[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:34

Anouki: grappig, heb de bak herkend, ik maak daar schoon en heb laatst de letters en bakrand onder handen genomen :D

Anoukie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:38

Oh ja? Geen idee dat die ook onder handen genomen werden :D.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:46

Haha, nee, normaal niet hoor, maar vond ze zo smerig en had de kantines ed al gedaan, dus ging ik dat maar 'ff' doen..

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:57

Hoi ik heb een vraagje,
Ik heb nu al ongeveer 2 jaar een verzorgpaardje.
Hij loopt bijna uit zichzelf aan de teugel.
In stap en galop gaat dit goed maar in draf neemt hij zijn achterhand niet mee.
Hij heeft een zwakke achterhand.
Hij heeft ooit een blessure aan zijn spronggewricht gehad, speelt soms op.
In draf worden zijn worden te kort( hij stapt niet meer over), hij gebruikt zijn achterhand dan niet.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn achter hand meer gaat gebruiken?
Btw sorry voor kwaliteit.

In galop:Ik zit te veel voorover en heb te strenge binnenteugel (ben ik aan het afleren)
Afbeelding
Draf: Best te vrede maar weer die achterhand..
[img]http://i40.tinypic.com/2vjez5x.jpg[img]
Draf: Ik moet hak omlaag doen en weer te streng in binnenteugel
Afbeelding

xx

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:11

sorry fout bij 2e plaatje:
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:14

bertie schreef:
cp112 schreef:
Wat er net gezegd werd ovr mn tinker qua impuls klopt helemaal. Goed gezien zo van een foto. Hij wordt soms wat hangerig op het been en moet dan net even wat actiever. Verliest dan impuls en komt dan wat achter de LL. Hij moet meer naar de hand toe gereden worden :)
Maar, hij is 3,5 dus mag hij zulke impulsverlies foutjes nog maken :)

Hm .. >;)

3,5 jaar is nog heel jong! :roll:
Ik vind het altijd héél belangrijk dat een paard het inrijden met speels gemak aan moet kunnen.
Als je nu impulsproblemen hebt kun je je afvragen of de conditie van je paard wel voldoende is op dit moment. Zéker met deze leeftijd!
Je paard leert nu al verkeerde dingen aan. Dat moet je later weer gaan corrigeren ..
Wat zonde! -O-

Eh, hij is bijna 4, mag die toch best wat doen ( ok hij staat alweer een maand stil inmiddels :y)).
Ik eg niet dat er direct impuls'verlies' is, dat kwam .misschien wat verkeerd over. Alleen dat wij juist daaraan werken. Het van achter naar voor rijden, met je been naar je hand toe, dat koppie doe ik niet zoveel aan, nageeflijk wilhij wel. Alleen als we dus wat te weinig impuls hebben verlies ik het contact van voren en komt hij achter de LL.

Fotos zijn overigens van een onderling wedstrijdje 15 januari. Ik mag geen hengst starten dus start niet officieel. Dat wil ik volgend jaar gaan doen. Tot die tijd rijden we lekker ontspannen in de bak en maken bosritjes :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:17

Overigens zei je dat ik hem nu verkeerde dingen aanleer en later moet corrigeren, dat is natuurlijk niet zo. Ik leer hem niet impulsfouten te maken. Hij is van zichelf niet het meest voorwaartse paard. Dus waar wij het meest aan werken is voorwaarts en impuls houden. Leer hem dus absoluut niet wat jij in mijn bovenstaande quote zegt.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:05

Goed, ik ga ook maar eens een poging doen.
Dit was gisteren. Ik rij hem een dik jaar nu en bijna een jaar serieus. Ik kwam toen ik begon recht van de manege af. Pony is een 6 jarige Haflinger.
De laatste keer dat ik er op had gereden was in de kerstvakantie en toen ben ik heel hard gevallen, dus ik was al blij dat ie liep. Hij was gisteren wel een beetje hangerig en druk.

Afbeelding

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:40

pffffffffffff wat een bijlees werk, ik ga niet op alles reageren, maar ga vanaf nu proberen om zo veel mogenlijk te reageren.

