[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:28

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:44

S_en_Z schreef:
Welterusten Snackie. Ga je ook trainen in je dromen?

Dat doe ik meestal er voor ;_

Sheenegro, hele vrolijke platen! :D

Anne_mieke88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:48

Goedemorgen Dames :D

Ik wil ook blij rijden maar de sneeuw wilt niet weg ^)
Kan je ook blij longeren? :)*

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:54

Haha. Lijkt me wel :D

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:56

Leuke foto's SheeNegro!

Volgens mij kun je ook BLIJ longeren hoor. Om heel eerlijk te zijn moet je er volgens mij de term BLIJ trainen van maken. Hoe je ook traint, je brengt altijd iets van je stemming over op je paard. Als jij dus frustraties hebt aan de andere kant van de longeerlijn, heeft dat dezelfde uitwerking op je paard als wanneer je gefrustreerd gaat rijden.
Dus, probeer het uit Anne_mieke88!!!

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:57

Ik ga me straks ook nog eens blij aan dat filmpje wagen. Misschien werkt dit ook zo met computers.....,

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:59

bertie schreef:
Ympi schreef:
Wat wordt er hier veel gepost, fijn want dan kan ik meelezen en bijleren!

Als je niet weet wat blij rijden is, dan heb je het volgens mij nog niet gedaan. Blij rijden is als eh... :) geen frustratie voelen, ontspannen zijn en als bij gevolg gaat alles ineens beter en kan je wél tevreden zijn met wat je bereikt in plaats van te kijken naar wat nog niet lukt. In zo een sfeer kan je meer leren, kan je je paard beter rijden en voelt alles gewoon veel beter! Je voelt geen frustratie, je bent ontspannen, zit lekker en je paard doet met je mee, zo voel voor mij blij rijden :D

Nou JAAA zeg..
Heb ik net een heel verhaal gepost, lees ik jouw bijdrage.
Kort en krachtig! ~~}>
Waarom heb ik daar zoveel woorden voor nodig? _O-

Super! +:)+

Ik ben van het kort en krachtige, soms té kort maar in dit geval net goed kennelijk :)
En ik weet heel goed hoe dat BLIJ rijden voelt omdat ik het verschil tussen BLIJ en niet blij (=gefrustreerd) rijden maar al te goed ken :o

Anne_mieke88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:06

Mijn knol doet wel aan blij longeren in ieder geval.... wegschieten en in de bocht kont naar mij draaien en bokken :') Kom Antje spelen!!!

maargoed volgende week ben ik een weekje op vakantie dan heb ik 6 weken niet "goed" gereden dus ga ik na mijn vakantie lekker met een schone lei weer beginnen :)

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:10

Dan was eelkje lekker BLIJ, jaron kan ook altijd BLIJ bokken hoor.
(Ik geniet er best wel van als hij los is en uit zijn plaat gaat)

Weet je wanneer ik BLIJ word, als die kou wat minder word. vries is niet erg, maar die ijswind is echt !@#$ koud.

Ik zit bijna nooit gefrustreerd te paard, natuurlijk gaat het wel eens fout, maar dan zet ik gewoon door. Paardje doet zijn best wel.

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:19

Over taktfouten.

Als je gewoon draaft, en hij maakt taktfouten, voel je dat dan ook, is je lichtrijden dan anders?

Anne_mieke88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:27

en taktfouten los je toch op door te schakelen en los je altijd naar voren op toch?

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:17

Hoe op te lossen stond net een pagina of twee terug.

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:24

Het is goed om er over na te denken. Voor bijna elk bewegingsprobleem is een oplossing. Vaak zie je dan ook het probleem wel in het lichaam ergens terug. Takt verbeter je eigenlijk door meer spierspanning te gaan vragen.

