[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:55

het is me goed bevallen, ik maak even een topic met verslagje :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:00

Ben heel benieuwd Cinnepin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:20

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:31

Ik meld me ook met een BWP ruin van 12 jaar.
Bij zijn vorige eigenaren ( waar hij maar een jaar heeft gestaan ) heeft hij eigenlijk nooit iets gedaan.

Dus toen ik hem ging rijden, in het begin wel steigeren en bokken maar na een tijdje liep hij super.
Ik heb hem nu sinds september.
Natuurlijk heb ik hem eerst laten keuren, zowel klinisch als rontgologisch..

Ik trainde hem elke dag om zijn conditie op te bouwen en toen zijn de problemen begonnen..
Extreem hard hoofdschudden, verzet( niet meer vooruit willen wat zich uitte in zeer gevaarlijke situaties) en onregelmatigheid in zijn linkerachterbeen. Hij liep kort-lang waardoor het voelde of hij mank stond.

Ik wist echt niet meer wat doen want hij was echt onhandelbaar geworden.. Ik heb er na een week een shiatsu therapeute bijgehaald die mij vertelde over ADB.
Zo ben ik terecht gekomen bij een leerling van hem waar mijn paard anderhalve maand in training heeft gestaan.

De eerste keer dat ik erop zat en zélf moest rijden kwam ik er wenend vanaf.. Dit voelde écht niet goed! Hij moest flink over zijn tempo lopen en op rechts heel hard vasthouden en links steeds snokjes geven..

Maar ik wou niet opgeven want mijn paard is gewoon ook mijn beste maatje.. Alles in orde na anderhalve maand weer lekker thuis!
Dan.. begon hij na twee weken wéér met hoofdschudden!
Nieuwe lesgeefster gevonden volgens ADB die veel rustiger was en veel beter uitleg gaf. Toen zijn we ook begonnen met bitloos en nu gaat het met momenten goed.
Hij spant zich in de draf vaak op waardoor de onregelmatigheid terugkomt.
Hier zijn we momenteel heel hard op aan het werken.
Ik heb de hoop wel opgegeven dat hij ooit een mooi dressuurproefje kan neerzetten.. en daar heb ik hem wel voor gekocht :)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:27

Er zijn geloof ik genoeg mensen die zeggen dat ze instructeur zijn volgens de adb methode maar die dat in werkelijkheid helemaal niet zijn.. Fijn dat je nu wel iemand hebt gevonden waar het mee klikt! Ik denk wel dat er een mooi dressuurproefje aan zit te komen hoor misschien moet je wat meer geduld hebben. Ik ben 5 jaar aan het kwakkelen geweest met mijn paard en rijd nu 3 maanden op deze manier en tis nu voor het eerst dat ik het idee heb dat ik over een jaar best een proefje kan starten. Dan duurt het maar wat langer..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:30

Ik denk dat het sowieso moet klikken met je les geef persoon, ook al heb je een zelfde methode iedereen legt het toch op zijn of haar eigen manier uit. En voegt er soms wat van zichzelf bij.

Ik hoop dat het je na 5 jaar eindelijk mag meezitten Naomi! :)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:31

Dat is waar, een klik is ook erg belangrijk!

En ik hoop ook dat het me vanaf nu mee gaat zitten!
Balen van het verkeerde beslag trouwens, en hoe is het met der buikje?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:44

Ja, ik baal als een stekker! Nieuwe smid waarschuwde me al dat het met vettec duur is... Nou, dat ben ik nu zo onderhand wel gewend ;(
Buikje gaat goed! Het begint nu écht te gaan groeien! Je kan al een tijdje zien aan welke kant het veulen ligt :D
Ik hoop echt dat ik nog een beetje met de AdB methode kan beginnen voordat het te laat is (het veulen al bijna komt) want ik wil d'r wel lekker in d'r vel hebben tegen die tijd. ;)

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:58

Sterk van je dat je 5 jaar aan een stuk hebt doorgezet!
En idd, de klik is erg belangrijk maar de vorige was ook een man enja.. mannen he :D

Voor mij maakt het niet uit als hij niet verder komt want het is echt een droompaard! Maar soms wringt het wel.. hij heeft het écht in zich maar dan spant hij zich in sommige gevallen weer helemaal op en dan is het weer naar de vaantjes.

Trouwens, proficiat met je veulen succubi!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:00

Nou, nog niet te vroeg juichen Tender! Ze zit bijna op de 6 maanden nu, nog 5 te gaan! En hopelijk een goede bevalling etc.
Wel spannend allemaal!

