Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindda

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:46

Vanaf 3 / 3,5 zeker niet eerder

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:32

Mijn ruin is in mei 3 geworden.2 weken geleden ben ik er voor het eerst op gaan zitten.In die 2 weken heb ik er nu 5 keer opgezeten en rijden we los.Wil er nog een paar keer op zodat hij het gegrip been snapt en een beetje kan sturen en dan stop ik er weer een tijdje mee.Heb namelijk het idee dat hij weer aan het groeien is.En wat hij nu leert vergeet hij niet meer.Longeren heb ik nooit veel gedaan met hem.Ik weet dat hij het kan en hij staat dag en nacht buiten dus dat vind ik niet nodig.Met mijn vierjarige ben ik begonnen toen ze 3.5 was en dat ging af en toe ook met flinke tussen pozen.Soms zat ik er 5 weken niet op doordat ik niet echt de mogelijkheid had om te rijden.En na die 5 weken gingen we gewoon verder waar we gebleven waren.Hebben helemaal geen stappen terug moeten doen.Daarom snap ik de uitspraak ook niet dat je ze iedere dag zou moeten rijden omdat ze het anders vergeten of trucjes gaan verzinnen om onder het werk uit te komen.Dit is in ieder geval niet mijn ervaring.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:07

De meesten mensen rijden paarden op +3 jarige leeftijd in, opzich heb ik daar niets op tegen. Ik denk toch dat het beter is nog even te wachten tot ze ouder zijn en dus ook goed zijn ontwikkelt Knipoog

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:17

Ze zeggen iig altijd: Elk jaar dat je er later opklimt heb je later meer plezier van Ja . Of zoiets (beetje rare zin maar t was iets in die richting Tong uitsteken )

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:40

Ik vind 4 jaar een mooie leeftijd om in te rijden, dan weet je zeker dat ze volgroeid zijn, een verzorgshetje is nu 2,5 maar ze ziet eruit als 1! Hangt er van af, hoe het paard er aan toe is, sommige zijn er op de derde al aan toe, en sommige pas op de 5e

x_kelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:31

Ligt aan het paard. Als het paard al wat spieren heeft ontwikkeld en klaar is om nieuwe dingen te gaan leren, vind ik 3 of 3.5 een mooie leeftijd om te beginnen met inrijden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:55

jillie1994 schreef:
Ik vind 4 jaar een mooie leeftijd om in te rijden, dan weet je zeker dat ze volgroeid zijn, een verzorgshetje is nu 2,5 maar ze ziet eruit als 1! Hangt er van af, hoe het paard er aan toe is, sommige zijn er op de derde al aan toe, en sommige pas op de 5e

hoe weet je zeker dat ze volgroeid zijn op 4? Eigelijk zijn paarden pas volgroeid op 6 jaar, dus als je zeker wil zijn zou je er pas op mogen vanaf hun 7de jaar...

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:54

x_kelsey_x schreef:
Ligt aan het paard. Als het paard al wat spieren heeft ontwikkeld en klaar is om nieuwe dingen te gaan leren, vind ik 3 of 3.5 een mooie leeftijd om te beginnen met inrijden.

Gaat het erom wat jij vind of wat in werkelijkheid verstandig is?

Lees dit eens:
Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:41

Tussen de 2.5 en 4 jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden. Afhankelijk dan van de gestedheid van je paard.
Longeren pas vanaf 3 jaar ivm de belasting.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:42

eeh, hallo, dit topic is maaaaaanden oud.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:42

Haha ohh het stond weer bovenaan

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:20

WendyBZ schreef:
eeh, hallo, dit topic is maaaaaanden oud.

Ja, en..? Het onderwerp BLIJFT actueel.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:42

ik vind dat dit aan het paard ligt,
maar op z'n vroegst met 3 beginnen met longeren en aan het zadel laten wennen.

loutJ_1991 schreef:
Ze zeggen iig altijd: Elk jaar dat je er later opklimt heb je later meer plezier van Ja . Of zoiets (beetje rare zin maar t was iets in die richting Tong uitsteken )

ik hoop het, de mijne is pas met z'n 5de ingereden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:49

Als het aan een stalgenoot ligt met 1 jaar want die loopt al met een hoofdstel in en beenbeschermers om Duivel .

Als ik het zelf nog eens over mocht doen zou ik ze nu met 3 jaar voor de wagen zetten en dan een half jaartje of jaartje later onder het zadel doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:51

Nou ik heb een paardje van 2 jaar + 2 maandjes en ik doe met haar allerlei dingen beschreven op paardnatuurlijk.nl en heb een aantal boekjes van Emiel Voest besteld. Ik ben lekker van de freestyle of hoe je het wilt noemen, dus ik ga ook bitloos en boomloos rijden. Met wijken voor druk ben ik nu al begonnen, maar als ze 2,5 is ga ik rustig aan beginnen met longeren. Volgend jaar zomer (dan is ze dík drie jaar) ga ik beginnen met inrijden. Hoewel ze best schrikkerig is, is ze qua gedrag helemaal geen veulen meer. Enne, paarden die op hun vijfde zijn ingereden leven echt niet veel langer dan op hun derde hoor.. tenminste, daar heb ik nog nooit bewijs voor geleverd gezien.

ps: wijken voor druk doe ik NAAST het paard, niet erop

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:00

wie heeft het hier over langer leven dan? langer leven heb ik nergens gelezen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:04

Daarmee bedoel ik dat het dan kennelijk niets uitmaakt lichamelijk, want als het lichamelijk zoveel schade zou brengen zouden ze minder lang leven. Dus kennelijk maakt het helemaal niet zoveel uit als je op z'n derde begint. Lijkt mij tenminste dat dat helemaal niet zoveel slechter is dan op z'n vijfde ofzo.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:15

Het hangt af van de bouw van het paard, en de manier waarop!

