Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:23

john57 schreef:
marjootje schreef:
Ik heb een vraag voor jouw @john57.
Heb even door je profiel heen gelezen, en vraag me af of jij met het gewicht van bijna 90 kilo ook gewoon op de ijslanders en je andere paardje hebt gereden??
Kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat ook een behoorlijk gewicht voor die type paardjes, of begrijp ik het nu verkeerd uit je profiel??

Ik snap ook best wel wat je met die stukje's bedoeld, maar deelnemen aan de discussie is voor ons leuker dan dat je een stukje plaatst met een diepe zucht.
Geef er dan in ieder geval een passend commentaar bij waarom je nou juist dat stukje plaatst.

Ijslanders zijn wat mij betreft de meest sterke paarden die ik heb gehad, robuust, flink gespiert, korte sterke rug en bovendien 5 versnellingen. Mijn gewicht heb ik vanwege de sport altijd tussen de 88 tot 89 kg gehouden ondanks dat ik 6500 kc tot mij neem per dag. 3000 daarvan zijn louter vlees, kip en eieren. Mijn paarden hebben nooit een blessure gehad en zeker onze Ijslanders niet, beide zijn nu ruim 20 jaar en worden amper nog gereden omdat Judith een heupprotese heeft. Ik rij globaal 12 uur per week paard.

Fijn dat je snap waarom ik dat berichtje zette, het was mn een stuk over het natrillen van vet :D waar op dat moment over gesproken werd.

dat ik niet volledig aan de discussie deelneem, staat ook in de eerste berichtjes van dit topic, komt dat ik me opmaak voor de Duitse kampioenschappen gewichtheffen voor senioren in juli. Ik moet in mijn klasse noch 9 kg afvallen en door mijn stofwisselingsprobleem is dit een hele klus. Ik lees mee als ik even tijd heb. :) echt deelnemen wordt moeilijk :j

Bedankt voor je reactie.
Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik 85 A 90 kilo toch eigenlijk best heel veel vind voor een ijslander.
Ik weet dat het erg sterke paardjes zijn, maar dan nog vind ik het behoorlijk, als je daar het zadel enzo nog bijtelt zit je toch al gauw over de 100 kilo.
Als de ijslanders amper nog gereden worden, waar breng je dan die 12 uur per week op door, is toch behoorlijk veel lijkt mij.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:16

brenndaa schreef:
Oh de e-pony is 10, hij heeft wel een tijd (2jaar) in het land gestaan en ben er nu sinds oktober weer mee bezig. Moet dus inderdaad weer wat bespiering op komen. Maar zijn bouw vind ik vrij stevig.

heb je geen standfoto van met en zonder zadel van hem, dan is het vast duidelijker :)

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:43

Zal er van het weekend even een zoeken en dan pb ik je even! Goed? Want het is beetje off-topic denk ik? Of mag het gewoon hier:)

Appelmoes_11

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:49

Brenda, die wil ik ook wel ff zien. Doe dus maar hier? :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:20

brenndaa schreef:
Zal er van het weekend even een zoeken en dan pb ik je even! Goed? Want het is beetje off-topic denk ik? Of mag het gewoon hier:)

Doe gewoon gek, gooi 't in 't forum, krijgen vanzelf wel bericht dat 't te offtopic is als het zo is :D
En eigenlijk is het heel on-topic, het gaat toch veel over de verhouding paard ruiter, hoe beoordeel je of een paard een stevige rug heeft of niet?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:54

marjootje schreef:
Ik heb een vraag voor jouw @john57.
Heb even door je profiel heen gelezen, en vraag me af of jij met het gewicht van bijna 90 kilo ook gewoon op de ijslanders en je andere paardje hebt gereden??
Kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat ook een behoorlijk gewicht voor die type paardjes, of begrijp ik het nu verkeerd uit je profiel??

Ik snap ook best wel wat je met die stukje's bedoeld, maar deelnemen aan de discussie is voor ons leuker dan dat je een stukje plaatst met een diepe zucht.
Geef er dan in ieder geval een passend commentaar bij waarom je nou juist dat stukje plaatst.

