard, lichaamsbouw van een paard, emotionele conditie van een paard, op welke manier er gereden wordt, hoevaak er gereden wordt en ga zo maar door....

De beste belasting is gewoonweg geen (menselijke) belasting. we zitten er nou eenmaal boven op... en we doen neem ik aan, allemaal wat ons het beste lijkt voor ons paard.

Elke ruiter zou eens goed in de spiegel moeten kijken en zich eens afvragen of hetgeen wat ze doen wel altijd zo goed is voor het paard....

Het ver en beoordelen van een ander is altijd makkelijker als naar je eigen fouten kijken.

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:29

Hoe kom je aan die 20% dan? Er zijn ook 12% en 15% normen...Waarom pak jij die 20% eruit dan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:31

Die 20% werd als maximum aangegeven - voor rankere en vooral grote en langgerekte paarden is 12% een beter advies. Uiteraard zijn het richtlijnen en zal het van geval tot geval verschillen. In dit topic gaat het echter om te zwaar/dik en niet om perfecte amazone/ruiter.

Wanneer we echt om onze paarden denken gaan we er niet meer op zitten, zetten ze niet meer in een stal, timmeren we er geen ijzers meer onder, gebruiken we geen bit en laten krachtvoer achterwege.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:33

Inderdaad dat is zo en als we nog een beetje om ze geven gaan we er niet met onze dikke kont op zitten

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:34

of dunne kont...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:38

Wij wandelen heel veel met onze paarden - vooral in de winter (dan blijven wij lekker warm) en in het dazenseizoen - je wordt wel raar aangekeken - misschien dat we de rest van de mensheid eens even duidelijk moeten maken dat er nog meer leuke manieren zijn om je paard aandacht en beweging te geven dan rijden. Dat we met de mini wandelen, vinden ze dan weer niet vreemd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:39

Ollytje schreef:
of dunne kont...

ook die soms inderdaad ja ;-)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:14

Buitenzinnig , deel je mening : neem mn paardje graag zo vaak mogelijk mee aan een halstertouwtje om te wandelen samen met mijn honden en ga zomers met haar zwemmen (er naast). Het rijden is voor mij meer bijzaak en rij enkel recreatief ( 2 a 3 keer per week), en daar hebben we samen veel lol in. (zover ik dat kan inschatten voor mijn paardje) er zijn idd meer manieren om met een paard om te gaan, en hoe iemand met zijn of haar dier omgaat kan je aan iemand zijn gewicht of uiterlijk dus niet zien...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:57

Natuurlijk is het waar dat het niet exact uit te rekenen is wat te veel is voor een paard en wat niet, en dat een slecht passend zadel of een relatief lang bovenlijf of een slechte zit ook verkeerd is, maar is het dan oke omdat we het niet precies weten wanneer iemand te zwaar is voor een paard? Vind ik van niet. 20% vind ik persoonlijk echt te veel, dan zou mijn volbloedje van 1,50m 92 kg mogen dragen.. no way! Zelfs een man van gemiddelde lengte heeft bij dat gewicht een "te hoog" BMI.

Dit heeft ook niks met zondebokken te maken. Kritiek bestaat er ook op mensen die zagen, hulpteugels verkeerd gebruiken, hun paard 23/7 op stal hebben staan, slecht passend harnachement gebruiken, hoeven veel te lang laten worden etc. Kritiek is er omdat het welzijn van het paard in het geding komt, niet omdat men een zondebok zoekt. Ik heb makkelijk praten met mijn gewicht nu, maar mijn idee over dit onderwerp verandert niet als ik zelf ooit 80 of 90 kg zou wegen, dan stap ik zelf ook niet meer op mijn huidige paardje.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:34

Buitenzinnig schreef:
Die 20% werd als maximum aangegeven - voor rankere en vooral grote en langgerekte paarden is 12% een beter advies. Uiteraard zijn het richtlijnen en zal het van geval tot geval verschillen. In dit topic gaat het echter om te zwaar/dik en niet om perfecte amazone/ruiter.

Wanneer we echt om onze paarden denken gaan we er niet meer op zitten, zetten ze niet meer in een stal, timmeren we er geen ijzers meer onder, gebruiken we geen bit en laten krachtvoer achterwege.