Even wat anders ik ben dus op zoek naar een instructeur omgeving noord-holland
Als iemand iets weet graag pb

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:51

bertie schreef:
Esmeelover9 schreef:
Nog een fotootjee van mijn pony,, :

Afbeelding
(Alweer een tijd geleden trouwens!!)

Haha, dat ik-mag-niet-naar-beneden-kijken hoofd van jou! <3
Welsh? Echt een ponyplaatje dat je op wedstrijden héél veel ziet maar waar dressuurmatig wel wat aan kan gebeuren. Alleen dat koppie-erop is niet genoeg. Het gaat NIET om het plaatje alleen.

De gewrichten mogen wel mee gebogen. Hoge achterhand. Stugge aanleuning.
Wél neusje er mooi uit! :j
EN .. daarover hebben we het in dit topic nog niet gehad, een (zo te zien) zwakke lendenpartij. Dat laatste kun je zien als teken van gebrek aan gymnastiserende arbeid, en een teveel aan plaatje-rijden.
Je zult je punten er wel mee krijgen, daar niet van. Het is een dilemma van heel veel juryleden dat ze hier niet doorheen durven prikken. Ik zeg bewust 'durven', want ik hoor wat de juryleden onder elkaar bespreken.
Je kunt de pony voor wat betreft de punten zomaar naar de M of Z rijden.
Maar dan maar hopen dat het geen stakende pony wordt omdat er rugklachten ontstaan .. /3

In het meest zou je wel gelijk kunnen hebben maar een paar dingen zeg je wel onterecht vind ik.
Aanleuning is thuis & op concour eigenlijk altijd wel goed want heb eigenlijk nog nooit lager dan een 7 daarvoor gehad (dat moet wel betekenen dat de jury's het ''nog iets beter dan goed vinden'', was het echt stug zou je daar wel een lager cijfer voor krijgen.
Hij is gevoelig in zijn rug, dat weet ik, maar thuis rijd ik hem ook gewoon lekker over de rug.
Doe ook vooral overgangen, tempowisselingen, schoudervoor, stelling & buigen enzo..
Aan plaatje rijden; okee, lijkt me logisch dat je hem ''aan de teugel'' moet rijden op wedstrijd, anders berijk je daar niks.
Als jury's het plaatje niet helemaal fijn vinden, dan ''durven'' ze er misschien niet door te prikken maar als ze het niet fijn vinden dan krijg je niet ZOVEEL punten lijkt mij dan ik nu heb..
Maar wat zou ik er volgens jou beter aan doen, zonder wat ik al doe?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:08

R_ali_R schreef:
pffffffffffff wat een bijlees werk, ik ga niet op alles reageren, maar ga vanaf nu proberen om zo veel mogenlijk te reageren.

Noord-Holland is groot. Mare ik doe een deel daarvan wel, maar waar woon je?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:15

Veulen84 schreef:
R_ali_R schreef:

Noord-Holland is groot. Mare ik doe een deel daarvan wel, maar waar woon je?

Er komt iemand van uit noord Holland lessen in Brabant bij den Bosch.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:40

cp112 schreef:
Overigens zei je dat ik hem nu verkeerde dingen aanleer en later moet corrigeren, dat is natuurlijk niet zo. Ik leer hem niet impulsfouten te maken. Hij is van zichelf niet het meest voorwaartse paard. Dus waar wij het meest aan werken is voorwaarts en impuls houden. Leer hem dus absoluut niet wat jij in mijn bovenstaande quote zegt.

Nou, wat je hem aanleert is dat hij ZO diep mag lopen, bijvoorbeeld. /3
Voor je het weet is het een aangeleerde houding, waar je hem niet meer zo gemakkelijk uit krijgt. Vandaar mijn opmerking over 'corrigeren'.
Liever de voorwaarden scheppen om de leermomenten optimaal te maken. Iets meer tijd investeren in het opbouwen van conditie. Naast een fiets, bijvoorbeeld. :j

Bij een jong paard (3,5 .. bijna 4 is nog steeds JONG) mag impulsverlies eigenlijk nooit een issue zijn. Zodra er impulsverlies optreedt is er kennelijk al vermoeidheid opgetreden, en ben je dus al over zijn grenzen aan het gaan.
JUIST voor jonge paarden is het ZO belangrijk dat alles met BLIJHEID wordt aangeleerd. Met speels gemak.

