Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:03

Ok mensen, kunnen we de achterlijke nietszeggende opmerkingen weg laten? We zijn allemaal oud en wijs genoeg (hoewel dat vaak niets wil zeggen) om op een beschaafde manier een discussie aan te gaan.

Rianneke en Desiree: hoe je het ook draait of keert, 2,5 jaar is gewoon véél te vroeg om er al op te gaan zitten. Zo'n paard/pony, ongeacht ras of hoogte, kán nog niet fysisch en mentaal sterk genoeg zijn om te berijden. En het maakt niet uit dat je dan slechts een half uurtje in de week erop zit. Zo'n paard/pony hoort lekker in de wei van zijn jeugd te genieten. Mja that's just my humble opinion... Knipoog

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:07

Ik ben het helemaal eens met hierboven ^^

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:09

Thx Sannum & Yvonnelind
Blij dat iemand er iets over zegt . Ik vond het flauw van haar , mja laat haar maar doen ..

Ontopic :
Ik heb ook nog een ervaring genoeg om te weten . Dat als je een pony vroeg beleerd je er minder lang van kan genieten .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:50

Ik vind het altijd zo jammer dat mensen het zo zwart-wit zien.

Als je je 2.5 jarige beleerd word je meteen verweten dat je er elke dag n uur op zit. Ik zie niet in waarom een paard niet én van zijn jeugd kan genieten in het land én al de basis kent?

Verder denk ik dat iedereen het doet op die manier die hem/haar het beste lijkt voor het paard. Dus om dan te gaan roepen dat je er niet om geeft lijkt mij ook onzin.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:21

Miss_Maya schreef:
Thx Sannum & Yvonnelind
Blij dat iemand er iets over zegt . Ik vond het flauw van haar , mja laat haar maar doen ..

Ontopic :
Ik heb ook nog een ervaring genoeg om te weten . Dat als je een pony vroeg beleerd je er minder lang van kan genieten .

Het was niet alleen tegen haar, ook tegen jullie. Wat jullie doen is ook kinderachtig, en dat bedoelde ik met de opmerking van het verleggen van het vakgebied. Daarmee bedoel ik de opmerking over het bezig houden met honden. Maar ik ga het er niet meer over hebben.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:41

ruitje schreef:
Ik vind het altijd zo jammer dat mensen het zo zwart-wit zien.

Als je je 2.5 jarige beleerd word je meteen verweten dat je er elke dag n uur op zit. Ik zie niet in waarom een paard niet én van zijn jeugd kan genieten in het land én al de basis kent?

Verder denk ik dat iedereen het doet op die manier die hem/haar het beste lijkt voor het paard. Dus om dan te gaan roepen dat je er niet om geeft lijkt mij ook onzin.

Maar zelfs als je er maar een half uurtje in de week op zit, vind ik het nog véél te vroeg! Zo'n jong dier is nog volop in de groei, moet nog aansterken en vooral: is er psychisch en fysisch nog niet aan toe.
Natuurlijk doet iedereen wat hij denkt dat het beste is voor zijn paard, maar ik wacht toch liever totdat ze 3,5 zijn. En dan nog zit ik er in het begin slechts 2 keer in de week een half uurtje op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:42

Marije1984 schreef:
Kinke schreef:
dat stressniveau kun je heel simpel meten, met een hartslagmeter Lachen Is misschien ook leuk voor een vergelijkend warenonderzoekje?

Moet je niet mijn paard hebben, die kent geen stres. Komt niet in zijn woordenboek voor.
Maar voor deze dieren moet je ook heal voorzichtig. Juist doordat alles zo goed en soepel gaat en hij zich niet gek laat maken. Ze laten ook minder snel merken als we wat loos is. Dus ook juist bij koelekikkers oppassen.

dan kan het nog interessant zijn, test bijvoorbeeld het verschil eens tussen de hartslag als je op de grond met je paard allerlei oefeningen doet en vergelijk dat eens met de hartslag als je erop gaat zitten..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:50

Miss_Maya schreef:
WAT ?!
Nou hier zitten een deel mensen wat eens beter naar hun paard moeten luisteren !
Sorry hoor maar arme beesten wat jullie hebben . Kom aan hé !
Kijk op die ene afbeelding wat ik hie had neergezet . Welke leefdtijd staat daar van de rug ?
Niet 2,5 hé
Zijn jullie nu echt zo egoïstisch en naief om jullie paard te verpesten omdat jij niet kan wachten ? !

