Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:24

Macusa schreef:
Ik denk dat als het zover is dat het paard uit agressie met bek open en klauwende voorbenen op me afkomt dat er al iets mis is met de opvoeding die hij tot op dat moment heeft genoten.

Dat moge duidelijk zijn (lekkere dooddoener dus). Helaas heb je het verleden van een paard niet altijd in eigen hand. Soms krijg je dat op de koop toe en zul je ermee moeten 'dealen'. Dan kun je wel mooie verhalen ophangen over je eigen paarden die je altijd van jongs af aan in eigen hand hebt gehad, maar die ervaringen zijn dan niet echt van toepassing op een paard met een dergelijk onopgevoed verleden. Bij zo'n brutale/onopgevoede zul je andere maatregelen toe moeten passen. Dan kom je gewoon niet weg met een helper die hem weer even in de juiste richting dirigeert, of gezellig even met het paard mee gaan rennen/spelen (dat vind ik overigens het allerdomste wat je met paarden kunt doen, maar goed; wie ben ik?)

Marjolein_18 schreef:
maar ze kan wel een tik krijgen als ik het helemaal zat ben.
mij uit (d.m.v rangorde), maar ze kan wel een tik krijgen als ik het helemaal zat ben.

Ik vind het een verkeerd uitgangspunt om pas te straffen als je 'het helemaal zat bent'. Dat impliceert dat je gedrag toestaat tot jij het irritant vindt worden. Dat is niet concequent en duidelijk naar het paard. Een paard kan tenslotte niet inschatten wanneer jouw irritatiegrens bereikt is. Bij alles wat je paard doet moet je bedenken of dat gewenst is of niet. Als het gedrag op bepaalde momenten niet gewenst is (bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd) moet je het nooit toestaan, ook niet in je training, ook niet als je moe bent en ook niet als het kerst is. Dat snappen paarden namelijk niet.

detour schreef:
Ik doelde meer op de timing, het gaat er om dat je paard het snapt waarom hij wordt gestraft

Timing is ook het allerbelangrijkste. Je moet een paard binnen 3 seconde na (on)gewenst straffen of belonen, anders weet hij niet waar hij voor gestraft of beloond wordt. Dus een klopje op de hals als beloning tijdens het uitstappen heeft weinig effect.

ardo_iggy schreef:
Wat vinden jullie er dan van als een hoefsmid of tandarts zegt dat hij het paard niet behandeld omdat het onacceptabel gedrag vertoond.

Groot gelijk! Ik heb wel eens medelijden met tandartsen en hoefsmeden hoor! Als je die verhalen wel eens hoort!

Cloverdale schreef:
Als hoefsmid/tandarts heb je de taak een dier te behandelen en moet je, je eigen trucjes kennen om een paard/pony gehoorzaam te krijgen.

Die trucjes kennen ze in de regel wel hoor! Alleen die mogen ze dan weer niet van de eigenaren toepassen. Die houden er soms hele andere ideeen, en andere interpretaties van gedrag op na. Overigens hebben hoefsmeden vaak een ondankbare taak met onopgevoede paarden; een zeurende eigenaar aan je kop, je moet drie keer zo hard ingrijpen voordat het een keer effect heeft omdat het beest zo brutaal is geworden. Ik zou echt niet met ze willen ruilen hoor. Paarde eigenaren, of lievergezegd; mensen met paarden mogen wel eens wat meer respect hebben voor en vertouwen hebben in dergelijke proffessionals! Kunnen ze nog wat van leren.

En als je zelf zo koeteldekoet met je paard bent, dan moet je ze zelf maar bekappen, of de tanden doen.

Cloverdale schreef:
Een hoefsmid/tandarts die hiervoor wegloopt mag van mij part z'n beroepsnaam niet meer dragen

Totaal niet mee eens! Heel verstandig juist! Dat ze niet meegaan in de grillen van allerlei mensen met paarden, maar vertouwen op hun eigen ervaring, kennis en kunde t.b.v. hun eigen lijfsbehoud! Laat die mensen eerst zelf hun paard maar eens opvoeden. Ik vind het overigens een gebrek aan opvoeding als je paard zich niet gedraagt bij een hoefsmid of tandarts. Dat zegt meer over de eigenaar dan over de smid. Bovendien; betaal jij zijn kosten voor arbeidsongeschiktheid als hij door jouw paard arbeidsongeschikt, of misschien wel invalide wordt geslagen?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:31

Citaat:
Die trucjes kennen ze in de regel wel hoor! Alleen die mogen ze dan weer niet van de eigenaren toepassen. Die houden er soms hele andere ideeen, en andere interpretaties van gedrag op na.

