kattie schreef:Ik ben jou al vaker tegen gekomen in dit soort topics. En je hebt nogal een vrij duidelijk mening over bitloos. (vandaar mijn reactie) Ik heb nooit van dokter cook gehoord en dat is raar.. Ik denk dat als ik op alle manege, penionstallingen, handelstallen, spring/dressuur stallen kom, dat er 90% niet weet wie hij is of wat ie doet.
Hij zal heus wel alles uit hebben gezocht hoor, daar wil ik je best in geloven. Je kan mij alleen niet wijs maken dat een bit zo gigantisch slecht is, en dan wijs ik ook naar andere mensen in dit topic die dit wel beweren.
En dat er hier mensen zijn Z met een halsring rijden, ik wil het eerst zien en dan geloven. Want ja die zijn er maar op 1 hand te tellen, het is heeeel erg speciaal als je het kunt en daarom wil iedereen het zo graag zien.
We krijgen wel allemaal te horen over mensen die willen starten op wedstrijd bitloos, maar je ziet nooit een haw topic van ze of ze durven je geen fotos te sturen..
Ik wil eerst wel eens zien of iedereen VEILIG en VERANTWOORD en GOED + bitloos kan rijden dan zou ik dat graag zien, om mijn mening bij te stellen.
Helaas kom ik altijd mensen tegen, juist bitloos rijden en maar beter gewoon helemala niet kunnen rijden! dat touwhalster in jou profiel, word zo vaak slecht behandelt. Zoals in mijn voorgaande post kun je lezen dat bij emiel voest dat touwding er voor gezorgd heeft dat ik 3 weken niet achter zn oren kon komen!
Ik ben geen pro bitrijder meer, nee, maar ik geloof niet dat ik ergens heb beweerd dat bitrijders mishandelaars zijn. Je moet geen dingen roepen die niet waar zijn.
Hoe moet ik dan met die vrienden omgaan die met bit rijden? Mijn eigen vriend rijdt zelfs met bit.
Ik ben overtuigd dat ze op de traditionele stallingen Dr. Cook niet kennen. Daar kennen ze wel meer niet. Niet banketstaaf bedoelt, hoor, maar dat is niet echt nieuw voor mij. Op mijn stalling weten ze nog steeds niet wat boomloos, Parelli, noem maar op, is.
Dat kan. Dat is zelfs zo. En dus? Ik ben me na jaren gaan verdiepen in andere methodes, andere benaderingen, omdat ik nieuwsgierig ben en omdat het in mijn aard zit om dingen uit te zoeken, verder te kijken dan mijn neus lang is. Zit in mijn karakter, kan er niets aan doen.
Ik rij zelf met touwhalster, doe al ruim anderhalf jaar grondwerk met touwhalster en mijn paard is verandert van een persterke, 'eigenwijze' hittepetit in een samenwerkende relaxte pony. Niks geen getrek, je moet hem juist heel los laten, dan doet hij alles voor je. Ga je lopen trekken, hem strak houden, nou, succes.
Ik ben met je eens dat je met zo'n halster met beleid moet omgaan. Ik laat er bv nooit kinderen mee lopen (bij ons willen de kinderen altijd met Sam wandelen). No way. Zij zijn zo gefocussed op 'controle', maar juist als je hem losser laat, werkt hij vanzelf prima met je mee. Ga je hem dwingen of uit angst/onzekerheid strakker houden, dan kun je het schudden. Hij sleept je dan alle kanten op, behalve degene waar je heen wil. Zo'n type heb ik.
Een ware spiegel, noem ik het altijd maar.
En met halsring uberhaupt kunnen rijden, ja, dat is wel een droom van me en die gaat uitkomen ooit. Maar er ook Z-oefeningen mee rijden? Noooouuuuuuuu, dat zal ik niet beweren......
Ik noem je geen mishandelaar als je met bit rijdt, zolang je er goed mee omgaat. Maar ik vind dat het nooit kwaad kan om verder te kijken, al is het alleen maar om je kennis te vergroten. Snap je?
En nu ga ik echt even wat anders doen. Vriendje komt thuis, even met hem bijkletsen onder het genot van een drankje op de bank.