Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 14:03

Naar binnen stellen en "been" is bek dicht luisteren.
Ik denk dat je het goed doet.
Geef je paard de gelegenheid en de tijd om, onder jouw leiding, zelf te onderzoeken waar hij bang voor is, daar leert hij (wél) iets van.
Hij krijgt zo op den duur inzicht in zijn (onze) wereld.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:16

Simpelman schreef:
Ik vroeg dat omdat je vaak al een zakkende respons krijgt op het licht vragen met de binnenhand.. zelf probeer ik altijd eerst links / rechts te flexen en recht te rijden.. zonder gelijke druk op beide teugels (remmen). Als ze daar zacht en ontspannen in zijn volgt de rest meestal vanzelf.. (want zo eenvoudig is het :') )

https://www.youtube.com/watch?v=E0OiQ8d3JPg

Zeker leuk filmpje en nog leukere vertaling :)
En duidelijk, want het is inderdaad simpel als jij en je paard het eenmaal door hebben.
Wij gaan in ieder geval lekker zo. Paard blij en ik blij. De dierenarts komt volgende week voor controle van zijn rug (had last van zijn si, rug en nek), maar ik denk dat ze heel trots is op zijn ontwikkelingen. Het deel achter het zadel is nu geheel gevuld met spieren en hij krijgt een lekkere dikke kont (rond is in the back!). Zijn onderhals begint al af te nemen. Dus het werkt gewoon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:20

Simpelman schreef:
Geef je paard de gelegenheid en de tijd om, onder jouw leiding, zelf te onderzoeken waar hij bang voor is, daar leert hij (wél) iets van.

Maar dan ga je uit van een inquisitive horse of niet? Want als je dat niet hebt, wat doe je dan? (oprechte vraag)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:20

Simpelman schreef:

Inderdaad, inzicht in onze wereld hebben wij echt samen moeten opbouwen. Toen ik hem kreeg had hij een paar jaar alleen maar een stapmolen en de rijdbak gezien. Dus al het buitenleven was eng. Watervogels waren eng, wind door de bomen was eng, blaadjes waren eng. De eerste keer dat hij een wilgentak kreeg was doodeng. Hij dacht dat hij achtervolgd werd door de tak. Als hij dan weer eens in paniek was dan pakte ik hem bij zijn halster en dan gingen we samen kijken. Ik voorop en hij er achteraan. Dan kwam hij naast me staan, net zolang hij ontspande. En nu is hij "buitenleven" proof.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:21

Cer schreef:
Maar dan ga je uit van een inquisitive horse of niet? Want als je dat niet hebt, wat doe je dan? (oprechte vraag)

Wat is een inquisitive horse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:22

Bij mijn paard werkt het, ook het beste als ik haar gewoon haar gang laat gaan op de plek waar de vermeende kabouters zitten. Ik rijd er gewoon langs, als ze opzij springt of kijkt doe ik niks.... Laat haar gewoon kijken en draaf rustig verder. Zowel linksom als rechtsom. Duurt vaak maar 2 rondjes en de kabouters passeren en dan heeft ze in de gaten dat er helemaal niets gebeurt en is het voorbij.

Ik denk dat boos worden of "in de houtgreep" nemen de situatie vele malen erger maakt. En vind ik ook niet eerlijk naar haar toe.

Zij ziet, hoort, ruikt "iets" dus is het er! Alhoewel ik mijn paard er van verdenk erg slim ;) te zijn geloof ik niet dat ze kan "veinzen"(dat weet ik zelfs zeker).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:23

damian23 schreef:
Cer schreef:

Wat is een inquisitive horse?

Zelfde vraag!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:26

De beste tip die ik ooit kreeg was 'doe alsof je neus bloed'. Als mijn paard iets eng vind dan ga ik niet ineens anders rijden. Bij enge objecten moedig ik wel aan om zelf te gaan kijken en ruiken, op tijd belonen. Mijn ervaring is dat je daar dappere paarden van krijgt die graag op onderzoek uit gaan als ze iets spannend vinden.

