Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:35

Beste HC,

je schrijfstijl vind ik zo jammer! Je zult best kennis hebben, gezien je site, maar je hebt naar mijn gevoel gewoon een dictators-schrijfstijl. Je gaat totaal voorbij aan wat anderen aandragen....iets wat veel meer mensen afstoot dan aantrekt.

Huertecilla schreef:
Off topic:
Aan de dames die hier onbeteugeld naar mij ~~}> ; stap twee is het gevoel van onbehagen wat jullie afreageren herleiden naar waar het vandaan komt :)*

Wat wil je nu zeggen? Ik maak er het volgende uit op; 'jullie reageren fel, dus jullie weten dat jullie je paard verkeerd benaderen'
Ik persoonlijk reageer fel, omdat ik onwaarheden zie in je posts. Daar ga je echter aan voorbij; je blijft vasthouden aan die onwaarheden. Jammer. Jammer voor jou geeft Actie Reactie. Als je voor jouw gevoel zo persoonlijk wordt beledigt, vraag je dan eens af hoe dat komt ;)

Citaat:
Zijdelings verwant aan het topic:
Als je integer aardig en invoelend bent, doe je jouw paard geen pijn om af te dwingen wat jij wil.

Dan deze zin; naar mijn mening heeft dit níets met optoming te maken; met het scherpste bit kan een rustig meevoelend persoon een paard zonder enkel pijntje rondsturen. Waardoor deze zin niet binnen deze discussie past.

Citaat:
Wil je dat níet.
Voor wie niet graag diens paard pijn doet en graag wat anders wil dan traditioneel wordt aangeboden, heb ik een stuk kennis belangenloos op het web gedeeld; homocaballus.eu

Je stelt volgens mij dat mensen die níet jouw manier volgen, hun paarden graag pijn doen. Dit is dus weer zo'n zin waarmee je een hoop mensen van je weg jaagd.

Citaat:
On topic een tópdag hier !!
Bij de boktster die hier voor les is, is een bák met muntjes gevallen vandaag *\o/*
Omdat ze ´op een rijdende trein´ zit met haar paard, ze samen een stuk ervaringsgeschiedenis hebben wat niet ontleerd kan worden, is optomingsloos buiten daarmee een paar bruggen te ver, maar met een Cook optoming moet het veilig mogelijk zijn in een toekomst.
Dat is voor mij nu een krent uit de grijze ruiterijpap welke de opzet van de website en de persoonlijk beledigend bedoelde opmerkingen op Bokt meer dan waard maakt +:)+

Altijd geweldig een ander vooruit te helpen, maar ik hoop dat je (ooit) zult inzien dat jouw manier van opstellen nu eenmaal een hele hoop weerstand oproept. Jammer, maar hier zul jij meer last van hebben dan ik.
Laat ik je in ieder geval verstellen dat jouw manier niet de enige weg naar Rome is....ook niet per definitie de beste/ snelste. Houd dat in je achterhoofd, en mischien kom ik dan nog eens een andere toon in je post tegen. En kunnen we werkelijk van je kennis genieten.
Voor nu vind ik het erg jammer dat je wéér een discussie zo negatief rond jouw persoon trekt....

SienenIvo schreef:

Ik vind het geweldig wat zij met haar paard kan! Maar ook zij kiest voor veiligheid; pas geleden had ze nog een fototopic geplaatst waarin ze aangaf buiten met hoofdstel te rijden ;) En laat dát nu het discussiepunt hier zijn.

SienenIvo

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:37

Ik vind het ook heel knap wat zij doet,maar ik bedoel dat zij het wel veilig doet!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:42

StefenYnia schreef:
SienenIvo schreef:

Hardstikke leuke demonstratie, niets mis mee. In de bak, met cap op. Niets mis mee op zich.

Ik ben ook niet tegen neckropes. Maar. 'There's a time and a place for everything.' Het fimpje hierboven is een uitstekend voorbeeld van een goede tijd, een goede plek.

