Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sandra_H schreef:Inmiddels is er al meerdere keren geschreven dat curvy en gewicht twee (hele) verschillende dingen zijn. Ik schrijf bewust niet overgewicht, want ook mensen zonder overgewicht kunnen te zwaar zijn voor een paard. Qua percentage zijn er verschillende dingen te vinden, in artikelen gebaseerd op onderzoeken. Varieert van 15% tot 30%, ook afhankelijk van het type paard. Maar hoe dan ook zit er gewoon een grens aan wat een paard kan dragen. Dat is gewoon zoals het is en dat heeft niets met bodyshaming of wat dan ook te maken. Ik herinner me bijvoorbeeld een uitzending van zo'n programma van Johnny de Mol die o.a. met Rico Verhoeven ergens wilde gaan paardrijden. Rico mocht vanwege zijn gewicht niet op een paard, en die heeft toch echt geen overgewicht.
Daarbij lijkt het me wel dat er een verschil is tussen iemand die verhoudingsgewijs te zwaar is maar geen overgewicht heeft (dus gespierd is bijvoorbeeld, of in elk geval een laag vetpercentage heeft) en iemand die hetzelfde weegt maar te zwaar is en wel overgewicht heeft. Bovendien maakt wel/geen/minder balans ook een hoop uit.
En ook bewegend vet kan toch echt extra belastend zijn. Ook als je geen overgewicht hebt maar wel een flinke cupmaat. Het gewicht daarvan wordt bij het bouncen vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Ik heb ooit ergens gelezen hoeveel maar kan het niet meer terugvinden.
Zelf ben ik van nature zeker niet slank, moest altijd veel moeite doen om op gezond gewicht te blijven en dat ging langzaam mis toen ik 8 jaar geleden stopte met roken, waarna vervolgens ook nog mijn leeftijd mee ging spelen. Ik zat in het afgelopen najaar heel dicht tegen of eigenlijk zelfs op de grens van wat acceptabel was voor mijn paard. Inmiddels heb ik het er met veel moeite af weten te krijgen, en gelukkig lukt het me nu om het zo te houden. Maar echt strak in m'n vel lukt niet meer overal, en ik heb nog steeds een cup F en een platte strakke buik zal ik nooit meer krijgen. Daarom snoer ik de boel altijd in met een goede sportbh, én een flink corrigerend hemdje, om datgene wat ik qua beweging niet kan controleren toch nog in toom te houden.
Persoonlijk vind ik: als je op een paard wilt zitten, ongeacht je niveau of wel/geen sport, ben je het ook aan hem of haar verplicht om te zorgen dat je zelf in de beste conditie bent, in alle opzichten. En dat betekent niet alleen dat je in de gaten moet houden of je niet te zwaar bent.
DuoPenotti schreef:Maar zie je dan ook nog verschil met een staprondje door het bos met misschien af en toe een drafje of iemand die echt de sport in wil?
De beste conditie die ik heb is zo best niet meer.
Maar ik kan nog wel fatsoenlijk draven zonder in het zadel terug te stuiteren zeg maar. (dat zie ik ook genoeg slanke dames doen maar denk ik nog meer beginnend zijn)
Maar sport ambities heb ik niet meer.
Half uurtje in de bak waarvan 20 minuten stappen of een uurtje buiten stappen en meer is het niet meer.
Voor mij maakt dat ook wel verschil, paard hoeft niet te presteren.
Mindim schreef:DuoPenotti schreef:Maar zie je dan ook nog verschil met een staprondje door het bos met misschien af en toe een drafje of iemand die echt de sport in wil?
De beste conditie die ik heb is zo best niet meer.
Maar ik kan nog wel fatsoenlijk draven zonder in het zadel terug te stuiteren zeg maar. (dat zie ik ook genoeg slanke dames doen maar denk ik nog meer beginnend zijn)
Maar sport ambities heb ik niet meer.
Half uurtje in de bak waarvan 20 minuten stappen of een uurtje buiten stappen en meer is het niet meer.
Voor mij maakt dat ook wel verschil, paard hoeft niet te presteren.
Ik persoonlijk vind dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten, als je dat percentage overstijgt, meer dan 15 a 16 procent inclusief tuig zou ik niet meer naar mezelf kunnen verantwoorden.
Citaat:"Persoonlijk vind ik: als je op een paard wilt zitten, ongeacht je niveau of wel/geen sport, ben je het ook aan hem of haar verplicht om te zorgen dat je zelf in de beste conditie bent, in alle opzichten. En dat betekent niet alleen dat je in de gaten moet houden of je niet te zwaar bent."