Voor dit soort excuses is het helaas te laat en dat hadden wij mensen duizenden jaren geleden al gedaan moeten hebben. Het is er echter en ben wel de mening toegedaan dat wij te weinig doen om het onze paarden zo comfortabel mogelijk te maken. Wat dat betreft is jouw visie net als de mijne een 10 waard :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:52

Ach ja, je hebt bepaalde prioriteiten waar je aan probeert te voldoen, voor mij is de prioriteit het welzijn van mijn paard en dan allereerst vooral het mentale welzijn (dus buiten, in kudde, een voor het paard prettige omgang en manier van rijden), vervolgens komt het fysieke welzijn, dus geen ijzers, geen bit, geen overbelasting in de training (dus ook niet met krap 3 jaar al beginnen met inrijden), GOED passend zadel wat met regelmaat gecontroleerd wordt, regelmatig controles op gezondheid etc. kortom, algehele goede zorg.
Zoals al gezegd werd is er geen perfecte ruiter, er is niemand op deze aardbol die alles perfect kan doen, want niemand is het erover eens wat de juiste manier is. Dus de zware ruiters hebben deze makke, als ik dan naar het algehele welzijn van mijn paard kijk dan heeft ze het echt zo slecht nog niet.
De zagers, doordrammers, niet kunnen wachten tot 4+ jaar met inrijden, geen geld overhebben voor een knap zadel types, kapotrijders etc. richten toch veel meer schade aan dan iemand die te zwaar is. Dat zijn dingen die ik belangrijker vind, een ander vindt dat misschien minder belangrijk, daar gaan we het toch nooit over eens worden. De mens is nu eenmaal niet perfect...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:55

nou is het net alsof wanneer je als niet te zwaar bent, niet in de spiegel kijkt en niet goed voor je paard zorgt.... Ik en vele met mij denk ik, let op mijn gewicht voor mijn paard, maar dat betekent niet dat ik daarmee al het andere wat goed voor zijn welzijn is, overboord gooi. Ook mijn paard staat gewoon op de wei, heeft een goed passend zadel, krijgt regelmatig de fysio op bezoek etc etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:03

Dat is inderdaad wat er steeds als tegen argument wordt geroepen....En het slaat kant nog wal, want we hebben het niet over slecht passend harnachement of over te weinig weidegang (wil niet beweren dat deze dingen allemaal net zo belangrijk zijn) maar, we hebben het hier over bewust je paard belasten met jouw eigen overgewicht

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:27

nou precies Colway, dat is waar het in dit topic over gaat. Natuurlijk zijn er nog zoveel meer zaken, maar dit specifieke topic gaat over overgewicht.

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:41

Persoonlijk vind ik het een heel vervelend gezicht als een zwaar persoon op een grote pony/klein paard zit,dat ook nog rank van bouw is. Ik zag vandaag nog iemand die zeker 100 kilo woog op een fijngebouwde e-pony. Ik wil niemand beledigen met wat ik zeg, maar ik vind het onbegrijpelijk om een paard op die manier te belasten. Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat voor oefeningen gedaan worden met het paard. En ook hoe zelfstandig iemand op het paard zit. Maar toch...

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 07:42

Ja, maar je wil er toch ook geen zagende spriet met sporen op hebben? :+

Dat is tenminste wat je als tegenargument krijgt.. en inderdaad dat óók niet. Maar dat heeft er verder ook niks mee te maken, lieve goedpraters.. het gaat nu om (veel) te dik.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:43

Ik heb nog een tip voor:
Mensen die willen afvallen en een te dikke Shetlander in de wei hebben staan waar niks mee word gedaan, hij moet wel verkeersmak zijn.
Dit is de tip:
Ga eens samen met je Shetlander hardlopen op bijv. een zandpad. Ik doe dat nu elk weekend, ik sta om 10 uur in de stal. Dan ga ik weg en dan ben ik er rond 12 uur weer.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:01

ik heb een paar pagina's globaal gelezen dus mijn excuus alvast als ik dingen herhaal :o :')

té dikke mensen die als een worst in het zadel zitten moeten toch bij zichzelf gaan na denken doe ik het paard pijn of ..? vul maar in..
tenminste zo dacht ik een paar jaar terug..
ik heb ook overgewicht en mede dankzij dat ben ik met paardrijden gestopt (ook andere redenen)
ik zag een foto van mezelf op het paard en schaamde me kapot..

ik zeg nu niet dat nu alle dikke mensen moeten stoppen met paardrijden want er zijn ook mensen die met een gezond verstand op een paard stappen en het paard lkkr rijden.. maar er zijn ook dikke mensen die op een d-pony stappen die er niet bij nadenken dat ze te groot zijn voor de pony..

ik ken een meisje die is om en nabij de 60 kilo en die rijd haar paard de afgrond in en zet het paard op slot tenminste weet niet of ze dat nog doet.. dus hoe benadeel je je paard? met overgewicht en je rijd je paard ontspannen of gewoon gewicht en je rijd je paard gespannen..

ik hoop dat julie mijn punt een beetje begrijpen.. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:08

vroli1 schreef:
ik ken een meisje die is om en nabij de 60 kilo en die rijd haar paard de afgrond in en zet het paard op slot tenminste weet niet of ze dat nog doet.. dus hoe benadeel je je paard? met overgewicht en je rijd je paard ontspannen of gewoon gewicht en je rijd je paard gespannen..