Waar ik mee zit, is dat ik momenteel word uitgekafferd door een of andere hittepetit die samen met zijn aanhangers denkt mij even de les te leren en mij beschuldigd van praktijken waar ik niets mee te maken heb. En dat pik ik niet. Van niemand. Zeker als er niet wordt geluisterd naar wat ik zelf aangeef.

Trek het je niet aan, dat hebben meer bokkers meegemaakt :D . Gewoon negeren die hap, dat werkt het best ;). Hetzelfde geldt voor zijn volgers, het is net een sekte :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 10-04-12 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:43

StefenYnia:

Heb ik je beschuldigd?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:17

Huertecilla schreef:
Trek je dit gerust aan en ..... verbeter je paard; begin bij jezelf +:)+

Als we honden zonder prikband en met klikker betrouwbaar veilig kunnen beleren, waarom dan bit/spoor/zweep bij paardrijden wat we nota bene ´edel´noemen?

Volgens mij is dit niet persoonlijk naar Stefenynia bedoelt? of lees ik het verkeerd?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:17

SienenIvo schreef:
StefenYnia:

Heb ik je beschuldigd?

Errr, nee? Even lezen, meid. HC is degene die met beschuldigende stelling gooit, niet jij. ;-)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:19

Sorry hoor! :o

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:20

nobel1 schreef:
Huertecilla schreef:
Trek je dit gerust aan en ..... verbeter je paard; begin bij jezelf +:)+

Als we honden zonder prikband en met klikker betrouwbaar veilig kunnen beleren, waarom dan bit/spoor/zweep bij paardrijden wat we nota bene ´edel´noemen?

Volgens mij is dit niet persoonlijk naar Stefenynia bedoelt? of lees ik het verkeerd?

Het is bedoeld aan iedereen die 'tegen' hem is. HC lijkt de mening bedeeld te zijn, dat als je ZIJN weg niet volgt, je bij voorbaat dus je paard mishandeld; Het scherpste bit gebruikt, je paard verrot schopt met sporen, en met een zweep slaat tot de striemen erop staan... dit heeft hij ook al in PB naar mij gestuurd. Ik heb meermaals uitgelegd dat ik niet eens sporen heb (laat staan gebruik) en dat mijn paard een zweep ziet als een kriebel stokje waar ze af en toe met NH mee gekriebelt wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:02

StefenYnia,
Lekker laten banketstaaf, je kan vast wel zijn berichten (en die van anderen) op de juiste waarde schatten. :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:11

Het is inderdaad net een sekte. Heb nog nooit zoiets meegemaakt! Denk ook dat dat waarschijnlijk de grootste reden is waarom ik zo verontwaardigd ben geweest. Nog nooit eerder ben ik van dierenmishandeling beschuldigd. ;-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:22

StefenYnia schreef:
cherie78 schreef:
Hier kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn +:)+

Wederom mijn vraag, mag ik vragen waarom je deze post zo goed vind? Ik ben nieuwsgierig te weten wat de motivatie is.

Mijn motivatie is, dat een paard ook op andere manieren kan leren; "je krijgt wat je beloont" is daar een mooi voorbeeld van. Allemaal te zien op zijn site.

Maar ik denk, zonder verder iemand aan te willen vallen, dat het nogal confronterend is om te zien en te lezen dat het ook heel anders kan.

Dit topic gaat over "zonder hoofdstel op buitenrit" en juist dit is wat Huertecilla dus overduidelijk laat zien.
Een mens is nogal gauw geneigd om "controle" te willen en datgene wat Huertecilla laat zien is overduidelijk de BEREIDHEID van een paard om mee te willen werken.
Dat er een aanwijsstokje wordt gebruikt, wordt al door een aantal over gevallen, terwijl de meeste rijden met trens/stang, sporen, zweep in allerlei maten, bijzetteugels, martingaal, thiedeman en last but nog least de slof

Maar het is wel stof tot nadenken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:25

