Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:53

Wat ik mij toch afvraag (ik volg dit topic al een tijdje) is, Kunnen paarden daadwerkelijk zo snel van holle naar bolle kant wisselen? (wij mensen wisselen toch ook niet makkelijk van rechterhand naar linkerhand, aangezien het hier vaak mee vergeleken wordt. Ook heeft dit weer te maken met een ontwikkeling in onze hersenen die al op vroege leeftijd een voorkeurshand ontwikkelen)
Op de site van dhr. de Bodt staat er dat elk paard een natuurlijke buiging heeft naar een bepaalde kant, in dit geval links of rechts, maar kan een paard daadwerkelijk zo snel van fijne kant wisselen? Ontwikkelen de spieren van een paard zich zo snel dat dit al na enkele weken (maanden) kan? Dit omdat ik zowel in het topic van Yulan als in het Topic van missblue lees dat hun pony's van kant veranderd zijn en naar mijn weten (vergeef mij als dit niet klopt) zijn zij nog niet zo een lange tijd bezig met de methode van dhr. de Bodt.

Dat zou namelijk betekenen dat de sterkheid van de achterbenen ook zou afwisselen (dus dan wordt bv. het zwakke linkerachterbeen het sterke achterbeen en het sterke rechterachterbeen wordt dan het zwakke achterbeen)
Uiteraard ben ik van mening dat met een goede training veel te verhelpen is, maar kan dit al op korte termijn?

MissesYou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:55

Paarden kunnen heel snel van hol naar bol wisselen.

Verder vind ik zijn manier top werken, mits je het als bij alles in de paardensport wel nder goede begeleiding doet, en niet zelf aankloot!

Betteke

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:58

Een paard wat geweldig de passage uitvoerde. Op de foto's zie je idd een uiteengevallen paard, maar het is geen proef die ze aan het rijden is.
Iedere training die ik gezien heb begon met rechtrichten en er werd steeds een oefening doorgenomen en geprobeerd die te perfectioneren. Ik heb prachtige galop appuyementen gezien die moeiteloos werden uitgevoerd, evenals de wissels en dat allemaal met rechtrichten als basis. Zonder recht paard mochten er geen oefeningen gedaan worden.
Natuurlijk kan zo'n paard af en toe uit elkaar vallen in een training of er is spanning omdat een oefening ff wat moeilijker wordt (of de duiven van AdB fladderen massaal op), maar om nou aan de hand van een paar foto's te zeggen dat het nergens naar lijkt vind ik persoonlijk te ver gaan.
Wil ik ook nog even zeggen dat het een nogal snel opgefokt paard was.

De andere amazone (met het zweepje bovenhands) heeft/had een buitengewoon moeilijk te rijden paard waar ze heel wat keren naast heeft gelegen. Daar heb ik tijdens de training ook veel minder ontspanning gezien dan bij Angelina, maar er zaten echt hele mooie stukken tussen. Toen ik er was (een jaar of 3 geleden) reed ze M1 of M2.

Deze foto's zijn trouwens al 3 jaar oud of nog ouder.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:04

Vond hier iets op zijn site over het laag rijden:

"Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen."

Ik kan echter geen andere fotos vinden, buiten die op zijn site natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:21

Dat spreekt dan toch tegen?
het getoonde paard hier moet stofzuigen, maar is nog niet recht

Verder geloof ik dus niet dat een paard goed rechtgericht is in een kwartier.
Natuurlijk kun je een paard snel van hol naar bol wisselen.

Zie bijv maar als je schouderbinnenwaarts vraagt. (wat je ook in het lijf vraagt, niet in de nek, ook al zie je dat ook veel)
Maar dat een uur volhouden lijkt me niet echt eerlijk.
Dat kunnen de spieren nooit af.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:33

Ursy schreef:
Wat ik mij toch afvraag (ik volg dit topic al een tijdje) is, Kunnen paarden daadwerkelijk zo snel van holle naar bolle kant wisselen? (wij mensen wisselen toch ook niet makkelijk van rechterhand naar linkerhand, aangezien het hier vaak mee vergeleken wordt. Ook heeft dit weer te maken met een ontwikkeling in onze hersenen die al op vroege leeftijd een voorkeurshand ontwikkelen)

Uiteindelijk kan je binnen een uur meerdere keren van bolle en holle kant wisselen. Dan zit je dicht tegen een recht paard aan. Bij sommige paarden duurt het een aantal keer voor ze van kant gewisseld zijn, bij andere kan het na 2 of 3 keer rijden al gebeuren. Het uiteindelijke doel is dat het het vaker tijdens 1 les gebeurd.

