Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:19

Rijden en aan de hand werken kunnen elkaar prima aanvullen.
Ik zie niet wat daar mis mee is. Dat doet men al van oudsher in de klassieke rijkunst.

Dat vroegtijdig piafferen terwijl een paard amper L klaar is wat je tegenwoordig veel ziet snap ik daarentegen dan weer niet. Daar moet het paard wel lichamelijk compenseren omdat het gewoon de kracht nog niet heeft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:22

Sizzle schreef:
Rijden en aan de hand werken kunnen elkaar prima aanvullen.
Ik zie niet wat daar mis mee is. Dat doet men al van oudsher in de klassieke rijkunst.

Dat vroegtijdig piafferen terwijl een paard amper L klaar is wat je tegenwoordig veel ziet snap ik daarentegen dan weer niet. Daar moet het paard wel lichamelijk compenseren omdat het gewoon de kracht nog niet heeft.

Eens!!

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:58

Eens met post van sizzle, maar ik zie in het filmpje gewoon niet genoeg impuls en verzameling om überhaupt aan een begin van piaffe te gaan werken.het op deze manier aan leren van de beweging van piaffe sta ik gewoon niet achter. En dat mensen dat wel vinden moeten ze zelf weten, maar mijn weg is het niet.
En idd pol, als je met een paard dat in z'n lichaam beweegt zoals die in het filmpje ga je niet aan piaffe werken, dat doe je als je voelt dat een paard je draagt, voldoende impuls heeft,verzameld gaat en kan aantreden. Pas dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 05:52

ChocooPrins schreef:
[***] schreef:
Ik las in dit topic dat iemand de Jack Meagher massage opleiding volgt. Kun jij mij zeggen waar ik het "wetenschappelijk onderzoek" kan vinden waar men van zegt dat deze methode bewezen is, te vinden is???

Ik probeer het al geruime tijd te vinden, maar tot nu toe krijg ik nergens een duidelijk antwoord. Staat ook niet op pubmed.

En ik bedoel niet die dame die de massage therapie een warm hart toedraagt en die toevallig wetenschapper is. Ook bij de AMTA krijg ik het onderzoek niet.

Dat ben ik! :D
Hoe bedoel je wetenschappelijk onderzoek? Het is een massagetechniek..
Massage is toch wel wetenschappelijk bewezen. En dit is gewoon 1 van de soorten methodes die je kunt toepassen.
Bij massage draait alles om doorbloeding. En dat is ook het doel van de Jack Maegher methode.
Het is een methode die heel diep in het spierweefsel gaat (waardoor hij ook heel effectief is).
De methode is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Er zijn veel dingen die terugkomen uit wat ik als Humaan sportmasseur heb geleerd. En er zijn dan andere dingen die heel specifiek zijn zoals de stresspoints, die eigenlijk spierknobbels zijn, dus verklevingen (en niet goed doorbloed), die een JM therapeut met hun specifieke techniek efficiënt kunnen verminderen en uiteindelijk doen verdwijnen, dit mede door de diepte van de massage.

Ik heb verschillende methodes bekeken (bij mijn eigen paarden) en ervaringen rond verschillende opleidingen gevraagd. En uiteindelijk vond ik de JM methode met kop en schouders erboven uit steken (vooral bij mijn vorige merrie heb ik extreem goed resultaat gehad). En dat is ook gebleken in de opleiding zelf hoeveel het kan betekenen voor paarden met spierproblemen, en hoeveel verlichting het geeft, en dat zelfs al op het moment zelf.

Maar zoals ik al zei, het is geen wondermiddel die alle paarden spontaan beter maakt, het is een onderdeel van een puzzel. En net die puzzel wil ik mee helpen leggen samen met de eigenaar van het paard.

Ik weet dat massage wetenschappelijk is bewezen. De JM methode interesseert mij en op een aantal sites lees ik dat het DE "wetenschappelijk bewezen" massagemethode (techniek, zo je wil) is voor paarden. Nu ben ik erg geïnteresseerd in dergelijke onderzoeken en zou deze dan ook graag willen lezen, maar zoals gezegd kan ik het niet vinden. Zie de derde alinea op deze pagina.
http://www.happy-athlete.nl/Jack_Meagher_Methode.html

Daarom mijn vraag aan jou of jij weet waar dit onderzoek te vinden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 05:58

knollentuin schreef:
De enige massage die ik bij m'n paarden inschakel is de jm massage, echt de enige waarvan ik verschil zie en voel bij m'n paarden.
Ook m'n dierenarts zei dat dat wel een massage is die wat toevoegt (of juist wegneemt- blokkades hoe je t ziet

Mijn da ziet ook zeker een toegevoegde waarde van een massage. Daarom mijn interesse in deze methode. Ik heb wel een aantal JM masseurs aan het werk gezien, maar ik zou graag het onderzoek eens lezen en wat daar de uitkomsten van zijn.

