Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:56

dan hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen Lachen Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:57

Ik snap het wel Jasmijn, ik zie het zo:

Om een echt team met je paard te vormen, moeten jij en je paard op elkaar zijn ingespeeld. Je paard moet weten dat wanneer jij je linkerbeen aanlegt, hij naar rechts moet gaan etc. etc. Als het goed is doe jij dit altijd op dezelfde manier, als iemand anders erop zit doet hij het allicht anders en kan je paard in verwarring raken. Hierdoor reageert hij misschien weer anders op hulpen die jij geeft en duurt het einddoel waarschijnlijk langer...

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard best door iemand uitgestapt mag worden, maar echt rijden wordt een ander verhaal. Mijn instructeur stapt er wel eens op, maar ik heb dan toch ongeveer dezelfde manier van rijden en mijn paard wordt er niet slechter van; mits consequent uitgevoerd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:59

Wat een gelul in de ruitme hier zeg. Ik rijd wel wedstrijden, maar val echt niet onder de noemer wedstrijd ruiter. Ik zie mezelf echt als recreatieve (wedstrijd) ruiter, maar ik heb nooit andere mensen op mijn paard fijn gevonden. Heeft imo niks met een ''hoog'' nivo te maken. Maak jezelf toch niks wijs. Voor elk paard is het niet goed om meerdere ruiters te hebben. Als je dát niet snapt, snap je het hele wezen paard niet.

Maar goed, ook kwa type paard ben ik tegendraads, ook een ''braaf'' paard kan je hoog opleiden, Vergt meer vaardigheid van de ruiter. En deze paarden geven je het niet kado, maar dat is een hele andere discussie. Die ik niet voor de zoveelste keer wil aangaan. Mensen houden toch de spreekwoordelijke oogkleppen wel op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:05

Ben dus niet eens met de stelling: ik kan alleen op mijn paard rijden en niemand anders.

Simpel, dan heb je nog geen goede ruiter gevonden :p . En een papiertje GP ruiter of niet zegt hierin werkelijk niets. Een ruiter met veel gevoel kan vaak meer dan eentje met leuke wedstrijdresultaten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:06

WinBinChes schreef:
Wat een gelul in de ruitme hier zeg. Ik rijd wel wedstrijden, maar val echt niet onder de noemer wedstrijd ruiter. Ik zie mezelf echt als recreatieve (wedstrijd) ruiter, maar ik heb nooit andere mensen op mijn paard fijn gevonden. Heeft imo niks met een ''hoog'' nivo te maken. Maak jezelf toch niks wijs. Voor elk paard is het niet goed om meerdere ruiters te hebben. Als je dát niet snapt, snap je het hele wezen paard niet.
Maar goed, ook kwa type paard ben ik tegendraads, ook een ''braaf'' paard kan je hoog opleiden, Vergt meer vaardigheid van de ruiter. En deze paarden geven je het niet kado, maar dat is een hele andere discussie. Die ik niet voor de zoveelste keer wil aangaan. Mensen houden toch de spreekwoordelijke oogkleppen wel op.

Citaat:
...naar aanleiding van de discussie over een goede ruiter die op ieder paard kan rijden.

Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?

Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.

Mijn bijrijdpaard is ook eentje die wel eenkennig is, een nieuwe ruiter zal altijd uitgeprobeerd worden. Maar een beetje ruiter rijdt haar daar zo doorheen. Dus waar hebben we het dan nog over?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk maar een beetje pennygeklets, maar wie weet kan iemand me overtuigen?

Even voor de duidelijkheid: We wijken van de discussie af...! Haha!

Over het dikgedrukte stukje: Past dus niet in dit topic, het gaat er eigenlijk om dat elke ruiter die er een beetje wat van kan er even op zou kunnen stappen als het moet, niet om twee of meerdere ruiterd die intensief één paard rijden, want ik denk dat dit ook niet goed is...!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:49

WinBinChes schreef:
Wat een gelul in de ruitme hier zeg. Ik rijd wel wedstrijden, maar val echt niet onder de noemer wedstrijd ruiter.

