Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:03

Tendance schreef:
Maar waar heeft dat in vredesnaam met dit topic te maken? Echt ik snap het echt niet!

Topic titel is: waarom gaat alles zo snel?

Ik geef aan dat alles juist bij een toppaard snel gaat.

Even ter illustratie:

Praktijkvoorbeeld:

Paard zadelmak gemaakt toen hij ruim 4 jaar was, 3 maanden rust en vervolgens doorgereden. Met 5 jaar L1 gestart, met 6 jaar Z1. Paard is nu 10 jaar en
loopt Inter I en is GP klaar.
Heb even nageteld, maar is in die 5 jaar 50x meegeweest op concours (altijd 2x gestart per concours), dat is dus 10x per jaar.
En dit paard is altijd zonder merkwaardige kunst en hulpmiddelen gereden, ook niet dag in dag uit uren getraind (zijn max is altijd een uurtje geweest, nu nog), heeft tussendoor meerdere keren een aantal maanden stilgestaan. Is nooit geblesseerd, ziek, onwillig geweest en staat nog op de benen als een 3 jarige.
En dat laatste is plezierig, want als dat niet het geval was dan kon je een GP start verder ook wel op je buik schrijven.
Paard is gewoon heel getalenteerd en doet alles met 2 hoeven in zijn neus. Ons belang is altijd geweest om hem heel een happy te houden zodat we hem
niet voortijdig af hoeven te schrijven.

En dat is niet uniek, want dat is het belang van de meeste ruiters.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:04

Yamcha schreef:
Ik denk dat dat is wat LDRD bedoelt :)

:j _/-\o_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:15

Yamcha schreef:
Ik wel. Je kunt paarden op 2 manieren opleiden: een neit getalenteerd paard elke dag rijden, vooral veel op wedstrijd gaan, en zo je punten bij elkaar sprokkelen.
Een getalenteerd paard leert veel makkelijker, en sneller, en die rij je 3x per week een halfuurtje, en af en toe eens op wedstrijd, en dan haalr je met gemak je punten.
Ik denk dat dat is wat LDRD bedoelt :)

Als je het zo uitlegt, dan heeft het mijn inziens helemaal niets meer met het topic te maken.
Het topic gaat over: Waarom moet alles zo snel?
Dan maakt het toch geen fluit uit of je een getalenteerd paard hebt of niet....
Het zijn toch beiden paarden van vlees en bloed?
Dat het sneller GAAT met een getalenteerd paard, dat is een feit, want ze lopen nu eenmaal beter, maar dat wil niet zeggen dat het zo snel zou moeten?
Volgens mij gaat het in dit topic gewoon over het paard in zijn algemeen, dus niet daarin meegenomen het verschil tussen getalenteerd of niet getalenteerd.
En het bericht van LDRD was een reactie in negatieve zin, maar op wie????
Laatst bijgewerkt door Tendance op 29-08-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:16

LDRD schreef:
Tendance schreef:
Maar waar heeft dat in vredesnaam met dit topic te maken? Echt ik snap het echt niet!

Topic titel is: waarom gaat alles zo snel?

Ik geef aan dat alles juist bij een toppaard snel gaat.

Even ter illustratie:

Praktijkvoorbeeld:

Paard zadelmak gemaakt toen hij ruim 4 jaar was, 3 maanden rust en vervolgens doorgereden. Met 5 jaar L1 gestart, met 6 jaar Z1. Paard is nu 10 jaar en
loopt Inter I en is GP klaar.
Heb even nageteld, maar is in die 5 jaar 50x meegeweest op concours (altijd 2x gestart per concours), dat is dus 10x per jaar.
En dit paard is altijd zonder merkwaardige kunst en hulpmiddelen gereden, ook niet dag in dag uit uren getraind (zijn max is altijd een uurtje geweest, nu nog), heeft tussendoor meerdere keren een aantal maanden stilgestaan. Is nooit geblesseerd, ziek, onwillig geweest en staat nog op de benen als een 3 jarige.
En dat laatste is plezierig, want als dat niet het geval was dan kon je een GP start verder ook wel op je buik schrijven.
Paard is gewoon heel getalenteerd en doet alles met 2 hoeven in zijn neus. Ons belang is altijd geweest om hem heel een happy te houden zodat we hem
niet voortijdig af hoeven te schrijven.

En dat is niet uniek, want dat is het belang van de meeste ruiters.

Maar wat heeft dit nu te maken met wat mensen hier gezegd hebben? Je viel een bepaalde groep mensen aan, die niets negatiefs in deze richting hadden gezegd. Dus nogmaals.... Waar sloeg je bericht op?
Welk doel had je ermee voor ogen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:18

Tendance schreef:
En het bericht van LDRD was een reactie in negatieve zin, maar op wie????