Zielig hoor echt zielig

ik denk dat jij zielig bent, aangezien jij niet luistert naar verhalen van mensen en geen meningen accepteert Knipoog

ik heb mijn paard zelf op 4-jarige leeftijd zadelmak gemaakt dus ik ben er ook echt niet voor om een paard zo vroeg te beleren, maar zadelmak maken is een groot begrip! met 2,5 voor het eerst met een zadel en hoofdstel lopen aanklooien komt heel anders over als echt berijden, en daar zit het grootste struikelblok hier volgens mij! ik zie liever dat iemand begint met een 2,5 jarige en dan op een heel rustig tempo, dan dat een 3-jarige uit de wei word geplukt en meteen iedere dag moet lopen....
Miss_Maya schreef:
Ontopic :

mijn pony is ook voor haar 3-de beleerd, maar ze heeft tot haar 24ste super actief meegelopen! tot haar 21ste nog actief in de sport! dus niet lang van kunnen genieten? ze is nu 29 en ik geniet nog elke dag van der Pling wel is waar rij ik niet meer op der, maar ja met 190 pas je net iets beter op een paard he Cool

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:59

Weer z'n discussie waar geen eind aan komt Knipoog.

De mijne heb ik met dik 2.5 zadelmak gemaakt geloof dat hij 2.8 jaar oud was. Onder zadelmak versta ik een zadel op hoofdstel aan en dan lopen zonder een ruiter op zijn rug.
Dit heb ik in een kleine maand met 2 a 3 x 10 minutjes longeren gedaan. Waarom ik hem (zo) vroeg zadelgemak gemaakt heb:
Hij is dan nog niet in de puberteit en is veel minder sterk waardoor je met een nog net geen 3 jarige beter kunt werken dan met een uit de kluiten gewassen 3 jarigen met een ontzettend eigen wil.
Daarvoor heb ik de mijne al ruim aan het hoofdstel laten wennen, wat is er mis met een hoofdstel? NIETS. Hij went aan het bitje en meer niet. Ik heb altijd spelender wijs met hem gespeeld en dingetjes proberen te leren. ZOals de weg op, het bos in ( wandelend ) en dit ga ik NIET doen aan een halstertje. Stel je voor dat hij eens ergens van schrikt en je de klater op gaan. Weg jong paard en de kans op een trauma is dan veel groter, dan wanneer je iets meer overwicht hebt op het paard met een bitje in.

Na het zadelmak maken heeft hij heerlijk nog op het land gestaan en ben ik eind september met hem begonnen ruitermak te maken. Dus ruiter er op en rondjes stappen. Hierna heeft hij weer een maandje vrij gehad en nu is hij 3.5 en ben ik hem rustig aan het trainen.
Ik rijd niet meer dan 2x in de week een keer 15 minutjes en 1x een halfuurtje in de les. Paard vind het ontzettend leuk is ontzettend braaf. Heeft hij er van geleden dat hij met 2.5 zadelmak gemaakt is geworden. Nee. Een zadeltje van een paar kilo heeft geen verwoenstend effect op zijn rug, ookal zijn de groeischijven bij lange na niet dicht.
Hij is nu 3.5 en ik rijd er niet veel op, wel moet hij stappen, draven en galopperen en een klein B proefje lopen. Hij pakt het super op. Wanneer mijn paard mij aangeeft dat hij het niet meer trekt, door zich niet meer te laten vangen in de wei, door dwars te gaan doen met opzadelen enzovoorts, dan krijgt hij weer vakantie. Als hij dit tot eind november ( dan zijn we een kleine 2 maanden bezig) niet laat zien, dan krijgt hij in november tot januarie weer vakantie.

Alles met mate, een paard jong zadelmak maken is geen schande, let wel op dat je hem niet overvraagt ruitermak maken met 2.5 is te veel van het goede wacht daar gewoon mee tot ze 3/3.5 zijn.
Even kort samen gevat: Hoe meer dingen je spelenderwijs leert op jonge leeftijd, des te meer profjt heb je er van. Paarden worden naar mate ze ouder worden, sterker, brutaler en eigenwijzer. Wanneer je begint met het zadelmak maken op 2.5 jarige leeftijd dan verknoei je niets ( mits het goed gedaan wordt) en dan heb je ook een paard wat minder moeilijk zal doen, dan wanneer je dit op 3/ 3.5 jarige leeftijd doet. Lijkt me voor het paard ook fijner, of een klein gevecht en dat hij het dan toestaat, of je bent 3 weken met hem aan het vechten voordat je er een zadeltje op kan leggen en dat hij begrijpt dat hij links en rechts om moet lopen.

