Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ursy schreef:Wat ik mij toch afvraag (ik volg dit topic al een tijdje) is, Kunnen paarden daadwerkelijk zo snel van holle naar bolle kant wisselen? (wij mensen wisselen toch ook niet makkelijk van rechterhand naar linkerhand, aangezien het hier vaak mee vergeleken wordt. Ook heeft dit weer te maken met een ontwikkeling in onze hersenen die al op vroege leeftijd een voorkeurshand ontwikkelen)
Citaat:Het longeren op deze manier is ook een manier om recht te richten volgens Adb. Waarom moeten onder het zadel de handen dan zo hoog, als het aan de longe blijkbaar wel mogelijk is om met hulpen van heel laag (zo laag krijg je je handen niet eens als je erop zit) dit te doen?
Vind ik niet echt logisch.
guusje schreef:De bodt is heel goed in het revalideren van probleempaarden, maar daar blijft het dan ook bij...
VValar schreef:Dus als je mijn mening vraagt; de holle en bolle kant wisselen elkaar niet zomaar af! (en al helemaal niet in één uurtje les)
pantarhei schreef:ik blijf het onlogisch vinden waarom een paard op alleen de buitenteugel moet nageven
pantarhei schreef:ik blijf het onlogisch vinden waarom een paard op alleen de buitenteugel moet nageven
pantarhei schreef:Ik niet zo goed begrijp waarom je zowel op de linker als op de rechterhand alleen met je buitenteugel rijdt. In een aantal post wordt gesproken van je paard op de buitenteugel laten nageven, dat vind ik niet logisch omdat je in mijn optiek een paard daarmee niet rechter krijgt door eenzijdige teugeldruk. Ik ben meer voorstander van na laten geven op beide teugels oftewel weerstand bieden. Bij een volledig scheef paard zijn denk ik wel andere manieren handig zoals bijvoorbeeld het rijden van de slingerlijnen cf AdB systeeem
VValar schreef:guusje schreef:De bodt is heel goed in het revalideren van probleempaarden, maar daar blijft het dan ook bij...
Daar is hij ook niet zo'n ster in overigens. Ik ken genoeg verhalen van paarden die juist verslechterde ipv verbeterde. Nu zul je dit wellicht altijd wel houden bij sommige trainingmethoden, niet elke trainingmethode is geschikt voor ieder paard. Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je paard onzuiver gaat lopen.En daar heb ik er toch echt wel een zooitje van gezien.
Overigens ben ik het ook niet eens met AdB's HKO filosofie... wie kan me dat uit leggen?? Als ik het goed begrijp maakt hij geen onderscheid tussen klinisch en rontgenologische HKO. Dit zijn twee heel verschillende dingen; alhoewel AdB claimt dé remedie hier voor beide gevallen te hebben. Vertel mij nu eens, hoe denkt hij nu een paard met een half verkankert hoefbeen pijnloos te kunnen laten lopen? Tenzij hij magische vingertjes heeft, lijkt dit imo onmogelijk.
guusje schreef:Die gaten in de botten veroorzaken echt niet altijd pijn hoor, er lopen zoveel paarden rond die nooit kreupel zijn gegaan en een keer op de foto´s worden gezet worden om een andere reden en dat ze er dan bij toeval achter komen dat de botten verre van gaaf zijn.....
Ir111 schreef:Als je rijdt met de holle kant buiten, dan vraag je ook stelling naar buiten om de korte spieren op te rekken. Je neemt zoveel contrastelling aan tot je paard gewicht opneemt op de buitenteugel. Je wacht tot je paard als het waren terug trekt aan je buitenteugel, dan geef jij mee. Zo trekt je paard zich als het ware zelf recht. Ook dit blijf je herhalen totdat je paard recht is.
Citaat:Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress
dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.
Arabesk schreef:Via een ander forum kwam ik terecht bij dit over antoine de bodt, uit een verslag over een clinic:Citaat:Paard stond dagelijks in het land en dat kon Antoine meteen merken: probleempaarden moeten op stal omdat een stal veel rustiger voor ze is. Als je begint met het rechtrichten van zo'n paard, mag hij niet het land in, anders heeft het geen enkele zin.
Van het buitenlopen heeft een paard zoveel stress
dat het na het werk meteen weer gaat scheeflopen.
Dit is mijn eind voor het respect voor AdB
Ik verwees altijd naar zijn site, vanaf nu niet meer