Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:57

Don_Marcello schreef:
Een viertakt galop die onstaat vanuit een campagne galop door te weinig sprong is fout. Echter bij heel veel doorverzamelen, zoals je in (en dus net voor en net na) een galoppirouette wil, kan ook een viertakt galop onstaan. Wij (in de AR) vinden dat niet per sé fout (mits bedoeld!) en hebben er zelfse een naam voor: de Schoolgalop.

in deze twee filmpjes van Marijke de jong tijdens een Clinic bij Bent zie je hoe de galop de piaffe kan verbeteren. Nog niet alle overgangen zijn perfect maar het geeft wel aan wat de bedoeling is

http://www.youtube.com/watch?v=uOEwPavtGv8
en in pirouettes:
http://www.youtube.com/watch?v=t5YbXbVO-A0

Leuk om te zien! Inderdaad mislukt haar overgang een paar keer omdat ze vergeet dat haar impuls in de piaffe veel groter moet zijn dan in haar galop. Ik vraag me af of dat bij mij ook zo zou zijn: mijn galop rij ik met veel meer impuls.
Je ziet het paard enorm verbeteren in zijn afdruk! Ik gebruik meer de overgang piaffe-passage daarvoor (en andersom).

De oefening uit de galoppirouette is bedoeld voor de onwikkeling van de piaffepirouette begrijp ik hieruit. Je zou het ook vanuit een keertwending kunnen benaderen denk ik. Niet voor de impuls-ontwikkeling, maar voor de buiging en houding.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:06

Een belangrijke reden dat wij niet te recht willen zitten in stap draf en galop, maar bewust naar links en rechts in het ritme mee bewegen in de beweging is dat als je kaarsrecht recht zou galloperen, met beide zitbeenknobbels tegelijk, je deze gang zou moeten krijgen in galop:

http://www.youtube.com/watch?v=fx9gRUcfmiw
en
http://www.youtube.com/watch?v=T16OLo9PIOw

Dit is de terre-a terre, een twee-takt variant van galop! In de FEI dresuur is dat een van de oefeningen die niet is toegestaan in een kür, maar mij de AR juist een hele belangrijke oefening is.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=431&Itemid=141

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:06

Don_M
Wat een helder geschreven stukjes, heel fijn om te lezen Ja
Wat een geweldig topic is dit zeg, ik leer hier echt ontzettend veel van.
Van galop naar piaffe had ik ook nog nooit van gehoord, maar je ziet duidelijk het paard ervan verbeteren alhoewel ik graag wat meer impuls zou zien bij dat paard.
Ik denk dat mijn merrie te heftig zou worden ervan, te veel zou gaan zitten voor wat haar africhting toe laat daardoor enorm heftig met de benen omhoog gaat trekken aan de voorkant en gaat maaien.
Lijkt me echt iets wat paard afhankelijk is en je het beste kan bepalen met een paar hele goede spiegels in de bak.
Dat tere-a-terre vind ik ook een heel interressante oefening en daar heb ik me al vaker in verdiept maar heb niet de juiste begeleiding voor dat soort dingen. Nu ik hier zo mee lees krijg ik echt enorm de kriebels om een klassieke instructeur te zoeken (als mijn paard ooit weer uit de blessure tijd is).

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:12

Ik vind mijzelf geen echte klassieker, ik ben van alles een beetje.
Ik vind het heel erg belangrijk dat mijn paard los is en zichzelf draagt.

Maar ik vind het ook belangrijk dat mijn paard vlug is aan mijn been, en gewoon de oefening doet wanneer ik hem dat vraag, en niet 2 meter later (in de proef is dat gewoon écht te laat!)

Toch rijdt ik niet in een moordend tempo, ik rijdt eerder íets te langzaam dan te snel, mijn paard is nog jong, en anders valt hij verschikkelijk op de voorhand, omdat hij het gewoonweg niet kan bijbenen.

