Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Ben ik het dus niet mee eens (zit meer "vlees" om, is beter doorbloed). Daarbij worden mensen-pezen heel wat minder zwaar belast dan paardenpezen, waardoor nadelige effecten bij de mens heel wat minder snel merkbaar zullen worden.er werd net gezegd dat je een paardenonderbeen kan vergelijken met handen en voeten van mensen![]()
![]()
en ik, ik persoonlijk (en ik heb jaren in dienst gezeten, en na mijn diensttijd nog altijd op mijn kisten gelopen) nooit last gehad van die schoenen, en mijn voeten zitten er inderdaad nog steeds aan.......
KiWiKo schreef:Van ademend leer, ook nog eens!en kisten Q???
KiWiKo schreef:Hoog tijd dat jij 't verschil ervaart tussen geolied leer en hard plastic schoenen - dan piep je wel andersAls het ademend leer zou zijn, zouden kisten niet waterdicht zijn![]()
![]()
en er zijn ook leren peeskappen
![]()
KiWiKo schreef:Jouw voet bestaat uit veel kleine peesjes, jij loopt niet op je tenen, hebt geen kogel, kortom een totáál andere anatomie waar de krachten heel anders verdeeld worden.nah er zit weinig vlees op mijn voeten![]()
en waarom worden mijn voet pezen minder zwaar belast dan paardenbenen pezen? Mijn voeten moeten ook echt heel mijn lichaam dragen
en ik sjouw ook vaak extra gewicht mee, die in lichaamsverhouding niet staat met wat een paard mee moet sjouwen als het heen gemiddeld mens draagt
PattyOosten schreef:Als de link niet wordt gelegd wel hoorAls dat echt zo'n probleem zou zijn, dan zou er toch niemand meer mee rijden?
PattyOosten schreef:Dus Salinero moet wel last krijgen van zijn pezen, want die loopt (bijna) nooit bloot, en Okidoki krijgt er vast geen last van, want die heeft ze ter bescherming nodig??? Ik zie het verschil geloof ik niet zo. Beide paarden worden flink getraind en de ruiters proberen de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Vandaar de peesjes/bandages.
PattyOosten schreef:Zoveel rijden ze zonder, zonder problemen aan de pezen. Zelfde argument - net zo nutteloos...Nogmaals, zoveel mensen rijden hun paard al jaren met, en die hebben nergens last van, of althans niet van oververhitte pezen, was dat wel het geval geweest, dan was iedereen er al lang vanaf gestapt hoor.
Sizzle schreef:Ieder moet lekker doen waar je zelf het beste van slaapt. Toen ik vandaag op een jong paard zat dat even geen raad wist met het ruitergewicht in galop en bijna overkruist in de splagaat zat, was ik blij dat er een beschermertje om zat. Wie weet hoe mooi het ijzertje tegen de pees geklapt zou zijn.
Vind je het onnodig, dan doe je het niet. Zo simpel is dat. Niemand die zegt dat het verplicht is.
PattyOosten schreef:Dat zou kunnen komen door gebruik van peesbescherming, als die zorgen voor oververhitting en daardoor beschadiging en verzwakking van de pees.De kans is in de dressuur net zo aanwezig hoor. Nou is mijn paard geen GPer, maar ze kan ook aardig met de benen smijten. Als de kans op een blessuure aanwezig is, en er is adequate bescherming tegen, dan gebruik ik dat. En aangezien er geen paarden rondlopen (hinken) met ernstige peesblessures door de peesjes, blijf ik ze gebruiken.
Ik heb ook paarden gezien met ernstige peesblessures. Inderdaad meestal door overbelasting of (in combinatie met) een slechte bodem. Daar helpt geen peesje tegen, dat is een fout van de ruiter.
runningkawa schreef:Mensen doen zoveel dingen omdat ze denken dat het beter is. "Beschermen" klinkt als iets dat altijd beter is. Hoeft niet altijd zo te zijn.Elk springpaard wordt ermee zadelmak gemaakt en komt met rijden nooit zonder...ook daar blijft ook de topsport hun miljoenen of minstens tonnen dure paard ermee rijden...ook tijden de dresuur...doe je niet als je je broodwinning is en teveel risico geeft
QQQQ schreef:Leren peeskappen zullen waarschijnlijk minder opwarming geven, maar geven volgens mij ook minder bescherming (zijn minder hard - of vergis ik me hierin?), daarnaast hebben ze wat meer onderhoud nodig.
KiWiKo schreef:er werd net gezegd dat je een paardenonderbeen kan vergelijken met handen en voeten van mensen![]()
fransje23 schreef:Ik ga trouwens in herhaling vallen, onderstaande heb ik al eens eerder gepost![]()
Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.
Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:Citaat:Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.
Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.
Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.
QQQQ schreef:KiWiKo schreef:Hoog tijd dat jij 't verschil ervaart tussen geolied leer en hard plastic schoenen - dan piep je wel andersAls het ademend leer zou zijn, zouden kisten niet waterdicht zijn![]()
![]()
en er zijn ook leren peeskappen
![]()
.
Edit: wel eens met een plastic zak om je voet in je rijlaars gereden?
Leren peeskappen zullen waarschijnlijk minder opwarming geven, maar geven volgens mij ook minder bescherming (zijn minder hard - of vergis ik me hierin?), daarnaast hebben ze wat meer onderhoud nodig.
.
Citaat:Wat een geluk dat dergelijke bescherming bestaat!
Als iedereen die nou eens ging kopen en die neoprene beschermertjes liet liggen in de winkels, zouden er misschien meer fabrikanten komen die brood zien in ademende beenbescherming, zodat de keuze groter wordt en de prijzen lager.
nickyu schreef:enige wat zou kunnen veranderen door een hogere vraag
is niet een grote verlaging in de prijs maar is het kleuren scala