Bij mensen is het trouwens ook niet erg moeilijk. Ik heb mezelf toen ik net kon schrijven ook aangeleerd om met beide handen te schrijven. Op die jonge leeftijd deed ik er niet eens zolang over om leesbaar met links te kunnen schrijven. Helaas werd het nooit zo mooi als het met rechts is. Zolang je het traint, is het te doen om van voorkeurshand te wisselen.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:30

ik ben ook van mening dat een paard niet zo snel van hol naar bol kan veranderen.

Ik heb daar ook met meerdere kreupele paarden gereden (van mezelf en kreupel gekocht) en ze waren allemaal in korte tijd weer rad, maar ze liepen zeker niet recht en ook niet door de rug....

En om het nog gekker te maken.... De bodt beweerde zelfs dat 1 van mijn paarden van kant was gewisseld terwijl er echt niks veranderd was.
Ik les nu bij iemand anders en nu na 3 kwart jaar wil mijn paard eindelijk op 2 teugels lopen, maar zodra het even moeilijk wordt dan pakt ie weer rechts vast zoals ie zijn hele leven heeft gedaan (ook bij zijn vorige eigenaresse deed hij dat altijd al).

Vandaag is mijn zadelmaker ook weer langsgeweest omdat mijn paard weer enorm was gegroeid, dat is bij die 2 jaar dat ik bij de bodt heb getraind nooit nodig geweest.... terwijl mijn paard enorm was ingevallen naast de schoft en heel arm bespierd was op zijn rug en achterhand, omdat hij bij de vorige eigenaresse niet een passend zadel heeft gehad en dus nooit fatsoenlijk door de rug heeft kunnen lopen.
Bij mijn huidige instructrice is hij pas goed door de rug gaan lopen en is zijn bespiering op de juiste plekken gaan groeien (hij is al van een kleine small naar een grote medium gegroeid ).

De bodt is heel goed in het revalideren van probleempaarden, maar daar blijft het dan ook bij...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:09

Citaat:
Het longeren op deze manier is ook een manier om recht te richten volgens Adb. Waarom moeten onder het zadel de handen dan zo hoog, als het aan de longe blijkbaar wel mogelijk is om met hulpen van heel laag (zo laag krijg je je handen niet eens als je erop zit) dit te doen?
Vind ik niet echt logisch.

jammer dat hier nog geen antwoordt op is want deze vraag heb ik zelf namelijk ook.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:32

Volgens mij zit er helemaal geen filosofie achter die hoge handen. Ik les ook volgens deze methode maar hoef echt mijn handen niet zo hoog te houden.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:41

@ Ursy; ongeacht wat sommige hier beweren; een paard heeft altijd een holle en een bolle kant. Dit verandert ook niet zo snel. Het heeft te maken met de ligging waar in het veulen in de baarmoeder heeft gelegen. Je paard zal altijd wel een wat makkelijkere en moeilijkere kant blijven houden, alhoewel dit verschil steeds minimaler wordt na mate je paard verder vordert in training (en losser, rechter en gebogener wordt). Heel simpel; ga maar eens na bij je eigen paard. Ik heb Bagh zelf gezien en ze is niet scheef (tenminste, niet toen ik kwam kijken ). Je kon haar goed rechtgericht op twee teugels rijden. Toch zul je wel voelen wat haar holle en bolle kant was (holle kant buigt makkelijker in dan de bolle kant, je voelt het ook aan je beenligging; welk been ligt dichter rondom je paard).
Dus als je mijn mening vraagt; de holle en bolle kant wisselen elkaar niet zomaar af! (en al helemaal niet in één uurtje les)

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:50

guusje schreef:
De bodt is heel goed in het revalideren van probleempaarden, maar daar blijft het dan ook bij...

Daar is hij ook niet zo'n ster in overigens. Ik ken genoeg verhalen van paarden die juist verslechterde ipv verbeterde. Nu zul je dit wellicht altijd wel houden bij sommige trainingmethoden, niet elke trainingmethode is geschikt voor ieder paard. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je paard onzuiver gaat lopen. En daar heb ik er toch echt wel een zooitje van gezien.

