Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:55

Ide1 schreef:
Ik denk dat we vrij eenvoudig kunnen concluderen dat elke kilo die een paard op zijn/ haar rug moet dragen schadelijker is dan dat dit paard zonder extra belasting zou lopen. Dus iemand van 20 kilo zorgt er uiteindelijk ook voor dat de gewrichten e.d. sneller slijten dan dat deze belasting er niet zou zijn. En iemand van 100 kg zorgt uiteraard weer voor meer belasting dan iemand van 65kg. De grens van wat nog wel en niet ''mag'' is daardoor denk ik erg lastig te bepalen. Ik ben het er volledig mee eens dat daarnaast alle externe factoren zoals: de bouw van het paard, niveau van de ruiter, conditie van zowel paard als ruiter allemaal een belangrijke rol spelen. Ik denk wel dat we het heel normaal zijn gaan vinden om met 65 kg op een paard te gaan zitten omdat dit immers gemiddeld gezien relatief licht is. Maar ook iemand van 65 kg creëerd in meer of mindere mate schade bij het paard. Dit is alleen algemeen geaccepteerd.

Helemaal mee eens

Overigens ben ik het er natuurlijk mee eens dat iedere ruiter, licht, zwaar, professional, leek, altijd bezig zou moeten zijn 9al dan niet met hulp) om signalen op te vangen. Lijkt me logisch :) Ik was alleen benieuwd naar hoe men denkt te constateren dat een paard teveel gewicht moet dragen. Ik kan daar zelf namelijk niet echt een zinnig (althans concreet meetbaar) antwoord op geven.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:31

Zo 20 pagina's doorgelezen..

ik ga verder niet in op de discussie, maar wat mij wel heel erg opvalt is het volgende:

In het begin van het topic waren mensen met een gewicht van 80/85 kg VEEL te zwaar voor een nomaal en goed getraind paard van +/- 1.60/170.. totdat we ineens bij de springruiters kwamen, de top van NL en dan kon het ineens wel..

Meet je dan niet met 2 maten?? Kan iemand mij dat uitleggen?

Collie2008

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:41

Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat ik die 80 teveel vind. Olympisch kampioen of niet.

Kijk het kàn, maar ik denk dat het niet goed is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:56

Ik ben het daar wel mee eens, als mensen bekend zijn kan ineens veel meer. Dat is zo jammer :(

Ik wil ook even een complimentje geven aan iedereen die weet dat hij/zij te zwaar is en voor het welzijn van het dier kiest.

Uiteraard mee eens met veel bovenstaande, het verschilt per paard :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:04

Paardrijden is een sport. Zorg dat het niet alleen sport is voor het paard, maar ook voor de ruiter.
De reden van overgewicht is niet van belang, alhoewel in 95% van de gevallen men er gelukkig wat aan kan doen.
15% max, that's it...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:20

Collie2008 schreef:
Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat ik die 80 teveel vind. Olympisch kampioen of niet.

Ik denk dat de paardensport voor mannen in het algemeen misschien niet geschikt is want de gemiddelde man weegt toch al gauw 80kg en die is dan helemaal niks te dik

80kg is niet persee iemand met overgewicht terwijl 65 kg ook heel goed dat wel kan zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:37

Gemiddeld paard weegt tussen de 500-700 kg. Dan praat je over 100 tm 140 kg incl zadel. Lijkt me niet zo'n probleem toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:26

Voor mij persoonlijk zit er wel verschil in of iemand overgewicht heeft of niet.
Iemand die een gezond gewicht heeft van 80 kilo is imo minder belastend voor het paard dan iemand van 80 kilo die zo'n 20 kilo overgewicht heeft.

Om echt een gewicht te zeggen dat ik teveel vindt voor ieder paard kan ik eigenlijk niet. Dat vindt ik erg lastig. Er zit wel verschil in het ene kan meer aan dan de andere. Maar vraag me ook af of mensen zich daar niet af en toe op verkijken. Mensen gaan er vanuit dat een haflinger of fjord meer kan dragen dan een andere pony van hetzelfde formaat of zelfs groter. Ergens heb ik daar m'n twijfels over of we dat niet overschatten omdat de pony zelf breed gebouwd. Dat is wellicht meer in hun voordeel voor hun trek vermogen maar ik betwijfel of dat ook maar iets doet voor hun draagvermogen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:31

