[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:38

Citaat:
Marilyn, ben je al met hem naar de dierenarts geweest voor kreupelheidsonderzoek. Want als een paard zo scheef is (en dat blijkbaar al heel lang) en zo in verzet gaat, dan is er in de meeste gevallen wel wat anders aan de hand.

Nee eigenlijk nog niet, maar ik kan vragen met de routine (makkelijk als stalling op een veehouderij staat) even daar langs wil kijken.

Kan wel ff een filmpje plaatsen van dat hij zelf rondloopt.
Ik film namelijk niet als ik met m werk. Waarom niet? Omdat ik een vrouw ben, die geen 2 dingen tegelijk kan. Dus filmen EN met paard bezig....
Aan het been, hij is zeer zeker zeer flot. Kuit eraan en vooruit. Op rechterkant buigt hij om mijn been en kan ik m ook laten wijken.
Met linkerkant ben ik veel langer bezig. Moet ik m echt stilzetten, ombuigen, dan stapt hij, omdat hij die druk kwijt moet. Stopt hij, laat hij (eindelijk) zijn kaak, nek en rug los. Als ik dan wegstap op een volte, stapt hij 2 passen met zijn linker achterbeen naar buiten toe. Geeft een YES gevoel uiteraard. Maar toch niet toff dat hij het met "gewoon" werk niet kan, eerst moet stilstaan, loslaten en DAN pas verder.

Vroeger issie zonder les door mijzelf gereden, want ik mocht geen les. (nu is het anders, staat hij ergens anders MET een bak en heb ik geld over dus KAN dat....Eerst maar een zadel.) Dus deed ik eigenlijk maar wat. Pakte een slof (uiteraard niet goed, maar als penny meisje?? You dont know) om hem rond te krijgen...En links vermijden, want dat wou hij toch niet....

Dus voor 90% door mijzelf verkeerd gereden.
5% van een verkeerd zadel.
Rest, verkeerde instructie gehad (vriendjes vriendinnetjes) en natuurlijke scheefheid.

Dit is dan een tijdje terug, toen hij nog erg stijf was.

http://www.youtube.com/watch?v=bcHpUNmVYRo

Dit hebben we toen opgelost door balkjes te draven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:02

Even terug komend op teugellengte, veel mensen zitten met te lange teugels (schuldig :o ) en dan met hun handen bijkans in hun broekzak, dat werkt ook niet.
Dus korter pakken. (ik heb notabene nu maar weer blokjes teugels er bij gepakt, want dan heb ik zo af en toe bewustwordigs momentje,
als paard ondertussen meer blokjes heeft gekregen dan goed is :+ )

Hebben nieuwe meninstructie, die had leuk grapje.
Ogen dicht doen.
leidsels / teugels vast houden, ontspannen, dus met mooi contact, niet te los, niet te vast.
(Je hebt hier dus iemand bij nodig die voor je bij de mond van het paard staat en de teugels daar vast houdt)
Diegene die bij de mond van het paard staat beweegt zijn handen, idee is dat je zelf dan ontspannen mee geeft met je teugels.
(nog steeds je ogen dicht).
Zo kan je heel mooi voelen wat een elastisch contact moet zijn (mits diegene die voor je aan de voorkant van het paard
staat weet wat er gedaan moet worden, anders werkt het niet).
Leuk grapje is ritmisch links rechts links rechts links rechts en dan ineens niets, of ipv links rechts...
Dan heb je ineens door hoe je gaat anticiperen ipv echt voelen en meegaan.

Jolien, ja mis Bertie ook, maar gezien haar omstandigheden denk ik wel logisch dat ze even lekker rustig aan doet.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:14

@stvieee Ik vind het er eigenlijk al best netjes uit zien! Ik had twee dingetjes die me opvielen, wellicht kan je er iets mee. Soms hangt je teugel even in een boogje, dus wellicht dat je je contact wat beter in de gaten kan houden. Je hebt je handen ook best laag, die mag je iets meer gaan dragen. Verder ben ik een leek, maar dit is wat me opviel aan jouw houding ;-)

En een vraagje: in het filmpje van stvieee rijdt ze aan het einde een paar stappen achterwaarts, maar ik zie dat ze bij het geven van de hulpen haar lijf naar voren beweegt. Bij het achterwaarts gaan moet je toch juist je lichaam naar achteren bewegen? Fralla reageert daar in ieder geval veel beter op, als ik naar voren beweeg sputtert ze enorm tegen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:15

maralyn schreef:
Citaat:
Marilyn, ben je al met hem naar de dierenarts geweest voor kreupelheidsonderzoek. Want als een paard zo scheef is (en dat blijkbaar al heel lang) en zo in verzet gaat, dan is er in de meeste gevallen wel wat anders aan de hand.

