wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:23

Om misschien weer even on-topic te komen:

Eerder poste ik dit:
Voor mij is het wel een beetje een open deur dat goed paardrijden en wedstrijdrijden in elkaars verlengde moeten liggen... En over die splitsing: Ik denk dat als je enkel op prestatie gericht bent en het goed paardrijden verwaarloosd, je op de langere termijn niet of nauwelijks nog goede prestaties neerzet. Misschien dat je dan op een wedstrijdje achteraf in hele kleine rubrieken misschien dan nog eens een lintje of een wp kan scoren. Maar dat soort ruiters blijven op grote wedstrijden met goed gevulde rubrieken nergens.

Goed paardrijden en goed op wedstrijden rijden liggen in elkaars verlengde. Alleen kun je niet helemaal alleen op klassering afgaan. Want er zijn er genoeg die met sprokkelen etc. in het Z komen. Maar langdurig met verschillende paarden gewoon leuk meedoen op wedstrijden zegt imo echt wel wat over je daadwerkelijke niveau.

Verder denk ik dat ruiters die nooit wedstrijden rijden hun niveau te snel overschatten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:39

Sjolvir schreef:
Melanie_B schreef:
Wat ik wel als erg storend heb ervaren bij de dressuur; de ruiters worden zo gauw boos op hun paarden. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar elke keer verbaasde ik me weer over het feit hoe een paard met de sporen een schop kreeg, er in de mond getrokken werd, er geschreeuwt werd := Zulke mensen heb je alitjd er wel bij zitten, maar over het algemeen met het springen wel wat minder.

Helaas, helaas.. zie ik datzelfde bij het springen..
De keren dat ik er heb staan kijken, dacht toen nog, maakt ook geen snars uit.. dressuur of springen, als het om wedstrijden gaat,
worden velen ineens bloed fanatiek en van die velen weer velen oneerlijk tegenover hun paard.
Mensen zonder geduld zitten helaas in elke discipline te paard, dressuur, springen, recreatief of wat dan ook....

Ik heb meerdere keren het CH Schoorl bezocht en ik kwam tot dezelfde conclusie. Springen of dressuur; veel geruk gepluk, geschop en geprik. In alle niveau's.

En niet een enkeling, nee bijna iedereen. Slechts één meisje zag ik haar paard geruststellen ipv slaan toen hij weigerde op een hindernis in de inrijbak.

De filmpjes die ik gemaakt heb op dat evenement ga ik niet meer plaatsen, maar zijn per pb op te vragen. De mods hebben namelijk verteld dat het niet toegestaan is om filmpjes van dierenmishandeling te plaatsen op bokt.

Zodra mensen geld of prijzen ruiken, lijkt het bij het merendeel gewoon mis te gaan. Jammer, want dat is niet nodig imo. Het wordt ook in de hand gewerkt door jury´s.

En voordat het weer uitdraait op bitloos-bit
Als je op de bitloze wedstrijd van de knhs keek waren er ook die met een dikke hackamore binnenkwamen en de oh zo gewenste krul op die manier afdwongen bij hun paard. Gelukkig is die optoming later ook niet toegestaan. En een ruiter die qua lichaamsgewicht beter had kunnen gaan mennen en een halsring tegen de strot van het paard trok.

De enige die ík prettig vond rijden, kreeg het laagste aantal punten: ging te langzaam en te weinig 'show' erin.

Het zal wel aan mij liggen, maar dressuur is toch bedoeld om te laten zien dat je in harmonie, rust en evenwicht met je paard bepaalde oefeningen kan rijden.

Op één of andere manier heb ik dan toch nog meer met springen dan met dressuur, omdat springen gewoon duidelijk is; balk eraf is balk eraf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:00

jasmijn78 schreef:
Om misschien weer even on-topic te komen:

Eerder poste ik dit:
Voor mij is het wel een beetje een open deur dat goed paardrijden en wedstrijdrijden in elkaars verlengde moeten liggen... En over die splitsing: Ik denk dat als je enkel op prestatie gericht bent en het goed paardrijden verwaarloosd, je op de langere termijn niet of nauwelijks nog goede prestaties neerzet. Misschien dat je dan op een wedstrijdje achteraf in hele kleine rubrieken misschien dan nog eens een lintje of een wp kan scoren. Maar dat soort ruiters blijven op grote wedstrijden met goed gevulde rubrieken nergens.

