Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:43

Hier gaat alles goed. Oma vanmorgen eerst even aan de longe laten werken alvorens ik er op stapte, omdat het nogal hard waaide. Was maar goed ook, want heb drie flinke boksessies om mijn oren gehad. Ze was jolig :) Ze begint nu ook aan de longe hele stukken in stap en draf te zakken. Blij mee.

De bak is erg nat nu, waardoor ik veel in stap werk. Korte stukjes oppakken en weer helemaal hals laten strekken, het liefst zonder het onderbreken van het contact. Gaat steeds een beetje beter.
Je ziet haar veranderen, komt mooier in de bespiering (ja, ook nog bij zo'n oudje), glimt als een spiegel en is steeds makkelijker om op gewicht te houden, doordat ze niet meer zo vlucht tijdens get rijden en dus minder energie vraagt. Ik vind haar fit ogen. Was vorige jaar rond dze tijd wel anders. Ook zag je bij haar heel erg die knik bij de derde halswervel en dat wordt echt al een heel stuk minder.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:44

Anoniem schreef:
Je moet zeker niet aldoor een paard achter de LL rijden maar er wordt hier gedaan of het een doodzonde is.
Ik stel mijn paarden ook soms wat ronder in, puur om te stretchen. En dan doe ik niet hetgeen Rollkur wordt genoemd maar gewoon even de spieren wat stretchen. En zolang het paard dit zonder spanning aanbied wanneer ik dat aan hen vraag is er helemaal niets mis mee. Het voegt zelfs iets toe.
Je eigen lichaam rek je toch ook zo nu en dan wat uit.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/behind_the_vertical.php

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:45

Klinkt goed Ankem :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:45

Anoniem schreef:
Je moet zeker niet aldoor een paard achter de LL rijden maar er wordt hier gedaan of het een doodzonde is.
Ik stel mijn paarden ook soms wat ronder in, puur om te stretchen. En dan doe ik niet hetgeen Rollkur wordt genoemd maar gewoon even de spieren wat stretchen. En zolang het paard dit zonder spanning aanbied wanneer ik dat aan hen vraag is er helemaal niets mis mee. Het voegt zelfs iets toe.
Je eigen lichaam rek je toch ook zo nu en dan wat uit.

In dat filmpje wordt dat wel gedaan en daarom vond ik het geen fijn filmpje. Het is geen doodzonde, elk paard komt wel eens achter de loodlijn als hij iets lastig vindt, maar ik zie er de meerwaarde niet van in om bewust achter de loodlijn te rijden, sterker nog ik denk dat het niet goed is. Dat jij dat wel ziet is prima, iedereen moet doen wat hij zelf fijn vindt.
Laatst bijgewerkt door Anne_Sproet op 11-11-15 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:48

Maar dat wat ronder rijden is bedoeld om de spieren in de rug en hals op te rekken . Onderhals spieren heeft een paard nodig wanneer hij in de oprichting komt. En om nu 40 minuten in de oprichting te moeten rijden lijkt mij ook niet goed.
Ik begin met een contactteugel in stap zo'n 10 minuten en probeer het neusje van mijn paard naar de grond te laten zakken. Dan pak ik meteen wat tempowisselingen mee in stap.
Dan ga ik draven en ook hier wil ik dat mijn paard mijn hand naar beneden toe volgt. Ook hier weer tempowiselingen. Geen grote verschillen in tempo maar soms het paard even wat laten wachten, even wat terug laten komen op het achterbeen en vervolgens kijken of het paard op mijn beenhulp naar voren wil. Zo ook in de galop.
Als dit allemaal naar mijn zin is en het paard is warmgewerkt pak ik wat zijgangen mee en stel mijn paard zo nu en dan wat hoger in. De gehele tijd ben ik bezig met tempo wisselingen. Pak wat stelling naar links en rechts en herhaal dat veel. Puur om te communiceren met mijn paard. Lekker samen in gesprek blijven met elkaar noem ik dat.
Na de oprichting is er steeds weer een fase van ontspanning en laat ik mijn paard zijn hals weer zakken. Steeds met een contactteugel. Als mijn paard zich aan een bepaalde kant wat vasthoudt vraag ik hem nogmaals tot dat hij zich als het ware overgeeft.
Heerlijk samenspel zo met je paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 06:38

