[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:22

Yamcha schreef:
Alle 3 correct, dat is zo antagonisten werken.

@ lovelys: wat goed dat je het geprobeerd hebt!!! +:)+

Kán een buikspier dan aangespannen zijn en het paard de rug wegdrukken?

@Ymcha: Dank je wel :o

Dat vind ik een moeilijk. Als ik mijzelf weer ff met een paard vergelijk :') Dan zeg ik nee, want van mijn cesartherapeut moet ik mijn diepe buikspieren gebruiken om mijn rug wat boller te krijgen. Als ik op mijn handen en knieen ga zitten en mijn buikspieren aanspan dan kan ik erg moeilijk ook nog mijn rug hol maken.

Anoniem

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:28

Op dat punt mag je jezelf best vergelijken met een paard, bij ons werkt het precies hetzelfde :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:28

Sharona95 schreef:
ik heb een poging gedaan tot rechtzetten, en even de lijnen bij de benen neer gezet, wat betekend dit dan? ik zag het eerder in dit topic voorbij komen? ging ook over het stuwend en dragend

Afbeelding

dit snap ik dus echt niet, die streepjes. Want zoals ik hier begrijp is dit dus een stuwend paard en geen dragend, omdat je schuine streepjes kan zetten ?
Dan kun je bij ieder dravend paard wel streepjes gaan zetten, want ieder normaal dravend paard doet dit toch? Wanneer je een paard in piaffe ziet zie je alleen
een rechte lijn, omdat dat paard niet tot nauwelijks vooruit gaat en het been dus ook niet hoeft te verplaatsen.

Kan iemand mij dit uitleggen? Of zit ik er gewoon compleet naast en snap ik het gewoon niet? :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:29

Heb trouwens ook gisteren een foto van Beau en mij op de website van onze vereniging gevonden. Leuk beenwerk, maar ergens klopt er iets niet aan, of zit ik nu te mieren?
Wat vinden jullie? Wat klopt hier niet aan of zie ik nu spoken? Jammer genoeg wel een kleine foto.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:32

Bitje: je snapt het prima. Waaraan kunnen we het wel zien?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:38

Yamcha schreef:
Bitje: je snapt het prima. Waaraan kunnen we het wel zien?

Wanneer een paard dragend is? Ik denk dat vooral te zien aan de 'opwaardse' houding en een goed onderkomend achterhand met een wat
bolle rug. Wanneer een paard dat doet, vind ik het dragend. Wanneer ik een paard zie die uit elkaar valt of op de voorhand loopt, paarden
met een holle of weggedrukte rug zie ik dat als een paard wat dus niet draagt.
Een stuwend paard denk ik te zien als een paard wat zijn rug weg drukt en zijn onderhals aanspant en zo probeerd te bewegen met stuwende,
ja hoe kun je het anders benoemen? Bewegingen.

Zo denk ik dus, maar ik kan er compleet naast zitten hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:44

Het opbollen deel is goed, het stukje achterbeen ook, maar waarom? Waar komt dat vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:55

Bitje, ik vind haar achter niet onderkomen. Het beenwerk ziet er goed uit, maar de bekken moeten meer gekanteld.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:17

Yamcha schreef:
Het opbollen deel is goed, het stukje achterbeen ook, maar waarom? Waar komt dat vandaan?

even een foto van mijzelf er bij gepakt, mijn houding is hier alles behalve netjes, maar dit was wel 1 van mijn beste wedstrijden en ik vind hem
hier aardig goed dragen. Oke ik zal een poging doen :')

Afbeelding
Ik zie hier een actieve achterhand, die goed ondertreed of gaat ondertreden want hij zit nog niet in dat standpunt. Ik zie een bolle rug en zie hem
echt vanuit achteren activeren en de voorhand zo wat omhoog liften. Ook vind ik de halshouding hier wel netjes zo, stukje achter de oren hoogste
punt en neusje net iets voor of op de loodlijn. Ik vind hem hier ook niet op de voorhand vallen waardoor hij zijn voorbenen goed vrij kan bewegen en
uitslaan voor in de uitgestrekte draf. Ook zie je hier (beetje wazig door die regen) dat hij de buikspieren aanspant.

