Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:24

Het moet gewoon in verhouding zijn.
Een ruiter die 20/30 kg overgewicht heeft of meer, moet niet op een ranke arabier gaan zitten.
Kies een pony/paard die wat zwaarder gebouwd is. Ik zie soms toch echt te kleine zadels op slanke paardjes met een echt uitpuilende kont erop.
Ik lees net maat 58? Op wat voor pony/paard reed je dan? Ik hoop toch niet een arabiertje/welsh?
Dat is niet kwetsend bedoeld, ik heb geen idee hoe groot maat 58 is, maar het lijkt me heel groot? Dus ik kan me niet voorstellen dat dit voor ruiter en paard prettig is?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:25

Amanda schreef:
Killyenn schreef:
En toch blijft het voor hem moeilijker om een te zwaar persoon te dragen dan een persoon op goed gewicht.

Dat vraag ik me af...
Is het gevoelsgewicht, dus de belasting, niet zwaarder als een onervaren ruiter op gemiddeld gewicht op een paard rijdt, dan wanneer een ervaren vollere ruiter (niet zwaar overgewicht, maar wat steviger) dit doet?
Bijvoorbeeld een ruiter van zeg 60 kilo die onervaren is, is het gevoelsgewicht doordat hij/zij niet meegaat met de beweging niet zwaarder (zeg met pieken bijvoorbeeld 100/120 kilo) dan een ruiter van 80 kilo die ervaren is en per saldo dus 80 kilo constant gevoelsgewicht heeft.

Behalve dat een ruiter van 1.60 die 80 kilo weegt een groot gedeelte van zijn lichaamsgewicht niet onder controle heeft. Dat is ook direct het verschil tussen een gespierde man van 80 kilo en een dikke man van 80 kilo. Voor een onafhankelijke zit heb je contorle over je lichaam nodig. Als je over een gedeelte van je lichaam per definitie geen controle hebt, dan wordt je door dit deel dus gestoord in de beweging. Daarom denk ik dat overtollig vet te paard een probleem is: omdat het altijd afbreuk doet aan je houding. Dan kun je een goede ruiter die te dik is wel vergelijken met een dunnen ruiter die niet goed rijdt, maar dat is geen jusite vergelijking: als je van beide kanten een ruter neemt die goed kan rijden is de ruiter zonder overtollig vet (dun is niet de goede benaming, ik ben ook niet dun maar heb ook geen overtollig vet) simpelweg beter af. Daarom vind ik het kwalijk om als ruiter op niveau niet aan je conditie en vorm te willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:26

Je moet gewoon zorgen dat je een gewoon gewicht hebt, waar je je lekker bij voelt en wat je niet hindert en je paard dus ook niet. En dikke mensen kunnen nog zo zeggen dat ze zich prettig voelen te paard, het ziet er vaak niet mooi, stil en vanzelfsprekend uit, wat ik tot nu toe op wedstrijden en thuis gezien heb.

Maar... laatst zou een echt dik meisje dat ik ken te paard gaan. En ja dat moest bekeken worden natuurlijk want......... Toen schaamde ik mij dus even diep op dat moment, want dat meisje zat zo mooi stil, het paard liep zo mooi, het danste erover. En toen heb ik haar dus ook een compliment gegeven. Uit de reactie die ik van haar kreeg maakte ik op dat ze niet vaak complimenten krijgt, zo verrast was ze.
Aan de kant hoorde ik wel het commentaar dat het doodzonde was dat ze zo dik was want dat bedierf het mooie plaatje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:27

quartel schreef:
Sabine_Duco schreef:
Ik lees in het topic dat mensen zeggen dat zware ruiters heus wel letten op wat voor paard ze gaan zitten maar ik zat laatst bij de kringkampioenschappen een zware ruiter op een D-pony en die pony gaf heel duidelijk aan dit niet leuk te vinden (langzaam, bokken, stoppen etc.) maar de ruiter had hier geen boodschap aan en dat vind ik dan erg zielig voor die pony.

