Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:Simpelman schreef:In mijn ervaring werkt een longeerhulp het best wanneer je in stand de hals op de horizontale lijn brengt en de neus 5 cm voor de loodlijn.
Ik moet wel zeggen dat ikzelf i.p.v. de longeerhulp een longeersingel gebruik met een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de onderring van het halster. 5hier zet ik de neus in stand op de loodlijn, ze trekken vanzelf de longeersingel wat naar voren)
Wanneer een paard nu in een vastgezette houding met aangespannen rug en hoog geheven hals gaat lopen dan ontmoet hij dode weerstand, geen ander ongenoegen.
.
Kan je de longeerhulp ook aan de bovenste ringen van het halster bevestigen? Een soort chambon werking zonder bit?
Horseware schreef:Wat leuk om je hier te zien FocussedHet gaat zo goed met z'n witte voetjes (wel nog in de sokken zoals je ziet in de video) dat ik me weer helemaal kan gaan richten op de training. Ik geniet er nu extra van omdat ik nog niet zolang geleden dacht dat ik hem moest laten gaan.
Zoals je ziet/leest heb ik het roer omgegooid qua rijden. Het stretchen gaat nu heel netjes maar dat heeft me zeker 6 weken gekost en veel longeerwerk. Ook ik hield in het begin het hoofd nog teveel terug (gewoonte en controle willen houden). Ik heb in een bak met spiegel moeten rijden en telkens daar in moeten kijken en aan de hand daarvan gevoel moeten ontwikkelen voor de juiste aanleuning. Dat was heel lastig in het begin maar het wordt telkens een stukje makkelijker. Helaas is mijn houding verslechterd door de focus op m'n paard dus nu richt ik me daar tijdelijk meer op.
In het begin werd mijn paard in draf vaak wat rennerig maar nu hij meer balans ontwikkeld heeft in die korte periode is dat voorbij en draaft hij al meer onder me. Hij klapt dan ook meteen niet zo erg meer op de voorhand. Het is allemaal nog erg nieuw voor zowel mij als het paard en we maken nog regelmatig fouten maar het verbaast me hoe snel hij het oppakt en hoe fijn bij er van wordt.
terpentijn schreef:Wat is dit topic super-interessant geworden. Er is dus wel degelijk behoefte aan degelijke informatie om je paard op een correcte wijze te trainen/op te leiden.
Ik lees iedere letter mee, HW is zéker goed bezig!
Focussed schreef:Thanks Joolien
Ja dat is zeker een verbeterpunt. Ook in dat heeeel lage merk ik dat ik toch t neusje naar me toe hou. Foei!daar gaan we zeker op oefenen.
SinneJ schreef:Heeft er nog iemand het gevoel dat we aan het begin staan van een rijkunstige revolutie? Of heb ik last van grootheidswaanzin?