Waarom is een reactie waarin je iets probeert uit te leggen negatief?
Is zeker niet zo bedoelt.

Nogmaals, ik probeer alleen uit te leggen dat alles helemaal niet zo snel móet (uit oogpunt van geld geld geld). In tegendeel, snelheid is vaak meer contraproductief. Een kapot paard gaat zeker geen GP lopen.

Tendance

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:19

Nee ik zal zo je bericht nog even quoten waar ik het over had. En dan hierbij de vraag erbij. Wat is je doel met dit bericht...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:20

LDRD schreef:
Ik vraag me af wie in dit topic ooit een écht getalenteerd paard zelf gereden heeft?
En wie met grote regelmaat uit eigen waarneming kan vertellen hoe er met zo'n getalenteerd paard wordt omgegaan qua training en management in z'n algemeenheid(en dus niet alleen zondags op het wedstrijdterrein)?

Ik denk dat je als dat niet zo is nauwelijks kunt meepraten over hoe er omgegaan wordt met getalenteerde sportpaarden?

Excessen zijn er altijd, maar door dit soort topics en de reacties wordt het beeld geschetst dat iedere topruiter per definitie zijn paarden 'mishandelt' om zo snel mogelijk aan de top te zijn.
Dat is echt onzin, en het is jammer dat dat negatieve beeld toch wel voor de (mee)lezer ontstaat.

Sterker, een topruiter heeft er belang bij dat zijn paard heel blijft, ook tussen de oren, anders kan je de top zeker vergeten. ;)

Welk doel dient dit bericht?
Wat wil je nu precies weten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:22

Wow, val je daarover?

Dit bericht is slechts een vraag om te bewerkstelligen dat mensen misschien gaan beseffen
dat alles wellicht helemaal niet zo snel en met veel geweld gaat in de praktijk als zij denken.

Je kunt pas oordelen over iets als je precies weet hoe het in elkaar zit namelijk. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:25

Kijk als je dat stukje toegevoegd had, dan was het duidelijk geweest en direct een algemeen bericht geworden!
Ik voelde me zeker niet aangevallen, maar vond het er heel vreemd staan.

Ik ben van mening dat het allemaal helemaal niet zo snel gaat, in ieder geval niet sneller dan nodig. Of dit nu in de amateur of topsport is.
Natuurlijk is dat niet bij iedereen het geval. Er zijn er best die te snel gaan, maar niet in mijn omgeving gelukkig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:27

Gek hoe een gewone vraag, zo verschillend uitgelegd kan worden. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:30

LDRD schreef:
Gek hoe een gewone vraag, zo verschillend uitgelegd kan worden. :D

Ja en dat wilde ik voorkomen, dus vandaar, dat ik om een uitleg vroeg.... Maar zo is het weer goed! *\o/*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:31

Anderhalve pagina voor nodig gehad, maar dan heb je ook wat :D .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:32

Jep!
Dat is HET grote nadeel aan bokt!
Er zit geen emotie in een tekst!

Vandaar denk ik ook, dat er mensen zijn, die een OW krijgen (ik niet hoor), terwijl dat naar mijn idee totaal ongegrond is.
Eerst om verduidelijking vragen schijnt voor velen toch lastig te zijn, daarom vroeg ik je ernaar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:36

Ik vind het helemaal niet snel gaan, ik zie hier regelmatig oudere paarden 7 > in het L en hoger, daarbij strand het gros toch in het M of Z.
En dan hebben we het over basissport, dus niets aparts qua oefeningen/opleiding...
Daarbij zijn er ook leeftijdsgrenzen mbt starten bepaalde klasses vastgesteld en niet voor niets ;)

Gaat het wel snel bv 6-jarige in het Z of hoger, zijn dat vaak getalenteerde paarden
met vaak ervaren/talentvolle ruiters, dus ja talent heeft er zeker wel mee te maken :j

Ik denk dat er meer onwetendheid is en over grenzen heen gegaan wordt bij mensen achter op de plak thuis...
Wedstrijdruiters willen vaak toch hun paard zo optimaal fit en gezond mogelijk houden
en besteden ook veel geld aan goede instructie en welzijn van het paard, waardoor de opleiding beter is en misschien ook sneller gaat?
Bij de amateurruiter thuis is dat soms wel een ander verhaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:42

Wederom bedoel ik topruiters en amateurs. En je begrijpt me helemaal verkeerd, ik stop niet omdat ik het allemaal niet aankan ofzo, maar om andere redenen. En ik ben inmiddels bij mezelf te raden gegaan, en rij nu veel anders dan ik deed en geef anders les, ook ben ik gestopt met in de paarden te werken want dat is me gewoon erg tegen gaan staan. Dus ik kijk weldegelijk naar mezelf. En door er hier over te discussieren ben ik benieuwd naar andere ervaringen, ik wil helemaal niemand de grond in trappen en het gaat me niet specifiek over de opleiding van een paard, het gaat me erom dat welzijn vaak vergeten wordt.