Ik ben absoluut niet tegen Grand-Prix, en ook bij de klassieke dressuur zie je wel paarden zwiepen met hun staart, en met hun oren naar achter. Ik vind dat je dat niet kunt afschuiven op de "rijmethode", merrie's doen het nou eenmaal sneller dan ruinen, en sommige paarden doen het gewoon sneller dan andere.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:04

Don_Marcello schreef:
in deze twee filmpjes van Marijke de jong tijdens een Clinic bij Bent zie je hoe de galop de piaffe kan verbeteren. Nog niet alle overgangen zijn perfect maar het geeft wel aan wat de bedoeling is

Grappig! Om mijn paard meer op het achterbeen te krijgen moet ik hem ook in stap meer verzamelen, heet maken als het ware. Dan komt het wel eens voor dat hij eigenlijk ook zo op de plek begint te galoperen. Dan gaat hij helemaal zitten van achter. Dan moet ik hem juist belonen. Als ik hem dan eenmaal zo heb, en ik laat hem aandraven heb ik de impuls die ik wil hebben (en dus komt hij heel mooi van de grond). Geen overgang schoolgalop-piaffe, maar wel een beetje hetzelfde principe dus. Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:05

Haha, dit ondersteunt jouw stelling dat klassiek en 'modern' toch meer met elkaar gemeen hebben dan veel mensen aannemen wel heel mooi, Jasmijn! Knipoog

Het blijven tenslotte paarden. Haha! "The same muscles moving the same bones"

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:04

BBreedveld schreef:
Haha, dit ondersteunt jouw stelling dat klassiek en 'modern' toch meer met elkaar gemeen hebben dan veel mensen aannemen wel heel mooi, Jasmijn! Knipoog

Het blijven tenslotte paarden. Haha! "The same muscles moving the same bones"

...en we hoeven toch niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.. Bovendien denk ik dat de basis hetzelfde is (nageeflijkheid, aan het been, door het lijf, over 4 benen, enz.).

De schoolsprongen (zo heet dat toch) zijn natuurlijk HET grote verschil. Daar stoppen wij met GP-paarden. Tenminste, dat proberen we...nu en dan kan je perongeluk wel een mooie levade krijgen maar dan zeggen wij dat ie stout is..

Het grappige is dat ik, ondanks dat ik het nog nooit heb gedaan, me heel goed voor kan stellen uit wat voor soort gevoel die sprongen voort komen. Net als dat je je een passage kan voorstellen als je een paard met meer schwung hebt voelen draven.
@ Don Marcello: Werk jij met schoolsprongen?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:28

Vido schreef:
Don Marcello: Werk jij met schoolsprongen?

Ik werk ernaar toe dat ik ooit de levade kan bereiken en de terre-a-terre. Sprongen als croupade en capriool zijn denk ik voor Llano niet haalbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:40

Ik heb 1x mijn merrie uit speelsigheid een hogeschool oefening zien doen. Ze kwam eerst super beheerst omhoog op de achterbenen als uitdaging voor een speelmaatje, bleef even zo staan, realiseerde zich blijkbaar dat ze te ver van hem af stond en maakt vervolgens een sprong naar voren op beide achterbenen. Ik kan je verzekeren dat mijn onderkaak haast in het gras lag. Ik had nooit gedacht dat mijn simpele huis tuin en keuken paard toch nog zoveel kracht kon ontwikkelen.
Ik ben daar verder zelf helemaal niet mee bezig en zou ook niet weten hoe, maar het was echt zo'n once in a life time ervaring waarvan je zou wensen dat je een camera bij je had gehad.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:59

Dat heb ik laatst ook meegemaakt! Wat er allemaal voorbijkwam, ik weet het nieteens allemaal meer, maar je kon me wegdragen. Nooit gedacht dat die 'stugge slungel' van mij zich zó kon bewegen, het leek wel het paard van een rejoneador! Bloos!

Heb op een andere dag wel twee carrieres vast kunnen leggen, dus van een fractie van die sprongen heb ik een bewijsje Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:58

Vido schreef:
In mijn ogen is het een achterhaald gegeven dat je een paard opvangt door 'zwaar zitten, achterover, bovenlichaam terug'. Dat is wat je bedoelt toch? Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik denk dat het dan puur aangeleerd gedrag is: als je aan zijn rechter-oor trekt kan je ook leren dat ie daarop terug komt.

Begrenzen aan de voorkant is veel efficienter. Bovendien is het essentieel dat je bij een overgang terug met je been in kunt komen om de impuls te bewaren. Een strak recht bovenlichaam is daarbij beter.

Vido schreef:
Ik ben zelfs van mening dat zithulpen teveel benadrukt worden, hoewel een aantal reacties hier blijk geven van dezelfde mening als de mijne: je zit een paard eerder in de weg, dan dat je 'gemak' hebt van 'zithulpen'. Dat merk je misschien niet op een grote volte, maar zodra het ingewikkeld wordt merk je dat heel goed.

