Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:29

ik denk het niet want hij werkt zowel op het bit in als op het bakstuk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:50

Ik heb ook met elastiekje gereden en verder weg voelt stuk prettiger. Bij mij voelde dan ook meteen de verbinding naar het bit zachter. Als stukje tussen elastiek en zadel korter werd, dan werd beweging strammer en ook de verbinding stugger. Het viel mij op dat mijn handen steeds ongeveer bij elastiekje waren. Heb niet zo lang gereden maar dit was mijn ervaring.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:04

Starbreeze schreef:
Simpelman schreef:
In mijn ervaring werkt een longeerhulp het best wanneer je in stand de hals op de horizontale lijn brengt en de neus 5 cm voor de loodlijn.
Ik moet wel zeggen dat ikzelf i.p.v. de longeerhulp een longeersingel gebruik met een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de onderring van het halster. 5hier zet ik de neus in stand op de loodlijn, ze trekken vanzelf de longeersingel wat naar voren)
Wanneer een paard nu in een vastgezette houding met aangespannen rug en hoog geheven hals gaat lopen dan ontmoet hij dode weerstand, geen ander ongenoegen.
.

Kan je de longeerhulp ook aan de bovenste ringen van het halster bevestigen? Een soort chambon werking zonder bit?

Ik denk niet dat je dat moet doen.
De longeerhulp gebruik je om je paard te helpen uit te vinden dat hij ook in ontspanning op een cirkel kan werken.
Een beetje geduld.
Mijn ervaring: als het paard zich helemaal vast zet tijdens het rijden en longeren, dan nog heb je hem binnen een week of twee in een grote mate van ontspanning.
Niet te veel "willen", alleen maar je paard helpen om zijn weg te vinden.
Rustig en kalm, laat hem een beetje zoeken zonder druk op hem uit te oefenen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:08

En ik ga morgen met Bonte Jaopie es even met dat stukje tape/krijtstreep/elastiekje rijden.
Eens zien of dat echt steekhoudend is. Zou theoretisch wel moeten, overigens.

Ik laat mijn bevindingen hier weten!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:13

Terpentijn, dan kan ik niet achterblijven en ga het vrijdag proberen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:17

Horseware schreef:
Wat leuk om je hier te zien Focussed :D Het gaat zo goed met z'n witte voetjes (wel nog in de sokken zoals je ziet in de video) dat ik me weer helemaal kan gaan richten op de training. Ik geniet er nu extra van omdat ik nog niet zolang geleden dacht dat ik hem moest laten gaan.

Zoals je ziet/leest heb ik het roer omgegooid qua rijden. Het stretchen gaat nu heel netjes maar dat heeft me zeker 6 weken gekost en veel longeerwerk. Ook ik hield in het begin het hoofd nog teveel terug (gewoonte en controle willen houden). Ik heb in een bak met spiegel moeten rijden en telkens daar in moeten kijken en aan de hand daarvan gevoel moeten ontwikkelen voor de juiste aanleuning. Dat was heel lastig in het begin maar het wordt telkens een stukje makkelijker. Helaas is mijn houding verslechterd door de focus op m'n paard dus nu richt ik me daar tijdelijk meer op.

In het begin werd mijn paard in draf vaak wat rennerig maar nu hij meer balans ontwikkeld heeft in die korte periode is dat voorbij en draaft hij al meer onder me. Hij klapt dan ook meteen niet zo erg meer op de voorhand. Het is allemaal nog erg nieuw voor zowel mij als het paard en we maken nog regelmatig fouten maar het verbaast me hoe snel hij het oppakt en hoe fijn bij er van wordt.

Ja de sokken vielen mij al op :D

Dat je houding verslechterd vind ik trouwens niet gek, merk bij mezelf ook dat zodra ze lang-laag gaat ik vrolijk meedoe :+

Vind 6 weken echt heel netjes hoor, dan ben je echt wel ver gekomen in korte tijd. Fijn hoe je paard zo los in z'n lijf loopt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:33

Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit inspirerende topic. Graag blijf ik dat doen en zou ik ook eens een filmpje plaatsen hoe ik en mijn 5 jarige vriend Farlant samen bezig zijn. Hoop op goeie tips! Meer info over afstamming en dergelijke staat wel in mijn profiel. We rijden sinds hij op 4 jarige leeftijd beleerd is lekker afwisselend wat buiten, springen, dressuur en doen wat natural horsemanship. In de toekomst willen we graag wedstrijden rijden.

Afbeelding

Dit zijn we.

Praktische vraag: hoe zetten jullie die filmpjes op Bokt?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:36

terpentijn schreef:
Wat is dit topic super-interessant geworden. Er is dus wel degelijk behoefte aan degelijke informatie om je paard op een correcte wijze te trainen/op te leiden.

Ik lees iedere letter mee, HW is zéker goed bezig!

