Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 07:54

mirgino schreef:
Limonade schreef:
Oké, wat denken jullie. Ik ben 183 cm en weeg nu 74 kilo ( Bmi van 22, ben er behoorlijk blij mee maar mijn streven is 70 kg )
Zou dit gewicht een probleem zijn op een Fries ( wel een grotere Fries hoor, het liefst boven de 165 cm ).

Ik ben benieuwd! :)

nee dat kan echt niet :n
veel te lang en veel te zwaar :+
ook de BMI is veel te hoog :j

wat wil jij horen? >;) dat je perfect bent?

nou ok, je bent perfect, zou willen dat ik 183cm met 74kg was :j

Ongesteld of wat? Reageer dan niet :+ Ik stel een normale vraag.

*edit*
De reden waarom ik vraag of ik niet te zwaar ben is omdat ik heb begrepen dat Friezen een zwakkere rug hebben. En aangezien ik niet een klein licht poppetje ben ging ik toch wat twijfelen.
Van belang is zeker dat ik een wat grotere Fries koop en een wat steviger type.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:07

Ik zou denken dat het op een stevige Fries (qua bouw dus, en niet een met overgewicht :+ ) heel goed kan :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:14

gabiiy schreef:
Mirjamsel schreef:
Liever een te dik iemand op een paard die normaal rijdt dan iemand met een normaal gewicht die een paard keihard in de mond trekt, hard trapt en hard slaat zonder reden, zeg ik dan maar :)

Bedoel niet dat jij dit doet hè ;)

dit vindt ik dan ook weer krom, hiermee zeg je dus dat dikke mensen nooit ''in de mond trekt, hard trapt en hard slaat zonder reden''

verder slaat dit topic echt nergens op, kan hier niet gewoon een slotje op?

kijk, en ik vind beide niet acceptabel. Wie zegt dat dikkere mensen paarden niet aan de mond trekken en en normaal kunnen rijden en dat is visa versa dus heeft dit weinig of geen strekking met dit topic omdat het een krom argument is. Limonade@ je hebt toch geen complex over je lengte of had je graag een compliment over je gewicht. Van mij krijg je dat :D je enigste probleem zou je lengte kunnen zijn ivm de zwaartekracht
Laatst bijgewerkt door john57 op 09-01-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:17

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:00

nikkialex schreef:
rensiepensie schreef:
http://www.break.com/index/fat-lady-can ... horse.html

Dit is dus een voorbeeld van wat niet kan.

Dit vind ik zo zielig voor het paard hea..
Neem dan een shire ofzo waar ze ff opwil zitten,
Maar geen paard beest zoals in dit filmpje..
Arme paardje

Nou dat mens moet je op geen enkel paard zetten!!!
Ze weet niet eens aan welke kant je moet opstijgen haha.
Jeetje wat een vertoning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:01

Als dat je enige reden is, je kunt aan beide kanten opstijgen hoor, is nog beter voor je paard en je zadel ook.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:33

Eventjes BTW, we hebben bijna de 5000 reacties gehaald!!!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:37

Hm, al klom ze aan de achterkant het paard op met een ladder, lijkt me in haar geval toch niet zo'n goed idee om op een paard te gaan zitten..

( & *\o/* :+ )

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:39

Andersom is een betere oplossing......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:00

HolyPope schreef:
Andersom is een betere oplossing......

:') idd

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:28

Hm.. een cap vinden die op een paardenhoofd past is vrij last, t beest krijgt zijn hoeven niet in de stijgbeugels, je moet een zadel hebben dat geschikt is voor de rug van die vrouw, er zijn ook geen bodyprotectoren die dat paard zou passen en teugels of een zweep kan hij niet vasthouden :+
En ik denk niet dat je er echt dressuur mee kan rijden, laat staan springen.. :Y)

Al is een bit nog niet eens zo'n slecht idee, want eten met bit in mag natuurlijk niet.. ~~}>

[Grapje! - slechte humor - adem in, adem uit ;)]

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:56

Yamcha schreef:
Als dat je enige reden is, je kunt aan beide kanten opstijgen hoor, is nog beter voor je paard en je zadel ook.

ik stijg altijd op via een trapje zo belast je de rug van het paard zo min mogelijk.
dat zouden meer mensen moeten doen!!!
op de grote dressuur stallen is het vaal al standaard dat ze zo opstijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:23

Ik stijg ook op met een trapje, maar ik zet het ding ook rustig aan de andere kant neer. Beter voor rug en zadel. En paard wordt er nuchter van.

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:47

Yamcha schreef:
Ik stijg ook op met een trapje, maar ik zet het ding ook rustig aan de andere kant neer. Beter voor rug en zadel. En paard wordt er nuchter van.

jep heb je gelijk in en het is ook nog eens goed voor de berijder haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:57

Klopt :D

Je wordt er zelf ook leniger van :D

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:15

Veseosunce schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Wie zegt dat diegene er helemaal niks aan WIL doen?

