Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sjolvir schreef:Melanie_B schreef:Wat ik wel als erg storend heb ervaren bij de dressuur; de ruiters worden zo gauw boos op hun paarden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar elke keer verbaasde ik me weer over het feit hoe een paard met de sporen een schop kreeg, er in de mond getrokken werd, er geschreeuwt werdZulke mensen heb je alitjd er wel bij zitten, maar over het algemeen met het springen wel wat minder.
Helaas, helaas.. zie ik datzelfde bij het springen..
De keren dat ik er heb staan kijken, dacht toen nog, maakt ook geen snars uit.. dressuur of springen, als het om wedstrijden gaat,
worden velen ineens bloed fanatiek en van die velen weer velen oneerlijk tegenover hun paard.
Mensen zonder geduld zitten helaas in elke discipline te paard, dressuur, springen, recreatief of wat dan ook....
jasmijn78 schreef:Om misschien weer even on-topic te komen:
Eerder poste ik dit:
Voor mij is het wel een beetje een open deur dat goed paardrijden en wedstrijdrijden in elkaars verlengde moeten liggen... En over die splitsing: Ik denk dat als je enkel op prestatie gericht bent en het goed paardrijden verwaarloosd, je op de langere termijn niet of nauwelijks nog goede prestaties neerzet. Misschien dat je dan op een wedstrijdje achteraf in hele kleine rubrieken misschien dan nog eens een lintje of een wp kan scoren. Maar dat soort ruiters blijven op grote wedstrijden met goed gevulde rubrieken nergens.
Goed paardrijden en goed op wedstrijden rijden liggen in elkaars verlengde. Alleen kun je niet helemaal alleen op klassering afgaan. Want er zijn er genoeg die met sprokkelen etc. in het Z komen. Maar langdurig met verschillende paarden gewoon leuk meedoen op wedstrijden zegt imo echt wel wat over je daadwerkelijke niveau.
Verder denk ik dat ruiters die nooit wedstrijden rijden hun niveau te snel overschatten.
. Arabesk schreef:Op één of andere manier heb ik dan toch nog meer met springen dan met dressuur, omdat springen gewoon duidelijk is; balk eraf is balk eraf.
Arabesk schreef:De filmpjes die ik gemaakt heb op dat evenement ga ik niet meer plaatsen, maar zijn per pb op te vragen. De mods hebben namelijk verteld dat het niet toegestaan is om filmpjes van dierenmishandeling te plaatsen op bokt.
Arabesk schreef:Het zal wel aan mij liggen.
jasmijn78 schreef:Ik ken anders ook nog wel een filmpje van een 'natural' met een hele grote mond waarop je kan zien dat het bij die categorie ruiters rijtechnisch ook niet je-van-het is. Waarop het paard even van links naar rechts wordt 'geflext'... Bitloos, dat dan weer wel... Maar pf dat het minder erg maakt?
Citaat:Arabesk schreef:Het zal wel aan mij liggen.
Dat heb je goed gezien. Het eerste stukje zelfreflectie wat ik van jou tegenkom
Arabesk schreef:Dat was denk ik een filmpje over de one rein stop, dat is iets heel anders dan flexen.
. Het zou kunnen natuurlijk dat zo'n wedstrijddag ze opfokt en ze dat afreageren op hun paard, maar ik ben bang dat het er thuis ook niet al te zachtzinnig aan toe gaat.
, dat sloeg echt alles
. Het erge was dat hij ook al die mensen van die stal les gaf en die hanteerde dan ook dezelfde norm 'sla je paard net zo lang totdat hij uit angst voor je gaat werken'
. Ik hoor nog een meisje op een fjord trots roepen 'kijk het maakt al niet eens meer uit hoe hard ik sla, hij reageert niet eens meer......'

Arabesk schreef:Imo gaat het vaak fout zodra het woord 'wedstrijd' 'prijzen' om de hoek komen. Hoewel ik me afvraag of die ruiters die op een verkeerde manier omgaan met hun paard, búiten de wedstrijd om wel rustig tegen hun knol doen. Het zou kunnen natuurlijk dat zo'n wedstrijddag ze opfokt en ze dat afreageren op hun paard, maar ik ben bang dat het er thuis ook niet al te zachtzinnig aan toe gaat.
Ik heb een tijd in dezelfde bak gereden als een GP ruiter die diverse paarden doortrainde voor rijke lui, dat sloeg echt alles
![]()
. Het erge was dat hij ook al die mensen van die stal les gaf en die hanteerde dan ook dezelfde norm 'sla je paard net zo lang totdat hij uit angst voor je gaat werken' 8)7. Ik hoor nog een meisje op een fjord trots roepen 'kijk het maakt al niet eens meer uit hoe hard ik sla, hij reageert niet eens meer......'
![]()
Maar ja ook in de mensensport gebeurt het. Hoeveel jongetjes hebben wel niet buikpuin voor de zaterdag. Als ze papa moeten vertellen dat hun team verloren heeft. Sommigen worden thuis verrot gescholden, anderen op het veld.