Ijslanders zijn wat mij betreft de meest sterke paarden die ik heb gehad, robuust, flink gespiert, korte sterke rug en bovendien 5 versnellingen. Mijn gewicht heb ik vanwege de sport altijd tussen de 88 tot 89 kg gehouden ondanks dat ik 6500 kc tot mij neem per dag. 3000 daarvan zijn louter vlees, kip en eieren. Mijn paarden hebben nooit een blessure gehad en zeker onze Ijslanders niet, beide zijn nu ruim 20 jaar en worden amper nog gereden omdat Judith een heupprotese heeft. Ik rij globaal 12 uur per week paard.

Fijn dat je snap waarom ik dat berichtje zette, het was mn een stuk over het natrillen van vet :D waar op dat moment over gesproken werd.

dat ik niet volledig aan de discussie deelneem, staat ook in de eerste berichtjes van dit topic, komt dat ik me opmaak voor de Duitse kampioenschappen gewichtheffen voor senioren in juli. Ik moet in mijn klasse noch 9 kg afvallen en door mijn stofwisselingsprobleem is dit een hele klus. Ik lees mee als ik even tijd heb. :) echt deelnemen wordt moeilijk :j[/quote]

Bedankt voor je reactie.
Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik 85 A 90 kilo toch eigenlijk best heel veel vind voor een ijslander.
Ik weet dat het erg sterke paardjes zijn, maar dan nog vind ik het behoorlijk, als je daar het zadel enzo nog bijtelt zit je toch al gauw over de 100 kilo.
Als de ijslanders amper nog gereden worden, waar breng je dan die 12 uur per week op door, is toch behoorlijk veel lijkt mij.[/quote]

Ik denk eerder dat de combinatie lengte+gewicht te groot zal zijn voor die beestjes. Ze zijn natuurlijk niet zo heel erg groot, hoe sterk en roobust ze kunnen zijn. Shetlanders zijn ook berensterk maar daar zet je toch ook niet iemand van 1.65 en 60 kilo op? :) Dat zal deze beestjes eerder uit balans halen dan een klein kindje met overgewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:59

Vind het ook te zwaar hoor...Sowieso geen gezicht volwassen mannen op ijslanders, ik heb het idee dat ze (die mannen dus) zo oinstabiel zitten omdat ze vaak zo lang zijn in verhouding met het paardenlijfje

geloof best dat ze sterk zijn, maar denk wel dat verhoudingen moeten kloppen

hoe eet je WTF 6500kcal weg :+ wat doe je voor sport dan? (aan john57)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:30

Ik ben 1.68 en schommel rond de 75 en de 85 heel erg dus een gemiddelde van 80 kilo.
ik wil afvallen tot ong 65 kilo.
ik rijd al een lange tijd geen paard meer maar toen ik veel paard reed viel ik wel veel af ( woog begeven moment nog 62 kilo in combinatie met in de avond uren poetswerk te doen.)
Omdat ik toen zoveel afviel en het toch heel erg kriebeld wil ik wel weer vollop gaan paardrijden.
Ik zag laatst een pony staan van rond de 143 groot en grof gebouwt maar ben bang dat ik te zwaar ben maar toen reed ik altijd op een haflinger van 1.48.(op het begin toen ik die begon te rijden woog ik eind 80)
zou het wel of niet kunnen?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:40

