DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:13

Soms krijg ik sterk de indruk dat die mensen zich altijd gepiemeld zullen blijven voelen zolang niet iedereen alles doet zoals ZIJ het zouden willen....

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:34

"Sorry, maar in deze discussies heb ik tot nu toe geen enkel echt feit gezien "

Kijk video op:
http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw
Ik kan me niet voorstellen dat dit de toekomst van dresuur zou moeten zijn.
Echt triest.
Mijn osteopate (ICREO) zei net vandaag tegen mij dat veel paarden door deze methode veel klachten hebben. Vooral op de 1e en 3e wervel en nerves vagus (achter het hoofd).

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:50

Toch grappig dat uit onderzoek blijkt dat er bij op een correcte LDR manier getrainde paarden geen afwijkingen gevonden zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:36

Citaat:
Mireille1970 schreef:

-
paarden kunnen niet zien waar ze naartoe lopen
- balans wordt gestoord

Het vetgedrukte klopt gewoon niet, de rest is een mening en die mag iedereen hebben.

Heb je hier bewijzen van.
Onder andere wetenschappelijk.
Zou me erg interesseren.

Citaat:

Kijk video op:
Echt triest.
Mijn osteopate (ICREO) zei net vandaag tegen mij dat veel paarden door deze methode veel klachten hebben. Vooral op de 1e en 3e wervel en nerves vagus (achter het hoofd).

Toch grappig dat uit onderzoek blijkt dat er bij op een correcte LDR manier getrainde paarden geen afwijkingen gevonden zijn.

Ter herhaling

Hyperflexion...
De aanblik van een paard dat Hyperflexisch wordt gereden veroorzaakt bij mij een Hyperpathie ( langdurige pijnfrequentie).
Er ontstaat een Hyperalgesie ( pijn hypergevoeligheid).
Dat veroorzakt bij mij een Hypermotility ( zieke bewegingsonrust).
Hypermetrie (overvloedige impulsdoorgeving, klein hersenziekte).
Een Hypermnesie ( geheugenstoornis) om niet te vergeten!
enz. enz. alles wat met hyper begint is slecht het is alleen maar een mooie deknaam voor het addertje onder het gras.
HYPERflexion...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:25

jirina schreef:

Kijk video op:
Echt triest.

Inderdaad heel apart dat een osteopate dat zegt als er geen enkel onderzoek dat bevestigd.
Mijn fysiotherapeute zei vroeger tijdens mijn cursussen al dat heel veel paarden daar problemen hebben en dat waren paarden die helemaal niet LDR gereden werden. Misschien heeft jouw osteopate iets te snel de conclusie getrokken dat die problemen van LDR komen en is het een algemeen voorkomende klacht bij paarden?

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:45

Ik heb anky nog nooit zo slecht zien rijden als op die video, vooral met ictenos...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:28

hns schreef:
Citaat:
Mireille1970 schreef:

-
paarden kunnen niet zien waar ze naartoe lopen
- balans wordt gestoord

Het vetgedrukte klopt gewoon niet, de rest is een mening en die mag iedereen hebben.

Heb je hier bewijzen van.
Onder andere wetenschappelijk.
Zou me erg interesseren.

Citaat:

Kijk video op:
Echt triest.

Ter herhaling

Hyperflexion...
De aanblik van een paard dat Hyperflexisch wordt gereden veroorzaakt bij mij een Hyperpathie ( langdurige pijnfrequentie).
Er ontstaat een Hyperalgesie ( pijn hypergevoeligheid).
Dat veroorzakt bij mij een Hypermotility ( zieke bewegingsonrust).
Hypermetrie (overvloedige impulsdoorgeving, klein hersenziekte).
Een Hypermnesie ( geheugenstoornis) om niet te vergeten!
enz. enz. alles wat met hyper begint is slecht het is alleen maar een mooie deknaam voor het addertje onder het gras.
HYPERflexion...

Als het dat allemaal bij jou veroorzaakt, kan je misschien beter naar een abstract schilderij gaan kijken

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:29

Zonder even mijn "bijdrage" uit het verband te halen. "Geen enkel feit gezien, dat enigszins wetenschappelijk onderbouwd is" (nog door voor of tegenstanders). Bijvoorbeeld: Verdachte schade aan de wervelkolom, haarscheuren in de spiervezels etc.

