wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:13

Ik ambieer het niet en Taco is ook niet groot genoeg.

Of Ginny het ooit gaat doen weet ik niet, Banshee is wel groot genoeg. Maar die moeten eerst het Z2 nog door en Ginny heeft niet zo heel veel haast omdat Banshee nog niet zo oud is.

Amber ook geen idee van. Maar die zou absoluut geen verkeerd beeld slaan, dat is een super mooie combinatie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:15

ha, en wij kunnen het niet, ambieren het niet en zijn niet groot genoeg.. (en hebben nog lang niet genoeg punten... Haha! )

(stupid question.. is Vinnet.. (banshee een echte V??))

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:23

Ja is een echte V!
Wordt dit jaar dus pas 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:57

Kelly_Taco schreef:
Yamcha, als je echt voor ogen hebt om dressuur te gaan rijden dan sluit ik me inderdaad bij je aan, ga dan geen fjord kopen. Kans van slagen is niet zo heel groot. Wat niet wil zeggen dat de kans groot is als je een b.v. Gribaldi koopt maar de kans is aanzienlijk groter Ja

Tuurlijk moet je het er bij een Gribaldi of een Ferro ook uitrijden, het is niet persé zo dat een dressuurgefokt paard makkelijker te rijden is. Vaak zijn ze ook heter (en kunnen zó heet worden ook van het werk op zich, dan vinden ze het zó vreselijk leuk dat ze of veel te sensibel worden of niet meer terug te nemen zijn).
Ik hoor dat hier altijd wel op Bokt, maar het is imo grote onzin, een dressuurgefokt paard wordt ook niet met een zadel op geboren natuurlijk. Wel is het zo dat ze van nature soepeler, leniger zijn, en makkelijk kunnen verzamelen en uitstrekken, dat is niet moeilijk voor ze. Maar ze moeten net zo goed opgevoed en beleerd worden als een ander paard.
En ze moeten gereden worden, en dat wordt hier op Bokt nog wel eens vergeten, heb ik het idee.

Veel paarden zijn zó getalenteerd, maar de ruiters komen (met een beetje geluk ook nog) hoogstens in de M. Dan zal het paard ook niet hoger komen, en zeker dit soort paarden zijn gebaat met consequente, eerlijke ruiters, en er zijn maar weinig die dat kunnen.
(imo is het dan ook grote nonsens om een duur dressuurgefokt paard te kopen, je rijdt het potentieel er toch niet uit, maar goed, dat is off-topic)

Maar die Fjord zal het mss best snappen wat de bedoeling is, maar de meeste hebben er gewoon het lijf niet voor. Er lopen hier een paar grappige Fjorden rond op Bokt, dat is waar, maar het overgrote deel zijn gewoon tanks (no offence intended).

Kelly_Taco schreef:
Heb je echt al een fjord en vind je het leuk om te gaan starten om te kijken waar je uiteindelijk zult stranden vind ik dat je dat gewoon moet doen.

En dat ben ik volledig met je eens.
Maar wees dan wel reëel, en verwacht geen mega-resultaten. Al moet je er natuurlijk wel van genieten als je die wel hebt Tong uitsteken

Sisco4life schreef:
Yamcha schreef:
Bij een dressuurpaard denk ik aan een Ferro, of een Jazz of een Krack C. DAT zijn imo dressuurpaarden.

Nee, ik geloof best dat je met een fjord een aardige proef neer kunt zetten op de lagere niveau's (voordat iedereen nu begint te gillen, ik weet dat er ook een paar zijn die Z rijden, maar ik zie ze niet in de ZZ zwaar of de Lichte Tour, jullie wel?)
maar ik blijf het idd recreatiepaarden vinden.
En ja hoor, van mij mag je er best mee starten... Knipoog

Helemaal mee eens. Ze hebben niks extra's, en komen juist te kort Kijk naar de gangen en de bouw. Dan kan ie nog zoveel kunstjes kunnen, 100% zal het nooit zijn.
Verder vind ik ook de huis-tuin en keuken paarden van veel mensen helemaal niks voor de dressuur, wederom wegens de gangen en de bouw. Ze scoren er gewoon niet mee

En het gaat nog veel moeilijker en harder worden want er komen steeds betere en mooiere bloedpaardjes dat straks de koudbloeden terug bij af zijn denk ik. Nu kan je er nog soms mee scoren maar ik denk dat dat over 10jaar heel anders is...

Even voor de duidelijkheid: wij hebben hier ook een fjord staan, lief ding maar meer dan aaien en recreatief rijden zal ik er nooit mee doen
Daar ga je geen dressuur mee rijden Tong uitsteken

En dat bedoel ik precies.

__Daphnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:03

Geweldig! Ik vind ze echt leuk!

Weer eens wat anders als die sporttypes.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:46

maar zijn ze geschikt voor de dressuur,?? persoonlijk zelf heb ik er niks mee maar ik vind het altijd wel leuk als ik er eentje voor bij zie komen in de wedstrijden. maar persoonlijk zal ik zelf nooit voor een fjord gaan.!

