Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:06

als je goed met sporen omkunt gaan en niet in het buik vnan het paard constant loopt te prikken dan vind ik het wel kunnen maarja met of zonder sporen ik vind sowieso niet dat je aldoor maar moet schoppen in de buik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:22

nee idd olifant, je moet een nette stille beenligging hebben en je benen iets aandrukken als je wat vraagt. geen gechop en gemieter en getier.
Mijn fjord is 3 jaar en nu net een paar maanden onder het zadel. Ze luisterd netjes naar me been ( hoef het maar heel lichtjes aan te drukken en ze reageert ). Ik doe nog lang geen oefeningen waar je sporen voor nodig hebt! Ik vind namelijk dat je ze gewoon op b niveau niet nodig hebt. Maar daar heeft ieder een eigen mening over. Maar heb je je paard netjes aan je been heb je ze gewoon niet nodig in de B. je doet geen moeilijke oefeningen waardoor je net iets duidelijker moet zijn met je hulpen. Laat ze zo lang mogelijk af, alles wat je zonder kan bereiken is mooi meegenomen. Kom je op M niveau ja dan liggen hulpen van verschillende dingen erg dicht bij elkaar waardoor een klein spoortje net wat meer duidelijkheid kan geven wat je bedoelt!
Dus om een lang verhaal kort te maken, als je ze in de b gebruikt vind ik toch wel een beetje verkeerd van wie dan ook

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:35

loutjuh schreef:
Margot_VH schreef:
Ik rijdt ook met sporen, Om onder andere zijn achter hand meer te activeren en omdat hij nogal schijt aan mijn been heeft. Verder vindt ik dat ik sinds ik met sporen rijdt mijn been liggen beter is

Ik reageer echt NIET zozeer omdat je ook uit veenendaal komt (voordat er weer gezegd wordt dat er persoonlijkevetes verder uitgevochten moeten worden)
alle drie jou redenen vind ik JUIST GEEN reden om met sporen te rijden. (en al helemaal omdat ik weet dat visa een heel jong diertje is die je nog aan het doorrijden bent)

1. als jij de achterhand wil activeren doe je dit met je zit en been hulp. Als je hier een spoortje voor nodig hebt dan kun je naar mijn idee niet eens de achterhand activeren.

2. al hij nu al schijt aan je been heeft, heeft hij over een jaar schijt aan een spoor van ik weet niet hoeveel cm. Opdeze manier zit je gewoon een cirkel waar je niet uit komt. Hij moet EERST op jou been reageren alvorens een spoortje te gebruiken. een spoor gebruik je niet omdat je paard niet naar je been luisterd, maar JUIST omdat hij WEL naar je been luisterd. Op deze manier kun je nog kleiner en effectiever inwerken.

3. Benen liggen stiller door spoor gebruik?? dit is iets wat tussen je oren zit denk ik. Een spoortje weegt niks, doet niks, en houd niks vast of ontspant juist. Waarschijnlijk verplicht jij jezelf tot het stil houden van je benen. Maar dit kun je ook doet zonder spoor!! Waarschijnlijk schommel je in het begin ook al (en helemaal met een jong paard is dit geen goed leermiddel).

Ik bedoel het niet persoonlijk. Maar wil alleen duidelijkmaken waarom ik dus soms Wel tegen het gebruik van een spoortje ben in dit geval.

Ga jij maar lekker op m zitten zonder sporen je krijgt m dan toch niet vooruit en ik heb geen zin om hem elke keer helemaal verrot te schoppen. ja hij reageert wel op m,n been maar niet genoeg om m actief te houden. nee zit niet tussen me oren dat ik me benen stiller kan houden met spoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:42

Margot_vh Sporen zijn er inderdaad niet voor om je paard vooruit te krijgen an gebruik je ze toch verkeerd. Je maakt je paard dood voor het been.
En als je je paard op m niveau rijdt zonder sporen is dat alleen mar goed! ( alleen moet je ze met de wedstrijden dan wel om geloof ik ).
Een paard voelt een vliegje op zijn huid ook dus voelt hij jouw benen zonder spoor ook. Misschien is les nemen van een goede instructrise een betere oplossing, om hem weer allert te krijgen?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:43

Ik rijd zelf altijd met sporen, maar niet om mijn paard maar voorwaarts te houden. Drijven probeer ik altijd eerst op mijn kuit, krijg ik geen reactie dan spoor ik Indy aan met mijn spoor. In het slechtste geval moet ik dat een keer of 4 achter elkaar doen om haar even "wakker" te maken. Daarna loopt ze prima en heerlijk, overgangen probeer ik zoveel mogelijk op mijn zit en met mijn kuit.