Maar misschien heb ik alleen nog maar inquisitive horses gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:29

Pantykous schreef:
Maar misschien heb ik alleen nog maar inquisitive horses gehad

Ook aan jou de vraag wat voor soort "horse" dat is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:49

oh sorry.. precies wat pantykous zegt.. een paard wat bij rare dingen juist op onderzoek uitgaat (dus onderzoekend is).
Wat doe je als je een paard hebt die bij het minste geringste aan de hol gaat en weigert iets te onderzoeken maar heel sterk in zn fligth modus zit. Ik persoonlijk ga die niet zomaar weg laten rennen en dan kijken waar we eindigen :') Daar leert ie ook niks van... Maar wellicht moet dat anders :j
Overigens, aan de hand en onder t zadel kan zo'n paard ook echt verschillend zijn..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:52

Zo maar weg hollen niet maar daar zit wel vertrouwen vind ik. Mijn merrie was eerst zo en die ging later juist op onderzoek uit. Tot en met neus in een olievat met brandend hout aan toe :')

Ik leer zo'n paard als eerste om wel bij me te blijven, dat we niet perse naar iets engs toe moeten als dat zoveel stress oplevert maar dat ze wel bij me mogen blijven. Dat kan dus ook ipv doorwerken even stil staan zijn en uitgebreid van een afstandje kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:01

Aha, ik begrijp hem, gewoon een nieuwsgierig, onderzoekend paard dus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 15:07

Zo ver gaan als een paard aankan op een zeker moment, dan een héél klein stukje verder en stop.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:38

Interessant topic en fijn hoe jullie overal feedback op geven!

Ben zelf me aan het oriënteren naar wat nou de beste manier van trainen is bij mijn 5 jarige Friese ruin.
Vindt de manier van trainen van Will Faerber wel fijn om te zien, zijn er mensen in het noorden van het land die ook zo trainen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:46

Cer schreef:
Ik vroeg dat omdat je vaak al een zakkende respons krijgt op het licht vragen met de binnenhand.. zelf probeer ik altijd eerst links / rechts te flexen en recht te rijden.. zonder gelijke druk op beide teugels (remmen). Als ze daar zacht en ontspannen in zijn volgt de rest meestal vanzelf.. (want zo eenvoudig is het :') )

Ik had het even specifiek over het bakkabouter scenario.
Een van de redenen dat paarden snel spanning krijgen (vooral in hogere gangen) is omdat ze uit balans raken. Dan is gewichtsverplaatsing en lengtebuiging en daardoor ontspanning waarschijnlijk de beste tool.

Er zijn heel veel manieren om spanning tegen te gaan. Sommige paarden hebben het al als ze uit de wei gehaald worden, dan los ik het op de grond op. Bij sommigen begint de spanning als het zadel opgelegd wordt, dan doe ik eerst wat op de grond met het zadel op (naast het zadel na kijken natuurlijk :D ). Sommigen bouwen spanning op door het opstijgen, dan oefen ik dat. Sommige paarden zijn echt bang van gekke dingen (voorwerpen, geluiden, deuren, andere paarden) langs de bakrand en bouwen daardoor spanning op, dan oefen ik juist met gekke dingen. Sommigen bouwen pas spanning op tijdens het rijden, dan kijk ik of ik stapje voor stapje (soms met specifieke oefeningen, wending om voorhand, wijken) die spanning kan verminderen. Soms is het een spanning door balansverlies en dan probeer ik meer een fysieke oplossing (verticale balans herstellen, schouder plaatsen) te zoeken. Zo ga ik eigenlijk het totale plaatje en elk stukje daarin af om elk klein stukje spanning op te lossen.

