rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:06

runningkawa schreef:
binnenbeen, buiten teugel, klopt
Maar wat doen jullie bij een rechtsgebogen paard, dat op de rechterhand loopt?

Kan je je vraag iets concreter maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:07

Je paard is scheef, rechtsgebogen.
Je rijd op dat moment op de rechterhand.

Rijden jullie dan met je binnenbeen, naar de buitenteugel of niet?

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:09

je kan het in dat geval ook omdraaien, is het niet. buitenbeen naar binnenteugel, stelling meer naar buiten vragen zeg maar.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:23

Mijn paard is rechtsgebogen.
Ik citeer de website van Trainingscentrum de Bodt even Knipoog :
"Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links.

De linkerzijde van dit paard is de:

-bolle zijde
-lang bespierde zijde
-slap bespierde zijde
-soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de:

-holle zijde
-kort bespierde zijde
-sterk bespierde zijde
-stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger dan de linker.

Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.
Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef. "

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding

Als je met zo'n paard rechtsom rijdt, zal ie lopen zoals op het plaatje. Het rechterachterbeen moet onder de massa gereden worden, dus rechterbeen + zweep rechts achter het zadel en voorhand naar rechts zetten, voor de achterbenen. Stelling naar links vragen en je paard gaat nageven. Zo doe ik het tenminste en bij mijn paard werkt het.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:23

Nee,altijd binnenbeen naar buitenteugel,ja runningkawa dan ook,anders krijg je hem nooit op 2 teugels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:24

Creool,het enige wat ik kan bedenken wat hij eronder verstaat is wat ik al zei.Anders zou ik het ook niet weten,beetje onvolledige uitleg van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:27

Elisa, hij is dan zwaar op links, wil je hem dan nog zwaarder maken?

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:29

Citaat:
Het rechterachterbeen moet onder de massa gereden worden, dus rechterbeen + zweep rechts achter het zadel en voorhand naar rechts zetten, voor de achterbenen. Stelling naar links vragen en je paard gaat nageven. Zo doe ik het tenminste en bij mijn paard werkt het

dat is wat ik ook probeerde uitteleggen Haha! . dit lijkt mij de meest logische manier.
alleen zou ik het dan wel zonder dat zweepje doen Bloos Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:30

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:34

RK: Nee ,ik trek er ook niet aan,heb hem alleen op de buitenteugel en neem de binnenteugel erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:35

Zeg ik ergens dat jij hem dan trekt? Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:36

Ja, dat plaatje zegt met binnenbeen naar je buitenhand toerijden. inderdaad grappig plaatje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:37

Nee,sorry zo bedoelde ik het niet,meer om aan te geven dat ik er weinig tot niks mee doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:38

Oke Lachen

Maar ik heb het idee, dat als ik dan rechtsom ga, en ik ga dan ook nog een extra dat binnenbeen gebruiken, dat hij nog ronder om dat binnenbeen wordt.
Terwijl hij dat al teveel is Lachen

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:39

@Elisa: maar als je in dit geval (rechtsgebogen paard op de rechterhand) van binnenbeen naar buitentuigel gaat rijden, dan snap ik niet hoe je hem 'sterker' maakt. hoe je er dan voor zorgt dat hij meer rechtgericht is.??

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:47

RK: Mijn rechtsgebogen paard laat ik zoveel mogelijk op de rechterhand op de binnenhoefslag lopen zodat hij met zo min mogelijk steun van de bakrand op zijn eigen benen gaat lopen. Ik ga niet extra met mijn binnenbeen drijven, wel concentreer ik me op mijn handen, mijn handen moeten gelijke hoog en gelijke breed van de schoft zijn en heeeeel stil. Vervolgens drijf ik hem naar mijn hand toe. Daarbij rij ik zelden 1 ronde rond. Ik ben continue bezig met voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, schouderbinnenwaarts, wijken etc.. Voltes op de rechterhand (ook op links) rijd ik met zo min mogelijk stelling. Bij overgangen terug concentreer ik me er heel erg op dat ik kaarsrecht op mijn paard zit en begrens hem met mijn benen en handen als hij opzij wil gaan. Verder door hoeken te rijden (en niet van de bak 1 grote volte te maken) wil ik mijn paard sterk maken in zijn achterhand wat hem weer helpt rechtgericht te lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:58

runningkawa schreef:
Je paard is scheef, rechtsgebogen.
Je rijd op dat moment op de rechterhand.

Rijden jullie dan met je binnenbeen, naar de buitenteugel of niet?