Omdat dit jonge paard al ZO zijn eigen hoofd-hals niet weet te dragen heb ik gezegd dat je hem NU al iets verkeerds aanleert.
Je zegt nageeflijkheid het punt niet zozeer is. Maar toch geloof ik dat je paard NIET nageeflijk is. Het gaat niet om die halshouding, het gaat in het totaalbeeld om het op eigen benen lopen, het dragen van eigen hoofd en hals, de schwung, de durchlässigkeit. Het HELE plaatje, DAT is nageeflijkheid. Niet dat ene knikje dat je voelt.
Je ervaart door dat knikje misschien dat je paard nageeft .. maar dan ben je er niet. Heb je nog contact? Wil hij zijn neus naar voren doen als jij je hand 10 cm naar voren schuift? En heb je dan nog stééds contact? En loopt je paard dan nog steeds op eigen benen?
Zo van de plaatjes durf ik wel te zeggen dat aan dit soort voorwaarden voor 'aan de teugel' niet is voldaan.
En daarom zeg ik dat je je paard nu al verkeerde dingen aanleert.
Het is zo jammer, want het kan anders. Oók met een Tinker! +:)+

Er kwam een quadrantje voorbij: bewust/ onbewust versus bekwaam/ onbekwaanm.
Er zijn vier mogelijkheden:
- bewust bekwaam (ik weet dat ik dit kan)
- bewust onbekwaam (ik weet dat ik dit niet kan)
- onbewust bekwaam (heeee! Wat zeg je daar nu? IK? WOW!)
- onbewust onbekwaam (hm .. ik herken mezelf totaal niet in wat je zegt)

Begrijp me goed, dat je je paard niet de goede dingen aanleert zeg ik niet als verwijt, en je hoeft jezelf ook niets te verwijten. Ik denk dat je op dit gebied op dit moment nog in het 'onbewust onbekwame' deel zit. Daar is NIETS mis mee +:)+
Misschien kan wat ik zeg je helpen om er op een andere manier naar te kijken en er iets uit te leren. :)
En als dát het resultaat is, dan ben IK blij! *\o/*

Succes! *\o/*
Laatst bijgewerkt door bertie op 23-02-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:51

Esmeelover, weet dat het moeilijk is, maar....

(Bertie even stukje quote van jou geleend...Vond hem zo passend. )

Begrijp me goed, ik zeg dit niet als verwijt, en je hoeft jezelf ook niets te verwijten.
Misschien kan wat ik zeg je helpen om er op een andere manier naar te kijken en er iets uit te leren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:01

xSimonee schreef:
Dit was gisteren. Ik rij hem een dik jaar nu en bijna een jaar serieus. Ik kwam toen ik begon recht van de manege af. Pony is een 6 jarige Haflinger.
De laatste keer dat ik er op had gereden was in de kerstvakantie en toen ben ik heel hard gevallen, dus ik was al blij dat ie liep. Hij was gisteren wel een beetje hangerig en druk.

Afbeelding

Wat is er gebeurd dat je er af bent gevallen? :=
Ben ik heel nieuwsgierig naar!

Ik zie: een bezwete Haf, op de voorhand, mét martingaal, en een amazone die er best netjes op zit! :=

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:07

bertie schreef:
xSimonee schreef:

Afbeelding

Ik zie: een bezwete Haf, op de voorhand, mét martingaal, en een amazone die er best netjes op zit! :=

Zn kop ging tussen zn benen, kont omhoog en daar ging pony. Hij had een week stilgestaan en het was koud dus hij was druk en toen ik ging draven werd ie gek :')
Hij bokt wel vaker, maar ik was er even niet op voor bereid. Dus ik hang er half aan, wil weer terug gaan zitten, bokt ie nog 3x en toen lag ik in het zand.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:03

Bertie, mooi met die 4 benoemingen...

