[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:18

@ Little_birdy/Babootje: Ik denk niet dat een slof daar voor nodig is. Ik denk dat een paar andere dingen al voor een hoop verbetering kunnen zorgen. Om te beginnen, zorgen dat het tempo van jou blijft inderdaad. Dan mag hij best net zo voorwaarts lopen als dat hij nu doet, maar zorg dat jij hem die hulpen geeft en dat hij niet zelf nog harder gaat. Jij bepaalt waar hij loopt en hoe hard.

Verder zie ik aan je dat je heel erg terugwerkt met je handen, vooral je binnenhand. Let daar eens op bij jezelf :) daar kun je je paard erg mee hinderen namelijk. Als je op het filmpje kijkt zie je misschien zelf ook dat je handen ongelijk zijn. De buitenhand zit heel erg mooi maar de binnenhand trek je op. Als je al een van je handen strakker eraan zou houden zou dat eigenlijk juist de buitenhand moeten zijn, precies andersom dus, want door je binnenhand er strak aan te houden (erg verleidelijk hoor, heel veel mensen hebben die neiging ;)) blokkeer je het achterbeen van je paard in zijn beweging. Probeer er dus heel erg op te letten wat je met je handen doet. Buitenhand er goed aan, binnenhand juist meer toestaan, ook in wendingen (dan alleen je hand op zij voor stelling! niet naar achteren), en dan been er goed aan houden. Probeer niet te zwaar aan de teugels te zitten, daar gaat hij zo van hannesen met zijn hoofd. Nageeflijk wordt een paard uit zichzelf al, daar hoef je niet voor met de teugels te klooien :)
Mocht hij dan onder je uitschieten kun je met zit (langzaam lichtrijden) al veel oplossen, en anders met een korte ophouding als hij echt niet reageert.

Ik hoop dat dat je wat helpt :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:22

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Kunnen jullie het nog volgen??? Ik niet. Met alle respect Nombrado, maar XBlue slaat de spijker op zijn kop. Je kunt een paard niet vergelijken met een mens en al helemaal niet het effect van een ruiter op de rug.

Het skelet mechaniek werd precies hetzelfde in de voortbeweging ervan.
Het gewicht van de ruiter is 10 % van het eigen lichaams gewicht, dat is te vergelijken met een rugzakje van 7 kilo bij ons op onze rug 8-)
Wat kan je niet volgens in de geschreven text?
Misschien kan ik het anders voor je uitleggen dat het duidelijker wordt?

Ik kan me de vergelijking gewoon niet voorstellen nombrado. Ik beweeg me voort op twee benen, het paard op 4. Is het de bedoeling dat ik op handen en voeten ga lopen met een rugzakje op mijn rug om de vergelijking te maken? Waar zit volgens jou de knie van het paard? Op een heel andere plek dan de onze. De knie van het paard krijgt veel meer krachten te verwerken dan de onze. Ik heb heel wat minder halswervels, geen staart, geen hoefkatrolmechanisme etc etc. Ook het pakket aan spieren en pezen is anders en ingericht op onze andere manier van voortbewegen. De vergelijking ontgaat me dus ook volledig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:36

Mizsz_Kitty schreef:
Waarom zou jij in dat geval kiezen voor een slof?

Ik gooi maar even een knuppel in het hoenderhok en daar wordt op "gesprongen" ook :D :D :D.
Ik vind dat Little Birdy erg netjes blijft met haar handen. Het paard "zoekt" niet naar haar handen maar wil zich onttrekken aan het werk en het bit niet aannemen. Dat doet hij door zelf het tempo aan te nemen en zich of eruit te drukken of achter het bit te lopen. Ik zou in dit geval een slof nemen om zijn hoofd onder controle te houden, zodat je ook beter het tempo kunt regelen. Dit aanleuningsprobleem moet gewoon niet te lang duren en de slof is daarbij een goed hulpmiddel.
Little Birdie nog 1 klein puntje: je teugels zijn veel te lang. Als hij (nageeft, in dit geval doet ie dat niet want hij loopt achter het bit) dan horen je handen ter hoogte van de schoft te zitten en je bovenarmen en ellebogen losjes langs je lichaam.