Ook een 2.5 jarige die zadelmak is dus niet ruitermak kan nog genieten van zijn jeugd. Lekker op de wei en haal ze er af en toe eens vanaf. Ik vind het juist niet goed dat een 3jarige altijd op de wei gelopen heeft ineens uit de groep geplukt wordt, op stal gezet en meteen zadelmak en ruitermak gemaakt. Doe het lekker rustig aan stapje voor stapje, dan kun je ook iets eerder beginnen met het zadelmak maken zodat je er met 3.5 jaar op kan zitten zonder al te veel botten te breken Knipoog

Groetjes Lara
Kijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:01

wjerdo ik snap jou helemaal! maar de meeste mensen denken volgens mij met zadelmak maken dat er meteen super op gereden word, terwijl zadelmak maken zoveel meer is dan rijden... wennen aan zadel en hoofdstel etc etc...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:19

Ik snap de mensen ook niet die zo vroeg beleren ?
Ze kunnen nog altijd niet antwoorden waarom ze niet kunnen wachten .
Tjah

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:24

Volgens mij is dat hier door een aantal ervaren mensen al wel 100x duidelijk gemaakt dacht ik zo?
Ik ben in principe ook geen voorstander maar ben altijd nog meer geintresseerd als mensen iets doen waar ze een goed onderbouwde mening over hebben. Want dan heb je er in ieder geval over nagedacht. Sommigen roepen wel of niet want het id gewoon zo. Nou, da's geen mening vind ik.
Ik heb voor het eerst een jong paard en heb een paar pagina's geleden verteld wat ik besloten heb en waarom. Maar ik heb geen jarenlange ervaring met jonge paarden en sommigen hier hebben dat wel.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:26

Miss_Maya schreef:
Tjah

Ik heb in mijn stuk duidelijk uitgelegd waarom.. duss even lezen he.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:40

Ik vind 2,5 ook redelijk vroeg, maar als ze eenmaal 3 zijn kun je imo rustig zadelmak maken en inrijden.
Verder vind ik ook dat bv een M1 proefje echt niet hard werken is voor een paard, als je de basis goed voor elkaar hebt en je geeft de hulp voor bv schoudervoor dan zullen ze dat meteen doen zonder verzet of stress.
Verder ben ik ook van mening dat je natuurlijk niet elk paard over èèn kam kunt scheren.
De ene tiener gaat naar de basisschool naar het VWO en voor de ander, die even oud is, is het IVBO nog te hoog gegrepen! Dat geldt dus ook voor paarden.

Een paard met aanleg en een goede ruiter kan als 5 jarige makkelijk een Z proefje lopen zonder al te veel inspannig.
Voor die combinaties begint het harde werrk pas als ze aan pirouettes en al die dingen moeten gaan beginnen.
Alle grandprix paarden konden op hun 6 echt wel iets meer dan aan de teugel lopen en in de goede galop aanspringen! En toch lopen ze nu grand prix en zijn dus nog niet naar de kl*te gereden.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:44

wjerdo schreef:
Miss_Maya schreef:
Tjah

Ik heb in mijn stuk duidelijk uitgelegd waarom.. duss even lezen he.

Nou als ik dat lees , moet ik je wel gelijk geven . Zo kan je het doen .
Maar daar hebben sommige mensen nog geen geduld voor . Jij wel dus proficiat .

En wat je zegt van dat hoofdstel . Ik sta daar niet bij stil een groot paard omdat ik zelf een shet heb en die zijn makkelijker te houden . Mijne is nu 2,5 en ze is nu al ongelofelijk sterk voor een shet . Maar als ik met een paard wandel is dat inderdaad heel anders . Met een hoofdstel zal je nog veel kwaad kunnen doen

Jou mogen ze een echt paardenmens noemen . Want jij weet ervan

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:54

Wat ik niet snap is dat sommigen zeggen dat 3 jarigen zoooveel sterker en veel meer een eigen wil hebben dan 2 jarigen...
In mijn ogen is een 2 jarig paard juist veel speelser en moeilijker dus om aandacht te houden..

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:03

rensju schreef:
Wat ik niet snap is dat sommigen zeggen dat 3 jarigen zoooveel sterker en veel meer een eigen wil hebben dan 2 jarigen...
In mijn ogen is een 2 jarig paard juist veel speelser en moeilijker dus om aandacht te houden..

Ga maar eens met een jong kind dat nog niet in de puberteit zit zeggen dat hij een rozebroek moet aantrekken hij wil dat niet, prima even door praten en overtuigen en hij zal hem aantrekken.
Zeg maar eens tegen en puber jij trekt nu die roze broek aan, hij zal je uitlachen en weglopen..

