Heb je een recent draf filmpje? De draf oogt imo op zijn minst niet rad/teugel kreupel..
Ik zie in stap wel de verbetering die je ervaart, maar ben toch benieuwd hoe de draf nu is oa met het nieuwe zadel.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jannico schreef:Allereerst dapper dat je een filmpje post. Dus vat onderstaande zeker niet verkeerd op.
Heb je een recent draf filmpje? De draf oogt imo op zijn minst niet rad/teugel kreupel..
Ik zie in stap wel de verbetering die je ervaart, maar ben toch benieuwd hoe de draf nu is oa met het nieuwe zadel.
Monique schreef:Agossie schreef:Dit zegt mij dus heel veel over jouw rijkunst, of het gebrek daaraan.Ayasha schreef:Hebben de vliegen bij jou rugzakjes met lood om?
Die voelen ze nl. ook en die zijn ilchter dan de teugel.
Sorry maar als er zo wordt gereageerd dan ga ik hier geen energie insteken.
pien_2010 schreef:Dag Herfstdraad, wat dapper dat je jouw filmpje plaatst! Ik vind dat je een mooi paard hebt en dat jullie een prachtige combinatie zijn qua verhoudingen. Ik zie dat je probeert vriendelijk te rijden en dat er nog genoeg is om te gaan verbeteren.
Probeer het contact met de mond meer te houden. Het is nu geen vaste verbinding waardoor je paard onrustig is. Ik bedoel met vaste verbinding vriendelijk contact met de mond zonder iedere keer los-vast-los-vast. Als je goed kijkt zie je dat je hem als het ware in de steek laat iedere keer en daar reageert je paard op door te diep te duiken, schudden etc. Je rijdt vriendelijk maar dat betekent niet dat je geen zacht teugelcontact mag hebben of dat je hem maar los moet gooien. Voor het paard is dat niet vriendelijk want daar wordt hij juist onzeker van.
Als je het contact hersteld hebt is het misschien een leuke oefening om eens met je ogen dicht te proberen om heel langzaam te stappen en te voelen welk achterbeen naar voren komt. Links-rechts-links-rechts voelen. Als je dat namelijk kunt voelen dan kun je door jouw benen echt op correcte manier aan het paard te houden ((schouder-heup-hak één rechte lijn) kun je je paard met je been gaan begeleiden. Als dat lukt en je gaat je paard aan de voorkant meer opvangen dan krijg je vanzelf meer impuls in de stap, maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst meer basis werk verbeteren.
Ik vraag me af, als je gaat draven wat er gebeurt als je rechtop je paard blijft zitten en doorzit met zachte verende billen. Je ziet nu met licht rijden dat je jouw paard stoort in zijn beweging. Als je deze drie oefeningen (is echt niet gemakkelijk hoor) voor elkaar hebt dan kun je deze 3 eens gaan combineren waardoor je meer met zit/ correct hand- en beengebruik je paard gaat begeleiden en je dus met de halve ophouding gaat rijden. Dus nog genoeg leuk werk te doen en te ontwikkelen aan jullie beiden. Als dit namelijk lukt dan wordt je paard ook rechter en gaat hij zich beter bewegen want hij gaat dan zijn rug correcter gebruiken.
Herfstdraad schreef:Met name in draf loopt hij niet echt tof. Hij is wat stijfjes en kort lijkt het wel. Hij is niet echt kreupel. Kijk je hebt hem door de molen laten gaanZie jij ook het niet rad lopen terug?
Herfstdraad schreef:Ja zeker. Wat je zou kunnen doenHeb je nog tips voor het herstellen van het contact?
pien_2010 schreef:Herfstdraad schreef:Met name in draf loopt hij niet echt tof. Hij is wat stijfjes en kort lijkt het wel. Hij is niet echt kreupel. Kijk je hebt hem door de molen laten gaanZie jij ook het niet rad lopen terug?, waaruit het enorme scheef zijn kwam van het paard. Ik verwacht zelf dat als je veel stap oefeningen doet, probeert hem met goed rug gebruik te rijden en schouder voor in de hoeken dat je al aardig dit paard kan verbeteren waardoor hij minder kort wordt. Met minder kort bedoel ik het volgende. Als je paard de achterbenen plaatst (kun je goed zien als je er naast loopt) dan kijk eens goed waar hij zijn achter hoeven plaatst. Is het vanuit het paard bekeken voor de hoefprint van het voorste been, is het in de hoefprint of is het juist er iets overheen of royaal er over heen.