Als ze deze trucjes niet mogen uitvoeren zegt dat genoeg...
in dat geval zou ik het niet gek vinden als ze er bij weglopen =)

maar als ze het niet proberen vind ik het toch een hele andere zaak

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:38

Cloverdale schreef:
maar als ze het niet proberen vind ik het toch een hele andere zaak

Als ze het niet eens zijn met de aanpak van de eigenaar en het daarom niet eens willen proberen t.b.v. hun eigen veiligheid en lijfsbehoud geef ik ze groot gelijk. Ik denk dat naast paardenkennis, hoefsmeden, tandartsen en dergelijke ook heel veel mensenkennis op doen en snel kunnen inschatten met wat voor eigenaar ze te maken hebben en daar hun conclusies uit trekken. Dat zal ze waarschijnlijk heel wat tijd en zinloze discussies besparen.

Vriendin van mij leerde voor dierenarts, was helemaal gek van paarden. Toch wilde ze geen paardenarts worden omdat veel paardeneigenaren de meest lastige diereneigenaren zijn om mee te werken. Ze weten alles beter. Als zij zei dat het paard links voor kreupel was, bleef de eigenaar volhouden dat het rechtsachter was. Dat soort dingen...

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:46

Om precies op de vraag van de TS terug te komen Knipoog
Ja mn vzpaarden krijgen gerust een tik/klets op hun kont of achter mn been. En als ze met oefeningen door mn been heen lopen een tik/prik met mn spoor.
Geen problemen en/of moeite mee. Natuurlijk krijgen ze niet zomaar een tik, als iets eng is eerst even kijken en langsstappen, rondje daarna weer gekloot dan gaan ze gewoon de hoek in! Pets erover heen en rondje daarna geen probleem meer.
Ik ken mn vzpaarden na 3 jaar met vanalles en nog wat wel, en weet dat als ik even wat harder doorzet het 'enge' probleem opeens over is Knipoog
Maar slaan zonder eerst jezelf te controleren op fouten of onduidelijke hulpen is not done

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:05

Iris_panta schreef:
Een corrigerende tik mag, maar dan moet het wel rechtvaardig zijn.

Ik heb het vorige week nog meegemaakt. Mijn 2 jarige liep netjes mee aan de hand naar de zandbak. Vervolgens stopt ze precies voor de ingang en vertikt ze het om de bak in te lopen.
Hier maakt ze gewoon een spelletje van dan. Dus mijn vader mee laten lopen met een zweepje, en zo gauw ze stopte een flinke tets laten geven. 1x en nu is het over. Maargoed dit was 1 tik. Een pak rammel is heel wat anders..... dat vind ik niet kunnen.

ik stem idd met jou in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:22

jasmijn78 schreef:
Helaas heb je het verleden van een paard niet altijd in eigen hand. Soms krijg je dat op de koop toe en zul je ermee moeten 'dealen'. Dan kun je wel mooie verhalen ophangen over je eigen paarden die je altijd van jongs af aan in eigen hand hebt gehad, maar die ervaringen zijn dan niet echt van toepassing op een paard met een dergelijk onopgevoed verleden. Bij zo'n brutale/onopgevoede zul je andere maatregelen toe moeten passen. Dan kom je gewoon niet weg met een helper die hem weer even in de juiste richting dirigeert, of gezellig even met het paard mee gaan rennen/spelen (dat vind ik overigens het allerdomste wat je met paarden kunt doen, maar goed; wie ben ik?)

Van de 7 pony's die ik momenteel verzorg/train/rijd is er maar 1 die ik vanaf dag 1 ken. En dat is de makkelijkste van de 7, dus natuurlijk speelt dat een rol. Wil niet zeggen dat ik de andere 6 anders behandel, laat staan wel eens sla. Ik ga met alle 7 even consequent om, de 1 is brutaler en/of slechter opgevoed dan de ander en het heeft heel wat tijd en geduld gekost om ze te krijgen waar ze nu zijn.
Ze zijn nu allemaal makkelijk en geweldig in de omgang maar reken maar niet dat dat altijd zo geweest is.

Wat hoefsmeden betreft, die hoeven mijn pony's ook niet slaan en al helemaal niet met zo'n vreselijke praam aan te komen. Vaak komen ze al aan met zo'n ding uit 'voorzorg' terwijl het niet nodig is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:25

wow, 20 pagina's alweer, gaat hard.
En er is echt wel een interessante discussie ontstaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:34

Onze Shet is super sensibel en reageert al op een zwaai met de arm.
Onze Arbier is iets minder onde de indruk daarvan.
Ons veulen is erg vriendelijk maar heeft iets stoicijns; daar moet ik echt duidelijk tegen zijn, met stem, nonverbale communicatie en soms een tik tegen de borst. Ze heeft me echter nooit gebeten of gemept; bij anderen heeft ze dat wel gedaan.

onze Shet is de gevoeligste.