Goed paardrijden en goed op wedstrijden rijden liggen in elkaars verlengde. Alleen kun je niet helemaal alleen op klassering afgaan. Want er zijn er genoeg die met sprokkelen etc. in het Z komen. Maar langdurig met verschillende paarden gewoon leuk meedoen op wedstrijden zegt imo echt wel wat over je daadwerkelijke niveau.

Verder denk ik dat ruiters die nooit wedstrijden rijden hun niveau te snel overschatten.

Ik sluit me bij jouw post aan. Alleen op prestaties focussen lijkt me niet gezond voor ruiter en paard (kom je op een lokale wedstrijd is er een meisje dat al helemaal in tranen is voordat de prijsuitreiking geweest is. Spanning wordt teveel. Dan vraag ik me echt serieus af hoe ze dan haar proefjes heeft gereden en ook of ze uberhaubt eigenlijk wel op wedstrijd moet willen gaan).

Aan de andere kant kwam ik ook een combinatie tegen op dressuurwedstrijd die ik alleen kende als 'blije buitenruiter'. Bleek een idee van instructeur. Paard wil af en toe nog wel wat stressen en instructeur dacht dat het wel een goed plan was om veel verschillende omgevingen en situaties te zien. Veel laten zien en veel meenemen. Combinatie in kwestie ging dus echt met het idee van 'ervaring opdoen' op wedstrijd. Dat geheel kwam al een stuk leuker en gezelliger over (ondanks dat er geen winstpunten werden gereden).

Het 'nooit wedstrijden rijden en niveau overschatten' hangt heel erg af van de omgeving waar je staat en de instructie die je hebt. Als je ergens rijdt waar je instructeur je doet geloven dat je de nieuwe Anky bent dan vallen wedstrijden altijd tegen, heb je daarentegen een competitieve omgeving en stap je regelmatig van je paard met het gevoel dat Bixie nog teveel gevraagd is dan blijkt op wedstrijd plots dat je heel aardig in de winstpunten zit :)) .

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:09

Met te weinig ''show'' bedoel je wellicht te weinig schwung? Schwung heb je namelijk ook gewoon nodig als je een paard naar de hand toe wil rijden, ipv wilt hobbelen op een paard dat niet in verbinding loopt.

Ik ben het ermee eens dat mensen die geen wedstrijden rijden hun eigen weleens niveau overschatten, er wordt ze nooit eens een echte spiegel voorgehouden. Wellicht zoek je als niet-wedstrijdruiter ook een instructeur die bij je manier van rijden past, dus ook van diegene zal je de rijtechnische spiegel niet krijgen.
Daarnaast heb ik absoluut het gevoel dat goed rijden beloond wordt op wedstrijden, natuurlijk heb je jury's die degenen die normaal onderaan staan bovenaan hebben (bij wijze van spreken), maar 9 van de 10 keer zal een correct gereden proef met een paard dat in de juiste aanspanning en dergelijke loopt gewoon beloond worden. Maargoed, het zijn ook vast niet degenen die regelmatig bovenaan mee rijden die het daar niet mee eens zijn, maar degenen die of a. überhaupt geen wedstrijden rijden, b. hun eigen kunnen drastisch overschatten of c. een ontspannen hobbel proef waarin niks echt fout gaat 'goed' vinden en meer waard dan die van degene die volgens hen met ''show'' rijdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:18

Arabesk schreef:
Op één of andere manier heb ik dan toch nog meer met springen dan met dressuur, omdat springen gewoon duidelijk is; balk eraf is balk eraf.

Maar dat een balk een balk is wil niet zeggen dat het daarom beter is dan dressuur. Of dat de dressuurruiters slechter rijden om 'show' te krijgen. Show is imo een gevolg van goed paardrijden, want tussen goede 'show' en slechte is een enorm zichtbaar verschil. In élke tak van sport zitten verschillen van niveau's in vriendelijkheid of evaring. Maar daar ging dit topic niet over...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:05

Arabesk schreef:
De filmpjes die ik gemaakt heb op dat evenement ga ik niet meer plaatsen, maar zijn per pb op te vragen. De mods hebben namelijk verteld dat het niet toegestaan is om filmpjes van dierenmishandeling te plaatsen op bokt.