Colway schreef:
Vind het ook te zwaar hoor...Sowieso geen gezicht volwassen mannen op ijslanders, ik heb het idee dat ze (die mannen dus) zo oinstabiel zitten omdat ze vaak zo lang zijn in verhouding met het paardenlijfje

john57 schreef:
komt dat ik me opmaak voor de Duitse kampioenschappen gewichtheffen voor senioren in juli.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:44

booster schreef:
Ik ben 1.68 en schommel rond de 75 en de 85 heel erg dus een gemiddelde van 80 kilo.
ik rijd al een lange tijd geen paard meer maar toen ik veel paard reed viel ik wel veel af ( woog begeven moment nog 62 kilo in combinatie met in de avond uren poetswerk te doen.)
Omdat ik toen zoveel afviel en het toch heel erg kriebeld wil ik wel weer vollop gaan paardrijden.
Ik zag laatst een pony staan van rond de 143 groot en grof gebouwt maar ben bang dat ik te zwaar ben maar toen reed ik altijd op een haflinger van 1.48.(op het begin toen ik die begon te rijden woog ik eind 80)

Ik denk dat als het een koudbloed is zoals fjord, haflinger, tinker het wel zal gaan, mits je dan natuurlijk ook je best gaat doen om af te vallen.
En ik vind schommelen tussen de 75 en 85 kilo wel heel erg ruim genomen, daar zit toch echt 10 kilo verschil in, en dat kan net dat stukje verschil maken als je gaat beginnen met rijden.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:56

barbara28 schreef:

Ja hoor, bij mijn manege om de hoek hoef ik niet aan te komen. Hoewel ze mij denk ik gewoon toe zouden laten, omdat ik er met maat 40 normaal uit zie! zit nu rond de 78 kilo, maar ook wel eens periodes dat ik 81 zit. Dan heb ik nog steeds maat 40 (hoewel dan alles wat strak zit :-) maar ik zie de manege niet zeggen dat ze mij op de weegschaal willen. Op zich wel goed hoor, een gewichtsgrens, maar hoe controleer je het? en doen maneges dat ook?[/quote]

Manege die ik bedoel heeft voor pony's (hafjes en fjorden) een max. gewicht van 80 kg. Dit geldt voor de grotere pony's. Voor de paarden hanteren zij een max. gewicht van 100 kg. Deze manege vraagt aan de persoon hoe zwaar zij wegen als zij zelf twijfel hebben.
Vind jouw gewicht nog wel kunnen op een paard hoor!
Nu kijken wij enkel naar gewicht, maar met lengte kan je een paard/pony ook goed in de weg zitten! Met mijn 63 kg. zou ik nog op pony's kunnen, maar met mijn lengte (1.78 m.) niet meer!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:39

booster schreef:

Sorry, nee ik vind tussen de 75 en 85 niet kunnen op een pony van 1.43m, ook niet op een fjord of haflinger, wellicht wel op een robuust tinkertype met korte rug, maar liever wat groter dan 1.43m, een fjord of stevige (korte)haflinger of tinker van 1.50m kan wel vind ik.
en bedenk gewoon, dat als je weer wat afvalt is dat mooi meegenomen en heb je iig een paard dat ook je eventuele gewichtsschommelingen
goed aankan ,je bent ook niet klein zelf, zit je vast fijner op iets wat een beetje groter is :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:59

marjootje schreef:
booster schreef:

Ik denk dat als het een koudbloed is zoals fjord, haflinger, tinker het wel zal gaan, mits je dan natuurlijk ook je best gaat doen om af te vallen.
En ik vind schommelen tussen de 75 en 85 kilo wel heel erg ruim genomen, daar zit toch echt 10 kilo verschil in, en dat kan net dat stukje verschil maken als je gaat beginnen met rijden.

Ik schommel heel erg tussen die gewichten in met een gemiddelde van 80 kilo waarop ik soms er overheen kom maar soms ook er onder ( max 85 en min 75) toen ik 4-5 dagen deed paardrijden viel ik een hoop af en begon toen ook met poetswerk in de avond erbij en toen ging het nog harder en dit is mijn planning ook om weer te gaan doen.
verwacht dat ik dan ook wel weer goed zal afvallen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:04

freeride schreef:
booster schreef:

Sorry, nee ik vind tussen de 75 en 85 niet kunnen op een pony van 1.43m, ook niet op een fjord of haflinger, wellicht wel op een robuust tinkertype met korte rug, maar liever wat groter dan 1.43m, een fjord of stevige (korte)haflinger of tinker van 1.50m kan wel vind ik.
en bedenk gewoon, dat als je weer wat afvalt is dat mooi meegenomen en heb je iig een paard dat ook je eventuele gewichtsschommelingen
goed aankan ,je bent ook niet klein zelf, zit je vast fijner op iets wat een beetje groter is :)

Het was een robuste pony met een korte rug die ik had zien staan alleen rond de 1.43 groot.
met mijn 1.68 ben ik niet erg groot en pas ik kwa lengte ( heb korte benen) goed op pony's.
ik ben meer een pony mens dan een paarden mens het liefst tot max 160 dus klein paard mag nog.
ik wil weer rond de 65 gaan wegen en weet als ik weer vollop ga paardrijden dat ik snel afval.
( heb overgewicht door te weinig bewegen, ik beweeg wel veel maar niet de juiste bewegingen).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:34

@Booster, ik blijf een pony van 1.43 voor jouw gewicht te klein vinden, en vindt je het zelf ook niet een beetje egoistisch om een pony van 1.43 op te zadelen met jouw gewicht, en dan vervolgens intensief gaan rijden daarop om af te vallen, een pony is geen fitness toestel he! zoek gewoon een beestje van 1.50m of hoger met een sterke rug en probeer voordat je intensief gaat rijden af te vallen.
1.68 is niet klein hoor, ikzelf ben 1.72, dat is maar 4 cm langer en ik rijd nu op een amerikaanse appie van 1.56, kleiner kan echt niet, geen gezicht, maar dan ben ik ook te lang om de balans niet te verstoren, je zegt nu zelf dat je korte benen hebt, dus een langer bovenlijf, wat de balans op een kleintje van 1.43 alleen maar meer zal verstoren(zeker in combinatie met je gewicht).

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:45

marjootje@
In mijn profiel staat trouwens ook dat ik nog een quartermerrie heb, dat is het paard waar ik het meest op rij. De Ijslanders nog heel weinig die hebben pensioen en staan hier te genieten. Mijn vrouw kan helaas niet goed meer rijden ivm haar heup, jammer maar het is zo. Wij hebben hier een clubje van Westernrijders uit Duitsland en oostenrijkers en mijn lokatie is hier uitermate geschikt voor. Honderden hectaren natuur, paadjes door de bossen, zo ver als het oog reikt. :) Dass Hongarije dus :9

Trouwens 89 kg is een makkie voor Ijslanders en zouden die problemen met mijn gewicht hebben gehad had ik dat allang door. Nu rij ik al een paar maanden niet meer omdat ik te zwaar ben, ik hoop in juni juli mijn streef gewicht te hebben. :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:57

Tessa_1 schreef:
Colway schreef:

john57 schreef:
komt dat ik me opmaak voor de Duitse kampioenschappen gewichtheffen voor senioren in juli.

:D Geen gezicht, ben ik niet met je eens, is een smaak. Judith is 1.61 en ik 1.79 m.

Mijn sport al meer als 40 jaar is bodybuilding en gewichtheffen, wij hebben energie nodig want bij ons is de verbranding heel hoog. Reden waarom ik ook in zeer korte tijd zoveel bijgekomen ben zonder te weten dat ik een probleem met mijn stofwisseling had. Door medicatie, wij hebben een eigen sportarts hier en een goede dieetist, begint mijn gewicht weer op peil te komen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:49

En toch blijf ik van mening dat 90 kilo te zwaar is voor een ijslander of quarter, zeker als je dus het zadel allemaal meerekend.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:15

@ booster.. Waarom draai je het niet om...je zegt dat je te weinig beweegt, althans niet de goede bewegingen...waarom ga je niet eerst meer en beter bewegen zonder jouw pony daarvoor te belasten en stap je daarna pas op? Hardlopen of fietsen icm gezond eten boek je veel snellere resultaten en je belast je pony dan ook niet.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:37

marjootje schreef:
En toch blijf ik van mening dat 90 kilo te zwaar is voor een ijslander of quarter, zeker als je dus het zadel allemaal meerekend.