En ik zou er graag meer mee doen, die brief naar de KNHS staat nog steeds op de planning, wellicht ook naar de KWPN, maar ik heb nu andere dingen aan mn hoofd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:42

listiglistje schreef:
Ik vind het helemaal niet snel gaan, ik zie hier regelmatig oudere paarden 7 > in het L en hoger, daarbij strand het gros toch in het M of Z.
En dan hebben we het over basissport, dus niets aparts qua oefeningen/opleiding...
Daarbij zijn er ook leeftijdsgrenzen mbt starten bepaalde klasses vastgesteld en niet voor niets ;)

Gaat het wel snel bv 6-jarige in het Z of hoger, zijn dat vaak getalenteerde paarden
met vaak ervaren/talentvolle ruiters, dus ja talent heeft er zeker wel mee te maken :j

Ik denk dat er meer onwetendheid is en over grenzen heen gegaan wordt bij mensen achter op de plak thuis...
Wedstrijdruiters willen vaak toch hun paard zo optimaal fit en gezond mogelijk houden
en besteden ook veel geld aan goede instructie en welzijn van het paard, waardoor de opleiding beter is en misschien ook sneller gaat?
Bij de amateurruiter thuis is dat soms wel een ander verhaal....

Helemaal eens!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:03

Heerlijk dit topic! Duidelijk gevalletje fles cola en zak chips erbij en meelezen! ;)

Over de jonge paarden in de sport: als ruiter moet je aanvoelen wat je paard aankan. Hier moet je het werk op aanpassen. Ruiters met veel ervaring kunnen dit aanvoelen, ik denk dat juist dit vaker fout gaat bij de amateurs. Ik heb genoeg paarden op 4 of 5 jarige leeftijd in de sport gereden. Veel van de paarden zijn daarna internationaal gaan lopen en zijn oud geworden in de sport. Onlangs liep in Aken het paard Teirra onder Laura Kraut, dit paard is nu 11 en heb ik als 5 en 6 jarige in het M en Z gereden (is maar een voorbeeld hè)
dat sportpaarden gemiddeld niet ouder woren dan 6,5 is imo dan ook een fabeltje, in de topsport zijn de paarden minimaal 9.

De misstanden op concours zie ik ook wel eens, maar vaker onder amateurs uit onwetendheid, dan bewust onder de profs. Als het uit de hand loopt moet je er gewoon iets van zeggen, doe je dat niet dan moet je niet achteraf tegen anderen lopen klagen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:19

Schoentje die gemiddelde leeftijd van dat een sportpaard gemiddeld 7 jaar wordt is geen fabeltje, maar een verzekeringscijfer....
Tja als je telt dat een heleboel paarden de 3 jaar niet haalt, met 16 niet meer opgenomen worden door de verzekering
en door gebreken, aandoeningen of ongeluk (bv atrose, hoefkatrol, koliek) uitgekeerd wordt, dan kom je wel aan dat cijfer!
Helaas neemt men dit aan als waarheid en gaat het fabeltje een eigen leven gaat leiden ;-)
het afschrijven van paarden heeft dus niets met te snel gaan te maken...overigens zit ik al meer als 32 jaar in de paarden
en heb nog maar weinig "kapot" gereden paarden gezien, die kan ik echt op 1 hand tellen....en ik heb veel gezien en meegemaakt!