Kijk jij hebt net zoals ik een barok paard (ik een merens) en die bewegen zich anders als een kwpn-er. Een kwpn-er zet vaak royaal het achter hoefje over het voor hoefje heen. Soms wel twee hoefjes. Als ik met mijn paard aan de hand loopt (we revalideren aan de hand want is herstellende van een val) dan begint ze met kort te zijn, na 100 meter stapt ze in de hoef en als we bijna weer thuis zijn dan zet ze de achterhoef over de voorste print van de hoef neer. Dat laatste wil ik graag zien want dan maakt ze lange ontspannen passen, maar dan moet het paardje dus wat opgewarmd zijn en wat los gestapt. Je kunt eens kijken wat het doet met jouw paard als je bijvoorbeeld 15 minuten aan de hand hem los stapt voordat je gaat rijden. Wellicht dat hij dan niet meer kort is als je begint.Herfstdraad schreef:Ja zeker. Wat je zou kunnen doenHeb je nog tips voor het herstellen van het contact?is als je voelt dat je paard zich onttrekt aan de verbinding dat je aan die kant je hand iets omhoog doet. Heel erg zachtjes. Zo gauw de verbinding hersteld is zakt je hand weer. Alles doe je met ontspannen vingers, handen en lijf. Karl doet dit wat overdreven, maar dat is wel wat ik bedoel en je hoort hem ook zeggen (ik weet niet of je Engels goed is?), zodra de verbinding herstelt is zakt de hand weer. Maar je houdt dus wel contact met de mond. Iedere keer dat jij je paard los laat gooit van voren dan "laat je hem als het ware in de steek". Als jij goede verbinding hebt en je doet je handen zachtjes naar voren of je laat de teugel uit je handen "kauwen", dan zal je paard zijn hoofd laten zakken en dan doet hij dit met behoud van verbinding.
Paardrijden is zo leuk, maar zo subtiel want hoe subtieler jij kunt worden hoe fijner je paard gaat reageren. Dus "work in progress"(lol) Zie dat als een uitdaging en geniet er van dat jullie steeds weer een stukje beter worden.
Zodra je voelt dat de rug als het ware onder je gaat "bollen", "swingen", dan ben je goed bezig. Dan gebruikt hij zijn rug goed. Dat kan echt ook met jouw paard want dit kan zelfs met het manegepaard waar ik op rijd (af en toe) en die zo but aanvoelt als we beginnen (stapt heel kort, rug is een plank, kijkt het liefste naar de sterren), maar al vrij snel voel je hoe hij alles ontspant en nu rustig loswerken in stap 20 minuutjes (voorwaarts/ neerwaarts met behoudt van contact) knabbelt hij met een fijn wit mondje op het bit, en kan ik op een vrij soepele rug aan gaan draven.
Herfstdraad schreef:Paard was niet 100% zuiver aan het begin rond nov, compleet nagekeken op kliniek (ook rontgen), ook door twee verschillende osteopaten en er werd verteld dat hij dermate scheef is dat hij een totaal niet goed beweegpatroon heeft. Wanneer hij een poosje gelopen had en wat meer voorwaarts denkt dan liep hij beter. Het vorige zadel begon te ver achterover te liggen, hij reageerde hier duidelijk wel op met lichtrijden.
Herfstdraad schreef:Herfstdraad als ik had gedacht dat je helemaal niets kan, dan had ik geen tijd aan je besteed.Voor de beeldvorming; ik toen ik 17 was met mijn fries, voordat iedereen denkt dat ik een aardappel ben die echt helemaal niks kan.
