DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:56

Zoek de verschillen ...?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:59

Mooie tekeningen!!

hebben we dat ook op foto??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:02

Speciaal voor jou, de bemiddelaar:
Afbeelding

We misten jouw inbreng al eventjes, waar was je toch? Gelukkig participeer je weer Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:04

ik was in Frankrijk Polocrossen Haha! Haha! Haha!

ik bedoel xrayfoto Haha!

als ik mijn huis teken is het lang niet zo scheef als in het echt Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:10

Leuk, polo te paard denk ik, gosje nooit gedaan zeg.

Maarre, niet iedereen tekent vals, sommige tekenaars zijn te vertrouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:15

yep Polo, op het hensonpaard (kruising fjord arabier) Maar ipv het balletje slaan moet je het balletje vangen in een net aan een stok......... echt geweldig gaaf

Maar hoe weet je of een tekenaar te vertrouwen is?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:36

KiWiKo schreef:
Maar hoe weet je of een tekenaar te vertrouwen is?

Als ie niet zelf aan dressuur sport doet. Pling Pling Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:40

Paardentango schreef:
Afbeelding

Mooi rond in de bovenlijn, Hurkt netjes, Relatieve oprichting.
Kijk die achter- en voorbeentjes nou eens, takt zuiver.
Wat is hier nou mis mee?
Dit is super!
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-10-06 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:41

Maar de mooiste vind ik toch wel the Happy Athlete, en de blijdschap van de ruiter erbij vind ik dit een echt mooi plaatje, heel mooi, heel zuiver en goed op elkaar afgestemd. Mooi voorbeengebruk en een lekker voorwaarts paard. Schijnheilig
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 23-10-06 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:43

Daar moet je een strandritje op maken. Dan weet je of de controle goed is en of je een paard hebt dat gehoorzaam en aan de hulpen is. Met een goed getraind paard, kan dat. Dat kan zelfs met volbloed. Op die met de ronde bovenlijn dan, dat lijkt me super. We namen dressuur paarden altijd mee naar het strand tussen Zandvoort en Katwijk. Het is zo eng (nauw) tussen die planken in de bak. Die paarden hadden nog nooit water of zee gezien, en dat geluid van de branding. Dus niet met een clubje manege ruiters, gewoon echte dressuur paarden met streken.... Je zit op een geleid projectiel. Je kan dan heel snel uitvinden op je africhting, je scholing, je training en je rijden in orde geweest is ....
Praten tegen je paard is verboden, trekken mag niet. Gewoon netjes aan de hulpen, lekker ontspannen allemaal toch ? of niet ?.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-10-06 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:53

Goofy44 schreef:
Daar moet je een strandritje op maken. .... Dat kan zelfs met volbloed.
Daar worden ze getrained (ten minste als ze bij duindigt staan)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:02

Voor beoordelen:

Wat zien ik ?

Afbeelding

Is dit nu goed, redelijk of slecht ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-10-06 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:07

Goofy44 schreef:
Paardentango schreef:
Afbeelding

Mooi rond in de bovenlijn, Hurkt netjes, Relatieve oprichting.
Kijk die achter- en voorbeentjes nou eens, takt zuiver.
Wat is hier nou mis mee?
Dit is super!

He wat flauw. We weten allemaal dat dat net het moment was dat het paard scherp aan het been werd gemaakt. Doen ze ook wel eens bij klassiek hoor .... Rolleyes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:08

Goofy44 schreef:
Voor beoordelen:

Wat zien ik ?

Afbeelding

Is dit nu goed, redelijk of slecht ?

Tja achterbeen achter de massa,overmatig schuimen, omrustig in de mond, ruiter zit in elkaar, handen ongelijk, slaan met staart, in de proef zou ik het slecht noemen Haha! .
Maar het is een momentopname, dus wie weet effe een slecht moment, het zou verboden moeten worden zulke slecht fotos schieten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:27

Tyrza schreef:
He wat flauw. We weten allemaal dat dat net het moment was dat het paard scherp aan het been werd gemaakt.