Ik ken anders ook nog wel een filmpje van een 'natural' met een hele grote mond waarop je kan zien dat het bij die categorie ruiters rijtechnisch ook niet je-van-het is. Waarop het paard even van links naar rechts wordt 'geflext'... Bitloos, dat dan weer wel... Maar pf dat het minder erg maakt? En waarop een paard is te zien met een volledig naar rechts hangende ruiter, het paard volledig scheef en slingerend met tactfouten in draf gaat... Dat filmpje mag ik niet meer plaatsen, maar uiteraard bij mij op te vragen per pb voor de geinteresseerden.

Nee, laat mij dan maar liever naar ruiters op concours kijken. Die doen tenminste nog hun best, een serieuze poging om wel fatsoenlijk paard te (leren) rijden, om er wel met een nette, voor het paard niet storende houding, op te zitten. En doen tenminste wel serieuze pogingen hun paard recht te richten en systematisch te trainen. Niet dat het altijd (meteen) lukt, maar de poging fatsoelijk te paardrijden is in ieder geval te waarderen.

Arabesk schreef:
Het zal wel aan mij liggen.

Dat heb je goed gezien. Het eerste stukje zelfreflectie wat ik van jou tegenkom *\o/*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:15

jasmijn78 schreef:
Ik ken anders ook nog wel een filmpje van een 'natural' met een hele grote mond waarop je kan zien dat het bij die categorie ruiters rijtechnisch ook niet je-van-het is. Waarop het paard even van links naar rechts wordt 'geflext'... Bitloos, dat dan weer wel... Maar pf dat het minder erg maakt?

Dat was denk ik een filmpje over de one rein stop, dat is iets heel anders dan flexen.
Deze discussie ging NIET over bitloos, dus dit is offtopic. Het is niet dat zodra ik reageer dat je dan meteen de discussie weer in bitloos moet trekken. Ik heb expres nog uitgebreid moeite gedaan om ook voorbeelden van slecht bitloos te noemen in mijn post, omdat er anders weer dit soort reacties komen. Jammer, want dit haalt meteen de boel offtopic en verziekt de sfeer.

Citaat:
Arabesk schreef:
Het zal wel aan mij liggen.

Dat heb je goed gezien. Het eerste stukje zelfreflectie wat ik van jou tegenkom *\o/*

:o?

Niet er zake doende opmerking imo

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:45

Arabesk schreef:
Dat was denk ik een filmpje over de one rein stop, dat is iets heel anders dan flexen.

Het paard stond al stil en werd toen even naar links en rechts geflext... Rijtechnisch zie ik daar het nut niet van in, evenmin als van het totale scheef zitten en het zo laten slingeren van het paard. Maar wellicht dat dat in jou visie wel thuishoort. Ik beperk mij in discussies in ieder geval zoveel mogelijk tot mijn eigen leest. Misschien ook een goede tip voor jou.

MyWishMax

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:58

Oh, maar dat je slechte voorbeelden aanhaalden van bitloos vind ik ook goed Arabesk. Maar ik denk dat je op die bitloze wedstrijd hetzelfde zag als in de 'normale' sport. Er zijn er altijd wel een paar die, door onkunde meestal, niet heel eerlijk zijn of zelfs gemeen tegen hun paard. Maar er zijn er ook zat die wél eerlijk zijn, alleen maakt iedereen fouten. En bij paardrijden betekent dat dat je iets fout doet bij een ander levend wezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:31

Imo gaat het vaak fout zodra het woord 'wedstrijd' 'prijzen' om de hoek komen. Hoewel ik me afvraag of die ruiters die op een verkeerde manier omgaan met hun paard, búiten de wedstrijd om wel rustig tegen hun knol doen :roll:. Het zou kunnen natuurlijk dat zo'n wedstrijddag ze opfokt en ze dat afreageren op hun paard, maar ik ben bang dat het er thuis ook niet al te zachtzinnig aan toe gaat.

Ik heb een tijd in dezelfde bak gereden als een GP ruiter die diverse paarden doortrainde voor rijke lui :x, dat sloeg echt alles :x :x. Het erge was dat hij ook al die mensen van die stal les gaf en die hanteerde dan ook dezelfde norm 'sla je paard net zo lang totdat hij uit angst voor je gaat werken' 8)7. Ik hoor nog een meisje op een fjord trots roepen 'kijk het maakt al niet eens meer uit hoe hard ik sla, hij reageert niet eens meer......'