Cherie78,
Het lijkt me niet verstandig, als alle bokkers (en andere ruiters) ineens zonder hoofdstel op buitenrit gaan in Nederland :D .
Ik deed dat soort onzin (vroeger) ook wel met mijn pony, dat vond ik stoer, kijk eens hoe goed mijn pony naar mij luistert, ik heb geen zadel of hoofdstel nodig. Later wordt je ouder, dus wijzer. Zonder hoofdstel is leuk: in de bak, maar niet op de openbare weg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:30

Electra63 schreef:
Cherie78,
Het lijkt me niet verstandig, als alle bokkers (en andere ruiters) ineens zonder hoofdstel op buitenrit gaan in Nederland :D .
Ik deed dat soort onzin (vroeger) ook wel met mijn pony, dat vond ik stoer, kijk eens hoe goed mijn pony naar mij luistert, ik heb geen zadel of hoofdstel nodig. Later wordt je ouder, dus wijzer. Zonder hoofdstel is leuk: in de bak, maar niet op de openbare weg.

Voor het overgrote deel van rijdend Nederland (waaronder ook mijzelf) is het inderdaad niet verstandig op de openbare weg te komen zonder hoofdstel.
Daar ben ik het volledig mee eens.

Neemt niet weg, dat het wel anders mogelijk is, maar dan zal er toch een samenwerking met een paard verlangd worden, die verder gaat dan de meesten van ons kunnen bevatten.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:31

cherie78 schreef:
StefenYnia schreef:
Wederom mijn vraag, mag ik vragen waarom je deze post zo goed vind? Ik ben nieuwsgierig te weten wat de motivatie is.

Mijn motivatie is, dat een paard ook op andere manieren kan leren; "je krijgt wat je beloont" is daar een mooi voorbeeld van. Allemaal te zien op zijn site.

Maar ik denk, zonder verder iemand aan te willen vallen, dat het nogal confronterend is om te zien en te lezen dat het ook heel anders kan.

Dit topic gaat over "zonder hoofdstel op buitenrit" en juist dit is wat Huertecilla dus overduidelijk laat zien.
Een mens is nogal gauw geneigd om "controle" te willen en datgene wat Huertecilla laat zien is overduidelijk de BEREIDHEID van een paard om mee te willen werken.
Dat er een aanwijsstokje wordt gebruikt, wordt al door een aantal over gevallen, terwijl de meeste rijden met trens/stang, sporen, zweep in allerlei maten, bijzetteugels, martingaal, thiedeman en last but nog least de slof Toevoeging: Nee, waar over gevallen wordt is dat HC hier gewoon ronduit hypokriet is. Mij wordt verweten dat ik zogenaamd sporen en een zweep gebruik... een 'aanwijsstokje' kan net zo hard als zweep worden gebruikt, net zo goed als dat met een zweep als aanwijsstokje gebruikt kan worden. Als het 1 niet mag/kan, mag/kan het ander ook niet... of is het soms zo dat alleen HC de Grote dit mag...? :P

Dat hoor je mij ook niet zeggen, dat het -niet- anders kan dan met 'traditionele' methodes. Maar mag ik dan vragen, al die keren dat ik HC en zijn volgelingen heb uitgenodigd op de site te kijken die in mijn onderschrift staat, is dat ook gebeurd? Heb jij, Cherie78, uberhaubt op die site gekeken?

Rick Gore geeft zelfs NOG meer text en uitleg over precies dezelfde methodes als HC. Methodes die ik zelf al vanaf het begin bij mijn paard toepas. En toch, zonder mij te kennen. Zonder mijn paard te kennen. Zonder mij uberhaubt met mijn paard te hebben zien werken. Weet HC mij te vertellen dat ik scherpe bitten gebruik, dat ik sporen gebruik, dat ik een zweep gebruik.

Weet je wat het is, het is niet de stof waar hij over praat, het is het feit dat hij niets, maar dan ook echt niets anders wil accepteren, dan zijn eigen mening. En die is dus duidelijk onjuist.

Nogmaals, ik werk niet met scherpe bitten. Nogmaals, ik werk het liefst zonder ook maar iets (Zelfs geen neckrope) om mijn paard haar lijf te hebben. Nogmaals, sporen heb ik niet eens. Nogmaals, een zweep kent ze niet anders dan als een lekker kriebelstokje.