De valkuil daarin (iig mijn valkuil :D ) is dat het de ene dag veel en veel beter kan zijn dan de andere. Hoe verder het paard is, hoe minder verschil natuurlijk, maar soms gebeurt er ook gewoon iets onverwachts :D Ik reed laats in de bak, omringd door hoge dichte bomen. Er is een hoek waar altijd buurkinderen verstoppertje spelen >;) en die is al wat spannender voor de meeste paarden. Op het moment dat we langs die hoek reden, begonnen twee katten, die blijkbaar in die bosjes zaten, keihard te grommen en te vechten. Dan kan ik ook echt niet nog een tweede keer die hoek in :D :D. Als ik dan gewoon doorrijd en met veel stelling etc die hoek doorga (want ik was gewoon lekker aan het rijden en iets specifieks aan het oefenen -O- ), kan ik de komende tien keer toch weer de (milde) spanning gaan zitten oplossen. Tegenwoordig heb ik geleerd dat ik beter alles kan loslaten, rustige stapoefeningen kan doen (wending om de voorhand etc.) en wachten tot die plek echt weer 100% ok is. Dan kijken of het in draf ook nog ok is als ik met een los teugeltje langs draaf en dan klaar voor vandaag. Volgende dag is er niets meer aan de hand en is alles zelfs beter.

Ik vind het zelfs best moeilijk om tijdens het rijden mijn doel even helemaal aan te passen aan de situatie van vandaag.
Je rijdt eigenlijk altijd voor morgen :j

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:02

Ik heb altijd paarden gehad waar je idd al van te voren kon merken dat ze spanning opbouwde en waarom.
De signalen had ik bij ieder wel door en daar kon je dan op inspelen.

Heb nu echter een Fries (aangehouden vanwege dat Friezen toch wel een stuk rustiger kunnen zijn dan een KWPNer...) welke vorig najaar/winter vanuit het niets kon ontploffen...
Dan weer omdat er een paard achter een muur was verdwenen en er een kwartier later ineens een mens daar vandaan kwam...
Of na een hele fijne training tijdens het uitstappen (waar hij compleet ontspannen was) schrok van een gespje van de teugel wat vast zat in zijn manen...
Heb regelmatig rodeo's gehad waarbij ikzelf het toch wel knap vond dat ik bleef zitten, mijn wil om niet van het paard te vallen is best groot kennelijk.. ook de getuigen vonden dat menig mens er dan naast had gelegen..

Als je hem nu ziet geloof je me niet hoor, maar dat heeft een andere reden....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:05

Dat vind ik ook: "je rijdt eigenlijk altijd voor morgen", mooie uitspraak voor de goede verstaander!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:37

Cer schreef:
oh sorry.. precies wat pantykous zegt.. een paard wat bij rare dingen juist op onderzoek uitgaat (dus onderzoekend is).
Wat doe je als je een paard hebt die bij het minste geringste aan de hol gaat en weigert iets te onderzoeken maar heel sterk in zn fligth modus zit. Ik persoonlijk ga die niet zomaar weg laten rennen en dan kijken waar we eindigen :') Daar leert ie ook niks van... Maar wellicht moet dat anders :j
Overigens, aan de hand en onder t zadel kan zo'n paard ook echt verschillend zijn..

Dan moet je echt in de leer gaan bij www.learninghorse.nl Daar kun je zelf leren hoe jij je paard weer leert onderzoeken en beoordelen van materiaal en situaties!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:19

Woestein schreef:
Vindt de manier van trainen van Will Faerber wel fijn om te zien, zijn er mensen in het noorden van het land die ook zo trainen?

HEEL lastig te vinden. Maar als jij iemand weet, dan hou ik me ook aanbevolen. Ik vind het niet erg om daar een stukje voor te moeten rijden. Vriendin van mij is aan het kijken of we hem een keer naar NL kunnen halen voor een clinic (2-daags).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 21:08

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:17

Hopsa.. vanavond freestyle, grondwerkdingetjes gedaan & stukje losjes longeren, gister wat zereneus longeren.
Morgen lesuurtje, kunnen we fijn hieraan gaan werken: Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mensen ik vindt het eigenlijk een belediging dat er dit soort plaatjes worden geplaatst in dit topic, waar mensen openstaan voor verandering, zoniet daar al volop mee bezig zijn.
Het gaat echt nergens over, het is negatieve input en maakt alleen maar dat er nog veel meer afhaken ipv aanhaken :(

Bedankt Terpetijn, Baboo, Pien, Sanne, [***], e.v.a. die dit topic op nivo brengen met hun praktische tips hoe ze het zelf doen in het echie met alle problemen die ze daarbij tegenkomen.

