Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:44

Je moet dan wel behoorlijk hard slaan hoor, van een klets om zijn oren krijgt hij helemaal niets.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:45

Citaat:
een dier met een flink ego bezorg je echt niet zo maar een trauma

Denk inderdaad niet dat hij erg trauma gevoelig is, want dan hij er al vrij veel gehad moeten hebben Haha! .
we zijn een keer ongewild in een plas gevallen, door een hek geknald doordat ze de waterkanonnen aanzette en die recht op zn kont spoten helaas stond ik ervoor. Ik denk dat ik persoonlijk psychisch er meer aan overhoudt hoor dan hij:o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:47

Dat denk ik ook, Randie! Knipoog
En ik ben het met Daan eens, wat heb je nog aan een ethisch verantwoorde grafrede als je onder de zoden ligt?.. Clown

Paarden kunnen gewoon erg gevaarlijk zijn.

Daan, het schijnt als ik het hier lees, dat paarden echt suf zijn geworden van zo'n mep. Mijn exVolbloed waar ik zo veel van hield was echt al wel 10 x de pijp uit geweest als het zo enorm gevoelig was geweest. Maar ik wist natuurlijk precies goed te mikken, he, in die situaties, ben je nl zooo handig. Koe

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:51

Ik geloof best dat parden die daar gevoelig voor zijn even niet weten waar ze zijn en dat het een verschil maakt wie er slaat, de smid met zijn kolenschoppen of ik. Ik neem het risico graag hoor.

shamrock_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:00

slaan mag helemaal niet vind ik! ik vind dat dierenmishandeling!!
waarom zou je zo'n beestje slaan?! iedereen heeft zo z'n slechte dagen..
en van slaan worden ze alleen maar bang dus dat lost niks op!
(niet boos bedoeld Haha! )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:01

Iedereen heeft zo zijn slechte dagen. Niet iedereen beland daardoor daardoor in bv een rolstoel of onder de zoden.
Het is maar hoe je het bekijkt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:03

Citaat:
slaan mag helemaal niet vind ik! ik vind dat dierenmishandeling!!
waarom zou je zo'n beestje slaan?! iedereen heeft zo z'n slechte dagen..
en van slaan worden ze alleen maar bang dus dat lost niks op!
(niet boos bedoeld )

Je mag wel een keer langskomen sluit wel een goede verzekering af Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:06

Pff, ik wordt zo moe van mensen die hier dierenmishandeling roepen... Slapen ,het gaat hier om een corrigerende tik....maar dat heb ik geloof ik al wel 3 x in dit topic geschreven....Het paard wordt hier niet geslagen, maar getikt....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:08

ik vraag me dan ook serieus af, hoe de verhoudingen tussen die mensen en hun paard is..Kan nooit goed zijn als je het mij vraagt, soms is een tik gewoon nodig om de plaats van het dier even duidelijk te maken...!

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:13

frisiangirl schreef:
Pff, ik wordt zo moe van mensen die hier dierenmishandeling roepen... Slapen ,het gaat hier om een corrigerende tik....maar dat heb ik geloof ik al wel 3 x in dit topic geschreven....Het paard wordt hier niet geslagen, maar getikt....

Mja ben ik het mee eens.. het zoveelste topic... mag ik slaan... of corrigerende tik.. is het mishandeling? Kijk als je met voorwerpen op je paard gaat slaan om hem opzettelijk pijn te doen.. JA DAT IS MISHANDELING! Als een paard vervelend is en moet opgevoed worden.. moet een paard iets voelen waardoor ze weten EN HERKENNEN! dat het niet mag.. dat is bij heel veel dieren zo.. (denk aan honden) Dieren verstaan geen Nederlands. Hoe denken jullie dat paarden opgevoed worden en het wild? Daar krijgen ze nog eens harde tikken! Of willen jullie dat ook hanteren en hard in de nek van een paard/pony bijten zoals de moeder ook doet om haar veulen op te voeden? Sorry hoor.. maar volgens mij vergeten jullie nog wel eens dat wij degene zijn die paarden uit hun natuur hebben gehaald en dat wij ze ook moeten kunnen opvoeden. En dat het niet altijd lief en soft kan zijn als je niet wilt dat het paard jou de baas is..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:13

indd randie. had ik ook al eerder gezegd.

wij moeten de leider zijn over ons paard.. geen vrienden.. (natuurlijk volgt dat uit leiderschap)

ik ben benieuwd hoe de mensen die dit dierenmishandeling vinden reageren op een paard wat iedereen aanvalt en iedereen trapt en iedereen eraf bokt. dan zullem ze wel zeggen dat komt omdat ze geslagen zijn.. ja dat is volgens hun dan de oorzaak.. maar hoe gaan ze het oplossen. bij zo'n paard lukt het niet met alleen geduld.