Nee eigenlijk nog niet, maar ik kan vragen met de routine (makkelijk als stalling op een veehouderij staat) even daar langs wil kijken.

Ik film namelijk niet als ik met m werk. Waarom niet? Omdat ik een vrouw ben, die geen 2 dingen tegelijk kan. Dus filmen EN met paard bezig....
Aan het been, hij is zeer zeker zeer flot. Kuit eraan en vooruit. Op rechterkant buigt hij om mijn been en kan ik m ook laten wijken.
Met linkerkant ben ik veel langer bezig. Moet ik m echt stilzetten, ombuigen, dan stapt hij, omdat hij die druk kwijt moet. Stopt hij, laat hij (eindelijk) zijn kaak, nek en rug los. Als ik dan wegstap op een volte, stapt hij 2 passen met zijn linker achterbeen naar buiten toe. Geeft een YES gevoel uiteraard. Maar toch niet toff dat hij het met "gewoon" werk niet kan, eerst moet stilstaan, loslaten en DAN pas verder.

Vroeger issie zonder les door mijzelf gereden, want ik mocht geen les. (nu is het anders, staat hij ergens anders MET een bak en heb ik geld over dus KAN dat....Eerst maar een zadel.) Dus deed ik eigenlijk maar wat. Pakte een slof (uiteraard niet goed, maar als penny meisje?? You dont know) om hem rond te krijgen...En links vermijden, want dat wou hij toch niet....

Rest, verkeerde instructie gehad (vriendjes vriendinnetjes) en natuurlijke scheefheid.

Vind hem rechtsom niet lekker draven of ben ik nou weer de enigste :o
Verder houdt hij heel erg zijn rug vast.

Los longeren is wel heel rottig gymnastiseren, want je hebt dan geen enkele invloed op hoe het paard verder loopt.

Zou hem eens goed na laten kijken.
Verder heb je het erover dat je links dan los laat als hij niet naar links wil buigen, maar wat doe je in die tijd met rechts?
En hoe loopt hij op dat moment, probeert hij een been buiten de massa te houden?
Want de druk die hij pakt, dat is de druk die jij neemt, als jij geen druk geeft kan hij er ook niet vol in gaan op links.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:17

Mloulou schreef:
@stvieee Ik vind het er eigenlijk al best netjes uit zien! Ik had twee dingetjes die me opvielen, wellicht kan je er iets mee. Soms hangt je teugel even in een boogje, dus wellicht dat je je contact wat beter in de gaten kan houden. Je hebt je handen ook best laag, die mag je iets meer gaan dragen. Verder ben ik een leek, maar dit is wat me opviel aan jouw houding ;-)

En een vraagje: in het filmpje van stvieee rijdt ze aan het einde een paar stappen achterwaarts, maar ik zie dat ze bij het geven van de hulpen haar lijf naar voren beweegt. Bij het achterwaarts gaan moet je toch juist je lichaam naar achteren bewegen? Fralla reageert daar in ieder geval veel beter op, als ik naar voren beweeg sputtert ze enorm tegen.

Dieper in het zadel gaan zitten moet paard blijven staan, dan wel voorwaarts.
Als je achterwaarts gaat ga je onzichtbaar als het ware iets naar voren zitten in je gedachten, daarmee kantel je je bekken iets.

Heb overigens filmpje nog niet gezien, als het echt heel erg zichtbaar is dat ruitr naar voren gaat zitten, is het wat overdreven.

Of zijn er hier nog meer meningen over het achterwaarts gaan? Kan me zo voorstellen van wel eigenlijk.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:42

Waauww, ik kan niet wachten tot ik thuis ben dus ff via mobiel, thuis kijk ik nog ff naar alle reacties. :)

Eerst even een antwoord op ... (Boktnaam vergeten..) Haar vraag over dat sturen. Ik heb eens op gelet en wat ik doe is 2 handen opzij. Dus binnen en buiten teugel opzij. Binnenteugel van de hals af, en buitenteugel ertegenaan, binnen been erbij en dat is het.

