quadripes schreef:@Moll: de enige keren waarin datgene wat ik beschreven heb stug aanvoelt, is wanneer je als ruiter niet op tijd nageeft.
verder kun je 'hangend' absoluut geen paard van achteren naar voren rijden, omdat je dan je zithulpen en voelende zit compleet uitschakelt. dus dan zou mijn hele verhaal al niet op kunnen gaan. en dat is uit de praktijk geschreven.
verder voelt deze aanleuning/teugelcontact met het paard bij het ene paard wat zwaarder dan het andere paard, omdat het ene paard van nature wat meer druk pakt dan het andere. maar de lichtheid in de verbinding komt altijd van achteruit, niet vanwege dat wat je met je handen doet (dan kruipt het paard namelijk achter de teugel). zodra het paard goed in evenwicht gaat en de achterbenen op de juiste manier kunnen ondertreden daardoor, zal de verbinding licht aanvoelen.
zodra het paard iets uit dat evenwicht verliest, zal het zwaarder worden.
door heel snel correcties te voeren, kun je dus telkens naar een fijnere afstemming tussen de hulpen werken. en deze correcties zijn degene die ik zojuist heb beschreven en wat Professor in de Duitse termen heeft aangegeven.
dat zou u toch moeten weten, u heeft het heel vaak over Feinabstimmung gehad.
daarom is het belangrijk het paard niet 'bang voor het bit' te laten worden, dus eerst aan de juiste aanleuning te werken met het gewicht op de voorhand (dan heb je voornamelijk sturende teugelhulpen) en vervolgens het paard vandaar uit te laten kennismaken met de teugelhulpen die het meer gaan verzamelen. zo werk je van achteren naar voren.
je kunt niet beginnen met nageven voordat het paard aanleuning kan nemen (want dan wordt het paard wel bang van het bit), maar dat heb ik nou ook al een paar keer opgeschreven.
dat geen wat u schrijft ben ik het wel mee eens echter zou ik u dit in uitvoering zien brengen, zoals u zegt wat u met uw hand en arm bewerksteligt of juist niet, ik lees uit uw antwoorden dat de arm niet mee beweegt in de beweging, echter staat de hand stil tenopzichte van de mond van het paard en aangezien het paard beweegt en u als ruiter ook kan de hand nooit geheel stilstaan, want dan zou deze star en hard zijn ook al zou u uw hand openen en of sluiten, de bewging word niet afgemaakt.
dus zou ik u het graag zien doen, zoals u beschrijft.