De rede dat ik altijd met sporen rijdt heeft te maken omdat ik mijn zweep en teugels niet allemaal in mijn handen kan houden. Ik heb namelijk een afwijking in beide polsen waardoor het voor mij niet mogelijk is om een zweep bijvoorbeeld 5 minuten in mijn handen te houden. Doe ik dat wel dan ben ik of mijn zweep kwijt, of mijn teugels vallen uit mijn handen.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf uit moet maken of men nu met of zonder sporen rijdt. Ik vind gewoon dat het gepast moet zijn en niet een uur prik en schopwerk met je sporen moet worden. Lachen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:08

Cinnepin schreef:
Margot_vh Sporen zijn er inderdaad niet voor om je paard vooruit te krijgen an gebruik je ze toch verkeerd. Je maakt je paard dood voor het been.
En als je je paard op m niveau rijdt zonder sporen is dat alleen mar goed! ( alleen moet je ze met de wedstrijden dan wel om geloof ik ).
Een paard voelt een vliegje op zijn huid ook dus voelt hij jouw benen zonder spoor ook. Misschien is les nemen van een goede instructrise een betere oplossing, om hem weer allert te krijgen?

denk je nou echt dat k m om de minuut zit te prikken met me spoor nee tuurlijk niet alleen als hij niet reageert. en nee ik rij ook niet altijd met sporen. hij voelt miss me been wel maar doet er niks mee, en hij is alert genoeg dus ga aub niet over mij of me paard beoordelen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:10

als jij niet wil dat dat gezegd word, moet je misschien maar niet dit topic in komen.
want je weet dondersgoed dat er reacties van komen.

en misschien goed les nemen wil ook nog wel eens helpen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:16

uhm er zijn zoveel mensen int topic die precies t zelfde zeggen dus waarom alleen mijerop aanspreken, en wie zegt dat ik geen les heb

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:25

ik spreek niet alleen jouw erop aan hoor.
was daarvoor ook 1 die het niet met deze stelling eens is/was.
alleen breng jij nou daar een praktijk voorbeeld van uit en anderen geven hun reactie.
maar als jij niet wilt dat daarop gereageert wordt, moet je niet hier gaan reageren met zo'n voorbeeld stukje.

ik zeg ook niet dat jij geen les hebt hoor, maar een goede instructeur kan al zien of jij dat nodig hebt of niet.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:27

mijn paard luisterd niet goed naar mijn benen dus ik moet wel kleine spoortjes gebruiken , maar je moet idd wel weten hoe je er mee om moet gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:33

idd, sporen zijn er gewoon niet om je paard voorwaarts te rijden, dan gebruik je ze dus verkeerd.
En als je dan les hebt zou ik een andere instructeur/ise zoeken

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:26

nee waarom zou ik, ik krijg goed les

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:00

Margot_VH schreef:
Ga jij maar lekker op m zitten zonder sporen je krijgt m dan toch niet vooruit en ik heb geen zin om hem elke keer helemaal verrot te schoppen. ja hij reageert wel op m,n been maar niet genoeg om m actief te houden. nee zit niet tussen me oren dat ik me benen stiller kan houden met spoor

deze discussie is nogmaals niet persoonlijk bedoeldt. maar ik vind dit wel een goed leerpunt. En wellicht kun je er iets mee als een goed bedoeld advies aangezien je naar mijn idee en ik denk nog velen met mij op deze manier het probleem vergoot in plaats van verkleint.

Als ik er op ga zitten, dan zal ik hem zeker niet vooruit krijgen, maar ik weet 100% zeker dat als je daar goed mee door traind en daar CONTINU op hamert hij aan het eind van de training zeker wel DIRECT op mijn been reageert. Misschien dat je het de aankomende volgende keren weer moet herhalen, als het maar goed resultaat heeft.

Als hij op je been reageert maar niet genoeg om hem actief te houden, reageert hij dus onvoldoende op je been.

Maar waar ik wel heel benieuwd naar ben is hoe het komt dat je been stiller ligt aangezien dat niet tussen je oren zit (het heeft dus niks met je gedachte te maken). Waarom zou dat volgens jou door een spoor komen?