Kan jij mij dan uitleggen, waarom ik, en vele met mij, nog steeds ONTERECHT worden uitgemaakt voor paarden mishandelaars door HC de Grote?
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 10-04-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:38

StefenYnia schreef:
Dat hoor je mij ook niet zeggen, dat het -niet- anders kan dat 'traditionele' methodes. Maar mag ik dan vragen, al die keren dat ik HC en zijn volgelingen heb uitgenodigd op de site te kijken die in mijn onderschrift staat, is dat ook gebeurd? Heb jij, Cherie78, uberhaubt op die site gekeken?

Rick Gore geeft zelfs NOG meer text en uitleg over precies dezelfde methodes als HC. Methodes die ik zelf al vanaf het begin bij mijn paard toepas. En toch, zonder mij te kennen. Zonder mijn paard te kennen. Zonder mij uberhaubt met mijn paard te hebben zien werken. Weet HC mij te vertellen dat ik scherpe bitten gebruik, dat ik sporen gebruik, dat ik een zweep gebruik.

Weet je wat het is, het is niet de stof waar hij over praat, het is het feit dat hij niets, maar dan ook echt niets anders wil accepteren, dan zijn eigen mening. En die is dus duidelijk onjuist.

Nogmaals, ik werk niet met scherpe bitten. Nogmaals, ik werk het liefst zonder ook maar iets (Zelfs geen neckrope) om mijn paard haar lijf te hebben. Nogmaals, sporen heb ik niet eens. Nogmaals, een zweep kent ze niet anders dan als een lekker kriebelstokje.

Kan jij mij dan uitleggen, waarom ik, en vele met mij, nog steeds ONTERECHT worden uitgemaakt voor paarden mishandelaars door HC de Grote?

Zoals ik de post's van Huertecilla lees, heeft hij niemand in het bijzonder aangevallen en uitgemaakt voor dierenmishandelaars.
Hij schrijft alleen op een manier die voor iedereen kan gelden. Dus volgens mij niet in het bijzonder voor jou en jullie.

Ik moet tot mijn schande inderdaad bekennen dat ik nog niet op de door jou genoemde site heb gekeken.
Ik weet wel, dat iedereen die met paarden bezig is, het zo goed mogelijk wil doen.
En als dan ook nog eens blijkt (dit geldt dus niet voor jou persoonlijk, begrijp me goed) dat het inderdaad ook anders kan, veel paardvriendelijker kan, dit best confronterend is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:39

Maar waar halen jullie de onzin vandaan dat Bit/sporen en hulpteugels gelijk staan aan pijn? Dat gaat er bij mij écht niet in hoor :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:47

Marjoow, bitten, sporen en hulpteugels staan inderdaad niet gelijk aan pijn. De meeste ruiters die ze gebruiken wel, die doen het helemaal verkeerd. En daarom ben ik ertegen...

Maar goed, ik ben ook geen fan van HC en zijn posts, alhoewel ik zijn website wel weer leuk vind :=

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:50

cherie78 schreef:
Zoals ik de post's van Huertecilla lees, heeft hij niemand in het bijzonder aangevallen en uitgemaakt voor dierenmishandelaars.
Hij schrijft alleen op een manier die voor iedereen kan gelden. Dus volgens mij niet in het bijzonder voor jou en jullie.

Ik moet tot mijn schande inderdaad bekennen dat ik nog niet op de door jou genoemde site heb gekeken.
Ik weet wel, dat iedereen die met paarden bezig is, het zo goed mogelijk wil doen.
En als dan ook nog eens blijkt (dit geldt dus niet voor jou persoonlijk, begrijp me goed) dat het inderdaad ook anders kan, veel paardvriendelijker kan, dit best confronterend is.

