Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:12

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:24

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:26

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:28

nombrado schreef:
Moll schreef:
Ben veel nieuwsgieriger naar hoe jij traint

waarom?

Omdat geen wat je verteld, recht richten met zit alleen , achter sturen enz, daar wil ik wel eens een trainings video van zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:29

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:32

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:34

@nombrado: om eerlijk te zijn ben ik ook wel benieuwd hoe jij traint, wat ik in je profiel en in je advertentie te koop pre hengst zie, geeft mij de indruk van harmonie,samenspel en vrij bewegen, en wil graag weten hoe je dat beeld breikt:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:35

Moll schreef:
nombrado schreef:
hier nog 1. Ik laat bewust de trainingsfilmpjes zien, omdat je dan kan zien, hoe de ruiters de paarden voorbereiden op de wedstrijd.
http://www.topiberian.com/es/galeria-de ... nk&id=1464

Hardstikke leuk, maar nu jou trainings wijze.

hoe kan je nou beoordelen "harstikke leuk?" dat filmpje duurt erg lang (draait bij mij nu nog) dus je hebt hem blijkbaar niet bekeken. :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:38

nombrado schreef:
Moll schreef:
Hardstikke leuk, maar nu jou trainings wijze.

hoe kan je nou beoordelen "harstikke leuk?" dat filmpje duurt erg lang (draait bij mij nu nog) dus je hebt hem blijkbaar niet bekeken. :+

Omdat ik ze al vaker heb zien trainen op video, dan hoef ik niet nog eens te kijken toch

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:39

Moll schreef:

Ik ook!

nombrado schreef:
waarom?

Omdat het altijd veel beter is om uit de eerste hand te horen hoe en waarom iemand iets doet in een training. De ruiter die jij aanhaalt discussieert hier niet mee....

Ik ben erg voor situaties aanhalen vanuit je eigen praktijk. Maar daarvoor moet je je natuurlijk wel een beetje kwetsbaar op durven stellen ;) Laten we vooropstellen dat een ieder de beste bedoelingen heeft met zijn paard en dat het bij niemand altijd perfect kan gaan. Dus wie heeft er een interessante case vanuit zijn eigen praktijk? Je kunt er een soort intervisie van maken in dit topic? Dat gaat zo:

1. Iemand legt een situatie uit zijn eigen praktijk uit. Een probleem waar hij/zij met zijn paard tegenaan loopt en de manier/methode waarop je dat probeert op te lossen.
2. Dan mogen de anderen aanvullende vragen stellen, zodat zij zich goed een beeld kunnen vormen van het probleem, de trainingsmethode en de situatie van de ruiter in kwestie. (dus je mag NIET meteen oordelen!!!)
3. Vervolgens kunnen zij, indien zij vanuit hun eigen ervaring met een dergelijk probleem ervaring hebben (dus geen oplossingen uit boekjes aandragen!!! Boekjes kunnen we er zelf ook op naslaan!) hun mening over de aanpak van de ruiter in kwestie geven en eventueel alternatieve oplossingen hoe zij het zouden aanpakken.
4. De ruiter in kwestie geeft aan of en zo ja welke alternatieve aanpak/oplossing hem het meest aanspreekt en gaat dat uitproberen.
5. De ruiter in kwestie geeft hier terug hoe dat is afgelopen.

Zo kun je wat leren van elkaar (mits men zich kwetsbaar durft op te stellen en de anderen niet (ver)oordelen. :)

Doen wij op het werk ook regelmatig en dat werkt erg goed. Van vingerwijzen naar wat anderen die hier toch niet meediscussieren wordt niemand eigenlijk echt wijzer ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:43

jasmijn78 schreef:
Moll schreef:

Ik ook!

nombrado schreef:
waarom?

Omdat het altijd veel beter is om uit de eerste hand te horen hoe en waarom iemand iets doet in een training. De ruiter die jij aanhaalt discussieert hier niet mee....

