manubres schreef:Avalanche81 schreef:
Hier maak je een denkfout. Voorwaarts staat niet gelijk aan hard. Een paard dat voorwaarts is, staat aan de hulpen en heeft altijd een energieke drang naar voren, en zonder die energieke drang kunnen we hem nooit op het achterbeen zetten![]()
Maar die voorwaartse drang moet wel onvoorwaardelijk aanwezig zijn
Voorwaarts is ook niet hetzelfde als hard. Maar als je teveel voorwaarts gaat, dan gaat het paard meer stuwen en juist van het achterbeen af. Voor mij is impuls wat anders dan voorwaarts. Impuls is activiteit in het achterbeen en voorwaarts is de beweging naar voren. Enige drang naar voren moet aanwezig zijn om vooruit te komen inderdaad
Ik definieer om die reden voorwaarts idd als "drang naar voren" en vanuit die drang kun je dan impuls opwekken, vanuit die drang kunnen we ook hard als je dat zou willen. Maar die drang naar voren moet aanwezig zijn om te voorkomen dat het paard van het achterbeen af loopt

irmaz schreef:Maar wat heeft dat met de druk op de teugel te maken of met het van de voorkant "helpen" met de balans? Lijkt me eerder contraproductief om voor druk te nemen.
Paard neemt aanleuning op het bit, en neemt de hand mee naar voren

Als het paard loslaat in kaak, nek en rug zal het dat ook willen, en om voldoende impuls op te wekken heb je contact nodig aan de voorkant. Anders krijg je hele vlakke bewegingen.
Daar zeg ik wel direct bij dat die hand ook mee naar voren genomen moet willen worden, door het deurtje dicht te doen, zet je je paard op de rem. En als je op dat moment dan een flinke bok krijgt is dat imo meer dan terecht.