Echter hoef je natuurlijk nooit 4 benen tegelijk te verbeteren. Je doet meestal setjes: voorbenen, achterbenen, binnenbenen, buitenbenen.
En dat kan je best nu ook doen. De beweging is in 3 benen goed. Alleen dat rechterbeen is te traag. Schakelen is goed, maar laat je zo'n paard op de rechte lijn schakelen. Ja dan treed ie wel verder onder. Maar dan met 2 achterbenen. Dan blijft dat ene been dus te traag. Ga je verruimen op de volte dan ga je dat binnenbeen meer laten werken. En dat is wat moet. Wissel dat af. Dan train je elke keer het zwakste been in die beweging.
Hierdoor train je ook buikspieren. Die heeft het paard nodig om de bovenlijn te behouden. Maar die helpen ook met draagkracht.

Voor het creëren van meer 'air' (de zweef) kun je zelf helpen met drafbalkjes. Leg 5 drafbalkjes precies op je paard z'n maat. Meestal is tussen de 1.20-1.50 gewenst. Dit helpt trouwens ook voor de takt. Maar daarvoor moet de voorwaarde van spieren wel er zijn. (Vaak zie je dat paarden zich dan gaan verpassen naar bv stap of galop)[/quote]

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:24

Quote van veulen verkloot. Maar dit was de uitleg

TurboTinkerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:25

Dit stond overigens op pagina 13. Topic loopt zo jard hihi

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:27

En ik ga mij direct amuseren met balkjes, t'is een springpaard voor iets :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:29

SheeNegro schreef:
En ik ga mij direct amuseren met balkjes, t'is een springpaard voor iets :D

Ik werk ook heel graag met balkjes, als ik zie hoe die van mij in vrijheid over balken kan, dat wil ik ook als ik erop zit <3
http://www.youtube.com/watch?v=-iWAqhI0V5w
Ze is alleen soms zo onhandig dat ze bijna met haar neus in het zand eindigt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:19

Oke ik ben weer bij! :D
Pff wat gaat het hier hard zeg... :oo

Ik vind het wel leuk om te lezen hier dat er zoveel vanuit de achterhand gewerkt word en de voorkant dan vanzelf komt, dit is natuurlijk ook zo maar merk zelf dat het ook zo gigantisch lastig kan zijn! :o

Heb zelf echt een geweldig super lief top paard! <3 Hij heeft van zichzelf een paar goede gangen.. Mooie ruime draf met een duidelijk zweefmoment, KAN wel degelijk zijn achterhand kantelen en vanuit daar vertrekken. Zo gauw ik hem los in de bak dus een beetje 'aan het werk zet', geheel in vrijheid overigens. Hem actief laat lopen en een paar keer echt laat vertrekken vanuit een voorwaartse overgang (van stap naar draf bv.) waarin ik van hem dus vraag om actief te worden komen er gangen uit waar je WAUW tegen zecht. Je ziet zijn achterhand zakken en van voor komt ie echt los als het ware.

Alleen het grootste minpunt treed dan ook direct op, die onderhals. Hij loopt dan qua gangwerk eigenlijk zoals jullie het graag zouden willen zien maar hij gooit z'n hals daarbij ook omhoog en zet de onderhals erop. Loopt echt als een enorme trotste heer dan eigenlijk. :+

Dit is dus ook het punt waar we in de trainingen echt enorm tegen aan lopen, in het begin had ik totaal geen controle over hem. Tempo controle wat is dat? Hier blijven lopen? Naaah nee.. die andere kant vd bak is veel leuker baas! Hij liep met z'n hoofd omhoog, onderhals erop en gaan met die banaan. :+ Ben toen met mijn instructrice enorm gaan werken aan controle en gehoorzaamheid, dit gaat echt al een stuk beter en nu heb ik de ontspanning terug en werken we echt samen (zo voelt het tenminste) i.p.v. dat ik er voor jan joker op zit.