Dan is het ook zielig, helemaal mee eens.
Helaas heeft niet iedereen voldoende verstand........
Aan de andere kant zie ik ook ruim voldoende ruiters die blij zijn want hun paard loopt in de krul.
En kijk ik dan naar het paard dan zie ik oren die plat liggen en een gespannen en verbeten houding...
en dat is ook zielig

Jij haalt er van alles bij, wat er niet toe doet. Niet alle slanke ruiters trekken een paard in de krul etc.
Bij een grote ruiter hoort een groot paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:28

Killyenn schreef:
Behalve dat een ruiter van 1.60 die 80 kilo weegt een groot gedeelte van zijn lichaamsgewicht niet onder controle heeft. Dat is ook direct het verschil tussen een gespierde man van 80 kilo en een dikke man van 80 kilo. Voor een onafhankelijke zit heb je contorle over je lichaam nodig. Als je over een gedeelte van je lichaam per definitie geen controle hebt, dan wordt je door dit deel dus gestoord in de beweging. Daarom denk ik dat overtollig vet te paard een probleem is: omdat het altijd afbreuk doet aan je houding. Dan kun je een goede ruiter die te dik is wel vergelijken met een dunnen ruiter die niet goed rijdt, maar dat is geen jusite vergelijking: als je van beide kanten een ruter neemt die goed kan rijden is de ruiter zonder overtollig vet (dun is niet de goede benaming, ik ben ook niet dun maar heb ook geen overtollig vet) simpelweg beter af. Daarom vind ik het kwalijk om als ruiter op niveau niet aan je conditie en vorm te willen werken.

En dat is nu waar het eigenlijk om gaat...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:33

merenque schreef:
En ik vind ook dat als je te dik bent je niet op een paard moet stappen maar waar ligt de grens, wat is te.... blijft moeilijk

Nee eigenlijk is dat gewoon uit te rekenen.
simpele formule is 20% voor vierkantsmodel paard en 15% voor rechthoeksmodel paard.
Of :
Citaat:
De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm². Het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemíddelde waarde. De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemíddelde, maar als maximum.

Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven.

bron: http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:36

dejavu schreef:
Patriesja schreef:
Het is ook maar net hoe je het leest?

Ik bedoel alleen maar dat er volle mensen zijn die fijn rijden en minder fijn rijden en dat ook bij de slankere mensen.... Ik vind dat je ze gewoon niet over een kam moet scheren door dus te zeggen "dikkere mensen te paard" . Er zal geen topic geopend worden over "Slanke mensen te paard" ??

Ook bedoel ik alleen maar te zeggen dat het niet altijd aan het figuur van de ruiter ligt... Iemand die minder zwaar is kan in sommige gevallen meer tegen zitten ondanks dat die dus lichter is? En dat betekent dus NIET dat alle slanke ruiters paarden tegen zitten!!

:+

Er wordt geen topic geopend over slanke mensen te paard omdat dat niet slecht is. Ernstig overgewicht wel. ;)

Erg dat de rijkunst van slanke ruiters ter discussie wordt gesteld om op die manier de aandacht weg te halen van het welzijnsprobleem van een paard met een ruiter met overgewicht.

Hoezo stel ik de rijkunst van slanke mensen ter discussie???
Ik zeg alleen dat ik niet vind dat alle dikke mensen slecht op hun paard zitten en dus hun paard belemmeren. Zo kwam de OP wel een beetje over, snap je?
Kijk als iemand zijn paard zodanig belemmerd en het paard er last van heeft dan zeg ik ook, dat kan niet.
Daarom zei ik ook in mijn eerste post, dat er uiteraard grenzen zijn!!
Maar er zijn ook echt wel vollere mensen die wél fijn rijden en ik had het idee dat bij de OP dt niet echt naar voren kwam.

Kriel

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:37

En waar is TS zelf? :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:37

Killyenn schreef:

Helder gezegd :j
Dan de volgende vraag die in mij op komt: wat is niveau?
Geldt dat niet voor elk niveau? Van recreatief tot Grand Prix?
Ik heb het al eerder geschreven: ook een zwaardere ruiter kan werken aan spierkracht, vorm en conditie.
Waarom dat alleen van je paard eisen en niet van jezelf? :)

En van het vet scheelt het ontzettend waar het zit.
Vet aan de buitenkant van de bovenbenen zal een andere invloed hebben op je zit dan aan de binnenkant.
Vet gelijkmatig verdeeld over je gehele lichaam heeft weer een andere invloed dan vet op 1 plek (een flinke voorgevel, of achtergevel bijvoorbeeld waar het gecentreerd zit).
Het gewicht blijft hetzelfde, zeker.
Maar voor je houding en zit én dus belasting van je paard (dan bedoel ik het eerder genoemde gewicht t.o.v. gevoelsgewicht/belasting) zal het wel uitmaken.
Denk ik tenminste, of het zo is weet ik ook niet. :)

dejavu

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:48

Inderdaad, Sabine_Duco. Dat er slechte slanke ruiters zijn, betekent niet dat overgewicht goed is. Het feit dat er in Egypte paarden afgebeuld worden, is ook al geen excuus.