Daar sluit ik me bij aan, ik denk niet dat hier op bokt zo veel prof ruiters zitten, al dan niet in wedstrijden, en al de rest is recreatieruiter. Dat je daarbij vijf keer per week traint en ieder weekend op concours gaat doet niet echt ter zake, dat noemen we een uit de hand gelopen hobby Knipoog

Ik las hier ergens 'een paard dat braaf is buiten wordt niet inees schrikkerig onder een andere ruiter' maar dat is met die van mij eigenlijk wel het geval. Met een vreemde ruiter vertrouwt hij het zaakje vooraf al niet, en vervolgens wordt het alleen maar erger.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:54

Bandida schreef:
Ik las hier ergens 'een paard dat braaf is buiten wordt niet inees schrikkerig onder een andere ruiter' maar dat is met die van mij eigenlijk wel het geval. Met een vreemde ruiter vertrouwt hij het zaakje vooraf al niet, en vervolgens wordt het alleen maar erger.

Ik denk ook dat het goed mogelijk is, inderdaad een vertrouwenskwestie..!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:01

Het bestaat zeker wel,

Tijdje terug ging ik even op de pony van een vriendin, Nou ik dacht dat mijn laatste uur geslagen was dat o zo leuke pony'tje sloeg ineens om in een rodeo paard!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:39

Ik heb ook zo'n penny verhaal. Vork
Levensgevaarlijk zal het niet worden, maar het gaat meer om echt werken wat ik Goldy tot nu toe alleen voor mij met plezier heb zien doen. Mn instructrice heeft dr ook wel gereden, wel eens een weekje op stal gehad, dan werkte ze wel, maar niet van harte, de eerste dagen was echt een gevecht geweest. Eind van de week hadden ze een compromis gesloten x'D
Voor kinderen is ze super lief, lang teugeltje, niks moeilijks vragen en iedereen kan er op, maar probeer niks te vragen want dan slaat ze om. Ik heb hiervoor nog iemand anders gehad die me les gaf, haar beste leerling zou er wel even op en laten zien hoe of wat, maar Goldy weigerde ook maar een stap te zetten, niet vooruit en niet achteruit.
Momenteel is er een meisje wat regelmatig komt, zij is helemaal verliefd op Gol en dat klikt ook goed, maar dat is echt de eerste persoon waarvoor ik Goldy ook graag zie werken, naast mijzelf. Maar ze is dus erg eenkennig en kiest blijkbaar echt haar mensen uit.
Ondanks dat ze voor een goede ruiter dus uiteindelijk wel wat zal doen, zal het niet snel van harte zijn.
Ik geloof best dat er meer van dat soort paarden zijn. Ja Mja ik heb Goldy inmiddels ook alweer 10 jaar, dan heb je over t algemeen ook wel iets opgebouwd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 02:32

Ik denk dat als je de tijd neemt te kijken hoe de eigenaar (of diegene die het dier het meeste rijdt) rijdt, en de tijd neemt een vertrouwensband op te bouwen met een paard je met de meeste paarden wel weg kunt rijden zonder daarmee het werk van de eigenaar (of diegene die er het meeste opzit) teniet te doen. Maar dat kost tijd en dat willen veel mensen niet. Die willen opstappen en gaan met die banaan, met alle gevolgen van dien.

Maar dan nog blijven er paarden waarmee ik nooit door een deur zou kunnen, laat staan erop gaan zitten. Hoewel ik best leuk kan rijden. Omdat de karakters gewoon tever uit elkaar liggen en er daardoor amper wederzijds begrip opgebouwd kan worden.

