Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:37

Nadya schreef:
kattie schreef:
Jij bent heeeeel erg duidelijk over jou mening en over dr Cook waar ik echt nog noooooit van gehoord heb. En zit toch 24-7 in de paarden.

Nog nooit van Dr. Cook gehoord???? Haha!
Tjeetje...... Koe
Misschien je daar eerst eens in verdiepen, voordat je over bitloos rijden begint en over hoe gevaarlijk dat is, blablabla. Clown

De verhalen hier klinken echt onaardig. Ik rij geen Z, pretendeer ik ook niet, heb ook niet bepaald een typisch dressuurpaard, maar wil toch echt gaan dressuren als hij straks doorgereden is. Weliswaar thuis, niet op wedstrijd (mag ook niet, he, zonder bit). Haha!
Gewoon om hem lekker te gymnastiseren en goed voor mezelf.
Maar omdat je nog geen Z rijdt met je paard (wat in mijn geval ook wat lastig is, gezien zijn leeftijd), mag je niets zeggen? Verward
Beetje kinderachtig, hoor...... Maar goed, zulke meningen hebben me ook nooit laten tegen houden eigenlijk. Haha!

volgens mij is er niet gezegt hoe gevaarlijk het is..
dat is het niet, wil een paard met je aan de haal dan gáát ie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:39

moonfish13 schreef:

Klopt. Met of zonder bit. Knipoog
Iemand zei (heb geen idee meer wie) dat iemand bitloos reed en niets meer had te zeggen. Dan is het paard nog niet goed ingereden en daarbij kan het ook aan de ruiter liggen. Moeilijk om iets over te zeggen, als je de situatie niet gezien hebt, de combinatie niet kent enzovoort.

_Zsazsa_

Ik ben jou al vaker tegen gekomen in dit soort topics. En je hebt nogal een vrij duidelijk mening over bitloos. (vandaar mijn reactie) Ik heb nooit van dokter cook gehoord en dat is raar.. Ik denk dat als ik op alle manege, penionstallingen, handelstallen, spring/dressuur stallen kom, dat er 90% niet weet wie hij is of wat ie doet.

Hij zal heus wel alles uit hebben gezocht hoor, daar wil ik je best in geloven. Je kan mij alleen niet wijs maken dat een bit zo gigantisch slecht is, en dan wijs ik ook naar andere mensen in dit topic die dit wel beweren.

En dat er hier mensen zijn Z met een halsring rijden, ik wil het eerst zien en dan geloven. Want ja die zijn er maar op 1 hand te tellen, het is heeeel erg speciaal als je het kunt en daarom wil iedereen het zo graag zien.

We krijgen wel allemaal te horen over mensen die willen starten op wedstrijd bitloos, maar je ziet nooit een haw topic van ze of ze durven je geen fotos te sturen..
Ik wil eerst wel eens zien of iedereen VEILIG en VERANTWOORD en GOED + bitloos kan rijden dan zou ik dat graag zien, om mijn mening bij te stellen.

Helaas kom ik altijd mensen tegen, juist bitloos rijden en maar beter gewoon helemala niet kunnen rijden! dat touwhalster in jou profiel, word zo vaak slecht behandelt. Zoals in mijn voorgaande post kun je lezen dat bij emiel voest dat touwding er voor gezorgd heeft dat ik 3 weken niet achter zn oren kon komen!

eszip

Ik denk dat wij er niet uit gaan komen.. Nadya. Maargoed, dat hou je toch wel met deze discussies.
Maarre even tussen door leiderschap dan sta je dus ergens boven, als je partners bent ben je vrienden en ben je dus gelijk.
Logica..:S

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:47

Nadya schreef:
moonfish13 schreef:

Klopt. Met of zonder bit. Knipoog
Iemand zei (heb geen idee meer wie) dat iemand bitloos reed en niets meer had te zeggen. Dan is het paard nog niet goed ingereden en daarbij kan het ook aan de ruiter liggen. Moeilijk om iets over te zeggen, als je de situatie niet gezien hebt, de combinatie niet kent enzovoort.

Als mijn paard schrikt van een tractor vrachtwagen noem maar op, En hij is doodsbang en gaat er vandoor. Dan kan ik met mijn bit dus nog wel wat zeggen. IN ieder geval 10x meer dan iemand met halsring,

En hoezo heeft dat met inrijden te maken, wil je zeggen dat jij een op hol geslagen paard met je zit ofzo kan stoppen? of met je stem. Hoogstens langzaam aan geruststellen, maar stil zetten dat denk ik niet.