Beide is dus niet goed.. en het heeft ook niks met elkaar te maken. Overgewicht wordt niet minder schadelijk voor paard A doordat paard B op een andere manier kapot gereden wordt en paard C geen weidegang heeft. Het zijn allemaal losse stukjes in het welzijn van onze dieren, al die onderdelen zijn belangrijk. Je kunt niet alles goed doen, maar je er bewust van zijn en iets willen veranderen is al een hele stap.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:32

Ik vind het ook een beetje respectloos ''dan zou je wat minder kunnen eten''.
Niet bij iedereen ligt het zo simpel, en moet je de zwaardere mensen dan hun hobby afpakken?
Natuurlijk is er wel een grens, maar om nu meteen te zeggen dat het niet ken..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:41

Dan moet je de raad van 11 jarige _Apple_ opvolgen.

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:50

HolyPope schreef:
Dan moet je de raad van 11 jarige _Apple_ opvolgen.

dat bedoel ik maar :D :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:03

Ik vind het wel een goeie van Apple :D Ik loop nu ook naast mijn paard, moet opbouwen na een blessure en ze is nog niet voldoende doorgereden om er op te gaan zitten en naar buiten te gaan.. longe is ook geen optie want ze moet rechtuit, aan de fiets ook niet, dus dan maar samen draven :)
Veearts vond het wel een "grappige" oplossing, maar was het wel met me eens dat als je het conditioneel niet aan kunt om er 10 minuten naast te joggen je er ook helemaal niet op zou moeten willen zitten.

Je "hobby afnemen", is dat ook van toepassing als je gek bent op honden maar hele dagen moet werken? Of als je geen geld hebt om een goed passend zadel te kopen voor je paard? Kunnen wij als mens ergens "recht" op hebben als dat min of meer ten koste gaat van een dier?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:49

Citaat:
nou is het net alsof wanneer je als niet te zwaar bent, niet in de spiegel kijkt en niet goed voor je paard zorgt.... Ik en vele met mij denk ik, let op mijn gewicht voor mijn paard, maar dat betekent niet dat ik daarmee al het andere wat goed voor zijn welzijn is, overboord gooi. Ook mijn paard staat gewoon op de wei, heeft een goed passend zadel, krijgt regelmatig de fysio op bezoek etc etc.

Citaat:
Dat is inderdaad wat er steeds als tegen argument wordt geroepen....En het slaat kant nog wal, want we hebben het niet over slecht passend harnachement of over te weinig weidegang (wil niet beweren dat deze dingen allemaal net zo belangrijk zijn) maar, we hebben het hier over bewust je paard belasten met jouw eigen overgewicht

Helemaal niet als tegenargument, het gaat er gewoon om dat dat soort dingen ook nog angstwekkend veel voorkomen. En ik zeg ook niet dat slanke ruiters nooit in de spiegel kijken, of dat ze de rest dan overboord gooien. Maar iedereen doet hier zo verschrikkelijk heilig, terwijl ieder van ons vast wel iets doet wat ook niet ideaal of goed voor zijn/haar paard is, omdat zij denken dat het prima kan. Een slecht passend zadel vind ik vele malen erger dan een te zware ruiter, net als het niet knap ontspannen kunnen rijden van een paard. En het is allemaal niet goed, maar iedereen vindt van zichzelf dat ze goed rijden, dat ze een paard fijn ontspannen hebben lopen terwijl het plaatje een zeer gespannen paard weergeeft, maar dat is toch ook nooit zo? Het is nu een beetje een geval van de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet... Zoals ik al eerder zei, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:01

Ik voel me keigoed, ik voel me keigoed!

Vandaag mijn magische doel bereikt, ik ben 30 kilo kwijt!! *\o/* *\o/* *\o/*

Als je er wat aan kàn doen, doe dat dan ook, voor je paard en voor jezelf ook vooral! Ik heb zoveel meer energie!

Het afvallen gaat nu in combinatie met hardlopen mij zo voor de wind, dat ik er probeer nog 10 kilo kwijt te raken. Ik had mezelf voorgenomen om 30 kilo in 2 jaar tijd kwijt te raken, maar het is me gelukt in iets meer dan een jaar! En ik dacht heel eerlijk van mezelf dat ik het niet zou kunnen.. :o