Heb ik het een beetje goed? :D
Zal ook even 1 opzoeken waar ik dus hem niet dragend vind :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:19

Joolien schreef:
Bitje, ik vind haar achter niet onderkomen. Het beenwerk ziet er goed uit, maar de bekken moeten meer gekanteld.

ja je hebt gelijk inderdaad, vergeleken zijn voorhand blijft die achterhand wat achter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:21

Ik vind juist deze middendraf stuwend. Het lijkt wel of hij echt voorwaarts gaat, terwijl dit niet echt de bedoeling is. Voorwaarts = stuwend. Kan niet anders. Als ik zo kijk naar een correcte uitgestrekte draf (foto hiervan in het topic, van geloof ik Totilas) is dat erg anders.

Geen idee of het waar is wat ik vind trouwens! :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

maar is stuwend per definitie slecht(er)?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

Zijn jullie ondertussen al een middendraf foto tegen gekomen waarbij het paard echt draagt? :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:23

themuisje schreef:
Zijn jullie ondertussen al een middendraf foto tegen gekomen waarbij het paard echt draagt? :D

als ik het zo lees kan dat dus bijna niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:24

themuisje schreef:

Volgens mij kan dat neit eens :') Maar het is natuurlijk zo dat een middendraf een stuwende gang is dus tot waar kan een paard dragen in een middendraf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:25

_Bitje_ schreef:
themuisje schreef:

als ik het zo lees kan dat dus bijna niet :')

Nope :) een paard dat echt draagt komt namelijk niet vooruit. Dat gaat alleen opwaarts (piaffe) Zodra een paard voorwaarts moet kan het niet anders dan stuwen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:26

Joolien schreef:
themuisje schreef:

Volgens mij kan dat neit eens :') Maar het is natuurlijk zo dat een middendraf een stuwende gang is dus tot waar kan een paard dragen in een middendraf.

Ik snap er dus echt niks meer van, in het begin word stuwend als verkeerd gerekend, maar dat is dus helemaal niet zo?
snap t niet :')

996981

Joolien schreef:
themuisje schreef:

Dat is precies wat ik hier al meerder malen heb aangekaart. Maar men blijft hier draf foto's beoordelen, en blijven tot de conclusie komen dat het paard stuwt. Goh! :')

Anoniem

Haha nee stuwend moet altijd omdat stuwend voorwaarts is. Gosh hoe kan ik dat uitleggen op internet... :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:27

_Bitje_ schreef:
Ik snap er dus echt niks meer van, in het begin word stuwend als verkeerd gerekend, maar dat is dus helemaal niet zo?

Stuwen kan gepaard gaan met dragen :) daar werk je ook naar toe. Een paard dat minder gaat stuwen en meer gaat dragen gaat minder op de voorhand en komt beter in horizontaal evenwicht. En dat is wat je wil. Maar ook een paard in horizontaal evenwicht stuwt :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:28

themuisje schreef:
_Bitje_ schreef:

Stuwen kan gepaard gaan met dragen :) daar werk je ook naar toe. Een paard dat minder gaat stuwen en meer gaat dragen gaat minder op de voorhand en komt beter in horizontaal evenwicht. En dat is wat je wil. Maar ook een paard in horizontaal evenwicht stuwt :j

En is dat dan ook per definitie meer verzameling? Of dat niet?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:29

themuisje schreef:
_Bitje_ schreef:

dus wat ik nu begrijp is dat stuwend helemaal niet verkeerd is?

Beau stuwt dus op die foto, maar dat is verder niet verkeerd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:30

Een paard dat in horizontaal evenwicht gaat neigt inderdaad meer naar verzameling dan een paard dat op de voorhand loopt! Snelle redenatie :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:32

_Bitje_ schreef:
Beau stuwt dus op die foto, maar dat is verder niet verkeerd?

Wat ik op deze foto zie rijd je hem teveel naar voren. In het vertrekken gaat hij dan nog opwaarts, maar zodra de kracht van het wegrijden uit het achterbeen is zal hij op de voorhand gaan. Meer geleidelijk heen rijden, zodat hij niet over het tempo gaat :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:33

Kun je beau in het terugrijden ook klein en snel houden? zonder dat het ritme veranderd? :)