Overigens vind ik dat iedereen met een vraag eigenlijk een filmpje zou moeten plaatsen. Foto's zijn vaak maar een momentopname en lastig te beoordelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:43

Babootje schreef:
Ik kan me de vergelijking gewoon niet voorstellen nombrado. Ik beweeg me voort op twee benen, het paard op 4. Is het de bedoeling dat ik op handen en voeten ga lopen met een rugzakje op mijn rug om de vergelijking te maken? Waar zit volgens jou de knie van het paard? Op een heel andere plek dan de onze. De knie van het paard krijgt veel meer krachten te verwerken dan de onze. Ik heb heel wat minder halswervels, geen staart, geen hoefkatrolmechanisme etc etc. Ook het pakket aan spieren en pezen is anders en ingericht op onze andere manier van voortbewegen. De vergelijking ontgaat me dus ook volledig.

kheb er even een plaatje van
de knie van een paard (evenredig aan de bouw en gewicht) is vergelijkbaar met wat de knie van een mens aan krachten te verwerken krijgt.
daar heeft de schepper echt wel rekening mee gehouden :+ ;)
Afbeelding

nombrado

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:47

Een aanleuningsprobleem komt altijd vanachter uit vandaan!
nooit van het hoofd...
ga je dat vastzetten? dan krijg je uiteindelijk achter compensaties in de spieren en uiteindelijk kan dit resulteren in blessures.
Nee, ik zou een slof in haar geval nooit adviseren.
Wb het aan de teugel gaan.
Het woord en dit topic ligt nog steeds teveel nadruk bij het hoofd.
terwijl altijd (en das al eeuwen, lees de boeken er maar op na) de aanleuning en het aan de teugel gaan altijd van achter uit ontstaat.
Dus , als een paard recht en in balans van achter beweegt, krijg je de keurige aanleuning daarbij kado!

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:47

nombrado schreef:
Babootje schreef:

de knie van een paard (evenredig aan de bouw en gewicht) is vergelijkbaar met wat de knie van een mens aan krachten te verwerken krijgt.
[ Afbeelding ]

Dit begrijp ik nog wel. Maar als je een vergelijking maakt met een hardloper of balletdanser... Die lopen toch niet op handen en voeten? En daar begin ik dus te twijfelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:49

xBlue schreef:
Dit begrijp ik nog wel. Maar als je een vergelijking maakt met een hardloper of balletdanser... Die lopen toch niet op handen en voeten? En daar begin ik dus te twijfelen.

kijk nu eens naar het skelet van mens of paard?
bij beide, komt namelijk de beweging voor vanuit de regio bekken!
zowel bij paard als bij mens
daar zijn de gewrichten op "ontworpen"
de voorhand van een paard en de gewrichten zijn er niet op ontworpen teveel gewicht te dragen in de beweging.

een paard wat snel beweegt (ren of race paard) stuwt met de achterbenen het lichaam voort.
een dressuurpaard willen we langzaam en in balans voort bewegen met als moeilijkste oefeningen de piaffe en passage. Die 2 oefeningen zijn voor de balans een moeilijkheidsgraad.
ga zelf maar eens heeeeeeeeel langzaam lopen, dat valt niet mee om dan je evenwicht te bewaren
dat gaat in je training met je paard eigenlijk net zo op.
Nu wil ik niet zeggen dat je alleen maar langzaam zou moeten trainen, daarmee verkort je namelijk spieren mee, die je later wel weer moet langer maken.
daarmee krijg je lange lenige spieren, als een balletdanser idd.
we willen geen sixpack paarden (of mensen) maar lenige krachtige paarden.
we willen ook geen racepaarden in de dressuur...het gaat daarbij namelijk niet om snelheid, maar om evenwicht en balans.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 16-08-12 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:52

Ja dan kan het skelet wel overeen komen, maar een mens beweegt zich heel anders voort dus dan klopt het alsnog van geen kant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:54

nombrado schreef:
Babootje schreef:

