Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:22

Exeption schreef:
Oke.. ik trek me terug. Het spijt me enorm. Ik had deze topic nooit moeten plaatsen.

Ach, dat is nu ook weer niet nodig. Ik denk dat het wel goed is dat er in dit Topic mensen met overgewicht zich zelf kunnen verdedigen en dat de mensen die ze veroordelen zich bewust worden wat voor schade ze kunnen aanrichten.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:25

@stef en jeskoo:

waarom kunnen we niet gewoon over de ruiter algemeen praten ipv ruiters met overgewicht, er zijn al zo veel topic over.

ik snap heel goed dat er graag in het algemeen over gesproken wordt en dat het zo zielig is voor het paard, maar aan de ruiter wordt niet gedacht.

er wordt hierover al zo veel gesproken, maar dat is vaak alleen maar kwetsender voor mensen met dit "probleem". indien de goede combinatie er is en er met verstand wordt gereden is het echt niet zielig.

er wordt toch ook nooit gesproken over ruiters met ondergewicht?

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:33

Ik zou me terugtrekken maar.. wil nog iets kwijt. Mustang schrijft: ik snap heel goed dat er graag in het algemeen over gesproken wordt en dat het zo zielig is voor het paard, maar aan de ruiter wordt niet gedacht. Het paard kan niet voor zichzelf opkomen.

Ik meen uit de grond van mijn hart dat ik niemand wil kwetsen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:43

er zijn paarden die dit wel doen dmv staken, je er af proberen te gooien of iets dergelijks, maar omdat dit maar weinig paarden doen heb ik al aangegeven dat er wel met verstand gereden moet worden, door iedereen.

@expedition:
sorry wanneer ik je persoonlijk geraakt hebt, dit was niet mijn bedoeling maar ik moets het gewoon eventjes kwijt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:56

Mustang2006 schreef:
@stef en jeskoo:

waarom kunnen we niet gewoon over de ruiter algemeen praten ipv ruiters met overgewicht, er zijn al zo veel topic over.

Euhm, waarom naar mij gericht? Dit topic ging over ruiters met overgewicht, dus praat ik daarover. Over ruiters algemeen doe ik wel op de rest van bokt.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:02

sorry stef, er moest nog iets tussen nl dit deel van jouw berichtje:

" alleen je moet niet anderen gaan veroordelen zonder dat je weet wat er aan de hand is"

helemaal mee eens alleen is dit voor velen erg moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 25-09-06 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:10

een ding even uit de wereld helpen, niet alle mensen zijn dik door eten, dus kijk uit met wat je zegt dikke mensen.
ze kunnen ook aan hun schildklier hebben en kunnen van alles proberen om aftevallen.
maar dat lukt dus niet, en die mensen hebben het vooral te kwaad mee.
dus kijk uit en informeer eerst bij die persoon wat de reden kan zijn dat ze dik zijn.
en die mensen willen ook wel graag eens op paard zitten.

maar goed over me zelf, ik heb paar rijpaarden en weeg 120 kilo, en ja ik ben te dik door eten.
heel zelde stap ik even op, als niet goed gaat met de ruiter.
maar dat is niet meer dat 5 a 10 min.
ook ik vind het zielig voor de paarden.
ik heb shetlanders deze worden door mijn beleerd voor de kar, maar ook daar zit ik zelde bij op.
meestel zet ik er een ander op.
en afvallen lukt niet, ben te gestrest.

wat ik echt doe met mijn beesies, is af en toe een veulen bij fokken.
en dat is mijn hobby.
en vind het leuk om met de ruiters naar de wedstrijden te gaan als groom.

wil ik bericht plaatsen word het eigenlijk al vermeld door Mustang2006
maar ik plaats deze toch nog even.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:24

Jeskoo schreef:
Exeption schreef:
Oke.. ik trek me terug. Het spijt me enorm. Ik had deze topic nooit moeten plaatsen.

Ach, dat is nu ook weer niet nodig. Ik denk dat het wel goed is dat er in dit Topic mensen met overgewicht zich zelf kunnen verdedigen en dat de mensen die ze veroordelen zich bewust worden wat voor schade ze kunnen aanrichten.