Ik heb ook die video's gezien, maar wetenschappelijke onderbouwing dat het verkeerd is en daarmee uit de wereld gehaald kan worden is het niet.

@HNS: Je hoeft niet te onderbouwen dat het paard niet zien kan waar het gaan kan in zo'n houding.

Persoonlijk spreekt mij deze methode niet aan, maar het is training voor absolute topatleten onder de paarden. Dat hoeft niet altijd volgens wegen of methoden gaan, zoals we graag zien of gewend zijn.
Verder vind ik het sterk dat Anky, Edward, Sjef gewoon achter hun methode staan en dit ook bij de warming-up gewoon doen.

Die video's die online staan hebben meer weg van een heksenjacht als van een onderbouwing waarom de methode slecht is, wat er gebeurt met het paard door een grondige biomechanische en physiologische analyse.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:31

@Karl: Bij welke manage "hobbel" jij rond in Emmen?

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:04

Ook bij legbatterijkippen zal vast niet aan te tonen zijn dat die manier van huisvesten schade op levert. Ook bij varkens die nooit buiten komen en in hokken leven die iets groter zijn dan henzelf, zal niet aan te tonen zijn dat dat een schadelijke invloed heeft.

Als je die beelden aat zien, is dat dan een heksejacht? Of is het gewoon laten zien hoe er met dieren wordt omgegaan?

De kritiek bestaat alleen maar doordat de beelden laten zien wat ze laten zien.
Laten we wel zijn, als het er allemaal zo aardig, zo harmonisch en respectvol uitzag, was de kritiek er ook niet.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:28

jjs schreef:
Ook bij legbatterijkippen zal vast niet aan te tonen zijn dat die manier van huisvesten schade op levert. Ook bij varkens die nooit buiten komen en in hokken leven die iets groter zijn dan henzelf, zal niet aan te tonen zijn dat dat een schadelijke invloed heeft.

Als je die beelden aat zien, is dat dan een heksejacht? Of is het gewoon laten zien hoe er met dieren wordt omgegaan?

De kritiek bestaat alleen maar doordat de beelden laten zien wat ze laten zien.
Laten we wel zijn, als het er allemaal zo aardig, zo harmonisch en respectvol uitzag, was de kritiek er ook niet.

1. Dat is geen topsprt, dat is voor de vermenigvuldiging, terwijl het voor anky en consorten van levensbelang is dat hun paarden gezond en topfit blijven en oud worden, daar staat hun jarenlange status bij.

2. De kritiek had niet bestaan als er geen resultaten waren geweest... Maar omdat iedereen zich uit de naad werkt in het klassieke werk zoals vroeger en minder resultaten heeft en er ineens iemand opstaat die die methode aanpast aan eigen wensen en vermogen van haar topsporters en plotseling Nederland al jarenlang op de kaart staat in de dressuur, Daarom krijg je een hetze.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:06

Zowel bij kippen als varkens is wel aan te tonen dat het schade oplevert.

Persoonlijk heb ik er weinig moeite mee om die beelden te laten zien, alleen het wordt anders als mensen er dingen in menen te zien die niet te zien zijn, maar die ze aannemen op basis van hun eigen perceptie.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:33

Karl wij praten echt verschrikkelijk langs elkaar heen.

Iets afschuwelijks zien is gewoon iets afschuwelijks zien. Dat is mijn mening. Dat is dus niet dingen zien die er niet zijn. Ik zie dat en ik vind dat.

En ik hoop dat steeds meer mensen dat gaan zien en gaan vinden, zodat er onder druk van een veranderende publieke opinie over hoe we met paarden omgaan, zo'n soort trainingsmethode straks gewoon uit de tijd gaan vinden.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:39

jjs: dat is jouw mening inderdaad en die van mensen met jou...

Ik hoop alleen dat je je leven niet gaat verdoen door te wachten tot iedereen dat met jou vindt... wat dan kan je wel eens bedrogen uitkomen en daar is het (paarden-)leven véél te mooi voor...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:41

Het is niet de meningen die iedereen die er tegenin gaat zo kwaad maakt, maar met name de stellingname dat het een feit is dat iedereen die er wel mee te maken heeft een dierenbeul is.