Toen ik nog bijrijdpaarden had investeerde ik de eerste paar maanden aan vertrouwen opbouwen. Wandelen, longeren, verzorgen en vooral veel ouwehoeren zodat het paard aan je stem leert wennen en erop leert reageren. Pas na een paar maanden ging ik rijden, en dan gaat het eigenlijk altijd goed. Bij die paarden waarmee je niet door een deur kan kom je op die manier niet eens aan rijden toe om door te hebben dat het niets gaat worden. Dat kan je best aanvoelen. Vind het wel belangrijk dat de eigenaar en de bijrijder ongeveer eenzelfde rijstijl hebben en op een vergelijkbare manier over paarden denken. Als dat niet het geval is dan zou ik nu bedanken voor de eer omdat het hoe dan ook op ruzie uit zou lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:35

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Oftewel als je geen "ambities" hebt kun je best zomaar iemand op je paard laten rijden.

Dat staat er niet, even beter lezen... Ik heb duidelijk toegelicht hoe ik dat ervaar. Natuurlijk zet je niet zomaar iedereen op je paard. Alleen als je de ambitie hebt om hoog in de sport te komen is het niet bevordelijk voor de prestaties je paard te delen... Vind je dat echt zo moeilijk te begrijpen? Kun je daar helemaal niets bij voorstellen?

Waarom definieer jij ambities gelijk als wedstrijd´prestaties´?
Wat in de werkelijke wereld van vrachtwagens en natuur nodig is, is complexer en stelt zwaardere eisen aan een paard dan een GP-proef.
Het is daarom zonder meer ambitieus te noemen wanneer iemand zelf zijn/haar paard wil begeleiden van veulen tot rijpaard om altijd en overal veilig en betrouwbaar te kunnen rijden tot het zeg 35 is.
Het wedstrijddressuurniveau van dat paard kan net zo hoog zijn als dat van een gp-paard: alleen past de ruiter het in het eggie toe.
Noem het maar niet ambitieus Knipoog

Omdat een dergelijk paard meer vertrouwen uit de ruiter moet kunnen halen is het minder logisch dat het dit in een vreemde minder snel vindt dan een paard wat in een omheinde bak zijn ding kan doen.

De opmerking over ´hoog-in-het-bloed´ kan ik ook niet goed plaatsen mbt recreatief rijden:
1. Zoals Bandida terecht opmerkt is nagenoeg álle paardrijden recreatief rijden.
2. Menig buitenritjesrijder rijdt op een ras-arabier of vergelijkbare bloedkikker.

Je mag zenuwachtig gedoé of correct opgevoed gedrag niet verwarren met de mate van ´karakter´ van een paard.
Menig ´dressuurpaard´ vertoont simpelweg onacceptabel slecht opgevoed gedrag; etaleert slecht paardmanschap van de ruiter/trainer.
Een ruiter op een zich in een drukke situatie keurig gedragende Akhal-te endurance-wedstrijd-dekhengst etaleert goede opvoeding, niet gelijk een sul van hobbypaard.

´Hoog-in´het´bloed´ is mijns inziens een smoes voor incompetentie. Idem ´wedstrijdambities´.
We zijn allemaal recreanten en elk rijpaard behoort een basis van goede opvoeding te hebben; ook dát is dressuur.
Dat een paard een band met één ruiter kan hebben en op basis daarvan een ander niet het voorrecht van erop te rijden toestaat is iets héél anders. Eigenlijk logisch en normaal = vertrouwen.
Lees bv. ´de beloning´ op mijn site.

Helemaal gelijk heb je als je stelt dat het niveau van samenwerking met één vaste persoon hoger kan zijn dan met tig. In extrema sluit dat tig zelfs in het geheel uít = een paard wat zich slechts door die éne laat berijden Cool

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-10-08 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:39

Ben het er helemaal mee eens Lachen met dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........

En dat kan voor een hoop eigenaren/ruiters grote problemen opleveren Lachen

Of een paard nou alleen even zijn hoofd de lucht indoet om goed te kijken of gelijk 6 meter de lucht inspringt....... van nature, is nogal een verschil Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:53

KiWiKo schreef:
Ben het er helemaal mee eens Lachen met dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........

Voor de kar zet je dus een rustig paard van een flegmatischer ras en racen doe je met een sprinter die bij de start knált.