Nee ik drijf met been naar die teugel toe waar paard zelf minder aanleuningsdruk op zoekt. In dit geval drijf ik met linkerbeen naar rechterteugel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:00

Dat doe ik dus ook Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:30

RK en Amber: Ja daarom rijd ik veel op de andere hand,ik wissel het dan wel af,maar dan met 1 volte,en dan weer op de andere hand,als hij dan al wat meer op 2 teugels loopt,dan ga ik weer meer op de rechterhand in dit geval.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:40

Elisa2 schreef:
Als je met je been naar je hand rijd,dan kun je zeker te weten erg goed rechtrichten op je been. Dan rijd je een paard naar je hand en op 2 teugels,zodra ie op 2 teugels loopt,kun je aan het binnenachterbeen werken,aan welke kant eventueel wat zwakker is.Maar dit geld wel voor paarden die hun natuurlijke scheefheid hebben,niet voor paarden die jarenlang scheefgereden zijn.

en jij verwoordt hier perfect waar het verschil van mening tussen oosterhoff en mij enerzijds, en jasmijn78 (en nog anderen meen ik) anderzijds door ontstond. Wij hadden het over scheef gereden paarden, en dat vraagt een andere aanpak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:45

runningkawa schreef:
Dat doe ik dus ook Lachen

en ik dus ook. In de praktijk dus heel veel contrastelling, overigens op beide handen. Op de rechterhand (met een rechtsgebogen paard) om hem losser te maken van de zware linkerteugel, op de linkerhand om meer aanleuning rechts te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:56

Lielle schreef:
Elisa2 schreef:
Als je met je been naar je hand rijd,dan kun je zeker te weten erg goed rechtrichten op je been. Dan rijd je een paard naar je hand en op 2 teugels,zodra ie op 2 teugels loopt,kun je aan het binnenachterbeen werken,aan welke kant eventueel wat zwakker is.Maar dit geld wel voor paarden die hun natuurlijke scheefheid hebben,niet voor paarden die jarenlang scheefgereden zijn.

en jij verwoordt hier perfect waar het verschil van mening tussen oosterhoff en mij enerzijds, en jasmijn78 (en nog anderen meen ik) anderzijds door ontstond. Wij hadden het over scheef gereden paarden, en dat vraagt een andere aanpak.

Ja echt scheefgereden paarden vergt inderdaad een andere aanpak.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:49

Betteke schreef:
Dat is nou net de fout die veel gemaakt wordt. Links, rechts, rukken en plukken en dan zeggen dat je volgens AdB rijdt. Dat heeft geen ene mallemoer met rechtrichten te maken. Dat zijn de ruiters die ook wat gezien/gehoord hebben en denken te weten hoe het moet. Rechtrichten doe je met hand, been en zit en is niet tijdens een clinic, lesje of dvd te leren.

Als je altijd op een fiets hebt gereden met 1 kapotte trapper dan ga je dat op een gegeven manier als normaal beschouwen. Krijg je dan een nieuwe fiets die 2 gelijke trappers heeft, dan moet je goed wennen daaraan. Zo werkt het met rechtrichten ook, altijd op een scheef paard gereden dan weet je niet hoe een recht paard aanvoelt.

Hier ben ik het niet mee eens, als je het goed doet ben je niet aan het "rukken & plukken". Het is wel zo dat als mensen op deze manier willen gaan rijden ze dan maar bijv. 1x in de maand vaak maar 1 lesje hebben. Daar schiet je niet mee op, en is het logisch dat het bij deze mensen verkeert gaat.

Ikzelf dan heb eerst me paard een maand in training gebracht, vooral omdat ik de techniek nog niet onder de knie had en ik met een heel scheef paard zat. Nadat ze goed was (wat een verschil trouwens!) heb ik elke week les gehad. Ook tijdens die maand training heb ik vaak les gehad, ben nog met paard een weekendje in belgië geweest, ben mee gegaan met lessen en heb ook 1x les gehad van Antoine. Moet wel erbij zeggen dat de manier van lesgeven van Antoine mij niet echt trekt, hij zegt soms hele tegenstrijdige dingen. En vind de ene keer A heel belangrijk en B niet, en de volgende keer het tegenovergestelde.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:19

Mensen die proberen te rijden volgens de methode van AdB zonder goede instructie denken dat je vooral het hoofd van links naar rechts moet rukken. Maar of je nou volgens AdB rechtricht of volgens Pluk van de Petteflet het staat of valt met de instructie.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:22

Ik vraag me af wat de oorzaak is van het probleem bij het paard wat geschets is.

Ik denk dat een probleem verschillende oorzaken kan hebben. In mijn beleving moet je eerst de oorzaak weten om de juiste oplossing te kunnen bieden. Ik geloof persoonlijk niet in standaard oplossingen omdat je met een individu te maken hebt. Dat individu heeft een eigen herstelproces en op die signalen moet je denk ik reageren.