Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Je kan van iedereen iets leren, ook van een stroming waar je niks mee hebt. En dat mis ik wel eens.
Het is makkelijk kritiek hebben, te verketteren en verafschuwen.... Zo bitter en zo zonde.
fransje23 schreef:Ikke, bedoel jij waarom je een paard zou trainen in meer dan een goed gebruik van zijn lichaam buiten de basisgangen, sturen en halthouden die nuttig zijn als je op een paard wilt rijden?
Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Aan die meetmomenten zijn wedstrijden verbonden, maar dat is op zich eigenlijk helemaal niet nodig. Het meetmoment is van belang.
Juryleden hebben een opleiding gevolgd om dit goed te kunnen beoordelen. Naast de opleidingen die in de afgelopen jaren best zwaarder zijn geworden, wordt je tegenwoordig ook zomaar geen jury. Nu is het zo dat je - naast de scholing zelf - in ieder geval zelf ook een vergelijkbaar niveau moet rijden of gereden hebben wil je in een bepaalde klasse mogen jureren.
fransje23 schreef:Er wordt vaak gezegd, de dressuur is er voor het paard. Maar in hoeverre is die er voor het paard en wanneer begint het deel waar de berijder wil pronken?
fransje23 schreef:Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Aan die meetmomenten zijn wedstrijden verbonden, maar dat is op zich eigenlijk helemaal niet nodig. Het meetmoment is van belang.
Juryleden hebben een opleiding gevolgd om dit goed te kunnen beoordelen. Naast de opleidingen die in de afgelopen jaren best zwaarder zijn geworden, wordt je tegenwoordig ook zomaar geen jury. Nu is het zo dat je - naast de scholing zelf - in ieder geval zelf ook een vergelijkbaar niveau moet rijden of gereden hebben wil je in een bepaalde klasse mogen jureren.
Daar heb je toch geen jury of wedstrijd voor nodig? Kan prima met je instructeur of vraag desnoods iemand die je op dat gebied hoog hebt zitten eens te komen kijken. En je eigen gevoel, uiteindelijk is een meetmoment ook maar een momentopname.
fransje23 schreef:Er wordt vaak gezegd, de dressuur is er voor het paard. Maar in hoeverre is die er voor het paard en wanneer begint het deel waar de berijder wil pronken?Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Daar heb je toch geen jury of wedstrijd voor nodig? Kan prima met je instructeur of vraag desnoods iemand die je op dat gebied hoog hebt zitten eens te komen kijken. En je eigen gevoel, uiteindelijk is een meetmoment ook maar een momentopname.
Elisa2 schreef:Vergeten wordt hier dat thuis rijden en in de achtertuin rijden twee hele verschillende zaken zijn. Een paard in eigen omgeving met een ontspannen ruiter die alle tijd heeft om de oefeningen uit te voeren wanneer het goed voelt is altijd makkelijker dan een paard in een vreemde omgeving, een ruiter met spanning en oefeningen laten zien wanneer het moet ipv wanneer het paard goed genoeg voelt. Mijn ervaring is dat je paard thuis 200% voor elkaar moet zijn om op wedstrijd misschien de 100% te kunnen halen afhankelijk van allerlei factoren. Imo wedstrijden rijden is dus een stukje moeilijker dan je paard thuis goed aan het lopen te krijgen.
fransje23 schreef:Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training. Door je niveau door een ander te laten beoordelen/meten weet je zeker dat jullie als combinatie toe zijn aan die volgende stap. Ook al denk je zelf thuis nog zo lekker te rijden, kun je dat zelf natuurlijk niet beoordelen. Dat is alsof de slager zijn eigen vlees keurt.
Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training.
7ofhearts schreef:Los van het feit of dit paard nu "kapot gereden is " door training en steeds maar overvragen.......mijn punt sluit helemaal aan aan de reactie van Kelly-ann, die Totilas enorm veel show en kijkplezier vond hebben.
Ik vind dit soort dingen dus absoluut in één lijn liggen met circusdieren en hun voorstelling.
En inmiddels zijn gelukkig en ook heel terecht circusdieren "verboden "........in elk geval zeker wilde dieren.