Tja, maar jij hebt geen PB gekregen waar je nog eens even persoonlijk naar je kop werd gegooid dat je zogenaamd sporen/zweep/bit misbruikt. Dat kreeg ik dus wel. Op het moment dat je zoiets in PB naar iemand stuurt... hoe moet iemand het anders opvatten dan persoonlijk?

Ik heb meneer HC de Grote meerdere malen uitgenodigd mijn specifieke vragen te beantwoorden, het enige wat hij doet is met z'n website gooien. Ja, zo kan ik ook van alles claimen, natuurlijk.

Ja, ik ben het 100% eens met de stelling dat het 'anders' kan dan bij -sommige- het geval is. Maar, ik denk ook echt dat steeds meer mensen zich aan het verdiepen zijn in 'paarden psychologie en kudde gedrag'. Maar niet omdat meneer HC de Grote dat zegt - sterker nog, ik denk dat hij het begrip 'paardvriendelijk' meer schade toebrengt dan goed met zijn asociale manier van doen.
Nee, ik denk dat dat veel meer toe te wijden is aan teams als 'Nalanta' en 'Amable' die daadwerkelijk actief clinics geven, die sites creeeren die voor -iedereen- te begrijpen zijn. En mensen als Rick Gore die nog veel duidelijker, in veel beter te begrijpen verwoordingen, dit soort dingen naar mensen brengt.

Als je iets goeds voor het welzijn van paarden wil doen, ECHT iets wil betekenen, dan maak je je kennis toegankelijk voor IEDEREEN, en niet 'een selectief groepje die veel hoger, literair opgeleid zijn en intelligenter zijn'. Ja, ik ben onderzoek naar HC gaan doen. Ik ben zijn berichten aandachtig gaan lezen. En weet je wat ik zie? Ik zie iemand die wappert met een vlag van victorie in de trand van: Kijk mij eens, ik ben zo geweldig, ik kan dit allemaal met mijn paard - maar ja, jullie zijn te dom om dit ooit te begrijpen. Bullshit. Iedereen kan het leren, en als je echt het leven van alle paarden op de wereld wil kunnen beinvloeden, al die dieren wil helpen, dan maak je je informatie toegankelijk voor iedereen, ongeacht leeftijd, intelligentie noem maar op.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:51

Marjoow schreef:
Maar waar halen jullie de onzin vandaan dat Bit/sporen en hulpteugels gelijk staan aan pijn? Dat gaat er bij mij écht niet in hoor :=

Dat bit, gelijk staat aan pijn, is toch al veel langer bekend?
Dat sporen gelijk kunnen staan aan pijn, is toch ook al veel langer bekend?
Dat hulpteugels (het woord zegt het ook nog eens) als hulp dienen omdat blijkbaar alleen teugels niet volstaan op dat moment, is toch ook al veel langer bekend?
En bij het overgrote deel zitten die teugels vast aan een bit, dat is toch ook al veel langer bekend?

Zou je dan nog iets specifieker kunnen vermelden waarom het onzin is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:01

StefenYnia schreef:
cherie78 schreef:

Tja, maar jij hebt geen PB gekregen waar je nog eens even persoonlijk naar je kop werd gegooid dat je zogenaamd sporen/zweep/bit misbruikt. Dat kreeg ik dus wel. Op het moment dat je zoiets in PB naar iemand stuurt... hoe moet iemand het anders opvatten dan persoonlijk?

Ik heb meneer HC de Grote meerdere malen uitgenodigd mijn specifieke vragen te beantwoorden, het enige wat hij doet is met z'n website gooien. Ja, zo kan ik ook van alles claimen, natuurlijk.

Ja, ik ben het 100% eens met de stelling dat het 'anders' kan dan bij -sommige- het geval is. Maar, ik denk ook echt dat steeds meer mensen zich aan het verdiepen zijn in 'paarden psychologie en kudde gedrag'. Maar niet omdat meneer HC de Grote dat zegt - sterker nog, ik denk dat hij het begrip 'paardvriendelijk' meer schade toebrengt dan goed met zijn asociale manier van doen.
Nee, ik denk dat dat veel meer toe te wijden is aan teams als 'Nalanta' en 'Amable' die daadwerkelijk actief clinics geven, die sites creeeren die voor -iedereen- te begrijpen zijn. En mensen als Rick Gore die nog veel duidelijker, in veel beter te begrijpen verwoordingen, dit soort dingen naar mensen brengt.

