Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:13

en kisten Q???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:15

KiWiKo schreef:
er werd net gezegd dat je een paardenonderbeen kan vergelijken met handen en voeten van mensen Lachen Lachen

en ik, ik persoonlijk (en ik heb jaren in dienst gezeten, en na mijn diensttijd nog altijd op mijn kisten gelopen) nooit last gehad van die schoenen, en mijn voeten zitten er inderdaad nog steeds aan.......
Ben ik het dus niet mee eens (zit meer "vlees" om, is beter doorbloed). Daarbij worden mensen-pezen heel wat minder zwaar belast dan paardenpezen, waardoor nadelige effecten bij de mens heel wat minder snel merkbaar zullen worden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:16

KiWiKo schreef:
en kisten Q???
Van ademend leer, ook nog eens!
Volgende 4-daagse plastic kisten voor jou Ja ! Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:18

nah er zit weinig vlees op mijn voeten Lachen Lachen en waarom worden mijn voet pezen minder zwaar belast dan paardenbenen pezen? Mijn voeten moeten ook echt heel mijn lichaam dragen Lachen en ik sjouw ook vaak extra gewicht mee, die in lichaamsverhouding niet staat met wat een paard mee moet sjouwen als het heen gemiddeld mens draagt

Als het ademend leer zou zijn, zouden kisten niet waterdicht zijn Lachen Lachen Lachen en er zijn ook leren peeskappen Lachen Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:21

Er zijn ook meer dan genoeg paarden (waaronder de mijne), die al hun hele leven met peesjes lopen en die geen peesblessures hebben door oververhitting. Als dat echt zo'n probleem zou zijn, dan zou er toch niemand meer mee rijden?

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:38

Ieder heeft een punt hier, maar wat Patty zegt is ook weer zo. Waarom kopen mensen die dingen dan nog? Zelf rij ik ook met peesbescherming als ik ga springen. Bandages hoor ik de laatste tijd veel dat het te warm wordt eronder, dus die gebruik ik niet. Daarnaast is mij ook eens verteld dat er zand onder de bandages kan komen te zitten wat kan gaan schuren (Bandages zitten toch goed strak?? Niet te strak, maar zo strak dat er geen zand onder kan komen?). Bij jonge paarden doe ik ook af en toe peesbeschermers om om ze er aan te laten wennen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:48

KiWiKo schreef:
Als het ademend leer zou zijn, zouden kisten niet waterdicht zijn Lachen Lachen Lachen en er zijn ook leren peeskappen Lachen Lachen
Hoog tijd dat jij 't verschil ervaart tussen geolied leer en hard plastic schoenen - dan piep je wel anders Ja .
Edit: wel eens met een plastic zak om je voet in je rijlaars gereden?
Leren peeskappen zullen waarschijnlijk minder opwarming geven, maar geven volgens mij ook minder bescherming (zijn minder hard - of vergis ik me hierin?), daarnaast hebben ze wat meer onderhoud nodig Knipoog .

@Babsie: Het lijkt mij best moeilijk voor zand om onder de bandages te komen (tenzij je vuile benen bandageert). Bij peesbeschermers kan het vaak veel makkelijker naar binnen. Schuren zou denk ik mee moeten vallen, aangezien ze niet op onderling bewegende delen zitten en niet hele dagen om blijven. Ze moeten natuurlijk wel goed passen.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 07-01-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:52

KiWiKo schreef:
nah er zit weinig vlees op mijn voeten Lachen Lachen en waarom worden mijn voet pezen minder zwaar belast dan paardenbenen pezen? Mijn voeten moeten ook echt heel mijn lichaam dragen Lachen en ik sjouw ook vaak extra gewicht mee, die in lichaamsverhouding niet staat met wat een paard mee moet sjouwen als het heen gemiddeld mens draagt
Jouw voet bestaat uit veel kleine peesjes, jij loopt niet op je tenen, hebt geen kogel, kortom een totáál andere anatomie waar de krachten heel anders verdeeld worden.
In geen geval vergelijkbaar .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:58

PattyOosten schreef:
Als dat echt zo'n probleem zou zijn, dan zou er toch niemand meer mee rijden?
Als de link niet wordt gelegd wel hoor Ja . Helaas is die niet 1-2-3 hard te maken, daar zou gericht onderzoek voor nodig zijn. Wel blijken er verschillende onderzoeken te zijn gedaan die problemen doen vermoeden.

