Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:39

Professor schreef:
Net zadelmak??? Wist u dat bij het uitstrekken van de gangen het normaal is wanneer de aanleuning iets meer word??? Dat dat biomechanisch niet anders kan.
U heeft natuurlijk altijd dezelfde teugellengte?

net zadelmak? waarom zou ik met een net zadelmak gaan uitstrekken? wat is het nut daarvan?
laat het paard eens eerst met ruiter de basis doen, ipv uitstrekken en zo het paard zwaar in de hand te laten worden, omdat hij de kracht vanachter nog niet heeft, dit op eigen benen uit te voeren?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-03-11 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:44

nombrado schreef:
net zadelmak? waarom zou ik met een net zadelmak gaan uitstrekken? wat is het nu daarvan?
laat het paard eens eerst met ruiter de basis doen, ipv uitstrekken en zo het paard zwaar in de hand te laten worden, omdat hij de kracht vanachter nog niet heeft, dit op eigen benen uit te voeren?

Nee nu gaat u weer dingen in de pen drukken, u schrijft zelfs een net zadelmak paard heeft bij mij een lichte aanleuning.
En u schrijft tempo verschillen rijden, en daarmee doelde ik op met uitstrekken.
Helaas quote u alleen dingen die u nog enigermate kunt beantwoorden alle andere laat u wanneer u er niet meer uitkomt weg. Het belangrijkste daar leest u overheen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:51

@Moll: de enige keren waarin datgene wat ik beschreven heb stug aanvoelt, is wanneer je als ruiter niet op tijd nageeft.

verder kun je 'hangend' absoluut geen paard van achteren naar voren rijden, omdat je dan je zithulpen en voelende zit compleet uitschakelt. dus dan zou mijn hele verhaal al niet op kunnen gaan. en dat is uit de praktijk geschreven.

verder voelt deze aanleuning/teugelcontact met het paard bij het ene paard wat zwaarder dan het andere paard, omdat het ene paard van nature wat meer druk pakt dan het andere. maar de lichtheid in de verbinding komt altijd van achteruit, niet vanwege dat wat je met je handen doet (dan kruipt het paard namelijk achter de teugel). zodra het paard goed in evenwicht gaat en de achterbenen op de juiste manier kunnen ondertreden daardoor, zal de verbinding licht aanvoelen.

zodra het paard iets uit dat evenwicht verliest, zal het zwaarder worden.

door heel snel correcties te voeren, kun je dus telkens naar een fijnere afstemming tussen de hulpen werken. en deze correcties zijn degene die ik zojuist heb beschreven en wat Professor in de Duitse termen heeft aangegeven.

dat zou u toch moeten weten, u heeft het heel vaak over Feinabstimmung gehad.

daarom is het belangrijk het paard niet 'bang voor het bit' te laten worden, dus eerst aan de juiste aanleuning te werken met het gewicht op de voorhand (dan heb je voornamelijk sturende teugelhulpen) en vervolgens het paard vandaar uit te laten kennismaken met de teugelhulpen die het meer gaan verzamelen. zo werk je van achteren naar voren.

je kunt niet beginnen met nageven voordat het paard aanleuning kan nemen (want dan wordt het paard wel bang van het bit), maar dat heb ik nou ook al een paar keer opgeschreven.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-03-11 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:51

ART_UMA schreef:
Op maat in de zin van in contact, is de vraag. Uberstreichen is een controle, waarbij de verzameling (het gaan :+ ) niet mag veranderen. Maar in piaffe zijn er toch wel voorbeelden te zien waarbij er geen contact is (doorhangende teugel), je kunt dat natuurlijk ook minimaal contact noemen, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

Überstreichen is een controlle oefening die helemaal niet bedoeld is om de verzameling te behouden, het gaat erom om te kijken of te laten zien of het paard voor enkele seconden 4 tot 5 Tritten zijn Selbsthaltung houden kan, daarbij mag het paard iets langer gaan, maar mag niet uitelkaar vallen.
Het word van oorsprong gebruikt op de grote volte op wedstrijden.
Wanneer men het paard traint gebruikt men het om te controleren of het paard aan de zit blijft.

Dat een Piaffe vele voorbeelden van zijn dat men de teugel laat afhangen wil nog niet zeggen dat het paard dan ook werkelijk een piaffe toont, meestal is het wat dribbelen op de plaats, omdat het zwaartepunt langzaam naar voren komt en het achterbeen niet naar voren treedt.
Dus loopt uw vergelijk mank.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:52

Men kan alleen nageven wanneer het paard nageeft. 8-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:55

Professor schreef:
Nee nu gaat u weer dingen in de pen drukken, u schrijft zelfs een net zadelmak paard heeft bij mij een lichte aanleuning.
En u schrijft tempo verschillen rijden, en daarmee doelde ik op met uitstrekken.
Helaas quote u alleen dingen die u nog enigermate kunt beantwoorden alle andere laat u wanneer u er niet meer uitkomt weg. Het belangrijkste daar leest u overheen.