Ik ben erg voor situaties aanhalen vanuit je eigen praktijk. Maar daarvoor moet je je natuurlijk wel een beetje kwetsbaar op durven stellen ;) Laten we vooropstellen dat een ieder de beste bedoelingen heeft met zijn paard en dat het bij niemand altijd perfect kan gaan. Dus wie heeft er een interessante case vanuit zijn eigen praktijk? Je kunt er een soort intervisie van maken in dit topic? Dat gaat zo:

1. Iemand legt een situatie uit zijn eigen praktijk uit. Een probleem waar hij/zij met zijn paard tegenaan loopt en de manier/methode waarop je dat probeert op te lossen.
2. Dan mogen de anderen aanvullende vragen stellen, zodat zij zich goed een beeld kunnen vormen van het probleem, de trainingsmethode en de situatie van de ruiter in kwestie. (dus je mag NIET meteen oordelen!!!)
3. Vervolgens kunnen zij, indien zij vanuit hun eigen ervaring met een dergelijk probleem ervaring hebben (dus geen oplossingen uit boekjes aandragen!!! Boekjes kunnen we er zelf ook op naslaan!) hun mening over de aanpak van de ruiter in kwestie geven en eventueel alternatieve oplossingen hoe zij het zouden aanpakken.
4. De ruiter in kwestie geeft aan of en zo ja welke alternatieve aanpak/oplossing hem het meest aanspreekt en gaat dat uitproberen.
5. De ruiter in kwestie geeft hier terug hoe dat is afgelopen.

Zo kun je wat leren van elkaar (mits men zich kwetsbaar durft op te stellen en de anderen niet (ver)oordelen. :)

Doen wij op het werk ook regelmatig en dat werkt erg goed. Van vingerwijzen naar wat anderen die hier toch niet meediscussieren wordt niemand eigenlijk echt wijzer ;)

vingerwijzen?
Ik kijk graag naar ruiters als een Juan, op Fuego
daar kan je enorm van leren en ook zien wat hij doet op bepaalde spieren te trainen.
maar goed.
Vermoedelijk is dit topic niet bedoeld om te leren van filmpjes
dan zit ik hier verkeerd :+ ;) :D

overigens heb ik van jullie ook nooit filmpjes gezien? of wel?
Zie ik het nut ook niet van in *D

Moll

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:48

Dat klopt, echter kan je genoeg vinden van de manier van opleiden die ik of iemand anders beoefend, maar ik kan niet vinden van dat van jou trainings wijze, het hoef niet een filmpje van je zelf te zijn maar je manier van trainen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:49

nombrado schreef:
dan zit ik hier verkeerd

Nee hoor, filmpjes kunnen heel verhelderend zijn. Maar het is van extra toegevoegde waarde als deze worden toegelicht door de ruiter in kwestie. Heb jij geen interessantie case vanuit je eigen praktijk die je met ons wilt delen? Of gaat bij jou meteen alles in een keer goed?

nombrado schreef:

Filmpjes misschien niet, maar ik heb al vaker situaties vanuit mijn eigen praktijk toegelicht hoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:57

Jasmijn, een leuk idee :j

Zal ik met een eerste case beginnen.

Mijn dochter had wedstrijd. Ze reed toen nog B
Eerste proef scoorde ze 179 punten (oude puntentelling, 156 punten, winst)
Tweede proef ging in eerste instantie heel goed, ze moest B - B grote volte in galop en bij B overgang draf.
Ze heeft die volte 3 keer gereden :+
Toch nog 154 punten, maar op protocol stond "beetje hard"

Ik vroeg natuurlijk aan haar, wat er misging. Bleek de pony niet meer terug te willen komen.

De andere dag ben ik er zelf eens opgegaan. Pony reageerde totaal niet op been of zit of handhulpen.
Halve ophouding, hele ophouding etc kwam totaal niet door.
Ze had dus de teugels als rem en gas gebruikt.

Ik heb de teugels dus ahw losgegooid en ben de pony eerst gaan leren om te reageren op been/zithulpen.