Arabesk schreef:Imo gaat het vaak fout... blablabla...... het veld.
Arabesk schreef:Hoeveel jongetjes hebben wel niet buikpuin voor de zaterdag. Als ze papa moeten vertellen dat hun team verloren heeft.
Electra63 schreef:Je wordt steeds ongeloofwaardiger.
Ik mag toch hopen dat jij die GP-ruiter gecorrigeerd hebt?
Citaat:- de opleidingsstructuur van de KNHS van instructeurs levert niet gegarandeerd goede instructeurs af
- de grilligheid van de wijze van jureren
- een tekort cq niet daadkrachtig genoeg optreden van officials op het losrijterrein
- de basis van dressuur wordt vaak onderschat
- verenigingen/instructeurs hebben weinig invloed meer op de beslissing van een ruiter om aan wedstrijden mee te doen waardoor ruiters soms niet goed voorbereid zijn
jasmijn78 schreef:Arabesk schreef:Ik praat wel weer verder met mensen die wel normaal in discussie kunnen gaan, met bokkers die op de bal spelen ipv op de man
Die vind je in dit topic in ieder geval niet, want hier houden we van dressuur en paarden en niet van ballen en voetbal....![]()
.
Johan Derksen en René van der
Arabesk schreef:En om even terug te komen op je openingspost, met dit kan ik het niet anders dan mee eens zijn:
Electra63 schreef:Ik ben anders dol op voetbal hoor Jasmijn
Wie houdt er nu van voetbal????
Electra63 schreef:Lijkt me wel grappig zo'n discussieprogramma inzake de paardensport. Alleen net als bij voetbalprogramma's wel met "deskundigen" die i.i.g. hun brood hebben verdiend in de sport dus echt weten waar ze over praten. Johan kan buitenspel beoordelen, dus wel een deskundige die een telgang juist kan beoordelen en die niet verwart met kreupelheid.
Floortje_89 schreef:Met te weinig ''show'' bedoel je wellicht te weinig schwung? Schwung heb je namelijk ook gewoon nodig als je een paard naar de hand toe wil rijden, ipv wilt hobbelen op een paard dat niet in verbinding loopt.
Ik ben het ermee eens dat mensen die geen wedstrijden rijden hun eigen weleens niveau overschatten, er wordt ze nooit eens een echte spiegel voorgehouden. Wellicht zoek je als niet-wedstrijdruiter ook een instructeur die bij je manier van rijden past, dus ook van diegene zal je de rijtechnische spiegel niet krijgen.
Daarnaast heb ik absoluut het gevoel dat goed rijden beloond wordt op wedstrijden, natuurlijk heb je jury's die degenen die normaal onderaan staan bovenaan hebben (bij wijze van spreken), maar 9 van de 10 keer zal een correct gereden proef met een paard dat in de juiste aanspanning en dergelijke loopt gewoon beloond worden. Maargoed, het zijn ook vast niet degenen die regelmatig bovenaan mee rijden die het daar niet mee eens zijn, maar degenen die of a. überhaupt geen wedstrijden rijden, b. hun eigen kunnen drastisch overschatten of c. een ontspannen hobbel proef waarin niks echt fout gaat 'goed' vinden en meer waard dan die van degene die volgens hen met ''show'' rijdt.
jasmijn78 schreef:Arabesk schreef:Ik praat wel weer verder met mensen die wel normaal in discussie kunnen gaan, met bokkers die op de bal spelen ipv op de man
Die vind je in dit topic in ieder geval niet, want hier houden we van dressuur en paarden en niet van ballen en voetbal....![]()
(om te kijken
) Floortje_89 schreef:Met te weinig ''show'' bedoel je wellicht te weinig schwung? Schwung heb je namelijk ook gewoon nodig als je een paard naar de hand toe wil rijden, ipv wilt hobbelen op een paard dat niet in verbinding loopt.
Ik ben het ermee eens dat mensen die geen wedstrijden rijden hun eigen weleens niveau overschatten, er wordt ze nooit eens een echte spiegel voorgehouden. Wellicht zoek je als niet-wedstrijdruiter ook een instructeur die bij je manier van rijden past, dus ook van diegene zal je de rijtechnische spiegel niet krijgen.
Daarnaast heb ik absoluut het gevoel dat goed rijden beloond wordt op wedstrijden, natuurlijk heb je jury's die degenen die normaal onderaan staan bovenaan hebben (bij wijze van spreken), maar 9 van de 10 keer zal een correct gereden proef met een paard dat in de juiste aanspanning en dergelijke loopt gewoon beloond worden. Maargoed, het zijn ook vast niet degenen die regelmatig bovenaan mee rijden die het daar niet mee eens zijn, maar degenen die of a. überhaupt geen wedstrijden rijden, b. hun eigen kunnen drastisch overschatten of c. een ontspannen hobbel proef waarin niks echt fout gaat 'goed' vinden en meer waard dan die van degene die volgens hen met ''show'' rijdt.