Laat mij jou even terug op aarde zetten...mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen...Als er 1 ding blijkt uit dit soort discussies is de geringe tolerantie van anderen tegenover mensen met overgewicht...en de zwaren onder ons zouden zich juist niet hoeven en moeten verdedigen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:25

Ik vindt het niet raar staan. Helemaal niet. Maar, daar gaat het ook niet om. Of het wel of niet staat.
Mijn persoonlijke mening is dat als je echt te zwaar bent dat je daar wat aan moet doen.
Ik heb het zelf ook gedaan. Heel bewust voor mijn paard.
Dus ben het wat dat betreft wel met exeption eens. Als je weet dat je zwaar te bent en je rijdt paard. Vraag dan niet of je moet gaan dammen of dat je kan blijven rijden. Doe er wat aan. Ga gewoon lekker aan de lijn. Ik heb er ook dik een half jaar erover gedaan om 10 kilo kwijt te raken. Ga er mee bezig en steek idd je hoofd niet in het zand. Het gaat niet om het plaatje en of het wel of niet kan. Het gaat erom dat je paard het makkelijker krijgt en met meer plezier voor je kan werken. Als ik kan afvallen (na 20 mislukte eerdere pogingen) Kan iedereen het. Ik ben nog steeds geen maatje 38 hoor. Dat hoeft ook niet. Alleen al dat mijn paard soepeler kan bewegen en sommige dingen makkelijker kan doen omdat mijn gewicht niet in de weg zit is toch geweldig.
En dan wil ik nog wel even reageren op bovenstaand bericht.
Ja natuurlijk kan dat. Maar het gaat ook om de inzet. Je kan altijd wel wat doen om niet nog zwaarder te worden of zelfs iets lichter te worden. Dat dat langzaam en moeizaam is weet ik echt wel, het gaat om de inzet. En als het puntje bij paaltje komt is het ook nog beter voor je eigen gezond heid.

Ja ik snap de taboe niet zo hoor. Je bent dik of je bent dun of normaal of een dikke kont.
Ik was dik. Ja ik heb er wel wat aan gedaan. Ik heb nog steeds een dikke kont en die zal er waarschijnlijk altijd wel blijven.
Nou en. Ik voel me fitter dan toen ik nog dik was. En kan makkelijker paardrijden dan toen ik dik was.
Ik raad het iedereen aan! Waar zo je je voor schamen. Je bent zoals je bent, maar je kan er wel wat aan doen. En dat beseffen veel mensen niet. Het enige wat ik lees is : Ik ben dik dus ik moet maar stoppen met rijden. Ben je mal!
En ik zeg wel dik. Ik denk dat de betere benaming te zwaar is. Ik heb ook nog een dikke kont maar ben niet meer te zwaar. En zo lopen er wel meer rond.
Ik hoop wta ogen te hebben geopend. Ik speel op niemand persoonlijk en het is en blijft een moelijke kwestie en ik wil alleen maar mensen aanmoedigen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:27

loes-freke schreef:
wil ik bericht plaatsen word het eigenlijk al vermeld door Mustang2006
maar ik plaats deze toch nog even.

sorry!

maar gelukkig ben ik niet de enige die er geheel anders overdenkt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:30

[quote="kees2'']Laat mij jou even terug op aarde zetten...mensen met overgewicht hebben dit soort topics dus NIET nodig om zichzelf te verdedigen...Als er 1 ding blijkt uit dit soort discussies is de geringe tolerantie van anderen tegenover mensen met overgewicht...en de zwaren onder ons zouden zich juist niet hoeven en moeten verdedigen..
[/quote]

Pardon, Nee ze hoeven zich zeker niet te verdedigen, maar ze zouden wel eens te rade bij zichzelf kunnen gaan. Wat wil ik. Te zwaar zijn is nu eenmaal niet gezond. Daar kan ik niks aan doen. Jij niet alleen diegene die te zwaar zijn. Lage toleraniet valt ook wel mee hoor. Ik denk dat de te zware mensen zich schamen dan dat er echt over gesproken wordt.

Maar wordt zelf even wakker. Te zwaar is ongezond. (Ik zeg dus expres TE zwaar neer he)

Ik denk dat je deze mensen in dit soort discussie ook niet afkraken. Heeft helemaal geen zin. Even een aanmoediging is soms al voldoende

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:32

En het allerbelangrijkste is dat jezelf lekker in je vel zit!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:33

marije, hoe oud zijn de foto's in je profiel? Ik zie nl nergens een dik iemand

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:33

Marije1984 schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat als je echt te zwaar bent dat je daar wat aan moet doen.
.

dat is wat ik bedoel, NIET IEDEREEN kan er wat aan gaan doen, om af tevallen.
dus dat zijn de zinnen die kwetsent zijn voor mensen met een ziekte en DIE GRAAG wat aan hun gewicht willen doen, MAAR dat helaas NIET lukt.
DAAROM moet je uit kijken met wat je zegt tegen mensen met overgewicht.
en ook niet praten tegen ander als ze het kunnen horen, wat helaas veel op wedstrijden gebeurd.
infomeer eerst waarom die persoon 'overgewicht' heeft.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 11:34

Dank je Marije.... Je verwoordt mijn gedachten beter dan ik zelf!