Pony is op de "klassieke" manier zadelmak gemaakt.

Hoe zouden jullie dit opgelost hebben?
De uitleg mag op alle methode's gebaseerd zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:01

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
dan zit ik hier verkeerd

Nee hoor, filmpjes kunnen heel verhelderend zijn. Maar het is van extra toegevoegde waarde als deze worden toegelicht door de ruiter in kwestie. Heb jij geen interessantie case vanuit je eigen praktijk die je met ons wilt delen? Of gaat bij jou meteen alles in een keer goed?

nombrado schreef:

Filmpjes misschien niet, maar ik heb al vaker situaties vanuit mijn eigen praktijk toegelicht hoor.

enige wat ik ervaar bij het rijden van paarden die "verreden " zijn is heel veel verdriet.
Ik kan werkelijk waar in tranen uitbarsten als ik voel, hoe een paard zich in zijn lijf heeft vastgezet om de jarenlange pijn zo min mogelijk te laten binnenkomen.
Om een verreden paard weer goed te krijgen, ben je jaaaren bezig....dat is niet zomaar even 1 maandje
dus men kan het al gauw verprutsen.
Mensen die onbewust zijn in hun eigen beweging....ga alsjeblieft naast het rijden ook een dans ofzo doen, dat je je bewust wordt van je lichaam en de coordinatie van je lijf.

Het feit als ik zeg, dat een paard vanachter een wending inzet, en dus stuurt, wordt al veelal door verschillende hier op bokt als "onmogelijk " bestempeld, daarmee komt er een discussie, er wordt persoonlijk aangevallen ,zelfs gepbt met dreigementen , gekleineerd, namen gebruikt...., daar houd ik niet zo van.
Ik ben best bereid vanuit mijn ervaringen hier dingen te ventileren. Maar dan wel op een volwassen manier.
zolang er in dit topic mensen zitten, die dat niet op die manier kunnen, houd ik me liever op de oppervlakte.

wb het filmpje van Juan?
Je kan namelijk al overduidelijk zien op het fimpje van Juan met Fuego, dat het paard vanachteruit wendingen inzet, en dat Juan dit met zijn zit aangeeft.
zelfs het laatste filmpje op het einde zie je dat Juan met Bemelmans praat, een volte om hem heenrijd en daarbij zijn teugels lang heeft. Als je juan zijn houding ziet, geeft hij in zijn zit aan , waar hij het paard heenstuurd en je ziet duidelijk dat dit van het buitenachterbeen uitkomt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:04

Cherie, Leuk!

(nu allemaal niet meteen naar de oplossing he? Eerst vragen stellen om een beter beeld van de situatie te krijgen!)

cherie78 schreef:

Hoe bedoel je dat? Langzamer is inhouden en gas is teugels los? Zoiets? En hoe zit je dochter dan? Zit ze goed en in balans? Of steunt ze misschien een beetje op haar bovenbenen? Kontje uit het zadel? Hoe oud is je dochter? En hoe zit je dochter zelf in haar lijf? (hoe is haar motoriek, conditie, coordinatie, balans?)

nombrado schreef:
enige wat ik ervaar bij het rijden van paarden die "verreden " zijn is heel veel verdriet.

Zullen we eerst even op de case van Cherie ingaan? Dan kun jij straks een case inbrengen hoe jij van hoe jij een specifiek probleem bij een paard corrigeert? Misschien kun je die alvast voorbereiden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:05

oke case
Paard
onderhals, loopt en beweegt in stap lateraal
kan moeilijk van stap naar halt
houd vast in kaak (ook met lange teugel)
op het moment dat het paard wil ontspannen onder de ruiter, struikelt het paard.
als het paard het hoofd laat zakken in stap of draf (neusje over de grond of naar voren)
struikelt het paard.
Hoe los je dit op?
Wat voor oefeningen doe je om de stap te verbeteren en een halt houden voor elkaar te krijgen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:13

jasmijn78 schreef:
Cherie, Leuk!