Verder, WAT IS ER MET GASPARD GEBEURD!? Zo hard als dat hij normaal gaat, zo rustig was hij vandaag. Ik heb dan ook echt heeeeel lekker gereden! Na de tips van de laatste keer veel slangenvoltes en 's'jes gemaakt, om wat buiging in de hals te krijgen. Vandaag liep hij linksom erg fijn! Netjes met stelling kunnen rijden en ook op de volte's. Rechtsom daarintegen was vandaag een drama.. Dus rechtsom eigenlijk alleen in stap veel figuren gereden. Ook in stap kleinere figuren gemaakt om hem wat losser te krijgen, maar in draf alleen bij voltes gehouden omdat hij niet los wou komen.. -O- Ook gewisseld qua teugellengte. In stap, draf, en daarkomt ie: ook in galop! *\o/* hij liep zo lekker, en zocht steeds zo lekker mijn hand op, dat ik het in de linkergalop aan durfde hem wat meer teugel te geven. :j en dit ging goed! En daarbij ben ik voor het eerst sinds tijden, een keer door de hele bak gegalopeerd ipv alleen op de volte! Rechtsom wou hij nogsteeds niet los laten in zijn lichaam. Toch aan gegalopeerd om daar even doorheen te komen (dat helpt vaak wel want in galop laat hij wat makkelijker los). In het begin draaide hij hele kleine voltes omdat hij het wat moeilijk vond. Maar binnen been erbij, en steeds weer richting hoefslag, en toen ging het goed! :D Daarna lange teugel nog even draven, eerst weer ontspannen, toen nog even de teugels opgepakt, om hem nog even mijn hand daar ook oop te laten zoeken, en toen uitgestapt. En met zijn geschoren lichaam, en heerlijke 'koele' weer want koud is het niet, was hij toch bezweet..! Ik heb dus heeeeeeerlijk gereden! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:32

maralyn schreef:
Citaat:

Sjolvir schreef:

Los longeren is wel heel rottig gymnastiseren, want je hebt dan geen enkele invloed op hoe het paard verder loopt.

Verder heb je het erover dat je links dan los laat als hij niet naar links wil buigen, maar wat doe je in die tijd met rechts?
En hoe loopt hij op dat moment, probeert hij een been buiten de massa te houden?
Want de druk die hij pakt, dat is de druk die jij neemt, als jij geen druk geeft kan hij er ook niet vol in gaan op links.

Vind hem ook niet best. Zowel rechtsom als linksom niet. Houdt erg vast in de rug en is voor ook niet regelmatig. Niet een paard om aan het werk te zetten op dit moment.
Uit jouw verhaal zou ik een scheef bekken vermoeden, maar mogelijk is er wel meer. Zou er echt naar laten kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:36

Babootje schreef:
maralyn schreef:

Sjolvir schreef:

Vind hem ook niet best. Zowel rechtsom als linksom niet. Houdt erg vast in de rug en is voor ook niet regelmatig. Niet een paard om aan het werk te zetten op dit moment.
Uit jouw verhaal zou ik een scheef bekken vermoeden, maar mogelijk is er wel meer. Zou er echt naar laten kijken.

Ik had nog rondgeneusd naar andere filmpjes, maar er stond er geen op Yuptup waar je hem recht van achteren goed zag.
Maar op alle filmpjes nou niet echt uitblinkend in souplesse (understatement van het jaar).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:46

In het filmpje zie ik een schouderpartij wat niet lekker beweegt, en daarbij gooit het paardje links om zijn achterhand naar binnen.
(hier begint het filmpje mee)
Waar ik aan moet denken is: verkeerd liggende ribben.
Dit kan je verder koppelen met het niet om willen buigen voor je been, niet reageren op je been en op de andere kant juist wel reageren.

Als ik hem zie stappen, ontspant het paard wel gelijk.

Op de rechterhand zie ik hem een "probleem" hebben bij zijn heupen/bekken.
En vind ik zijn rechterachter been erg stijf ogen, op de hoogte van heup/ knie.