In mijn ogen kan je beter leren stil te zitten, dan op allerlei manieren gaan proberen je paard met je zit te 'rijden'. De kans is groot dat je m in de weg zit!

Ik moest even een stukkie bijlezen Knipoog
Van bovenstaande krijg ik de indruk dat jij met 'zithulp' alleen denkt aan het duwen met de zit (een kant op of voorwaarts). Dan snap ik ook, dat jij er geen gebruik van wilt maken!

Juist toegepast is het heel subtiel en effectief, en speelt in op de natuurlijke reactie van het paard - niets aanleren dus. Je maakt gebruik van het willen volgen van het paard, zodat het evenwicht bewaard blijft. Hij blijft onder je. Vooral een jong paard, die meer moeite heeft met z'n evenwicht, zal hier goed op reageren (mits subtiel genoeg toegepast, want anders haal je 'm teveel uit z'n evenwicht en zal ie zich er tegen gaan verzetten, en er steeds slechter op reageren).

Voorbeeld van subtiel: Reactie op je ademhaling. Als een paard goed "aan de zit" is, kan je vanuit draf doorzitten, zonder teugels, in één keer naar halthouden door in een lange zucht uit te ademen. Door dit uitademen eerder af te breken kan je variëren tussen deze hele overgang, of een overgang naar stap, of een schijnovergang.
Bijkomend voordeel is, dat bij zo'n overgang het paard niet op de voorhand zal komen, zoals snel gebeurt als je de teugel te duidelijk moet inzetten.

Ander voorbeeld: sturen met je heupen. Door met je heupbeen te "wijzen" waar je heen wilt, kan je je paard sturen, zonder teugel.

Teugel gebruik je dan eigenlijk alleen in 2e instantie, als de reactie op je zit niet optimaal was.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:32

QQQQ schreef:
Voorbeeld van subtiel: Reactie op je ademhaling. Als een paard goed "aan de zit" is, kan je vanuit draf doorzitten, zonder teugels, in één keer naar halthouden door in een lange zucht uit te ademen. Door dit uitademen eerder af te breken kan je variëren tussen deze hele overgang, of een overgang naar stap, of een schijnovergang.
Bijkomend voordeel is, dat bij zo'n overgang het paard niet op de voorhand zal komen, zoals snel gebeurt als je de teugel te duidelijk moet inzetten.

Ander voorbeeld: sturen met je heupen. Door met je heupbeen te "wijzen" waar je heen wilt, kan je je paard sturen, zonder teugel.

Teugel gebruik je dan eigenlijk alleen in 2e instantie, als de reactie op je zit niet optimaal was.

Hier wijken onze meningen toch af: zithulpen waarbij je SUBTIEL je houding aanpast aan je paard, hooguit je evenwicht iets verplaatst, gebruik ik natuurlijk wel ('meezitten' in een appuyement bijv.)

Feitelijk zie ik het dus meer als uitgangspunt voor een correcte uitgevoerde oefening, maar niet als hulp op zich. Alle hulpen die ik geef, komen vanuit mijn been of hand. Voor het zware werk lijkt het me ook erg ambitieus oefeningen alleen in tweede instantie met teugelhulp te geven. Misschien is dat meer een klassiek gegeven?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 10:45

Vido;
Er is natuurlijk een groot verschil daar, omdat jij het 'op de letter' moet rijden, en klassiekers 'wachten' op het goede moment om de oefening zo correct mogelijk uit te voeren.

Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat GP'ers de oefeningen niet voorbereiden, maar in een proef zul het toch op de genoemde plaats moeten laten zien. Bij een training uiteraard niet Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:27

Maar dit geldt toch ook voor de klassiekers? Die trainen toch ook om op het gewenste moment (ieder moment, dus ook bij de letter) de oeffening te kunnen uitvoeren? Ik zie daar niet zo veel verschil in eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:32

Wat is jullie mening over de groeiende groep 'naturals' die vinden dat je een paard nooit mag terugrijden door de teugelhulp?
Het principe, 'als je een paard wil laten remmen met een bit moet je het om zijn benen binden'.
Als ik de vijandigheid lees hier op bokt tegen het gebruik van het bit en ophoudingen moet ik vaak direct op mijn handen gaan zitten om niet direct te reageren. Alles schijnt tegenwoordig maar met een lange teugel te moeten gebeuren. Ik vraag me af waar dat vandaan gekomen is, western misschien?
Krijgen jullie (vooral de klassieke instructeurs) wel eens klanten die op deze manier hogeschool willen gaan rijden (met neck-rope bijvoorbeeld)? Hoe gaan jullie daar mee om?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