Aangezien hij al v.a. dat ie veulen is echter zo'n onderhals heeft gekweekt en controle en ontspanning het grootste aandachtspunt is zijn we erg veel met lang en laag bezig geweest. Afgewisseld met wat meer 'aanspanning' vragen (wat meer oppakken en achterhand er actiever bij vragen). Dit werkt overigens goed en werpt zijn vruchten zeker wel af. Onderhals word beduidend minder, maar helaas kweken we de spieren op de achterhand toch een stuk minder hard. :\

Dat komt voornamelijk omdat zo gauw ik meer aanspanning ga vragen en met hem aan het werk wil gaan hij erg snel de neiging heeft om zijn onderhals erop te gooien, hoofd omhoog te brengen. En dan pas zijn achterhand wil (kan?) gebruiken. Het nadeel is dat hij dan die onderhals weer gaat kweken en ik beduidend minder controle heb. Hij word dan wel actief van achter maar het rijd gewoon niet 'fijn'. :n

Ondertussen zijn we daar wel aan toe, werken we in de les ook aan om het van achter steeds een stukje actiever te krijgen maar wel met behoud van die ontspanning (aanspanning vanuit ontspanning...). Dat is nog wel enorm lastig..... Want wanneer hij dus fijn ontspannen loopt en ik de controle heb (ik beslis in welk tempo hij loopt, ik beslis waar die loopt etc.), gebruikt hij toch z'n achterhand een heel stuk minder.

Ben overigens wel degelijk bezig om die achterhand sterker en actiever te krijgen (overgangen, schijn overgangen, op voltes verruimen e.d. (vond het wel grappig om hier terug te lezen dat dat inderdaad een goeie oefening is :P )). Maar zo gauw hij hem echt gaat gebruiken ben je hem voor de rest dus gewoon kwijt..... dan ga ik weer terug naar onze 'basis' (naar de ontspanning dus) en pak ik het vanuit daar weer op. Maar het blijft zich herhalen en herhalen... Het is echt het 1 of het ander...

Iemand enig idee?? Hoe zit dat?? Waarom kan hij niet 'ontspannen' wanneer ik vraag of hij van achteren even iets actiever kan worden??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:22

Zonder het te zien denk ik; teveel aanspanning in de rug en te weinig vanuit de buikspieren.

Als t idd zo is kan de reden daarvoor uiteenlopen van een net te grove hulp tot een blokkade in zijn lijf.

Maar tis speculatief hè, ik heb het niet gezien/gevoeld en kan ook niet IN jou of je paard kijken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:59

Het is wel zo dat hij het al van jongs af aan eigenlijk al zo doet, zodra hij de achterhand gaat gebruiken en bv. echt vanuit daar vertrekt dan gaat z'n koppie de lucht in en onderhals erop.

Niet de meest duidelijke foto (even snel opgezocht) maar hier zie je hoe hij het in vrijheid doet (hij was hier overigens nog niet in training, dit is echt vanuit zijn eigen 'natuur' dus) http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7343_n.jpg, http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7706_n.jpg

Van het zomer in training (paar maand tot halfjaartje ohz hier)
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4067_n.jpg

Hij laat daar z'n hals 'vallen' (bolt wel op vanuit de schoft, is iets waar we erg op letten). Neusje mag er meer uit (meer ruimte geven, hield hem hier te 'strak' van voor). Alleen z'n achterhand doet hier helemaal niks nopes nana meer... Ga ik er meer aan rijden op zo'n moment, zet ik hem aan het werk vanuit de achterhand vliegt de verbinding van voor weg, koppie de lucht in en onderhals erop. Dat maakt het dus erg lastig om die achterhand erbij te pakken. Je bent dan gewoon alles kwijt (tempo controle, wat is dat? Stuur, wat is dat? Rem, wat is dat?).

