Nadya schreef:Doe er dan niet aan mee, zou ik zo zeggen. Ik zou het als persoon gewoon niet kunnen, gestelde eisen of niet.
Er zijn mensen die ervan dromen om hun hengst een goedgekeurde dekhengst te zien worden. Ik hoor daar zelf niet bij en ik ga daar ook niet al mijn geld aan vergooien. Want die is slechts voor weinigen weggelegd. Maar als ze door de eerste paar selecties doorkomen en ze halen het niet, leveren ze bij verkoop toch nog veel geld op. Ik veroordeel dat niet in mensen. Maar er zou meer geprotesteerd mogen worden naar het kwpn toe tegen de jonge leeftijd. Laatbloeiers kunnen ook heel goede paarden zijn en geschikt als dekhengst. MAar ja, die komen er zo niet aan te pas. Gemiste kansen.
Nadya schreef:Jij zei in dit topic dat er mensen met verschillende doelen paarden inrijden. Dat geloof ik graag, maar wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat mensen naar paarden moeten 'kijken', of ze er wel klaar voor zijn, en dat mis ik bij veel trainers/ruiters. En ja, inderdaad zie ik dat vooral ook veel bij dressuurruiters, maar ook bij wedstrijdruiters en handelsstallen. En dat 'commerciele' belang, dat vind ik erg voor die paarden. Maar goed, er zijn dus ook 'gewone' ruiters die zonodig te vroeg op hun paard stappen, omdat ze het geduld niet kunnen opbrengen om nog even te wachten.
Ik weet het, maar de paardenwereld waar geld wordt verdiend is HARD hoor! Het is mijn wereld niet, ik hoor er niet thuis.
Yamcha schreef:
Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.
[/quote]
Je doet alsof er gezegd wordt dat een paard met 2,5 jaar uitgegroeid is. Dat wordt nergens beweerd. Ik denk ook dat veeartsen er iets genuanceerder over denken als jij. En er zullen altijd weer veeartsen zijn die net als wij verschillen van mening. Is altijd. Zelfs over het behandelen van mok zijn er diverse verschillende meningen.
Precious20 schreef:Rianneke en Desiree: hoe je het ook draait of keert, 2,5 jaar is gewoon véél te vroeg om er al op te gaan zitten. Zo'n paard/pony, ongeacht ras of hoogte, kán nog niet fysisch en mentaal sterk genoeg zijn om te berijden. En het maakt niet uit dat je dan slechts een half uurtje in de week erop zit. Zo'n paard/pony hoort lekker in de wei van zijn jeugd te genieten. Mja that's just my humble opinion...

Nee hoor, dat HOEft niet zo te zijn. Uitleg is al eerder gegeven maar daar zie ik jou inet op reageren.
rensju schreef:Wat ik niet snap is dat sommigen zeggen dat 3 jarigen zoooveel sterker en veel meer een eigen wil hebben dan 2 jarigen...
In mijn ogen is een 2 jarig paard juist veel speelser en moeilijker dus om aandacht te houden..
DAt van die eigen wil wordt nergens beweerd. MAar een sterker paard heeft wel meer in te brengen. Die is joliger en die gebruikt zijn kracht nu eenmaal.