Hoe mest je paard rijden het trainen?

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:19

Sjolvir schreef:
Mloulou schreef:

Als je achterwaarts gaat ga je onzichtbaar als het ware iets naar voren zitten in je gedachten, daarmee kantel je je bekken iets.

Heb overigens filmpje nog niet gezien, als het echt heel erg zichtbaar is dat ruitr naar voren gaat zitten, is het wat overdreven.

Of zijn er hier nog meer meningen over het achterwaarts gaan? Kan me zo voorstellen van wel eigenlijk.

Ben hier zelf ook nog een beetje zoekende in. Pap heeft me het geleerd door op mn knieen te steunen zodat de rug vrijkomt en hij makkelijker achterwaarts kan gaan. Of dit zo is??? Maar het klinkt logisch? :P

Soms reageert hij beter om vooruit zitten en soms beter op juist dieper in het zadel te gaan zitten. Hij kent het commando op mijn stem goed, maar ik ben zowiezo wel wat overdreven met mijn hulpen. Bewust, zodat ik dit later kan afbouwen tot een minimale hulp.

Als ik nu iets raars zeg, wijs me er gerust op! Wil graag leren :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:05

Dankjewel mensen voor jullie reacties!!

Nouw...ik weet het wel!! Ik laat de DA komen....
Duurt me nu wel ff te lang....Dattie zo loopt.
En als t nodig is (VAST wel denk ik) een osteopaat!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:29

Vind dat ie zich erg scheef maakt en hij loopt voor niet rad inderdaad. Denk dat de scheefheid achter een compensatie is van het "hinkelen" voor (ontlasting).

Zou eerst uitsluiten dat er iets is voor je hem laat bewerken door een fysio of osteo. Als zij m losmaken kan hij ineens heeeeel veel beroerder gaan lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:46

maralyn schreef:

Goed zo!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:50

@maralyn, ik heb me er dan wel niet mee bemoeid, maar goed dat je wat met de tips doet! Laat je stiekum ook nog ff weten wat er uit komt bij de DA? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:54

Mloulou schreef:

Sjolvir schreef:

stvieee schreef:
Ben hier zelf ook nog een beetje zoekende in. Pap heeft me het geleerd door op mn knieen te steunen zodat de rug vrijkomt en hij makkelijker achterwaarts kan gaan. Of dit zo is??? Maar het klinkt logisch? :P

Soms reageert hij beter om vooruit zitten en soms beter op juist dieper in het zadel te gaan zitten. Hij kent het commando op mijn stem goed, maar ik ben zowiezo wel wat overdreven met mijn hulpen. Bewust, zodat ik dit later kan afbouwen tot een minimale hulp.

Het is handig als je paard aan de hand heeft geleerd wat "terug" is. Daarna met de ruiter erop en de bijbehorende been en teugelhulp. Mijn paard reageert alleen al goed op het naar achteren leggen van de benen, met de teugel hoef ik alleen maar iets bij te sturen als hij scheef gaat.
Vroeger heb ik ook geleerd om de zit iets te verlichten, zodat hij makkelijker achteruit kan. Is misschien goed in het begin, maar nu merk ik dat hij beter achterwaarts gaat als ik gewoon rechtop blijf zitten (en soms zelfs iets naar achteren leun) omdat hij anders op de voorhand duikt (van de achterhand afloopt).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:59

maralyn schreef:

Goedzo! +:)+
Ben erg benieuwd wat de DA zegt :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:09

Destino schreef:
maralyn schreef:

Goedzo! +:)+
Ben erg benieuwd wat de DA zegt :j

Ik heb gister eens opgelet! Mijn antwoord staat in dit bericht (sorry wist je bokt naam niet meer...)

LoveUggs schreef:
Waauww, ik kan niet wachten tot ik thuis ben dus ff via mobiel, thuis kijk ik nog ff naar alle reacties. :)

Eerst even een antwoord op ... (Boktnaam vergeten..) Haar vraag over dat sturen. Ik heb eens op gelet en wat ik doe is 2 handen opzij. Dus binnen en buiten teugel opzij. Binnenteugel van de hals af, en buitenteugel ertegenaan, binnen been erbij en dat is het.