Sizzle; dat herken ik inderdaad ook; alsof je nooit meer eens een (halve) ophouding mag maken... Ik denk dat je als je heel eerlijk naar jezelf kijkt wel een ballans kan vinden en weet wanneer je teveel hand gebruikt. (ik wel tenminste en ik zeg, heel realistisch en eerlijk, niet dat dat nooit gebeurd). Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:59

Maar een bit is toch ook niet bedoeld als rem, maar als communicatiemiddel. De ophoudingen worden ook vaak misbruikt om een paard aan de teugel te trekken en te zagen, maar dat is natuurlijk niet waar ze voor bedoeld zijn. Kijk, tegen misbruik van hulpen ben ik ook, heeft in mijn ogen niets, maar dan ook niets met dressuur te maken. Daar verfijn je totdat hulpen amper zichtbaar zijn. Dan kun je door te denken aan een overgang deze al maken.

Van het rondsloffen aan een lang teugeltje ben ik zeker geen voorstander! Al zouden sommigen eerst eens zo moeten beginnen (denk ik soms). Maar hierbij wordt er voorbij gegaan aan een heel belangrijk feit: We gaan op een paard zitten, dus brengen we hem uit balans en belasten we de voorhand meer. Ook zal je paard ´last´ krijgen van zijn natuurlijke scheefheid en balansprobelemen doordat je er op gaat zitten. Je taak als ruiter dus om dit op te lossen, te verbeteren en problemen weg te werken.

Rondsloffend aan een lange teugel gaat je dat niet lukken....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:11

Esperanza schreef:
Maar een bit is toch ook niet bedoeld als rem, maar als communicatiemiddel. De ophoudingen worden ook vaak misbruikt om een paard aan de teugel te trekken en te zagen, maar dat is natuurlijk niet waar ze voor bedoeld zijn. Kijk, tegen misbruik van hulpen ben ik ook, heeft in mijn ogen niets, maar dan ook niets met dressuur te maken. Daar verfijn je totdat hulpen amper zichtbaar zijn. Dan kun je door te denken aan een overgang deze al maken.

Zolang je het voorwaardse begrenst/opvangt met de hand kun je het bit in zekere zin een rem noemen vind ik. Maar uiteraard bedoel ik ook niet achterover al zagend met je benen eraf.
Maar komen jullie wel eens in aanraking met de teugelloze mensen? Ik hoor namelijk juist deze groep vaak praten over 'klassiek rijden' zonder hoofstel als doelstelling waarbij ze dan natuurlijk de bekende plaatjes posten van piaffe aan een neckrope e.d. Ik neem dus aan dat mensen waarbij dat de droom is bij klassieke instructeurs aankloppen.(?)

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:45

MissEvil schreef:
Vido;
Er is natuurlijk een groot verschil daar, omdat jij het 'op de letter' moet rijden, en klassiekers 'wachten' op het goede moment om de oefening zo correct mogelijk uit te voeren.

Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat GP'ers de oefeningen niet voorbereiden, maar in een proef zul het toch op de genoemde plaats moeten laten zien. Bij een training uiteraard niet Lachen

Esperanza schreef:
Maar dit geldt toch ook voor de klassiekers? Die trainen toch ook om op het gewenste moment (ieder moment, dus ook bij de letter) de oeffening te kunnen uitvoeren? Ik zie daar niet zo veel verschil in eigenlijk.

In training voer je oefeningen uit op het 'goede moment', dus als de voorbereiding voor elkaar is. Hoe beter je paard 'voor elkaar' is, hoe makkelijker je een oefening op ieder gewenste moment kunt uitvoeren (dus ook op de letter) omdat je voorbereidingstijd korter wordt.