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:00

Een paard moet respect voor je hebben, maakt niet uit op welk moment. Lachen
Het blijft een vluchtdier, en de kans is groot, dat als je niet streng genoeg bent op het ene moment, dat het paard niet meer naar je luistert op belangrijke momenten.
Dus ja, ik ben liever van een goed pak rammel (beter 1x goed dan 10x een beetje). Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:01

jasmijn78 schreef:
Ik vind het overigens een gebrek aan opvoeding als je paard zich niet gedraagt bij een hoefsmid of tandarts. Dat zegt meer over de eigenaar dan over de smid.

Kom jij mijn paard opvoeden Jasmijn? Haha!
Is doodbraaf en kunt er alles mee doen, alleen haat hij de smid Clown

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:09

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:15

Urielle schreef:
jasmijn78 schreef:
Ik vind het overigens een gebrek aan opvoeding als je paard zich niet gedraagt bij een hoefsmid of tandarts. Dat zegt meer over de eigenaar dan over de smid.

Kom jij mijn paard opvoeden Jasmijn? Haha!
Is doodbraaf en kunt er alles mee doen, alleen haat hij de smid Clown

De jouwe is anders Lachen Lachen das gewoon een rare Lachen

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:19

Ik durf!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:21

ONze smid zei wel eens: "Als ik kom en je kunt niet, haal het dier dan op stal.. Als ze mij eenmaal kennen en ik wil ze halen lopen ze weg".. Hij was echt wel aardig; zal wel beetje lijken op het hond- en-postbodefenomeen... Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:34

Die van mij heeft in de achterkant van de stal een luik zitten, en geloof me: hij springt eerder door het luik dan dat de smid hem mag pakken Nagelbijten / Gniffelen
Het is gewoon echt een maf beest, zoals Kim al zegt
(soort zoekt soort zeggen ze dan Tong uitsteken )

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:46

het paard van mijn vriendin komt ook nooit als de hoefsmid er is. Dan gaat ze heel boos kijken en slaan zelfs.. En dat heeft te maken met dat ze iets tegen mannen heeft.. en dat komt door een vogelschieter. maar nu is het gelukkig al wat minder.. en die hoefsmid was gewoon heel slecht.

en nog even over het onderwerp waar het om ging..
Ja ik durf me paard ook zeker wel een tik te geven.. al gebeurd dat haast nooit.. want t is een super lieve pony.. en als ik rijd rijd ik haast nooit met zweep. Sterker nog.. heb dat pas 5 keer in de 2 jaar gedaan ofso.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:47

Mijn pony is vroeger mishandeld (jaren geleden), maar heeft
nog steeds last van wat er toen met haar gebeurd is. Je kon
bijv. niet in dr stal staan wanneer ze stond te eten. Als je in
dr stal stond of liep, viel ze je zo aan. Ze heeft zelfs iemand
in de schouder gebeten, dat tie naar t ziekenhuis moest..

De laatste jaren gaat t steeds beter, maar bijv. met opzadelen
blijft ze bijten om even te laten zien dat ze het niet leuk vind.
Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden, zodat ze niet zo
nijdig gaat doen.
De laatste tijd doet ze alleen maar gemeen om te laten zien dat
ze de baas. Ze doet namelijk alleen gemeen in stal, buiten stal
is ze super lief, maar haar stal is gewoon haar terrein.

Soms heeft ze nog wel eens dagen dat ze aan loopt te vallen,
bijten, of loopt te maaien met haar been, maar als ik dan bijv.
een tik op haar been geeft, reageert ze gewoon weg niet..
Dus meestal dreig ik eerst met mn arm én zeg ik dat ze fout bezig
is, meestal weet ze dan wel dat t niet mag. Anders geef ik haar
een tikje op haar gezicht en dan stopt ze gelijk.
Met nadruk op tikje, want ik sla der totáál niet hard, want hier
hou ik eigenlijk totaal niet van. Maar na de jaren dat ik met r
bezig ben geweest, is dat wel de manier waarop ze het beste
reageert..

