Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Ik vroeg dat omdat je vaak al een zakkende respons krijgt op het licht vragen met de binnenhand.. zelf probeer ik altijd eerst links / rechts te flexen en recht te rijden.. zonder gelijke druk op beide teugels (remmen). Als ze daar zacht en ontspannen in zijn volgt de rest meestal vanzelf.. (want zo eenvoudig is het)
https://www.youtube.com/watch?v=E0OiQ8d3JPg
Simpelman schreef:Naar binnen stellen en "been" is bek dicht luisteren.
Ik denk dat je het goed doet.
Geef je paard de gelegenheid en de tijd om, onder jouw leiding, zelf te onderzoeken waar hij bang voor is, daar leert hij (wél) iets van.
Hij krijgt zo op den duur inzicht in zijn (onze) wereld.
Simpelman schreef:Naar binnen stellen en "been" is bek dicht luisteren.
Ik denk dat je het goed doet.
Geef je paard de gelegenheid en de tijd om, onder jouw leiding, zelf te onderzoeken waar hij bang voor is, daar leert hij (wél) iets van.
Hij krijgt zo op den duur inzicht in zijn (onze) wereld.
Cer schreef:Ik vroeg dat omdat je vaak al een zakkende respons krijgt op het licht vragen met de binnenhand.. zelf probeer ik altijd eerst links / rechts te flexen en recht te rijden.. zonder gelijke druk op beide teugels (remmen). Als ze daar zacht en ontspannen in zijn volgt de rest meestal vanzelf.. (want zo eenvoudig is het)
Cer schreef:oh sorry.. precies wat pantykous zegt.. een paard wat bij rare dingen juist op onderzoek uitgaat (dus onderzoekend is).
Wat doe je als je een paard hebt die bij het minste geringste aan de hol gaat en weigert iets te onderzoeken maar heel sterk in zn fligth modus zit. Ik persoonlijk ga die niet zomaar weg laten rennen en dan kijken waar we eindigenDaar leert ie ook niks van... Maar wellicht moet dat anders
![]()
Overigens, aan de hand en onder t zadel kan zo'n paard ook echt verschillend zijn..
Woestein schreef:Vindt de manier van trainen van Will Faerber wel fijn om te zien, zijn er mensen in het noorden van het land die ook zo trainen?
ook herkenbaar: doen we elke keer weer bij bak inkomen, "ons blokkie om" zowel bij rijden als longeren of grondwerken.Citaat:of eventjes voor het opstappen aan de teugel met haar stappen goed.
ja , nu maak je me natuurlijk nieuwsgierig.Citaat:Als je hem nu ziet geloof je me niet hoor, maar dat heeft een andere reden....
Peetstap schreef:Woestein: LOL.. sta je soms mee te kijken bij ons ?... hier gaat het n.l. over een fries
ja , nu maak je me natuurlijk nieuwsgierig.Citaat:Als je hem nu ziet geloof je me niet hoor, maar dat heeft een andere reden....
josien_m_ schreef:Dan moet je echt in de leer gaan bij http://www.learninghorse.nl Daar kun je zelf leren hoe jij je paard weer leert onderzoeken en beoordelen van materiaal en situaties!
simpelman schreef:Met andere woorden: http://www.ridingart.com/balance.htm
Woestein schreef:Ben gestopt met rijden ala AdB en uiteindelijk een instructrice gevonden die niet via KD/AD/MD rijdt en traint maar kijkt naar het paard en wat de combinatie nodig heeft en ze heeft veel ervaring met name met het Friese paard.
Zij heeft me een heel stuk op weg geholpen en hij werd duidelijk beter in bespiering en dergelijk.
En we zijn verhuisd naar een andere stal (eerst nog bij mensen thuis maar daar ging het helemaal mis..daarna naar de manege), hele dagen lopen daar kinderen rond en is er drukte.
Kennelijk gebeurt er teveel om je zorgen over te maken aldus Fries
Vanaf dag 1 180 graden gedraaid, rij nu zelfs zonder gevoel van doodangsten uit te staan buitenritjes.
Nu wat minder in zijn vel (o.a. meneer liet zichzelf laatst zelfs tot 2 keer toe op zijn knieën vallen toen hij schrok) en is ondertussen ook 2x behandeld door de osteo.
En we mogen dus weer opnieuw beginnen...
Maarja houdt je van de straat...
En dan even om wie het gaat:
Friese ruin, 5 jaar oud, beleerd met 3,5 en daarna heel rustig door gepakt, paard wat super zijn vrouwtje spiegeld...
Zo begonnen:
[ Afbeelding ]
Tijdens de AdB periode waar hij uiteindelijk geen benul meer had dat zijn motor aan het werk moest en dus constant van de kleinste dingen uit zijn plaat ging.. en mijn armen als 5e been ging gebruiken..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
En in de periode van net na de nieuwe instructie (poosje niet gelest ivm mijn eigen lichamelijk klachten/vervoer/en instructie in het buitenland zijn... hoop volgende maand er weer mee aan de slag te kunnen...)
Ik weet ik rij met slof en ja hij was toen op dat moment net even wat te strak maar wil graag blijven leven...
Soms als je niet de hulp in de buurt heb om je ergens door heen te helpen maar dat een hulp middel ervoor kan laten zorgen dat het net wel even lukt...
Maarja niemand is te oud om te leren en daar denk ik dan maar even aan...
[ Afbeelding ]
Bij deze meneer kan je heel duidelijk voelen wanneer hij los laat in zijn lichaam en alles goed gebruikt, want hij heeft dan een beweging... wow heerlijk, wel wennen maar super gevoel.
Cer schreef:simpelman schreef:Met andere woorden: http://www.ridingart.com/balance.htm
Toch heb ik bij dit soort dingen altijd vraagtekens bij de bouw van een paard.
Niet alle paarden zijn hiervoor gebouwd.
Moet je dan toch dit ideaal willen nastreven? Of moet je een paard in zn eigen confortzone zo goed mogelijk tot zn recht laten komen?