(nu allemaal niet meteen naar de oplossing he? Eerst vragen stellen om een beter beeld van de situatie te krijgen!)

cherie78 schreef:

Hoe bedoel je dat? Langzamer is inhouden en gas is teugels los? Zoiets? En hoe zit je dochter dan? Zit ze goed en in balans? Of steunt ze misschien een beetje op haar bovenbenen? Kontje uit het zadel? Hoe oud is je dochter? En hoe zit je dochter zelf in haar lijf? (hoe is haar motoriek, conditie, coordinatie, balans?)

nombrado schreef:

Zullen we eerst even op de case van Cherie ingaan? Dan kun jij straks een case inbrengen hoe jij van hoe jij een specifiek probleem bij een paard corrigeert? Misschien kun je die alvast voorbereiden?

De teugels iets losser, was inderdaad "gas".
Ze zit/zat mooi rechtop, maar met een iets holle rug.
Haar motoriek, conditie en coördinatie zijn goed. Ze was toen 15.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:22

cherie78 schreef:

Duidelijk.

cherie78 schreef:

Kan het zijn dat zij door die iets holle rug dus niet met haar kont goed in het zadel zat, maar lichtjes op haar bovenbenen steunde? Of daardoor misschien wat stijf wat in het bekken? Dan kun je namelijk niet heel goed inwerken op je zit?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:24

jasmijn78 schreef:
cherie78 schreef:

Duidelijk.

cherie78 schreef:

Kan het zijn dat zij door die iets holle rug dus niet met haar kont goed in het zadel zat, maar lichtjes op haar bovenbenen steunde? Of daardoor misschien wat stijf wat in het bekken? Dan kun je namelijk niet heel goed inwerken op je zit?

Door die holle rug wordt het bekken wat naar achter geplaatst en kon ze ook niet goed in het zadel zitten.
En het gevolg is inderdaad, dat de zithulpen niet goed doorkomen omdat ze averechts werken.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 06-11-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:26

cherie78 schreef:

Dit is een duidelijk voorbeeld van het vastzetten in het lijf van de ruiter
en het niet "durven" loslaten . Prestatie gevoel...
Dit vind ik niet iets van het paard, maar idd de ruiter.
Het leren diep en laag ademen blijven wil veelal wel helpen het lijf te blijven ontspannen , ook tijdens een proef
Ook het leren afsluiten voor alles eromheen (alle invloeden op een wedstrijdterrein eromheen) wil wel helpen meer in je eigen ontspanning te blijven. Helemaal kinderen zijn daar enorm gevoelig voor.
Ik leer ze altijd....cirkeltje van licht om je heen maken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:29

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

Dit vind ik niet iets van het paard, maar idd de ruiter.
Het leren diep en laag ademen blijven wil veelal wel helpen het lijf te blijven ontspannen , ook tijdens een proef
Ook het leren afsluiten voor alles eromheen (alle invloeden op een wedstrijdterrein eromheen) wil wel helpen meer in je eigen ontspanning te blijven. Helemaal kinderen zijn daar enorm gevoelig voor.
Ik leer ze altijd....cirkeltje van licht om je heen maken.

Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe mol, murphy enz dit probleem aangepakt zouden hebben.
Of wat als eerste veranderd hadden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:42

freeride schreef:
@nombrado: om eerlijk te zijn ben ik ook wel benieuwd hoe jij traint, wat ik in je profiel en in je advertentie te koop pre hengst zie, geeft mij de indruk van harmonie,samenspel en vrij bewegen, en wil graag weten hoe je dat beeld breikt:)