Als 80-85 kilo te zwaar is kan ik per direct gaan stoppen met rijden...
Gewicht vind ik maar relatief..neemt niet weg dat 110+ denk ik voor de meeste paarden "te zwaar" is.
Wel ben ik van mening dat een ruiter met een níet onafhankelijke zit van 60 kilo een paard veel meer in de weg kan zitten en meer schade toe kan brengen dan een ruiter van 90 kilo die een goede onafhankelijke zit heeft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 03:06

Mijn maximale paal is 95 kilo, zit er momenteel weer zwaar boven en stap echt niet op boven 95 kilo. Is oneerlijk, dier kiest er niet voor.

Gelukkig geen eigen paard, huurde af en toe :) . Momenteel hangt rijbroek aan de wilgen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:30

Collie2008 schreef:

Dan kan half Nederland stoppen.
Ook al 50 jaar terug toen er nog amper obesitas bestond maar er ook minder als argus ogen naar een kilo werd gekeken.
Want om eerlijk te zijn vind ik dat dat nu gebeurt.

De meeste mensen met een maatje meer hebben een passend paard.
En of er naar signalen van ongemak gekeken wordt vind ik karakter bepalend. Niet gewicht bepalend.
Genoeg slanke mensen die ook over de grenzen gaan. Welke grens maakt voor de paard niet uit. Of dat gewicht is of overvragen op een andere manier.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:16

Denk dat er heel weinig mensen overblijven wanneer je 80 kilo als grens neemt of 10-15%. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel paardensporters er dan overblijven. Zeker wanneer je de procenten gaat gebruiken dan stort de hele markt in. Alleen nog kinderlessen en enkele kleine volwassenen. :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:26

Ik ben klein en weeg zo rond de 78 kilo. Mijn trainer is erg lang en weegt over de 80, maar zit ook vaak op mijn paardje. Maar hij is dus zeer slank om te zien, wat is dan het verschil? Ik ben heel erg obees geweest, ben 65 kilo afgevallen, maar mijn gezonde verstand zei toen wel dat ik niet ging paardrijden! Op welk paard dan ook! Toen ik rond de 100 kilo woog, ben ik wel weer gaan paardrijden, ik heb toen een shire gekocht en dat ging prima. Nu heb ik een quarter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:30

chery schreef:
Ik ben klein en weeg zo rond de 78 kilo. Mijn trainer is erg lang en weegt over de 80, maar zit ook vaak op mijn paardje. Maar hij is dus zeer slank om te zien, wat is dan het verschil? Ik ben heel erg obees geweest, ben 65 kilo afgevallen, maar mijn gezonde verstand zei toen wel dat ik niet ging paardrijden! Op welk paard dan ook! Toen ik rond de 100 kilo woog, ben ik wel weer gaan paardrijden, ik heb toen een shire gekocht en dat ging prima. Nu heb ik een quarter.

Wat het verschil is dat is het vet. En dat klinkt niet fijn maar het is niet anders. Vet zit los en komt na de beweging waardoor het paard ook na jouw lichaam een extra gewicht voelt. Omdat het vet na de beweging komt. Vet heb je geen controle over.
Je kan het vergelijken met borsten maar die kun je nog enigszins in bedwang houden met een sportbh.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:39

Ok daar zit wat in! In een korset dus haha! Bij mij zit het gewicht op mijn bovenbenen. Dus heb gelukkig geen lubberende vetrollen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:03

Chasey schreef:
Als je zelf open staat voor die signalen, dan merk je ze wel op. Als je het geen hol interesseert dan negeer je (vanzelf) die signalen.
Ik denk aan bv. niet willen lopen, niet ontspannen, orenspel, etc.

Exact.

Heb een meid hier op stal die wel eens op mijn pony stapt. Heeft jarenlange 'rijervaring' en haar ouders kijken altijd mee. Ze is een stuk kleiner als mij, maar volgens mij wel even zwaar (of zwaarder). Hierdoor heeft ze dus een dikkere kont, in ieder geval een groter zitoppervlakte.
Als zij op mijn pony stapt begint die gelijk te manken, niet ernstig maar toch duidelijk. Pony loopt niet over de rug, orenspel is duidelijk geïrriteerd/onrustig.