Helaas professor heeft U dit verkeerd begrepen/gelezen
Iemand had het hier over handen niet loslaten want anders valt het paard op de voorhand.
daarin heb ik gereageerd dat het daarin van belang is het juiste tempo aan te houden zodat het paard op eigen benen loopt, niet op voorhand of handen van de ruiter.
loopt het paard op de voorhand? dan klopt je tempo dus niet.
( als je daarmee niet weet welk tempo ik bedoel? heel simpel LANGZAMER tempo!) waarom????
dat mag U zelf overdenken

Wat heb ik weer een engelengeduld in mijn uitleg *D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:57

die iemand heeft het niet over 'handen niet loslaten want dan valt het paard op de voorhand'

u heeft werkelijk niets begrepen van hetgeen ik heb opgeschreven. zucht

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:06

quadripes schreef:
anders kan het namelijk zich niet losmaken uit de zware aanleuning die het heeft als het op de voorhand gaat.

um

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:06

quadripes schreef:
@Moll: de enige keren waarin datgene wat ik beschreven heb stug aanvoelt, is wanneer je als ruiter niet op tijd nageeft.

verder kun je 'hangend' absoluut geen paard van achteren naar voren rijden, omdat je dan je zithulpen en voelende zit compleet uitschakelt. dus dan zou mijn hele verhaal al niet op kunnen gaan. en dat is uit de praktijk geschreven.

verder voelt deze aanleuning/teugelcontact met het paard bij het ene paard wat zwaarder dan het andere paard, omdat het ene paard van nature wat meer druk pakt dan het andere. maar de lichtheid in de verbinding komt altijd van achteruit, niet vanwege dat wat je met je handen doet (dan kruipt het paard namelijk achter de teugel). zodra het paard goed in evenwicht gaat en de achterbenen op de juiste manier kunnen ondertreden daardoor, zal de verbinding licht aanvoelen.

zodra het paard iets uit dat evenwicht verliest, zal het zwaarder worden.

door heel snel correcties te voeren, kun je dus telkens naar een fijnere afstemming tussen de hulpen werken. en deze correcties zijn degene die ik zojuist heb beschreven en wat Professor in de Duitse termen heeft aangegeven.

dat zou u toch moeten weten, u heeft het heel vaak over Feinabstimmung gehad.

daarom is het belangrijk het paard niet 'bang voor het bit' te laten worden, dus eerst aan de juiste aanleuning te werken met het gewicht op de voorhand (dan heb je voornamelijk sturende teugelhulpen) en vervolgens het paard vandaar uit te laten kennismaken met de teugelhulpen die het meer gaan verzamelen. zo werk je van achteren naar voren.

je kunt niet beginnen met nageven voordat het paard aanleuning kan nemen (want dan wordt het paard wel bang van het bit), maar dat heb ik nou ook al een paar keer opgeschreven.

dat geen wat u schrijft ben ik het wel mee eens echter zou ik u dit in uitvoering zien brengen, zoals u zegt wat u met uw hand en arm bewerksteligt of juist niet, ik lees uit uw antwoorden dat de arm niet mee beweegt in de beweging, echter staat de hand stil tenopzichte van de mond van het paard en aangezien het paard beweegt en u als ruiter ook kan de hand nooit geheel stilstaan, want dan zou deze star en hard zijn ook al zou u uw hand openen en of sluiten, de bewging word niet afgemaakt.

dus zou ik u het graag zien doen, zoals u beschrijft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:08

Professor schreef:

het paard moet het iniciatief nemen om na te geven dan staat de ruiter toen, en niet anders om, je vraagt als ruiter om antwoord , als de vraag beandwoord woord staat men toe

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:19

Moll schreef:
Citaat:

het paard moet het iniciatief nemen om na te geven dan staat de ruiter toen, en niet anders om, je vraagt als ruiter om antwoord , als de vraag beandwoord woord staat men toe

Dat staat hier toch, wanneer het paard nageeft in de kaak (de mond opent) op dat moment geeft men als ruiter na.
Het is het eind van de ophouding/parade. Zonder deze is de halve ophouding geen halve ophouding.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:23

Citaat:
dat geen wat u schrijft ben ik het wel mee eens echter zou ik u dit in uitvoering zien brengen, zoals u zegt wat u met uw hand en arm bewerksteligt of juist niet, ik lees uit uw antwoorden dat de arm niet mee beweegt in de beweging, echter staat de hand stil tenopzichte van de mond van het paard en aangezien het paard beweegt en u als ruiter ook kan de hand nooit geheel stilstaan, want dan zou deze star en hard zijn ook al zou u uw hand openen en of sluiten, de bewging word niet afgemaakt.