Zonder iemand tekort te willen doen:
Heerlijk om je verhalen mee te mogen lezen Terp +:)+ je stelt je kwetsbaar op met humor en dat maakt je verslagen topic leerzaam.
Herken er veel in wat we zelf in de basis tegenkomen, en wie niet.

[***]: dagelijks herkenbaar specifiek bij dit paard, daarom is het cool om tussendoor ook te mogen werken met zen paardjes.
En een heerlijk losjes drafje zijn de fijne beloningen om daarna af te sluiten.

Pien:
Citaat:
of eventjes voor het opstappen aan de teugel met haar stappen goed.
ook herkenbaar: doen we elke keer weer bij bak inkomen, "ons blokkie om" zowel bij rijden als longeren of grondwerken.
Wel bijzonder ??, want doe dit vrijwel bij elk paardje voor dat ik erop ga.
Enne weet je nog "zachte hand, wees er verhipte zuinig op" :z

Woestein: LOL.. sta je soms mee te kijken bij ons ?... hier gaat het n.l. over een fries *\o/*
Citaat:
ja , nu maak je me natuurlijk nieuwsgierig.

Topic neemt effe paar leuke zijwending, en er komen daardoor goede tips langs waar we wat mee kunnen doen.Afbeelding

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:20

Peetstap schreef:
Woestein: LOL.. sta je soms mee te kijken bij ons ?... hier gaat het n.l. over een fries *\o/*
Citaat:
ja , nu maak je me natuurlijk nieuwsgierig.

Ben gestopt met rijden ala AdB en uiteindelijk een instructrice gevonden die niet via KD/AD/MD rijdt en traint maar kijkt naar het paard en wat de combinatie nodig heeft en ze heeft veel ervaring met name met het Friese paard.
Zij heeft me een heel stuk op weg geholpen en hij werd duidelijk beter in bespiering en dergelijk.
En we zijn verhuisd naar een andere stal (eerst nog bij mensen thuis maar daar ging het helemaal mis..daarna naar de manege), hele dagen lopen daar kinderen rond en is er drukte.
Kennelijk gebeurt er teveel om je zorgen over te maken aldus Fries :D
Vanaf dag 1 180 graden gedraaid, rij nu zelfs zonder gevoel van doodangsten uit te staan buitenritjes.
Nu wat minder in zijn vel (o.a. meneer liet zichzelf laatst zelfs tot 2 keer toe op zijn knieën vallen toen hij schrok) en is ondertussen ook 2x behandeld door de osteo.
En we mogen dus weer opnieuw beginnen...
Maarja houdt je van de straat...

En dan even om wie het gaat:

Friese ruin, 5 jaar oud, beleerd met 3,5 en daarna heel rustig door gepakt, paard wat super zijn vrouwtje spiegeld...
Zo begonnen:
Afbeelding

Tijdens de AdB periode waar hij uiteindelijk geen benul meer had dat zijn motor aan het werk moest en dus constant van de kleinste dingen uit zijn plaat ging.. en mijn armen als 5e been ging gebruiken..

Afbeelding
Afbeelding

En in de periode van net na de nieuwe instructie (poosje niet gelest ivm mijn eigen lichamelijk klachten/vervoer/en instructie in het buitenland zijn... hoop volgende maand er weer mee aan de slag te kunnen...)
Ik weet ik rij met slof en ja hij was toen op dat moment net even wat te strak maar wil graag blijven leven...
Soms als je niet de hulp in de buurt heb om je ergens door heen te helpen maar dat een hulp middel ervoor kan laten zorgen dat het net wel even lukt...
Maarja niemand is te oud om te leren en daar denk ik dan maar even aan...

Afbeelding

Bij deze meneer kan je heel duidelijk voelen wanneer hij los laat in zijn lichaam en alles goed gebruikt, want hij heeft dan een beweging... wow heerlijk, wel wennen maar super gevoel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 07:44

josien_m_ schreef:
Dan moet je echt in de leer gaan bij http://www.learninghorse.nl Daar kun je zelf leren hoe jij je paard weer leert onderzoeken en beoordelen van materiaal en situaties!