[ Afbeelding ]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zie toch echt grote verschillen (bedankt voor het plaatje trouwens). En niet alleen v.w.b. de knie.
Het plaatje maakt wel duidelijk dat een mens er niet op gebouwd is om gewicht te dragen op de rug (gelukkig maar haha)
Dit interpreteren we toch echt anders en ik denk dat we daar helaas niet uitkomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:58

Babootje schreef:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zie toch echt grote verschillen (bedankt voor het plaatje trouwens). En niet alleen v.w.b. de knie.
Het plaatje maakt wel duidelijk dat een mens er niet op gebouwd is om gewicht te dragen op de rug (gelukkig maar haha)
Dit interpreteren we toch echt anders en ik denk dat we daar helaas niet uitkomen.

graag gedaan ;)
ik kan prima met een rugzakje van 8 kilo op mijn rug lopen hoor ;)
krijg je best een mooie houding van
(beter dan die schoudertassen die je scheef maken)
anyway.
de kracht (motor) zit zowel bij mens als paard bij het bekken gebied!
vandaaruit ontstaat dus alles. Dat is de basis.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:04

Babootje, ik haakte er niet opin omdat ik antislof ben, maar bij een onrustige aanleuning zou ik dit niet gebruiken. Begrensen wordt al snel vastzetten lijkt mij in dit geval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:10

nombrado schreef:
nooit van het hoofd...

Dat klopt Nombrado. En dat tempo, dat kan Little Birdie nu juist niet goed regelen. Dat gegooi met dat hoofd maakt het allemaal nog eens extra moeilijk.
Je moet de slof ook niet zien als oplossing maar als hulpmiddel om het probleem op te lossen. De slof lost niet direct het aanleuningsprobleem op, maar met de slof kun je beter het tempo controleren zonder "dat gedoe" met het hoofd en heb je betere uitgangspunten om te werken naar een goede aanleuning. Bovendien kan het paard niet meer met zijn hoofd gooien en dat gebruiken als manier om onder het werk uit te komen, c.q. wordt hij daarin niet meer beloond en leert het vervolgens af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:14

nombrado schreef:
Babootje schreef:

graag gedaan ;)
ik kan prima met een rugzakje van 8 kilo op mijn rug lopen hoor ;)
krijg je best een mooie houding van
(beter dan die schoudertassen die je scheef maken)
anyway.
de kracht (motor) zit zowel bij mens als paard bij het bekken gebied!
vandaaruit ontstaat dus alles. Dat is de basis.

Sorry Nombrado, ik kan het niet laten... Maar het is je eigen schuld, want nu zie ik je dus in gedachten je boodschappen doen op handen en voeten met rugzakje :D :D :D :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:18

Mizsz_Kitty schreef:
Babootje, ik haakte er niet opin omdat ik antislof ben, maar bij een onrustige aanleuning zou ik dit niet gebruiken. Begrensen wordt al snel vastzetten lijkt mij in dit geval.

Zie het antwoord hiervoor. Zo zou ik de slof dus gebruiken. Begrenzen hoeft zeker geen vastzetten te worden. Voorwaarde is natuurlijk wel te weten hoe je een slof moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-08-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:19

Babootje schreef:
Sorry Nombrado, ik kan het niet laten... Maar het is je eigen schuld, want nu zie ik je dus in gedachten je boodschappen doen op handen en voeten met rugzakje :D :D :D :D :D :D

erger nog....
ik loop ook wel eens met een paar boeken op mijn hoofd :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:20

nombrado schreef:
Babootje schreef:

erger nog....
ik loop ook wel eens met een paar boeken op mijn hoofd :')

:+ :+ :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:24

Babootje schreef:
nombrado schreef:
nooit van het hoofd...