Dan denk ik zelf wel eens, wat is dan eigenlijk belangrijker? Gewoon wel actiever gaan rijden, dan maar even niks te vertellen hebben verder maar echt bezig zijn om die achterhand erbij en eraan te krijgen... Nadeel is dan dat ie echt de onderhals erop gaat zetten en hij die dus ook enorm gaat kweken dan weer.. :+ Het lang en laag rijden, super leuk en werkt erg goed om ontspanning te krijgen (vanuit de voltes lengtebuiging en lang en laag werk doen we ook veel). Hij ontspant dan erg fijn, alleen krijg bij hem altijd het idee als je vanuit daar gaat vragen of die iets meer op de achterhand komt zodat je automatisch wat meer oprichting krijgt dat het gewoon echt of het ene uiterste of het andere uiterste is. :+

Heb helaas nog geen nieuw beeldmateriaal, filmpjes zouden voor dit 'probleem' erg goed zijn. Zowel in vrijheid als ohz, zal is kijken of ik dat binnenkort kan realiseren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:04

Uhm.. Ik ben nu op de mobiel online. Zal als k thuis ben op groot scherm eens kijken goed?

Iemand anders die meekijkt/ideeën heeft?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:28

Op de vraag wat vind je belangrijker? Ik zou dan liever een paard willen zien dan ontspant, maar minder vw is dan een paard die zn hals erop zet en gaat spannen als hij naar voren moet.
Ik ben wel benieuwd naar foto's van lang en laag en zou vanuit daar gaan werken naar het meer vw. Die oprichting komt wel, eerst de achterkant en buikspieren oed gebruiken en zorgen dat die rug gaat ontspannen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:09

Citaat:
KAN wel degelijk zijn achterhand kantelen en vanuit daar vertrekken. Zo gauw ik hem los in de bak dus een beetje 'aan het werk zet', geheel in vrijheid overigens. Hem actief laat lopen en een paar keer echt laat vertrekken vanuit een voorwaartse overgang (van stap naar draf bv.) waarin ik van hem dus vraag om actief te worden komen er gangen uit waar je WAUW tegen zecht. Je ziet zijn achterhand zakken en van voor komt ie echt los als het ware.

Alleen het grootste minpunt treed dan ook direct op, die onderhals. Hij loopt dan qua gangwerk eigenlijk zoals jullie het graag zouden willen zien maar hij gooit z'n hals daarbij ook omhoog en zet de onderhals erop. Loopt echt als een enorme trotste heer dan eigenlijk.

Dat is totaal niet wat ik denk te zien op die eerste foto in vrijheid. Wat ik wel denk te zien op die eerste foto is een taktfout, er van uitgaande dat dit draf moet voorstellen, linksvoor staat op de grond, rechtsachter zweeft. M.a.w. ik denk dat je paard hier erg op de voorhand valt, dus ik denk niet het omgekeerde te zien dan wat jij beschrijft.
Ondertussen al duidelijk dat ik geen expert ben en je je van mij weinig moet aantrekken? :+
En als ik dan verder denk en een beetje met mezelf aan het brainstormen ga, denk ik dat het zelfs zou kunnen dat hij zijn hoofd zo de lucht ingooit deels uit joligheid maar ook gewoon om zijn zwaartepunt toch een beetje gelijk te houden. Verplaats ik in gedachten het hoofd naar beneden dan denk ik dat valt je paard.
Verder zie ik op de eerste foto veel spanning wat ook eigen is aan de foto natuurlijk. Hij loopt een beetje gek te doen op de wei.

De tweede foto is een beetje uit een vervelend oogpunt genomen en ik kan geen horizon vinden om te controleren of hij recht is. Ook hier lijkt hij dezelfde tactfout te maken. Vooraan zwaar op de grond, achteraan zwevend en omgekeerd? Huh :?
Ik zie ook zo niet direct een storende onderhals, wel zie ik een paard dat te diep loopt en een ruiter die naar beneden kijkt en haar handen nogal dicht bij haar benen lijkt te hebben wat mij de indruk geeft dat je inderdaad erg vooraan bezig bent. Bij het paard zelf denk ik veel spanning te zien, staart, oren, nek en die spanning zie ik eigenlijk bij jou terug, of is het omgekeerd?

