je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:57

KiWiKo schreef:
Ik heb met olympiade paarden gewerkt... Is een soort paard dat "men" zich niet voor kan stellen. Geeft niks als je nog nooit zo een paard tegen ben gekomen....... want eerlijk is braaf, zoveel paarden met prestatiedrang, aandachtsgeil, en winnaarsmentaliteit heb je nou eenmaal niet.

Maar ik ken ze wel, ik ken paarden die diep, diep ongelukkig werden toen ze eenmaal uit de sport gingen........ en hele dagen op het land stonden.

Ik heb het niet over een htk paard Lachen Lachen of een paard wat gewoon even Z2 loopt Lachen Lachen ik heb het over winnaars, de johan cruijfjes onder de paarden

En ook ik sluit me hier bij aan, dit soort paarden zijn er niet veel maar ze zijn er wel degelijk.
Ik kan me ook wel vinden in wat Superwoman en Maikeltje zeggen, als je ze niet kent lijkt het haast onmogelijk dat zulke dieren bestaan.
Denk dat dat de reden is waarom viscontie en nadya ze niet kennen.

Ik heb er eentje op stal staan die in deze categorie valt.
Haar doe je geen plezier doet met vakantie, of de hele dag op de weide. Een paar uurtjes is genoeg dan wil ze weer aant werk. Als ze een blessure heeft en kalm aan moet doen is een crime, maak zo'n dier maar duidelijk dat ie nu rustig aan moet doen. Terwijl alles in zo'n dier zegt ik wil knallen, ik wil schitteren, ik moet en zal door. Zelfs als ze amper het ene been voor het andere kunnen zetten door de pijn.

Of als jong dier (net ohz) dat nog erg veel moeite heeft met haar balans en compleet uit haar dak gaat omdat de galop niet wil zoals zij wil. Dan heb je als ruiter zoiets van doe maar rustig aan het is een begin, en ondertussen gaat je paard compleet uit haar dak om dat ze zo gedreven en perfectionistisch is.

Hoe moeilijker het is wat je vraagt hoe mooier ze het vindt en hoe makkelijker ze de dingen oppikt.Die wil presteren, wil vooruit, is een perfectionist op een idiote manier.

Kiwiko: Mocht je dit soort paarden erg missen, ben je van harte welkom om hier een rondje te komen sturen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:05

Citaat:

Als ik op stallen rondloop waar zeer succesvolle paarden staan, paarden die zich op internationaal niveau bewezen hebben in de sport, dan zie ik helaas een gewoon paard. Een gewoon paard die net als elk ander paard via een klein luikje contact probeert te zoeken met zijn buurman, een paard dat dribbelend zijn stal uitkomt omdat hij ook die behoefte heeft aan beweging. natuurlijk zijn ze anders want ze hebben veel meer meegemaakt en hebben daardoor bepaalde dingen anders ontwikkeld. Maar in de basis zijn het gewoon paarden, met de zelfde basisbehoeftes als elk ander paard.

Paarden zijn paarden, dit heeft niks met paardenkennis te maken of welk beroemde paard je wel niet gekend hebt, gewoon gezond verstand. Iedereen met een beetje nadenkt weet dat een paard nooit zo zou denken als een mens. Als een springpaard de ring in gaat denkt hij misschien `leuk we gaan springen` maar niet van `ik ga winnen, want ik ben de beste`... ik denk eerlijk gezegd dat het paard het hele wedstrijd element niet eens door heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:11

samirah schreef:
Of als jong dier (net ohz) dat nog erg veel moeite heeft met haar balans en compleet uit haar dak gaat omdat de galop niet wil zoals zij wil. Dan heb je als ruiter zoiets van doe maar rustig aan het is een begin, en ondertussen gaat je paard compleet uit haar dak om dat ze zo gedreven en perfectionistisch is.