Ik laat niet zomaar een peut, paat, masseur, tandarts o.i.d. aan mijn paarden "werken". Ik wil graag eerst weten "hoe en wat".
Eigenlijk net als met een instructeur en/of een trainingsmethode (en dan zijn we toch weer on topic).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 06:49

knollentuin schreef:
Eens met post van sizzle, maar ik zie in het filmpje gewoon niet genoeg impuls en verzameling om überhaupt aan een begin van piaffe te gaan werken.het op deze manier aan leren van de beweging van piaffe sta ik gewoon niet achter. En dat mensen dat wel vinden moeten ze zelf weten, maar mijn weg is het niet.
En idd pol, als je met een paard dat in z'n lichaam beweegt zoals die in het filmpje ga je niet aan piaffe werken, dat doe je als je voelt dat een paard je draagt, voldoende impuls heeft,verzameld gaat en kan aantreden. Pas dan.

Deze discussie voegt verder niets toe aan t topic..Wij zijn duidelijk een andere mening toebedeeld. Jij werkt schijnbaar in een andere volgorde en leert paarden dit zoals je zelf zegt eerst ohz.. Zonder enige vorm van verzameling is aan deze oefening echt niet te beginnen zoals al meerdere keren is aangegeven is dit betreffende filmpje de weg er naartoe en wordt hier nog geen perfecte piaff getoond .. betreffende paard heeft geen mega bewegingen maar is hier in een ontwikkelingsfase.. En wordt getraind in de mogelijkheden die t paard aanbood.. Ik zie een zeer vriendelijke manier van trainen wat mij zeer aanspreekt en dat is uiteindelijk toch waar de discussie over ging..niet of deze oefening al perfect was uitgevoerd!
Het lijkt erop of je gebrandt bent dit filmpje af te kraken maar daar gaat de hele discussie niet over!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:41

Beetje flauw om zo te beginnen, ik kraak niks af, geloof me maar,er gebeurd niks kwalijks en alles met rust. Dat zie je vaak genoeg anders en ik denk juist dat dit een onderdeel van dit topic is, het wordt al meerdere keren genoemd en gevraagd ; wat is jouw referentie kader en wat is de mijne.
Hoe kijk je tegen beweging aan?
Ook wat oji en babootje al eerder posten over de mensen die roepen dat ze vrij en bij met hun paard bezig zijn en vinden dat ze dat goed doen en daarin bevestigd worden door een of andere goeroegemeente, maar als er een keer een spiegel wordt voorgehouden is men niet thuis of wordt er met een strenge vinger naar de wedstrijdruiter gewezen, jamaardie.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:49

Als ik naar het filmpje van mdr kijk, denk ik vooral Waarom?? Waarom zou je dit paard, dat nog geen enkele verzameling toont, dat in het achterwaarts gaan al nauwelijks op de achterhand komt en geen enkele buiging in de gewrichten heeft, waarom zou je daar überhaupt een begin met de piaffe willen maken? Dit paard is daar duidelijk nog niet aan toe en dat is wat ik wel vaker heb gezien op filmpjes van mdr. Oefeningen aanleren terwijl alle basisvoorwaarden om die oefening correct uit te voeren nog helemaal niet aanwezig zijn. Is niet volgens het skala en is zeker niet klassiek. Belangrijk punt waarom deze instructrice absoluut niet bij mij zou passen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:05

Dan heb jij denk ik hetzelfde referentie kader oji als ik wb verzameling, ik zie het niet en ook al is het de weg ernaartoe dan nog zie ik geen verzameling, niet de verzameling volgens mijn referentie.
Ip is alles wat je traint met een paard de weg ernaartoe, en het ligt eraan wat je op die weg vindt hoe lang de weg ernaartoe is. Ik denk dat ik langere wegen neem voor ik aan t eindpunt ben