Citaat:

...en dat heet incompetentie Knipoog

Koppel dit bij het op dit topic van alle kanten belichte feit dat de modale eigenaar niet in een duurzame relatie investeert en het totale onbegrip is in beeld gebracht.

Bijna élk paard kan meer dan bijna elke ruiter.
Alle reden om in een duurzame relatie te investeren en het paardinruilen te vergeten. Wellicht dat er dan ook meer ruiters gaan begrijpen wat een betekenisvolle band met een dier in kan houden Haha!

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:54

klopt helemaal....... maar ik wilde dit nuanceverschil toch even erbij zetten Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:00

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:

Voor de kar zet je dus een rustig paard van een flegmatischer ras en racen doe je met een sprinter die bij de start knált.

Haha, afhankelijk van de kar Haha! Ga voor de grap eens op een simpel wedstrijdje kijken waar de "recreatieve menners" (immers was toch bijna alels recreatief..?) een marathonrondje maken. Van slome Tinkers tot vurige, knallende, bloederige paardjes/pony's (Draver, arabier, maar ook gewoon een hoog-in-het-bloed-staand haflinger-paardje Knipoog )

Citaat:

Huertecilla schreef:
...en dat heet incompetentie Knipoog

Ja en nee. Er zijn weer uitzonderingen denkbaar. Dirk Demeersman bijvoorbeeld heeft zijn handen vol gehad aan Clinton, maar ik zou Dirk nou niet meteen incompetent noemen... Knipoog

Voor de rest: Het bovenstaande stuk is erg mooi omschreven en ik sluit me daar ten grote dele bij aan...!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:02

Voorbeeldje Kim:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg

Dit is een hispano-arabe merrie.
Een nerveuze, dominante dame en leidmerrie van de harem hier. In mijn aanwezigheid geeft ze op verzoek pootjes aan de veearts en blijft ze los staan voor een vaccinatie oid.
Haar zomaar aaien is niet verantwoord: dat is een inbreuk op haar pive-ruimte en zelf Richelle hoeft er niet aan te dénken erop te stappen.

Op deze foto staan we klaar voor de start van een endurance-wedstrijd. Ze wéét dat.
Ik stap er met een minuut of zo op en ´toe maar´ = stenen en kluiten over de vrijwilliger ROFL

Hier voor een ´carrera de cintas´: het paard onderin de hoek is voor ons. Ze weet dat en wacht gewoon ontspannen tot het onze beurt is. Dán echter Wow!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U8IDHIFK.jpg

Mbt ´dressuur´ maar ook mbt haar springcapaciteiten kan ze meer dan ik. Zij ís al beroepsmatig paard, ik moet nog een hoop leren om ruiter te wórden Knipoog

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:22

Huertecilla schreef:
Waarom definieer jij ambities gelijk als wedstrijd´prestaties´?

Dat doe ik niet, even beter lezen...

jasmijn78 schreef:
Overigens hebben we het hier niet over de gemiddelde ruiter (want die komt doorgaans niet verder dan B/L) maar over de wat verder gevorderde wedstrijdruiter/de wedstrijdruiter met ambities in de sport... (of de ruiter die de ambitie heeft het paard thuis op te leiden tot een hoog niveau, die thuis bijvoorbeeld technische 1.60 parcoursen wil springen of alle GP knoppen er op wil monteren. Even voor alle duidelijkheid, anders krijgen we dat weer: 'ja maar je hoeft geen wedstrijden te rijden om goed te kunnen rijden'... )

Huertecilla schreef:
Het is daarom zonder meer ambitieus te noemen wanneer iemand zelf zijn/haar paard wil begeleiden van veulen tot rijpaard om altijd en overal veilig en betrouwbaar te kunnen rijden tot het zeg 35 is.

Daarom stelde ik ook dat ik het pas ECHT knap vind als je het allemaal kan:
jasmijn78 schreef:
Imo ben je pas ECHT goed als je het ALLEMAAL kan. Daarom heb ik altijd diep respect voor bijvoorbeeld eventing-ruiters.