Overigens ben ik het ook niet eens met AdB's HKO filosofie... wie kan me dat uit leggen?? Als ik het goed begrijp maakt hij geen onderscheid tussen klinisch en rontgenologische HKO. Dit zijn twee heel verschillende dingen; alhoewel AdB claimt dé remedie hier voor beide gevallen te hebben. Vertel mij nu eens, hoe denkt hij nu een paard met een half verkankert hoefbeen pijnloos te kunnen laten lopen? Tenzij hij magische vingertjes heeft, lijkt dit imo onmogelijk.

En heeft iemand al een duidelijk antwoord en uitleg kunnen geven over het hoe en waarom van die handjes in de lucht?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:04

VValar schreef:
Dus als je mijn mening vraagt; de holle en bolle kant wisselen elkaar niet zomaar af! (en al helemaal niet in één uurtje les)

Kom dan maar eens een half uurtje op mijn paard rijden… Tijdens laatste stage bij AdB wisselde hij wel een keer of 3 tijdens een les!

pantarhei schreef:
ik blijf het onlogisch vinden waarom een paard op alleen de buitenteugel moet nageven

Wat bedoel je hiermee precies? Dat een paard gaat zakken door contrastelling te vragen?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:02

pantarhei schreef:
ik blijf het onlogisch vinden waarom een paard op alleen de buitenteugel moet nageven

Wat bedoel je hiermee precies? Dat een paard gaat zakken door contrastelling te vragen?
[/quote]

Ik niet zo goed begrijp waarom je zowel op de linker als op de rechterhand alleen met je buitenteugel rijdt. In een aantal post wordt gesproken van je paard op de buitenteugel laten nageven, dat vind ik niet logisch omdat je in mijn optiek een paard daarmee niet rechter krijgt door eenzijdige teugeldruk. Ik ben meer voorstander van na laten geven op beide teugels oftewel weerstand bieden. Bij een volledig scheef paard zijn denk ik wel andere manieren handig zoals bijvoorbeeld het rijden van de slingerlijnen cf AdB systeeem

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:19

pantarhei schreef:
Ik niet zo goed begrijp waarom je zowel op de linker als op de rechterhand alleen met je buitenteugel rijdt. In een aantal post wordt gesproken van je paard op de buitenteugel laten nageven, dat vind ik niet logisch omdat je in mijn optiek een paard daarmee niet rechter krijgt door eenzijdige teugeldruk. Ik ben meer voorstander van na laten geven op beide teugels oftewel weerstand bieden. Bij een volledig scheef paard zijn denk ik wel andere manieren handig zoals bijvoorbeeld het rijden van de slingerlijnen cf AdB systeeem

Als niet AdB-kenner even een reactie van mij waarvan ik denk wat de verklaring is:
Zelf rij ik niet met gelijke druk op twee teugels. Ik heb beide teugels op contact natuurlijk maar ik voel bij het paard waar hij vasthoudt vooraan (uiteraard bij stugge verreden paarden en niet bij een net zadelmak paard oid) en ik vraag aan een kant om los te laten, zodat je weer even op alleen contact aan twee kanten verder kunt rijden. Aangezien ontzettend veel ruiters altijd aan de binnenteugel aan het sjorren zijn en soms zelfs met een boog in de buitenteugel rijden, zijn er heel veel paarden die opnieuw gewend moeten worden aan het contact met de buitenteugel. Als ik lesgeef moet ik ook aan de meeste ruiters vragen om op hun buitenteugel te rijden en van de binnenteugel af te blijven, juist omdat ze anders alleen aan de binnenteugel sleuren. Zo leren ze in feite pas om op twee teugels te rijden. Ik kan me voorstellen dat dat ook bij AdB de achterliggende reden is (hoewel ik geen hoofden opzij laat trekken)

De slingerlijnen zijn trouwens helemaal niet typisch voor AdB. Bij mijn eerste lessen specifiek op dressuur gericht (bij een klassiek instructeur), kwamen de slangenvoltes boven tafel waarvan ik het aantal bogen moest zien op te voeren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:20

OK, ik ga mijn best doen om het uit te leggen.

Je kunt op beide handen in contrastelling rijden. Het zijn dan wel 2 totaal verschillende oefeningen.

Als je rijdt met de bolle kant buiten, dan vraag je stelling naar buiten om de korte spieren op te rekken. Als je paard ontspant in deze contrastelling ontspan jij ook. Dit blijf je herhalen.