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:04

Ik zeg altijd: optimistisch blijven! en zeker in zo'n geval moet je er gewoon van genieten!
Ik zal in ieder geval al mee hopen (mss een kaarsje branden? ;))

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:07

Natuurlijk blijf ik optimistisch! En onwijs mooi om mee te maken! :D
Kaarsje branden mag altijd! Alle zeilen bijzetten want naast de dracht gaat het niet zo lekker.
Ze is rond 24juni uitgerekend, extra kaarsje gewenst :D

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:08

Ik kan het me wel voorstellen dat het geweldig is om dit met je paard te delen!
Ik heb de datum opgeschreven en voor het kaarsje wordt gezorgd!

Als ik het mag vragen, wat is er dan juist? Ze is toch niet ziek ofzo?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:17

Nee, sinds ik d'r heb overgekocht (1,5 jaar geleden) kreupel.
Eerst dachten ze KS, daarom staat ze voor de wagen en hebben we laten dekken.
Nu blijkt ze een kleine hoefkanteling te hebben en géén KS.
Ze is ook altijd heel scheef geweest maar daar is nooit aan gewerkt en dat nekt haar nu heel erg.
Aangezien ze dus drachtig is wil ik dat zij goed in conditie blijft voor de bevalling en aangezien ze het meeste last heeft van haar scheefheid wil ik graag daaraan werken via de AdB methode.
Maar op de 1 of andere manier mag dat niet gebeuren en kwakkelen wij al bijna 2 jaar met haar.
Nu hebben we eindelijk een les weekend kunnen regelen via de AdB methode en kan ze haast niet lopen vanwege pijn in haar hoeven :roll:
Ik word er een beetje moedeloos van.
Maar goed, ik ga mijn mandje in, goed slapen en is er morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen ;)

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:20

Dat is idd geen makkelijke situatie..
Ik hoop voor jou dat ze rap weer beter is!
Dan kan jij wss weer op twee oortjes slapen ;)
Slaapzacht!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:22

Dat hoop ik ook!
Slaap lekker!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:23

respect voor iedereen hier en bij wie iemand wil lessen maar mijn mening kan ik in 1 woord duidelijk maken : VERSCHRIKKELIJK

ben net 3 weekjes van mijn vorige pensionstal vandaan, die vent werd daar ook zo opgehemelt, is ook x op stal geweest een clinic te geven. maar het is zo logisch wat hij zegt : als gij naar links hangt gaat uw paard ook naar links u zult zien u heeft uw handen niet nodig.
Nee DUH als je met je gewicht naar links hangt lijkt het me vrij logisch dat je paard ook naar links gaat :?
en elke keer heeft ie ook weer een ander grand prix paard ontdekt. elke week heeft hij wel weer een ander paard van 200.000 euro ontdekt... van iedereen leer je wat, maar nee sorry.. van hem.. nee sorry ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:08

Sundral wat jammer dat je t zoo heb mee moeten maken. Ik heb dus gistere les van hem gehad en ervaarde t helemaal niet zo, Tuurlijk is t logisch dat als je gaat hangen je paard ook die kant op gaat, Maar veel mensen zitten werkelijk echt scheef op t paard en hangen dus ook iets naar een bepaalde kant, vooral in de voltes! Het is dan echt moeilijk voor een paard om die volte dan te rijden zonder naar binnen te vallen! Vaak krijg t paard hier de schuld van want die is niet aan t been of iets dergelijks ( draait nie om je binnen been heen bedoel ik dan )

Ook rijden veel mensen stug t paard zogenaamd rond zonder t eerst recht te richten, Een paard kan dan helemaal niet zo lopen en richt je gewoon meer schade aan dan je lief is.

Ik vind t super van hem dat hij kreupele paarden of andere mankementen bij paarden weer zo krijgt dat t paard er probleem loos mee rond kan huppelen, en dat op een manier van trainen, Hoeveel paarden worden er wel niet *zinloos* naar de slacht gebracht?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:08

Wie wil en kan vertellen welke hulpen je geeft bij oefeningen waar lengtebuiging wordt gevraagd, schouderbinnenwaarts en renvers, travers etc Op de de Bodt manier!! en aub verklap iets meer dan alleen gewichthulpen...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:14

Ik denk dat de AdB methode echt heel erg op de basis gericht is en dat je voor de verdere africhting bij een andere (klassieke?) instructeur moet zijn?

Ik heb 1 clinic van hem meegereden, ben me van een aantal dingen bewust geworden, maar vond het wel erg basis, ik kon me niet zo goed voorstellen hoe ik met hem als instructeur in eht Z terecht zou komen bij wijze van spreken.

Maar ik denk dat voor een heel aantal ruiters die basis gewoon heel erg nuttig is, dat wel.

Mijn latere instructrices waren ook erg met rechtrichten bezig maar losten het iets anders op dan met dat zigzaggen. Maar ze wilden hetzelfde bereiken denk ik.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:50

WowAmigo schreef:
Ik denk dat de AdB methode echt heel erg op de basis gericht is en dat je voor de verdere africhting bij een andere (klassieke?) instructeur moet zijn?