Nou, das niet 1 2 3 uit te leggen
Ik probeer me altijd eerst helemaal te "verbinden" met een paard. (daarbij staat dus even alles eromheen stil) en vooral met rijden, voel ik bewust met mijn lichaam zijn beweging aan. Ook als er iets scheef is of gaat, dat herstel ik dan op een subtiele wijze met mijn zit.
Op het moment dat het paard recht en in balans beweegt, voel je namelijk als ruiter dat het paard meer lossigheid krijgt en afdruk in de beweging
dan kan je dus eigenlijk pas met de oefeningen beginnen.
Ik geef dus duidelijk met mijn lichaam aan wat ik wil (of wat ik van hem vraag eigenlijk)
In mijn achterhoofd zit géén prestatie, géén dwang, géén druk. Alleen een instelling dat, hetgeen we samen gaan doen, allemaal in het belang is van het dier zelf.
Je ziet het vaak ook na het rijden, in het oog van het paard. Voldaan gevoel (ga je zelf na, als je lekker gesport of gedanst hebt)
Ik wil ze op allerlei manieren kunnen rijden...met zadel en de hele optoming (dat kan dus ook stang en trens, trens, portugese stang zijn) of zonder zadel, waarin ik nog beter kan voelen wat mijn inwerking is op het paard.
Tijdens het rijden, beloon ik vaak, met stem, en geef hierin dus duidelijk aan wat ik verlang.

In de training (als pauze) blijft er altijd ruimte voor een grapje of geintje van de paarden uit. We moeten tenslotte beide plezier blijven houden in het rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:46

cherie78 schreef:
Door die holle rug wordt het bekken wat naar achter geplaatst en kon ze ook niet goed in het zadel zitten.
En het gevolg is inderdaad, dat de zithulpen niet goed doorkomen omdat ze averechts werken.

iets holle rug is een teken aan een paard een hoger tempo te gaan
dat wil dus zeggen dat ze met haar zit aangaf harder
met haar handen hier blijven
2 tegenstrijdige bewegingen....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:50

nombrado schreef:

Ten eerste is dit een aanname die je zo doet en ten tweede zouden we niet (ver)oordelen...

cherie78 schreef:
Hoe zou je bv de iets "holle" rug opgelost hebben?

Je zegt dat de coordinatie, balans, motoriek etc van je dochter heel goed is. Dat dacht ik van die van mij ook :+ Maar ik heb ervaren dat gerichte ruitertraining in de sportschool je echt heel veel kan brengen t.a.v. je houding. En vooral ook t.a.v. bewustwording van je eigen lijf. Zo zijn er bijvoorbeeld oefeningen met een grote bal. Daar ga je dan op je knieen op staan, en dan proberen de bewegingen vanuit je heupen op te vangen. Een je bovenlijf stil te houden. Zo leer je je boven en onderlijf onahankelijk van elkaar bewegen. Je leert ook hele kleine correcties met je gewicht te geven (als je het te groot doet val je van de bal). Als je dat beheerst, kun je ook oefeningen met je armen en bovenlijf gaan doen (waarbij iemand dan goed op je houding gaat letten) Er zijn ook speciale oefeningen waarmee je je eigen scheefheid kunt aanpakken (wij mensen zijn ook scheef)

Er staat nu toevallig een heel artikel in paard en sport over ruitertraining, en hierbij worden ook aandachtspunten voor bijvoorbeeld spring, eventing en dressuurruiters toegelicht. Echt heel nuttig :D En misschien vindt je dochter het ook nog hartstikke leuk? Ik vond het iig wel leuk. Wij ruiters zijn namelijk te snel en te veel gefocust op ons paard, en nemen eigenlijk te wienig tijd voor ons zelf en ons eigen lijf. Jezelf een een keertje na laten kijken op houding en blokkades door een fysio (en dan het liefst eentje die ook verstand heeft van paarden! en paardrijden) kan ook heel veen info opleveren.

Qua aanpak van de pony: Ik zou weer even heel duidelijk gas en rem 'installeren' door zo zuiver mogelijk de hulpen te geven. Ho= korte hele ophouding (been er af) zodat hij direct stilstaat (zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig... Hij mag niet nog 3 passen doordrammen). En gas= los van voren en op 1 directe been hulp moet het paard meteen actief voorwaarts gaan. te beginnen met overgangen stap-halt, dan draf-halt en dan galop-halt (de laatste mits dit strookt met de het niveau/leeftijd van de pony...)