Voor springen zou ik ze blijven aanraden, zeker als ze ijzers hebben, daar is de kans op aantikken veel groter. Voor dressuur met een beetje normaal bewegend paard zou ik ze liever weglaten. Er zijn namelijk ook zat paarden die zonder peesbescherming prima gezond blijven Pling .

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:12

Dus Salinero moet wel last krijgen van zijn pezen, want die loopt (bijna) nooit bloot, en Okidoki krijgt er vast geen last van, want die heeft ze ter bescherming nodig??? Ik zie het verschil geloof ik niet zo. Beide paarden worden flink getraind en de ruiters proberen de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Vandaar de peesjes/bandages.

Nogmaals, zoveel mensen rijden hun paard al jaren met, en die hebben nergens last van, of althans niet van oververhitte pezen, was dat wel het geval geweest, dan was iedereen er al lang vanaf gestapt hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:20

Ieder moet lekker doen waar je zelf het beste van slaapt. Toen ik vandaag op een jong paard zat dat even geen raad wist met het ruitergewicht in galop en bijna overkruist in de splagaat zat, was ik blij dat er een beschermertje om zat. Wie weet hoe mooi het ijzertje tegen de pees geklapt zou zijn.
Vind je het onnodig, dan doe je het niet. Zo simpel is dat. Niemand die zegt dat het verplicht is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:22

PattyOosten schreef:
Dus Salinero moet wel last krijgen van zijn pezen, want die loopt (bijna) nooit bloot, en Okidoki krijgt er vast geen last van, want die heeft ze ter bescherming nodig??? Ik zie het verschil geloof ik niet zo. Beide paarden worden flink getraind en de ruiters proberen de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. Vandaar de peesjes/bandages.

Het is een afweging Patty.
Aangezien met springen de kans op een peesblessure door aantikken vele malen groter is, is het gebruik van peesbescherming aan te bevelen (niet voor niets ook op wedstrijd toegestaan).
In dressuur is die kans nihil, waardoor een mogelijk nadeel van de bescherming zwaarder gaat wegen.

PattyOosten schreef:
Nogmaals, zoveel mensen rijden hun paard al jaren met, en die hebben nergens last van, of althans niet van oververhitte pezen, was dat wel het geval geweest, dan was iedereen er al lang vanaf gestapt hoor.
Zoveel rijden ze zonder, zonder problemen aan de pezen. Zelfde argument - net zo nutteloos...
Ik heb al heel wat paarden met peesblessures gezien - weken of maanden stappen mogen ze dan. Vrijwel altijd door overbelasting (niet door aantikken dus). Dat ze allemaal ook met peesbescherming rijden wil niet zoveel zeggen, want het gebruik van peesbescherming is nogal wijd verspreid...
Het is mogelijk dat hier een oorzaak/gevolg achter steekt, maar dat zou door systematisch onderzoek uitgezocht moeten worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:29

De kans is in de dressuur net zo aanwezig hoor. Nou is mijn paard geen GPer, maar ze kan ook aardig met de benen smijten. Als de kans op een blessuure aanwezig is, en er is adequate bescherming tegen, dan gebruik ik dat. En aangezien er geen paarden rondlopen (hinken) met ernstige peesblessures door de peesjes, blijf ik ze gebruiken.
Ik heb ook paarden gezien met ernstige peesblessures. Inderdaad meestal door overbelasting of (in combinatie met) een slechte bodem. Daar helpt geen peesje tegen, dat is een fout van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:31

Sizzle schreef:
Ieder moet lekker doen waar je zelf het beste van slaapt. Toen ik vandaag op een jong paard zat dat even geen raad wist met het ruitergewicht in galop en bijna overkruist in de splagaat zat, was ik blij dat er een beschermertje om zat. Wie weet hoe mooi het ijzertje tegen de pees geklapt zou zijn.
Vind je het onnodig, dan doe je het niet. Zo simpel is dat. Niemand die zegt dat het verplicht is.

juist Ja

Ik heb wel een paar keer er voordelen van ondervonden, nog nooit geen nadelen.