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:13

Kijk, wedstrijden rijden is heus niet heilig hoor. Er zijn ook genoeg mensen serieus met de training van hun paard bezig die geen wedstrijdambities hebben en dat is helemaal prima wat mij betreft. Maar wat wedstrijden wel biedt is een hele duidelijke richtlijn hoe de opleiding van een paard eruit hoort te zien. Die vind je terug in de opbouw van de proeven. Als je in de B nog geen winst kunt rijden, weet je dat je je nog niet bezig hoeft te houden met de M en Z of nog hoger oefeningen. Doe je dat wel, gaat dat je waarschijnlijk alleen maar in de weg zitten. Je wordt regelmatig beoordeeld of jij en je paard toe zijn aan een stapje verder. Is je basis arbeids draf/galop nog niet voldoende in takt, activiteit en aanleuning, moet je geen complexe oefeningen gaan rijden.
Wat ik zie bij instructrices als mdr, vaak ook bij allerlei stromingen als rechtrichtgoeroe's, academisch en weet ik wat meer, is dat er op allerlei verzamelende oefeningen, zoals schouder binnenwaarts, travers, renvers, apuyementen en weet ik wat wordt geoefend, terwijl het paard nog niet eens een basis actieve correcte arbeidsdraf of galop kan tonen. Doordat de ruiter geen referentiekader heeft door een jury die erop wijst dat de basis nog onvoldoende, ga je dus alleen op het oordeel af van de instructeur in kwestie dat die vind dat je die stap verder kunt maken.
En wat betreft trucjes. Tja, op zich, als iemand plezier heeft met een paard om een kunstje te leren, het paard ondervind er geen extra stress van...denk ik leven en laten leven. Maar kijk je naar de dressuurmatige toegevoegde waarde van een oefening, dan heeft een oefening alleen zin als ie op de juiste manier en op het juiste moment in de training wordt uitgevoerd. En nee, het kan niet in 1 keer perfect, maar om een oefening "zin" te laten hebben in de opbouw van je paard, moet je er in mijn ogen uitsluitend aan beginnen als alle basis voorwaarden voor het begin van die oefening aanwezig zijn. Dus een paard dat los in het lijf, over de rug, achterbenen onder de massa heeft, actief en nageeflijk. Ga je bv een schouderbinnenwaarts inzetten als dit niet aan de orde is, verbuig je hem en rij je je paard alleen maar strakker en korter, ipv dat je je paard krachtiger met het binnenbeen onder gaat treden en daarmee een goede trainingswaarde heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:27

Eens Oji en Knollentuin.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:54

Tja ik zal hier wel de enige zijn die het anders ziet..Wat ik wel weet dat mdr oefeningen zoals sb, renvers ect ect juist doet om de paarden rechter, sterker en meer in balans te krijgen en niet omdat toevallig een M proef sb of travers vraagt. Het is altijd makkelijk roepen aan de zijlijn dat iets beter kan ik zou zeggen laat t zien!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:07

Pol, je kan nu wel blijven verdedigen en een standpunt in nemen maar wat je nu allemaal roept over travers en renvers meenemen in trainingen doe ik ook maar is geen hogere school oefening zoals een piaffe, ook is hier een referentie, ik zie mensen paarden trainen en bezig met zijgangen en lengte buiging en daar zit ook nog wel verschil in uitvoering. maar het zijn wel oefeningen om paarden rechter te maken in bespiering en losser, dat heet gewoon dressuur.
Ik vind het een generaliserende vinger dat je stelt dat mensen die wedstrijden trainen alleen travers rijden omdat t in de proef zit ( ik geloof best dat die mensen er zijn hoor, maar ik denk niet dat je die in dit topic vindt.
Ik rij bv geen l wedstrijden meer met twee van m'n paarden maar ik neem bijna dagelijks het wijken voor de kuit mee, omdat het een fijne gymnastuserende oefening is, niet omdat ik m moet oefenen voor de proef

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:15

@Oji en Knollentuin. Maar als je pas schouderbinnen, travers, appuyement gaat rijden als het paard helemaal los, over de rug, op het achterbeen, actief en nageeflijk is. Hoe bereiken jullie dat stadium dan? Wat zijn de stappen die je zet om daar te komen? Ik gebruik zijgangen namelijk juist graag om mijn paard meer op het achterbeen, los en over zijn rug te krijgen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:17

@knollentuin volgens mij beter voor t topic om deze discussies te stoppen..Wij denken anders dat kan en mag..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:18