Kiwiko: Mocht je dit soort paarden erg missen, ben je van harte welkom om hier een rondje te komen sturen Haha!

hahaha hou het in mijn achterhoofd Lachen

Toronto van mij ging helemaal uit zijn stekker als hij struikelde als jonkie, Dat vond hij zo, zo erg...... waren lastige momenten kan ik je verzekeren Lachen Toen hij wat ouder werd en merkte dat het niet zo een ontzettend drama was als er eens iets niet perfect ging, werd het wat makkelijker... Mij hij was zo fanatiek dat ik hem als 6 jarige al enkele passen zo kon sluiten, dat hij bijna passageerde.......... ik gaf de aanzet, en hij deed de rest

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:14

samirah schreef:
Of als jong dier (net ohz) dat nog erg veel moeite heeft met haar balans en compleet uit haar dak gaat omdat de galop niet wil zoals zij wil. Dan heb je als ruiter zoiets van doe maar rustig aan het is een begin, en ondertussen gaat je paard compleet uit haar dag om dat ze zo gedreven en perfectionistisch is.

Hoe moeilijker het is wat je vraagt hoe mooier ze het vindt en hoe makkelijker ze de dingen oppikt.Die wil presteren, wil vooruit, is een perfectionist op een idiote manier.

Dat zijn de paarden met een enorme drang om te 'pleasen'. Juweeltjes om mee te werken, maar ojee als ze bij iemand komen die ze niet begrijpt. Dan worden het monsters uit verveling of ze krijgen blessure leed door het overvragen.
En nee natuurlijk zouden die paarden niet zelf een zadeltje op hun rug hebben gelegd in het wild. Maar de vraag is dan meer of die paarden wel geboren worden of overleven in het wild. Dat is namelijk geen natuurlijk selectie criterium, dat is erin mede ingekomen met fokken op werkwillige karakters.
Ook het begrip dat ze een beker winnen ontgaat ze heus wel inderdaad en daar gaat het ook niet om. Ze willen het uiterste geven voor hun baasje en dat maakt ze winnaars. Als hun baas tevreden is, dan worden ze blij. En aangezien de baas blij is als hij gaat winnen, voelt het paard dat ook en zal nog wat extra vermogen geven op die laatste hindernis.
Ik denk inderdaad dat je dit soort paarden eerst gehad moet hebben om te begrijpen dat dit echt zo werkt in hun hoofd.
Dit zijn de paarden die als ze iets mankeren of nog onvoldoende kracht hebben proberen te overcompenseren omdat ze weten dat de gevraagde oefening niet gaat lukken. Ze bezitten een soort van faalangst en dat resulteerd dan vaak in overdreven beweging. Als je ze iets laat doen waar de goed in zijn dan ontspannen ze weer. Aan de ene kant wil ik daar wel een kudde vol van, maar aan de andere kant zie ik ook de ellende bij langdure blessures. Het smeken om aandacht is enorm en hartverscheurend. Bovendien staan deze paarden vaak niet rustig in de wei maar lopen te spelen en te rennen waardoor ernstige blessures noodgedwongen op stal moeten genezen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:22

Sorry, maar hier moet ik eigenlijk een beetje om lachen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:25

Dani62 schreef:
Sorry, maar hier moet ik eigenlijk een beetje om lachen...

Ik ook.
Vooral als ik dit lees:
Citaat:
en ondertussen gaat je paard compleet uit haar dak om dat ze zo gedreven en perfectionistisch is.

Een paard dat perfectionistisch is, graag een perfecte galop wil doen en totaal gefrustreerd raakt als dit niet lukt? Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:25

tTja joviban............. wat de boer niet kent vreet die niet Lachen Lachen zoiets is dat toch?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:26

KiWiKo schreef:
Randalina Lachen Lachen jij snapt werkelijk geen snars van de openingsvraag Lachen Lachen echt helemaal niks Lachen

De vraagstelling heeft namelijk helemaal, maar dan ook helemaal niks met in het wild levende paarden te maken Lachen helemaal niks Lachen Gewoonweg omdat dit hele andere TYPE paarden zijn, zijn niet gefokt voor sporten of sportgerelateerde kwaliteiten Lachen Lachen

maargoed ..........