Ik ken het moment, het paard, de ruiter / amazone niet.
Als ik naar een combinatie kijk wil ik eigenlijk niets van de amazone / de ruiter en het paard weten. Het gaat om de combinatie en de correctheid van wat ze laten zien. Niet meer, niet minder.

Als je naar de achtergrond van de foto kijkt, niemand stoort zich eraan. Geen mens dat echt kijkt.

Wel eens van het opladen van spieren gehoord ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:29

Paardentango schreef:
de ontspanning kan Hoirseyfries het beste uitleggen denk ik... die heeft er verstand van.... http://www.youtube.com/watch?v=76hE5hp7 ... ted&search

De ontspanning komt voor en na de aanspanning. Als ik je moet uitleggen wat er in dit filmpje gebeurt (opvallend dat op het moment dat de amazone krijgt wat ze wil en het paard daarvoor beloont, het filmpje gelijk stopt.... Tong uitsteken ) denk er dan maar aan dat dit het moment is waarbij alleen de ruiter dat bereikt waar bij klassiek om hetzelfde te bereiken de trainer met het zweepje erbij komt.... Haha! Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:32

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
1. die laatste is dat niet, ik heb je uitgelegd waarom die laatste er staat
Nou gelukkig dan maar!
Mireille1970 schreef:
2. kijk naar die duizenden foto's van LDR gereden paarden die je kent
Is het dan zo moeilijk voor jou om één van die duizenden foto's die jij zo goed vindt te plaatsen Verward
Mireille1970 schreef:
Dan wel een eigen interpretatie van de onderzoekers in Utrecht. Het staat woordelijk zo vermeld.
Kan heel goed, maar er doen meer onderzoekers mee aan dit project en die zeggen dus niet precies hetzelfde. Het staat woordelijk vermeld, maar niet in een officiele wetenschappelijke publicatie.
Kafue schreef:
Als ik die ballerinas zie of die turners dan denk ik ook auwa dat spagaat, split pirouettes op je tenen kan toch neit gezond zijn. en toch gebeurd het.
Weet je wat? Het IS ook niet gezond!!!
Kafue schreef:
Juist ondertreden is de voorwaarden in een correct gereden verzameling. Echter een paard dat op de voorhand gaat kan niet ondertreden. Dus als de achterbenen niet ondertreden is er geen sprake van een correct gereden verzameling.
Exact. Daarom geloof ik ook niet dat een paard dat in de "extreme LDR" worden gereden een ondertredend achterbeen kunne hebben, maar de "pro's" menen dat dit anders is (kunnen alleen geen foto's vinden).
horseyfries schreef:
LDR is nog meer gericht op het paard, elk paard krijgt een andere benadering terwijl klassiek juist pretendeert dat elk paard precies hetzelfde nodig heeft.
En jij beschuldigt hier regelmatig mensen van het niet begrijpen van LDR? Als jij het vetgedrukte meent, heb jij niets begrepen van klassiek .

Wil jij me eens vertellen wat volgens jou de houding is waarin elk klassiek getraind paard moet lopen?
Ofwel begrijpen jullie zelf niets meer van jullie eigen favoriete methode, ofwel zijn jullie tegen jezelf in aan het gaan op het moment dat je op alle foto's commentaar geeft als "neus is niet voor de loodlijn, nek is niet het hoogste punt" waarbij je er dus per definitie van uitgaat dat iets anders dus fout is en niet in ogenschouw neemt dat dat voor sommige paarden misschien zinvol zou kunnen zijn.
Dus vertel me maar, welke is het?
A. Klassiek is niet zo star en het is dus onzin dat jullie dat soort commentaar op foto's leveren
B. Klassiek wil wel elk paard met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn en is dus toch hetzelfde voor ieder paard, hoe het ook gebouwd is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:42

horseyfries schreef:
Wil jij me eens vertellen wat volgens jou de houding is waarin elk klassiek getraind paard moet lopen?
De houding die past bij z'n graad van verzameling, met ten allen tijden de neus voor de loodlijn. Aangezien je in de training zowel ontspanning in vwnw als de zwaarste inspanning in verzameling en ook verruimde gangen meeneemt, varieert die houding nogal.