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:14

Als iemand er plezier in heeft om met een fjord te rijden moet je dat vooral niet laten. Alleen ik zou persoonlijk geen fjord uitkiezen als je een dressuurcariere ambieert en dan met name je doel is om in de hogere klassen te gaan starten....ze zijn niet bepaald atletisch en een toobeeld van souplesse

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:32

Yamcha schreef:
Veel paarden zijn zó getalenteerd, maar de ruiters komen (met een beetje geluk ook nog) hoogstens in de M. Dan zal het paard ook niet hoger komen, en zeker dit soort paarden zijn gebaat met consequente, eerlijke ruiters, en er zijn maar weinig die dat kunnen.
(imo is het dan ook grote nonsens om een duur dressuurgefokt paard te kopen, je rijdt het potentieel er toch niet uit, maar goed, dat is off-topic)

.

bovenstaande is het probleem van IEDER paard is denk ik, ahum.. Haha!

Helaas kunnen wij ruiters soms niet helemaal eruit rijden wat erin Huilen zit...

En dat geldt niet alleen voor de getalenteerde paarden.. ook voor de a typische dressuur paarden....
(ook mijn bolle zal met topruiter beter presteren!!!mits die er al op wil! rijden.. Knipoog )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:36

Pukkk schreef:
maar zijn ze geschikt voor de dressuur,?? persoonlijk zelf heb ik er niks mee maar ik vind het altijd wel leuk als ik er eentje voor bij zie komen in de wedstrijden. maar persoonlijk zal ik zelf nooit voor een fjord gaan.!

Als je het algemeen trekt misschien niet.

Maar een fjord die tot hoog in de dressuur komt, tja, die is dus duidelijk wel geschikt voor de dressuur. Anders kwam ie niet zo hoog.

Ik vind het ook raar als mensen zeggen dat 'die fjord die zo hoog loopt' de souplesse niet heeft, of de gangen niet heeft of weetikveel wat. Die fjord heeft dat dus duidelijk wél anders bleef ie wel hangen in de L of M.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:08

Of wordt gereden door een getallenteerde ruiter. Je scoort je punten natuurlijk niet alleen op gangenwerk, de meeste fjorden zullen geen hoge ogen gooien bij een uitgestrekte draf maar kan andere oefeningen wel heel goed wegzetten. Als je op bijvoorbeeld je uitgestrekte draf een 4 scoort en op een galopwissel (ik noem maar wat) een 8 heb je toch die gemiddelde 6 die dan weer voldoende is.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:14

Maanling, Taco heeft absoluut geen gangen
Hij draaft als een shetlander Ja
Dus van Taco kunnen ze dat toch zeker wel zeggen.

Taco heeft alleen een karakter waar menig GP paard een puntje aan kan zuigen.
Hij loopt echt op karakter.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:39

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb er zelf ook zo eentje. Nu 6 maanden nadat ik haar heb begint ze zowaar in de draf een beetje ruimer te lopen, zodat ze ín de voetstappen van voorhoef loopt ipv 20 cm erachter.

Maar goed, dan verdiend Taco het dus wel om zo hoog te lopen. Je krijgt je punten niet bij een pakje boter (of dekje) toch? Hij heeft dus iets waardoor hij wel geschikt is voor de wat hogere dressuur.

Dat er dan nóg mensen zijn die zeggen: die fjord heeft het gewoon niet, alleen omdat het een fjord is. Dat vind ik kortzichtig.

Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:02

Maanling schreef:
Maar een fjord die tot hoog in de dressuur komt, tja, die is dus duidelijk wel geschikt voor de dressuur. Anders kwam ie niet zo hoog.

Ik vind het ook raar als mensen zeggen dat 'die fjord die zo hoog loopt' de souplesse niet heeft, of de gangen niet heeft of weetikveel wat. Die fjord heeft dat dus duidelijk wél anders bleef ie wel hangen in de L of M.

Helemaal mee eens!!! Knipoog
En als de fjord in de sport loopt wordt het toch een sportpaardje Knipoog .
Ik vind koud en warmbloeden in de ring beide leuk!!! Haha!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:34

Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand met zijn fjord of ander koudbloed Ik de hogere klasses. Dus m of z Komt dat het paard dan wel degenlijk kan lopen en doe souplesse heeft of de jury in ziet dat het paard er nog een beetje moeite mee heeft maar zeker wel die souplesse in zig heeft.