Als je iets goeds voor het welzijn van paarden wil doen, ECHT iets wil betekenen, dan maak je je kennis toegankelijk voor IEDEREEN, en niet 'een selectief groepje die veel hoger, literair opgeleid zijn en intelligenter zijn'. Ja, ik ben onderzoek naar HC gaan doen. Ik ben zijn berichten aandachtig gaan lezen. En weet je wat ik zie? Ik zie iemand die wappert met een vlag van victorie in de trand van: Kijk mij eens, ik ben zo geweldig, ik kan dit allemaal met mijn paard - maar ja, jullie zijn te dom om dit ooit te begrijpen. Bullshit. Iedereen kan het leren, en als je echt het leven van alle paarden op de wereld wil kunnen beinvloeden, al die dieren wil helpen, dan maak je je informatie toegankelijk voor iedereen, ongeacht leeftijd, intelligentie noem maar op.

Ik neem het ook niet specifiek op voor Huertecilla, daar is hij zelf mans genoeg voor.

En als hij jou inderdaad het zo "persoonlijk" in PB heeft gezegd, is de enige persoon die hierop kan reageren Huerticilla zelf.

Het maakt ook niet uit, wie die ommekeer etc heeft gebracht. Ik las bv de berichten van de schrijfster van het vrijheidsdressuurboek ook heel graag en die hebben mij mede aan het denken gezet.
Ik ben even de naam kwijt, zal eens zoeken.

Weet trouwens niet eens of dat zomaar mag? Ik heb de naam inmiddels gevonden.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 10-04-12 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:05

cherie78 schreef:
Marjoow schreef:

Dat bit, gelijk staat aan pijn, is toch al veel langer bekend?
Dat sporen gelijk kunnen staan aan pijn, is toch ook al veel langer bekend?
Dat hulpteugels (het woord zegt het ook nog eens) als hulp dienen omdat blijkbaar alleen teugels niet volstaan op dat moment, is toch ook al veel langer bekend?
En bij het overgrote deel zitten die teugels vast aan een bit, dat is toch ook al veel langer bekend?

Zou je dan nog iets specifieker kunnen vermelden waarom het onzin is?

Wanneer het gebruikt word op de manier waarop het gebruikt zou moeten worden, doet het geen pijn. Kan me nog een hele fijne fotoreeks herinneren van een paard dat gewurgd werd door een neckrope :=

Een bit geeft DRUK, dat is iets anders dan PIJN.

Het kán met verkeerd gebruik, gelijk staan aan pijn, maar dat is met álles zo.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:07

cherie78 schreef:
StefenYnia schreef:

Ik neem het ook niet specifiek op voor Huertecilla, daar is hij zelf mans genoeg voor.

En als hij jou inderdaad het zo "persoonlijk" in PB heeft gezegd, is de enige persoon die hierop kan reageren Huerticilla zelf.

Het maakt ook niet uit, wie die ommekeer etc heeft gebracht. Ik las bv de berichten van de schrijfster van het vrijheidsdressuurboek ook heel graag en die hebben mij mede aan het denken gezet.
Ik ben even de naam kwijt, zal eens zoeken.

Daar heb ik hem dus al vaak genoeg toe uitgenodigd, maar dan gooit meneer weer met zijn website om mijn oren, zonder ook maar een antwoord te geven. En als hij -echt- denkt dat ik hierdoor door zijn website ga spitten, hetgeen hij wenst, omdat hij van mening is dat net als een paard, een mens ergens voor moet werken (belonging, vast...) - dan heeft hij het dus goed mis.