Slecht rijden en sjorren is slecht voor je paard, maar overgewicht ook. :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:51

Nogal gemeen van de TS! :(

Ik ben zelf ok niet de lichtste, vandaar dat ik ook een e-pony heb die fors is gebouwd.. En mijn pony is absoluut niet zielig!

Er zijn idd wel eens mensen die te zwaar zijn en ook nog op een te klein paardje of pony rijden dat is waar, maar als mensen die wat te zwaar zijn niet zouden mogen paardrijden zou echt abnormaal zijn... Wat al vaker is gezegd, maakt gewicht niet veel uit als je maar goed zit en het paard niet belemmerd door te trekken/stuiteren etc.. En net zo als ik als je wat zwaarder bent ook op een forser paardje rijden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:55

noukie175 schreef:

Ik ben zelf ok niet de lichtste, vandaar dat ik ook een e-pony heb die fors is gebouwd.. En mijn pony is absoluut niet zielig!

Er zijn idd wel eens mensen die te zwaar zijn en ook nog op een te klein paardje of pony rijden dat is waar, maar als mensen die wat te zwaar zijn niet zouden mogen paardrijden zou echt abnormaal zijn... Wat al vaker is gezegd, maakt gewicht niet veel uit als je maar goed zit en het paard niet belemmerd door te trekken/stuiteren etc.. En net zo als ik als je wat zwaarder bent ook op een forser paardje rijden. :D

Jij bent niet de lichtste ? Sorry, kijk eens goed naar jezelf, er mankeert qua gewicht niets aan je, je ziet er normaal uit (foto's profiel).

_Wodka_

noukie175 schreef:

Lieve schat ik keek in je profiel maar ik vind jou niet in de categorie veel te zwaar vallen hoor! Je ziet er op je foto's goed uit :j

Esther43

Ik heb alleen de begin post gelezen omdat het zoveel paginas zijn :o
Maar ik vind dat je gelijk hebt!

Bij mij op de manege rijden (reden) er ook wat meisjes die echt gewoon veel te zwaar waren.
Nu hebben ze bij ons wel wat tuigers die aardig wat kilos kunnen houden, maar nog steeds, ik vond het er niet uitzien.
(en daarmee bedoel ik dat ik het er niet uit vond zien dat ze het paard zo in de weg zat).

Natuurlijk kunnen mensen met medicijnen er niets aan doen, maar je bent toch echt zo zwaar, hoe je het nou went of keert.
Voor echt actief paardrijden heb je ook een behoorlijke conditie nodig, en ik betwijvel eigenlijk of mensen met zwaar overgewicht dat tot op het niveau hebben dat ze een paard een goede training kunnen geven en het paard niet in de weg zitten.

Kijk als iemand nou wat aan de zware kant is, maar gewoon goed rijd, het paard zijn ding laat doen en hem niet in de weg zit is het in mijn ogen prima, maar dan nog zou je voor je eigen gezondheid en die van je paard kunnen proberen wat gewicht te verliezen.

Op bokt las ik ooit een forum van een mevrouw die voor haar paard ging afvallen! dat vond ik wel heel lief :D ik hoop alleen dat ze het ook voor haar eigen gezondheid heeft gedaan

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:56

zolang je maar geen 120 kilo weegt een slank/bloederig paard met dunne pootjes hebt.

met andere woorden; als je maar een goede combinatie vormt met je paard, en je er ook echt goed op past.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:57

merenque schreef:
noukie175 schreef:

Lieve schat ik keek in je profiel maar ik vind jou niet in de categorie veel te zwaar vallen hoor! Je ziet er op je foto's goed uit :j

Haha dankje, maar ik ben zwaarder dan ik lijk..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:58

noukie175 schreef:
Wat al vaker is gezegd, maakt gewicht niet veel uit als je maar goed zit en het paard niet belemmerd door te trekken/stuiteren etc..