[quote="SarahIlse"]Ik vind de piaffe meer een oefening die je aan kan leren vanuit het voorwaarts gaan & als het paard voldoende kan dragen met de achterkant, niet een kunstje om via het achterwaarts aan te leren. Dan gaat de waarde van het gelijkmatig draven en ondertreden verloren denk ik. Maar ik ben benieuwd naar de ervaring van degene die hem gaat aanleren. (Weet de naam niet meer :P )

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden..
Denk zeker niet dat het een truukje is om vanuit het achterwaarts naar de piaff te gaan ( je kunt dit ook doen vanuit de verzamelde stap en dan aandraven, of vanuit de draf terug verzamelen en idd ook vanuit het achterwaarts aandraven) het is maar net waar het kwartje wil vallen bij het paard. Het gaat erom dat het paard eerst je bedoeling leert begrijpen..De verfijning komt vele tijd later pas.
Ik ben er nu sinds een heel goed half jaar mee bezig en merk dat ik de ene x ingang moet nemen vanuit de verzamelde stap en de andere x vanuit het achterwaarts en weer een andere x vanuit de draf.. in het begin heeft het nog niks te maken met gelijkmatig draven maar met ingang krijgen om de bedoeling aan je paard duidelijk te maken. Dit is ook tevens de reden dat ik de piaff onbelast aanleer dus aan de hand omdat ik nog niet het lichaam in deze oefening gelijkmatig kan belasten.
Voordat je een redelijke piaff hebt ben je denk ik zo 1.5/ 2jr verder.. Ook het gewicht naar de achterhand verplaatsen is een proces..uiteraard moet het paard eerst genoeg draagkracht hebben ontwikkeld maar vergeet niet dat de piaff ook een oefening is ( zeker de weg er naar toe) om meer draagkracht te ontwikkelen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 06:46

Tancreda4 schreef:
Inderdaad. En ik vind het een realistisch filmpje of iig herkenbaar. Zeker als ik naar min huis tuin en keuken paard kijk die ook van ver komt.
Een paard op de goede weg krijgen gaat niet altijd over 1 nacht ijs, maar heb je tijd en geduld voor nodig. Wel grappig dat dat in dit topic toch steeds weer naar voren komt - en logisch ook - : stapje voor stap gaan, komt wel, neem de tijd, heb geduld, ga niet te lang door.... en als een ander die niet helemaal lijkt te liggen in bepaalde straatjes de tijd neemt en de voortgang laat zien, is het opeens te langzaam en niet goed genoeg? Ik snap dat niet helemaal....

100% mee eens!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:14

Tancreda4 schreef:
Inderdaad. En ik vind het een realistisch filmpje of iig herkenbaar. Zeker als ik naar min huis tuin en keuken paard kijk die ook van ver komt.
Een paard op de goede weg krijgen gaat niet altijd over 1 nacht ijs, maar heb je tijd en geduld voor nodig. Wel grappig dat dat in dit topic toch steeds weer naar voren komt - en logisch ook - : stapje voor stap gaan, komt wel, neem de tijd, heb geduld, ga niet te lang door....

en als een ander die niet helemaal lijkt te liggen in bepaalde straatjes de tijd neemt en de voortgang laat zien, is het opeens te langzaam en niet goed genoeg? Ik snap dat niet helemaal....

Het is niet een kwestie van te langzaam of "straatje".
Het filmpje is geplaatst door iemand die de pretentie heeft anderen te kunnen voorgaan.
Prima, dit soort mensen hebben we nodig.
Wat hier mankeert is structuur.
Wat mankeert dit paard, hoe komt dat, wat gaan we daar aan doen, hoe gaan we dat doen en waarom.
We zien hier een filmpje met een hoop gezwam over allerlei aspecten van "hoe het zou moeten zijn", maar niet is.
4 Weken lang laat ze het paard een beetje rond slierten, zonder enige structuur, zijn longeerder longerend, om als eind resultaat een meer ontspannen rondsliertend paard te kunnen laten zien dat nog steeds zijn longeerder longeert.
Daar heeft niemand iets aan.