Ik zeg al, ik heb slechte ervaringen met mensen die bitloos rijden omdat ze maar wat aanklooien.
Daarom wil ik graag iemand een keer zien die proffesioneel en eerlijk bitloos rijd! Dan ben ik het helemaal met jou eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:50

kattie schreef:
Ik ben jou al vaker tegen gekomen in dit soort topics. En je hebt nogal een vrij duidelijk mening over bitloos. (vandaar mijn reactie) Ik heb nooit van dokter cook gehoord en dat is raar.. Ik denk dat als ik op alle manege, penionstallingen, handelstallen, spring/dressuur stallen kom, dat er 90% niet weet wie hij is of wat ie doet.

Hij zal heus wel alles uit hebben gezocht hoor, daar wil ik je best in geloven. Je kan mij alleen niet wijs maken dat een bit zo gigantisch slecht is, en dan wijs ik ook naar andere mensen in dit topic die dit wel beweren.

En dat er hier mensen zijn Z met een halsring rijden, ik wil het eerst zien en dan geloven. Want ja die zijn er maar op 1 hand te tellen, het is heeeel erg speciaal als je het kunt en daarom wil iedereen het zo graag zien.

We krijgen wel allemaal te horen over mensen die willen starten op wedstrijd bitloos, maar je ziet nooit een haw topic van ze of ze durven je geen fotos te sturen..
Ik wil eerst wel eens zien of iedereen VEILIG en VERANTWOORD en GOED + bitloos kan rijden dan zou ik dat graag zien, om mijn mening bij te stellen.

Helaas kom ik altijd mensen tegen, juist bitloos rijden en maar beter gewoon helemala niet kunnen rijden! dat touwhalster in jou profiel, word zo vaak slecht behandelt. Zoals in mijn voorgaande post kun je lezen dat bij emiel voest dat touwding er voor gezorgd heeft dat ik 3 weken niet achter zn oren kon komen!

Ik ben geen pro bitrijder meer, nee, maar ik geloof niet dat ik ergens heb beweerd dat bitrijders mishandelaars zijn. Je moet geen dingen roepen die niet waar zijn.
Hoe moet ik dan met die vrienden omgaan die met bit rijden? Mijn eigen vriend rijdt zelfs met bit. Haha!

Ik ben overtuigd dat ze op de traditionele stallingen Dr. Cook niet kennen. Daar kennen ze wel meer niet. Niet banketstaaf bedoelt, hoor, maar dat is niet echt nieuw voor mij. Op mijn stalling weten ze nog steeds niet wat boomloos, Parelli, noem maar op, is. Haha!
Dat kan. Dat is zelfs zo. En dus? Ik ben me na jaren gaan verdiepen in andere methodes, andere benaderingen, omdat ik nieuwsgierig ben en omdat het in mijn aard zit om dingen uit te zoeken, verder te kijken dan mijn neus lang is. Zit in mijn karakter, kan er niets aan doen. Lachen

Ik rij zelf met touwhalster, doe al ruim anderhalf jaar grondwerk met touwhalster en mijn paard is verandert van een persterke, 'eigenwijze' hittepetit in een samenwerkende relaxte pony. Niks geen getrek, je moet hem juist heel los laten, dan doet hij alles voor je. Ga je lopen trekken, hem strak houden, nou, succes. Haha!
Ik ben met je eens dat je met zo'n halster met beleid moet omgaan. Ik laat er bv nooit kinderen mee lopen (bij ons willen de kinderen altijd met Sam wandelen). No way. Zij zijn zo gefocussed op 'controle', maar juist als je hem losser laat, werkt hij vanzelf prima met je mee. Ga je hem dwingen of uit angst/onzekerheid strakker houden, dan kun je het schudden. Hij sleept je dan alle kanten op, behalve degene waar je heen wil. Zo'n type heb ik. Clown
Een ware spiegel, noem ik het altijd maar. Haha!