Als je rijdt met de holle kant buiten, dan vraag je ook stelling naar buiten om de korte spieren op te rekken. Je neemt zoveel contrastelling aan tot je paard gewicht opneemt op de buitenteugel. Je wacht tot je paard als het waren terug trekt aan je buitenteugel, dan geef jij mee. Zo trekt je paard zich als het ware zelf recht. Ook dit blijf je herhalen totdat je paard recht is.

Voor beide oefeningen geldt; als je paard recht is zal hij willen zakken en dat mag dan ook, pas als hij recht is mag hij zakken! Het doel van deze oefeningen is dus je paard rechtrichten, niet om je paard 'rond' te rijden.

De term nageven is van toepassing op de eerste oefening. Als je paard dan ontspant geef je na met je hand.

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:22

VValar schreef:
guusje schreef:

Daar is hij ook niet zo'n ster in overigens. Ik ken genoeg verhalen van paarden die juist verslechterde ipv verbeterde. Nu zul je dit wellicht altijd wel houden bij sommige trainingmethoden, niet elke trainingmethode is geschikt voor ieder paard. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je paard onzuiver gaat lopen. En daar heb ik er toch echt wel een zooitje van gezien.

Overigens ben ik het ook niet eens met AdB's HKO filosofie... wie kan me dat uit leggen?? Als ik het goed begrijp maakt hij geen onderscheid tussen klinisch en rontgenologische HKO. Dit zijn twee heel verschillende dingen; alhoewel AdB claimt dé remedie hier voor beide gevallen te hebben. Vertel mij nu eens, hoe denkt hij nu een paard met een half verkankert hoefbeen pijnloos te kunnen laten lopen? Tenzij hij magische vingertjes heeft, lijkt dit imo onmogelijk.

En toch zou ik als ik een kreupel paard had zeker een keer naar hem toegaan. Hij heeft ook heel veel paarden wel kunnen helpen. Het is dus iig een mogelijkheid om je paard weer zuiver te krijgen.

Hij heeft in de jaren dat ik bij hem heb getraind nooit onderscheid gemaakt tussen klinische en rontgologische hko (volgens hem komen de problemen voort uit spanning in de rug..). Hij heeft dat dan een keer tegen jou gezegd ofzo???
Ik heb 4 paarden kreupel gekocht, waaronder 2 klinische hko en 2 met rontgologische hko. Alle 4 lopen ze gewoon weer zuiver.
Ik ben nu ook begonnen met wedstrijden met 1 van mijn paarden met rontgologische hko. Dat paard ziet er heel mooi uit, glimt als een spiegeltje en is ontzettend vrolijk (vrijwel altijd de oortjes erop met het rijden en in de wei dolt ie maar al te graag met zijn vriendjes). Je kan mij dus niet wijsmaken dat hij pijn heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoever ik met hem ga komen in de wedstrijden. We zijn net begonnen (in 1 maand de B doorgevlogen met veel prijzen, en nu ga ik L1 starten, L2 verwacht ik ook nog geen problemen. Jullie zullen het nog vast wel horen hoever we het gaan schoppen de komende jaren ).

Die gaten in de botten veroorzaken echt niet altijd pijn hoor, er lopen zoveel paarden rond die nooit kreupel zijn gegaan en een keer op de foto´s worden gezet worden om een andere reden en dat ze er dan bij toeval achter komen dat de botten verre van gaaf zijn.....

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:36

Ik denk dat het net zo moeilijk is voor die paarden om in zo'n overdreven hoek te lopen, als het voor mij is om als rechtshandige opeens een uur met links te moeten schrijven..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:39

Op de foto's HKO zegt mij helemaal niks.
Ken genoeg paarden die daar mee in de (spring) sport hebben gelopen zonder last.
Die gewoon als 3 jarige vers van het land al een 3tje of 4tje hadden.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:42

guusje schreef:
Die gaten in de botten veroorzaken echt niet altijd pijn hoor, er lopen zoveel paarden rond die nooit kreupel zijn gegaan en een keer op de foto´s worden gezet worden om een andere reden en dat ze er dan bij toeval achter komen dat de botten verre van gaaf zijn.....