Je ziet veel dat paarden die te vroeg worden ingereden. Later rug problemen krijgen (vergroeiingen e.d.) Wat hier wel aangebonden is, is dat er weinig geduld is. Het paard boekt vooruitgang, dus we gaan een stapje verder, terwijl dat lichaam daar helemaal niet klaar voor is. Hiermee wordt dus bedoeld dat je van een paard wat jong ingereden is, je regelmatig minder plezier hebt, dan een paard dat wat later ingereden wordt. De levensduur wordt er niet minder op. Tenzij de eigenaren uiteraard beslissen of moeten beslissen de medische kosten wel of niet te (kunnen) betalen. Dat het paard wordt ingeslapen.

Als je nou wat langer wacht, kan je wat meer gaan doen met die vooruitgang. Benut die tijd ervoor om het paard kennis te laten maken met enge dingen. En je kan het paard ook zeer goed buigzaam maken als je ernaast staat. Oefeningen van pat parelli en emiel voest zijn daar zeer geschikt voor.

Het aller belangrijkste bij het zadelmak maken en het inrijden is dat je niks gaan forceren, het is voor het paard niet leuk, voor je zelf niet leuk en voor het paarden lichaam niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:33

Myour schreef:
Daarmee bedoel ik dat het dan kennelijk niets uitmaakt lichamelijk, want als het lichamelijk zoveel schade zou brengen zouden ze minder lang leven. Dus kennelijk maakt het helemaal niet zoveel uit als je op z'n derde begint. Lijkt mij tenminste dat dat helemaal niet zoveel slechter is dan op z'n vijfde ofzo.

Vreemde denkwijze.
Waarom forceren en het risico nemen dat je tòch te vroeg begonnen bent. Gevolg van te vroeg beginnen hoeft niet 'doodgaan' te zijn.

Er zijn zoveel andere leuke dingen en goede oefeningen die je met een jong paard kunt doen.
Waarom er persé zo vroeg op klimmen? Ik snap dat niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:07

Je hoeft niks te verpesten als je met een jong paard begint mits je het werk aanpast ana het paard.

De ene heb ik pas beleerd toen hij 4 was de andere ging voor het eerst een ruiter op toen hij 2,5 was.

Ligt dus heel erg aan het paard en je manier van doen.

Waar ik me aan erger zijn de mensen die vinden dat ze heel goed bezig zijn omdat ze hun paard pas met 4, 5 of 6 jaar beleren om vervolgens volop aan het werk te gaan.

Ik begin als een paard er aan toe is en het eerste jaar werken bestaat bij mij uit simpele dingetjes en af en toe een ritje. Als je dan na een jaar de boel op gaat pakken merk je gewoon dat de dieren er helemaal klaar voor zijn en kan je de boel gaan opbouwen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:15

Ik vind dik drie jaar niet te vroeg om erop te klimmen hoor. Goed zat. En ik ben juist al een heleboel oefeningen met haar aan het doen (Emiel Voest, paardnatuurlijk.nl etc). Ik ben nog lang niet van plan om erop te gaan klimmen, daar is ze gewoon nu nog te jong voor. 2,5 vind ik ook te jong daarvoor. 'Mijn' paardje is daarbij niet zo heel groot dus duurt het ook minder lang voor ze volgroeid is.

Ik sluit me aan bij LADPR. Langer wachten hoeft lang niet altijd goed te zijn!

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:43

3,5 jaar is het mooiste om in te rijden omdat de spieren dan beter ontwikkeld zijn.
begin je namelijk eerder met inrijden dan is je paard als hij bv. 8 jaar is al helemala versleten, dat is vaak zo met dravers.
en longeren ja, ik denk 3 jaar.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:44

Wanneer ze helemaal uitgegroeid zijn.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:50

Akes is in juli 3 geworden vorig jaar en ben hem in september een beetje gaan rijden.
Ben nu net met de galop begonnen.
Het is nog zo'n babyface,vond dat hij er lichamelijk nog niet aan toe was.
En ook nu doe ik nog niet zoveel met hem.

Gerrit is nu 7 en word ingereden sinds een par maand.
Zelf vind ik dit de mooiste leeftijd omdat ze dan zijn uitgegroeid.

Cindy word met 3 jaar wel ingereden,maar die is er lichamelijk wel aan toe.

(zie foto's in mijn profiel,dan snap je wat ik bedoel,er is zo'n verschil met akes en cindy qua lichaamsbouw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:54

xxxdonja schreef:
Wanneer ze helemaal uitgegroeid zijn.

Volgens mij weet jij niet wanneer een paard uit is gegroeit? Dat is een paard nl pas op z'n 8 jaar Knipoog En als je ze dan in gaat rijden zijn ze meestal veeeeel te sterk en kan je ze zelf niet meer aan. Dat zijn meestal de paarden waarmee de ongelukken gebeuren met het inrijden en daarna.

Ik ben voorstander van een paard met z'n 2.5 soms rondjes te laten lopen aan een longeerlijn (zonder bijzet oid. Dit kan geen kwaad), een zadel erop leggen maar nog niet met het longeren. Met z'n 3 met een bijzetteugeltje die heel los staat zodat ze al leren druk op hun mond en ongeveer vanaf de 3.5 hangen aan het paard en erop te gaan zitten. Maar als een paard met z'n 3 jaar nog heel iel is en nog echt een veulentje is zal ik er later mee beginnen.