@pol1. dit is dus precies wat ik bedoelde met mijn eerder opmerking, dat we allemaal het beste met ons paard voor hebben en allemaal graag op een manier trainen die ertoe bijdraagt om ons paard atletischer te maken. Maar de manier waarop, daar zijn de meningen zo over verdeeld, maar ieder voor zich denkt dat hij het op de best mogelijke manier doet.
Wat ik schrijf zijn uitgangspunten waar ik heilig in geloof. Uitgangspunten die vaak leiden tot een beeld en doel dat ik nastreef. Jij gelooft duidelijk in andere uitgangspunten en hebt een instructrice gevonden die bij jouw beeld van hoe het moet past. Voor allebei geldt dat we het beste met ons paard voor hebben denk ik. Zelfde geldt voor discussies over huisvesting en voeding. Mijne krijgt elke dag sportbrok en staat 's nachts op stal...ik zie een heel tevreden en fit paard en denk dat dit het beste is voor mijn paard...maar daar zullen ook van mensen die daar totaal anders over denken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:24

@Zaread: Door voltes, slangenvoltes, 8-jes, keertwendingen, vierkante voltes in alle maten en vormen. Voelen dat je paard blijft sporen in al die wendingen, dat de voorhand mooi voor de achterhand blijft en de achterbenen onder de massa worden geplaatst. Schakelen, overgangen, variëren in hoofd-halshouding, pasje opzij (het gewone wijken dus). Voelen dat je paard ontspannen en in dezelfde aanleuning blijft gedurende dat schakelen en overgangen. En als ie dan helemaal los, actief en nageeflijk is, dan pas ga ik meer verzamelende oefeningen doen.
Wat ook heel fijn is om je paard los te krijgen, balkjes, in-uitjes.
Laatst bijgewerkt door oji op 07-09-16 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:26

Ik ga Monique filmpjes kijken nu...ben zo nieuwsgierig geworden na jullie discussie. Ik kan me vooralsnog het beste vinden in de commentaren van Oji en Knollentuin: gewoon omdat het logisch klinkt! Bakkie leut en YouTube aan nu :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:27

En ikkuh nu aan het werk met mijn luie donder... :o :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:36

Babootje schreef:
Oji, je haalt me de woorden uit de mond.

Daarmee bedoelt Oji jou denk ik ook niet zo specifiek Sanne.
Het is de teneur van het soort post's in het algemeen: afgeven op de wedstrijdsport als zou iedere wedstrijdruiter rukken en plukken en niet diervriendelijk met zijn paard bezig zijn. En dat juryleden dat soort ruiters dan hoger zou beoordelen. Ik vind de waarneming veel te generaliserend en deel deze zeker niet.
Mijn waarneming (en misschien ook wel generaliserend) is juist dat de wannabee wedstrijdruiters die er maar niet in slagen "hogerop" te komen afgeven op de wedstrijdsport. Dezelfde nemen veelal hun toevlucht tot de academische rijkunst, juist omdat je dan niet meer hoeft. Veren in je reet: alles is goed en geweldig.

Het is hetzelfde als afgeven op de jury als je geen winstpunt hebt gereden. Geen winst rijden ligt in het algemeen toch echt aan jezelf.
Ik ben het ook eens met de waarneming van Oji over de doorsnee "recreatieruiter". Die waarneming heb ik zelf ook. De soort ruiters die verklaren dat hun 35 jaaar oude zadel altijd past en dat ze nog nooit een paard hebben gehad dat kreupel loopt :D :D (De meesten daarvan hebben hun paard al kreupel gekocht, maar dat terzijde). Die kennen we toch ook allemaal neem ik aan?

Dus het wedstrijden rijden als referentiekader vind ik goed. Niet dat iedere jury fantastisch is en heus er valt op veel ruiters/amazones wat aan te merken, maar heus, het systeem is waardevol. Het is goed opgebouwd, in de zin wat je paard in de africhting en jij en je paard als combinatie zou(den) moeten kunnen. Maar ook om de kwaliteit van je instructeur te beoordelen. Want als die er niet in slaagt om jou vooruit te helpen dan moet je jezelf ook achter de oren krabben. Want als jij denkt dat je een goede vwnw rijd, met de neus van je paard op de grond en zn kont in de lucht en jouw instructeur steekt je veren in je reet, hoe ga je er dan zonder referentiekader achter komen dat je niet op de goede weg bent.

Het is grappig dat je nu exact hetzelfde doet, maar dan andersom :D
Jij hebt het idee dat alle wedstrijden ruiters in hetzelfde hokje worden gepropt en nu doe je eigenlijk hetzelfde met alle niet-wedstrijdruiters :+

Over de piaffe van MdR:
Elke oefening moet je eerst gewoon aanleren, zodat het paard snapt wat je wil. Het is dus in eerste instantie altijd gewoon een "trucje". Daarna ga je de beweging verder verbeteren en dan komt het moment dat je de oefening/beweging gebruikt om je paard verder te gymnastiseren. Daar komt dan het stuk rijkunst om de hoek kijken.