Andervoorbeeld.. Je bent bezig om een jong kind een som uit te leggen, hij vindt de vogeltjes veel leuker buiten, je kunt hem afleiden door te zeggen, hoeveel vogeltjes zouden 1 + 2 vogeltjes zijn.
Een puber ben je een som aan het uitleggen. Nee ik vind dat het zo moet en jij hebt het mis dus ik vraag het wel aan de docent.

Weer een ander voorbeeld; Jij hebt ruzie met een jong kind, jij kan zeggen nu is het genoeg, pakt hem vast kijkt een keer boos en het is over,
Jij hebt ruzie met een puber, dan moet jij uitkijken dat je geen klap krijgt, en met zeggen nee dat mag niet nu is het afgelopen lacht hij je recht in je gezicht uit..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:39

Nadya schreef:
Doe er dan niet aan mee, zou ik zo zeggen. Ik zou het als persoon gewoon niet kunnen, gestelde eisen of niet.

Er zijn mensen die ervan dromen om hun hengst een goedgekeurde dekhengst te zien worden. Ik hoor daar zelf niet bij en ik ga daar ook niet al mijn geld aan vergooien. Want die is slechts voor weinigen weggelegd. Maar als ze door de eerste paar selecties doorkomen en ze halen het niet, leveren ze bij verkoop toch nog veel geld op. Ik veroordeel dat niet in mensen. Maar er zou meer geprotesteerd mogen worden naar het kwpn toe tegen de jonge leeftijd. Laatbloeiers kunnen ook heel goede paarden zijn en geschikt als dekhengst. MAar ja, die komen er zo niet aan te pas. Gemiste kansen.
Nadya schreef:
Jij zei in dit topic dat er mensen met verschillende doelen paarden inrijden. Dat geloof ik graag, maar wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat mensen naar paarden moeten 'kijken', of ze er wel klaar voor zijn, en dat mis ik bij veel trainers/ruiters. En ja, inderdaad zie ik dat vooral ook veel bij dressuurruiters, maar ook bij wedstrijdruiters en handelsstallen. En dat 'commerciele' belang, dat vind ik erg voor die paarden. Maar goed, er zijn dus ook 'gewone' ruiters die zonodig te vroeg op hun paard stappen, omdat ze het geduld niet kunnen opbrengen om nog even te wachten.

Ik weet het, maar de paardenwereld waar geld wordt verdiend is HARD hoor! Het is mijn wereld niet, ik hoor er niet thuis.

Yamcha schreef:
Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.
[/quote]
Je doet alsof er gezegd wordt dat een paard met 2,5 jaar uitgegroeid is. Dat wordt nergens beweerd. Ik denk ook dat veeartsen er iets genuanceerder over denken als jij. En er zullen altijd weer veeartsen zijn die net als wij verschillen van mening. Is altijd. Zelfs over het behandelen van mok zijn er diverse verschillende meningen.

Precious20 schreef:

Rianneke en Desiree: hoe je het ook draait of keert, 2,5 jaar is gewoon véél te vroeg om er al op te gaan zitten. Zo'n paard/pony, ongeacht ras of hoogte, kán nog niet fysisch en mentaal sterk genoeg zijn om te berijden. En het maakt niet uit dat je dan slechts een half uurtje in de week erop zit. Zo'n paard/pony hoort lekker in de wei van zijn jeugd te genieten. Mja that's just my humble opinion... Knipoog

Nee hoor, dat HOEft niet zo te zijn. Uitleg is al eerder gegeven maar daar zie ik jou inet op reageren.

rensju schreef:

DAt van die eigen wil wordt nergens beweerd. MAar een sterker paard heeft wel meer in te brengen. Die is joliger en die gebruikt zijn kracht nu eenmaal.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:45

wjerdo schreef:
rensju schreef:

Ga maar eens met een jong kind dat nog niet in de puberteit zit zeggen dat hij een rozebroek moet aantrekken hij wil dat niet, prima even door praten en overtuigen en hij zal hem aantrekken.
Zeg maar eens tegen en puber jij trekt nu die roze broek aan, hij zal je uitlachen en weglopen..

Andervoorbeeld.. Je bent bezig om een jong kind een som uit te leggen, hij vindt de vogeltjes veel leuker buiten, je kunt hem afleiden door te zeggen, hoeveel vogeltjes zouden 1 + 2 vogeltjes zijn.
Een puber ben je een som aan het uitleggen. Nee ik vind dat het zo moet en jij hebt het mis dus ik vraag het wel aan de docent.

Weer een ander voorbeeld; Jij hebt ruzie met een jong kind, jij kan zeggen nu is het genoeg, pakt hem vast kijkt een keer boos en het is over,
Jij hebt ruzie met een puber, dan moet jij uitkijken dat je geen klap krijgt, en met zeggen nee dat mag niet nu is het afgelopen lacht hij je recht in je gezicht uit..

