voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:55

AaronYve schreef:
Je moet hem wel goed rijden, en niet denken dat wanneer je met elastiek rijd alles opgelost is, het is een HULP-middel!

dat is in mijn ervaring het probleem met het elastiek
het belemmert de ruiter in het rijden doordat het stoort op de teugelhulpen en de aanleuning
waardoor de ruiter dus niet goed kan! rijden met een elastiek , (hiermee bedoel ik niet dta de ruiter ene slechte ruiter is , maar dat het elastiek de ruiter beperkt)
en het naar beneden komen van voren is een onderdel van een proces , als je dat proces onderbreekt dor de voorkantalvast in ene bepaalde houding te helpen, dan word het al heel wat ingewikkelder om er achter te komen wanneer je wel je paard lekker hebt lopen
(dus nagefelijk, van achter naar voor )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:28

Lovely1 schreef:
Dit is niet echt defensief bedoeld. Ik weet zelf niet of ik voor of tegen een elastiek ben omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt en zolang dat niet nodig is doe ik dat ook niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Want als hier al een verschil van mening zit zal dit ook wel zijn in het gebruik van de hulpmiddelen.
Jou vraag waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard?
Ik moet heel eerlijk zijn een goed onderbouwd antwoord weet ik niet hierop (daarom stelde ik de vraag ook Tong uitsteken )
Mijn punten om een paard daar heen te rijden zijn;
- het is voor de ruiter prettiger (makkelijker uit te zitten met name de draf)
- het "ontspannen" gedeelte is voor het paard weer fijner en het paard kan de ruiter op een "juiste" manier dragen.

Nou valt dat even mee .. Knipoog Iemand die wel goed leest en gewoon een fatsoenlijk antwoord geeft!
Afgod Wel eerlijk van je..toegeven dat je het niet helemaal weet..Da's iig beter dan maar gewoon "dom" roepen: voor!! (of tegen) en vervolgens Stoom uit je oren worden als iemand er anders over denkt.
Kunnen sommigen een voorbeeld aannemen!

Maar nog even wat anders..mocht je voor zijn.. en je leest hier een aantal verhalen dat je paard er slechter ipv beter van wordt..zou ik het risico sowieso niet nemen! Maar naar een andere oplossing zoeken.. Het blijft toch je paard! (mijn dierbaarste bezit iig Bloos )

Maar nogmaals..iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil (en een eigen mening erop na te houden)

Vork (zo'n leuke smilie vind ik dat! haha)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:45

Born2BCrazy schreef:
Lovely1 schreef:
Dit is niet echt defensief bedoeld. Ik weet zelf niet of ik voor of tegen een elastiek ben omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt en zolang dat niet nodig is doe ik dat ook niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Want als hier al een verschil van mening zit zal dit ook wel zijn in het gebruik van de hulpmiddelen.
Jou vraag waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard?
Ik moet heel eerlijk zijn een goed onderbouwd antwoord weet ik niet hierop (daarom stelde ik de vraag ook Tong uitsteken )
Mijn punten om een paard daar heen te rijden zijn;
- het is voor de ruiter prettiger (makkelijker uit te zitten met name de draf)
- het "ontspannen" gedeelte is voor het paard weer fijner en het paard kan de ruiter op een "juiste" manier dragen.

Nou valt dat even mee .. Knipoog Iemand die wel goed leest en gewoon een fatsoenlijk antwoord geeft!
Afgod Wel eerlijk van je..toegeven dat je het niet helemaal weet..Da's iig beter dan maar gewoon "dom" roepen: voor!! (of tegen) en vervolgens Stoom uit je oren worden als iemand er anders over denkt.
Kunnen sommigen een voorbeeld aannemen!

Maar nog even wat anders..mocht je voor zijn.. en je leest hier een aantal verhalen dat je paard er slechter ipv beter van wordt..zou ik het risico sowieso niet nemen! Maar naar een andere oplossing zoeken.. Het blijft toch je paard! (mijn dierbaarste bezit iig Bloos )

Maar nogmaals..iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil (en een eigen mening erop na te houden)

Vork (zo'n leuke smilie vind ik dat! haha)

Dankje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:57

Voor.