Ik vind dat je erg makkelijk oordeelt erover...

Ik ben het eens met Rivaldo, het lijkt me voor een paard wel zwaarder om 100 kilo mee te brengen ipv. 60 ofzo.. Dit is helemaal geen belediging maar een mening.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:03

Ik vind eigenlijk dat je ook goed nadenkt of het wel of niet kan voordat je gaat paardrijden..............

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:37

Ik leer mijn paarden langs de kant stil te staan, en dat stap ik via de kant op. Komt natuurlijk op hetzelfde neer als met een krukje, maar ik vind ook dat het veel te weinig wordt gedaan. Mijn lessers geef ik meestal een voetje. Te dik of niet. Is veel beter voor het paard.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:17

Ik stap gewoon 'normaal' op, dat lukt prima.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:21

ik stap met krukje op maar dit is meer voor de rug en omdat ik er anders gewoon niet opkom :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:22

Bij mij lukt het ook wel op een normale manier, allen voor het paard is het veel beter om met een krukje op te stappen

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:35

Het gaat om krachten en niet om kilo's, (newton) de enige manier om een juiste berekening te maken kan je alleen doen door alles op te meten ( per paard, per ruiter) dit is zo onbegrijpbaar moeilijk dat je op t oog nooit kan zeggen dat een bepaald gewicht wel of niet kan ( het maximale draaggewicht houd ergens op natuurlijk)
welk zadel, hoe dik zijn je billen, hoe lang is iemand, heeft het paard korte benen, hoge benen,korte rug, lange rug, waar verdeel je jouw gewicht zelf het meeste, zit je wat naar voren wat naar achter.......

De tabellen die bekend zijn op bokt of op google zijn gebaseerd op gemiddelde maar kunnen nooit volledig natuurkundig onderlegt zijn voor elke combinatie individueel,

iemand die bv erg slank is maar weer heel lang kan dezelfde of nog wel meer krachten uitoefenen als iemand die klein en dik is, welke krachten kan een bepaald paard aan, en dan ook in een bepaald ras heb je vaak ook ontzettend veel verschillen in bouw..

om op save te spelen kan je het beste de 20% regeling van het eigen gewicht toepassen, kom je daaroverheen dan zou je jezelf ff op je bolletje kunnen kriebelen.

lengte kan dus ook weer veel schadelijker zijn als gewicht, maar ook de manier van rijden, past het zadel wel goed, en een altijd 100% goed passend zadel in alle gangen in alle seizoenen (denk hierbij aan gewichtstoename of afname, bespiering van je paard) bestaat eigenlijk niet.

zolang je dus de 20% regeling toepast zit je op zich redelijke netjes ( deze berekening is het meeste makkelijk onderlegd) maar bij deze discussie kan je een heel blik opentrekken aan de wijze van paardrijden en dan kan volgens mij eigenlijk iedereen wel van zijn of haar paard afstappen, want 100% goed voor het paard is het eigenlijk nooit.

Eindconclusie van mijn bericht is dat je op het blote oog niet kunt zien of een dik iemand te veel krachten uitoefend op zijn paard of de rug, en voor de slanke mensen die makkelijk oordelen over een dikkerd op een paard...het zou zo maar eens kunnen zijn dat jijzelf meer schadelijke belastbare krachten uitoefend op je paard dan je dikke mederuiter !

Maar we hebben een zondebok(t) nodig heh....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:48

Ollytje, ik ben het met je eens in zekere mate. Er zijn zoveel meer factoren. Maar om de 20% regeling te hanteren vind ik minder. Mijn paard (niet te zwaar! maar groot grof type KWPN) weegt 675 kilo. Dit zou beteken dat hij minstens 130 kilo kan hebben! dat vind ik wel wat zwaar. Omdat deze discussie eindeloos is en er inderdaad zoveel meer speelt, denk ik maar bijmijzelf, minder is altijd beter. Ik heb ook ooit met 104 kilo op mijn paard gezeten en vind dat achteraf not done. Ik weet niet hoe het weetenschappelijk onderzocht is en misschien is 100 kilo geen probleem, maar ik was er klaar mee. Inmiddels weeg ik rond de 78 en bedenk met altijd maar dat het hoe dan ook voor mijn paard fijner is om 78 mee te dragen dan 100. Dat kan ieder mens bedenken toch. Dus kijk in de spiegel en wees gewoon eerlijk naar jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:35

Barbara: respect meid, ben het volledig met je eens :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:38

Inderdaad erg knap zoveel afvallen! En ben het met je eens, vind de 20% regeling erg in het voordeel van de ruiter. Mijn god, iemand van 130 kilo die dagelijks op een paardenrug zit..