runningkawa schreef:binnenbeen, buiten teugel, klopt
Maar wat doen jullie bij een rechtsgebogen paard, dat op de rechterhand loopt?
Kan je je vraag iets concreter maken?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
runningkawa schreef:binnenbeen, buiten teugel, klopt
Maar wat doen jullie bij een rechtsgebogen paard, dat op de rechterhand loopt?
Citaat:Het rechterachterbeen moet onder de massa gereden worden, dus rechterbeen + zweep rechts achter het zadel en voorhand naar rechts zetten, voor de achterbenen. Stelling naar links vragen en je paard gaat nageven. Zo doe ik het tenminste en bij mijn paard werkt het
runningkawa schreef:Je paard is scheef, rechtsgebogen.
Je rijd op dat moment op de rechterhand.
Rijden jullie dan met je binnenbeen, naar de buitenteugel of niet?
Elisa2 schreef:Als je met je been naar je hand rijd,dan kun je zeker te weten erg goed rechtrichten op je been. Dan rijd je een paard naar je hand en op 2 teugels,zodra ie op 2 teugels loopt,kun je aan het binnenachterbeen werken,aan welke kant eventueel wat zwakker is.Maar dit geld wel voor paarden die hun natuurlijke scheefheid hebben,niet voor paarden die jarenlang scheefgereden zijn.
runningkawa schreef:Dat doe ik dus ook
Lielle schreef:Elisa2 schreef:Als je met je been naar je hand rijd,dan kun je zeker te weten erg goed rechtrichten op je been. Dan rijd je een paard naar je hand en op 2 teugels,zodra ie op 2 teugels loopt,kun je aan het binnenachterbeen werken,aan welke kant eventueel wat zwakker is.Maar dit geld wel voor paarden die hun natuurlijke scheefheid hebben,niet voor paarden die jarenlang scheefgereden zijn.
en jij verwoordt hier perfect waar het verschil van mening tussen oosterhoff en mij enerzijds, en jasmijn78 (en nog anderen meen ik) anderzijds door ontstond. Wij hadden het over scheef gereden paarden, en dat vraagt een andere aanpak.
Betteke schreef:Dat is nou net de fout die veel gemaakt wordt. Links, rechts, rukken en plukken en dan zeggen dat je volgens AdB rijdt. Dat heeft geen ene mallemoer met rechtrichten te maken. Dat zijn de ruiters die ook wat gezien/gehoord hebben en denken te weten hoe het moet. Rechtrichten doe je met hand, been en zit en is niet tijdens een clinic, lesje of dvd te leren.
Als je altijd op een fiets hebt gereden met 1 kapotte trapper dan ga je dat op een gegeven manier als normaal beschouwen. Krijg je dan een nieuwe fiets die 2 gelijke trappers heeft, dan moet je goed wennen daaraan. Zo werkt het met rechtrichten ook, altijd op een scheef paard gereden dan weet je niet hoe een recht paard aanvoelt.