Mensen hebben door de eeuwen heen genoten van dieren die al on-natuurlijke kunstjes moesten uitvoeren.
En hoe gevaarlijk het was om met een leeuw of tijger in een kooi te durven staan.......handen werden stuk geklapt en het publiek stond op de banken.
Wat een geweldenaar om dat te durven en die dieren dat "te leren "
Ik vind alle takken van dierensport daar min of meer mee te vergelijken.
We leren het dier met min of ( veel ) meer dwang een kunstje en showen dat vol trots aan het publiek.
Kijk eens wat IK kan.
Het is het dier worst of het de polka kan dansen..........sterker nog, hij danst het liever niet.
Dieren in de sport/ show is puur een keuze van de mens.
Hebzucht van de mens, en ik durf bijna te zeggen de frustratie van de mens.
"Ik blink nergens in uit.......maar dát kan IK "
En natuurlijk is dat raar om te zeggen/ bekennen dus we komen met verhaaltjes over de band met het dier, het spiegelen, het bloed-zweet en tranen die het gekost heeft om zo ver te komen.
We pochen over de goede verzorging en de dure dierenartsrekeningen.......want ja.........we houden zo veel van het dier, niks is ons te gek.
En waarom???
Omdat wij snakken naar dat publiek op de banken.
Het geld dat er mee verdiend kan worden en de eeuwige roem.
En sterft het dier, dan onthullen we met rollende tranen over de wangen een standbeeld voor het beest, laten boeken en films maken en prijzen het de hemel in, over hoe mooi en bijzonder het wel niet was.
Mijn vraag is dan........Voor wie?!
En ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Niet voor het dier .
Die heeft zijn kunstje gedaan.......onder dwang of om de mens tevreden te houden.
Dat topsporters zichzelf kapot maken is triest........maar wel een eigen keuze.
Topsport/ shows met dieren is zéker niet de keuze van het dier.
Het is de keuze van de mens die willens en wetens het dier met zich meetrekt.......gehuld onder de mantel der liefde.
Arm beest.
pol013 schreef:7ofhearts schreef:Los van het feit of dit paard nu "kapot gereden is " door training en steeds maar overvragen.......mijn punt sluit helemaal aan aan de reactie van Kelly-ann, die Totilas enorm veel show en kijkplezier vond hebben.
Ik vind dit soort dingen dus absoluut in één lijn liggen met circusdieren en hun voorstelling.
En inmiddels zijn gelukkig en ook heel terecht circusdieren "verboden "........in elk geval zeker wilde dieren.
Mensen hebben door de eeuwen heen genoten van dieren die al on-natuurlijke kunstjes moesten uitvoeren.
En hoe gevaarlijk het was om met een leeuw of tijger in een kooi te durven staan.......handen werden stuk geklapt en het publiek stond op de banken.
Wat een geweldenaar om dat te durven en die dieren dat "te leren "
Ik vind alle takken van dierensport daar min of meer mee te vergelijken.
We leren het dier met min of ( veel ) meer dwang een kunstje en showen dat vol trots aan het publiek.
Kijk eens wat IK kan.
Het is het dier worst of het de polka kan dansen..........sterker nog, hij danst het liever niet.
Dieren in de sport/ show is puur een keuze van de mens.
Hebzucht van de mens, en ik durf bijna te zeggen de frustratie van de mens.
"Ik blink nergens in uit.......maar dát kan IK "
En natuurlijk is dat raar om te zeggen/ bekennen dus we komen met verhaaltjes over de band met het dier, het spiegelen, het bloed-zweet en tranen die het gekost heeft om zo ver te komen.
We pochen over de goede verzorging en de dure dierenartsrekeningen.......want ja.........we houden zo veel van het dier, niks is ons te gek.
En waarom???
Omdat wij snakken naar dat publiek op de banken.
Het geld dat er mee verdiend kan worden en de eeuwige roem.
En sterft het dier, dan onthullen we met rollende tranen over de wangen een standbeeld voor het beest, laten boeken en films maken en prijzen het de hemel in, over hoe mooi en bijzonder het wel niet was.
Mijn vraag is dan........Voor wie?!
En ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Niet voor het dier .