Verder, WAT IS ER MET GASPARD GEBEURD!? Zo hard als dat hij normaal gaat, zo rustig was hij vandaag. Ik heb dan ook echt heeeeel lekker gereden! Na de tips van de laatste keer veel slangenvoltes en 's'jes gemaakt, om wat buiging in de hals te krijgen. Vandaag liep hij linksom erg fijn! Netjes met stelling kunnen rijden en ook op de volte's. Rechtsom daarintegen was vandaag een drama.. Dus rechtsom eigenlijk alleen in stap veel figuren gereden. Ook in stap kleinere figuren gemaakt om hem wat losser te krijgen, maar in draf alleen bij voltes gehouden omdat hij niet los wou komen.. -O- Ook gewisseld qua teugellengte. In stap, draf, en daarkomt ie: ook in galop! *\o/* hij liep zo lekker, en zocht steeds zo lekker mijn hand op, dat ik het in de linkergalop aan durfde hem wat meer teugel te geven. :j en dit ging goed! En daarbij ben ik voor het eerst sinds tijden, een keer door de hele bak gegalopeerd ipv alleen op de volte! Rechtsom wou hij nogsteeds niet los laten in zijn lichaam. Toch aan gegalopeerd om daar even doorheen te komen (dat helpt vaak wel want in galop laat hij wat makkelijker los). In het begin draaide hij hele kleine voltes omdat hij het wat moeilijk vond. Maar binnen been erbij, en steeds weer richting hoefslag, en toen ging het goed! :D Daarna lange teugel nog even draven, eerst weer ontspannen, toen nog even de teugels opgepakt, om hem nog even mijn hand daar ook oop te laten zoeken, en toen uitgestapt. En met zijn geschoren lichaam, en heerlijke 'koele' weer want koud is het niet, was hij toch bezweet..! Ik heb dus heeeeeeerlijk gereden! :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:23

Heb je bericht gelezen, zo klink het mij ook in de oren aan de hand van je eerdere bericht met meer uitleg, dat is overigens ook wel zoals ik het leer in mijn lessen :)

Het rijverslag wat je getypt hebt klinkt goed :j Ben benieuwd naar een keer een rijfilmpje/foto's :)

Ik ga vanavond aan de slag met de tips die ik van Joolien hier uit het topic heb gekregen naar aanleiding van mijn laatste filmpje :) Heb er helemaal zin in! :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:25

Als hij zo lekker blijft lopen zorg ik dat er binnen kort weer een filmpje komt! Eerst even aan kijken, want hij heeft in tijden niet zo lekker gelopen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:45

Mloulou schreef:

Sjolvir schreef:

stvieee schreef:

Babootje schreef:
Het is handig als je paard aan de hand heeft geleerd wat "terug" is. Daarna met de ruiter erop en de bijbehorende been en teugelhulp. Mijn paard reageert alleen al goed op het naar achteren leggen van de benen, met de teugel hoef ik alleen maar iets bij te sturen als hij scheef gaat.
Vroeger heb ik ook geleerd om de zit iets te verlichten, zodat hij makkelijker achteruit kan. Is misschien goed in het begin, maar nu merk ik dat hij beter achterwaarts gaat als ik gewoon rechtop blijf zitten (en soms zelfs iets naar achteren leun) omdat hij anders op de voorhand duikt (van de achterhand afloopt).

Die van mij heb ik het spelenderwijs aangeleerd, die ging in een buitenrit met een hele groep toen die stil moest staan een paar passen naar achteren lopen. Gewoon op de grond kende hij 'terug' al wel overigens, maar nu deed hij het zonder dat ik iets vroeg. Eerste reactie was natuurlijk corrigeren, ik vroeg immers niks. Toen bedacht ik me, als hij nu toch graag terug wil waarom dan niet het commando geven i.c.m. de juiste hulpen? Gedaan en voilla meneer wist binnen no time wat ik bedoelde... :)

Onder het zadel op elk willekeurig moment kan die het nu ook, zónder stem comando. Ik leg mijn benen iets naar achteren, neem voorzichtig aan iets druk op beide teugels en vervolgens ga héél iets naar voren zitten, maar dat is meer kwestie van 'denken' dan duidelijk zichtbaar (zwaartepunt verleg je eigenlijk iets en dit kan erg minimaal)....