Neem nu 20 meisjes met wat minder ervaring en een soortgelijk paard en laat ze aan de hand van het filmpje hun paard gaan verbeteren.
Ik beloof je dat ze er niet veel meer van terecht brengen dan rondsliertende paarden en de veronderstelling dat dat dan goed is.

BIj Will Faerber vind je: uitleg wat het probleem is, wat hij gaat doen aan dat probleem, structuur, techniek, opbouw.
Daar hebben mensen iets aan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:15

Paarden die achter de loodlijn lopen, lopen in een valse knik en gebruiken hun rug niet goed. Laten een dip zien achter het zadel. Ook in hogere oprichting kun je prima met de neus voor de LL rijden. Te zien aan de vele foto's die Simpelman daarover heeft geplaatst in dit topic.
Een paard wijkt voor druk van het bit als hij achter de LL gaat. En neemt het bit dus niet aan. Geen correcte aanleuning.

Als dat je ding is: doen!
Mijn ding is het niet. Ook niet 2 minuten, ook niet 4 seconden. De neus blijft voor de LL :)

En wij werken heel hard! We wachten niet af, we rijden met contact, maar wel met de neus er uit. Mijn paard is jaren achter de LL gereden en daar is het een opstandige rennerige draak van geworden. Wij hebben meer aan vwnw ^__^

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:28

Anne_Sproet schreef:
Ja inderdaad. Jammer dat het er minder uit zag dan verwacht, maar je leert wel heel veel van zon filmpje vind ik! Vooral ook om het hier te plaatsen en tips te krijgen.

Zal ik dan maar eens in het diepe duiken :Y)

Even beetje vooraf info.... 11 jarige merrie waar al jaren problemen mee zijn ... gereden met slofteugel, zou niet naar beneden kunnen, stap was meer dan de helft van de tijd telgang...heeft veulen gehad afgelopen jaar en ik ben vorig jaar haar begonnen met rijden.
ik ben een recreatie ruiter... met mijn ouwe ruintje weleens wat wedstrijdjes gereden tot L1... wel leergierig en fanatiek maar geen berg met ervaring..
Filmpje... is van deze week... mijn doel is vooral dat ze echt ontspannen blijft bij het rijden en dat ik dan wat het tempo kan verhogen. Wat me enorm tegen viel is dat ik er totaal prut op zit en dat het contact wel heel los en wisselend is. Ja het was nat in de bak... en dan heeft ze het lastig.. balans is echt wel probleem dan.

Nou goed hoop dat ik mezelf goed genoeg heb ingedekt... hier het filmpje (dat stuk korter is dan mijn tekst :+)

Laatst bijgewerkt door Evelijn op 11-11-15 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:28

G Bartels is de koningin van de LDR.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:37

Je had het weer niet mee @Evelijn.

Het is heel moeilijk in het begin om een beetje iets van een "zit" te handhaven, je paard heeft nog geen balans en is zoekende en dat brengt jou voortdurend uit balans.
Probeer in eerste instantie je paard zo min mogelijk te storen, probeer je eigen evenwicht zoveel mogelijk te handhaven om het hem gemakkelijker te maken.
Je paard komt mooi tot ontspanning, maar je vergeet het voorwaarts.
Zonder voorwaartse drang KAN je paard zijn eigen balans niet hervinden, die moet namelijk vanuit de actief werkende achterhand komen.
Bij losgelatenheid heeft je paard een zwabber lijf en benen, die moet je structureren door gebruik van kracht vanuit de achterhand.
Wanneer je een beetje in je knieën inbuigt dan zullen je dijspieren aan het werk moeten anders val je op je knieën.
Jullie lopen nu een beetje te sukkelen.

Zoek de balans tussen ontspanning én voorwaarts.
De meest gemaakte fout bij vrijwel iedereen is het onvoldoende ondersteunen van het voorwaarts.

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:47

Je hebt gelijk Simpelman, durfde niet echt voorwaarts te vragen.. in een droge bak durf ik dat al wel... maar wilde echt voorkomen dat ze zou uitglijden, ze heeft al niet zoveel vertrouwen in de ruiter (en in haar eigen lijf)... maar goed misschien is met zo'n natte bak gaan rijden niet de goede optie.. al denk ik ook niet dat ik had durven longeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:02

Evelijn, met de ontspanning zit het wel goed. Maar wat Simpelman al aangeeft, is het niet voorwaarts.