En met halsring uberhaupt kunnen rijden, ja, dat is wel een droom van me en die gaat uitkomen ooit. Maar er ook Z-oefeningen mee rijden? Noooouuuuuuuu, dat zal ik niet beweren...... Haha! Knipoog

Ik noem je geen mishandelaar als je met bit rijdt, zolang je er goed mee omgaat. Maar ik vind dat het nooit kwaad kan om verder te kijken, al is het alleen maar om je kennis te vergroten. Snap je?

En nu ga ik echt even wat anders doen. Vriendje komt thuis, even met hem bijkletsen onder het genot van een drankje op de bank. Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:51

Kattie: dat is écht een kwestie van goed voorbereiden en dergelijke.. en niet iedere optoming is goed voor iedereen, en ik denk zeker dat écht goed bitloos inrijden dat het dan heus kan.
en ik ben geen natural of iets in die richting.

Nadya, mee eens.
je moet het gewoon goed voorbereiden.
verder denk ik dat je het op de verkeerde manier bekijkt, het gaat niet om dat het fout is, maar wat ze duidelijk proberen te maken is dat bitloos enz enz, niet voor iedereen even fijn is en goed werkt.
ik denk dat ze daar naar toe willen en ik ook.

en ik zoek geen ruzie en vind het niet zweverig, het enige wat mij niet aanstaat is het feit dat álleen natural goed is en dat de rest bij voorbaat fout is.
en dat is absoluut niet kortzichtig bedoeld ofzo.
maar het maakt mij niet uit wat iedereen doet, als het voor jou werkt is het toch goed?

even goede vrienden hoor! Lachen

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:54

Hmmmm....ik heb blz 1 gelezen en 19 en 20 en dat vond ik wel genoeg om eerlijk te zijn. Haha!

Wat betreft de stelling nee ik vind het niet egoistisch.

Egoistisch is als je niet op juiste wijze met je paard om gaat en hem daarin te kort doet.

Ik rij zelf Prix St. George en oefeningen hieruit zou ik best zonder bit kunnen doen maar een hele proef echt never niet! En ik ben dus zeker benieuwd naar de mevrouw die een hele Z proef kan rijden zonder bit, ik zou dit graag van u willen zien! Als u het laat zien dan ontvangt u alle respect die u dan ook zeker verdient want ik zou u dat niet na kunnen doen.

Als je weet waar je mee bezig bent dan is een bit niet schadelijk net als je niet weet wat je doet en bitloos gaat rijden dan geeft dat ook schade. Ik zie paarden op het hoogste niveau en geloof me die paarden zijn gelukkig en doen het werk graag anders lopen ze op het niveau heus niet mee! Nee een bit is niets mis mee maar je moet weten wat je doet en ja er zijn genoeg mensen die je het liefst van hun paard zou willen sleuren maar ik geloof dat dit bij bitloos niet heel veel anders is.

Verder wil ik er wel op wijzen dat sommige mensen hier niet discuseren maar anderen iets willen opdringen en dit vervelend is.

Paarden zijn er om recreatief van te genieten, er van te genieten als ze los lopen in de wei, maar ze zijn er ook om ons geld mee te verdienen om er het hoogste in de sport mee te bereiken!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:57

Tuurlijk, iedereen zijn eigen optoming. En zijn eigen manier van rijden.
Maar zoals sommigen hier dus wel beweren dat een bit zielig is en diermishandeling. (check profiel TS)
Dus sorry nadya als jij daar niks over gezegd hebt.
Maar ik vind dat mensen die bitloos rijden wel altijd kortzichtig zijn, terwijl we nooit iets van hun kant te zien krijgen.

Maar goed ik ga ook maar is slapen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:04

nu kom ik op voor de tegenpartij!
en dit vind ik dus kortzichtig.
mischien dat die mensen er wel geen behoefte aan hebben?
moet iedereen dan een verklaring afleggen?
ik denk het niet. Knipoog

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:14

catharina24 schreef:
Hmmmm....ik heb blz 1 gelezen en 19 en 20 en dat vond ik wel genoeg om eerlijk te zijn. Haha!

Wat betreft de stelling nee ik vind het niet egoistisch.

Egoistisch is als je niet op juiste wijze met je paard om gaat en hem daarin te kort doet.

Ik rij zelf Prix St. George en oefeningen hieruit zou ik best zonder bit kunnen doen maar een hele proef echt never niet! En ik ben dus zeker benieuwd naar de mevrouw die een hele Z proef kan rijden zonder bit, ik zou dit graag van u willen zien! Als u het laat zien dan ontvangt u alle respect die u dan ook zeker verdient want ik zou u dat niet na kunnen doen.