Tuurlijk hebben niet alle paarden met HKO pijn, dat heb ik nooit beweerd. Maar vertel mij nu eens... als er écht een medisch probleem ten grondslag aan de kreupelheid ligt, en dan heb ik niet over 'rugproblemen', maar aan verbening van het hoefbeen oid, kun je nooit ten nimmer een paard weer pijnloos laten lopen. Ongeacht welke trainingmethode je gebruikt. Als jij zelf je voet gebroken hebt zul je hier ook last van hebben, ongeacht hoe je er op loopt. De minst mogelijk belastende manier voor je voet, zal weer zorgen voor extra belasting op andere delen van je lichaam.

Daarom vind ik er wel degelijk verschil zitten tussen klinische HKO, wat uit de rug en hals voort komt, en rontgenologisch HKO, wat een medische HKO ten grondslag heeft.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:55

Ik denk ook niet dat echte verbening van het hoefbeen zo opgelost is door een andere rijstijl.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:15

Ir111 schreef:
Als je rijdt met de holle kant buiten, dan vraag je ook stelling naar buiten om de korte spieren op te rekken. Je neemt zoveel contrastelling aan tot je paard gewicht opneemt op de buitenteugel. Je wacht tot je paard als het waren terug trekt aan je buitenteugel, dan geef jij mee. Zo trekt je paard zich als het ware zelf recht. Ook dit blijf je herhalen totdat je paard recht is.

Deze begrijp ik niet helemaal denk ik.

De holle kant (kortere bespiering) zit aan de buitenkant. Waarom dan nog meer stelling naar de buitenkant, daarmee verleng je de spieren aan de binnenkant toch nog meer? En waarom zou een paard 'terugtrekken' als je hem toch al rijdt op de manier die hij wel prima vindt? Gaat deze oefening niet ten koste van de manier van reageren op het contact met het bit? Waarom niet simpelweg met oefeningen achterhand voor de voorhand zetten om minimaal op te rekken of oefeningen doen om die buitenkant wat verder op te rekken, waarmee je juist met stelling en buiging naar binnen werkt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:17

Jee, en wanneer valt het muntje dat druk niet ontspant?

Over AdB heb ik mbt daarop nog steeds geen beeld. Alleen maar meer verwarring. Jammer dat hij voor mij te ver weg zit en ik zijn trip hierheen gemist heb. Wil het allemaal inderdaad gewoon uit ZIJN mond horen. De rest is de versie via de perceptie van een ander of een fotografische momentopname waar ik inderdaad incoherente dingen uit lees en op zie.

Ik had, door mijn eigen onvaardigheid en eigen scheefheid, een paar jaar terug een probleem met scheefheid van mijn Arabella. Druk, hoe licht ook, werkt bij haar contraproductief dus ik ben parallel aan de hoogtelijnen op hellingen gaan rijden. Losse teugel,zonder optoming en alleen maar de hellingshoek gevarieerd aanbieden.
Ik heb niet pasklaar hoe ik dat in NL zou oplossen, wellicht met cavaletti en lage hekjes, maar NIET met teugeldruk. Het doolhof van TT-Jones lijkt me een goed uitgangspunt. Naast uiteraard het leren rechtzitten door de ruiter op een houten bok en daarna een recht paard.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:23

Urielle, ik snap 'm ook niet

En idd, druk om te ontspannen?
Als ik ook maar enigsinds te veel met mijn hand doe wordt ik bijna van mijn paard gesleurd door mijn instructrice

En dan doe ik beduidend minder dan hier te zien is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:24

Via een ander forum kwam ik terecht bij dit over antoine de bodt, uit een verslag over een clinic:

Citaat:
Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress

dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.

Als dit waar is is dit is mijn eind voor het respect voor AdB
Ik verwees altijd naar zijn site, vanaf nu niet meer
Jammer ik had de man hoog staan, maar als ie met dit soort onzin begint ben ik er klaar mee.

Een paard is een dier met behoefte aan ruimte, beweging en sociaal contact. Als hij werkelijk dit soort uitspraken doet, kan hij beter brommers gaan poetsen.

Een paard moet gezond in de wei kunnen staan van daaruit ga je rijden, niet omgekeerd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-06 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:29

Arabesk schreef:
Via een ander forum kwam ik terecht bij dit over antoine de bodt, uit een verslag over een clinic:

Citaat:
Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress

dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.

Dit is mijn eind voor het respect voor AdB
Ik verwees altijd naar zijn site, vanaf nu niet meer

Stap 1 lijkt mij verifieeren of dat een letterlijke uitspraak van AdB is of gewoon weer een voorbeeld van perceptie van iemand die het zelf niet goed op het netvlies heeft.

HC