Dat is iemand onschuldig iets verwijten... en dus heel unfair.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:53

Ik vind dat de ontwikkelingen ontzettend snel gaan Mireille, kijk maar naar de snelle opkomst van de 'natural's', bitloze rijders, natuurlijke bekappers e.d. Een paar jaar geleden was dit volstrekt abnormaal en alternatief. De ideeen daarover vind ik ontzettend snel geaccepteerd worden.
Ook de tendens op bokt is in een paar jaar tijd heel erg veranderd. Vergelijk de antwoorden die gegeven worden op vragen als: mijn paard wil niet aan de teugel, hulpteugel gebruiken? etc. van een paar jaar geleden en nu.

Iemand die ervoor kiest zijn paard in zo'n extreme houding te rijden durf ik gerust een dierenbeul te noemen, iemand die zijn paard 23 uur per dag in een stal heeft staan durf ik ook gerust een dierenbeul te noemen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven.
Dat kan jij vreselijk unfair vinden, het is wel mijn interpretatie en van gelukkig nog wel wat mensen over wat dierenbeulerij is.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:59

Ik vind het een beetje ongezouten en naar klinken, als je dan het beste voor het paard wilt: gooi hem in de camargue de wildernis in en kom nooit aanzetten met het verhaal dat je erop rijdt of hem in een box zet ...

Dit is een beetje als een vegetarier met leren schoenen...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:02

We hebben het hier namelijk over TOPSPORT.

Iemand die voetballen leuk vind maar zich niet uit de naad wil werken onder topsportomstandigheden onder zeer strenge medische controle mag dat ook best vinden maar moet niet gaan juichen als Nederland scoort.

Als liefhebber in het bos moet je lekker zo blijven rijden maar meng je dan niet in topsport-discussies, dat is zo'n andere wereld! (en in mijn opinie sprekende uit veel ervaring hebben topsportpaarden het vaak beter dan de huistuinenkeukenhit...

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:05

jjs schreef:
En ik hoop dat steeds meer mensen dat gaan zien en gaan vinden, zodat er onder druk van een veranderende publieke opinie over hoe we met paarden omgaan, zo'n soort trainingsmethode straks gewoon uit de tijd gaan vinden.

In dit geval ben ik het met Karl eens. Wat kippen, legbatterijen en varkenshouderijen betreft, dat is aantoonbaar. De vele paarden die uit Polen naar Italie worden verscheept voor de slacht en die zeer belabberd aankomen, dat is aantoonbaar.

Een paar videobeelden van Anky en Edward op het web gooien en roepen "das slecht, barbaars, het zijn dierenbeulen, het is kwellerij", dat is klinkklare heksenjacht. Het is veel te gemakkelijk om dat na te roepen.

Iemand die een paard koopt en alleen laat verpieteren op een stuk land, zonder gezelschap, das is kwellerij.

@JJS: Het besef neemt langzaam toe dat het opleiden en inrijden van een paard niet heel gemakkelijk is. Dat paarden veel te vroeg opgericht worden, dat paarden veel te vroeg kapot gemaakt worden, dat veel ruiters weinig kennis hebben van rijden of van de opleiding van het paard. Vraag de gemiddelde paardenhandelaar en die kan je vertellen dat 80% van de paarden slechter worden. Dichter bij huis zijn de ware problemen (zie bijvoorbeeld hier het forum paarden@work).

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:06

marcolemar schreef:
Ik heb anky nog nooit zo slecht zien rijden als op die video, vooral met ictenos...

dit was ook hun laatste wedstrijd....

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:07

Precies.

Ik vind vaak foto's hier op bokt zielig voor de paarden, en dan reageert half bokt met goh ziet er goed uit, mooie combi, leuk paard, je hebt hem lekker aan het lopen............. (***)...

In de basis ligt het probleem... niet bij de top en profs.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:09

Ik reageerde op henkb trouwens.
Ik heb heel Ictenos nooit wat aan gevonden.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:10

Gerrie schreef:
marcolemar schreef:

dit was ook hun laatste wedstrijd....

Ictenos is zeker kapot gereden? Je hoort er niks van

Kan iemand mij vertellen waarom Anky hem niet meer rijd?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:11

*zucht* ik word er zo moe van.................................

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:29

Mireille1970 schreef:
*zucht* ik word er zo moe van.................................

Kan jij mij dan vertellen waarom hij weg is bij anky?