En ik kan me voorstellen dat je in die natte bak dat niet aandurft en dan kukkel je zelf een beetje naar voren. Ik herken dat wel. Heel veel problemen, zoals achter de ll kruipen, zwabberen etc zijn op te lossen door het voorwaarts rijden. Gisteren was het weer hier ook slecht. Veel wind en er zaten naast de bak tig eenden en meerkoeten. Aan die zijde van de bak is het dan behoorlijk onstuimig (klotsend water, rukwinden waaiend riet, ruzieende eenden etc). Ik vind het dan spannend en vergeet dan het voorwaarts waardoor mijn paard dus af en toe achter de ll (ja, het gebeurd bij mij ook) kwam en het liefst even opkrullen. Maar ik herken het wel en weet wat ik moet doen. Liedje zingen, letten op mijn ademhaling en gaan met die banaan..VOORWAARTS.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:50

@ evelijn, knap dat je een filmpje plaatst!
Ik ben het eens met simpelman en damien, ontspanning is er, nu het voorwaarts. Vanuit daar gaan ze kracht opbouwen. In het begin als je voorwaarts vraagt zal ze weer met haar hoofd omhoog komen, dat is een teken dat ze nog kracht mist.
Ik zou ook proberen om in stap het hals strekken te bevestigen, dan lukt het in draf denk ik ook beter.

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:35

Goed bezig Evelijn! Ik vond het een fijn filmpje, met veel herkenning (als in: hier ook een zeiknatte bak, speel dan op zeker, niet voorwaarts maar wel lettend op ontspanning, niet in de mond zitten, wel naar beneden 'vragen') Dat voorwaarts is voor ons ook nog een stapje te ver, zeker voor mijn normaal vluchterige pony. En hier zie ik de spiertjes eraan vliegen, hele mooie bovenlijn krijgt ie, gaat ie lekker swingen met de heupjes, blubbert alles ipv een bonk spanning..

Al dit laatste zie ik natuurlijk aan de longe, niet als ik erop zit.. Maar ik ben blij met wat ik zie en ervaar.

Het grappige is, dat het bij de pony die ik ook verzorg (en waar ik hier het laatste filmpje over heb geplaatst) het wel precies andersom is: bij haar moet je echt voorwaarts werken, ontspannen lukt haar wel :D Maar loopt zij alleen op ontspanning, dan is het tevens ook sloffen, en gebeurt er helemaal niets..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:52

Simpelman schreef:
Tancreda4 schreef:
Een paard op de goede weg krijgen gaat niet altijd over 1 nacht ijs, maar heb je tijd en geduld voor nodig. Wel grappig dat dat in dit topic toch steeds weer naar voren komt - en logisch ook - : stapje voor stap gaan, komt wel, neem de tijd, heb geduld, ga niet te lang door....

en als een ander die niet helemaal lijkt te liggen in bepaalde straatjes de tijd neemt en de voortgang laat zien, is het opeens te langzaam en niet goed genoeg? Ik snap dat niet helemaal....

Het is niet een kwestie van te langzaam of "straatje".
Het filmpje is geplaatst door iemand die de pretentie heeft anderen te kunnen voorgaan.
Prima, dit soort mensen hebben we nodig.
Wat hier mankeert is structuur.
Wat mankeert dit paard, hoe komt dat, wat gaan we daar aan doen, hoe gaan we dat doen en waarom.
We zien hier een filmpje met een hoop gezwam over allerlei aspecten van "hoe het zou moeten zijn", maar niet is.
4 Weken lang laat ze het paard een beetje rond slierten, zonder enige structuur, zijn longeerder longerend, om als eind resultaat een meer ontspannen rondsliertend paard te kunnen laten zien dat nog steeds zijn longeerder longeert.
Daar heeft niemand iets aan.

Neem nu 20 meisjes met wat minder ervaring en een soortgelijk paard en laat ze aan de hand van het filmpje hun paard gaan verbeteren.
Ik beloof je dat ze er niet veel meer van terecht brengen dan rondsliertende paarden en de veronderstelling dat dat dan goed is.

BIj Will Faerber vind je: uitleg wat het probleem is, wat hij gaat doen aan dat probleem, structuur, techniek, opbouw.
Daar hebben mensen iets aan.