Als je weet waar je mee bezig bent dan is een bit niet schadelijk net als je niet weet wat je doet en bitloos gaat rijden dan geeft dat ook schade. Ik zie paarden op het hoogste niveau en geloof me die paarden zijn gelukkig en doen het werk graag anders lopen ze op het niveau heus niet mee! Nee een bit is niets mis mee maar je moet weten wat je doet en ja er zijn genoeg mensen die je het liefst van hun paard zou willen sleuren maar ik geloof dat dit bij bitloos niet heel veel anders is.

Verder wil ik er wel op wijzen dat sommige mensen hier niet discuseren maar anderen iets willen opdringen en dit vervelend is.

Paarden zijn er om recreatief van te genieten, er van te genieten als ze los lopen in de wei, maar ze zijn er ook om ons geld mee te verdienen om er het hoogste in de sport mee te bereiken!

Dit vind ik persoonlijk een goede tekst en uitleg en ik ga met deze persoon mee.... beter kan je het niet omschrijven

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:17

ik vind dat je op wedstrijden ook gewoon bitloos mag rijden! de schade ligt gewoon bij de ruiter vind ik! Je ziet soms ruiters waarvan ik echt zou zeggen dat ze dat bit eruit moeten halen, maar ik vind dat er ook niks mis is met een bit. Ik vind het wel ego. idd als je tegen een bit bent en er alleen voor wedstrijden mee rijdt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:27

KiWiKo schreef:
doet u mij maar een filmpje Lachen Lachen maar dan wil ik wel een Zproef uit het boekje zien......... en geen of de voorhand sloffend, uit elkaar vallend dier die zn wissels in tweeen springt. want dat kunnen we allemaal Z in de achtertuin rijden Lachen

en daarnaast oefent een neusriem geen druk uit als ik iets met mijn hand doe Lachen

http://www.youtube.com/watch?v=8wjp67Os ... ingen.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:58

Laatste 2 pagina's niet bijgelezen Bloos

Maar is er in mijn onderschrift zo'n zielig paard te zien?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:59

Nadya schreef:
GvdT schreef:
Ik rij met allebei en ik heb 1 bitloos hoofdstel waarvan ik de neusriem super vind, maar het gedeelde kopstuk k*t. Paard kan niet tegen de druk die het gedeelde kopstuk beduidend meer geeft dan mijn "gewone" kopstuk.
Ik kan me in een aantal beweringen van de tegenstanders vinden, maar ik kan me ook in een aantal beweringen van de voorstanders vinden.

Waarom zoek je dan geen bitloze optoming zonder druk op het kopstuk eigenlijk? Lachen

Die heb ik nu ook, ik wil alleen even aangeven dat bitloos niet zaligmakend is.....................

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:57

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk ik doe ook maar even een wetenschappelijk onderzoek.... Clown
Dit paard is 35 jaar geworden en heeft dertig jaar onder het zadel gelopen met een bit in zijn mond. De lagen zijn nog volkomen gaaf, je kunt er geen onvolkomenheid in ontdekken.

Voila, het tegendeel is bewezen! Vork

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:07

horseyfries schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk ik doe ook maar even een wetenschappelijk onderzoek.... Clown
Dit paard is 35 jaar geworden en heeft dertig jaar onder het zadel gelopen met een bit in zijn mond. De lagen zijn nog volkomen gaaf, je kunt er geen onvolkomenheid in ontdekken.

Voila, het tegendeel is bewezen! Vork

Lol.
Het gaat ook niet zo best met mijn 30 jarige die zijn hele leven met bit gereden is.
Als hij er niet meer is zal ik eens kijken of ik zijn schedel kan krijgen Haha!
Hebben we er nog eentje voor je onderzoek.
Jammer genoeg doet mijn 28 jarige merrie het nog wel goed, beestje is nooit bereden geweest dus haar schedel kan dan als vergelijk gebruikt worden als ze er niet meer is.
Ze heeft alleen nog wel een paar jaar nodig voordat ik haar schedel mag inpikken Cool