AMEN

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:38

Wie ben jij om te mogen oordelen ???Wie ben jij dat jij kunt zeggen als je te zwaar bent doe er dan wat aan??
Het is niet jou leven ...jij hebt voor jezelf besloten dat jij wilt afvallen..prima..
Maar hou op met je moraliserende praat dat een ieder die te zwaar is moet afvallen!!! Boos!
Voor wie??Voor jou????
Hou toch op zeg....Laat mensen in hun waarde ...hoeveel dat ook is op de weegschaal..kijk hoe een paard loopt en niet hoe een ruiter eruit ziet!!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:39

kees2 schreef:
Wie ben jij om te mogen oordelen ???Wie ben jij dat jij kunt zeggen als je te zwaar bent doe er dan wat aan??
Het is niet jou leven ...jij hebt voor jezelf besloten dat jij wilt afvallen..prima..
Maar hou op met je moraliserende praat dat een ieder die te zwaar is moet afvallen!!! Boos!
Voor wie??Voor jou????
Hou toch op zeg....Laat mensen in hun waarde ...hoeveel dat ook is op de weegschaal..kijk hoe een paard loopt en niet hoe een ruiter eruit ziet!!

dit is ook wel hard terug slaan met woorden.
onderschrift zegt het al.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:41

loes-freke schreef:
Marije1984 schreef:
.

dus dat zijn de zinnen die kwetsent zijn voor mensen met een ziekte en DIE GRAAG wat aan hun gewicht willen doen, MAAR dat helaas NIET lukt.
en ook niet praten tegen ander als ze het kunnen horen, wat helaas veel op wedstrijden gebeurd.

Als je goed leest zeg ik ook dat ik inzet belangrijker vindt dan de uitkomst.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:42

stef schreef:
marije, hoe oud zijn de foto's in je profiel? Ik zie nl nergens een dik iemand

Ik was ook niet echt heel dik, maar woog wel 94 en dus 13 kilo te zwaar.
Had maat 44/46

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:47

kees2 schreef:
Voor wie??Voor jou????

Lezen is moelijk he. Ik zeg niet dat je moet afvallen. Ik zeg alleen dat je bij jezelf te rade moet gaan. Als je niet blij bent met jezelf en je weet dat je te zwaar bent. Doe er dan wat aan.
Als je lekker in je vel zit en je bent blij doe het dan vooral niet. Het is niet mijn leven hoor.
Ik moedig juist mensen aan die er wel wat aan willen doen. Wat je ermee doet moet jezelf weten. Ik speel niemand op de man aan.
maar feit blijft dat als je TE zwaar bent dat dat ongezond is. Ik laat iedereen in zijn waarde.
Wat iemand doet moet ie helemaal zelf weten. Van mijn part eet je je helemaal klem.

Zo beter?

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:51

loes-freke schreef:
Marije1984 schreef:
.

ik heb 2 voorbeelden in mijn familie die er dus WEL wat aan kunnen doen, want bij hun is elk pondje door hun mondje gegaan. maar heb ook 1 voorbeeld die er echt niets aan kan doen en wel 3 x in de week in de sportschool zit om toch iets eraan te willen doen maar door medicijnen en ziekte helaas altijd dik zal blijven...

Er zijn idd ook mensen die er NIETS aan kunnen doen, daar heb ik het ook zeker NIET over en die mensen moeten ook gewoon kunnen paardrijden maar dan op een groter stevig paard zoals een Belg of Shire ofzo die paarden kunnen het makkelijk hebben!! Mijn vriendin heeft een hele dikke tinker en dat gaat heel goed Haha!

maar het gros en sorry dat ik het zeg kan er dus WEL wat aan doen en doet dit NIET ken er ook genoeg in mijn omgeving en ik ben er zelf ook 1 geweest !!! weet dus uit ervaring dat mensen het dus zelf NIET zien, toen ik een foto van mijzelf zag toen begon ik pas na te denken en vond mijzelf zo walgelijk vet dat ik er heel snel wat aan ben wezen doen want je kan er WEL wat aan doen maar heel veel mensen WILLEN er NIETS aan doen.
Ik had gelukkig de discipline wel om alle snacks en lekkers te laten staan en om te gaan bewegen ik ben 15 kilo in 1 jaar kwijt geraakt en ik ben er heel trots op en zal het NOOIT meer zover laten komen!!!!! Maar zoek hulp als het jezelf niet lukt, begin te stoppen met 1 simpel dingetje bijv frisdrank en neem 1 bord minder en verzet je zinnen ipv aan eten te denken heel de dag.
ook ben ik tegelijk gestopt met roken terwijl de meeste mensen dus dikker werden viel ik af omdat ik gewoon echt een jaar braaf ben geweest, haalde met boodschappen geen snoep geen snacks en at gewoon netjes 3 x op een dag kleine beetjes en ooo ik heb zo honger gehad maar ik mocht er van mij zelf niet aan komen.