Babootje schreef:Herfstdraad schreef:Paard was niet 100% zuiver aan het begin rond nov, compleet nagekeken op kliniek (ook rontgen), ook door twee verschillende osteopaten en er werd verteld dat hij dermate scheef is dat hij een totaal niet goed beweegpatroon heeft. Wanneer hij een poosje gelopen had en wat meer voorwaarts denkt dan liep hij beter. Het vorige zadel begon te ver achterover te liggen, hij reageerde hier duidelijk wel op met lichtrijden.
Ik vind het paard op het filmpje wel kreupel lopen, maar dat is gewoon mijn definitie van niet rad (= kreupel, waar het dan ook vandaan komt).
Je paard komt daar vooral niet uit de schouder weg wat natuurlijk ook heel goed kan komen door een zadel dat te krap ligt. Ik begrijp dat daar sprake van is geweest? (Een zadel dat achterover helt is meestal te krap op de schouder). Dat samen met zijn scheefheid kan best de reden zijn van zijn beweging op het filmpje. Zeker als verdere gebreken zijn uitgesloten. Als een paard langere tijd in een bepaalde houding is gereden is het ook gewoon moeilijk om hem zijn lichaam weer goed te laten gebruiken. Daar moet je doorheen, maar het kan je wel onzeker maken. Ik zou me wat dat betreft wel verlaten op je DA. Heeft die je ook een trainingsschema gegeven? In dit stadium zou ik ook zeker maandelijks de osteopaat erbij halen.
Ben wel benieuwd naar je vooruitgang
pien_2010 schreef:Herfstdraad schreef:Herfstdraad als ik had gedacht dat je helemaal niets kan, dan had ik geen tijd aan je besteed.Voor de beeldvorming; ik toen ik 17 was met mijn fries, voordat iedereen denkt dat ik een aardappel ben die echt helemaal niks kan.Ik ben iemand die al het vervelende/ echt slechte c.q echt moderne laat voor wat het is en reageer dan niet. Jij hebt me geraakt, omdat je het zo goed voor hebt met je paardje en zo je best doet. Die houding alleen al vind ik super top!! Vandaar dat ik me best doe om antwoord te geven op je vragen.
Kijk eens goed naar je Fries. Zie je dan dat hij hier de kaak vast houdt? Zie je dat jouw been niet de juiste ligging heeft en je wat naar achteren leunt? Daar begint het al. In je zadel zitten (en niet erop als het ware), rechtop zitten zodat je in het middelpunt van je paard zit en je benen in de goede lijn (schouder, heup, hak) en voet naar binnen gedraaid zodat je goed kunt inwerken met je onderbeen.
Ook hier weer een heel mooi paard en werk in progress(lol want bij ons allemaal ongeacht het niveau van eigen rijden, is het altijd work in progress).
Monique schreef:Lood in een teugel is iets wat uit de westernsport komt. Dus zo raar is dat niet.
Het filmpje van HerfstDraad had ik minder 'slecht' verwacht. Paard kruipt helemaal achter de beweging weg en weet niet wat hij met zijn hoofd moet doen.
Hij kruipt weg omdat hij iedere keer een snukje van de teugels krijgt. Geef hem verbinding en probeer dan de hals naar voren uit te schuiven of geef hem alle ruimte aan de voorkant en dus je teugels langer.
Paard is bang van de rukjes die hij steeds krijgt van de los-vast verbinding.
Het rijden ziet er ook niet fijn uit. Ik heb het gevoel dat je niet op de juiste manier bezig bent en het paard er alleen maar slechter van wordt. Ik weet/zie dat je enorm je best doet maar hier wordt hij echt niet beter van.
Monique schreef:Lood in een teugel is iets wat uit de westernsport komt. Dus zo raar is dat niet.
Het filmpje van HerfstDraad had ik minder 'slecht' verwacht. Paard kruipt helemaal achter de beweging weg en weet niet wat hij met zijn hoofd moet doen.