Ik ken zijn methodes, die methodes heeft hij NIET uitgevonden. Vele gingen hem voor, en van 1 van die mensen ben ik gaan leren, leer ik nogsteeds, zal ik blijven leren tot de oude cowboy uiteindelijk voorgoed de eeuwige graslanden in rijdt. En dan zal ik trachten zijn wijsheden door te geven, mocht daar interesse voor zijn, net als anderen die aan het leren zijn.

Maar ik kan niet leren van iemand die niet luistert, ik kan zo iemand niet serieus nemen, zeker niet, als ik de redenatie van die persoon zie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:12

cherie78 schreef:

Dat er een aanwijsstokje wordt gebruikt, wordt al door een aantal over gevallen, terwijl de meeste rijden met trens/stang, sporen, zweep in allerlei maten, bijzetteugels, martingaal, thiedeman en last but nog least de slof

Het is niet confroterend, want het is niet nieuw. Maar zoals ik ook al een paar keer eerder heb aangegeven; het ene ras is geschikter hiervoor als het andere ras. een haflinger denkt over het algemeen meer voor zichzelf na als een andalusiër. Komt nog eens karakterverschillen, en omgeving verschillen bovenop Gevolg; je kan het neckrope-rijden niet klakkeloos gelijk stellen voor ieder paard. Dát mis ik in de posts van HC.

Moet je langs een drukke weg om in het bos te komen, moet je een neckrope dan nog wíllen proberen? Waar ligt de grens in controle 'willen' en controle 'eisen'? Wat zijn de randvoorwaarden? Ook dit mis ik.

Ik val over het aanwijsstokje, gezien HC zijn niet onder stoelen of banken gestoken aversie voor een zweep..over het algemeen net zo goed een aanwijsstokje.

Ik rijd de haflinger met een stang ja. Vind hij tig keer prettiger als een trens. Zijn karakter en de omgeving is er niet naar om hem op neckrope te rijden. Ben ik nu een 'slechte' ruiter, omdat ik naar het welzijn van dit paard kijk?
De fjorden op mijn werk rijd ik op trens, van hen wordt iedere pas gehoorzaamheid geéist, gezien het werk met, en aanwezigheid van verstandelijk gehandicapten. Ben ik nu een 'slechte' ruiter, omdat ik veiligheid voor de omgeving (de cliënten) voorop stel?
Het manegepaard rijd ik in de les op neckrope, buiten op trens omdat ik buiten een noodrem wil. Ben ik een 'slechte' ruiter door te erkennen dat dit paard sneller stopt op bit, waardoor ik zijn, mijn en anderen hun veiligheid buiten kan waarborgen?

Dat is namelijk precies wat er gesuggereert wordt. Dat is ook precies de reden waarom ik me niet laat overschreeuwen.

Rijd normaal, en het scherpste bit levert geen pijn/ stress op. Rijd als een idioot, en zelfs de neckrope kan het paard in paniek brengen. Helaas is dit 1 van de punten waar klakkeloos aan voorbij gegaan wordt. Paardvriendelijkheid is niet enkelt af te meten aan optoming ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:14

Marjoow schreef:
Wanneer het gebruikt word op de manier waarop het gebruikt zou moeten worden, doet het geen pijn. Kan me nog een hele fijne fotoreeks herinneren van een paard dat gewurgd werd door een neckrope :=

Een bit geeft DRUK, dat is iets anders dan PIJN.

Het kán met verkeerd gebruik, gelijk staan aan pijn, maar dat is met álles zo.

Een bit geeft DRUK op één van de gevoeligste plaatsen die een paard heeft, nl de lagen, waarin allerlei zenuwen samenkomen.
Zelfs de allerlichtste DRUK staat gelijk aan pijn.

Als iemand dat beseft, is het behoorlijk confronterend. Tenminste voor mij wel.

En het is nu éénmaal "klassiek" om te denken, dat een paard MOET LUISTEREN.
Is het niet goedschiks, dan maar "kwaadschiks"
Snap je wat ik bedoel?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:16

HC zal wel blij zijn, nu er zoveel over hem wordt gesproken in dit topic. :D
Nog meer mensen die zijn website gaan bekijken.
Heb ik net gedaan, best interessant.