Die heeft zijn kunstje gedaan.......onder dwang of om de mens tevreden te houden.
Dat topsporters zichzelf kapot maken is triest........maar wel een eigen keuze.
Topsport/ shows met dieren is zéker niet de keuze van het dier.
Het is de keuze van de mens die willens en wetens het dier met zich meetrekt.......gehuld onder de mantel der liefde.
Arm beest.
Maar nou ga je (als de zoveelste) weer volslagen voorbij aan de uitspraken van zijn eerste amazone: Jiska. Die overigens zo bejubeld wordt in he stuk van KdL.
Aldus Jiska kwam er geen dwang bij kijken, moest je het paard eerder afremmen om dit niet al veel eerder en veel erger te tonen toen hij jong was zelfs al.
Die hadden we dus beter in de wei kunnen laten staan? Om te voorkomen dat hij, al dan niet om de mens te pleasen, zo was gaan lopen?
Niet dat dat een slecht leven is voor een paard. Maar in de wei staan én werken vind ik ook geen slecht leven.
Babootje schreef:Die meetmomenten zijn ook nodig om te beoordelen of je wel een goede instructeur hebt. Als je al jaren dezelfde instructeur. hebt en je komt nog de B of L niet uit moet je je ook achter de oren gaan krabben of je wel de juiste instructeur hebt.
@Earth, in je eigen achtertuin ben je geneigd om omwille van het goede gevoel dat het rijden jou geeft concessies te doen in bijvoorbeeld controle of de recht gerichtheid van je paard. Je paard kan jou een goed gevoel geven in de zin dat het ontspannen is maar toch niet van achter uit gereden zijn, of niet vvoldoende gecontroleerd en vloeiend in de overgangen, etc etc.Dus die meetmomenten zijn er ook om jou bewust te maken van wat je doet en je leert er ook echt iet van (als je daarvoor openstaat natuurlijk).
Meetmomenten zijn minder een momentopname dan je zou denken. Zoals Elisa al zegt, moet je je paard op een wedstrijd kunnen laten zien met alle externe factoren zoals op vreemd terrein, drukte, vlaggetjes, bloembakken, kraampjes, die je in je achtertuin niet tegenkomt. En moet je paard dus thuis voor 200% kunnen lopen als je hem voor 100% op een wedstrijd wil laten zien. Dan is het echt geen momentopname meer
In verband met Corona zijn er nu geen wedstrijd(evenement()en meer; de laatste tijd - voor de opnieuw zwaardere maatregelen - waren er wel meetmomenten. Dus zonder prijsuitreiking en de hele poespas eromheen. Die vind ik ideaal. Gewoon aankomen, losrijden, je wedstrijd rijden, protocol mee en weer gaan. Dat bevalt moet ik zeggen uitstekend.
Babootje schreef:Omdat die meetmomenten nodig zijn om te weten of je in de goede richting traint. Die meetmomenten zijn gebaseerd op het SKALA. Alle onderdelen daaruit "takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzamelingen komen in die volgorde in de dressuurproeven terug door middel van oefeningen. Van B tot en met ZZZwaar. Bij het correct uitvoeren van die oefeningen kunnen jij en je paard laten zien of je toe bent aan een volgende stap in de training. Als die onderdelen niet in orde zijn, d.w.z. als je niet 1 winstpuntje kunt rijden, kun je feitelijk niet over naar de volgende stap in je training.
Janneke2 schreef:Ik vond de opmerking wel grappig, 'dat het Skala pas in de 19e eeuw is opgesteld'. En zoiets belangrijks als balans, verticaal of horizontaal komt er niet in voor. (Natuurlijk kun je het er omheen vlechten, maar feit is: het is belangrijk en wordt niet genoemd.)
Janneke2 schreef:Als jonge paarden met de neus nog wat achter de LL lopen (dwz. niet op de borst) om de verbinding te behouden is dat niet zo erg. Dat is gewoon nog een kwestie van kracht. In de hogere rubrieken moet de neus gewoon op de LL kunnen.En dan wil ik het niet hebben over 'onder aanleuning wordt houding verstaan, neus mag achter de loodlijn, Maultaetigkeit houdt in dat de tong binnenblijft en de mond niet te ver open gaat'.