Hij kruipt weg omdat hij iedere keer een snukje van de teugels krijgt. Geef hem verbinding en probeer dan de hals naar voren uit te schuiven of geef hem alle ruimte aan de voorkant en dus je teugels langer.
Het rijden ziet er ook niet fijn uit. Ik heb het gevoel dat je niet op de juiste manier bezig bent en het paard er alleen maar slechter van wordt. Ik weet/zie dat je enorm je best doet maar hier wordt hij echt niet beter van.
Herfstdraad schreef:Dat snap ik, want je doet stikkend je best en allemaal willen we graag horen hoe goed we rijden want paardrijden is voor jou zo voel ik, net zo belangrijk als voor mij en daarnaast heb jij nog de moed om in het openbaar mensen naar jouw paarden en je rijden te laten kijken. Ik zelf laat alleen mijn instructrice die ik in Nederland had naar foto's of filmpjes van mij kijken want ik weet haar kritiek is 100% raak en waar, ze is genadeloos eerlijk in wat ze ziet en spaart me niet vanuit het goede hart om mij goed paard te leren rijden. Maar aan Bokt durf ik me in tegenstelling tot jij niet te wagen, dus ik heb juist heel veel respect voor je.ik moet het misschien niet zo opvatten allemaal maar het raakt mij vrij diep.
Herfstdraad schreef:kijk je zegt het zelf al, je zit niet echt op je billen.heb moeite mijn zitbeenknobbels te vinden de laatste tijd
pien_2010 schreef:knollentuin schreef:Ik kan me eigenlijk alleen maar bij pienleuk je hier te zien en Babootje aansluiten, m'n post vanmorgen was erg kort, even voor ik aan 't werk ging, en nu even koken en eten straks misschien uitgebreider reageren
Zwaait terug naar Knollentuin.
Jullie gaan heel hard, maar ik had nog iets beloofd als reactie opjannico schreef:@pien_2010. Dat het niet aansluit bij het strakke duitse plaatje prima. Maar goed les krijgen en ver komen.. Ik weet niet zo goed van wie iemand les moet hebben en hoe ver iemand moet komen.. Maar ze lest bij en draagt de kennis uit van in mijn optiek 1 van de beste klassieke ruiters van zijn generatie (Philippe Karl, maar ik vrees dat zelfs hij de lakmoes proef hier niet zou halen) en rijd voor de nationale lippizaner stoeterij in Hongarije en is zowat hun boegbeeld daarnaast brengt ze paarden uit op verschillende niveaus in zowel dressuur als working equitation.
namelijk:pien_2010 schreef:Dat dit frans is had ik gezien, maar dat wil niet zeggen dat het dus per definitie goed of fout is. Er zijn genoeg franse combinaties die wel correct gaan en genoeg Duitse niet. Deze combinatie loopt en gaat niet. Het spijt me, meer kan ik er niet van maken. Later ga ik op zoek naar franse combinaties voor je die wel correct gaan.
Jannico voor jou gezocht:
Dit is in het frans en correct gereden:
https://www.youtube.com/watch?v=6vGIdmT ... e=youtu.be
Deze is in het Engels en expres gezocht omdat de meeste zo verwacht ik geen Frans begrijpen. TEvens omdat er ook nog een vraag was naar wat uitleg over Frans klassiek.
https://www.youtube.com/watch?v=6vGIdmT ... e=youtu.be
Frans klassiek is anders dan Duits klassiek maar wel correct. Jannico ik woon in Frankrijk en ik hou van het land waar ik woon.
Omdat mijn paardje aan het revalideren is van een flinke val, rijd ik af en toe een manege paard hierin de buurt. Eerste reactie van mijn instructrice was dat ze denkt dat ze mij weinig kan leren daar ik beter rijdt (volgens haar) dan zij. Hmmm weet dat nog zo net niet heb ik terug gegeven, maar ik heb aangegeven dat zij wel aan kan geven of het paard wel of niet goed gaat want zij weet wel degelijk wat correct uitgevoerd wordt en wat niet. Tweede reactie van haar is, dat ze wat raar aankijkt tegen het feit dat ik, paard ook op de rechte lijn in stelling rijdt (dat is Duits, doen de Franse niet). Toen ik haar uitlegde waarom ik dat doe en zij zag, dat het paard het gemakkelijk oppakte en met meer rug gebruik zich ging bewegen (is wel een vastgereden manegepaard hé), vond ze het OK en mocht ik in mijn eigen stijl verder rijden.