De piaffe is echt een oefening waar de meningen heel erg over verdeeld zijn. Bij de ene methode begin je ergens in het midden met aanleren en bij de andere is het het eind van de africhting. Ik denk dat het beide is :D
Voor piaffe heb je bekkenkanteling nodig en door piaffe wordt je bekkenkanteling beter.
Als het vriendelijk aangeleerd wordt, dan vind ik het allemaal niet zo'n probleem. Het kan sommige paarden echt helpen om er eerder aan te beginnen. En nee, dan heb je nog bij lange na niet een perfecte piaffe, maar als je het als tool gebruikt om je paard iets te leren, dan is dat prima naar mijn idee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:40

Fijne omschrijving sanne 83..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:49

Maar waarom piaffe als je ook kan balkjes lopen, als bekken kantelen het doel is? Piaffe is imo een behoorlijk zware oefening. Ik ga verder met YouTube en Monique. Werkze Oji!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:55

pol1 schreef:
@knollentuin volgens mij beter voor t topic om deze discussies te stoppen..Wij denken anders dat kan en mag..

Ik neem aan dat de discussie niet alleen voor jou wordt gevoerd; ik vind m ook interessant en het voegt zeker iets toe aan het topic.
Het is nu juist de uitvoering van een oefening die de gymnastische waarde ervan bepaalt.

Wat ik vaak om mij heen zie bij mensen die de academische rijstijl beoefenen is het (soms best extreem) verbuigen van het paard en het over de schouder weg laten lopen in de oefeningen.
M.i. mis je daarmee de gymnastische waarde van een oefening en is het op die manier verbuigen van een paard dat soms uberhaupt aan buiging nog niet toe is ook nog eens schadelijk.

In de Mdr voorbeeld filmpjes zie ik sloffende paarden waarbij het hoofd heen en weer gehaald wordt dat dan "lossturen" heet en wat geen "zagen" mag heten. Het doel is, dat het paard met zn hoofd naar beneden gaat en de rug los laat. In mijn opinie lijkt dat toch echt op zagen, maar dan met een losse teugel. Lijkt me voor het paard ook heel onrustig. Is dat een techniek die MdR zelf heeft ontwikkeld?
Verder verschil ik - zoals eerder gezegd - ook van mening over de waarde van het stretchen op deze manier (zonder dat de achterhand erbij is).
Heel anders is het "slingeren" van AdB. Dat snap ik nog wel, want daarmee stuur je het paard van de binnenschouder af als het op de schouder valt en dus dan alleen als het op de schouder valt. Zodra het paard recht door de wending gaat, dan stuur je gewoon op twee teugels. Dat doe je op het paard te laten sporen en recht op twee teugels te krijgen. Niet om zn hoofd te laten zakken. Een heel ander doel dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:59

Ik zou voor bekken kantelen geen balkjes lopen aanraden eigenlijk..
Ik raad er ook geen piaffe voor aan trouwens :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:08

sanne83 schreef:
Het is grappig dat je nu exact hetzelfde doet, maar dan andersom :D
Jij hebt het idee dat alle wedstrijden ruiters in hetzelfde hokje worden gepropt en nu doe je eigenlijk hetzelfde met alle niet-wedstrijdruiters

Inderdaad daarom deed ik dat ook. :D :D

Ik probeerde daarmee ook uit te leggen waarom ik wedstrijden als referentiekader prefereer.
Het is zoals Oji al uitstekend uitlegde geheel uitgedacht in volgordelijkheid van de fysieke ontwikkeling van een paard. Kan hij het een nog niet of niet voldoende moet je zeker niet aan het volgende beginnen.
In de B moet je het tempo kunnen controleren, hals kunnen strekken, verruiming laten zien en een ronde volte kunnen rijden. In de L komt er een beetje wijken bij, etc.
Waarom zou je op dat niveau (want daar hebben we het over) een appuyement of een piaffe willen rijden?
De uitvoering kan onmogelijk goed zijn, daardoor is de gymnastische waarde nul en mogelijk is het nog schadelijk voor het paard ook, doordat het iets moet doen waar het fysiek nog niet aan toe is.
Nogmaals, waarom zou je dat uberhaupt willen?