Jij mag het te zwaar vinden, ik vind dit net acceptabel zeker bij mijn quartermerrie. Het thema waar het hier over gaat is wanneer vind je zelf wanneer je te zwaar bent en tot welk gewicht ga je maximaal, bij mij staat de drempel dus, niet hoger als 89 a 90 kg. Judith rijdt al meer als 40 jaar paard, stamt uit een boeren familie die altijd paarden hebben gehad. Mijn liefde voor paardrijden is een paar jaar later geboren en ik schat dat ik nu ruim 35 jaar paard rij.

Ik mag van mezelf zeggen aardig te kunnen rijden, mijn quarter heeft met mijn streefgewicht helemaal geen last. Ik kijk naar het totaal plaatje, ook bij onze Ijslanders, deze zijn beide 1.48 schoft en de ijslanderzadels wegen schat ik 9 tot 10 kg. de souplesse bij het rijden is belangrijk, de voorbenen, de stand van de hals, dus de totale beweeglijkheid moet kloppen.

Verder ben ik van mening dat lichtrijden bij veel paarden funest is en doorzitten een betere techniek is.

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/lichtrijden

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:13

brenndaa schreef:
@freeride, oke nja ik vind hem zelf wel vrij stevig. De scheur in de achterhoef is opgelost. Heb het even tegen de eigenaar gezegd en het is weer helemaal goed!

Nee echt stom dat het niet vergoed wordt. Wanneer iemand zwaar overgewich theeft en suikerziekte krijgt krijgt diegene wel 500 euro in de maand omdat ze dan een "chronische" ziekte hebben. Dan denk ik dus: steek dat geld dan in diëtiste en goede begeleiding met sporten o.i.d.

Er zijn verschillen bij diabetes :s
Je krijgt dat niet zomaar door overgewicht.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:13

Een ijslander of quarter kan dit met gemak hebben. Ik spreek uit ervaring. Wij hebben zelf een ijslanderstal gehad. Max. gewicht was 90 kg voor ruiter!

IJslandse wijsheid: De IJslander, Ik ben niet zo klein als ik er van buiten uitzie! *\o/*

john57 schreef:
marjootje schreef:

Jij mag het te zwaar vinden, ik vind dit net acceptabel zeker bij mijn quartermerrie. Het thema waar het hier over gaat is wanneer vind je zelf wanneer je te zwaar bent en tot welk gewicht ga je maximaal, bij mij staat de drempel dus, niet hoger als 89 a 90 kg. Judith rijdt al meer als 40 jaar paard, stamt uit een boeren familie die altijd paarden hebben gehad. Mijn liefde voor paardrijden is een paar jaar later geboren en ik schat dat ik nu ruim 35 jaar paard rij.

Ik mag van mezelf zeggen aardig te kunnen rijden, mijn quarter heeft met mijn streefgewicht helemaal geen last. Ik kijk naar het totaal plaatje, ook bij onze Ijslanders, deze zijn beide 1.48 schoft en de ijslanderzadels wegen schat ik 9 tot 10 kg. de souplesse bij het rijden is belangrijk, de voorbenen, de stand van de hals, dus de totale beweeglijkheid moet kloppen.

Verder ben ik van mening dat lichtrijden bij veel paarden funest is en doorzitten een betere techniek is.

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisbank/lichtrijden

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:45

Heel goed frosti, zo is het. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:28

oke maar dan is 90 max gewicht waarom wil je daar dan op zitten als je 89 of 90 weegt?Niet banketstaaf bedoeld maar je zit in d bovengrens, oftewel maximale belasting..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:42

Colway schreef:
oke maar dan is 90 max gewicht waarom wil je daar dan op zitten als je 89 of 90 weegt?Niet banketstaaf bedoeld maar je zit in d bovengrens, oftewel maximale belasting..

Helemaal mee eens............