Voorbeeld: voor een paard wat de wissels net leert, valt of staat het lukken van een wissel bij de voorbereiding. Soms heb je een hele diagonaal nodig als voorbereiding en besluit je alsnog niet te springen. Toen ik 3 weken terug in mijn proef mijn eeners sprong, maakte ik de fout dat ik mijn buitenbeen niet voldoende terug hield, waardoor ik een wissel teveel had. (16 ipv 15). Ik moest dus nog een wissel springen om in de juiste galop op de hoefslag te komen. Voorbereidingstijd van die wissel: 0. Been om en springen. Daar zit trouwens ongeveer 6 jaar verschil in training he, situatie 1 en situatie 2...
Sizzle schreef:
Wat is jullie mening over de groeiende groep 'naturals' die vinden dat je een paard nooit mag terugrijden door de teugelhulp?
Het principe, 'als je een paard wil laten remmen met een bit moet je het om zijn benen binden'.
Als ik de vijandigheid lees hier op bokt tegen het gebruik van het bit en ophoudingen moet ik vaak direct op mijn handen gaan zitten om niet direct te reageren. Alles schijnt tegenwoordig maar met een lange teugel te moeten gebeuren. Ik vraag me af waar dat vandaan gekomen is, western misschien?
Krijgen jullie (vooral de klassieke instructeurs) wel eens klanten die op deze manier hogeschool willen gaan rijden (met neck-rope bijvoorbeeld)? Hoe gaan jullie daar mee om?

Er zullen altijd wel uitersten blijven als het over mensen en hun overtuigingen gaat. Toen ik 13 was leerde ik hoe ik de onderhals van mijn pony kon wegwerken door voorwaarts-neerwaarts te rijden. Ik kreeg de hele ponyclub over me heen, waarbij zelfs brieven werden gestuurd (door volwassenen) dat mijn pony mij wel terug zou pakken etc. en dreigementen dat er een schorsing boven mijn hoofd hing. Op onze club was op dat moment ook een goeroe neergestreken die ervan overtuigd was dat je moest ontspannen, lengte in je teugel, alles komt vanzelf...'het is een laaange weg naar de Z' volgens deze meneer. Haha! Zo wel ja!

Alle stromingen met boomloos en bitloos rijden neigen naar een uiterste in mijn ogen. Met alle respect voor de mensen die hun plezier halen uit 'alternatieve rijmethoden', maar daarmee moet je dan ook niet willen aansluiten bij de 'reguliere sport'. Het is anders, laten we het daarop houden.

Uiteindelijk kunnen we ons allemaal afvragen of het niet verschrikkelijk zielig is wat we doen. Maar hoe ver je daar in wil gaan, moet toch echt ieder voor zich weten, met als grens de voorschriften van de FEI. Ondanks stang, trens, zadel mét boom, beschermers, sporen met scherpe wieltjes én zweep staat mijn paard iedere avond vredig zijn brokjes te eten en hinnikt hij als ie me ziet. Bovendien gaat hij iedere dag weer met veel bereidwilligheid aan zijn werk!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:45

Vido schreef:
Feitelijk zie ik het dus meer als uitgangspunt voor een correcte uitgevoerde oefening, maar niet als hulp op zich. Alle hulpen die ik geef, komen vanuit mijn been of hand. Voor het zware werk lijkt het me ook erg ambitieus oefeningen alleen in tweede instantie met teugelhulp te geven. Misschien is dat meer een klassiek gegeven?
Volgens mij wijken we niet zoveel af: jij ziet de subtiele zithulpen ook als uitgangspunt, benoemd ze niet eens als hulp, toch?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:06

QQQQ schreef:

Vooral dat laatste, daar wijken we af: mijn teugelhulp is vaak mijn eerste hulp (bijv. bij het inzetten van pirouette). In de zijgangen zou ik niet zonder teugelhulpen kunnen, eigenlijk helemaal niet.

Maar inderdaad: zit is zeer belangrijk! Momenteel ben ik zelfs trainingen aan het doen om mijn zit te verbeteren: buik en rugspieren ontwikkelen. Bij hulpen denk ik meer aan het doorgeven van signalen aan je paard. Die signalen komen in eerste instantie uit mijn hand en kuit en worden ondersteund door houding en zit. Daarbij geldt dan meestal: stil zitten en terug blijven, evt. meezitten in de richting.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:11

Ik kom even zomaar binnenvallen Bloos

Don_Marcello schreef:
Een belangrijke reden dat wij niet te recht willen zitten in stap draf en galop, maar bewust naar links en rechts in het ritme mee bewegen in de beweging is dat als je kaarsrecht recht zou galloperen, met beide zitbeenknobbels tegelijk, je deze gang zou moeten krijgen in galop:

http://www.youtube.com/watch?v=fx9gRUcfmiw
en
http://www.youtube.com/watch?v=T16OLo9PIOw

Dit is de terre-a terre, een twee-takt variant van galop! In de FEI dresuur is dat een van de oefeningen die niet is toegestaan in een kür, maar mij de AR juist een hele belangrijke oefening is.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=431&Itemid=141

Machtig gezich die filmpjes! Dit vind ik in mijn ogen het echte paardrijden moet ik zeggen niet dat dressuur wat je tot vandaag in de dressuurring vindt.