Ik vind dit wel een hele kort Door de bocht reactie..duidelijk dat je geen fan bent van M De R..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:09

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet helemaal de reactie van @Simpelman (op het longeerfilmpje van de moeilijk in het lijf zittende PR). Ik had de indruk dat hij juist niet zo veel bezwaren had tegen de trainings- en lesmethodes van M de R, zoals ik dacht te mogen opmaken uit eerder in dit topic geplaatste reacties van hem daaromtrent?
Nu ineens wordt M de R naar aanleiding van het betreffende filmpje door hem betiteld als een maar wat aanklooiende amateur.

Dit kan ik niet goed plaatsen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:16

Terpentijn, volgens mij ging de kritiek het meer om de inhoud van het filmpje (uitleg wat het probleem is, wat ze doet en waarom ze dat doet...etc). Tenminste, zo had ik het begrepen.

Net is paardlief weer gescant. Het weefsel van de pees is weer zoals het moet zijn. Alleen de vorm (beetje boller) is nog afwijkend. Maar als je niet weet dat hij een blessure heeft, zie je het niet. Dus we mogen weer gaan opbouwen. En dan ben je toch zo vier maanden zoet met een niet ernstige blessure (die we waarschijnlijk niet hadden opgemerkt als hij die schiefel niet had)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:26

terpentijn schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet helemaal de reactie van @Simpelman (op het longeerfilmpje van de moeilijk in het lijf zittende PR). Ik had de indruk dat hij juist niet zo veel bezwaren had tegen de trainings- en lesmethodes van M de R, zoals ik dacht te mogen opmaken uit eerder in dit topic geplaatste reacties van hem daaromtrent?
Nu ineens wordt M de R naar aanleiding van het betreffende filmpje door hem betiteld als een maar wat aanklooiende amateur.

Dit kan ik niet goed plaatsen.

100% eens..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:27

Precies @damian23.
Ik ben "fan" van niemand, laat me niet verblinden door praatjes en bekijk dat wat er getoond wordt zo objectief mogelijk.
Goed is goed, matig is matig, slecht :P is slecht.
Iemand kan iets bepaalds heel goed doen en iets anders heel slecht.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-11-15 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:31

[quote="damian23"]Terpentijn, volgens mij ging de kritiek het meer om de inhoud van het filmpje (uitleg wat het probleem is, wat ze doet en waarom ze dat doet...etc). Tenminste, zo had ik het begrepen.

Ook al zou dat zo zijn de denigrerende toon is m.i totaal onnodig.. Zeker weten dat M De R op haar website http://www.atletischerijkunst.nl duidelijke uitleg geeft.. miss op t filmpje minder duidelijk maar nog geen reden iemand zo af te branden!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 18:35

Wanneer iemand pretenties heeft dan wordt hij daar naar beoordeeld.
Dat wat op het filmpje getoond wordt is niet op de hoogte van de pretenties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:50

Simpelman schreef:
slacht is slecht.

Dat is zeker slecht :P :D

Ik begrijp de kritiek wel.
Het filmpje toont weinig ervaren professionaliteit.
Ik wist eerst niet wie het was omdat ik ook nooit geluid aan had en was overtuigd dat het een bokker was die pas net begonnen was met de eerste kaptoom ervaringen.
Er is geen duidelijk drijvende en aanwijzende lichaamshouding, paard wordt vaak uit evenwicht getrokken en longeur werkt harder dan het paard.
En zo zie ik nog een paar zaken die voor mij geen reclame zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:00

Sizzle schreef:
Simpelman schreef:
slacht is slecht.

Dat is zeker slecht :P :D

Ik begrijp de kritiek wel.
Het filmpje toont weinig ervaren professionaliteit.
Ik wist eerst niet wie het was omdat ik ook nooit geluid aan had en was overtuigd dat het een bokker was die pas net begonnen was met de eerste kaptoom ervaringen.
Er is geen duidelijk drijvende en aanwijzende lichaamshouding, paard wordt vaak uit evenwicht getrokken en longeur werkt harder dan het paard.
En zo zie ik nog een paar zaken die voor mij geen reclame zijn.

Vind je op en aanmerkingen kant noch wal slaan..