Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Anoniem

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:04

WildWings schreef:
KiWiKo schreef:
Hij is 174 hoog en ik een oud wijf daarnaast heb je erop altijd meer te vertellen dan ernaast........

Dan neem ik aan dat je de eerste keer dat je met hem aan de hand hebt gewandeld over die route toch ook Sedalin hebt gebruikt.. want waarom dan niet en onder het zadel voor het eerst wel?

sarabande schreef:
Je punt is duidelijk jij vind het niks, dat mag
Maar wordt je er niet moe van jezelf steeds herhalen en niet lezen wat er staat.

Het punt is niet direct dat ik het niks vind.. maar dat ik het gewoonweg niet snap. De eerste keer aan de hand wil je toch ook weten of het paard aan jou en het evt. begeleidende, andere paard blijft hangen of niet?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:11

russel schreef:
Een van de redenen dat ik nooit meer een pensionplaats wil hebben op een handelsstal.

Okay, je standpunt is me duidelijk. Ik twijfelde even

russel schreef:
Waarom dan zo een verzet met een ritje buiten en een levensgevaarlijk kruispunt oversteken?? Dat beestje heeft er geen enkele negatieve ervaring aan over gehouden en er is hem niks wreeds of zo aan gedaan hoor.

Kim weer een stukje vertrouwen en het paard ook, kwam nl niet in hem op om bang te worden, mooi toch??

Het verzet is er omdat hier een duidelijke grens overschreden is voor veel mensen. En, zoals ik eerder zei, ik begrijp de redenering en haar paard zal er heus niks aan overgehouden hebben maar als ik dan zo'n verhaal van jou hoor........ alles voor het geld, en het dan nog goedpraten ook

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:13

russel schreef:

Bij veel grote handelsstallen gaat het nl zo, idd heb ik het zelf gezien. Ze worden van het land binnen gehaald en meteen geselecteerd op vermogen, zadelmak-maker besteld, longeerlijn er aan en gaan met die banaan. Al komt het bloed uit de mondhoeken, zij gaan er van uit dat die paarden er emotioneel niks van mee hebben gekregen, dus geen slechte ervaring hebben opgedaan.

Iedereen die daar werkte vonden het normaal. Er moet geld verdient worden en of ze in 2 weken ingereden zijn weet ik niet, maar wel na een paar keer aan de longe met zadel erop een mens erop, net zolang tot hij rustig stapt en draaft. Ze gaan bij belangstelling ook meteen van de hand met stempel zadelmak.

Ik ben er langzamerhand wel achter gekomen dat we wel heel snel alles zielig vinden, paarden teveel vergelijken met mensen. Ook mensen nemen wel kalmeringmiddelen in om dingen te doen die ze heel eng vinden. En waarom dan toch niet? Als je zo een paard maar niet over de emmer jaagt, dat zijn hart die rustig pompt, harder moet pompen om het werk te doen, dat kan kwaad, maar gewoon relaxed bezig zijn. De angst is eraf en daar gaat het om.

Ik ben wel heel benieuwd welke stal dit is.
Noem me Penny, maar van zulke mensen zou ik nooit of te nimmer een paard willen kopen.
Walgelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:50

MissJ schreef:
Ik ben wel heel benieuwd welke stal dit is.
Noem me Penny, maar van zulke mensen zou ik nooit of te nimmer een paard willen kopen.
Walgelijk.

Je zou versteld staan van de namen en de hoeveelheid Missje
Het gaat om het geld en het is handel en de kopers willen het want ze willen niet te veel betalen en tijd kost geld.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:51

sarabande schreef:
Je zou versteld staan van de namen en de hoeveelheid Missje
Het gaat om het geld en het is handel en de kopers willen het want ze willen niet te veel betalen en tijd kost geld.

Daarom weet ik ook al waar ik mijn paard vandaan ga halen.
Daar gebeuren zulke dingen godzijdank niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:54

MissJ schreef:

Maar dat is juist het trieste, particulieren verkopen hun paarden veel moeilijker, mensen willen genaai*d worden, tis niet anders.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:55

sarabande schreef:
Maar dat is juist het trieste, particulieren verkopen hun paarden veel moeilijker, mensen willen genaai*d worden, tis niet anders.

Helaas waar...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:28

russel schreef:
..moeilijke paarden....

...... bestaan niet. Wel moeilijke mensen...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:29

Arabesk schreef:

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, sorry.
Er bestaan zeker wel moeilijke paarden.
Maar niet zoveel als het nu lijkt.
Veel paarden worden ook moeilijk gemaakt door onkunde van de mensen die ermee omgaan.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:33

MissJ schreef:
Arabesk schreef:

Dat vind ik wel heel kort door de bocht, sorry.
Er bestaan zeker wel moeilijke paarden.
Maar niet zoveel als het nu lijkt.
Veel paarden worden ook moeilijk gemaakt door onkunde van de mensen die ermee omgaan.

Hier sluit ik me volledig bij aan!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:52

Arabesk schreef:
russel schreef:
..moeilijke paarden....