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:08

Brainless schreef:
KiWiKo schreef:
doet u mij maar een filmpje Lachen Lachen maar dan wil ik wel een Zproef uit het boekje zien......... en geen of de voorhand sloffend, uit elkaar vallend dier die zn wissels in tweeen springt. want dat kunnen we allemaal Z in de achtertuin rijden Lachen

en daarnaast oefent een neusriem geen druk uit als ik iets met mijn hand doe Lachen

http://www.youtube.com/watch?v=8wjp67Os ... ingen.html

En wat is hier op dit filmpje dan te zien? Ik zie alleen maar een paard dat achter de ll loopt. Ik zie geen oeffening, geen overgang, niets. Af en toe wordt het paard even vooruit gejaagd, maar van verruiming kun je niet echt spreken.... Is niet echt het Z proefje uit het boekje waarom wordt gevraagd Knipoog

EDIT; ik zie ook dat we die niet meer gaan krijgen....toch typisch
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 16-06-08 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:09

"jammer genoeg doet mijn 28 jarige merrie het nog wel goed".... LOL

Ik zie de koppen al voor me "mysterieuze sterfte onder boktpaarden", opeens wil iedereen die schedel, en wel nu meteen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:11

Esperanza schreef:
Brainless schreef:

En wat is hier op dit filmpje dan te zien? Ik zie alleen maar een paard dat achter de ll loopt. Ik zie geen oeffening, geen overgang, niets. Af en toe wordt het paard even vooruit gejaagd, maar van verruiming kun je niet echt spreken.... Is niet echt het Z proefje uit het boekje waarom wordt gevraagd Knipoog

Ik zie een paard wat naar beneden is getrokken, soms zie je zelfs vlak voor de hoek dat hij zich even probeert te ontworstelen aan de amazone maar gelukkig doet hij zijn mond niet open omdat de neusriem er wel voor zorgt dat alles dichtgesnoerd blijft. Vriendelijker? Ammehoela!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:11

kattie schreef:
Maar ik vind dat mensen die bitloos rijden wel altijd kortzichtig zijn, terwijl we nooit iets van hun kant te zien krijgen.

Kattie, en hier val ik dus even over. Kijk nou eens naar wat je zegt, hoe je het brengt: Ik krijg hier het gevoel van 'de pot verwijt de ketel.....' Jammer dat je dat zelf niet ziet. Rolleyes
Dat jij het met TS niet eens bent, a la, maar je blijft over 1 kam scheren. Verward

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:18

pff dat filmpje vind ik ook maar niets... dan zie ik mezelf liever nog op mn paard die ik nog niet 100% onder controle heb, maar waar ik haar hoofd tenminste niet op een bepaalde plek trék... en moet blijven vasthouden... met bit of zonder bit, achter de loodlijn vind ik een grote, veelzeggende fout...

Wat ik ook niet snap is wààrom er nu eigenlijk geen bitloze wedstrijden worden georganiseerd?? Dat kan toch zo'n groot probleem niet zijn? en dan is het probleem van de bitloze ruiters die wél op wedstrijd willen maar geen bit in willen toch meteen opgelost?
kvind het eigenlijk een beetje lijken op zo typische middelbare-school ruzies omdat de éne niet bij het groepje hoort en daar toch hééél graag wil bijhoren, maar eigenlijk vind ze het groepje maar stom....

Ik vind dat ze het lef moeten hebben om naar voor te komen, op hun eigen, trots zijn zonder zich te hoeven vergelijken etc... de oplossing is zo voor de hand liggend!

verder vindk wel dat de mensen die hier schreeuwen dat nh maar geknuffel is enzo zich best eerst wat beter informeren, nh is héél logisch en je kan er bij veel "onhandelbare, gewone" paarden toch véél meer mee bereiken dan op de gewone manier... Het is pure logica, vanuit de psychologie van het paard. De gewone manier vertrekt van de psychologie van de mens, en dan kom je vaak uit op problemen omdat het paard niet kan proberen denken als de mens, maar wij kunnen dit wel.
Daarom kan bitloos ook heel goed zijn, als je een goede basis hebt waarbij de communicatie tussen je paard en jou optimaal is...
Laatst bijgewerkt door ireika op 16-06-08 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:20

moonfish13 schreef:
Nadya, mee eens.
je moet het gewoon goed voorbereiden.
verder denk ik dat je het op de verkeerde manier bekijkt, het gaat niet om dat het fout is, maar wat ze duidelijk proberen te maken is dat bitloos enz enz, niet voor iedereen even fijn is en goed werkt.
ik denk dat ze daar naar toe willen en ik ook.