[Edit] Ik wel weet dat er onderdelen overeenkomen en ook nodig zijn voor een lenig en soepel paard. Ik begin nu wat in te stromen in deze manier van rijden (klassiek) en vooral nu met dit soort filmpjes weet ik weer dat dit soort rijden meer mijn ding is. (al levert het enorm veel spierpijn op ben ik zondag achtergekomen) (ben een recreatieve ruiter die zondag aan het werk is gezet)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:06

Vido schreef:
Vooral dat laatste, daar wijken we af: mijn teugelhulp is vaak mijn eerste hulp (bijv. bij het inzetten van pirouette). In de zijgangen zou ik niet zonder teugelhulpen kunnen, eigenlijk helemaal niet.
Dat is zeker anders dan Ja .
Dat zou ik benoemen als van voor naar achter rijden...

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:52

QQQQ schreef:
Vido schreef:
Dat is zeker anders dan Ja .
Dat zou ik benoemen als van voor naar achter rijden...

Nee, dat is onzin. Nu overdrijf je nogal! Van achter naar voor rijden heeft niet te maken met wel of niet gebruiken van teugelhulpen. We waren inmiddels ook ervan overtuigd dat juist in de sport met veel impuls wordt gewerkt en natuurlijk móet je dan wel van achter naar voren werken (ja, ik vind het dus zelfs een beledigende opmerking!).

Overigens geloof ik niet dat in de klassieke rijkunst het doel is te kunnen rijden zónder teugelhulpen. We willen hulpen verfijnen, maar dat wil niet zeggen dat je ze kunt vervangen door zithulpen. Voor een mooie inzet van een pirouette of appuyement én voor het extra buigen in deze oefeningen, zal je toch meer resultaat behalen zodra je het bit op de juiste manier kunt gebruiken.

Maar goed, misschien kan jij eens uitleggen hoe je dan een scherp appuyement vanuit een hoek in kunt zetten, zonder daarvoor in eerste instantie je bit te gebruiken?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:51

Vido schreef:
Van achter naar voor rijden heeft niet te maken met wel of niet gebruiken van teugelhulpen. We waren inmiddels ook ervan overtuigd dat juist in de sport met veel impuls wordt gewerkt en natuurlijk móet je dan wel van achter naar voren werken (ja, ik vind het dus zelfs een beledigende opmerking!).

Overigens geloof ik niet dat in de klassieke rijkunst het doel is te kunnen rijden zónder teugelhulpen. We willen hulpen verfijnen, maar dat wil niet zeggen dat je ze kunt vervangen door zithulpen. Voor een mooie inzet van een pirouette of appuyement én voor het extra buigen in deze oefeningen, zal je toch meer resultaat behalen zodra je het bit op de juiste manier kunt gebruiken.

Maar goed, misschien kan jij eens uitleggen hoe je dan een scherp appuyement vanuit een hoek in kunt zetten, zonder daarvoor in eerste instantie je bit te gebruiken?
Ik heb niets tegen teugelhulpen, maar wel tegen het in eerste instantie gebruiken van de teugel, of het enkel gebruiken van de teugel. Daarbij kan je de teugel ook nog meervoudig inzetten: als echte teugelhulp door de druk tegen de hals, of puur om het bit te bedienen.

Ik snap dat je het beledigend vindt, maar zoals jij het brengt - dat je in eerste instantie de teugel gebruikt - dan ben je van voor naar achter aan het rijden. Ik vermoed dan ook dat je het misschien wat ongelukkig uitlegt en dat je teugelhulp misschien je eerste bewuste hulpgeving is o.i.d.

Dat ie zo "voorwaarts" is dat ie "vanzelf" blijft doorlopen, dat je vervolgens enkel teugelhulpen hoeft te geven, heeft nl. niet veel met van achter naar voren rijden te maken. Ook je overgang terug hoor je van achteruit te beginnen, d.w.z. met de zit (ten minste) in te leiden.