Huertecilla schreef:
Het wedstrijddressuurniveau van dat paard kan net zo hoog zijn als dat van een gp-paard: alleen past de ruiter het in het eggie toe.

Het spijt me zeer, maar als jij veilig langs de weg rijden gelijk stelt aan een (goede) GP proef neerzetten dan sla je echt de plank volledig mis... Er gaan hier hordes met hun paard/pony prima langs de weg, maar die zie ik echt nog geen serie wissels eruit rijden...

Huertecilla schreef:
Helemaal gelijk heb je als je stelt dat het niveau van samenwerking met één vaste persoon hoger kan zijn dan met tig.

Fijn Lachen zijn we het toch nog ergens over eens... We zijn het alleen dus niet eens over welke aspecten een hoger niveau van samenwerking vragen (een GP proef neerzetten of een buitenritje maken)

KiWiKo schreef:
met dien verstande dat een "hoog in het bloed" staand paard standaard iets anders reageert in de basis dan een koelbloediger dier........

Dat was mijn punt...

Huertecilla schreef:
In mijn aanwezigheid geeft ze op verzoek pootjes aan de veearts en blijft ze los staan voor een vaccinatie oid.

Kennelijk is kennis, kunde en vaardigheid in jouw ogen alleen uit te drukken in situaties als 'je paarden geeft een voetje bij de veearts' en 'staat stil tijdens het vaccineren'??? Opmerkelijk is dat dergelijke zaken in jouw geval altijd speciaal en bijzonder zijn en al die paarden van andere bokkers die zich gewoon fatsoenlijk bij de veearts gedragen niet?

Bij mij is het EN, EN, EN... En ik kan er mee langs de weg EN ik kan er een goede dressuurproef mee rijden EN ze staan gewoon stil als de veearts komt...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:47

ik heb wel met een paard dat ik hem heel erg vertrouw en mij ook (denk ik , hoop ik)
want ik ben een van de enigste die een beetje redelijk op hem ken rijden Sorry niet opschepperig bedoelt !
ik ben de enige die alles met hem doet veel menzen zijn ook bang van hem of durven niet naast hem te lopen + rijden alleen hij is zoo lief Bloos Bloos!

maarjaa ik weet niet of er paarden zijn waar egt maar 1 iemand op kan rijden ik denk zelf dat het is welkee band je hebt met zo'n paard !! Vork

Groetjes Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:58

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
Helemaal gelijk heb je als je stelt dat het niveau van samenwerking met één vaste persoon hoger kan zijn dan met tig.

Fijn Lachen zijn we het toch nog ergens over eens... We zijn het alleen dus niet eens over welke aspecten een hoger niveau van samenwerking vragen (een GP proef neerzetten of een buitenritje maken)

Een GP-proef is niet meer dan een geformaliseerde toets of de ruiter klaar is voor het eggie Pling

Over de vraag wat crucialer is, een wisselserie maken of betrouwbare verkeerszekerheid, is geen discussie nodig: de rijproef is een toéts voor het eggie....

Daarom is de FEI-dressuur failliet, los van de basis, geen enkele graad meer voor 'goed rijden', alleen een graad van kunstjes doen.
Voor kunstjes doen is geen vertrouwen nodig, alleen programmering.
Voor serieus gecompliceerd in het eggie is vertrouwen nodig. Voor vertrouwen is een band nodig. Die band heeft een paard alleen met een speciaal persoon en een band verdien je met kwalitijd.

Nogmaals: de dressuurproef is een toets voor het eggie. Of zou dat moeten zijn.
Als het dit niet is, is er wat mis. Dat rijmt dus het is zo Haha!

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:06

Huertecilla schreef:
Een GP-proef is niet meer dan een geformaliseerde toets of de ruiter klaar is voor het eggie

Dat is niet mijn definitie van een GP proef... Mijn paarden kunnen nog geen piaffe, maar ze kunnen prima langs de weg, over het strand of door het bos...