Ik begrijp je niet helemaal in deze post, geloof ik. Knipoog
Wat bekijk ik verkeerd dan?

De optoming (en je hebt vele soorten bitloze optomingen) is erg belangrijk en daarbij moet gekeken worden naar het paard, naar de ruiter en naar het doel.
Zo heb ik een bitloze optoming waar ik heerlijk mee kan boshobbelen en eentje waarmee ik dressuur ga doen.
Dat is een aardige zoektocht geweest en ik heb er aardig wat meteen weer doorverkocht, omdat ze niet voldeden aan de eisen van mijn paard en mij Knipoog . Natuurlijk kan het zijn dat iemand niet meteen fijn weg rijdt bitloos. Als ik even kijk naar mijn paard en mij, heb ik hem aardig moeten voorbereiden op het bitloos inrijden, maar ja, dat heb je met bit inrijden ook, toch?
Ik moest daarbij zelf ook even een knop omzetten in mijn hoofd, want 'controle' zit er zo in, in het paardrijden over het algemeen. Maar ik merk op zich niet dat ik minder controle over mijn paard heb, hoor. Ik merk wel dat hij ontspannen loopt en een relaxte mond heeft, wat in zijn geval met bit niet zo was geweest. Vanwege het wisselen en het feit dat hij nog een wolfskiesje heeft zitten, die er tegen de tijd dat hij tegen de 5 jaar is, uitgehaald wordt, waarschijnlijk (op advies van de tandarts). Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:26

ireika schreef:
verder vindk wel dat de mensen die hier schreeuwen dat nh maar geknuffel is enzo zich best eerst wat beter informeren, nh is héél logisch en je kan er bij veel "onhandelbare, gewone" paarden toch véél meer mee bereiken dan op de gewone manier... Het is pure logica, vanuit de psychologie van het paard. De gewone manier vertrekt van de psychologie van de mens, en dan kom je vaak uit op problemen omdat het paard niet kan proberen denken als de mens, maar wij kunnen dit wel.
Daarom kan bitloos ook heel goed zijn, als je een goede basis hebt waarbij de communicatie tussen je paard en jou optimaal is...

Tja inderdaad, ik ken ook zat traditionelen die knuffelen met hun paard. Lijkt mij niets mis mee, prachtig om te zien zelfs. Ik knuffel mijn knuffelkous ook graag, doe fanatiek aan NH en als we aan het werk zijn ben ik de leider en wil ik dat mijn paard doet wat ik van hem vraag (dat is NH Knipoog ). Maar wel op een manier dat het leuk is voor ons beiden, ik kijk dan ook altijd naar zijn uitdrukking. Gelukkig is het een vrolijk, samenwerkend, leergierig paard, dus problemen hebben we niet. NH is juist vaak ook een proces van de ruiter, die zich zoveel bewuster wordt van zichzelf, zijn lichaamstaal. Het is gaaf om te zien hoe paarden op de lichtste signalen leren reageren. Als ik mijn lijf op de grond niet goed gebruik, zie ik dat meteen terug in mijn paard. En dat geldt ook voor de momenten dat ik er op zit. En die samenhang vind ik juist zo interessant. Als dat al zweverig is........ Ik vind het meer dan logisch als ik naar het wezen paard kijk. Lachen

Ieder zijn manier, hoor, maar sommigen mogen zich eerst wel eens ergens in verdiepen voor zich zo uit te spreken. Haha!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:27

Nadya schreef:
kattie schreef:

Kattie, en hier val ik dus even over. Kijk nou eens naar wat je zegt, hoe je het brengt: Ik krijg hier het gevoel van 'de pot verwijt de ketel.....' Jammer dat je dat zelf niet ziet. Rolleyes
Dat jij het met TS niet eens bent, a la, maar je blijft over 1 kam scheren. Verward

Ja, de helft hier zegt dat een bit slecht is, en dat je naar dr cook moet luisteren en wat dan ook. Maar met bit ben je gewoon slecht want de lagen gaan eraan en weet ik wat ik allemaal ben tegen gekomen. Maar wij kunnen toch ook geen andere mening hebben als we nooit iets fatsoenlijks te zien krijgen. Dat filmpje hierboven ook. Dat ziet er ook absoluut niet fijn uit... IK geloof bitloos pas als ik het zelf zie..