Hier kunnen ze nog een beetje naar voren en zet je ze niet vast (zoals bij een slof). is ook een mooie manier van de pony ontspannen krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:24

__Marloes schreef:
Voor.

Hier kunnen ze nog een beetje naar voren en zet je ze niet vast (zoals bij een slof). is ook een mooie manier van de pony ontspannen krijgen.

ja maar een slof heb je zelf onder controle,
bij correct slofgebruik, is de slof niet aanwezig kwa druk tenzij het daadwerkelijk nodig is (ik ben sowieso ene beetje anti hulpteugels
dus ook tegen slof., maar als hij in de handen is van een ervaren kundige ruiter kan een slof af en toe ene goede ondersteuning zijn)

bij elastiek heb je altijd de druk van het stiek erop zitten, of je hebt je stiek ontzettend lang, maar dan kun je hem net zo goed eraf laten

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:06

Ik wou ook met elastiek gaan rijden maar dat is egt NIET goed!! ze gaan er idd van hangen en worden zwaar in de hals

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:46

Ik ben tegen elastiek, tis namelijk niet echt duidelijk voor het paard wat nu goed is. Een slof is (in de juiste handen) erg duidelijk. Deze staat strak, niet prettig voor het paard en dus niet goed, paard geeft na en de slof hangt los (ruiterhand moet ook ontspannen) en dit is prettig voor het paard en goed.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:10

Liever een slof dan een elastiek! _Marloes, ik weet niet wat je bedoeld met een slof vastzetten, maar dat heb je gewoon in je handen en kun je loslaten. Een elastiek zet je vast aan de singel of voor op het zadel..

Kun je het even toelichten?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:33

lieskehh schreef:
Jana_en_Ik schreef:

Ik heb sinds enkele weken les met mijn pony!
Hij is totaal niet nageefelijk, vandaar dat mijn instructrise mij met elatiek laat rijden!
Ik vind het niet onvriendelijk voor het paard want hij hoeft niet in de krul te lopen want het zet niet vast!
Nou wou ik graag weten hoe jullie erover denken!!!!

Je rijdt pas enkele weken.. Het heeft mij en mijn paardje bijna een jaar gekost voordat ze nageeflijk werd (maar dus bij lange na nog niet geheel ontspannen loopt!) en dit gebeurt dan ook pas na een half uur rijden ongeveer. We rijden alleen met martingaal zodat ze het hoofd niet omhoog gooien kan. Ze is wel al 14 en wordt sinds een jaar eigenlijk pas weer fatsoenlijk gereden na 6 jaar van 'niets doen'. We zijn praktisch van voor af aan weer moeten beginnen, dus wellicht dat het bij jou sneller gebeurt. Kwestie van hard werk en veel geduld dan heb je al die 'trucjes' niet nodig en kun je het helemaal op eigen kracht bereiken met je pony.

er staat niet dat ze pas enkel weeken rijdt :S er staat dat ze wpas enekel weken les heeft hoor!
[/quote]

Scherp hoor, maar de essentie van het verhaal is dat je met tijd en geduld ook een heel eind kunt komen. Hyper!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:17

Ik ben wel beniewd hoe het nu met de TS en dr elastiek gaat Lachen

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:21

Goed ze krijgt super vooruitgang Lachen Ze heeft laatst eerst gelongeerd en daarna er eventjes zonder zadel op zonder elastiek toen liep die super Zonder zwaar in de hand te zijn * Zo zag het eruit * Of te gaan hangen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:36