horseyfries schreef:
A. Klassiek is niet zo star en het is dus onzin dat jullie dat soort commentaar op foto's leveren
B. Klassiek wil wel elk paard met de nek als hoogste punt en de neus voor de loodlijn en is dus toch hetzelfde voor ieder paard, hoe het ook gebouwd is.
C. Klassiek is niet star en benadert niet elk paard op dezelfde manier, maar gebruikt de voor de opleiding van elk paard ontwikkelde "toolbox".
LDR wil een nieuw gereedschap van de gereedschapskist worden, maar de kist is te klein voor een moker Knipoog .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:09

Goofy44 schreef:
Karl66 schreef:
Als er bij een onderzoek verschillende zaken onderzocht worden, kan je na een deelonderzoek al wel bepaalde conclusies trekken voordat het volledige onderzoek is afgerond. Dat deel over het ruggebruik gaat echt niet meer veranderen.

Is er al iets bekend dan ?
Het deel over ruggebruik lijkt me interessant, waar is dat te vinden, is dat beschikbaar ?

Om met een zekere Goofy te spreken, zoekt en gij zult vinden Clown

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:09

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:15

Wow geen verstand van de spieren en dus geen kijk op correct gereden paarden en toch zat ik in de goede richting. Go jij! Go jij!

Maar Goofy wat is het opladen van de spieren. Die is nieuw daar heb ik nu nog noooooit van gehoord.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:16

Zonder PK zou iedere ruiter en jurylid dat toch met eigen ogen en inzicht moeten kunnen beoordelen. Als je dat niet kan, weet je voor jezelf ook niet waarmee je bezig bent. Je bent overgeleverd aan wat anderen roepen, zeggen ....... Wat niet weet wat niet deert. Wat niet weet, kan niet aangesproken worden op zijn of haar verantwoordelijkheid.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:20

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
De houding die past bij z'n graad van verzameling, met ten allen tijden de neus voor de loodlijn. Aangezien je in de training zowel ontspanning in vwnw als de zwaarste inspanning in verzameling en ook verruimde gangen meeneemt, varieert die houding nogal.

horseyfries schreef:
C. Klassiek is niet star en benadert niet elk paard op dezelfde manier, maar gebruikt de voor de opleiding van elk paard ontwikkelde "toolbox".
LDR wil een nieuw gereedschap van de gereedschapskist worden, maar de kist is te klein voor een moker Knipoog .

Het is niet star, benadert niet elk paard op dezelfde manier maar de houding moet wel precies hetzelfde blijven, namelijk nek hoogste punt, neus voor de loodlijn....
De variatie is dus slechts in een gedeelte van het paard te vinden, er is ook een gedeelte wat altijd hetzelfde moet blijven. Denk jij dat dat altijd voor elk paard het beste is?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:23

Karl66 schreef:
Om met een zekere Goofy te spreken, zoekt en gij zult vinden Clown

Ik doe m'n huiswerk heus wel.... Cool

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:38

Kafue schreef:
wat is het opladen van de spieren.

Als je kijkt naar aanspannen/uitrekken en loslaten van spieren, dan kan je dit op een zodanige manier doen dat het prestatievermogen van spiergroepen stijgt tot 120% van wat je maximaal zou mogen verwachten. Deze prestatie kan een paard gedurende een bepaalde tijdsduur na deze oefeningen, dan opbrengen en volhouden. Daarna treedt een toestand in die minder is dan de oorspronkelijke toestand, waarna herstel naar de oorspronkelijke toestand terugkeert. M.a.w. de spieren kunnen 10-15 minuten 20% meer prestatie leveren, dan normaal. Het "opladen" doe je dan vlak voordat je je proefje moet rijden..... Dit mechanisme werkt niet voor alle spiergroepen. Bij een paard zijn er specifieke spiergroepen die dit vermogen bezitten. De kunst is nu om het pieken wat je bereikt met het opladen, laat samenvallen met het moment waarop het paard zijn kunstjes moet laten zien.....