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:06

magic12 schreef:
mijn paard luisterd niet goed naar mijn benen dus ik moet wel kleine spoortjes gebruiken , maar je moet idd wel weten hoe je er mee om moet gaan

Als je paard niet naar je been luisterd moet je zorgen dat hij WEL naar je been gaat luisteren. Een spoor erbij pakken schuift het probleem alleen maar op. Straks reageert hij ook niet meer op een klein spoortje en dat ga je weer verder. Je moet nooit vergeten dat een paard het wel voelt, ze voelen zelfs een klein vliegje. Het gaat meer om de gehoorzaamheid en het respect wat ze voor je been hebben. En ook dit moet je weer niet afdwingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:40

loutjuh schreef:
magic12 schreef:

Als je paard niet naar je been luisterd moet je zorgen dat hij WEL naar je been gaat luisteren. Een spoor erbij pakken schuift het probleem alleen maar op. Straks reageert hij ook niet meer op een klein spoortje en dat ga je weer verder. Je moet nooit vergeten dat een paard het wel voelt, ze voelen zelfs een klein vliegje. Het gaat meer om de gehoorzaamheid en het respect wat ze voor je been hebben. En ook dit moet je weer niet afdwingen...

zo mee eens

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:57

Ben het uiteraard niet met dr eens .. maar voor zover ik gelezen heb zeggen veel mensen: sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dat is ook zo als het goed is Clown

Meer dan de helft rijd met sporen denk ik, maar daar de helft [mss wat overdreven] daarvan gebruikt ze iig NIET ter verfijning van van de hulpen. Ga maar eens kijken op een manege oid hoe vaak de sporen in de buik van een paard geprikt word per pas of stap. [ik heb het hier niet over zachte duwtjes, als bijv. begeleiding, maar echt het geklapper met de benen of het optrekken van de hakken en in de buik prikken] Hoevaak de instructrice niet moet zeggen tegen dezelfde persoon: ze loopt nu goed! (dat is natuurlijk ook een beetje het probleem van de instructeur zelf Clown)
Of dat mensen begrijpen in de zin "om de pas aandrijven" dat ze om de pas hun benen tegen de buik van het paard aan moeten schoppen.
Dan is het nog niet eens zo héél erg als je knopspoortjes heb van 15mm .. maar er hebben een hoop sporen van 2cm.

En je hebt de groep [vooral jonge] mensen die de rest achterna willen lopen en een paar scherpe sporen kopen van 2cm terwijl ze niet eens hun benen stil kunnen houden [ken zelfs mensen die zomaar sterretjessporen hadden gekocht Nagelbijten / Gniffelen en ze ook gebruikte!]. Of hun paard wil niet lopen, dus pakken ze er maar sporen bij [en dan krijg je het effect wat magic12 schreef]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:00

tsja op manege's zie ik wel meer dingen waarvan ik denk dat kan niet.
Zo heb ik op een manege gezien dat alle paarden in de hulpteugels gebonden zijn met kin op de borst ( als reden dat ze anders te wild zijn of niet meer in het krulletje lopen op wedstrijden )....geen passende zadels en zo kan je wel ff doorgaan, dus kan hetmisbruik maken van sporen er ook nog wel bij....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:03

Cinnepin schreef:
tsja op manege's zie ik wel meer dingen waarvan ik denk dat kan niet.
Zo heb ik op een manege gezien dat alle paarden in de hulpteugels gebonden zijn met kin op de borst ( als reden dat ze anders te wild zijn of niet meer in het krulletje lopen op wedstrijden )....geen passende zadels en zo kan je wel ff doorgaan, dus kan hetmisbruik maken van sporen er ook nog wel bij....

bij ons op de manege mag dat dus absoluut niet.
ook omdat er velen zullen zijn die er niet mee overweg kunnen of er nog nooit mee gereden hebben en dan misschien verkeerd gebruiken Bloos

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:06

Waren alle manege's maar zo. Hier in de buurt heb ik bij de manege's het idee: Wie een spoor draagt kan goed rijden Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:06

heus niet alleen op maneges hoor.
ik zie het vaker bij jonge kids die een eigen pony hebben en zonodig stoer willen doen,en dus altijd een spoortje dragen en er steeds mee prikken

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:10

klopt, maar we hadden het even over manege's Knipoog

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:13

hmm oke dan ben ik dus slecht Verward .
je ziet heel veel drezuur ruiters die met spooren rijden ik vint dit dan ook een dikke onzin Stoom uit je oren

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:20

je hoeft je ook niet aangesproken te voelen als je weet dat je verantwoordelijk ermee omgaat Lachen

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:25

Ik rij meestal zonder sporen, alleen met dressuurwedstrijden omdat het dan verplicht is. Met springen heb ik altijd sporen om, omdat mijn paard wat kijkerig op de sprong is en ik dan net het spoortje nodig heb om hem te overtuigen dat we er echt over moeten. Spoorgebruik prima absoluut geen moeite mee, uiteraard moet je er wel controle over hebben. En ze alleen gebruiken als het nodig is. En niet elke keer de spoor de buik inpompen omdat je je onderbeen niet stil houdt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:16

hahaha, en toen was het stil.
de discussie is gewoon afgelopen