Bedankt voor de tip :j Ik red me wel denk :)

simpelman schreef:

Toch heb ik bij dit soort dingen altijd vraagtekens bij de bouw van een paard. Niet alle paarden zijn hiervoor gebouwd.. Moet je dan toch dit ideaal willen nastreven? Of moet je een paard in zn eigen confortzone zo goed mogelijk tot zn recht laten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 08:46

Woestein schreef:
Ben gestopt met rijden ala AdB en uiteindelijk een instructrice gevonden die niet via KD/AD/MD rijdt en traint maar kijkt naar het paard en wat de combinatie nodig heeft en ze heeft veel ervaring met name met het Friese paard.
Zij heeft me een heel stuk op weg geholpen en hij werd duidelijk beter in bespiering en dergelijk.
En we zijn verhuisd naar een andere stal (eerst nog bij mensen thuis maar daar ging het helemaal mis..daarna naar de manege), hele dagen lopen daar kinderen rond en is er drukte.
Kennelijk gebeurt er teveel om je zorgen over te maken aldus Fries :D
Vanaf dag 1 180 graden gedraaid, rij nu zelfs zonder gevoel van doodangsten uit te staan buitenritjes.
Nu wat minder in zijn vel (o.a. meneer liet zichzelf laatst zelfs tot 2 keer toe op zijn knieën vallen toen hij schrok) en is ondertussen ook 2x behandeld door de osteo.
En we mogen dus weer opnieuw beginnen...
Maarja houdt je van de straat...

En dan even om wie het gaat:

Friese ruin, 5 jaar oud, beleerd met 3,5 en daarna heel rustig door gepakt, paard wat super zijn vrouwtje spiegeld...
Zo begonnen:
[ Afbeelding ]

Tijdens de AdB periode waar hij uiteindelijk geen benul meer had dat zijn motor aan het werk moest en dus constant van de kleinste dingen uit zijn plaat ging.. en mijn armen als 5e been ging gebruiken..

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En in de periode van net na de nieuwe instructie (poosje niet gelest ivm mijn eigen lichamelijk klachten/vervoer/en instructie in het buitenland zijn... hoop volgende maand er weer mee aan de slag te kunnen...)
Ik weet ik rij met slof en ja hij was toen op dat moment net even wat te strak maar wil graag blijven leven...
Soms als je niet de hulp in de buurt heb om je ergens door heen te helpen maar dat een hulp middel ervoor kan laten zorgen dat het net wel even lukt...
Maarja niemand is te oud om te leren en daar denk ik dan maar even aan...

[ Afbeelding ]

Bij deze meneer kan je heel duidelijk voelen wanneer hij los laat in zijn lichaam en alles goed gebruikt, want hij heeft dan een beweging... wow heerlijk, wel wennen maar super gevoel.

Leuk dat je meedoet aan de discussie! Wat ik mij afvraag, als de 2e en 3e foto uit je AdB tijd zijn, wat je daar niet fijn aan vindt? Ik vind het nl 2 hele prettige foto's om naar te kijken. Uiteraard moet er vanuit die positie nog heel wat gaan gebeuren, maar dat duurt gewoon een tijd.

Of misschien begrijp ik het niet goed en zijn die 2 foto's niet uit je AdB tijd?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 09:18

Cer schreef:
simpelman schreef:

Toch heb ik bij dit soort dingen altijd vraagtekens bij de bouw van een paard.
Niet alle paarden zijn hiervoor gebouwd.
Moet je dan toch dit ideaal willen nastreven? Of moet je een paard in zn eigen confortzone zo goed mogelijk tot zn recht laten komen?

Het laatste.
Denk nog even aan het FEI art 401, het doel van de dressuur.
Het op harmonische wijze ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Wanneer men zich daar aan zou houden dan zou het merendeel van de paarden een beter leven hebben en de ruiters gelukkig zijn met hun paard.