Ik zie dat gelijk maar meid en ouders niet. Als ik er dus niet bij zou zijn geweest dan had de meid vaker op de pony gereden zonder dat iemand iets door heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:38

Kortom, je moet dus
- fysiek in verhouding staan tot het fysiek van je paard. Dus lengte t.o.v. schofthoogte of bouw van het paard.
- En je moet fysiek in staat zijn om goed mee te kunnen bewegen met je paard. En ook hier speelt je eigen gewicht een rol.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 01:51

Desiree schreef:
Kortom, je moet dus
- fysiek in verhouding staan tot het fysiek van je paard. Dus lengte t.o.v. schofthoogte of bouw van het paard.
- En je moet fysiek in staat zijn om goed mee te kunnen bewegen met je paard. En ook hier speelt je eigen gewicht een rol.

Hier komt het wel zo een beetje op neer. Je moet zelf fysiek fit genoeg zijn om alles te kunnen doen wat nodig is om goed te kunnen rijden. Daarnaast moeten zware mensen rekening houden met hun gewicht, en er voor zorgen dat ze op een geschikt paard rijden. Tenslotte is het altijd wenselijk om niet overbodig veel gewicht mee te dragen. Dit is iets wat iedere ruiter in zijn achterhoofd zou moeten houden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:20

Gisteren de osteopaat gehad. Zelf ook weer los gemaakt. Hij zei dat pony goed eruit zag en ik goed zuinig op hem was. Alles zit nog goed in elkaar. Dus weer een geruststelling.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:26

GrimFandango schreef:
Desiree schreef:
Kortom, je moet dus

Hier komt het wel zo een beetje op neer. Je moet zelf fysiek fit genoeg zijn om alles te kunnen doen wat nodig is om goed te kunnen rijden. Daarnaast moeten zware mensen rekening houden met hun gewicht, en er voor zorgen dat ze op een geschikt paard rijden. Tenslotte is het altijd wenselijk om niet overbodig veel gewicht mee te dragen. Dit is iets wat iedere ruiter in zijn achterhoofd zou moeten houden.

Mensen willen niet altijd alles weten wat ze niet past.....

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:52

Ik vind dat de reden waarom iemand overgewicht heeft níets veranderd aan het feit dat hij/zij te zwaar is voor een pony of paard. In de paardensport hoort het beestje voorop te staan.

(zonder het topic volledig door te lezen)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:59

Worden de ruggen en benen van die paarden wel eens op de foto gezet ofzo? Veel paarden zetten ondanks pijn gewoon door...
Laatst bijgewerkt door Urielle op 06-11-15 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast zodat de rest kan blijven staan

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:39

We spreken hier in het topic over maximaal gewicht in procenten en kilo's. Ik hoor veel 'het kan net, maar moet niet zwaarder'. Maar waarom zou je het maximale draaggewicht van het paard willen opzoeken? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 07:37

Moderatoropmerking:
Stuk discussie over specifieke amazone verwijderd. Graag algemeen blijven.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:49

Hier iemand van 1.70 m en een gewicht tussen de 90 en 100 kg op een ijslander van 1.45 m
Na nu aantal jaar chemo tabletten ivm chronische ziekte en Prednison 25 kilo aangekomen. Dit moet er weer af voor mijn gezondheid ect.
Voor het plaatje en voor het paard niet zoals ik het wens en graag wil zien maar ik wens ook niet dat ik chronisch ziek ben en levenslang chemo tabletten moet slikken. Helaas is dat wel de werkelijkheid.
Wij hebben op deze wereld een bepaald ideaal beeld waar je aan moet voldoen. Voldoe je daar niet aan, val je buiten de boot. Wij als mens hebben niet altijd alles in de hand en worden niet dik omdat wij dat zo leuk en prettig vinden.
Wij hebben een verhuur bedrijf met ijslandse paarden en fjorden gehad. maximaal ruiter gewicht 95 kg. Deze paarden liepen dag in dag uit. Alle paarden hebben een hoge gezonde lichamelijke leeftijd bereikt tussen 25 en 38 jaar oud.

Onthoud goed... jij als ruiter weet het het allerbeste wanneer je te zwaar, en jezelf en je paard tot last bent. Laat je niet gek maken door onderzoeken, uitspraken en idealisme. Als in al die onderzoeken waarheid zat was ik nu ook wel genezen van mijn chronische ziekte.