Huertecilla schreef:
Over de vraag wat crucialer is, een wisselserie maken of betrouwbare verkeerszekerheid, is geen discussie nodig: de rijproef is een toéts voor het eggie....

Wat crucialer is, is wat je doel is. Mijn doel is een mooie wisselserie kunnen springen. DAT vind ik mooi, DAT vind ik leuk. Buitenritjes maken vind ik ook leuk, maar dat is niet mijn hoofddoel. Wat ik wel doe is dat ik mijn paard mee neem naar het strand en ze daar oefen, of langs een uitgestrekt landpad (en daarvoor moet ik dan altijd langs de weg, dus betrouwbaarheid in het verkeer is dan van belang). Dus ik kijk 'buiten' of mijn paard klaar is voor mijn 'eggie' namelijk een goede dressuurproef neerzetten.

Dus eigenlijk kijk ik volgens jouw definitie van het 'eggie' of mijn paard klaar is voor mijn definitie van het 'eggie' Knipoog Jouw 'eggie' is mijn toets Knipoog

Huertecilla schreef:
Daarom is de FEI-dressuur failliet, los van de basis, geen enkele graad meer voor 'goed rijden', alleen een graad van kunstjes doen.

Dat vind jij. Het is maar wat je verstaat onder 'goed'. Ik vind buitenrijden leuk, maar ik vind dat geen hoge moeilijkheidsgraad hebben (maar als jij buitenrijden qua moeilijkheidsgraad vergelijkt met een GP proef, dan ben ik zeker hoofbegaafd en super getalenteerd als het om paardrijden gaat Knipoog ). En als jij dressuur geprogrammeerde kunstjes wil noemen, prima! Dat wil ik graag 'goed' zijn in kunstjes doen en kunstjes programmeren Tong uitsteken

Huertecilla schreef:
Voor serieus gecompliceerd in het eggie is vertrouwen nodig.

Klopt. Ook als het om mijn 'eggie' gaat. Vertrouwen om langs die tribune vol met mensen te gaan, vertrouwen in een lawaaiige omgeving de kunstjes voor mij uit te voeren, etc. Daarvoor is het voor mij bijvoorbeeld een goede oefening om bijvoorbeeld op een strand waar regelmatig dravers in volle vaart langs je heen schieten mijn kunstjes te gaan oefenen, waar de kite-surfers langs je heen schieten, waar honden op je af komen etc.

Huertecilla schreef:
Nogmaals: de dressuurproef is een toets voor het eggie.

Nogmaals: het is dus maar wat je doel is met je paard. Niet iedereen heeft buitenrijden als doel. Sommige hebben het springen van technische parcoursen als doel, anderen westernrijden, weer anderen mennen, dressuur etc. En jij bepaald niet voor anderen wat hun doel is met hun paard, of hun doel wel/niet goed is en wat 'echt' is.

Een paard wat dressuurmatig goed getraind is, is vaak wel beter te hanteren tijdens een buitenrit. Maar dat hoeft niet. Bij sommige paarden hoef je niet veel moeite te doen om hun vertrouwen te hebben. Die worden gewoon geboren met vertrouwen in de mens. Een 4-jarige bij ons op stal hobbelt zo met iedereen naar het strand, langs de weg etc. Zonder blikken of blozen. Dressuurmatig kan die NIETS en hij heeft ook geen vaste ruiter. Zo ken ik er nog wel meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:20

jasmijn78 schreef:
Huertecilla schreef:
Een GP-proef is niet meer dan een geformaliseerde toets of de ruiter klaar is voor het eggie

Dat is niet mijn definitie van een GP proef...

Jij kan definieëren wat jij wil uiteraard. De basis van de FEI zoals die ooit gelegd is en welke nog steeds, ook op papier in de doelstellingen, het uitgangspunt is, is dat het een rijproef betreft. Een toets van ruitervaardigheid. Ruitervaardigheid is hoe je het ook wendt of keert aan het eggie onderworpen.