__Marloes schreef:
Voor.

Lees het begin van het topic nog even door.
Overigens ben ik tegen een elastiek, om dezelfde redenen als RK en al die anderen. Je paard wordt er alleen maar slechter van. Dat half Nederalnd het doet, betekent niet dat het ook goed is. Het betekent hoogstens dat half Nederland niet nadenkt. De ruitersportzaak is niet de plaats om je rijtechnische problemen op te lossen, nooit geweest ook.
Rijtechnische problemen los je op door zowel in de omgang als met rijden consequent en eerlijk te zijn, geen trucs te gebruiken, gewoon eerlijk rijden. Gewoon je benen, zit, gewicht, stem en misschien je handen te gebruiken. Problemen die je niet met je natuurlijke hulpen kunt oplossen, los je met een elastiek ook niet op. Een slof is het enige hulpmiddel wat ik ooit zou overwegen, omdat je de werking ervan zelf in de hand hebt.
Rijd je paard voorwaarts, richt het recht, en zit niet aan die mond. Het klinkt simpel, dat is het niet. En toch... wanneer je het hebt gevoeld, blijkt het opeens simpel te zijn. Maar alsjeblieft, koop in die ruitersportzaak een goed zadel, een goed hoofdstel, een goede rijbroek, cap, laarzen en poetsspullen. Dekens mag je er van mij ook best halen, maar laat het onduidelijk uitziend leerwerk waar het is.
De beste tip kreeg ik ooit van mijn instructrice: 'Als iets er geforceerd of onvriendelijk uitziet, is het dat ook'. Ik moet er bij vertellen dat je dat pas kunt zien wanneer je weet hoe ontspanning eruitziet (en veel mensen hebben daar volgens mij geen flauw idee van).

@ Running Kawa: Ik ben het met jou eens, en respect voor jouw geduld meis. En inderdaad: voor de zoveelste keer moet een paard weer de prijs betalen voor de onkunde van een mens...

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:42

runningkawa schreef:
Het ergste is dat ik niet lach..maar jank bij dit topic Huilen

arme dieren...
nee, ik zou zeker ook niet luisteren, ook niet naar de andere die hetzelfde zeggen dan ik en dezelfde berg ervaring hebben..zeker niet doen, maar lekker eigenwijs luisteren naar wat penny zooi en je pony inelkaar trekken en taai maken...dan heb je het gewonne go girl go!!
je komt er wel...zucht....

triester dan dit kan een topic niet gaan....
Jullie hebben geen plank voor je kop, maar een heel groot bos
Allen jammer dat jullie daarmee wel de paardjes de klos maken, denk daar maar eens aan, ipv aan je eigen ik en wat je graag wilt..1 sec aan die diertjes denken....

Want als jullie zo goed reden, gingen de paarden vanzelf wel naar beneden..maar in de speigel kijken van je eigen kunde, daar zijn jullie te penny voor... Huilen Huilen Misselijk

als jij je eigen is lekker met je eigen zaken gaat bemoeien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hebomjullie mening gevraagd heb die van jou gekregen en nu is het genoeg met die rare opmerkingen van jou?!!!!

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:44

iki heb van de week gelongeerd en daarna gewoon zonder elastiek gereden dit ging super totaal geen hangerig paard.
Als ik wel met elastiek rijd staat er echt geen druk op want zodra hij ontspant hangt het elastiek slap.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:49

NOG geen hangerig paard.
Het verbaast me dat dit topic nog steeds loopt.
Beetje onverstandig dat je voet bij stuk houdt, TS.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:53

IloveJaimy schreef:
runningkawa schreef:
Het ergste is dat ik niet lach..maar jank bij dit topic Huilen

arme dieren...
nee, ik zou zeker ook niet luisteren, ook niet naar de andere die hetzelfde zeggen dan ik en dezelfde berg ervaring hebben..zeker niet doen, maar lekker eigenwijs luisteren naar wat penny zooi en je pony inelkaar trekken en taai maken...dan heb je het gewonne go girl go!!
je komt er wel...zucht....

triester dan dit kan een topic niet gaan....
Jullie hebben geen plank voor je kop, maar een heel groot bos
Allen jammer dat jullie daarmee wel de paardjes de klos maken, denk daar maar eens aan, ipv aan je eigen ik en wat je graag wilt..1 sec aan die diertjes denken....