Geen filmmateriaal van de les, terwijl deze prima ging met instructrice erbij. Daarvoor gigantische rodeo gehad, heb 4-5 keer de bak van heel hoog en snel gezien, toen maar afgestapt, 10 minuutjes gegalopeerd en toen weer erop gegaan(toen was instructrice er ook). Ze bleef in 1 bepaalde hoek spoken, maar door haar volle aandacht te vragen constant, fijn kunnen rijden. Niet zo als gepland, maar dat gaat het nou eenmaal nooit :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:13

We hebben het in het vorige topic eens gehad over topics die wel wat positieve input kunnen gebruiken.
Dezelijkt me een kandidaat.
Voor het paard. |(

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:17

Is dat niet de zelfde bak als dat andere topic? Iig dat lijkt mij zo als ik haar profiel bekijk.
Wat mij wel opvalt, is dat als er zulke topics zijn met volwassen ruiters, het vaak belgen zijn? Absoluut niet aanvallend bedoeld mochten er hier belgen zitten, maar bovenstaand en eerder besproken topic waren dat wel.

Edit: het is de zelfde....blond momentje :Y)
Laatst bijgewerkt door Mizsz_Kitty op 23-02-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:23

xSimonee schreef:
bertie schreef:

Zn kop ging tussen zn benen, kont omhoog en daar ging pony. Hij had een week stilgestaan en het was koud dus hij was druk en toen ik ging draven werd ie gek :')
Hij bokt wel vaker, maar ik was er even niet op voor bereid. Dus ik hang er half aan, wil weer terug gaan zitten, bokt ie nog 3x en toen lag ik in het zand.

Oh, haha.
Niet zo handig om er op te kruipen als hij een week had stil gestaan. /3
Héél begrijpelijk.
Geen rijtechnisch probleem, als ik het zo lees. Gelukkig maar! +:)+
Pfff! Misschien de volgende keer even longeren.

Wat ik héél mooi vind van de foto is de manier waarop je naar voren kijkt! Echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou kunnen *\o/* , terwijl het voor ZOveel ruiters ZO moeilijk is! ~~}>

Rest nog wel de vraag: waarom gebruik je die martingaal? Het kan iets zeggen over je pony, of over je manier van rijden, of over .. (vul zelf maar in) :?
De foto zelf geeft geen reden voor een martingaal. :n

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:32

Volgens mij is het niveau wat betreft dressuur veel lager in België dan in Nederland?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:37

licht er aan waar je gaat kijken, maar over het algemeen zeggen ze wel dat de beste paarden uit brabant en limburg komen ( nu niet boos worden want in de rest van de provincie's kunnen ook goede paarden zijn hoor). als je gaat kijken naar nk's zie je vaak dat er veel brabanters of limburgers bove in staan.
ik belgië is het nivo toch ook anders in gedeeld als in nederland?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:40

nicky_rilana schreef:
licht er aan waar je gaat kijken, maar over het algemeen zeggen ze wel dat de beste paarden uit brabant en limburg komen ( nu niet boos worden want in de rest van de provincie's kunnen ook goede paarden zijn hoor). als je gaat kijken naar nk's zie je vaak dat er veel brabanters of limburgers bove in staan.
ik belgië is het nivo toch ook anders in gedeeld als in nederland?

Mmz, dat is niet helemaal eerlijk hoor. Er zijn namelijk ook simpelweg veel meer paarden en wedstrijdruiters in deze omgeving. Deze vergelijking kan je alleen maken als je percentages gebruikt (bv 20% op het NK komt uit brabant en maar 10% uit friesland ofzo). Ik denk als je dat zou doen dat het dan ineens wel meevalt met de verschillen. In een grotere groep zitten automatisch ook meer uitschieters.

KarinvdM

Mizsz_Kitty schreef:
Wat mij wel opvalt, is dat als er zulke topics zijn met volwassen ruiters, het vaak belgen zijn? Absoluut niet aanvallend bedoeld mochten er hier belgen zitten, maar bovenstaand en eerder besproken topic waren dat wel.

Ja, daar heb ik me ook wel eens over verbaasd. :j

Mizsz_Kitty

In het zuiden des lands zijn geloof ik meer starters per wedstrijd? Ben eens in roermond op een "kleine" wedstrijd geweest: 4 springringen en stuk of 12 dressuurbanen. Dat zie ik hier in NH niet veel. Dus je meet je daar al met veel meer mensen.