Idd in de topsport begint het pas bij 8/9 en eindigd de carriere vaak rond de 18,
daarna mogen ze met pensioen en worden ze vaak nog tussen de 22 en 30 jaar oud :) mooie leeftijd na zo'n carriere zeg ik zo!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:31

dan zijn dat toch werkelijke cijfers!
Een paard dat voor zijn 3 sterft kan niet aan een sportblessure gestorven zijn en als ze idd de oudere paarden niet meetellen, tja dan kom je idd aan dat cijfer. Ik wist niet dat dit cijfer uit de verzekeringswereld kwam, weer wat geleerd :D
Dan is dit cijfer dus niet op het werkelijk gemiddelde van de sportpaarden berust (kan ook niet als je even om je heen kijkt) en in mijn ogen dus toch een fabeltje! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:39

Precies de meeste sterven niet aan sportblessures en recreanten verzekeren ook hun paard/pony!
Ik denk zelfs nog veel meer als de grote stallen met veel-en dure paarden (hogere en veel hogere prijsklasse)
die betalen zich dan denk ik werkelijk blauw aan premies :D kun je heel wat leuke paardjuhs voor kopen :+

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:50

@Joolien, aan ene kant snap ik wel wat je wil zeggen met je laatste post maar aan andere kant, ik herrinner me ook nog je post in Topic van Themuisje filmpje met jonge Pony op wedstrijd! Toen gaf je ongezouten je mening op een situatie zonder verder eerst info te vragen! En dat is nou precies wat we proberen duidelijk te krijgen bij je, jij ziet dingen zeg je, en hebt ook een oordeel, en dat klopt gewoon niet! Wat je zou moeten proberen is te observeren zonder oordeel, en als je iets niet snapt bv een training methode vraag dan eerst wat degene wil bereiken, voordat je het veroordeelt!

Echt wedstrijd ruiters hebben er over algemeen geen enkel belang bij om een jong dier kapot te rijden, die zullen voor groot deel heel wel overwogen te werk gaan. (net als themuisje overigens) en ja soms maak men een keuze die later misschien anders had gemoeten, maar is dan alles maar fout? Ik kan me wel voorstellen dat men in de handel soms anders met jonge paarden omgaat, al lijkt het me ook daar toch waarschijnlijker dat men juist goede paarden verkoopt, bedoel je goede naam krijg je over algemeen maar een keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:57

tteettt schreef:
@Joolien, aan ene kant snap ik wel wat je wil zeggen met je laatste post maar aan andere kant, ik herrinner me ook nog je post in Topic van Themuisje filmpje met jonge Pony op wedstrijd! Toen gaf je ongezouten je mening op een situatie zonder verder eerst info te vragen! En dat is nou precies wat we proberen duidelijk te krijgen bij je, jij ziet dingen zeg je, en hebt ook een oordeel, en dat klopt gewoon niet! Wat je zou moeten proberen is te observeren zonder oordeel, en als je iets niet snapt bv een training methode vraag dan eerst wat degene wil bereiken, voordat je het veroordeelt!

Echt wedstrijd ruiters hebben er over algemeen geen enkel belang bij om een jong dier kapot te rijden, die zullen voor groot deel heel wel overwogen te werk gaan. (net als themuisje overigens) en ja soms maak men een keuze die later misschien anders had gemoeten, maar is dan alles maar fout? Ik kan me wel voorstellen dat men in de handel soms anders met jonge paarden omgaat, al lijkt het me ook daar toch waarschijnlijker dat men juist goede paarden verkoopt, bedoel je goede naam krijg je over algemeen maar een keer!

Dat filmpje kan ik mij nog goed herinneren en ik zag daar gewoon een jonge pony die imo nog niet klaar was voor wedstrijd, maar goed dat is mijn opinie. Daar kunnen meningen over verschillen.
Helaas heb ik teveel gezien in de sport en thuis wat discutabel is, dan zullen ze niet moedwillig een paard kapot rijden, misschien niet eens lichamelijk, maar wel geestelijk en dat wordt over het hoofd gezien. Natuurlijk zorgen topruiters dat hun paarden op orde zijn, maar of het dan in het koppie ook goed zit is maar zeer de vraag.
En ik hoef niet te weten wat iemand wilt bereiken met een trainingsmethode als die persoon het paard echt niet juist behandeld, dan kan ik het niet goedkeuren, wat voor effect je training dan ook zou moeten hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:09

Waarom zou het in het koppie niet goed zitten dan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:14

Er zijn inderdaad paarden, hier in de buurt loopt er 1, die wel te snel is gegaan voor wat er in zijn koppie om gaat.
Dit paard werd in een jaar van de B naar de Z gereden en ging toen regelmatig in staking. Zij hebben een stap terug moeten doen om het hoofd weer rustig te krijgen en gelukkig is de ruiter zo goed, dat dit weer goed gekomen is, maar geestelijk kon het paard dus niet aan, wat het lichamelijk wel aankon.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:15

Als het in het koppie niet goed zit, doen ze het werk ook niet :Y) met andere woorden: je krijgt zo nooit de verwachte prestatie eruit!

Dus het heeft voor een wedstrijdruiter geen enkele zin om een paard fysiek of mentaal naar de fielestijnen te rijden ;)