Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
0000 schreef:Simpelman, ten eerste dankjewel dat je de moeite neemt om uitgebreid te reageren!
Van je eerste alinea begrijp ik niet meer dan dat het een herhaling is van de quote net erboven...Je zegt precies wat ik bedoelde dus ik neem aan dat we het daar gewoon in eens zijn dan.
Verder kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik niet begrijp hoe ik een paard dat eigenlijk doorlopend met een boog in de teugel loopt, dat niet licht maar nog volledig los in de hand is en dat werkelijk waar alle mogelijke ruimte krijgt, 'bij de kop kan pakken'. Volgens mij moet je ze daar toch vast voor hebben en kan dat niet met letterlijk 0 gram gewicht?
Dat hij nog niet voldoende durft te volgen is een ander verhaal uiteraard, dat heb ik eerder al aangegeven. Maar dat komt zeker weten niet omdat hij de ruimte niet krijgt.
Ik begrens hem niet, ik heb geen gewicht in de hand (en dan bedoel ik echt niets, niet een beetje, gewoon niets) en ik wil hem juist minder rond, niet ronder...Ik snap dat de video niet bijzonder goed van kwaliteit is en ik sta heus open voor commentaar, alleen ik kan met mijn verstand even de connectie niet maken tussen een volledig losse teugel en het vasthouden van het paard. Nogmaals, evengoed dank voor de moeite.
Edit, toevoeging. Zit nog even te denken. Ik vind het niet nuttig of eerlijk om een paard dat het zo lastig vind om naar het bit te strekken als deze, een mega-lange teugel te geven en het maar uit te laten zoeken in de hoop dat hij in die meter losse teugel die hij dan heeft ooit een keer besluit dat omlaag de juiste weg is. Daarmee laat ik hem aan zijn lot over en dat wil ik niet. Ik wil juist dat hij leert vertrouwen op mijn hand. Dus zodra hij naar het bit toe durft te komen, krijgt hij direct weer ruimte en zo zakt hij steeds een stukje verder. Hij leert dat het niet eng is, dat ik zacht ben in mijn hand en dat het fijn is als hij durft te zakken. Mogelijk zit daar een verschil in aanpak in, ik ben altijd erg van de tussenstappen en ik ben net zo blij met een stapje in de goede richting als met het uiteindelijke eindresultaat. Dat is een stuk didactische aanpak waarin wij denk ik erg van elkaar verschillen. Ik heb er in ieder geval geen enkele twijfel over dat dit paard op deze manier uitstekend gaat leren en vooral gaat durven halsstrekken en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Joolien schreef:Vaak denk je bij dit soort paarden dat wanneer je lengte aanbied, ze dat niet zullen pakken. Maar vaak gbeurd dat juist, ze zullen dan nog niet meteen aaneuling zoeken, maar wel die lengte en dan pas kunnen ze hun lijf aan het werk gaan zetten. Nu gebeurt er niks, hij blijft daar lopen.
Ik zou ook in stap beginnen , hou t simpel, ga in kleine stapjes werken. Zelf werk ik met dit soort paarden vanaak met veel stelling en buiging, zodat je zo op die manier uitdaagt om contact aan te nemen. Als ze daar contact aannemen. Maar ik zou zeggen, durf lengte te geven zodat het paard het lijf correct kan gaan gebruiken, wie weet dat ie dan zomaar ineens de hand wel opzoekt.
S_en_Z schreef:Als ik hier in schakel wordt ze wel stabiel qua halsstrekken, echter wanneer ik de teugels stukjes meer op maat neem en ga schakelen wordt ze stug en gaat ze trekken.. tot ze lange teugel heeft om te halsstrekken. (en met stukjes meer op maat neem heb ik het over centimeters, niet over een halve meter korter en in oprichting proberen te forceren). Ik voel dan dat ze haar kaak aanspant en overmatig kauwt en druk geeft. Wanneer ik dan (te) grof schakel (naar haar zin) komt ze van de hand af (onderhals er op en trekken/ loperig worden of achter mn hand kruipen).
Hoe los je dit dan op zonder paard van je hand af te jagen? Want ik kan in halsstrekken (normaal) schakelen op mijn zit tot bijna stap, arbeidsdraf, voorwaartser, terug naar bijna stap enz. maar zodra ik mn teugels iets meer op maat neem is ze minder aan mijn hulpen en wil ze doordrukken (loperig blijven).
Simpelman schreef:Je zou de besliising kunnen nemen eens een tijdje helemaal nietmeer vooruit te gaan met je paardrijden.
Je gaat gezellig met je paard buiten wandelen, stukje draf of galop als het kan, een heuveltje, een greppel.
Je neem alleen maar contact en houdt dat.
Geen enkele druk, zacht, voorzichtig, soepel, teder.
Je volgt het hoofd van je paard waar hij maar wil, maar je houdt contact.
Je maakt je nergens druk om, je geeft de richting aan en je volgt.
Simpelman schreef:Ervan uitgaand dat er, zoals je al vast stelt, niet toch iets anders onder zit, dus voor de discussie...
Maar zelfs als er iets anders onder zit dan wordt dat andere heel vaak veroorzaakt door verkeerd bewegen en het paard in de richting van natuurlijk bewegen leiden lost dat probleem tegelijk op.