Dit is echter volledig off-topic.
Het on-topic aspect daarvan is dat wat onder gecontroleerde omstandigheden in een omheinde zandbak kan zelfs op OS niveau VEEL lagere eisen aan de samenwerking stelt dan onder alle omstandigheden betrouwbaar buiten rijden.
Als een OS-deelnemer in die zandbak zelfs na een week trainen niet ontspannen langs een beeldscherm kan komen of een paard flipt van een stékker is dat heel droevig. Dat is bewijs van ongefundeerd wankel dresseren.
Hoe meer fundament, hoe minder een ander daar op kan bouwen. Kwalitijd.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:37

Huertecilla schreef:
De basis van de FEI zoals die ooit gelegd is en welke nog steeds, ook op papier in de doelstellingen, het uitgangspunt is, is dat het een rijproef betreft. Een toets van ruitervaardigheid.

De ruitervaardigheid om een GP proef te rijden. DAT wordt getoetst in een GP proef. Niet de ruitervaardigheid om een buitenritje te maken. Die kun je laten toetsen in een eventingparcours.

Huertecilla schreef:
Het on-topic aspect daarvan is dat wat onder gecontroleerde omstandigheden in een omheinde zandbak kan zelfs op OS niveau VEEL lagere eisen aan de samenwerking stelt dan onder alle omstandigheden betrouwbaar buiten rijden.

Het is voor jou natuuurlijk makkelijk afgeven op iets waarin jij jezelf niet bewijst of wil bewijzen. Jij rijdt geen GP op de olympische spelen, dus roepen dat dat zo makkelijk is, makkelijker dan een buitenritje maken is dan heel kinderachtig en niet geloofwaardig. Al zul je hier op bokt genoeg aanhangers vinden die met jou mee willen gaan in dat standpunt. Kunnen zij zich ook lekker verbeelden dat zij over nog meer vaardigheden beschikken als een GP ruiter Knipoog Koren op hun molen. Daar win je veel zieltjes mee Knipoog Geeft verder niks... Maar de bokkers die voor zichzelf kunnen denken krijg je met dergelijke argumenten niet mee.

Als GP rijden op de OS zo makkelijk was, haalden wel meer mensen dat niveau. Terwijl een buitenritje maken zonder kleerscheuren voor veel mensen wel een haalbaar doel is.

Huertecilla schreef:
Als een OS-deelnemer in die zandbak zelfs na een week trainen niet ontspannen langs een beeldscherm kan komen of een paard flipt van een stékker is dat heel droevig.

Nogmaals; makkelijk voor jou om te zeggen. Jij hoefde daar niet te rijden. Jij kan natuurlijk makkelijk vanaf je PC roepen dat jouw paarden daar wel zonder blikken of blozen langs zouden lopen. Misschien maar gelukkig voor jou zul jij dat nooit hoeven bewijzen...

Overigens hadden ook een flink aantal eventingpaarden last van het scherm. En als er iets is wat extreem veel vertrouwen van een paard in de ruiter vraagt dan is dat eventing (zeker op dat niveau)... Dus dat een aantal paarden echt bang waren van het scherm? Zegt mij niets over de kwaliteiten van de ruiter of de training. Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Je kunt je paard niet overal op voorbereiden, ook al is je voorbereiding, je training en de band met je paard nog zo goed. Het feit dat die ruiters daar uberhaupt mochten rijden zegt mij al genoeg over hun kwaliteiten... (behalve dan die ruiters uit die ontwikkelingslanden, maar die lagen er toch al na de eerste proef uit.... Haha! )

Je kunt afgeven op dressuur wat je wil. Maar ik vind een goede GP proef neerzetten een knappere prestatie/een bewijs van meer vaardigheid als zonder kleerscheuren terug komen van een buitenritje (het laatste is voor veel ruiters ook gewoon een kwestie van dom geluk dat ze zonder kleurscheuren thuiskomen Nagelbijten / Gniffelen ). Daarnaast heb je buitenritjes en buitenritjes. Een cross op hoog niveau foutloos afleggen of een parcours van 1.60 foutloos springen vind ik ook een grotere prestatie/bewijs van meer vaardigheid dan een buitenritje maken. Daarom stelde ik al eerder dat wat mij betreft eventingruiters de echte toppers zijn als het gaat om samenwerking, vertrouwen en een hoog rijtechnisch niveau. Daar verbleken jij en ik allebei bij Knipoog