%) :r

Maar ja ook in de mensensport gebeurt het. Hoeveel jongetjes hebben wel niet buikpuin voor de zaterdag. Als ze papa moeten vertellen dat hun team verloren heeft. Sommigen worden thuis verrot gescholden, anderen op het veld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:43

Arabesk schreef:
Imo gaat het vaak fout zodra het woord 'wedstrijd' 'prijzen' om de hoek komen. Hoewel ik me afvraag of die ruiters die op een verkeerde manier omgaan met hun paard, búiten de wedstrijd om wel rustig tegen hun knol doen :roll:. Het zou kunnen natuurlijk dat zo'n wedstrijddag ze opfokt en ze dat afreageren op hun paard, maar ik ben bang dat het er thuis ook niet al te zachtzinnig aan toe gaat.

Ik heb een tijd in dezelfde bak gereden als een GP ruiter die diverse paarden doortrainde voor rijke lui :x, dat sloeg echt alles :x :x. Het erge was dat hij ook al die mensen van die stal les gaf en die hanteerde dan ook dezelfde norm 'sla je paard net zo lang totdat hij uit angst voor je gaat werken' 8)7. Ik hoor nog een meisje op een fjord trots roepen 'kijk het maakt al niet eens meer uit hoe hard ik sla, hij reageert niet eens meer......'

%) :r

Maar ja ook in de mensensport gebeurt het. Hoeveel jongetjes hebben wel niet buikpuin voor de zaterdag. Als ze papa moeten vertellen dat hun team verloren heeft. Sommigen worden thuis verrot gescholden, anderen op het veld.

Je wordt steeds ongeloofwaardiger.
Ik mag toch hopen dat jij die GP-ruiter gecorrigeerd hebt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:17

Arabesk schreef:
Imo gaat het vaak fout... blablabla...... het veld.

Joh, lees anders nog even de openingspost.... Als je die niet kunt respecteren en verder hier geen inhoudelijk constructieve bijdrage kunt leveren... ga dan even ergens anders rellen. :)

Arabesk schreef:
Hoeveel jongetjes hebben wel niet buikpuin voor de zaterdag. Als ze papa moeten vertellen dat hun team verloren heeft.

Electra63 schreef:
Je wordt steeds ongeloofwaardiger.
Ik mag toch hopen dat jij die GP-ruiter gecorrigeerd hebt?

Het lijkt er op dat Arabesk daar geen tijd meer voor heeft? Ze moet nu ook in de bres springen voor arme jongetjes die op voetbal moeten... Ze ligt nu dus met haar telelens langs het voetbalveld in de bosjes... Ze heeft het er maar druk mee....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:52

Moet ik hier nog serieus op ingaan?

*negeermodus*

Ik praat wel weer verder met mensen die wel normaal in discussie kunnen gaan, met bokkers die op de bal spelen ipv op de man ;-)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:55

Arabesk schreef:
Ik praat wel weer verder met mensen die wel normaal in discussie kunnen gaan, met bokkers die op de bal spelen ipv op de man

Die vind je in dit topic in ieder geval niet, want hier houden we van dressuur en paarden en niet van ballen en voetbal.... :+ :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:02

Met het voetbal probeer ik alleen maar aan te geven dat mensen vaak van alles uit het oog verliezen zodra het om wedstrijden gaat. Of dat nou bitloos, met bit of zonder paard (in dit geval voetbal is).

En om even terug te komen op je openingspost, met dit kan ik het niet anders dan mee eens zijn:

Citaat:
- de opleidingsstructuur van de KNHS van instructeurs levert niet gegarandeerd goede instructeurs af
- de grilligheid van de wijze van jureren
- een tekort cq niet daadkrachtig genoeg optreden van officials op het losrijterrein
- de basis van dressuur wordt vaak onderschat
- verenigingen/instructeurs hebben weinig invloed meer op de beslissing van een ruiter om aan wedstrijden mee te doen waardoor ruiters soms niet goed voorbereid zijn

Als deze vijf punten zouden verbeteren denk ik dat het gehannes, getrek en geschop op inrijterreinen en tijdens wedstrijden flink zal verminderen.

De opleiding van de juryleden zou ik er nog aan toe willen voegen. Die mag ook wel verbeterd worden.