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:49

nou moeten jullie niet gaan denken dat ik pas twee jaar rijd.. maar die pony die ik verzorg ( me vriend's pony ) die rijd ik 2 jaar nu.

ff voor de duidelijkheid Haha!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:06

Urielle ,mijn oude fijne merrie heeft 5 hoefsmeden gehad ,de eerste overleed daar heeft zij een goede relatie mee gehad , daarna is er nooit meer 1 geweest die wat met haar kon.
k Ben het zelf haar hoeven gaan doen.Je ziet het ook aan haar kop als er een hoefsmid met haar aan de gang ging.....

me_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:26

nou als een paard iets doet wat niet mag dan geef ik m zeker wel op zijn donder ja want doe ik dat niet dan blijft ie dat misschien wel doen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:19

me_laura schreef:
nou als een paard iets doet wat niet mag dan geef ik m zeker wel op zijn donder ja want doe ik dat niet dan blijft ie dat misschien wel doen.

Of het probleem ligt bij de ruiter..? Of het paard is bang?
Beetje kort genomen, 'blijft ie dat misschien wel doen'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 02:47

WinBinChes schreef:
promptertje schreef:
Nee, ik "tref" ze niet, ik voed ze zelf van jongs af aan op.

En dat is gelijk het halve werk, maar met onopgevoedde paarden red je dat helaas niet.

Precies, een paard wat je zelf opvoed is iets heel anders dan een paard wat bij een ander vandaan komt.

Ik heb op het moment 2 4 jarigen waarvan de een bij ons is geboren en de ander vanaf een half jaar bij ons is en die hebben geen van beide ooit een tik gehad. Dus idd zelf opvoeden is al het halve werk.

@ WinBinChes; hoeveel paarden heb jij zelf opgevoed en hoeveel paarden heb je op oudere leeftijd gekregen? (met ouder bedoel ik niet oud maar al 'opgevoed')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 02:54

detour schreef:
We hebben nu een veulen wat ik twee keer per dag zalf in het og moet aanbrengen, drama. Dan ga ik echt niet met haar "in gesprek", wil het zo niet dan een touwtje over de neus, touw door een handvat, ze spartelt, voelt de druk, blijft staan, geeft zich over, creme er in en belonen. Is misschien hard, maar langer zo'n gevecht duurt hoemeer stress zo'n dier opbouwt. Soms is het imo een kwestie van er even doorheen. Haha!

Daar heb ik ook nog een ontzettend mooi voorbeeld van maar dat is niet echt het onderwerp van dit topic. Het gaat er hier om of je je paard een tik geeft als hij je bv bijt.

@ Cloverdale; Een hoefsmid heeft groot gelijk als hij een paard niet wil behandelen omdat hij ongemanierd is. Hij heeft alleen de plicht om te behandelen als het paard ernstig gevaar loopt als hij dat niet doet, nu is dat meestal niet het geval dus mag een hoefsmid gewoon weigeren te bekappen/beslaan.
Jij hoort als eigenaar er ook voor te zorgen dat hij zijn werk goed kan doen, dat is door zelf te zorgen dat je paard zijn gemak houd of door de hoefsmid toestemming te geven zijn trucjes te gebruiken. Doe je geen van beide dan heeft hij het grootste recht en gelijk om weg te lopen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:20

Citaat:
Je kon
bijv. niet in dr stal staan wanneer ze stond te eten.

Mijn paard is ook eeen heks als ze eten heeft. Als je haar stal dan binnen wil gaan dreigt ze ontzettend. Dreigen prima, maar bijten mag ze me dus niet. Ik ga dus gewoon de stal in na een waarschuwing en ze heeft me nog nooit wat gedaan, ze kijkt alleen zo allemachtig zuur... Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:07

anneliesdj schreef:
WinBinChes schreef:
En dat is gelijk het halve werk, maar met onopgevoedde paarden red je dat helaas niet.

Precies, een paard wat je zelf opvoed is iets heel anders dan een paard wat bij een ander vandaan komt.

Ik heb op het moment 2 4 jarigen waarvan de een bij ons is geboren en de ander vanaf een half jaar bij ons is en die hebben geen van beide ooit een tik gehad. Dus idd zelf opvoeden is al het halve werk.

@ WinBinChes; hoeveel paarden heb jij zelf opgevoed en hoeveel paarden heb je op oudere leeftijd gekregen? (met ouder bedoel ik niet oud maar al 'opgevoed')

Ik heb er 3 opgevoed, mijn huidige was al enigsinds opgevoed, dus heb ik niet meegeteld, maar moest wel verder opgevoed worden. Is ook de enige die ik reeds zadelmak heb gekocht.

De paarden die ik niet opgevoed heb, waren de dieren die ik er bij heb gereden voor andere mensen.\

Ja en de verzorgpony's uit mijn pony tijd waren al opgevoed, maar die tel ik niet mee, want ik kan me niet herinneren hoe ik daar mee omging.

Maarre, hoezo?