Sorry, Kiwiko, ik snap de vraag maar al te goed.

Zelfs dat sportpaard van jou is nog steeds een paard. (naja, die van mij toch zeker wel. En das nou niet bepaald een boemel (Bachelor v:BurggraafX Aram, 20% OX Knipoog En ja, die gaat ook uit haar dak als ze bijv. overkruist komt, maar ik zie daar geen ambitie in, meer angst en daarbij veel temperament dat zich nog niet laat sturen. Je wil ook geen koe tegenkomen op buitenrit Koe Clown )
Misschien is gedrag even anders door de omstandigheden , en door de genetische selectie.

Het blijft een paard.
Trouwens, jij ziet dus in opfokkoppels van paarden met toppedigrees wél paarden die het schuim tussen de billen hebben staan omdat ze de piaffe maar niet onder de knie krijgen? Tong uitsteken

Ik niet. Ik zie ze ravotten, sprintjes trekken, hun maatjes treiteren, en daarna lekker knabbelen en in het zonnetje liggen.
Dat doen hun wilde soortgenootjes ook.

Een paard kan best plezier hebben in zijn werk, als hij mag doen wat hij goed kan en eerlijk opgeleid wordt.
Ambitie is een afwijking van de ruiter. Daarvoor moet je namelijk doelen kunnen stellen, dingen opzij kunnen zetten en je inspannen voor iets wat in de toekomst ligt en dus heel abstract is.

Als paarden over dát denkvermogen beschikten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:27

Laat me nou niet harder lachen, kiwi.
Een paard kent de eigenschap 'perfectionistisch' niet. Dat is een typisch menselijke eigenschap dat voortkomt uit ego.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:28

Visconti schreef:
Citaat:

Als ik op stallen rondloop waar zeer succesvolle paarden staan, paarden die zich op internationaal niveau bewezen hebben in de sport, dan zie ik helaas een gewoon paard. Een gewoon paard die net als elk ander paard via een klein luikje contact probeert te zoeken met zijn buurman, een paard dat dribbelend zijn stal uitkomt omdat hij ook die behoefte heeft aan beweging. natuurlijk zijn ze anders want ze hebben veel meer meegemaakt en hebben daardoor bepaalde dingen anders ontwikkeld. Maar in de basis zijn het gewoon paarden, met de zelfde basisbehoeftes als elk ander paard.

Paarden zijn paarden, dit heeft niks met paardenkennis te maken of welk beroemde paard je wel niet gekend hebt, gewoon gezond verstand. Iedereen met een beetje nadenkt weet dat een paard nooit zo zou denken als een mens. Als een springpaard de ring in gaat denkt hij misschien `leuk we gaan springen` maar niet van `ik ga winnen, want ik ben de beste`... ik denk eerlijk gezegd dat het paard het hele wedstrijd element niet eens door heeft.

je zet er gelukkig nog net niet bij dat ze er allemaal zo ongelukkig uitzien en dat ook zeker zijn.

Om dat te weten ( en weten is anders dan denken) zal je je toch eerst moeten verdiepen in hoe een ECHT sportpaard nou eigenlijk functioneerd...... en dan heb ik het niet over de plaatselijke Z kampioen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:30

Sizzle schreef:
samirah schreef:
Of als jong dier (net ohz) dat nog erg veel moeite heeft met haar balans en compleet uit haar dak gaat omdat de galop niet wil zoals zij wil. Dan heb je als ruiter zoiets van doe maar rustig aan het is een begin, en ondertussen gaat je paard compleet uit haar dag om dat ze zo gedreven en perfectionistisch is.