Als hij bv. niet stil wil staan en ik foutief iets gewicht naar voren verplaats, waardoor mijn benen naar achteren komen én druk op de teugels neem dan gaat ie ook achteruit. Terwijl ik als hij niet stil wil staan gewoon rechtop moet blijven zitten, benen op de juiste plek houden en op mijn buitenteugel de rem erop zet.... Dan blijft ie ook keurig stil staan hahaha. Maar doordat hij dan achteruit gaat lopen als ik verkeerd zit word ik weer direct gecorrigeerd van hé je zit niet goed. :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:19

Hey iedereen!!

Echt super bedankt voor jullie inzet nogmaals!

(Tuurlijk doe ik er iets mee! Ik bedoel: Het gaat om de welzijn van mijn pony...!)

Heb ook 2 leraren op school (AOC terra) aangesproken met mijn probleem.
Alle 2 zeiden: Verstandig is om een Fysio te laten komen of osteopaat. Deze kan namelijk de spieren en gewrichten voelen en behandelen.

Heb meteen een adress gekregen, wat OOK niet ver van de stalling af is en erg over te spreken zijn!
Dus er zit nu al vooruitgang in. Deze man kan mij ook METEEN vertellen wat voor zadel "verstandig" is om er op te doen. (slaakt een zucht uit....eindelijk, iemand......) Want een zadel "durf" ik namelijk ook nog niet te kopen. Bang voor miskoop!

Maar ik laat eerst WEL mijn DA erbij...Altijd goed....

+ Edit...

Mesten. Doettie tijdens het werken eigenlijk niet. Plassen doet hij na het rijden pas.

Vanderest.
Ja... ik vond m ook gewoon niet lekker oogen. En ik ben gewoon bang dat er wat is.
Ik weet dat hij een vervelend verleden achter de rug heeft, maar daar had ik zelf geen invloed op, tot December.
Vanaf December issie verhuist, issie meer dan wel 20 kilo aangekomen (meneer was vel over been) Gecastereerd en nu issie dan met lopen zo. (vroeger lieppie ook niet WAUW hoor...!)
Ben er zelf echt niet blij mee....

Maar dat is vast wel duidelijk, anders zou ik niet om raad roepen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:40

Ga je er dan nu een osteopaat en een DA bij halen? Vind het wel goed van je dat je dat doet :j
Lijkt misschien de normaalste zaak van de wereld, maar er zijn genoeg mensen die zelf gaan lopen aanmodderen, zonder verder te komen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:58

Jap eerst de DA...Want die is toch vlot en altijd wel in de buurt.

Als de conclussie word getrokken (foei maralyn, foei...jij hebt je conclussie al getrokken) dat er een osteopaat bij moet komen, dan bel ik Astello (of zo iets) in hooghalen geloof ik op.
Die is EN fysio/osteo en chiropractor (of hoe je het ook schrijft)

Ik heb vroeger als penny al te vaak aangemodderd en daar ben ik zoooo klaar mee.
Aanmodderen is net als achohol, maakt meer kapot dan je lief is!

(Bloospoppetje)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:33

Verstandig Maralyn! Hier ook 1 erg in dubio: rijd een pony die ook erg scheef is. Ik vermoedde dat het zadel niet goed was, en uiteindelijk is de zadelpasser gekomen: zadel was te wijd.. Inmiddels ligt ie wel goed, en na paar weken alleen longeren (met pessoa, 2 keer in de week) ben ik er vorige week weer opgestapt. Helaas voelde ik helemaal niet dat ie zoveel beter liep, hij liep juist nog slechter.. Kan natuurlijk doordat het maanden geleden is dat ie bereden, maar toch had ik hem veel soepeler verwacht.

Nu dus de twijfel: eerst paar keer rijden en kijken of ik hem niet losser kan krijgen, of eerst een dierenarts laten komen kijken? Hij loop niet kreupel, maar houdt zich erg vast. Galop rechts gaat ook bijna niet (doe ik niet onder het zadel) hij springt dan overkruist..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:37

Ik snap je zorgen.:j maar wat verwacht je van een paard dat ( uit jou tekst te lezen), maanden alleen gelongeerd is? Niet banketstaaf bedoeld maar ik kan dat best begrijpen dat ie dan niet zuiver loopt...