Dat klopt Nombrado. En dat tempo, dat kan Little Birdie nu juist niet goed regelen. Dat gegooi met dat hoofd maakt het allemaal nog eens extra moeilijk.
Je moet de slof ook niet zien als oplossing maar als hulpmiddel om het probleem op te lossen. De slof lost niet direct het aanleuningsprobleem op, maar met de slof kun je beter het tempo controleren zonder "dat gedoe" met het hoofd en heb je betere uitgangspunten om te werken naar een goede aanleuning. Bovendien kan het paard niet meer met zijn hoofd gooien en dat gebruiken als manier om onder het werk uit te komen, c.q. wordt hij daarin niet meer beloond en leert het vervolgens af.

als ze haar handen denk ik zou loslaten, dan zal het paard niet meer met zijn hoofd gooien...
je kan beter het probleem aanpakken van de oorsprong, dan de symptomen bestrijden.
wb het tempo, kan je reguleren door veel meer met je zit te werken om het tempo te controleren.
als ze zou gaan zitten (doorzitten) en met haar binnenbeen een "kneepje" zou doen , komt het paard zeker terug in tempo.
Je hebt zelfs kans, dat je ruiter zelf veroorzaakt dat het paard blijft rennen (door de holle rug)
als ze dus iets haar onderkant van het bekken terug zou brengen, komt het paard terug in tempo...
als ze denk ik, op 1 van mijn paarden zou zitten, zouden ze ook gaan rennen.
(bij mij is namelijk navel naar voren , hoger tempo)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:27

xWildrose schreef:
@ S_en_Z; Hier ben ik het helemaal mee eens, hij is totaal niet actief.

Oke, ik heb ook wat probleempjes met mijn paardje. Ze is heel erg geneigd om zich op te kroppen en veel te diep te komen. Omdat ze eerst nog sterker moest worden en meer balans moest krijgen heb ik me daar niet zo druk gemaakt. Nu ben ik toch bezig om haar meer op/voor de loodlijn te krijgen. Dit gaat eigenlijk best wel goed. Soms komt ze nu net wat teveel eruit, maar als ik haar dan weer op het achterbeen zet komt ze wel weer.

Hier staan de foto's van afgelopen zondag en ook nog een stuk tekst met aandachtspunten!.
[RT-HAW] Amber weer aan het werk.

Ik vind eigenlijk voornamelijk dat ik de foto's verpest, mijn houding is zo belabberd. Ik moet voornamelijk veel meer gaan zitten en mijn bekken kantelen. Ik probeer hier goed op te letten. Verder vind ik dat Amber het wel netjes doet, al veel meer lengte in de hals als eerst, op de loodlijn en toch lekker actief. Achterhand mag nog wel beter ondertreden. Verder vind ik het persoonlijk er niet heel verkeerd uit zien. Maar ik kijk er natuurlijk anders tegen aan, ik ben gewoon heel trots op haar haha[a]

Hier heb ik wat foto's van eerst;
http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... amb1-2.jpg
Zoals hier zie ik enorm veel spanning, die hals er op zetten achter de loodlijn kruipen. Op dat moment hield ze zich erg vast en kon ik ook totaal nog niet wisselen in halshouding, nu kan ze al netjes met de neus bij haar knieeen in draf.

http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... 5068-1.jpg
Hier kropt ze zich ook erg op, waardoor mijn teugels los hangen. Het is natuurlijk wel maar een moment opname. Dit is bijv wel die zelfde dag;
http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... 5186-1.jpg
http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... 5157-1.jpg
Hier vind ik haar wat sloom ogen, en op de voorhand vallen.

Dit is weer iets later;
http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... r/3bew.jpg
Oogt al fijner vind ik maar buigt totaal niet. Het blijft een moeilijk punt, maar is al sterk verbeterd.

Dit was de eerste keer ergens anders, gelijk veel meer spanning.
http://i278.photobucket.com/albums/kk98 ... 6_orig.jpg
http://meetingvalkenheide.weebly.com/up ... 24_orig.jp

Sorry voor de hoeveelheid foto's, maar zo hoop ik jullie wel een duidelijk beeld te geven. Ik vind zelf persoonlijk dat er wel vooruitgang is geboekt, behalve mijn houding die lijkt alleen maar slechter te worden [heel belangrijk aandachtspunt dus!] Ik hoop dat jullie bij een beetje kunnen helpen.