En gewoon keihard mensen diskwalificeren als ze buitensporig geweld gebruiken tegen hun paard op het losrijterrein. Met een verbod van een half jaar voor welke wedstrijd dan ook.

Dan is het zo over 8-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:41

jasmijn78 schreef:
Arabesk schreef:
Ik praat wel weer verder met mensen die wel normaal in discussie kunnen gaan, met bokkers die op de bal spelen ipv op de man

Die vind je in dit topic in ieder geval niet, want hier houden we van dressuur en paarden en niet van ballen en voetbal.... :+ :D

Ik ben anders dol op voetbal hoor Jasmijn :D .
Vooral discussieprogramma's over voetbal. Die heerlijke azijnpisser :7 Johan Derksen en René van der
Gijp. _/-\o_
Lijkt me wel grappig zo'n discussieprogramma inzake de paardensport. Alleen net als bij voetbalprogramma's wel met "deskundigen" die i.i.g. hun brood hebben verdiend in de sport dus echt weten waar ze over praten. Johan kan buitenspel beoordelen, dus wel een deskundige die een telgang juist kan beoordelen en die niet verwart met kreupelheid. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:49

Arabesk schreef:
En om even terug te komen op je openingspost, met dit kan ik het niet anders dan mee eens zijn:

Maar de uitgangspunten voor dit topic heb je overgeslagen:
Het topic is niet bedoeld om het (on)kunnen van wedstrijdruiters die hier zelf niet meediscussieren of niet op bokt zitten ter discussie te stellen. Zij kunnen zich hier tenslotte niet verdedigen, mocht de discussie negatief uitpakken. Dus spreek zoveel mogelijk uit je eigen ervaring.
- Het topic is bedoeld voor mensen die knelpunten zien in de wedstrijdsport, maar de wedstrijdsport an-sich wel een warm hart toe dragen (dus voor iedereen die wedstrijden rijdt, wil gaan rijden of heeft gereden)
- Heb je niets met wedstrijdsport, competitie met paarden of ben je het fundamenteel al niet eens met de reglementen/optomingen of andere condities die ten grondslag liggen aan wedstrijdsport met paarden en wil je toch meediscussieren? Dan het vriendelijke verzoek extra rekening te houden met de uitgangspunten voor deze discussie. Respecteer dat er mensen zijn die nu eenmaal wel graag aan wedstrijden meedoen met hun paard. Dit topic is niet bedoelt voor discussies over wel of geen bit etc.
- Enige kennis van de reglementen van de KNHS en de beleidsplannen omtrent 'fairplay' van de KNHS in deze discussie is een pre, kijk daarvoor op http://www.knhs.nl
- Laten we in dit topic van de goede wil van de wedstrijdruiter uitgaan, ook al gaat het misschien niet altijd zoals het zou moeten. Laten we bij 'discutabel niveau' uitgaan van onkunde en onwetendheid, ipv onwil van de ruiter. Het grootste deel van de wedstrijdruiters is tenslotte ook gewoon recreant/amateur/beginner. Zij hebben in beginsel gekozen voor een (wedstrijd)sport met een paard het ligt voor de hand dat je dat doet omdat je iets hebt met het wezen 'paard'.
- Het verzoek aan eenieder op oplossingsgericht mee te denken over WAT en HOE de wedstrijdsport nog beter kan, en wat je er zelf (ook) aan kunt doen.

Je draagt tot nu toe nog steeds niets constructiefs bij.... Daarnaast ben jij klaarblijkelijk niet op de hoogte van de reglementen en het beleidsplan omtrent 'fairplay' gezien het lege stemmingmakende geneuzel wat je post. Ook kan ik mij gezien jouw uitlatingen mij niet voorstellen dat jij wedstrijdsport an sich een warm hart toe draagt. Dus dat biedt voor mij ook weinig grond om jouw geneuzel en 'verbetersuggesties' serieus te nemen. Wij hadden de discussie al een level hoger getrokken. Met aandachtig ingaan op elkaars posts, inhoudelijk en onderbouwd vanuit een positieve instelling. Nu jij nog....

Vriendelijk verzoek de uitgangspunten te respecteren dus.