Zo tot hier mijn hersenspinsels. Ben benieuwd in hoeverre ik er een beetje in de buurt van kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:17

bertie schreef:
Joolien schreef:
Ik waag me voor de gein ook weer eens aan een fototje. Kan altijd nog bijleren :D

[ Afbeelding ]

Paard zou achter actiever mogen maar krijgt weinig ruimte van het voorbeen. Paard is hier net een paar weken zadelmak. Vind hier de aanleuning fijn, vriendelijk en goed in balans.

Krijgt weinig ruimte van het voorbeen, zeg je?
hmm ..

Ik zou liever zeggen: amazone geeft (zie terugwerkende hand) geen ruimte om het voorbeen vanuit de schouder naar voren te brengen.
Jij bent toch een springjuf dacht ik, Joolien?

Vergis je niet bij springpaarden, HOE belangrijk die voorhand is!
Nu ben je -zo te zien- aan het begrenzen. JUIST een springpaard moet toch echt aan die voorkant als eerste OMHOOG! Met alle RUIMTE die nodig is. Vrijheid, eh .. blijheid ja ook!
Ik dacht dat het bij dressuurpaarden altijd een probleem is, dat opwaartse.
Maar als ik jou zo zie met jouw paard dan denk ik dat je vergeet dat een springpaard toch echt met die voorhand als EERSTE over de balk moet. ~~}>

Bertie, ik ben zelf een ruiter die met een hele lichte hand rijd, ik kan hier het paard wel meer geven aan de voorkant, maar dat vond ik ontzettend lastig. Echt lager dan dit kon ik hem niet geven. Hier is mijn aanleuning ook echt heel fijn, ik begrens niet, ben alleen in contact.
Met dit paard was ik ook nog niet aan het springen, ja een enkel sprongetje, dan vroeg ik hem niet eens rond maar liet ik hem in licht contact er gewoon naar toe lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:27

Omdat we midden in de verhuizing zitten richting Frankrijk kan ik onmogelijk dit topic bijhouden. Teveel werk is hier binnen en buiten het huis en daarbij ben ik ook nog eens doodmoe van al het gesjouw enz. Dat is dus de reden dat ik een tijdje zeer passief ben en zal zijn op BOKT. Is even niet anders.
Wel wil ik even kort reageren op het blijde rijden van Bertie en anderen. Voordat we vertrokken uit NL kreeg ik van twee mensen onafhankelijk terug dat ze altijd zo'n plezier hadden om mij te zien rijden. Ik zeer verbaasd OK maar waarom dan?
Van beiden kreeg ik terug dat ze vonden dat ik en mijn paardje altijd zo'n zichtbaar plezier hebben in waar we mee bezig zijn. Tja nu vind ik paardrijden ook het allerleukste en fijnste wat er is in het leven om te doen <3 . En paardje vindt het met het nieuwe rijden ook veel fijner geworden en is super ijverig bijna altijd.
MAAR toen voegde een er aan toe, dat ze zelden een ruiter had ontmoet die zo verschrikkelijk veel geduld had met haar paardje. Ze zei, dat ze nog nooit mee had gemaakt dat ik boos werd, ruw of mijn geduld verloor.
Dat was voor mij een eye opener maar wel een waarin ik mezelf herken want als ik geduld dreig te verliezen stap ik af. Want als paardje over de mik ga dan ben ik weken verder van huis.
Dus Bertie en anderen over het blijde rijden volgens mij heeft dat ook te maken met geduld op kunnen brengen niet alleen voor je eigen leerproces maar ook voor dat van je paard. En volgens mij is dat nu waar het vaak in ons leven, in onze maatschappij aan ontbreekt en waarom het dus zo fout gaat. Alles moet altijd in een keer goed gaan en anders worden wij boos. Paarden voelen dat dus gaan op slot.