Helemaal mee eens, maar niet alleen horseware, iedereen is aan het nadenken, aan het uitproberen, goed topic simpelman *\o/*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:14

Ik heb vandaag ook met het lintje van simpelman gewerkt! Echter had ik m'n dekje wat te ver naar voren gelegd dus kon ik m niet goed zien! Suf. Maar als ik fijn vwnw reed kwam hij ca 5-6 cm naar voren. Is dat nog te weinig?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:18

Vertel ons wat je voelde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

Lossigheid, hele lichte verbinding en een soepel paard (zo alle kanten op te buigen zonder verlies van ritme, balans en cadans in het lopen). Soms werd te verbinding te licht, dan moest ik iets toe rijden met m'n been en dan kwam ze wat omhoog, schoof t lintje ook meteen weer terug. Dus het was nog wel iets puzzelen om haar op een heel constante verbinding te rijden. Maar er zaten hele fijne en lange stukken bij :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:25

Lintje ga ik ook zeker proberen zodra ik weer te paard kan. Ik denk dat je dan voelt dat je paard volkomen ontspannen in correcte, lichte aanleuning op eigen benen van achter naar voor loopt. Ben benieuwd! Leuke oefening.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:39

En heb wel nog een foto. Zo strekten wij altijd hals. Inmiddels probeer ik meer de neus naar de grond te krijgen (zoals in de video van Horseware) en voor m'n gevoel lukt dat al iets. Zal eens kijken of ik iemand kan charteren om te filmen :)
Afbeelding

Afbeelding

Ze is sinds ze van mij is wel al positief veranderd in bespiering vind ik. Dit was na 12 weken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:46

Focussed, ik vind jouw paard zo gaaf he. Ik zou m toch meer met het neusje eruit willen, ultieme ontspanning, rug helemaal los. Durf te geven. Hij lijkt nu nog iets te stuwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:49

Thanks Joolien :D
Ja dat is zeker een verbeterpunt. Ook in dat heeeel lage merk ik dat ik toch t neusje naar me toe hou. Foei! :o daar gaan we zeker op oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:52

Focussed schreef:
Thanks Joolien :D
Ja dat is zeker een verbeterpunt. Ook in dat heeeel lage merk ik dat ik toch t neusje naar me toe hou. Foei! :o daar gaan we zeker op oefenen.

Snap ik wel hoor, het voelt ook als de controle loslaten. Maar dat is juist dat zachte. Als je dat aandurft, dan gaat het zo machtig voelen. Echt geweldig lekker is dat!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:54

Zojuist met longeren er goed opgelet dat ze meer met haar neus over de grond ging. Uiteindelijk lukte het 2 hele rondjes ;-). Ze gaat dan veel lichtvoetiger lopen.

Vrijdag ga ik het strikje uitproberen met onder het zadel rijden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:56

Heeft er nog iemand het gevoel dat we aan het begin staan van een rijkunstige revolutie? Of heb ik last van grootheidswaanzin? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:58

SinneJ schreef:
Heeft er nog iemand het gevoel dat we aan het begin staan van een rijkunstige revolutie? Of heb ik last van grootheidswaanzin? O:)

Nee hoor, denk dat voor veel mensen de ogen open gaan van hoe paardrijden eigenlijk zou moeten :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:09

Wauw Focussed wat een gaaf paard heb jij :oo En wat is ie al veranderd in bespiering sinds je hem hebt +:)+

Net zoals Joolien zegt zou ik ook liever iets meer het neusje eruit zien. Je ziet ook aan de bespiering dat net dat laatste stukje richting de schoft/schouder mist. Daar ga je spieren kweken als je de neus er meer uit laat. Ik vond het ook moeilijk hoor in het begin. Ik hield ook net de neus er achter omdat het anders inderdaad voelt alsof je de controle kwijt raakt. Maar dat is niet zo en al snel went het en voelt het juist beter.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:15

SinneJ schreef:

Hihi ik hoop het! Ik geniet iedere dag van deze manier van rijden :j Hopelijk gaan steeds meer mensen inzien dat dit is zoals het moet en dat je met afdwingen niets goeds bereikt.
Op stal bij mijn instructeur heeft de revolutie in ieder geval al ingezet :)) Iedereen tot en met mijn instructeur aan toe longeert nu met lekker losse chambon ipv met te strakke bijzets, longeerhulpen, touwtjes en weet ik het wat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:18

Dat gaat hier nog wel even duren :n ik sta op een op en top 'moderne' dressuurstal met een hoop bek*kte (excuseer me mijn taal) mensen met een stok in hun koninklijke _-:(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:25

Ik hoop het SinneJ :) vandaag iemand bij ons op stal die boos werd omdat haar paard zo zwaar was bovenin. Ik zei dat ze los moest laten maar dat vond ze onzin. Ach ja, ik heb ook fouten gemaakt en je moet er echt aan toe zijn en herkennen dat je op een dood spoor zit als je gewoon niet verder komt.

@focussed, wauw wat is jouw paard al veranderd! Commentaar is verder al gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:31

Als het goed is heb ik binnenkort ook weer een leuk project. Wellicht post ik hier ook wat :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:45

Eindelijk tijd gehad om het filmpje van Horseware te kijken. Knap werk! Mooi om te zien.