Dat zijn de paarden met een enorme drang om te 'pleasen'. Juweeltjes om mee te werken, maar ojee als ze bij iemand komen die ze niet begrijpt. Dan worden het monsters uit verveling of ze krijgen blessure leed door het overvragen.
En nee natuurlijk zouden die paarden niet zelf een zadeltje op hun rug hebben gelegd in het wild. Maar de vraag is dan meer of die paarden wel geboren worden of overleven in het wild. Dat is namelijk geen natuurlijk selectie criterium, dat is erin mede ingekomen met fokken op werkwillige karakters.
Ook het begrip dat ze een beker winnen ontgaat ze heus wel inderdaad en daar gaat het ook niet om. Ze willen het uiterste geven voor hun baasje en dat maakt ze winnaars. Als hun baas tevreden is, dan worden ze blij. En aangezien de baas blij is als hij gaat winnen, voelt het paard dat ook en zal nog wat extra vermogen geven op die laatste hindernis.
Ik denk inderdaad dat je dit soort paarden eerst gehad moet hebben om te begrijpen dat dit echt zo werkt in hun hoofd.
Dit zijn de paarden die als ze iets mankeren of nog onvoldoende kracht hebben proberen te overcompenseren omdat ze weten dat de gevraagde oefening niet gaat lukken. Ze bezitten een soort van faalangst en dat resulteerd dan vaak in overdreven beweging. Als je ze iets laat doen waar de goed in zijn dan ontspannen ze weer. Aan de ene kant wil ik daar wel een kudde vol van, maar aan de andere kant zie ik ook de ellende bij langdure blessures. Het smeken om aandacht is enorm en hartverscheurend. Bovendien staan deze paarden vaak niet rustig in de wei maar lopen te spelen en te rennen waardoor ernstige blessures noodgedwongen op stal moeten genezen.

en zo is het Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:32

Citaat:
Dit zijn de paarden die als ze iets mankeren of nog onvoldoende kracht hebben proberen te overcompenseren

euh dit snap ik niet helemaal, compensatie gedrag is voor een paard heel erg natuurlijk, elk paard compenseert als hij ergens last van heeft. Als mijn huis-tuin-en-keuken-paard ergens last van heeft gaat hij ook compenseren, niet omdat hij last van faalangst heeft of omdat hij goed wil presteren maar omdat moeder natuur ze geleerd heeft altijd door te gaan want als een paard stopt zo hij worden opgegeten door een roofdier. Dit heeft elk paard, dus nietalleen de over het paard getilde toppaardjes die jullie zo verafgoden...

Citaat:
Dat is namelijk geen natuurlijk selectie criterium, dat is erin mede ingekomen met fokken op werkwillige karakters.

Sinds wanneer wordt er geselecteerd op werkwillende karakters? KWPNers worden al heel lang onnatuurlijk geselecteerd maar niet specifiek op karakter, en dat merk je er wel aan af moet ik zeggen. En je kunt veel zeker van `toppaarden` maar de meeste staan niet bekend om hun ooh zo mee werkende karakter.

@KiWiKo: ik ben geen mongool, ik weet hoe een echt toppaard functioneerd. En nee de toppaarden die ik heb gezien maakte geen ongelukkige indruk. Ze weten simpel weg niet beter, en wat niet weet wat niet deert. Wil niet zeggen dat ik het een goede manier van paarden houden vind, maar de paarden in kwestie hadden hun lot geaccepteerd en leken aardig tevreden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:34

randalinpony schreef:
KiWiKo schreef:
Randalina Lachen Lachen jij snapt werkelijk geen snars van de openingsvraag Lachen Lachen echt helemaal niks Lachen

De vraagstelling heeft namelijk helemaal, maar dan ook helemaal niks met in het wild levende paarden te maken Lachen helemaal niks Lachen Gewoonweg omdat dit hele andere TYPE paarden zijn, zijn niet gefokt voor sporten of sportgerelateerde kwaliteiten Lachen Lachen

maargoed ..........

Sorry, Kiwiko, ik snap de vraag maar al te goed.

Zelfs dat sportpaard van jou is nog steeds een paard. (naja, die van mij toch zeker wel. En das nou niet bepaald een boemel (Bachelor v:BurggraafX Aram, 20% OX Knipoog En ja, die gaat ook uit haar dak als ze bijv. overkruist komt, maar ik zie daar geen ambitie in, meer angst en daarbij veel temperament dat zich nog niet laat sturen. Je wil ook geen koe tegenkomen op buitenrit Koe Clown )
Misschien is gedrag even anders door de omstandigheden , en door de genetische selectie.