Electra63 schreef:
Ik ben anders dol op voetbal hoor Jasmijn
:x 8)7 Wie houdt er nu van voetbal???? :+

Electra63 schreef:
Lijkt me wel grappig zo'n discussieprogramma inzake de paardensport. Alleen net als bij voetbalprogramma's wel met "deskundigen" die i.i.g. hun brood hebben verdiend in de sport dus echt weten waar ze over praten. Johan kan buitenspel beoordelen, dus wel een deskundige die een telgang juist kan beoordelen en die niet verwart met kreupelheid.

Denk niet dat we daarvoor bij Arabesk moeten zijn... }:0 :D

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:21

Meen je dit nou serieus wat je in het eerste deel van je stukje schrijft? Of niet?

Floortje_89 schreef:
Met te weinig ''show'' bedoel je wellicht te weinig schwung? Schwung heb je namelijk ook gewoon nodig als je een paard naar de hand toe wil rijden, ipv wilt hobbelen op een paard dat niet in verbinding loopt.

Ik ben het ermee eens dat mensen die geen wedstrijden rijden hun eigen weleens niveau overschatten, er wordt ze nooit eens een echte spiegel voorgehouden. Wellicht zoek je als niet-wedstrijdruiter ook een instructeur die bij je manier van rijden past, dus ook van diegene zal je de rijtechnische spiegel niet krijgen.
Daarnaast heb ik absoluut het gevoel dat goed rijden beloond wordt op wedstrijden, natuurlijk heb je jury's die degenen die normaal onderaan staan bovenaan hebben (bij wijze van spreken), maar 9 van de 10 keer zal een correct gereden proef met een paard dat in de juiste aanspanning en dergelijke loopt gewoon beloond worden. Maargoed, het zijn ook vast niet degenen die regelmatig bovenaan mee rijden die het daar niet mee eens zijn, maar degenen die of a. überhaupt geen wedstrijden rijden, b. hun eigen kunnen drastisch overschatten of c. een ontspannen hobbel proef waarin niks echt fout gaat 'goed' vinden en meer waard dan die van degene die volgens hen met ''show'' rijdt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:51

jasmijn78 schreef:
Arabesk schreef:

Dan moet ik ook weg Jasmijn, want voetbal vind ik ook leuk _O- (om te kijken _O- )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:56

Floortje_89 schreef:

schwung? bedoel je niet per ongeluk impuls? schwung krijg je pas als je alle onderdelen van het scala doorlopen bent met je paard en je je paard bevestigd hebt in de hele basisafrichting,pas dan hebben we het over schwung...

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:48

Idd impuls, mijn fout.
Misschien zie ik het verkeerd, maar als jij je paard goed aan het lopen hebt, heeft hij ook schwung.. wat misschien door iemand die er niet op die manier naar kijkt voor show wordt aangezien? Als mijn paard fijn loopt begint hij te dansen, dat is imo geen show maar ik zou me voor kunnen stellen dat er zo tegenaan kan worden gekeken, zo bedoelde ik het.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:04

In mijn ogen moet je daadwerkelijke niveau altijd hoger zijn dan je wedstrijdniveau. Als je B bent, moet je trainen voor de L. Als je L bent moet je trainen voor de M. Althans, dat is mijn mening en die van mijn instructeur. Helaas is het best vaak juist omgekeerd. Maar dat soort mensen halen toch geen winspunt, dus waarom een discussie?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:07

Schwung zie je wanneer je paard lekker los en in balans z'n lijf functioneel gebruikt.
Ik vind het woord show van toepassing wanneer die beweging wordt overdreven, wanneer het paard zichzelf b.v. bijna een bloedneus bezorgd door overdreven aan voorbeenactie. Of het paard dan nog veel schwung heeft is de kunst, die overdreven bewegingen worden nogal eens krampachtig. B.v. de piaffe van Nadine is daar een goed voorbeeld van, het paard heeft er moeite mee en i.p.v. dat de beweging vloeiend met schwung blijft, wordt de beweging kramperig.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:09

Om op wedstrijden goed te kunnen presteren moet je huidige niveau ook aardig bevestigd zijn, bevestigd genoeg om het onder enige spanning van jezelf en je paard in het ''hier en nu'' te laten zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:10

idd marchak, ik versta onder schwung dat het paard door de algehele nageeflijheid, [losgelatenheid in het hel lijf, niet alleen nek en kaak] door zn hele lichaam los beweegt,swingt.en ontspannen in de aanspanning werkt.