Deze reactie geef ik je, omdat je schrijft. Ik distantieer me dus van jouw uitspraak en kom dus met juist een voorbeeld van Philippe Karl, want Duits en Frans is verschillend (vind ik echt niet gemakkelijk als ik op de manege rijd) maar Frans is zeer zeker niet slecht.Citaat:Philippe Karl, maar ik vrees dat zelfs hij de lakmoes proef hier niet zou halen
Ook al is jouw filmpje van een leerling van Philippe Karl, dan wil dat nog niet zeggen dat het goed gereden is. Ik ga hier zeker niet de Franse manier van rijden verdedigen of uitleggen, want dat kan ik helemaal niet. Ik weet er te weinig van. Maar als je kijkt naar de paarden in het filmpje dan is dat gewoon goed voorgesteld en echt anders als het filmpje Jannico dat jij hebt geplaatst ( https://www.youtube.com/watch?v=SvY1jLegAJ8 )en dan heb ik het niet over het verschil in niveau want het paard dat Carl voorstelt is ook niet hoge school op dit moment.
Ik vind het juist fijn dat je dit filmpje hebt geplaatst want ik leer daar ook weer van. Al je andere filmpjes ben ik nog niet aan toegekomen om te bestuderen maar ga ik zeker nog doen. Alvast bedankt voor het plaatsen daarvan..
Ik vind het knap wat allemaal aan de hand van een foto gezien kan worden. Daar ben ik niet toe in staat want vind dat te veel een moment opname. Ik vond de foto er niet verkeerd uitzien en daar laat ik het verder bij. Volg met belangstelling de discussie
jannico schreef:Monique schreef:Lood in een teugel is iets wat uit de westernsport komt. Dus zo raar is dat niet.
Het is imo echt niet de los vast verbinding hoor die dit veroorzaakt. Maar vooral een gebrek aan fysieke kracht en vermoedelijk ook ongemak (let vooral op hoe het hoofd wegkanteld)
Je noemt de voorhand liggende oplossing
"Geef hem verbinding en probeer dan de hals naar voren uit te schuiven of geef hem alle ruimte aan de voorkant en dus je teugels langer"
Maar ik durf te wedden dat hoe meer je contact probeert te herstellen hoe meer hij zal wijken, dus de simpele vraag is dan: Hoe wil je dan meer verbinding herstellen?
Persoonlijk zou ik trouwens eerst aan de hand het contact herstellen (flexions of the jaw) en wanneer dat allemaal werkt. Kijken of de demi arret kan gaan functioneren en iedere keer de throatlatch openen.
jannico schreef:Van mij hoeft niemand iets te verdedigen. Wel vind ik het leuk het hoe en waarom / waar de overeenkomsten en verschillen. Iets is correct of niet correct en de Franse en Duitse, Spaanse school is verschillend op onderdelen maar allemaal correct. Kijk altijd zal er ergens wel op de uitvoering iets aan te merken zijn, maar dat vind ik zelf totaal niet belangrijk ongeacht het niveau. Voor mij is belangrijk of er vanuit een correct of niet correct systeem gereden wordt. Zelf houd ik totaal niet van "fouten" kijken ongeacht bij wie of welk niveau.Maar ik hoef het verder niet te verdedigen.
pien_2010 schreef:knollentuin schreef:Bedoel je die ben hur pien? Die is mooi los, dan ziet alles er zo simpel uit, ik ga vanavond als ik klaar ben met werken filmpjes verder kijken
Ja fantastisch mooi paard, zo mooi gespierd. Lekkere kont erop, daar kijk ik heel graag naar