Het blijft een paard.
Trouwens, jij ziet dus in opfokkoppels van paarden met toppedigrees wél paarden die het schuim tussen de billen hebben staan omdat ze de piaffe maar niet onder de knie krijgen? Tong uitsteken

Ik niet. Ik zie ze ravotten, sprintjes trekken, hun maatjes treiteren, en daarna lekker knabbelen en in het zonnetje liggen.
Dat doen hun wilde soortgenootjes ook.

Een paard kan best plezier hebben in zijn werk, als hij mag doen wat hij goed kan en eerlijk opgeleid wordt.
Ambitie is een afwijking van de ruiter. Daarvoor moet je namelijk doelen kunnen stellen, dingen opzij kunnen zetten en je inspannen voor iets wat in de toekomst ligt en dus heel abstract is.

Als paarden over dát denkvermogen beschikten....

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik kan in een koppel jonge paarden precies diegene eruit halen die er gaat komen. Ik weet niet hoeveel tijd je doorgebracht heb tussen koppels jonge sportpaarden, en dan vooral de hengstengroepen........ daar zie je de mooiste passages, verzameling die je je maar voor kan stellen.

En dat zinnetje piaffe onder de knie krijgen Lachen WAARRRR GAAAATTT dat over???

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:40

Citaat:
Dit zijn de paarden die als ze iets mankeren of nog onvoldoende kracht hebben proberen te overcompenseren omdat ze weten dat de gevraagde oefening niet gaat lukken. Ze bezitten een soort van faalangst en dat resulteerd dan vaak in overdreven beweging.

Ik heb in mijn leven nogal veel simpele ponys van allerlei pluimage ingereden.

Maar een heel aantal, toch niet echt sportmodelletjes(en sommige wel), voldeden qua karakter heel erg aan bovenstaande.
Ze kropen bijna in je om het goed te doen.

Ik snap ook heus wel dat dit in combi met het sensibele en temperamentvolle, en de enorme bewegingen van een toppaard schreeuwt om een topruiter die dat in goede banen kan leiden omdat in deze combi het veel makkelijker mis gaat.

De eigenschap op zich is alleen niet voorbehouden aan toppaarden.

Kiwiko, je bent echt niet de enige.
Tuurlijk kan je dat min of meer inschatten, hoewel van bijv. Dorutos bekend is dat ze pas op gingen vallen in de training, niet in de baan: omdat juist de will to please zoveel uitmaakt in de training en Dorutos daar bovenmatig mee behept bleken.

Je kan energie en atletische eigenschappen er al uit halen. (een paard dat veel ravot heeft meer bespiering, logisch Knipoog )
Niet will to please en ook niet het vermogen zich aan allerhande situaties aan te passen, dus o.a hoe het paard zich aan training aanpast.

Je selecteert dus op bouw en beweging, energie.
Uit díe paarden komen de will to pleasers dan weer bovendrijven, en dan kom je bij de bruikbare sportpaarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:43

en ik denk, dat als je die jonge toppertjes gewoon 30 jaar in dat koppeltje laat, ze er niet meer of minder van worden, en zéker niet ongelukkig omdat ze niet mogen schitteren.

het is aangeleerd gedrag, 'will to please' tov de baas, gewoonte. geen enkel paard dat nooit gereden of getraind is, of ooit wedstrijd gelopen heeft, zal de wens hebben om een topper te worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:44

Weet je, tegen zoveel wijsheid, kennis en kunde kan ik niet op Lachen Lachen

Die arme, arme paardjuhs die hun lot zo zielig geaccepteerd hebben.......... achut, ze hebben het zo gruwelijk slecht joh!