Nu ik een prive trainer heb gaat mijn haf ook een stuk beter lopen en soepeler. En dat zal de jury ook zien. en vaak ook nog leuk vinden om te zien ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:02

hi hi.. wij rijden regelmatig 3en voor uitgestrekte draf.. Slapen Dromen
Dan is 60 m bak de diagonaal lang hoor!!! en doorgaans je eerste onderdeel
na het groeten.. zucht...

en oef.. als er dan 2 x uitgestrekte draf Boos! en ook nog eens middendraf in een proef zitten Verdrietig ...
Dan moet mijn kleine pantoffeldier Zij zijn groot en ik is klein! .. toch wel stinkend!!!
haar best doen om dat te compenseren.. ...
(en dat doet ze gelukkig.. (zijgangen OK dan! ...))

ook mijn pony loopt Z op karakter....
overigens denk ik dat ieder paard voor je moet willen!
werken, en dat dwingen niet tot hetzelfde resultaat leidt...
Dank je wel, Sjolvir!!! Bloos

(overigens gaat ze de laatste tijd nu ze geen lespony meer is..beter draven!!!
(met mate uiteraard. Knipoog .)
ze heeft tot september vorig jaar elke dag kindertjes het rijden bijgebracht..
al die 5 jaar dat ik haar heb.. dat vind ik dus een wereldpony!!!
Z paard zijn, NAAST je dagelijkse manege pony Ja geslof!!!!..... )

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:05

Ik vind fjorden in de dressuur altijd prachtig om te zien, vind ze meestal meer karakter hebben dan de standaard sportpaarden Ja

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:15

Sjolvir schreef:
hi hi.. wij rijden regelmatig 3en voor uitgestrekte draf.. Slapen Dromen
Dan is 60 m bak de diagonaal lang hoor!!! en doorgaans je eerste onderdeel
na het groeten.. zucht... )

Ik heb wel geregeld 5-en voor de midden en uitgestrekte gangen (soms een 4 en soms een 6) dus ik moet het ook compenseren met mijn fjord maar die kan de zijgangen ook vrij goed, en het achterwaarts en de contra galop dus daar moeten we dan op scoren. Maar mijne heeft ook zeker plezier in het werk, en is ook goed voorwaarts, impuls en aanleuning is oook (bijna) altijd een 7, hij wil graag Knipoog .

Sjolvir schreef:
ze heeft tot september vorig jaar elke dag kindertjes het rijden bijgebracht..
al die 5 jaar dat ik haar heb.. dat vind ik dus een wereldpony!!!
Z paard zijn, NAAST je dagelijkse manege pony Ja geslof!!!!..... )

Absoluut een wereld pony, super!!! OK dan!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:01

Kelly_Taco schreef:
Amber ook geen idee van. Maar die zou absoluut geen verkeerd beeld slaan, dat is een super mooie combinatie.

(neem aan over mij Schijnheilig?)
Leuk om te horen Haha!

Gelukkig staat er voor springen geen stokmaat, maar het houd wel een keer op haha.

Sjolvir schreef:
En van Amber met Pepper ook geen idee...

Fjorden ruiter met binnenkort ZZlicht ambities???
bekend bij iemand???

Amber met Fjordy,
Pepper ken ik niet Tong uitsteken haha.

Ik zal in de dressuur niet ver komen Schijnheilig

SilverMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:52

Het is toch prachtig als een iemand het met zijn/haar Fjord zo ver schopt.
Ik vind het absoluut geen probleem. Het enige waar je wel rekening mee
moet houden is hoeveel je van de Fjord vraagt. Een warmbloed paard
is vaak minder ''lomp'' (niet banketstaaf bedoeld) en dat kan niet eerlijk zijn tegenover de Fjord.
Een proef die een warmbloed op zun sokken loopt, daar kan een Fjord net even iets
meer moeite mee hebben, daarom moet je hem wel de kans geven om het rustig
op te bouwen, als het er nog niet helemaal inzit.
Maar als het lukt, dan lukt het toch Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:56

SilverMoon schreef:
Het is toch prachtig als een iemand het met zijn/haar Fjord zo ver schopt.
Ik vind het absoluut geen probleem. Het enige waar je wel rekening mee
moet houden is hoeveel je van de Fjord vraagt. Een warmbloed paard
is vaak minder ''lomp'' (niet banketstaaf bedoeld) en dat kan niet eerlijk zijn tegenover de Fjord.
Een proef die een warmbloed op zun sokken loopt, daar kan een Fjord net even iets
meer moeite mee hebben, daarom moet je hem wel de kans geven om het rustig
op te bouwen, als het er nog niet helemaal inzit.
Maar als het lukt, dan lukt het toch Haha!

Helemaal eens!!! OK dan!

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:07

Ik vind het leuk! Kom je weer eens wat anders tegen. Haha!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:11

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:34

Ik vind het gaaf als je een hafje of fjord tegenkomt op dressuurwedstrijden. Ook tinkers en shires trekken dan de aandacht. Pling

Ik vind het juist leuk om fjord in de dressuursport te zien. Je valt wel op tussen de 'standaardpaarden'. En als je dan nog een spetterende proef kan laten zien is het helemaal gaaf. Haha!

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:32

Fjorden in de sport.. ik ben voor!!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:36

Ik vind het hardstikke leuk om te zien!
En vind het helemaal prachtig om ze te zien winnen of iig een prijsje halen.
Daar heb je dus helemaal geen duur gefokt paard voor nodig te hebben.