Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)Kelly_Taco schreef:Yamcha, als je echt voor ogen hebt om dressuur te gaan rijden dan sluit ik me inderdaad bij je aan, ga dan geen fjord kopen. Kans van slagen is niet zo heel groot. Wat niet wil zeggen dat de kans groot is als je een b.v. Gribaldi koopt maar de kans is aanzienlijk groter
Kelly_Taco schreef:Heb je echt al een fjord en vind je het leuk om te gaan starten om te kijken waar je uiteindelijk zult stranden vind ik dat je dat gewoon moet doen.

Sisco4life schreef:Daar ga je geen dressuur mee rijdenYamcha schreef:Bij een dressuurpaard denk ik aan een Ferro, of een Jazz of een Krack C. DAT zijn imo dressuurpaarden.
Nee, ik geloof best dat je met een fjord een aardige proef neer kunt zetten op de lagere niveau's (voordat iedereen nu begint te gillen, ik weet dat er ook een paar zijn die Z rijden, maar ik zie ze niet in de ZZ zwaar of de Lichte Tour, jullie wel?)
maar ik blijf het idd recreatiepaarden vinden.
En ja hoor, van mij mag je er best mee starten...
Helemaal mee eens. Ze hebben niks extra's, en komen juist te kortKijk naar de gangen en de bouw. Dan kan ie nog zoveel kunstjes kunnen, 100% zal het nooit zijn.
Verder vind ik ook de huis-tuin en keuken paarden van veel mensen helemaal niks voor de dressuur, wederom wegens de gangen en de bouw. Ze scoren er gewoon niet mee
En het gaat nog veel moeilijker en harder worden want er komen steeds betere en mooiere bloedpaardjes dat straks de koudbloeden terug bij af zijn denk ik. Nu kan je er nog soms mee scoren maar ik denk dat dat over 10jaar heel anders is...
Even voor de duidelijkheid: wij hebben hier ook een fjord staan, lief ding maar meer dan aaien en recreatief rijden zal ik er nooit mee doen

Yamcha schreef:Veel paarden zijn zó getalenteerd, maar de ruiters komen (met een beetje geluk ook nog) hoogstens in de M. Dan zal het paard ook niet hoger komen, en zeker dit soort paarden zijn gebaat met consequente, eerlijke ruiters, en er zijn maar weinig die dat kunnen.
(imo is het dan ook grote nonsens om een duur dressuurgefokt paard te kopen, je rijdt het potentieel er toch niet uit, maar goed, dat is off-topic)
.
zit...
) Pukkk schreef:maar zijn ze geschikt voor de dressuur,?? persoonlijk zelf heb ik er niks mee maar ik vind het altijd wel leuk als ik er eentje voor bij zie komen in de wedstrijden. maar persoonlijk zal ik zelf nooit voor een fjord gaan.!

Maanling schreef:Maar een fjord die tot hoog in de dressuur komt, tja, die is dus duidelijk wel geschikt voor de dressuur. Anders kwam ie niet zo hoog.
Ik vind het ook raar als mensen zeggen dat 'die fjord die zo hoog loopt' de souplesse niet heeft, of de gangen niet heeft of weetikveel wat. Die fjord heeft dat dus duidelijk wél anders bleef ie wel hangen in de L of M.
.
en ook nog eens middendraf in een proef zitten
...
.. toch wel stinkend!!!
.)
geslof!!!!..... )

Sjolvir schreef:hi hi.. wij rijden regelmatig 3en voor uitgestrekte draf..![]()
![]()
Dan is 60 m bak de diagonaal lang hoor!!! en doorgaans je eerste onderdeel
na het groeten.. zucht... )
.Sjolvir schreef:ze heeft tot september vorig jaar elke dag kindertjes het rijden bijgebracht..
al die 5 jaar dat ik haar heb.. dat vind ik dus een wereldpony!!!
Z paard zijn, NAAST je dagelijkse manege ponygeslof!!!!..... )
Kelly_Taco schreef:Amber ook geen idee van. Maar die zou absoluut geen verkeerd beeld slaan, dat is een super mooie combinatie.
?)
Sjolvir schreef:En van Amber met Pepper ook geen idee...
Fjorden ruiter met binnenkort ZZlicht ambities???
bekend bij iemand???
haha.

SilverMoon schreef:Het is toch prachtig als een iemand het met zijn/haar Fjord zo ver schopt.
Ik vind het absoluut geen probleem. Het enige waar je wel rekening mee
moet houden is hoeveel je van de Fjord vraagt. Een warmbloed paard
is vaak minder ''lomp'' (niet banketstaaf bedoeld) en dat kan niet eerlijk zijn tegenover de Fjord.
Een proef die een warmbloed op zun sokken loopt, daar kan een Fjord net even iets
meer moeite mee hebben, daarom moet je hem wel de kans geven om het rustig
op te bouwen, als het er nog niet helemaal inzit.
Maar als het lukt, dan lukt het toch
maar t gaat al zoveel beter..