Ik heb ook weinig zin eigenlijk om mensen met een beperkt referentiekader, maar ondertussen wel alwetend zijn te overtuigen dat er ook paarden bestaan die BUITEN hun referentiekader passen. Dat er paarden zijn die anders zijn dan hun zadel, bit en ijzerloze boshobbelpaarden. Dat er een hele wereld is buiten hun wereldje om....... zolang die oogkleppen opblijven zal er nooit op geen enkele manier enige kennis over "anders" door kunnen dringen, hoeveel woordjes ik ook typ

maargoed, voor diegene die nou nieuwsgierig zijn en willen evolueren en misschien eens in het echie willen gaan kijken HOE dat nou allemaal werkt, mogen wat mij betreft eens langskomen, mogen ze ook nog een rondje sturen......... en het verschil ervaren, misschien dat er dan ergens een keer een kwartje valt?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:47

Kom jij dan effe op die van mij voordoen hoe het moet Haha!

Nergens wordt gezegd dat toppaarden zielig en ongelukkig zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 13:51

Visconti schreef:
Sinds wanneer wordt er geselecteerd op werkwillende karakters? KWPNers worden al heel lang onnatuurlijk geselecteerd maar niet specifiek op karakter, en dat merk je er wel aan af moet ik zeggen. En je kunt veel zeker van `toppaarden` maar de meeste staan niet bekend om hun ooh zo mee werkende karakter.

@KiWiKo: ik ben geen mongool, ik weet hoe een echt toppaard functioneerd. En nee de toppaarden die ik heb gezien maakte geen ongelukkige indruk. Ze weten simpel weg niet beter, en wat niet weet wat niet deert. Wil niet zeggen dat ik het een goede manier van paarden houden vind, maar de paarden in kwestie hadden hun lot geaccepteerd en leken aardig tevreden.

Er wordt zeker wel op karakter geselecteerd Lachen Lachen en zeker de toppers hebben een gruwelijk meewerkend karakter, alleen kan de doorsnee ruiter niet met het paard overweg Lachen omdat deze geen snars van het dier begrijpt Lachen

Dus hebben ze allemaal meewerkende karakters, alleen eigenaren/ruiters die niet met ze overweg kunnen

En ik zeg niet dat je mongool bent, maar ik zeg alleen dat je geen flauw idee hebt waar je over praat Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:06

KiWiKo schreef:
Weet je, tegen zoveel wijsheid, kennis en kunde kan ik niet op Lachen Lachen

Die arme, arme paardjuhs die hun lot zo zielig geaccepteerd hebben.......... achut, ze hebben het zo gruwelijk slecht joh!

Ik heb ook weinig zin eigenlijk om mensen met een beperkt referentiekader, maar ondertussen wel alwetend zijn te overtuigen dat er ook paarden bestaan die BUITEN hun referentiekader passen. Dat er paarden zijn die anders zijn dan hun zadel, bit en ijzerloze boshobbelpaarden. Dat er een hele wereld is buiten hun wereldje om....... zolang die oogkleppen opblijven zal er nooit op geen enkele manier enige kennis over "anders" door kunnen dringen, hoeveel woordjes ik ook typ

maargoed, voor diegene die nou nieuwsgierig zijn en willen evolueren en misschien eens in het echie willen gaan kijken HOE dat nou allemaal werkt, mogen wat mij betreft eens langskomen, mogen ze ook nog een rondje sturen......... en het verschil ervaren, misschien dat er dan ergens een keer een kwartje valt?

Andersom is het toch precies hetzelfde? Jij neemt toch ook niks van mensen aan waar je het niet mee eens bent? Jij hebt imo dus net zo'n beperkt referentiekader als ik zou hebben volgens jou.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 14:08

jahoor Lachen Lachen mijn paard staat hele dagen ijzerloos buiten met zijn meiskes, dekenloos ook nog ..........

en IEEEKS, hij word ook nog natuurlijk bekapt Lachen Lachen Lachen

heb ook nog alle parelli dvd's aandachtig bekeken, ...........

en oja, heb ook de paardenfluisteraar gezien Clown

en dat is dus het verschil, ik WEET dat ik nog LANG niet uitgeleerd ben en dat ik nog menigmaal verrast zal worden door paarden, dingen mee zal maken waarvan ik het niet voor mogelijk hield Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:20