Ik voel me veel lekkerder zie er beter uit en voel me veel gezonder, en kan hele leuke kleding weer aan waar je geen vetrollen meer over heen zie vallen.

Maar je moet zelf WILLEN ik dacht ach ik voel me lekker laat me maar diep van binnen voel je je niet lekker als je dik bent, althans ik niet en ik spreek voor mijzelf, vond het dus echt niet fijn dat er mensen aan mij vroegen of ik zwanger was enz enz enz.....en nu krijg ik weer complimenten en word ik na gefloten door bouwvakkers en wat had ik dat gemist zeg.... Haha! Haha! Knipoog

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:53

Wow, de gemoederen lopen hier wel een beetje uit de hand zie ik.

Toch wil ik ook nog even mijn mening geven Tong uitsteken

Ik heb zelf niet zo'n moeite met mensen die een beetje te zwaar zijn en die dan gaan paardrijden, zolang je niet verwacht dat je paard over een oxer van 1.80 springt, kan het gemiddelde warmbloedpaard echt wel iemand van 100 kilo of meer dragen. Misschien is een rank arabiertje wat minder geschikt maar ik weet zeker dat er genoeg warmbloed paarden zijn die prima iemand van 100 kilo kunnen dragen.

Wat ik echter wel vind, is dat het voor iedereen (mensen met een echte ziekte, zoals schildklierproblemen enz daar buiten gelaten) mogelijk is om af te vallen. Er zijn genoeg dietisten in Nederland om daarbij te helpen, genoeg boeken over geschreven. Ik snap best dat het moeilijk is, en dat het niet meteen lukt, maar so what? dan doe je er een jaar over, gegarandeerd dat je je beter voelt als je een paar kilo kwijt bent.
Iedereen weet tegenwoordig wat de risico's van overgewicht zijn; grotere kans op hart en vaatziekten, grotere kans op kanker, het is slecht voor je gewrichten, noem maar op. Ik snap niet waarom mensen met overgewicht dat niet kunnen accepteren en wat aan hun gewicht gaan doen (dezelfde mening heb ik ook over rokers).
Ga eens wat meer sporten, en kom dan niet met het excuus 'ik rijd al iedere dag paard', iedereen hier weet dat paardrijden nou niet echt de meest intensieve sport is die er bestaat (voor dat iedereen over me heen valt en zegt dat het wel een sport is, ja, paardrijden is een sport, dat vind ik ook) maar de gemiddelde balsport is nou eenmaal intensiever. Doe daar wat mee, ga fitnessen, je zal je een stuk beter voelt, het geeft je energie.

Wat ik dus zeggen wil, dat ik echt vind dat iedereen in staat is om af te vallen, 'kan niet, wil niet' vind ik echt een heel slecht excuus.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:54

Citaat:

lezen moeilijk???
Citaat:
Vraag dan niet of je moet gaan dammen of dat je kan blijven rijden. Doe er wat aan. Ga gewoon lekker aan de lijn.

onthouden is ook lastig!!
en mijn onderschrift is speciaal voor mensen die zich daar door aangesproken voelen Koe

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:55

Marije1984 schreef:
Lezen is moelijk he. Ik zeg niet dat je moet afvallen. Ik zeg alleen dat je bij jezelf te rade moet gaan. Als je niet blij bent met jezelf en je weet dat je te zwaar bent. Doe er dan wat aan.
Als je lekker in je vel zit en je bent blij doe het dan vooral niet. Het is niet mijn leven hoor.
Ik moedig juist mensen aan die er wel wat aan willen doen. Wat je ermee doet moet jezelf weten. Ik speel niemand op de man aan.
maar feit blijft dat als je TE zwaar bent dat dat ongezond is. Ik laat iedereen in zijn waarde.
Wat iemand doet moet ie helemaal zelf weten. Van mijn part eet je je helemaal klem.

Zo beter?

nee marije, want ik begrijp heel goed waar kees2 over valt.
Niet iedereen is dik van eten, dus daarmee valt jou laatste zin al heel slecht natuurlijk.
Er zijn genoeg mensen die bepaalde medicatie hebben (waar ze niet mee kunnen/mogen stoppen!!) waar ze dik van worden. Mensen met een slecht/minder functionerende schildklier, en zo zijn er ongetwijfeld nog legio aan kwalen die mensen dik maken, zonder dat ze heel de dag lopen te schranzen
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 25-09-06 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:56

En mensen die door medische oorzaak niet of nauwelijks af kunnen vallen, die veroordelen jullie net zo hard?