Toppaarden worden ermee gereden...als het zo slecht was zou de persoonlijke DA daar ook wel zeggen, niet doen...

Elk springpaard wordt ermee zadelmak gemaakt en komt met rijden nooit zonder...ook daar blijft ook de topsport hun miljoenen of minstens tonnen dure paard ermee rijden...ook tijden de dresuur...doe je niet als je je broodwinning is en teveel risico geeft Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:33

PattyOosten schreef:
De kans is in de dressuur net zo aanwezig hoor. Nou is mijn paard geen GPer, maar ze kan ook aardig met de benen smijten. Als de kans op een blessuure aanwezig is, en er is adequate bescherming tegen, dan gebruik ik dat. En aangezien er geen paarden rondlopen (hinken) met ernstige peesblessures door de peesjes, blijf ik ze gebruiken.
Ik heb ook paarden gezien met ernstige peesblessures. Inderdaad meestal door overbelasting of (in combinatie met) een slechte bodem. Daar helpt geen peesje tegen, dat is een fout van de ruiter.
Dat zou kunnen komen door gebruik van peesbescherming, als die zorgen voor oververhitting en daardoor beschadiging en verzwakking van de pees.
Die link is dus moeilijk goed te leggen, maar gezien er wel aanwijzingen voor zijn dat peesbeschermers oververhitting kunnen veroorzaken (en het zeker is dat oververhitting slecht is voor pezen), is enige terughoudendheid wel op z'n plaats.

Hoeveel peesblessures ken jij nou in je omgeving, die door het gebruik van een peesbeschermer voorkomen had kunnen worden? Ik geeneen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:37

runningkawa schreef:
Elk springpaard wordt ermee zadelmak gemaakt en komt met rijden nooit zonder...ook daar blijft ook de topsport hun miljoenen of minstens tonnen dure paard ermee rijden...ook tijden de dresuur...doe je niet als je je broodwinning is en teveel risico geeft Lachen
Mensen doen zoveel dingen omdat ze denken dat het beter is. "Beschermen" klinkt als iets dat altijd beter is. Hoeft niet altijd zo te zijn.
De redenatie "als de top het doet, zal het wel goed zijn, want die hebben van die dure paarden" is in mijn ogen een wat slap excuus om niet zelf na te hoeven denken Vork .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:39

Verward

Ik snap jullie meningsverschil eigenlijk niet zo Bloos
Iedereen snapt het nut van beenbescherming... kom op... iedereen wil z'n paard heel houden en zal zoveel mogelijk moeite doen om tere plekken van het paardenlijf te beschermen voor trauma van buitenaf. Een peesbeschermer die voorkomt dat een paard zichzelf aantikt als ie bijvoorbeeld wegspringt.... een pijpkous om de achterbenen als je je paard pirouettes aanleert... een springschoen om te voorkomen dat die tere kroonrand bij een misstap kapot getrapt wordt.... Het is allemaal nuttig.

Iedereen snapt ook dat die oh zo nuttige beenbescherming niet meer kwaad mag doen dan goed.
Opwarming van pezen is niet per definitie slecht... koude pezen zijn meer vatbaar voor blessures dan warme Knipoog oververhitte pezen zijn wel slecht. Dus heeft de ruiter ervoor zorg te dragen dat de te gebruiken beenbescherming wèl beschermd, maar níet zorgt voor oververhitting.

Wat een geluk dat dergelijke bescherming bestaat!
Als iedereen die nou eens ging kopen en die neoprene beschermertjes liet liggen in de winkels, zouden er misschien meer fabrikanten komen die brood zien in ademende beenbescherming, zodat de keuze groter wordt en de prijzen lager.

