Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:als je hier goed kijkt naar deze training. Kan je zien wat de ruiter doet dit paard te trainen, maar ook zien waarom hij wat doet.
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... ink&id=511
hier nog een oude
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1260
Moll schreef:nombrado schreef:als je hier goed kijkt naar deze training. Kan je zien wat de ruiter doet dit paard te trainen, maar ook zien waarom hij wat doet.
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... ink&id=511
hier nog een oude
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1260
Ben veel nieuwsgieriger naar hoe jij traint
nombrado schreef:hier nog 1. Ik laat bewust de trainingsfilmpjes zien, omdat je dan kan zien, hoe de ruiters de paarden voorbereiden op de wedstrijd.
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1464
Moll schreef:nombrado schreef:hier nog 1. Ik laat bewust de trainingsfilmpjes zien, omdat je dan kan zien, hoe de ruiters de paarden voorbereiden op de wedstrijd.
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1464
Hardstikke leuk, maar nu jou trainings wijze.
Moll schreef:Ben veel nieuwsgieriger naar hoe jij traint
nombrado schreef:waarom?
jasmijn78 schreef:Moll schreef:Ben veel nieuwsgieriger naar hoe jij traint
Ik ook!nombrado schreef:waarom?
Omdat het altijd veel beter is om uit de eerste hand te horen hoe en waarom iemand iets doet in een training. De ruiter die jij aanhaalt discussieert hier niet mee....
Ik ben erg voor situaties aanhalen vanuit je eigen praktijk. Maar daarvoor moet je je natuurlijk wel een beetje kwetsbaar op durven stellenLaten we vooropstellen dat een ieder de beste bedoelingen heeft met zijn paard en dat het bij niemand altijd perfect kan gaan. Dus wie heeft er een interessante case vanuit zijn eigen praktijk? Je kunt er een soort intervisie van maken in dit topic? Dat gaat zo:
1. Iemand legt een situatie uit zijn eigen praktijk uit. Een probleem waar hij/zij met zijn paard tegenaan loopt en de manier/methode waarop je dat probeert op te lossen.
2. Dan mogen de anderen aanvullende vragen stellen, zodat zij zich goed een beeld kunnen vormen van het probleem, de trainingsmethode en de situatie van de ruiter in kwestie. (dus je mag NIET meteen oordelen!!!)
3. Vervolgens kunnen zij, indien zij vanuit hun eigen ervaring met een dergelijk probleem ervaring hebben (dus geen oplossingen uit boekjes aandragen!!! Boekjes kunnen we er zelf ook op naslaan!) hun mening over de aanpak van de ruiter in kwestie geven en eventueel alternatieve oplossingen hoe zij het zouden aanpakken.
4. De ruiter in kwestie geeft aan of en zo ja welke alternatieve aanpak/oplossing hem het meest aanspreekt en gaat dat uitproberen.
5. De ruiter in kwestie geeft hier terug hoe dat is afgelopen.
Zo kun je wat leren van elkaar (mits men zich kwetsbaar durft op te stellen en de anderen niet (ver)oordelen.![]()
Doen wij op het werk ook regelmatig en dat werkt erg goed. Van vingerwijzen naar wat anderen die hier toch niet meediscussieren wordt niemand eigenlijk echt wijzer
nombrado schreef:Vermoedelijk is dit topic niet bedoeld om te leren van filmpjes
dan zit ik hier verkeerd
nombrado schreef:overigens heb ik van jullie ook nooit filmpjes gezien? of wel?
jasmijn78 schreef:nombrado schreef:Vermoedelijk is dit topic niet bedoeld om te leren van filmpjes
dan zit ik hier verkeerd
Nee hoor, filmpjes kunnen heel verhelderend zijn. Maar het is van extra toegevoegde waarde als deze worden toegelicht door de ruiter in kwestie. Heb jij geen interessantie case vanuit je eigen praktijk die je met ons wilt delen? Of gaat bij jou meteen alles in een keer goed?nombrado schreef:overigens heb ik van jullie ook nooit filmpjes gezien? of wel?