Mijnheer Moll, u haalt nu werkelijk dingen door elkaar.
De Franse opvatting is het vanuit de pols en eventueel ook de vingers.
De Duitse opvatting is: het weleens vanuit de elleboog en de hand (door het indraaien van de pinken).
Waarom u zo stellig steeds weer die ellebogen erbij haalt, een ellebooggewricht is lang zo snel niet als het polsgewricht laat staan de vingers.
Daar raakt u nl een punt wat in het boek van Fillis als randbemerking staat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:28

Professor schreef:
Citaat:

Mijnheer Moll, u haalt nu werkelijk dingen door elkaar.
De Franse opvatting is het vanuit de pols en eventueel ook de vingers.
De Duitse opvatting is: het weleens vanuit de elleboog en de hand (door het indraaien van de pinken).
Waarom u zo stellig steeds weer die ellebogen erbij haalt, een ellebooggewricht is lang zo snel niet als het polsgewricht laat staan de vingers.
Daar raakt u nl een punt wat in het boek van Fillis als randbemerking staat.

uit kunt niet ontkennen dat wanneer de elboog star word gehouden en niet soepel is, er niet voldoen me gegaan kan worden met het paard, de hand word immers gedragen van uit de elleboog boven de schoft dus wanner deze niet los is heeft de rest geen zin.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:34

nombrado: u citeert de helft en dan mist u het punt.

moll: u kunt gewoonweg niet vol blijven houden dat wat ik beschrijf star en stug is. waar leest u dan dat ik de armen stijf houd? met stijve armen kun je niet een licht, spelend, soepel contact met het bit onderhouden. dat kan alleen als men de handen draagt en nergens spierspanning optreedt.

u spreekt over 'meegaan met het paard', maar u heeft het telkens over het meegaan met het hoofd. ik spreek over meegaan met de bewegingen van de mond. en de hand die ten opzichte van het hoofd stil moet staan. ik denk dat u die zinsnede niet juist hebt opgevat.

verder heeft ook Professor al eerder in termen benoemd, wat ik hierboven beschrijf. dat is exact hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-03-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:34

nombrado schreef:
Helaas professor heeft U dit verkeerd begrepen/gelezen
Iemand had het hier over handen niet loslaten want anders valt het paard op de voorhand.
daarin heb ik gereageerd dat het daarin van belang is het juiste tempo aan te houden zodat het paard op eigen benen loopt, niet op voorhand of handen van de ruiter.
loopt het paard op de voorhand? dan klopt je tempo dus niet.
( als je daarmee niet weet welk tempo ik bedoel? heel simpel LANGZAMER tempo!) waarom????
dat mag U zelf overdenken

Wat heb ik weer een engelengeduld in mijn uitleg *D

Hieruit blijkt weer uw enorme onkunde omtrent de uidrukkingen die in de Klassiek Dressuur gebruikt worden.
Een paard word van de hand weg gereden, dat is mij zeer duidelijk wat de schrijfster bedoelde, helaas u niet.
Een paard loopt niet op de handen van de ruiter, het paard loopt dan gewoon op de voorhand, wat niets abnormaal is bij een "net zadelmak" paard, omdat het in het natuurlijk evenwicht gaat.
U legt zoveel dingen niet uit en stelt tegenvragen om dan weken later erop terug te komen, nee ik beantwoord geen vragen van u, u omgaat de kern van mijn vragen, omdat u nu blijkt geen antwoord daarop heeft.
Zonder hulpen kan men niet rijden dan hobbelt men dan kwispelt de achterhand erachteraan.
Dat een paard van zich uit kan gaan is natuurlijk heel natuurlijk maar nu zitten wij erop, en dat stelt wel even andere eisen.
Heb van u nog steeds geen uitleg gehad en niemand hier over dat u gewoon hulpen weg laat, die vind u overbodig, zeer bemerkenswaard heb ik al eens geschreven, maar een uitleg heeft u er nooit aan gegeven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:37

quadripes schreef:
nombrado: u citeert de helft en dan mist u het punt.

moll: u kunt gewoonweg niet vol blijven houden dat wat ik beschrijf star en stug is. waar leest u dan dat ik de armen stijf houd? met stijve armen kun je niet een licht, spelend, soepel contact met het bit onderhouden. dat kan alleen als men de handen draagt en nergens spierspanning optreedt.