QQQQ schreef:
Leren peeskappen zullen waarschijnlijk minder opwarming geven, maar geven volgens mij ook minder bescherming (zijn minder hard - of vergis ik me hierin?), daarnaast hebben ze wat meer onderhoud nodig Knipoog .

Misvatting Lachen Mijn Veredus classic peesbeschermers met leren binnenkant bieden zéker weten meer bescherming dan een met neopreen gevoerde peesbeschermer van Eskadron. Verschil? De benen van mijn (jonge) paard zijn na het werk niet warmer en hij zweet er niet onder!
Ook zijn er leren crossbeschermers op de markt... die móeten wel meer bescherming bieden dan een doorsnee peesbeschermer.
Onderhoud... tja... je poetst je zadel en hoofdstel toch regelmatig? Nu neem je gewoon je beschermers ook mee in het rondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:40

Een voorbeeld kan ik zelfs al met mijn eigen paard geven Lachen
(maar ook met niet eigen paarden dat je gewoon hoort dat ze erop stampen)

Bij Kawa was het met longeren.
Die flap denkt dat longeren alleen kan met bokken erbij Haha!
Nu deed hij dat ook, struikelde, trok daarbij aan de lijn, waardoor ik hem weer belemerde en hij knalde dus vol op de peesbeschermer. Ik hoorde en zag het knallen, vol op de pees.

Binnen 2 passen stond hij stil en hield zijn voorbeen omhoog...dan gaan er enge gedachtes door je heen in de paar seconden dat je vanuit het midden naar de zijkant loopt...
peesbeschermer afgehaald, mocht niet aan zijn been voelen.
Kawa laten staan, waterslang afgerold en maar gaan koelen, niet om te koelen voor de hitte van de bescherming, maar wat je ook zou doen bij een ander iets aan het been.
Uiteindelijk ging hij er na 10 min voorzichtig op staan en ik sprong daarmee al een gat in de lucht..
Hij heeft ongeveer een week er niet lekker op gelopen...
Hoe zal die pees eruit hebben gezien zonder bechermer...vol met het ijzer erop?

edit: nadenken heb ik er genoeg over gedaan...daardoor ook de conclusie dat de topsport het ook doet en daar ook geen schade ondervindt.
net zo dat ik en mensen die ik ken in mijn omgeving er geen schaden van hebben ondervonden...reden waarom heb ik al genoeg op gesomt Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:48

@ QQQQ Ik ken 1 geval wat voorkomen had kunnen worden met peesjes. Paard heeft zijn eigen pees doorgesneden, is toen ook afgemaakt.Ik heb geen wetenschappelijk (en dus niet dat "onderzoek" uit Bit) bewijs gezien dat het gebruik van peesjes afraadt. En hoeveel paarden ken jij die stokkreupel zijn door de peesjes? En hoe verklaar je dan inderdaad dat de hele wereldtop hun kapitale paarden aan deze manier van beschermen blootstelt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:59

Och... een ieder die veel paarden in handen heeft gehad, heeft toch wel letsel gezien door trauma van buitenaf?!
Ik kan zo een stuk of 10, misschien zelfs wel 20, incidenten noemen die ik met eigen ogen heb gezien waar de beschermer de klap dusdanig verminderde dat de blessure mee viel óf het gebrek aan bescherming ervoor zorgde dat het paard flink kapot was. Soms zelfs zo dat ze totaal onbruikbaar werden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:09

KiWiKo schreef:
er werd net gezegd dat je een paardenonderbeen kan vergelijken met handen en voeten van mensen Lachen Lachen

Dat wordt nergens gezegd hoor Lachen Wel dat in handen en voeten van mensen het veel peesweefsel zit i.v.t de rest van het lichaam. Om een paarden- en een mensenbeen te kunnen vergelijken moeten mensen eerst op hun tenen en op handen en voeten gaan lopen Haha! en vervolgens 1 nagel tot hoef laten vergroeien. De belasting van een hand of een voet is niet vergelijkbaar met de pezen in een paardenbeen.