Filmpjes misschien niet, maar ik heb al vaker situaties vanuit mijn eigen praktijk toegelicht hoor.
cherie78 schreef:Ze had dus de teugels als rem en gas gebruikt.
nombrado schreef:enige wat ik ervaar bij het rijden van paarden die "verreden " zijn is heel veel verdriet.
jasmijn78 schreef:Cherie, Leuk!
(nu allemaal niet meteen naar de oplossing he? Eerst vragen stellen om een beter beeld van de situatie te krijgen!)cherie78 schreef:Ze had dus de teugels als rem en gas gebruikt.
Hoe bedoel je dat? Langzamer is inhouden en gas is teugels los? Zoiets? En hoe zit je dochter dan? Zit ze goed en in balans? Of steunt ze misschien een beetje op haar bovenbenen? Kontje uit het zadel? Hoe oud is je dochter? En hoe zit je dochter zelf in haar lijf? (hoe is haar motoriek, conditie, coordinatie, balans?)nombrado schreef:enige wat ik ervaar bij het rijden van paarden die "verreden " zijn is heel veel verdriet.
Zullen we eerst even op de case van Cherie ingaan? Dan kun jij straks een case inbrengen hoe jij van hoe jij een specifiek probleem bij een paard corrigeert? Misschien kun je die alvast voorbereiden?
cherie78 schreef:De teugels iets losser, was inderdaad "gas".
cherie78 schreef:Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.
jasmijn78 schreef:cherie78 schreef:De teugels iets losser, was inderdaad "gas".
Duidelijk.cherie78 schreef:Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.
Kan het zijn dat zij door die iets holle rug dus niet met haar kont goed in het zadel zat, maar lichtjes op haar bovenbenen steunde? Of daardoor misschien wat stijf wat in het bekken? Dan kun je namelijk niet heel goed inwerken op je zit?
cherie78 schreef:Ze had dus de teugels als rem en gas gebruikt.
De teugels iets losser, was inderdaad "gas".
Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.
Haar motoriek, conditie en coördinatie zijn goed. Ze was toen 15.
nombrado schreef:cherie78 schreef:Ze had dus de teugels als rem en gas gebruikt.
De teugels iets losser, was inderdaad "gas".
Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.
Haar motoriek, conditie en coördinatie zijn goed. Ze was toen 15.
Dit is een duidelijk voorbeeld van het vastzetten in het lijf van de ruiter
en het niet "durven" loslaten . Prestatie gevoel...
Dit vind ik niet iets van het paard, maar idd de ruiter.
Het leren diep en laag ademen blijven wil veelal wel helpen het lijf te blijven ontspannen , ook tijdens een proef
Ook het leren afsluiten voor alles eromheen (alle invloeden op een wedstrijdterrein eromheen) wil wel helpen meer in je eigen ontspanning te blijven. Helemaal kinderen zijn daar enorm gevoelig voor.
Ik leer ze altijd....cirkeltje van licht om je heen maken.
freeride schreef:@nombrado: om eerlijk te zijn ben ik ook wel benieuwd hoe jij traint, wat ik in je profiel en in je advertentie te koop pre hengst zie, geeft mij de indruk van harmonie,samenspel en vrij bewegen, en wil graag weten hoe je dat beeld breikt:)
cherie78 schreef:Door die holle rug wordt het bekken wat naar achter geplaatst en kon ze ook niet goed in het zadel zitten.
En het gevolg is inderdaad, dat de zithulpen niet goed doorkomen omdat ze averechts werken.
nombrado schreef:Dit is een duidelijk voorbeeld van het vastzetten in het lijf van de ruiter
en het niet "durven" loslaten . Prestatie gevoel...
cherie78 schreef:Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?