Vinden jullie dat wij vooruitgang hebben geboekt? [Eerste link is het meest recent] Ze kropt zich namelijk snel op. Mijn houding is alleen maar slechter gewoon, dat weet ik. Groot aandachtspunt dus.
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 16-08-12 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:31

S_en_Z schreef:
Megan_ schreef:

Dit vind ik van de serie het fijnste plaatje. Hakken mogen meer onder de heup. Paardje zakt met zijn neusje naar de handen toe en zijn gewicht lijkt netjes verdeeld. Van mij zou je je teugels nog iets meer op mogen pakken en hem zo zacht proberen te blijven rijden. Vind je dit toch prettiger, probeer dan je polsen zo rechtop te zetten dat je duimen boven zijn. Je kantelt ze nu wat waardoor je lijn bit-elleboog "breekt". Is hij iets overbouwd? Op de overige 2 foto's loopt hij wat teveel op de voorhand

Bedankt voor je feedback. Ze is inderdaad wat overbouwd. Inmiddels train ik haar al wat meer opgericht, maar houdt ik wel de lengte in haar hals. De lijn bit/elleboog moet ik zeker in de gaten blijven houden!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:37

S_en_Z schreef:
Tot halverwege pag. 18 gedaan. Kijk later de rest even af :)

Ik was onderaan pagina 9 en je hebt mij overgeslagen :o

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:49

Ben op vakantie, dus lees alleen mee, maar kruip toch even uit mijn meeleesmodus.

Babootje, waarom mag het aanleuningsprobleem van jou niet zo lang duren? Ben erg benieuwd naar je motivatie. Slof adviseren (zeker via internet) vind ik erg risicovol. Rijden met een slof kan helpen, maar is erg lastig. Vastzetten, blokkeren, niet snel genoeg reageren, slof op lengte houden, ruimte geven voor buiging. Ik vind het complex. Niet aan beginnen zonder veel ervaring of goede begeleiding. Veel ruiters die ik naar de slof zie graaien hopen op een snelle oplossing, maar zijn uiteindelijk langer bezig om de sloffouten er weer uit te rijden dan wanneer ze wat geduld hadden gehad en meer aandacht voor de rijtechniek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:24

shirleyp schreef:
Ben op vakantie, dus lees alleen mee, maar kruip toch even uit mijn meeleesmodus.

Babootje, waarom mag het aanleuningsprobleem van jou niet zo lang duren? Ben erg benieuwd naar je motivatie. Slof adviseren (zeker via internet) vind ik erg risicovol. Rijden met een slof kan helpen, maar is erg lastig. Vastzetten, blokkeren, niet snel genoeg reageren, slof op lengte houden, ruimte geven voor buiging. Ik vind het complex. Niet aan beginnen zonder veel ervaring of goede begeleiding. Veel ruiters die ik naar de slof zie graaien hopen op een snelle oplossing, maar zijn uiteindelijk langer bezig om de sloffouten er weer uit te rijden dan wanneer ze wat geduld hadden gehad en meer aandacht voor de rijtechniek.

Ik ben het met je eens dat je een slof met beleid moet toepassen, maar dat is aan iedereen om zelf te beoordelen. Als je daar geen ervaring in hebt, zoek dan goede begeleiding. Dit aanleuningsprobleem mag niet te lang duren simpelweg omdat er zo niet te rijden valt. Het een vloeit voort uit het ander.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:36

nombrado schreef:

Kan het hoogste punt in het met rood aangegeven bot in de achterhand ook zakken?

(Ben een leek wat betreft anatomie :o )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:40

@Megan: je bedoelt het bekken. Dat zakt niet maar kantelt bij het verder naar het achterbeen brengen van het gewicht. Je kunt je voorstellen dat daardoor ook de rugspier aanspant,

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:58

Maar als het kantelt, is dat hoogste punt dan lager dan wanneer het niet kantelt? Of veranderd dat hoogtepunt niet wanneer er meer gedragen wordt?

Nb. Als ik dat anatomische plaatje met de hierboven gequote rijfoto van mij vergelijk, is dat punt hoog bij mijn merrie. Ik vroeg mij dus af, of dat punt lager wordt naar mate ze meer gaat dragen. Of blijft dat punt altijd hoog, ondanks het (meer) dragen?! (Of misschien vergelijk is twee verschillende anatomische punten?! Zo ook best kunnen :') )