(niet dat geduld geen goede zaak is.. we zijn een 3 jarige aan het beleren en het enigste wa helpt is geduld en slaan zeker niet)

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:19

randie schreef:
ik vraag me dan ook serieus af, hoe de verhoudingen tussen die mensen en hun paard is..Kan nooit goed zijn als je het mij vraagt, soms is een tik gewoon nodig om de plaats van het dier even duidelijk te maken...!

Ja klopt.. ik kom liever niet bij paarden die denken dat ze wel even over me heen kunnen lopen.. Ze zijn toch een stuk groter/sterker en zwaarder Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:30

Ik heb niet echt de moeite genomen om 20 pagina's te lezen, maar ik wou toch even reageren.

Ik vind dat het best wel eens nodig kan zijn om een tik te geven. Maar dan op het juiste moment, wanneer er geen onduidelijkheid is over de betekenis ervan. En geen 20,30 tikken, maar 1 tik. En dan gedaan, voor beiden. Paard met ongewenst gedrag en baas met tikken uidelen. Slaan tussen de oren is echter iets wat ik nooit zou doen, ook nooit op het hoofd... Ik deel alleen een tik uit in uitzonderlijke situaties (meestal negeer ik ongewenst gedrag en beloon ik goed gedrag), bv. wanneer een paard de neiging heeft om mij te trappen, reken maar dan dat ie een mep kan verwachten op z'n billen. En ik zal je eerlijk zeggen, ik heb er nog geen gehad die het een 2e keer geprobeerd heeft... Maar ook nog geen die daarna boos of bang van me was omdat ik hem "mishandeld" had. Maar wel paarden die dan weten dat ik een klein aandeel meer heb in de baas zijn. Je mag ze af en toe wel even duidelijk maken wie de baas is, natuurlijk lost slaan niets op (met slaan bedoel ik, vaak meppen uitdelen omdat iets niet lukt oid), maar een corrigerende tik kan wel werken. In bepaalde situaties. Lachen

Slaan tussen de oren vind ik eigenlijk wel gemeen... Maar dat vind ik van alle "slaan", in de betekenis die ik hiernet uitlegde.

*edit: Misschien wou iemand nog weten: waarom niet tussen de oren of op het hoofd? Paarden worden er hoofdschuw van. Sommige misschien minder of helemaal niet, maar er zijn er die daar enorm gevoelig voor zijn. Mijn paard bv. is zo al redelijk hoofdschuw (hoewel ik haar nooit geslagen heb op haar hoofd, ergens anders -kont, ik neem niet aan dat ze daar hoofdschuw van wordt- heeft ze wel al eens een tik gekregen wanneer ze zich eens behoorlijk aanstelde tijdens poetsen -heeft ze overigens nooit meer opnieuw geprobeerd-) en dat wil ik niet nog erger maken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:15

roxiie schreef:
Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening Bloos

Én mijn mening ook Cool Vork

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:17

ik denk dat dit topic vooral is als hij steigerd.. mij is verteld dat je dan met een ei tussen de oren moet slaan.. dat het dan net lijkt of stoot hij zijn hoofd

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:03

mmmm. ik heb idd altijd een ei op zak als ik aan het rijden ben...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 06:48

en ik heb ook echt de tijd om dat ei uit mijn zak te halen en dan op het hoofd te plaatsen Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 07:54

ik heb geen ei maar een balonnetje met water bij me.

veeeel makkelijker, zo'n ei gaat toch maar kapot in je jaszak Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 07:58

enne toen ik 15 was reed ik op een merrie die een steiger probleem had.
alles heb ik geprobeerd.