Gewicht maakt WEL uit. En dan kun je het gaan vergelijken met allerlei andere zaken (zoals paarden in Egypte en slecht rijdende dunne mensen), feit is gewoon dat wanneer je te zwaar bent voor je paard, je hem te zwaar belast. Zoals hierboven ergens stond: de kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat ligt bij 109 gram/cm2.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Abiola op 11-07-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:02

Sabine_Duco schreef:
Die vergelijking slaat kant noch wal en dat er ergens op de wereld een dunne spriet is die niet zo vriendelijk rijdt wil niet zeggen dat een ruiter met ernstig overgewicht dan maar lekker op een paard mag gaan zitten.

En dit maak jij er weer zelf van....

Ik zeg nergens dat iemand met ernstig overgewicht zomaar op elk paard mag stappen.
Volgens mij heb ik al 2 x gezegd dat er uiteraard in mijn ogen wel grenzen zijn.
Het gaat mij er om dat hier nu wordt gezegd dat alle "dikke" ruiters bij voorbaat al slecht voor hun paard zijn ivm hun gewicht en daar ben ik het niet helemaal mee eens....
Maar het gaat er ook om waar je op doelt met dit topic... Gaat het om 10 kilo te zwaar of 50 kilo te zwaar? Ik vind het in beiden gevallen een ander verhaal worden....

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:04

joenohoe schreef:
noukie175 schreef:

Jij bent niet de lichtste ? Sorry, kijk eens goed naar jezelf, er mankeert qua gewicht niets aan je, je ziet er normaal uit (foto's profiel).

Haha dank, Miss valt het op foto's mee, maar voor leeftijd en lengte zit ik tegen het randje..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:05

Ik kan me aan de ene kant goed in het idee van de TS vinden,
dit omdat ik laatst een foto zag van iemand die ik ken op een paard die ik ook geregeld rij.

Het paard in kwestie had de oren in de nek en het zag er erg bedroevend uit.
De persoon in kwestie zal een kilo of 100 wegen.
Dat vind ik gewoon niet meer kunnen, desnoods ga je mennen of grondwerk als je erg graag met een paard bezig bent maar ik vind wel dat je ondanks dat je er misschien niets aan kan doen het niet je paard ten laste moet brengen.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:06

En TS zelf is 'm al lang gepeerd.. :D

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:07

Ellentjuh12 schreef:
Ik kan me aan de ene kant goed in het idee van de TS vinden,
dit omdat ik laatst een foto zag van iemand die ik ken op een paard die ik ook geregeld rij.

Het paard in kwestie had de oren in de nek en het zag er erg bedroevend uit.
De persoon in kwestie zal een kilo of 100 wegen.
Dat vind ik gewoon niet meer kunnen, desnoods ga je mennen of grondwerk als je erg graag met een paard bezig bent maar ik vind wel dat je ondanks dat je er misschien niets aan kan doen het niet je paard ten laste moet brengen.

Kijk hier ben ik het wel mee eens.... Maar dat zeg ik, het ligt er maar net aan wat je onder dik verstaat....

tamary

noukie175 schreef:

Hoe pijnlijk ook, te zwaar voor de pony is te zwaar voor de pony. Wat je rijkunsten zijn maakt daarvoor niks uit. Daar is les voor.
Zeg 400kg pony*20%= 80kg belasting max. = 70kg ruiter + 10kg kleding en zadel. Zit je daar boven ben je voor die pony altijd te zwaar of je nu wel of niet kan rijden. Redenen zoeken om het rijden te verantwoorden is struisvogelpolitiek. Het kan wel of het kan niet. Is dat leuk? Nee, dat heet verantwoordelijkheid.

Lastig omdat ik niet persoonlijk wil worden, maar de ruiters die hier overgewicht hebben, hoe zwaar ben je (incl. kleding en zadel), hoeveel weegt je paard? (hoeveel zou die moeten wegen als die echt correct is qua gewicht en bespiering, want overgewicht bij paard zou je eigenlijk ook bij het gewicht van de ruiter moeten optellen) en wat voor model is het vierkant of rechthoek?

Ik wordt een beetje moe van die terugkerende excuses over rijkunde en mijn pony is wat zwaarder/forser/groter, dus het kan wel. Ookal doe je het zonder het hier neer te zetten, maar meet/reken alles eens uit. Kloppen die harde cijfers met wat jouw ogen denken te zien?
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-07-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

noukie175 schreef:
En TS zelf is 'm al lang gepeerd.. :D

denk ik ook :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:08

Volgens mij heeft TS al heel veel gereageerd op een hele nette manier.