u spreekt over 'meegaan met het paard', maar u heeft het telkens over het meegaan met het hoofd. ik spreek over meegaan met de bewegingen van de mond. en de hand die ten opzichte van het hoofd stil moet staan. ik denk dat u die zinsnede niet juist hebt opgevat.

verder heeft ook Professor al eerder in termen benoemd, wat ik hierboven beschrijf. dat is exact hetzelfde.

daarom ben ik nieuwsgierig naar de uitvoering van het geheel

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:38

Citaat:
uit kunt niet ontkennen dat wanneer de elboog star word gehouden en niet soepel is, er niet voldoen me gegaan kan worden met het paard, de hand word immers gedragen van uit de elleboog boven de schoft dus wanner deze niet los is heeft de rest geen zin

Juist deze gedachten daar kan ik niet in meegaan, een elleboog kan men niet uren lang star houden, dat kan men momenten.
Bovendien is de beweging van het paard en vooral hoofd en hals minimaal, wij willen in de Klassieke Dressuur een stille hoofd en hals houding.
Waar die overdreven bewegingen vandaan komen weet niemand, een paard los in de wei heeft zelfs deze beweging niet. Door de beweging van de zit dat heb ik al eerder geschreven die een beweging schijnt te maken van achter naar voor lijkt het dat de ellebogen enorm meegaan, maar in wezen zijn deze stil, niet star.
En stil is wat u weet in de dressuur relatief.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:41

niemand heeft het over een overdreven beweging, ik altans niet.

en stil is relatief dat ben ik met u eens
Laatst bijgewerkt door Moll op 22-03-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:44

moll: dan kom je toch een keer langs.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:57

Moll schreef:
niemand heeft het over een overdreven beweging, ik altans niet.

en stil is relatief dat ben ik met u eens

Niemand is een groot woord, maar velen denken dat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:50

Professor schreef:
Dat staat hier toch, wanneer het paard nageeft in de kaak (de mond opent) op dat moment geeft men als ruiter na.
Het is het eind van de ophouding/parade. Zonder deze is de halve ophouding geen halve ophouding.

mond opent? ;(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:03

nombrado schreef:
mond opent? ;(

Niet geweten dat dat nageven is???? Of heeft u de neusriem zo strak dat het paard dit niet kan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:13

Professor schreef:
Een paard moet alleen afkauen op het bit, wanneer dit door een halve ophouding gevraagd word.
Wanneer een paard constant knabbelt op het bit is dit een vorm van ontrekken.
Dan is de aanleuning niet in orde, het paard is eigelijk constant achter de teugel.
Achter de teugel is, men heeft een schijnbaar lichte verbinding met de mond, maar het paard reageeerd niet direct op de voorwaarts drijvende hulpen. Het heeft niets met achter de loodlijn kruipen het paard kan dit ook doen bij een lange teugelvoering waar de neuslijn duidelijk voor de loodlijn is.

Dat denk ik dus ook wat de professor hier schrijft. Weer vanuit mijn eigen beperkte ervaring ter onderbouwing van: mijn man rijdt onze oudste buiten recreatief met een los teugeltje en er wordt heel wat afgekauwd hoor zonder dat er één ophouding gevraagd wordt. Mijn man zou niet eens weten hoe hij dit moet het paard laten gaan. Laat die twee "oudjes" (mijn lieve man is 68 en rijdt nog niet zo lang) maar lekker lopen en plezier hebben in het bos, het rijden is knap van iemand die zo kort rijdt maar heeft niets met dressuur of "laten gaan" te maken.
Het is zelfs zo dat als ik de oudste pak (doe ik om de paard weken om paardje even dressuurmatig goed te laten gaan) dan is hij het eerste kwartier zelfs een beetje boos en schuimt en knabbelt hij minder want dan moet hij van mij "gaan" (dus eventjes verzet, want ik wil veel meer reactie op been en rijdt allerlei overgangen en hij moet dan gewoon vol aan de bak) en binnen een kwartiertje komt er teugel contact en begint het motortje weer als vanouds te zoemen van achteren en loopt hij weer mooi in evenwicht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:22

Professor schreef:
nombrado schreef:
mond opent? ;(

Niet geweten dat dat nageven is???? Of heeft u de neusriem zo strak dat het paard dit niet kan?

ik trek niet zo hard

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:25

nombrado schreef:
ik trek niet zo hard

Is dit een farce of onbekwaamheid??? Het heeft nl niets met trekken of een terugwerkende hand te doen, dan bent u abuis.