Een kind denkt heel anders dan een paard?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:53

wjerdo schreef:
rensju schreef:

Weet je, die vergelijkingen slaan werkelijk nergens op!
Ten eerste is het jouw taak als leerkracht om ten alle tijden de aandacht op jou en jouw les te kunnen richten. Ook bij pubers! Anders ben je maar een vrij armzalige leerkracht.
Maar nu even terug naar de paardenkwestie. Met een puberend paard kan je ook nog in de clinch komen te liggen hoor, ongeacht op welke leeftijd hij zadelmak is gemaakt. Daar gaat de vergelijking dus weer niet op.
Als jij trws een goede verstandhouding hebt met jouw puberend paard dan kan je hem ook eens boos aankijken en dan is het over, net zoals je met een jonger paard zou doen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:05

wjerdo schreef:
rensju schreef:

Weet je, die vergelijkingen slaan werkelijk nergens op!
Ten eerste is het jouw taak als leerkracht om ten alle tijden de aandacht op jou en jouw les te kunnen richten. Ook bij pubers! Anders ben je maar een vrij armzalige leerkracht.
Maar nu even terug naar de paardenkwestie. Met een puberend paard kan je ook nog in de clinch komen te liggen hoor, ongeacht op welke leeftijd hij zadelmak is gemaakt. Daar gaat de vergelijking dus weer niet op.
Als jij trws een goede verstandhouding hebt met jouw puberend paard dan kan je hem ook eens boos aankijken en dan is het over, net zoals je met een jonger paard zou doen.
[/quote]

Deze vergelijkingen kloppen hoor. Een paard moet je dan wel niet vermenselijke maar een niet puberend paard heb je vaak sneller om om iets voor je te doen dan een puberend paard.
Ga een puber maar iets leren wat hij moeilijk vind dan zal dat vaak meer problemen opleveren dan wanneer je dat zelfde een jonger kind hebt geleerd.

En zeker krijg je problemen met ieder puberend paard, maar als je iets eerder kunt leren zonder dat het schade brengt, dan kun je dat beter eerder geleerd hebben dan wanneer je daar met een puberend paard moet gaan doen. Er komen nog zat problemen met je puberende paard om dan deze ook nog dingen te gaan leren die ze eigenlijk al voor hun puberteit hadden kunnen leren.

BTW: ik heb een goede verstandhouding met mijn paard, die nu lekker pubber is. ALs ik boos kijk daar wordt hij echt niet warm of koud van. Ik moet vaker mijn stemverheffen dan boos kijken Knipoog.
Zelfde geldt ook voor mij en mijn moeder: Toen ik puber was had ik ook zoiets van mens kijk normaal en kreeg ik eens een uitbranden dan piepte ik wel anders.
Puberteit is puberteit ongeacht of dit nu een mens of paard is, ze zijn beide lastig en lomp.

Ps, probeerde met die vergelijkingen alleen maar aan tegeven waarom het moeilijker zou kunnen zijn met een puberend paard dan met een paard die nog niet in de puberteit zit.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:09

wjerdo schreef:
rensju schreef:

Een kind denkt heel anders dan een paard?
[/quote]

OP een andere manier zonder woorden, maar de koppelingen in de hersens komen op ongeveer het zelfde neer. Iets wat een paard niet wilt, dat doet die ook niet.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:14

Wjerdo, zullen we het er dan maar op houden dat we allebei een andere voorkennis en ervaringen hebben?
Ik heb nl. de ervaring dat jonge paarden enorm snel afgeleid zijn en tevens erg snel moe worden. Dan hebben ze hun aandacht ook niet bij de les. En waarom? Omdat ze er psycisch nog niet aan toe zijn. Een jaar later (dan zijn ze dus 3,) zijn volwassener en vinden het vaak leuk om voor je te werken. En mits een goede verstandhouding kunnen eventuele conflicten onmiddellijk worden geminimaliseerd. En ja, ik hoef mijn paard daarvoor maar een keer boos aan te kijken Knipoog Blijkbaar heeft niet iedereen die luxe...

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:16

idd meningen verschillen. We hebben beide ons punt duidelijk gemaakt en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden:)

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:21

Ben t wel eens met Ruitje dat je zelf wel aanvoelt wanneer je paard er klaar voor is.
Met dravers is het zelfs zo dat ze als een twenter of zelfs al vroeger voor de kar staan en moeten lopen! (Niet dat ze lang mee gaan vaak.. Tong uitsteken )