Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loutjuh schreef:Margot_VH schreef:Ik rijdt ook met sporen, Om onder andere zijn achter hand meer te activeren en omdat hij nogal schijt aan mijn been heeft. Verder vindt ik dat ik sinds ik met sporen rijdt mijn been liggen beter is
Ik reageer echt NIET zozeer omdat je ook uit veenendaal komt (voordat er weer gezegd wordt dat er persoonlijkevetes verder uitgevochten moeten worden)
alle drie jou redenen vind ik JUIST GEEN reden om met sporen te rijden. (en al helemaal omdat ik weet dat visa een heel jong diertje is die je nog aan het doorrijden bent)
1. als jij de achterhand wil activeren doe je dit met je zit en been hulp. Als je hier een spoortje voor nodig hebt dan kun je naar mijn idee niet eens de achterhand activeren.
2. al hij nu al schijt aan je been heeft, heeft hij over een jaar schijt aan een spoor van ik weet niet hoeveel cm. Opdeze manier zit je gewoon een cirkel waar je niet uit komt. Hij moet EERST op jou been reageren alvorens een spoortje te gebruiken. een spoor gebruik je niet omdat je paard niet naar je been luisterd, maar JUIST omdat hij WEL naar je been luisterd. Op deze manier kun je nog kleiner en effectiever inwerken.
3. Benen liggen stiller door spoor gebruik?? dit is iets wat tussen je oren zit denk ik. Een spoortje weegt niks, doet niks, en houd niks vast of ontspant juist. Waarschijnlijk verplicht jij jezelf tot het stil houden van je benen. Maar dit kun je ook doet zonder spoor!! Waarschijnlijk schommel je in het begin ook al (en helemaal met een jong paard is dit geen goed leermiddel).
Ik bedoel het niet persoonlijk. Maar wil alleen duidelijkmaken waarom ik dus soms Wel tegen het gebruik van een spoortje ben in dit geval.
Cinnepin schreef:Margot_vh Sporen zijn er inderdaad niet voor om je paard vooruit te krijgenan gebruik je ze toch verkeerd. Je maakt je paard dood voor het been.
En als je je paard op m niveau rijdt zonder sporen is dat alleen mar goed! ( alleen moet je ze met de wedstrijden dan wel om geloof ik ).
Een paard voelt een vliegje op zijn huid ook dus voelt hij jouw benen zonder spoor ook. Misschien is les nemen van een goede instructrise een betere oplossing, om hem weer allert te krijgen?
Margot_VH schreef:Ga jij maar lekker op m zitten zonder sporen je krijgt m dan toch niet vooruit en ik heb geen zin om hem elke keer helemaal verrot te schoppen. ja hij reageert wel op m,n been maar niet genoeg om m actief te houden. nee zit niet tussen me oren dat ik me benen stiller kan houden met spoor
magic12 schreef:mijn paard luisterd niet goed naar mijn benen dus ik moet wel kleine spoortjes gebruiken , maar je moet idd wel weten hoe je er mee om moet gaan
loutjuh schreef:magic12 schreef:mijn paard luisterd niet goed naar mijn benen dus ik moet wel kleine spoortjes gebruiken , maar je moet idd wel weten hoe je er mee om moet gaan
Als je paard niet naar je been luisterd moet je zorgen dat hij WEL naar je been gaat luisteren. Een spoor erbij pakken schuift het probleem alleen maar op. Straks reageert hij ook niet meer op een klein spoortje en dat ga je weer verder. Je moet nooit vergeten dat een paard het wel voelt, ze voelen zelfs een klein vliegje. Het gaat meer om de gehoorzaamheid en het respect wat ze voor je been hebben. En ook dit moet je weer niet afdwingen...
Cinnepin schreef:tsja op manege's zie ik wel meer dingen waarvan ik denk dat kan niet.
Zo heb ik op een manege gezien dat alle paarden in de hulpteugels gebonden zijn met kin op de borst ( als reden dat ze anders te wild zijn of niet meer in het krulletje lopen op wedstrijden )....geen passende zadels en zo kan je wel ff doorgaan, dus kan hetmisbruik maken van sporen er ook nog wel bij....