Janneke2 schreef:Ook is mij duidelijk dat in de B proeven minder moeilijke oefeningen worden gevraagd dan in ZZ- zwaar of GP.
Maar daarna vind ik het een brave, nietszeggende opmerking worden. Je zou kunnen zeggen dat in de B enkel gekeken wordt naar 'takt, losgelatenheid en aanleuning'. Onder het motto dat Schwung, rechtrichten en verzameling 'voor gevorderden is'.
Kan ik mij voorstellen, maar ik hoor tot diegenen die vinden dat het Skala (Italiaans voor trap) geen ladder of piramide is, maar een wenteltrap. Dus ook in de B al graag rechtrichten en verzameling voor groentjes.
En desnoods Schwung voor groentjes, maar ik vind Schwung een resultaat dat vanzelf komt, itt rechtrichten waar je hulpen voor moet geven en verzameling die je moet vragen dmv je zit en houding. Een dier dat in balans is, zich kan ontspannen en lekker beweegt gaat vanzelf swingen. (In de B misschien wat veel gevraagd, maar graag in de M 'de pan uit swingen'!)
Zoals Tineke Bartels zei: "Dressuur is goed als de leek het mooi vindt."
Janneke2 schreef:Verder ken ik de uitspraak 'dat het normaal is om in stap al Z oefeningen te kunnen doen, maar in draf is het nog M en in galop is het L'.
Die lijn van denken staat niet in de proeven. Dat maakt dingen ook moeilijk.
Janneke2 schreef:Gewoon omdat met name een jong paard die spieren nog niet heeft om zichzelf in balans te houden in bijvoorbeeld de grote volte terwijl je in stap nette pirouettes kunt rijden.
Goed: jong paard, grote volte in galop mislukt:
wat afhankelijk van de situatie verlies van takt geeft (in elk geval van de stabiliteit in ritme op de gewenste lijn, niet noodzakelijk fouten in de galopbeweging zelf)
hoe dan ook spanning creëert,
ten koste gaat van de aanleuning en Schwung, rechtrichten moet dit soort dingen voorkomen dus denkbaar is het daar fout gegaan en
doorgaans kukelen paarden dan op de voorhand, sommige PRE's gaan dan juist soms over in tiera-tiera. (Schrijf je vast anders, mijn Spaans is niet zo best.)
fransje23 schreef:Babootje schreef:Die meetmomenten zijn ook nodig om te beoordelen of je wel een goede instructeur hebt. Als je al jaren dezelfde instructeur. hebt en je komt nog de B of L niet uit moet je je ook achter de oren gaan krabben of je wel de juiste instructeur hebt.
@Earth, in je eigen achtertuin ben je geneigd om omwille van het goede gevoel dat het rijden jou geeft concessies te doen in bijvoorbeeld controle of de recht gerichtheid van je paard. Je paard kan jou een goed gevoel geven in de zin dat het ontspannen is maar toch niet van achter uit gereden zijn, of niet vvoldoende gecontroleerd en vloeiend in de overgangen, etc etc.Dus die meetmomenten zijn er ook om jou bewust te maken van wat je doet en je leert er ook echt iet van (als je daarvoor openstaat natuurlijk).
Meetmomenten zijn minder een momentopname dan je zou denken. Zoals Elisa al zegt, moet je je paard op een wedstrijd kunnen laten zien met alle externe factoren zoals op vreemd terrein, drukte, vlaggetjes, bloembakken, kraampjes, die je in je achtertuin niet tegenkomt. En moet je paard dus thuis voor 200% kunnen lopen als je hem voor 100% op een wedstrijd wil laten zien. Dan is het echt geen momentopname meer
In verband met Corona zijn er nu geen wedstrijd(evenement()en meer; de laatste tijd - voor de opnieuw zwaardere maatregelen - waren er wel meetmomenten. Dus zonder prijsuitreiking en de hele poespas eromheen. Die vind ik ideaal. Gewoon aankomen, losrijden, je wedstrijd rijden, protocol mee en weer gaan. Dat bevalt moet ik zeggen uitstekend.fransje23 schreef:Als je geen progressie boekt in de loop van de jaren kan een ander instructie inderdaad een idee zijn.
