Ide1 schreef:Ik denk dat we vrij eenvoudig kunnen concluderen dat elke kilo die een paard op zijn/ haar rug moet dragen schadelijker is dan dat dit paard zonder extra belasting zou lopen. Dus iemand van 20 kilo zorgt er uiteindelijk ook voor dat de gewrichten e.d. sneller slijten dan dat deze belasting er niet zou zijn. En iemand van 100 kg zorgt uiteraard weer voor meer belasting dan iemand van 65kg. De grens van wat nog wel en niet ''mag'' is daardoor denk ik erg lastig te bepalen. Ik ben het er volledig mee eens dat daarnaast alle externe factoren zoals: de bouw van het paard, niveau van de ruiter, conditie van zowel paard als ruiter allemaal een belangrijke rol spelen. Ik denk wel dat we het heel normaal zijn gaan vinden om met 65 kg op een paard te gaan zitten omdat dit immers gemiddeld gezien relatief licht is. Maar ook iemand van 65 kg creëerd in meer of mindere mate schade bij het paard. Dit is alleen algemeen geaccepteerd.
Helemaal mee eens
Overigens ben ik het er natuurlijk mee eens dat iedere ruiter, licht, zwaar, professional, leek, altijd bezig zou moeten zijn 9al dan niet met hulp) om signalen op te vangen. Lijkt me logisch