DuoPenotti schreef:Ja zo fit als mogelijk wel.
Maar dat is voor mij een heel verschil met fit.
Ik kan echt geen half uur hardlopen, in de tijd dat ik nog fanatiek paardreed met gemak.
Zo bekijk ik dat dan.
Wat ziet iemand als in goede conditie?
Het is weer een uitspraak die in veel richtingen uit te leggen is.
Ik rij niet als ik slecht ben, rij dus soms ook 3 weken niet.
Logisch uiteraard dat je dan daarna geen Z proef wilt proberen te rijden
Ik vind het belangrijk dat iemand goed kan lichtrijden of niet stuitert in galop.
Maar zie dat slanke mensen ook doen, dus ja dat is niet perse gewicht gerelateerd denk ik.
Sandra_H schreef:Met "in de beste conditie" bedoel ik inderdaad zo fit als mogelijk. En dat betekent niet dat je een bepaalde tijd moet kunnen hardlopen of wat dan ook (kan ik zelf ook niet, ivm voetproblemen oa), maar wel dat je een redelijk goed basis uithoudingsvermogen hebt, en zelf ook je spieren traint, waardoor je een goede balans tijdens het rijden hebt, en probeert soepel te blijven, zodat je zoveel mogelijk controle hebt over je eigen lijf. Als je nog in staat bent om te rijden moet dat ook lukken. Bijv door fietsen en bodyweight krachtoefeningen, en lenigheidsdingetjes gewoon thuis kom je al een heel eind.
En eigenlijk denk ik dan dat dat staprondje+drafje door het bos juist meer kwaad kan, áls je tijdens dat ritje niet ook enigszins aan (bijv. het ruggebruik van) je paard werkt.
DuoPenotti schreef:Maar is dat vaak niet het doen waarmee men dat leert?
Je ziet niet voor niets zoveel hotse knots op de manege.
En vaak echt wel mensen in goede conditie.
In die zin denk ik wel dat er tegenwoordig het een en ander misgaat betreft zitlessen.
Zeker met die zadels met zeer dikke wrongen.
DuoPenotti schreef:Ja arme paarden maar we zijn allemaal begonnen zonder goede zit.
Ja het vele doen is toch hoe de mensen het leren, uiteraard vroeger met zitles. Hoor daar tegenwoordig weinig van.
3 maanden stappen is niet hoe ik het overigens heb geleerd en ken ook niemand die het zo wel heeft geleerd eigenlijk.
Maar ik geef toe dat ik me wel verbaas als ik ruiters zie rijden die na jaren nog in het zadel ploffen.
MCE schreef:DuoPenotti schreef:Ja arme paarden maar we zijn allemaal begonnen zonder goede zit.
Ja het vele doen is toch hoe de mensen het leren, uiteraard vroeger met zitles. Hoor daar tegenwoordig weinig van.
3 maanden stappen is niet hoe ik het overigens heb geleerd en ken ook niemand die het zo wel heeft geleerd eigenlijk.
Maar ik geef toe dat ik me wel verbaas als ik ruiters zie rijden die na jaren nog in het zadel ploffen.
1,2 of 3 maanden is een keuze die nodig kan zijn, blijf het lezen zoals u wilt,
openingspost: "Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?
liever niet, soms onder voorwaarden als de conditie fysiek en mentaal oke is
einde chat
Mindim schreef:Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt?
Is men dan meer met eigen plezier bezig en is het paardenwelzijn daar ongeschikt aan?
@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.
kimmie261 schreef:Ik heb vroeger ( bijna 21 jaar geleden) ook eens een maagballon genomen, 6 maanden gekotst, alles wat ik at en dronk kwam er weer uit, ik had op het laatst maat 167 kindermaat, met alsnog 65 kilo wegend.. totaal uitgedroogd was ik, maar goed, wel slank...
Ik lees hier nl vooral dat mollige mensen zich zo graag volvreten, maar dat is niet zo.. en ik kan nu niet terug hoor naar 1,5 jaar geleden, omdat het echt f*cking zwaar is, maar stiekum van binnen vind ik me elke dag weer die loser die de strijd weer niet aangaat en dus mezelf zo weer aan heb laten komen.. En blijkbaar wordt dat ook zo gezien als ik die reacties zo hier lees, ik ben ook die loser...
En nee, ik ben geen hulp vrager, moet echt wel heul extreem probleem zijn wil ik waar dan ook hulp vragen...
Brainless schreef:Mindim schreef:Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .
Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?