dat ei dus.
een ballon met water,tegen de tijd dat je beiden gepakt hebt staat dierlief allang weer op de grond. Knipoog
achteruit laten lopen,dus teugels erg kort, en dier net zo lang achtruit laten lopen tot het niet meer steigerd
slaan onder de buik met een touw( zou dan het verhaal moeten zijn dat ze denken dat er een roofdier aanvalt en ze daarna nooit meer steigeren)

en talloze andere "goede "tips" Knipoog

helaas voor mij is dit verhaal afgelopen met 3 dagen intensive care, paard is gaan steigeren er vandoor gegaan en onderuit gegaan op straat ..

uiteindelijk is het paard gestopt met steigeren door hele goede begeleiding, en grondwerk Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:02

Ik heb het voordeel dat ik meestal jonkies rij, en bij de eerste de beste dreiging van steigeren heb ik dan dus een heel los rechterhandje, die een geweldige draai om de oren geeft. Daardoor druk je dat soort geintjes gelijk de kop in, en zullen ze het niet zo heel snel weer doen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:28

KiWiKo schreef:
Ik heb het voordeel dat ik meestal jonkies rij, en bij de eerste de beste dreiging van steigeren heb ik dan dus een heel los rechterhandje, die een geweldige draai om de oren geeft. Daardoor druk je dat soort geintjes gelijk de kop in, en zullen ze het niet zo heel snel weer doen

Beter voorkomen dan genezen, Kiwiko! Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:24

Een corrigerende tik is normaal, maar met een zweep tussen zijn oren slaan vind ik niet normaal. Een paard mag best weleens een tik hebben als het nodig is maar wel op een plaats waar het normaal is, dus borst of gewoon op zijn billen. En dan gewoon een tik en niet tien tikken.

Mijn man ging altijd wandelen met king toen hij nog een veulen was. Hij heeft toen twee keer gesteigerd en toen nooit meer, mijn man had ook een los rechter handje en hem dus een flinker kledder verkocht hij heeft het nooit meer gedaan.

En mijn vorige paard steigerde ook als 2 jarige, De eerste keer schrok ik me rot en werd ik heel boos het hielp niet dus de volgende dag ben ik met zweep gaan wandelen en deed hij het weer en toen heeft hij een hele harde tik op zijn borst gekregen en hij heeft het toen ook nooit meer gedaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:29

Kingsley2 schreef:
Een corrigerende tik is normaal, maar met een zweep tussen zijn oren slaan vind ik niet normaal. Een paard mag best weleens een tik hebben als het nodig is maar wel op een plaats waar het normaal is, dus borst of gewoon op zijn billen. En dan gewoon een tik en niet tien tikken.

Mijn man ging altijd wandelen met king toen hij nog een veulen was. Hij heeft toen twee keer gesteigerd en toen nooit meer, mijn man had ook een los rechter handje en hem dus een flinker kledder verkocht hij heeft het nooit meer gedaan.

En mijn vorige paard steigerde ook als 2 jarige, De eerste keer schrok ik me rot en werd ik heel boos het hielp niet dus de volgende dag ben ik met zweep gaan wandelen en deed hij het weer en toen heeft hij een hele harde tik op zijn borst gekregen en hij heeft het toen ook nooit meer gedaan.

Dan zou ik juist verwachten dat ze nog meer steigeren..
Zou toch kiezen voor lel op kop of onder buik.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:41

Hij was toen 1.65 en ik ben niet zo groot dus ik kon er niet bij ik liep ernaast. Maar normaal zou hij een flinke klap op zijn hals krijgen als ik er op zou zitten of net als mijn man bij king deed.

En bij mijn vorige paard moest ik uitkijken als ik onder zijn buik schop zou geven dat heb ik een keer gedaan toen hij uithaalde maar toen schopte hij terug. Toen wel een brul en alsnog weer een schop gegeven toen was het over.

Gelukkig hoef ik king bijna nooit een tik te geven. Weleens als hij zich aansteld en ergens niet langs wil en er een spelletje van maakt. Of een heel klein tikje achter de kuit voor reactie of meer reactie. maar dat doet iedereen dat is normaal Knipoog Haha!

Maar goed elk paard heeft een andere reactie als hij ergens gecorrigeerd op wordt of afgestraft. Clown Bloos

detour schreef:
Kingsley2 schreef:

Dan zou ik juist verwachten dat ze nog meer steigeren..
Zou toch kiezen voor lel op kop of onder buik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:43

randie schreef:

Levensgevaarlijk uiteindelijk Clown