Maar een ruiter met een beetje kritisch denkvermogen kan die conclusie zelf wel trekken.
Er hoeft ook geen wedstrijdniveau aan te hangen.
Ook om controle te testen zijn meetmomenten overbodig. Een buitenrit zegt meer over de controle en samenwerking.
Of voor de wat angstigere ruiter, die m.i. vaak voor dressuur kiest, ga gewoon eens in de bak van een ander rijden. Doe een keer mee met een clinic.
Meetmomenten, en wedstrijden, zijn er niet voor het paard maar voor de ruiter.
denisesilver schreef:Wat wordt er dan bedoeld met rechtrichten Babootje? Wellicht weer een term die de een zo bedoelt en de ander zo, waar het uiteindelijk op uitdraait dat het dezelfde term is.
denisesilver schreef:Verder, klinkt het gemaal over de achtertuinruiters nogal denigrerend en worden ze hier over een kam geschoren, wat niet helemaal fair is te noemen. Daarbij ga ik mee met wat iemand voor mij zegt; laten we het in klasses denken weglaten. Als we dan toch de dressuur aan het ontleden zijn.
denisesilver schreef:Overigens beginnen velen die in het B/L starten niet met een paard van 3/4, maar met een dier dat al wat heeft meegemaakt. Ik denk dat het aantal amateurs dat eens een paar proefjes meerijd vele malen groter is dan het aantal amateurs/(semi) profs die hun paard met 6 jaar in het Z (willen) hebben.
Babootje schreef:@Earth, in je eigen achtertuin ben je geneigd om omwille van het goede gevoel dat het rijden jou geeft concessies te doen in bijvoorbeeld controle of de recht gerichtheid van je paard. Je paard kan jou een goed gevoel geven in de zin dat het ontspannen is maar toch niet van achter uit gereden zijn, of niet vvoldoende gecontroleerd en vloeiend in de overgangen, etc etc.Dus die meetmomenten zijn er ook om jou bewust te maken van wat je doet en je leert er ook echt iet van (als je daarvoor openstaat natuurlijk).
In verband met Corona zijn er nu geen wedstrijd(evenement()en meer; de laatste tijd - voor de opnieuw zwaardere maatregelen - waren er wel meetmomenten. Dus zonder prijsuitreiking en de hele poespas eromheen. Die vind ik ideaal. Gewoon aankomen, losrijden, je wedstrijd rijden, protocol mee en weer gaan. Dat bevalt moet ik zeggen uitstekend.
Babootje schreef:Dat ben ik toch niet met je eens Fransje. Dat ruiters die conclusie zelf wel kunnen trekken. Ik zie toch veel ruiters jaaaren lang bij dezelfde instructeur lessen omdat ze zich daar prettig bij voelen en geen steek vooruit komen. Je prettig voelen bij een instructeur is natuurlijk ook belangrijk, maar als dat een instructeurs is die je de hemel in prijst terwijl dat niet terecht is omdat je nooit de confrontatie leert op te zoeken., dan is is dan fijn voor de ruiter maar niet fijn voor het paard.
Het kost soms heel veel jaren eer ze erachter zijn dat ze niet goed zitten met instructie terwijl ze dat eerder had kunnen weten als ze op wedstrijd waren gegaan.
Geldt ook voor buitenrijden. Sommigen hangen er gewoon een strenger bit in, dat bv op wedstrijd niet zou zijn toegestaan.
Die check van meten i.r.t. instructie is er zelfs tot op het hoogste niveau.
fransje23 schreef:Ik heb het zelf nooit nodig gehad gelukkig, maar een feit is wel dat er paarden zijn die buiten erg vinnig kunnen zijn. Een extra bitje die je kunt inzetten zo nodig, kan slecht gedrag gelijk afleren (zoals naar huis peren→ iets wat een paard van een kennis deed bij ons op stal). Na paar keer scherper bitje erin doen, met onze Hercule voorop naar buiten, kon ze met los teugeltje naar buiten.Feit dat iemand denkt dat een scherper bit nodig zou zijn op buitenrit zegt ook wat over het vertrouwen in de eigen africhting.