Citaat:

onzettend geestig dat noujuist jij de gene bent die dit zegt *LOL* ROFL

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 14:22

Tja Lachen Lachen lees mijn post hierboven nog maar een keer Lachen Lachen Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:50

Citaat:
en dat is dus het verschil, ik WEET dat ik nog LANG niet uitgeleerd ben en dat ik nog menigmaal verrast zal worden door paarden, dingen mee zal maken waarvan ik het niet voor mogelijk hield

En ook daar was je weer niet de enige.

Het schiet niet op in een discussie om steeds je superioriteit te benadrukken en die van de tegenstander sarcastisch onderuit te halen, ipv inhoudelijk op argumenten in te gaan.
Dat scherpt alleen de tegenstellingen.

Eens met merrieveulen.
Daarbij aangetekend dat een paard best 'plezier' kan hebben in topsport, als de trainer zijn paard goed begeleid.

Ik kan bijzonder genieten van een paard dat vol vertrouwen in zijn ruiter en een topprestatie neerzet.
Net zoveel als van paarden die samen ravotten in de wei.

Dingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:59

Hmpf, ik zit hier maar een beetje mee te lezen omdat ik te weinig verstand van dit soort dingen heb om fatsoenlijk mee te discussiëren. Maar ik weet wel dat een paard een paard is en niet één of ander gemuteerde aliën die ineens menselijke eigenschappen heeft, dat kan gewoon niet. Denk dat de meeste paarden idd in meerdere of mindere mate een 'will to please' hebben, maar van roem en glorie houden... naahhh, waarsch vermaken ze zich ook prima met hun vriendjes.
Trouwens, Kiwiko, 't valt me echt op dat je tegen iedereen die het met je oneens is zegt dat ze 'buiten' hun referentiekader moeten kijken. Maar het is nogal een drogreden om tegenargumenten hiermee af te doen, je kunt er ook gewoon mee in discussie gaan. Ik vind dit niet echt passend gedrag voor een boktbemiddelaar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 15:03

Je kan alleen inhoudelijk op argumenten ingaan als je gesprekspartner enigsinds begrijpt waar je het over hebt Lachen Lachen

Misschien moet je even teruglezen Lachen en kijken wie waar nou op welke manier sarcastisch is Knipoog Lachen

Op het moment dat mensen denken dat ik het hier over je htk z paard heb, dan lopen de verhoudingen al scheef Lachen en ik heb het echt al een paar keer gezegd dat het DAAR dus niet over ging Lachen

Dingen sluiten elkaar ook niet uit............ menig topsport stal komen de paarden gewoon buiten, geen enkel probleem........ maar DAT heeft weer niks met dit topic te maken Lachen Lachen Want we hebben het hier over internationaal presterende paarden, en WAT hun daar gebracht heeft en of ze bijzondere karaktertrekken hebben die ze daar gebracht hebben........ DAAR gaat dit topic over Lachen Lachen

en ik ben dan dus inderdaad van mening dat als je nog nooit zo een paard meegemaakt heb dat je dit niet kan weten Lachen Lachen en dat geeft niks, helemaal niks.

maar om dan met nonargumenten te komen omdat het ergens in een boekje zo staat (weet je wel, het doorsnee paard) is nog net niet kompleet kortzichtig te noemen Lachen Lachen

Oja en voordat ik dat weer over mij heenkrijg Lachen Ik reed al optomingloos toen ik 13 was op mijn enigste eigenste pownie die 24/7/365 op het land stond ... Dat paard van mijn avatar, was zo een sportpaard...... in hart en nieren, en ook daar zat ik wel eens zo op, zonder iets........

Boomloos heb ik ook al gedaan Lachen en (zitten jullie?????) Ik verkoop zelfs bitloze hoofdstellen............ Lachen Lachen

Kwestie van referentiekaders Lachen

Oja en mijn sporter is ook zonderzadelmak Lachen