Bestaan wel, maar op elk potje past een dekseltje.
En natuurlijk wat de 1 moeilijk vind vind de ander geweldig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:01

sarabande schreef:
MissJ schreef:

helaas weet je nooit wat er aan de hand is met paarden die in de verkoop staan ,zelfs niet bij de fokker om de hoek ,helaas
je kan het ook omdraaien hoor...particulieren die -tig keren je paard komen bekijken ,uitproberen met digi en videootje nemen nog eens terugkomen met de lesgever dan gaan zeuren over vanalles en nog wat en uiteindelijk toch een andere kopen ..die zijn er evenveel

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:05

libke schreef:
helaas weet je nooit wat er aan de hand is met paarden die in de verkoop staan ,zelfs niet bij de fokker om de hoek ,helaas
je kan het ook omdraaien hoor...particulieren die -tig keren je paard komen bekijken ,uitproberen met digi en videootje nemen nog eens terugkomen met de lesgever dan gaan zeuren over vanalles en nog wat en uiteindelijk toch een andere kopen ..die zijn er evenveel

Geloof mij, de mensen waar ik het over heb doen zulke dingen niet.
Maar je hebt gelijk, er zitten 2 kanten aan de medaille.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:10

Als ik dat kruispunt zo zie, zou ik er gewoon nooit rijdend overheen gaan, niet met een druk paard, niet met een paard met sedalin, en zelf niet met een bomproof paard. Ik zou zeggen stap dan even lekker af en zorg dat je bijvoorbeeld een halstertouw mee hebt om hem het kruispunt over te begeleiden !

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:15

Ik persoonlijk zou met de trailer het bos in gaan de eerste keer geen onnodig risico lopen op straat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:39

libke schreef:

En dat is je goed recht als particulier. We hebben het tenslotte niet over een pak suiker en misschien wil je juist voorkomen dat je met een paard onder de sedalin een buitenrit moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:03

dat is nog altijd eigen keuze hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:17

Dat iemand zijn paard op straat in gevaar brengt is een eigen keuze anders ging je de straat niet op, maar anderen lopen ook gevaar en hebben daar niet om gevraagd. Als een paard niet naar buiten kan dan kan dat niet, hoe jammer ook maar veiligheid gaat voor alles toch?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:20

Dus dan moet je maar binnen het hek blijven en nooit gaan buitenrijden?? Juist door dat gevaar voor de rest en het paard geeft ze hem denk ik Sedalin.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:22

goed africhten of kijken waar het door komt, ik heb ook erg getobt met mijn mishandelde veulen, maar heb nooit een ander in gevaar gebracht ook al werd er gezegd ga toch lekker naar buiten met hem.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:26

dat kijken waar het door komt heeft ze nu toch ook een beetje gedaan, alleen met een streepie S om de scherpe kantjes er af te halen tijdens het uitvinden. Omdat jij het niet doet wil toch niet zeggen dat zij het ook niet moet doen, mensen hebben toch het recht om zelf te doen wat ze willen? Als zij dat veiliger vindt dan doet ze dat toch, snap niet waarom daar 20 pagina's voor nodig zijn. Of is het omdat het KIM is dat kan ook natuurlijk.

Goed africhten gaat toch gepaard met goede ervaringen voor het paard, dan is zo'n goede ervaring met naar buitengaan wellicht best bevorderend. Het is geen algehele verdoving waardoor hij stoned rondloopt te zwalken neem ik aan.

Eens moet de eerste keer zijn van iets. De een doet het zus en de ander doet het zo.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:28

KiWiKo schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UHFCMT7Q[/img]

Dit is de kruising waar ik het over heb, dit is een iets verouderde foto dat wel.

Hier zitten allemaal tuinders en de kruising staat altijd vol verkeer. ik kom van de onderkant en ga door naar boven, het is een heel onoverzichtelijk ding, zelfs met de auto is het lastig........ gelukkig staan er nu stoplichten

Zo'n kruising kan ik ook niet over hoor met mijn paard. Dus doe ik het gewoon niet Ik heb geen zin om te verongelukken met mijn stuiterbal, die overigens al 9 is, dus buitenrijden doen wij gewoon in het bos. Of op het fietspad naast een polderweg. Sederen zou mijn keuze niet zijn; ik zou voor andere afwisseling in het werk zorgen en dit soort bottlenecks niet opzoeken.

Bovendien is mijn ervaring met Sedalin, dat ze er toch "doorheen breken" als er echt paniek ontstaat. Zeker als het slechts om 1 of 2 streepjes gaat. Dus ik vraag me af of het echt veel zin heeft.

Had je niet zo goed iets van Nervelet of iets anders homeopathisch kunnen gebruiken Kim?
Laatst bijgewerkt door Pava op 16-05-06 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:28

KiWiKo schreef:
shantihdior schreef:
Dus als ik een paard moet en kan vertrouwen geef ik eerst 2 streepjes sedalin

lezen blijft moeilijk

vertrouwen winnen schijnbaar ook!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:32

Iets met kruiden inderdaad maar dat werkt pas na een paar dagen helaas .

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:35

marleen_usar schreef:
Iets met kruiden inderdaad maar dat werkt pas na een paar dagen helaas .

Geeft toch niet? Je hoeft toch niet op stel en sprong naar buiten?