Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:03

Emilia schreef:
Es79 schreef:
Mag jij je afvragen, ik vind van wel! Fijn voor mij he! Hoop dat jij hem ook goed gebruikt! Zijn we allebei blij!

Ik heb hem niet nodig.....

Ik dus ook niet he!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:03

Es79 schreef:
Voor alle duidelijkheid, nee dat zit ze niet want ze is dood! En als je goed leest zie je ook dat ik het over mijn vorige paard heb!

Ik heb goed gelezen en weet dat je het over je vorige paard had, maar uit jouw reactie maak ik op dat je hem zo weer voor zoiets zou gebruiken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:04

Emilia,Hulpteugels, heb je het dan specifiek over de slof? Iemand, ik weet niet of jij dat was Emilia, reed zijn/haar paard in het begin met de slof strak om hem naar beneden te krijgen, en als het paard dan ontspande dan werd later de slof losser gelaten. Dat is in mijn ogen dwang. Daar kan zo'n HULPteugel toch echt niet voor bedoeld zijn?!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:04

Ik rijd liever niet met hulpteugels. Ik rijd zonder eigenlijk veel losser en het paard vind het ook fijner. Elk paard kan zonder, maar de meesten denken dat alleen de slof en sporen helpt of wat voor troep dan ook... k vind het allemaal een beetje onzin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:05

Als het echt nodig zou zijn wel. Kan ook een martingaal gebruiken maar vind ik niet fijn. Maar ik gebruik nu geen slof.

maikeltje

Wow, het gaat wel snel hier opeens, HAHA

Casca

maar op sommige andere paarden misschien wel Tong uitsteken Mijn vorige paard ging op buitenritten zonder slof: achteruitlopen, kanaal in, steigeren.. etc. met slof was er niks aan de hand.. 1 correctie en daarna was het over, hield je hem echter te strak moest je uitkijken want dan werd hij nog gevaarlijker. Andere hulpteugels geprobeerd (echt een heleboel) maar niets hielp. alleen die slof. dus op sommige paarden is het wel een uitkomst, ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:06

Dus als die slof nooit was uitgevonden was dat probleem er nog geweest?

( ik ga op bed Lachen )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:08

Casca schreef:
maar op sommige andere paarden misschien wel Tong uitsteken Mijn vorige paard ging op buitenritten zonder slof: achteruitlopen, kanaal in, steigeren.. etc. met slof was er niks aan de hand.. 1 correctie en daarna was het over, hield je hem echter te strak moest je uitkijken want dan werd hij nog gevaarlijker. Andere hulpteugels geprobeerd (echt een heleboel) maar niets hielp. alleen die slof. dus op sommige paarden is het wel een uitkomst, ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt.

Nou dat bedoel ik, was ook mijn probleem en op deze manier hielp het wel!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:08

@bokkiej; het paard moet natuurlijk ook zonder slof goed te rijden zijn, daarom hoort hij ook 99% van de tijd los te hangen, alleen paarden die zich af en toe tegen je keren kun je dan net wat beter begrenzen. (mn pony galoppeerd heel ontspannen 9 voltes, 10e keer geeft hij een rotbok en vliegt hij de andere kant op.) dat soort voorbeelden heb ik een handig vriendje aan de slof.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:09

Mensen, succes verder! Ik ga naar bed! Lees morgen wel of jullie het nog eens met elkaar geworden zijn!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:11

Slaap lekker! Hoop dat je het nu begrijpt waarom ik een slof heb gebruikt!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:12

Iedereen die tegen slof is mag wel eens komen kijken hoe mijn pony traint met slof. Dat gebeurd namelijk op een eerlijke manier. Ik kan echt niet zeggen dat hij er slechter van wordt Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:58

Casca schreef:
Iedereen die tegen slof is mag wel eens komen kijken hoe mijn pony traint met slof. Dat gebeurd namelijk op een eerlijke manier. Ik kan echt niet zeggen dat hij er slechter van wordt Lachen

En toen werd het stil....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:27

creool schreef:
Casca schreef:

En toen werd het stil....

Nee hoor, ik geloof ook dat je een slof goed kunt gebruiken!
Maar het blijkt dus dat ie bij verschillende situaties wordt gebruikt,
nou is toch helemaal goed? Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:33

Ik vind een slof wel een handig hulpmiddel. Ben blij dat ze zoiets hebben uitevonden. Met de jonge paarden heb ik m er altijd aan wanneer ik een butenrit ga maken (als noodrem). Ik longeer ook altijd met slof.

Bij sommige jonge paarden die nog wel eens het bit vast willen pakken en dan uit de ban willen springen, hang ik het er ook wel eens aan tijdens het rijden...

Wbt sporen: voordat ik wedstrijden ga starten(vanaf L), wanneer ze fijn op eigen benen en in redelijk balans kunnen lopen, ga ik sporen omdoen.
Dit om de hulpen zo klein en onzichtbaar mogelijk te kunnen geven.

Een enkele keer gebruik ik ook sporen bij het beleren. Wanneer het echt een lui paard is, die het been echt niet begrijpt, moet je soms even duidelijker en met grotere hulpen doorkomen. Vaak wanneer ze het been begrijpen, kan ik ook weer zonder...

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:55

Casca schreef:

Waarom zou er dan iets mis mee zijn? Hoeveel topruiters trainen niet met slof? Ook op een eerlijke manier?