Ik heb 1 clinic van hem meegereden, ben me van een aantal dingen bewust geworden, maar vond het wel erg basis, ik kon me niet zo goed voorstellen hoe ik met hem als instructeur in eht Z terecht zou komen bij wijze van spreken.

Maar ik denk dat voor een heel aantal ruiters die basis gewoon heel erg nuttig is, dat wel.

Mijn latere instructrices waren ook erg met rechtrichten bezig maar losten het iets anders op dan met dat zigzaggen. Maar ze wilden hetzelfde bereiken denk ik.

De ADB-methode richt zich in het begin idd op de basis. Maar daarna komt ook de oprichting etc.
Ik heb een jong paard en wil daar ook mee starten, ik zie het als een uitdaging om te laten zien dat je bij wijze van spreken het Z wel kan halen met deze manier van rijden.
Ik leid mijn jonge paard met deze methode op en mijn instructrice weet ook dat ik wel ambities heb om wedstrijden te gaan rijden, hier hebben wij het vaker over. Ik ben er van overtuigd dat het met deze methode ook kan.
1 Clinic is ook niet de hele opleiding van paard en ruiter, ik vind het niet gek dat er bij de basis word begonnen op zo'n clinic. De basis is immers het begin!

Rechtrichten is imo de basis. Ik vind dat er weinig specifieke aandacht aan word geschonken in de gemiddelde training. Uiteraard leiden er meer wegen naar Rome, dus als het opgelost kan worden op een andere manier dan de ADB-methode is dat prima, zolang het maar gebeurd!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:59

ik heb ook meer dingen gehoord en ben een keer met iemand meegeweest naar friesland omdat die daar les had.
ik vind het gewoon niks en tuurlijk zitten er mensen er echt heel scheef, zelfs anky zit niet recht dat is ook bewezen.
en dat hij mensen verteld dat ze een grand prix paard hebben terwijl hij zelf niet eens grand prix rijd, vind ik lichte oplichterij. en tuurlijk zal hij vast en zeker paarden helpen maar ik ben hier gewoon absoluut geen fan van ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:34

@W_W: ja uiteraard is 1 clinic veel te weinig om een totaalbeeld te krijgen en de basis ís ook het belangrijkste. En ik ben zéker van mening dat daar doorgaans veel te weinig aandacht aan besteed wordt.

Maar mijn laatste instructrice was geen AdB instructrice en begon toch steeds met dezelfde basis. Dus wat dat betreft is het geen aparte stroming ofzo, goede instructie begint ook bji de basis, niks nieuws onder de zon natuurlijk. Ze had alleen andere methoden om hetzelfde resultaat te bereiken.

Ik denk ook wel dat je met AdB het Z kunt bereiken, maar ik kan me niet goed voorstellen hoe het vervolg op die specifieke AdB basis (want dat verschilt dan weer wel, de manier van hulpen geven) nou heel anders is dan bij de "moderne" dressuur.

Neem aan dat je in het Z niet meer met je handen een meter breed aan het zigzaggen bent (alhoewel dat in het Z2 wel weer gevraagd wordt ;-))

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:38

Ik vraag me altijd af of er echt zulke grote verschillen zijn tussen de methodes. Als je LDR rijdt, is het ook de bedoeling dat het paard perfect aan het been is en een paard wat achter het bit kruipt of zelf in tempo terug komt, moet je ook eerst goed voorwaarts rijden. Dat is toch de basis van elke richting??
Als het paard eenmaal goed voorwaarts is, zal het recht aan teugels moeten komen en daarvoor op beide kanten losgewerkt moeten zijn. De manier waarop je dit doet kan wel verschillen, maar met wat ervaring met verschillende paarden kan je zelf toch aanvoelen hoe je dat per paard bereikt? (met/zonder druk, rechtuit/voltes enz, hand opzij/omhoog/omlaag enz) En bij elke richting moet het paard zijn gewicht op de achterhand gaan plaatsen.
Ik heb zelf van een paar mensen 'klassiek' les gehad, maar ben er weinig mee opgeschoten. Theoretisch klinkt het wel leuk, maar praktisch gezien stelde het weinig voor. De paarden die ik tijdens de les reed werden juist minder goed aan het been, waardoor de aanleuning minder werd ipv beter. Ook van dat continu schoudervoor rijden is mijn paard niet verbeterd. Gewoon recht en tussen 2 teugels en 2 benen in houden wel.
Misschien kunnen die AdB instructeurs wel extra goed het zelfvertrouwen van hun leerlingen opkrikken, waardoor ze het gevoel hebben dat het veel beter gaat ;-)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:27

ik denk dat ze je qua basis best goed een eind vooruit kunnen helpen. En voor sommige mensen is dat gewoon al een hele vooruitgang :)

Denk dat mijn instructrice net zo goed clinics rechtrichten kan geven, maar misschien is de drempel voor sommige mensen om naar zo'n instructrice te stappen wat te hoog.