Jij kan wel pochen 'mijn paard blijft keurig stil staan tijdens het vaccineren' en zo'n voorbeeld brengen alsof dat iets heel uitzonderlijks is, maar wat stelt dat voor als je dit vergelijkt met het overwinnen van een moeilijke afsprong/water in-uit op/af combinatie? Een paard dat geen vertrouwen heeft in de ruiter laat zich echt niet door zo'n cross sturen, of over een parcours van 1.60.

Honderden paarden blijven keurig stilstaan tijdens het vaccineren, honderden geven keurig een voetje bij de smid, en honderden paarden maken met al dan niet handige ruiters al jarenlang buitenritjes zonder kleerscheuren... Dus imo vragen dergelijke zaken niet extreem veel vaardigheid en vertrouwen (uitgaand van een enigzins normaal paard). En daarom kunnen met dergelijke zaken paarden prima door verschillende ruiters begeleid/bereden worden.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:41

Ik heb met Ninthe een reading gedaan bij stal Danae, en Nancy vertelde me als Ninthe straks onder het zadel is, dat ze één vaste ruiter wilt Ja Ze wilt gewoon vastigheid en geen vreemden. Ninthe zal zeker laten merken dat ze geen anderen op haar rug wilt hebben zei ze Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:55

__Shannon schreef:
Ik heb met Ninthe een reading gedaan bij stal Danae, en Nancy vertelde me als Ninthe straks onder het zadel is, dat ze één vaste ruiter wilt Ja Ze wilt gewoon vastigheid en geen vreemden. Ninthe zal zeker laten merken dat ze geen anderen op haar rug wilt hebben zei ze Knipoog

Gelukkig maar dat er readers zijn, hoe zouden we anders aan zulke diepe wijsheiden kunnen komen... ROFL

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 03:26

De vraag of buitenrijden moeilijker is dan op hoog nivo dressuur wedstrijden rijden is en blijft lastig. Het hangt er nogal vanaf in wat voor omgeving je buitenrijd. Als je rechtstreeks vanaf de stal het ruiterpad op kan hobbelen en daar de hele rit kan blijven rijden is er niet zoveel kunstigs aan, dat kunnen de meeste mensen die grofweg een half jaartje op een manege rijden ook. Als je met je paard langs een drukke weg met veel obstakels (vrachtwagens die rakelings langsscheuren, trekkers met allerlei enge uitsteeksels) moet om op een behoorlijk stuk weg te komen waar je ook een galopje kan wagen vereist dat behoorlijk wat ruiterkunst. Wat velen ontberen gezien de enorme hoeveelheid (bijna) ongelukken in die omstandigheden. Dan zie je dat twee types ruiters het het beste doen: Diegenen die zich van jongs af aan richten op het buitenrijden en op het vertrouwen tussen paard en mens en diegenen die hoog in de sport lopen.

Iemand die laten we zeggen L2 rijdt op wedstrijden kom ik niet graag tegen op de weg over het algemeen. Zo'n paard kan in de veilige, geconditioneerde omgeving van de wedstrijd ondanks de drukte en het publiek prima presteren, maar op de weg waar allerlei rare obstakels uit de meest vreemde hoeken komen volledig in paniek raken zonder dat de ruiter voldoende kennis en/ of interesse in huis heeft om een paniekend paard rustig te krijgen. En veel ruiters in de wedstrijdsport hebben helemaal geen interesse in het maken van buitenritten om diverse redenen.

Je kan daarom denk ik buitenrijden niet vergelijken met wedstrijdsport, buitenrijden stelt hele andere eisen aan zowel paard als ruiter dan wedstrijdsport en het ligt er maar net aan waar je interesse ligt.