Wb spoortjes: waarom niet? er is een verschil tussen gaten prikken in je paard en met een klein spoortje rijden om te springen oid...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:05

casperrr schreef:
Zeg even een vraag,
Bij HAW zie ik vaak mensen staan met een jong paard die er dan een slof aan hebben hangen.
Dan zeggen ze: "ja die heb ik er aanhangen voor stel dat er iets gebeurd!"
Maar dan denk ik juist weer, denk is na hallo het is toch niet voor niets een jong paard, die zijn niet gelijk super braaf, mogen ze nog even jong zijn?
En dan vraag ik me nog af, als er wat gebeurt, wat ga je dan doen met de slof?
Trek je die strak, of neem je hem iets meer op maat?
gewoon een geïntresseerde vraag Lachen

Schijnheilig

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:46

Als mijn jonge paard er vandoor wil gaan, dan komt ie wel even de slof tegen ja. Hij moet zo snel mogelijk weten dat wegrennen GEEN optie is. Je kunt 'm dus gebruiken als begrenzer. Tot hier en niet verder. Inmiddels is bij de mijne het kwartje gevallen en heb ik 'm niet meer nodig. Het is een jong paard ja en daar kun je weleens streken bij verwachten, vandaar die slof. Ik ga niet af zitten wachten tot ie er een keer ECHT vandoor gaat, hij moet leren dat ie bij me moet blijven. Vandaar de slof. Als anderen wel onnodig risico's willen nemen moeten ze dat verder zelf weten, maar ik doe het liever zo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:08

@maikeltje, jij gebruikt de slof dus ook als begrenzer en dat deed ik dus ook maar om als middel het steigeren tegen te gaan en dat werkte! Was ook een jong en moeilijk paard! Dan komt het toch eigenlijk op hetzelfde neer?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:09

Bedoel ik niet aanvallend hoor, wat vind jij ervan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:23

Jazeker Es79, alleen met een steigerend paard heb je de kans dat ie in de slof klimt, daar moet je wel voor oppassen. Ze kunnen dan achterover klappen. Ik heb gewoon geen zin om af te wachten tot mijn paard als een idioot door de omheining heen rent met mij op z'n rug! En dan kun je er ook een martingaal aanhangen, maar dat is lang zo effectief niet. Ongewenst gedrag moet gewoon afgeleerd worden. In mijn geval was daar de slof een goede oplossing voor. Als ie gaat rennen komt ie de slof tegen en als ie daarop terugkomt gaat de slof ook meteen weer los. Op die manier is dat meteen de beloning voor het paard. Niks mis mee vind ik. En hij hoeft echt niet meteen nageeflijk te zijn, daar gebruik ik hem niet voor. Hij mag jong zijn en op z'n gemak z'n balans vinden, daarbij zit ik hem niet in de weg, maar wegrennen wordt afgestraft en terugkomen wordt dan beloond.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:24

En Es79, ik voel me niet zo gauw aangevallen hoor haha

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:29

Visconti schreef:
Ik vind beide not done!
Slof: Verzameling (en het dus in de krul lopen) is voor een paard de prettigste manier om een mens te dragen. Als een paard dus de bespiering krijgt en sterker word zal hij vanzelf gaan verzamelen. (mits er een goed passende zadel oplicht en geen verdere pijnlijke elementen word gebruikt) Met de slof dwing je ze alleen maar in de krul terwijl ze er misschien qua spierenopbouw nog helemaal niet klaar voor zijn.
sporen: Sporen vind ik in algemeen vreselijk maar goed. Als tegen argument word mij altijd toegeslingerd dat het slechts voor verfijning is. Een jong paard heeft absoluut nog geen verfijning nodig. En als je hem nu al niet vooruit krijgt doe je iets goed fout. Als je een jong paard al zo vroeg contronteerd met pijn en dwang zal hij in zijn latere leeftijd nooit met plezier werken.

Slof: is niet altijd zo, als je hem gebruikt als 'stok achter de deur" is er niets mis mee, aleen veel ruiters gaan het idd gebruiken om een paard in de krul te trekken.

Zag laatst een meid rijden die de slof vrijwel helemaal los had, paard liep gewoon ontspannen, niet in de krul, niet te kort door de hals, maar af en toe 'wipte' hij op, kwam de slof tegen, zakte weer en kwam uiteindelijk weer in ontspanning. in principe gebruikte ze de slof nauwelijks.

maar goed daarvoor moet je wel kunnen rijden.

Met sporen, liever niet, maar het kan soms helpen om je hulpen wat te verfijnen, en ook dat is paardafhankelijk, maar vooral ruiterafhankelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:32

maikeltje schreef:
En Es79, ik voel me niet zo gauw aangevallen hoor haha

Oh oke, weet het af en toe niet! Haha!

Wat jij zegt vind ik ook een hele goede reden hoor, ik gebruikte hem ongeveer voor dezelfde dingen als jij alleen mijn vorige paard steigerde ook! En haar hoofd gooide ze continue op!
Er is nooit iets gebeurd met de slof, we zijn niet gaan duikelen of zo! Haha!
Met die reden bedoel ik dan dat ik hem ook voor mijn eigen veiligheid gebruikte en dat is gelukt destijds, ze wist dat ze dat ook niet meer hoefde te proberen en klaar!

Wat ik bedoel is dat mensen de slof gebruiken om het paard na te laten geven, niet begrijp. Gisteren werd ik daardoor voor gek verklaard en begreep ik werkelijk niets van een slof Haha! maar dit vind ik juist de verkeerde manier om een slof te gebruiken!