Want als jullie zo goed reden, gingen de paarden vanzelf wel naar beneden..maar in de speigel kijken van je eigen kunde, daar zijn jullie te penny voor... Huilen Huilen Misselijk

als jij je eigen is lekker met je eigen zaken gaat bemoeien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hebomjullie mening gevraagd heb die van jou gekregen en nu is het genoeg met die rare opmerkingen van jou?!!!!

Als er hier iemand is met rare opmerkingen, dan is het zéker RK niet!

En tja, wat gaat je paard/pony toch geweldig ontspannen lopen van een elastiek zeg Clown

Vooral hetgeen doen, wat iedereen je afraad. Dát is pas slim.

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:56

sorry hoor maar heb al een hele tijd niet gereageerd(laatste keer oppagina 14) en trommel ook niet al mijn vriendinnen op.
nee nog geen hangerig paard hij loopt juist harstikke fijn. dus zolang ik ik er goede ervaring mee heb blijf ik er mee door gaan.
de 1 is tegen de ander is voor we komen er nooit uit denk ik.
vind het alleeen niet normaal dat je hier meteen uit word gemaakt voor penny meisje en paardenmishandelaar.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:58

ik ben absoluut TEGEn elastiek. Maar ik vind dat je een elastiek niet kunt vergelijken met een slof! (niet dat ik de slof goedpraat)Maar een elastiek vind ik echt een verschriikkelijk onding, een slof kan in de handen van een ervaren ruiter HEEEEEEEEEEEL af en toe een goede ondersteuning bieden. Wanneer hij ook slechts heeeeel af en toe gebruikt word EN correct

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:59

jullie raden het mijn af en ik luister naar mijn instructrise en nog meer mensen die bij haar op stal staan en les krijgen daar. dus ga de discussie met jullie niet meer aan.
is toch alleen maar geruzie.
als je voor bent beginnen er een paar meteen te zeiken en als je tegen bent ook dus uiteindelijk komt er alleen maar ruzie van

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:01

Ik ben ook tegen elastiek, ik zou persoonlijk liever voor de martingaal(opde goeie manier bevestigd) of een tiedemanteugel (eveneens op de goede manier bevestigd) gaan als het echt niet zonder gaat.
HIermee laat je het aan het paard om de oplossing naar voren en beneden te zoeken ipv omhoog, en kun je zelf niet fout doen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:02

Je hebt echt een dik blok beton voor je hoofd geloof ik. Je wil niet verder kijken dan je neus lang is. Je vraagt hier om meningen en ervaringen. Vrijwel iedereen raad het je af, en noemt ook duidelijk de gevolgen van het rijden met elastiek.
Maar het meisje wil dit niet aannemen omdat het volgens haar instructrise een geweldig hulpmiddel is.
Waarom heb je dan überhaupt dit topic geopent als je toch niet van plan bent te luisteren en andere, veel effectievere, hulpmiddelen kunt gebruiken?
Van RK kun je zeker wat aannemen. Als iemand weet waar ze over praat dan is zij het wel. Altijd eerlijk en oprecht, maar het moet wel van twee kanten komen.

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:04

mijn instructrise weet ook waar ze over praat en ga zeker niet luisteren naar iemand die me een pennymeisje noemt.

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:06

al denken jullie dat ze nergens verstand van heeft.
ik ben dat topic geopend ja om jullie mening te horen maar wil niet zeggen dat ik er ook iets mee moet doen diekeus is aan mij.
ik rij ookmaar 1 keer in de week een half uurtje met elastiek jullie doen net of ik er iedere dag een uur mee rijd

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:08

en rk is misschien dan wel eerlijk en oprecht maar ze maakt me de laatste paginas voor vanalles uit terwijl ik helemaal niet gereageerd heb.

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:09

Duidelijk voor,
maar je moet hem wel op de goede manier gebruiken,
als je het als een rij middel gebruikt ipv een hulpmiddel
dan doe je wat verkeert, door afwisseling gaan ze er
goed op reageren en zal het ook meer effect hebben
ook als je zonder elastiek rijd..