Dat de hele wereldtop zus of zo doet hoeft niet per definitie te betekenen dat het ook goed is.

Ik wil ook graag mijn paard heel houden en gebruik geen beschermers (behalve met springen omdat daar het risico wel degelijk groter is). Ik rijd rustig over ongelijk terrein in alle gangen etc.

Ik begrijp ook wel dat mensen beschermers willen gebruiken zelfs dat er paarden zijn die op zo een manier lopen dat ze vaak aantikken (al denk ik dat er met het beslag en goede training nog wel wat aangepast kan worden) maar wees dan wel bewust van het feit dat pezen wel degelijk warmer worden onder beschermers en dat hitte niet goed is voor peesweefsel.
Mocht het echt nodig zijn zou ik kiezen voor ademende crossbeschermers met zo een harde carbonlaag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:20

en ik herhaal mezelf andermaal Haha! Een onderzoek over wat hitte doet met peesweefsel

fransje23 schreef:
Ik ga trouwens in herhaling vallen, onderstaande heb ik al eens eerder gepost Haha!

Tijdens het werk komt er juist veel energie en dus warmte vrij omdat de weefsel goed doorbloed moeten zijn. De schade vind dus vooral tijdens arbeid plaats.Ik weet er ook niet veel meer van, dan dat de hoge temperatuur (veel hoger dan lichaamstemperatuur, en daar zijn cellen natuurlijk niet voor gemaakt) steeds meer peesvezels kapot maakt.

Ik heb even gezocht in PubMed, een medische database, en vond in de beschrijving van deze studieo.a. het volgende:

Citaat:
Tendons that store energy during locomotion, such as the equine superficial digital flexor tendon (SDFT) and human Achilles tendon, suffer a high incidence of central core degeneration which is thought to precede tendon rupture. Although energy storage contributes to the efficiency of locomotion, tendons are not perfectly elastic and some energy is lost in the form of heat. Recent studies have shown that the central core of equine SDFT reaches temperatures as high as 45 degrees C during high-speed locomotion. In this study, we test the hypothesis that hyperthermia causes tendon cell death and results in tendon central core degeneration.

Kortom, opgeslagen energie gaat deels verloren als warmte, en door deze warmte loopt de kerntemperatuur in de buigpees op tot zo'n 45 graden (dat is dus zonder beenbescherming hè!). Deze verhoogde temperatuur leidt dan tot het afsterven van peesweefsel.

Nog een artikel (voorloper van dat hierboven volgens mij):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Kortom je probeert de pees te beschermen tegen invloeden van buiten af maar maakt hem daarmee langzaam maar zeker van binnen uit kapot.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 02:11

QQQQ schreef:
KiWiKo schreef:
Hoog tijd dat jij 't verschil ervaart tussen geolied leer en hard plastic schoenen - dan piep je wel anders Ja .
Edit: wel eens met een plastic zak om je voet in je rijlaars gereden?

.

Yep inderdaad ik heb zelfs bij mijn vorige laarzen jaren met plastic zakken om mijn voeten gereden, anders kwam ik er niet in Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:00

Citaat:
Wat een geluk dat dergelijke bescherming bestaat!
Als iedereen die nou eens ging kopen en die neoprene beschermertjes liet liggen in de winkels, zouden er misschien meer fabrikanten komen die brood zien in ademende beenbescherming, zodat de keuze groter wordt en de prijzen lager.

vraag en aanbod kwestie
weinig vraag -> weinig aanbod
hogere kosten zit m hoofdzakelijk in het materiaal
ze zijn er genoeg maar meeste mensen willen niet daarvoor betalen
enige wat zou kunnen veranderen door een hogere vraag
is niet een grote verlaging in de prijs maar is het kleuren scala

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:25

nickyu schreef:
enige wat zou kunnen veranderen door een hogere vraag
is niet een grote verlaging in de prijs maar is het kleuren scala

Dat zou betekenen dat een veel mensen het kleurtje (oftewel het plaatje) belangrijker vinden dan de werkelijke bescherming van hun paard...