Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WinBinChes schreef:Wat een gelul in de ruitme hier zeg. Ik rijd wel wedstrijden, maar val echt niet onder de noemer wedstrijd ruiter. Ik zie mezelf echt als recreatieve (wedstrijd) ruiter, maar ik heb nooit andere mensen op mijn paard fijn gevonden. Heeft imo niks met een ''hoog'' nivo te maken. Maak jezelf toch niks wijs. Voor elk paard is het niet goed om meerdere ruiters te hebben. Als je dát niet snapt, snap je het hele wezen paard niet.
Maar goed, ook kwa type paard ben ik tegendraads, ook een ''braaf'' paard kan je hoog opleiden, Vergt meer vaardigheid van de ruiter. En deze paarden geven je het niet kado, maar dat is een hele andere discussie. Die ik niet voor de zoveelste keer wil aangaan. Mensen houden toch de spreekwoordelijke oogkleppen wel op.
Citaat:...naar aanleiding van de discussie over een goede ruiter die op ieder paard kan rijden.
Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?
Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.
Mijn bijrijdpaard is ook eentje die wel eenkennig is, een nieuwe ruiter zal altijd uitgeprobeerd worden. Maar een beetje ruiter rijdt haar daar zo doorheen. Dus waar hebben we het dan nog over?
Persoonlijk vind ik het eigenlijk maar een beetje pennygeklets, maar wie weet kan iemand me overtuigen?
WinBinChes schreef:Wat een gelul in de ruitme hier zeg. Ik rijd wel wedstrijden, maar val echt niet onder de noemer wedstrijd ruiter.
Bandida schreef:Ik las hier ergens 'een paard dat braaf is buiten wordt niet inees schrikkerig onder een andere ruiter' maar dat is met die van mij eigenlijk wel het geval. Met een vreemde ruiter vertrouwt hij het zaakje vooraf al niet, en vervolgens wordt het alleen maar erger.
jasmijn78 schreef:Waratje schreef:Oftewel als je geen "ambities" hebt kun je best zomaar iemand op je paard laten rijden.
Dat staat er niet, even beter lezen... Ik heb duidelijk toegelicht hoe ik dat ervaar. Natuurlijk zet je niet zomaar iedereen op je paard. Alleen als je de ambitie hebt om hoog in de sport te komen is het niet bevordelijk voor de prestaties je paard te delen... Vind je dat echt zo moeilijk te begrijpen? Kun je daar helemaal niets bij voorstellen?
KiWiKo schreef:Ben het er helemaal mee eensmet dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........
Citaat:En dat kan voor een hoop eigenaren/ruiters grote problemen opleveren
Huertecilla schreef:KiWiKo schreef:Ben het er helemaal mee eensmet dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........
Voor de kar zet je dus een rustig paard van een flegmatischer ras en racen doe je met een sprinter die bij de start knált.
Citaat:En dat kan voor een hoop eigenaren/ruiters grote problemen opleveren
Huertecilla schreef:...en dat heet incompetentie
Huertecilla schreef:Waarom definieer jij ambities gelijk als wedstrijd´prestaties´?
jasmijn78 schreef:Overigens hebben we het hier niet over de gemiddelde ruiter (want die komt doorgaans niet verder dan B/L) maar over de wat verder gevorderde wedstrijdruiter/de wedstrijdruiter met ambities in de sport... (of de ruiter die de ambitie heeft het paard thuis op te leiden tot een hoog niveau, die thuis bijvoorbeeld technische 1.60 parcoursen wil springen of alle GP knoppen er op wil monteren. Even voor alle duidelijkheid, anders krijgen we dat weer: 'ja maar je hoeft geen wedstrijden te rijden om goed te kunnen rijden'... )
Huertecilla schreef:Het is daarom zonder meer ambitieus te noemen wanneer iemand zelf zijn/haar paard wil begeleiden van veulen tot rijpaard om altijd en overal veilig en betrouwbaar te kunnen rijden tot het zeg 35 is.
jasmijn78 schreef:Imo ben je pas ECHT goed als je het ALLEMAAL kan. Daarom heb ik altijd diep respect voor bijvoorbeeld eventing-ruiters.
Huertecilla schreef:Het wedstrijddressuurniveau van dat paard kan net zo hoog zijn als dat van een gp-paard: alleen past de ruiter het in het eggie toe.
Huertecilla schreef:Helemaal gelijk heb je als je stelt dat het niveau van samenwerking met één vaste persoon hoger kan zijn dan met tig.
KiWiKo schreef:met dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........
Huertecilla schreef:In mijn aanwezigheid geeft ze op verzoek pootjes aan de veearts en blijft ze los staan voor een vaccinatie oid.
jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Helemaal gelijk heb je als je stelt dat het niveau van samenwerking met één vaste persoon hoger kan zijn dan met tig.
Fijnzijn we het toch nog ergens over eens... We zijn het alleen dus niet eens over welke aspecten een hoger niveau van samenwerking vragen (een GP proef neerzetten of een buitenritje maken)
Huertecilla schreef:Een GP-proef is niet meer dan een geformaliseerde toets of de ruiter klaar is voor het eggie
Huertecilla schreef:Over de vraag wat crucialer is, een wisselserie maken of betrouwbare verkeerszekerheid, is geen discussie nodig: de rijproef is een toéts voor het eggie....
Huertecilla schreef:Daarom is de FEI-dressuur failliet, los van de basis, geen enkele graad meer voor 'goed rijden', alleen een graad van kunstjes doen.
Huertecilla schreef:Voor serieus gecompliceerd in het eggie is vertrouwen nodig.
Huertecilla schreef:Nogmaals: de dressuurproef is een toets voor het eggie.
jasmijn78 schreef:Huertecilla schreef:Een GP-proef is niet meer dan een geformaliseerde toets of de ruiter klaar is voor het eggie
Dat is niet mijn definitie van een GP proef...
Huertecilla schreef:De basis van de FEI zoals die ooit gelegd is en welke nog steeds, ook op papier in de doelstellingen, het uitgangspunt is, is dat het een rijproef betreft. Een toets van ruitervaardigheid.
Huertecilla schreef:Het on-topic aspect daarvan is dat wat onder gecontroleerde omstandigheden in een omheinde zandbak kan zelfs op OS niveau VEEL lagere eisen aan de samenwerking stelt dan onder alle omstandigheden betrouwbaar buiten rijden.
Huertecilla schreef:Als een OS-deelnemer in die zandbak zelfs na een week trainen niet ontspannen langs een beeldscherm kan komen of een paard flipt van een stékker is dat heel droevig.
__Shannon schreef:Ik heb met Ninthe een reading gedaan bij stal Danae, en Nancy vertelde me als Ninthe straks onder het zadel is, dat ze één vaste ruiter wiltZe wilt gewoon vastigheid en geen vreemden. Ninthe zal zeker laten merken dat ze geen anderen op haar rug wilt hebben zei ze